NLD (Nonverbal Learning Disabilities)
Er is hier sprake van een niet- verbale leerstoornis die halverwege de jaren zeventig voor het eerst werd omschreven. De stoornis kenmerkt zich door het samengaan van leer- en gedragsproblemen met motorische problematiek.
Er is sprake van drie typische NLD aspecten: tekorten in de psychomotoriek (grove en fijne motoriek), in het explorerend gedrag en in de perceptie. Daarmee samenhangend worden vaak problemen gevonden op de ontwikkelingsgebieden:
- acitiviteitsniveau;
- taal/spraak;
- emoties;
- sociaal gedrag;
- adaptatievermogen.
Leerlingen met deze kenmerken bewegen zich vaak onhandig en houterig, vaak hebben ze ook problemen met schrijven (is krampachtig).
De informatieverwerking vindt vaak auditief plaats, de visuele en tactiel kant is zwak ontwikkeld, de visueel ruimtelijke stoornis belemmert de exploratie en daardoor het opdoen an kennis over de wereld. Het waarnemen van gehelen en het houden van overzicht is ook problematisch, het kind neemt weer wel gedetailleerd waar. Het vermogen om de juiste emotie te koppelen aan de juiste situatie levert ook problemen op.
Als mogelijke oorzaken worden wel genoemd:
- een zuurstoftekort bij de geboorte;
- endocriene factoren;
- een voedseltekort in de eerste levensjaren;
- externe factoren (ongeluk bijv.).
Als men denkt een leerling met deze kenmerken te signaleren (voorlopige diagnose)is het zinnig om te gaan diagnosticeren. Dit kan via gesprekken met de ouders, observaties, tests, Informatie van deskundigen. Daarna komt men tot een meer definitieve diagnose.
Daarna gaat men een handelingsplan opzetten :
- wat doe ik met de leerlingen in de klassensituatie;
- hoe is de pedagogische benadering;
- en hoe is de didactische aanpak.
Zie ook het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding, hoofdstuk 5 door J. v.d. Wal, I. de Mooy en J. de Wilde, uitgeverij Coutinho 2001, ISBN 90 6283 281 4.
In de orthotheek (mediatheek) van de Bouhof van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is aanwezig:
NLD
NLD, signaleren, diagnosticeren en pendelen in de onderwijssetting, M. Molenaar-Klumper, Swets & Zeitlinger 2001, ISBN: 90 265-1686-X.
Dit boek geeft de kenmerken van NLD weer. Signaleren, diagnosticeren en de behandeling worden beschreven. Een goed leesbaar boekje.
http://www.iec.nhl.nl/socvak/ort_nldl.htm