Leer en Gedragsproblemen
Startpagina over Leer en Gedragsproblemen
Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Laatste commentaren
  • Exploring the Brain's Impact on Identity in Wij zijn ons brein (3) (Kiara Knight)
        op Wij zijn ons brein
  • Opvoedingshulp (Caldwell)
        op Opvoedingshulp via school
  • Slope Game (Owen Smith)
        op Opvoedingshulp via school
  • life the game (nellyu)
        op Opvoedingshulp via school
  • Cheap NFL Jerseys (Phyllis)
        op "Juffrouw ik verveel me, is het nog lang en het is hier maar stom."
  • Blog als favoriet !
    Zoeken met Google


    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gehechtheid en Psychotherapie
    Gehechtheid en Psychotherapie 2

    Docenten: Jolien Zevalkink & Lisette Daenen

    Datum: 2 en 16 juni 2010
    Tijd: 10:00-17:00 uur
    Locatie: Olympiaplein 4, 1076 AB Amsterdam

    Inleiding:
    Na doorlopen van de eerste module Gehechtheid & Psychotherapie biedt deze cursus de mogelijkheid de kennis over de klinische toepassingsmogelijkheden van kennis over gehechtheid verder uit te diepen. Dit zal gedaan worden door enerzijds in te gaan op recente onderzoeksresultaten over gehechtheidspatronen en psychiatrische ziektebeelden en anderzijds verder te oefenen in het toepassen van kennis over gehechtheidspatronen in de klinische praktijk. Daarbij zal aandacht worden besteed aan gehechtheidsproblematiek in verschillende levensfasen (ouder-kind, adolescentie, volwassenen). Aandacht voor de verschillende levensfasen geeft inzicht in de werking en vorming van werkmodellen gedurende de hele levensloop. Deze kennis van stagnaties in verschillende levensfasen is toepasbaar voor elke doelgroep.

    Via rollenspelen kunnen deelnemers problematiek van één van hun patiënten inbrengen, waarbij de interactie tussen gehechtheidspatronen en psychiatrische problematiek van de betrokken persoon aan de orde komt. Tevens zullen de therapeutische vaardigheden bij een patiënt met desorganisatie aan de orde komen, waarbij onderscheid zal worden gemaakt tussen desorganisatie/ autonoom en desorganisatie/ onveilig.

    Algemene Doelstelling: Kennis over gehechtheidspatronen toe kunnen passen in therapeutische relaties in verschillende levensfasen, met inachtneming van de interactie met psychiatrische problematiek.

    Leerdoel dag 1:
    - zicht op de relatie (of het ontbreken van een relatie) tussen gehechtheidspatronen en DSM-classificaties
    - kennis over prevalenties in algemene bevolking en patiëntenpopulaties ten behoeve van diagnostiek
    - inzicht in werking van gehechtheidspatronen onder stress

    Leerdoel dag 2:
    - leren toepassen van de kennis in de vorm van therapeutische interventies
    - verder inzicht in de patiënts interpretaties van therapeutische interventies vanuit een bepaald werkmodel

    Competenties voor psychiaters:
    1. Medisch handelen                                     40%
    2. Communicatie                                          50%
    6. Kennis en wetenschap                               10%

    Werkwijze- Programma dag 1:
    -
    10.00 uur inleiding en uitleg workshop
    - 10:15 kennismaking
    - 10:30 bespreking literatuur
    - 11:15 pauze
    - 11:30 oefening 1: 'Relationship functioning under stressful conditions'
    - 12:45 Lunch
    - 13:45 bespreking literatuur
    - 14:30 oefening 2: Obsessieve compulsieve stoornis tijdens adolescentie
    - 15:45 pauze
    - 16:00 oefening 3: PTSS bij een vrouw met geschiedenis van vroege mishandeling
    - 16:45 evaluatie
    - 17:00 einde

    Werkwijze- Programma dag 2:
    -
    10.00 uur bespreking literatuur
    - 10:30 oefening 1: Postnatale depressie
    - 11:15 pauze
    - 11:30 oefening 2: Angstige gehechtheid en depressie
    - 12:45 Lunch
    - 13:45 bespreking literatuur
    - 14:30 oefening 3a: Gedesorganiseerd/autonoom
    - 15:45 pauze
    - 16:00 oefening 3b: Gedesorganiseerd/angstig
    - 16:45 evaluatie en einde

    Literatuur:
    Toegestuurd:
    Dag 1
    1.         Van IJzendoorn, M.H., & Bakermans-Kranenburg, M.J. (2008).  The distribution of adult attachment representations in clinical groups: A meta-analytic search for patterns of attachment in 105 AAI studies. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 69-96).  New York:  The Guilford Press.

    2.         Feeney, J.A. (2004).  Adult attachment and relationship functioning under stressful conditions: Understanding partners' responses to conflict and challenge. In W. S. Rholes & J. A. Simpson (Eds.),  Adult attachment: Theory, research, and clinical implications. (pp. 339-364).  New York:  The Guilford Press.

    3.         Ivarson, T. (2008).  Obsessive-compulsive disorder in adolescence: An AAI perspective. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 213-235).  New York:  The Guilford Press.

    4.         Stovall-McClough, K.C., Cloitre, M., &  McClough, J.F. (2008).  Adult attachment and posttraumatic stress disorder in women with histories of childhood abuse. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 320-340).  New York:  The Guilford Press.

    Dag 2

    1.         Moran, G., Bailey, H.N., Gleason, K., DeOliviera, C.A., & Pederson, D.R. (2008).  Exploring the mind behind unresolved attachment: Lessons from and for attachment-based interventions with infants and their traumatized mothers. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 371-398).  New York:  The Guilford Press.

    2.         Toth, S.L., Rogosch, F.A., & Cicchetti, D. (2008).  Attachment-theory-informed intervention and reflective functioning in depressed mothers. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 154-172).  New York:  The Guilford Press.

    3.         Simpson, J.A., & Rholes, W.S. (2004).  Anxious attachment and depressive symptoms: An interpersonal perspective. In W. S. Rholes & J. A. Simpson (Eds.),  Adult attachment: Theory, research, and clinical implications. (pp. 408-437).  New York:  The Guilford Press.

    4.         Jacobvitz, D. (2008).  Afterword: Reflections on clinical applications of the Adult Attachment Interview. In H. Steele & M. Steele (Eds.),  Clinical applications of the Adult Attachment Interview. (pp. 471-486).  New York:  The Guilford Press.

    Tijdens de cursus wordt uitgereikt:
    - handouts
    - oefeningen

    Aantal cursisten: 20 max en min 10.

    Docenten:
    Jolien Zevalkink is psycholoog en antropoloog, hoofd afdeling Onderzoek en Kwaliteitszorg bij het NPI,
    Lisette Daenen is kinder en jeugdpsychiater, psychoanalyticus in opleiding en werkzaam bij het NPI.

    Wijze van toetsing: Geen, wel schriftelijke evaluatie.

    Accreditatie aangevraagd bij: de NVvP en de FGZP tbv herregistratie klinisch psychologen (de FGZP heeft 13 punten toegekend voor het totaal, de NVvP 12)

    Meer Informatie: Afdeling Kennisoverdracht NPI, Femke Ceresa,  tel. 020 570 38 57, e-mail: kennisoverdracht@npsai.nl

    Datum: woensdag 2 en woensdag 16 juni 2010
    Tijd: 10.00 – 17.00 uur
    Locatie: NPI, Olympiaplein 4, Amsterdam

    Voor wie: voorwaarde voor deelname is dat de basiscursus Gehechtheid/de cursus Gehechtheid en Psychotherapie 1 is gevolgd
    Prijs: € 450,-, inclusief lunch en literatuur
    Inschrijving: via inschrijfformulier (word) of per e-mail: kennisoverdracht@npsai.nl. Klik hier voor onze algemene voorwaarden. Voorwaarde voor deelname is dat de cursus Gehechtheid en Psychotherapie 1 is gevolgd.
    Informatie: Accreditatie is aangevraagd bij de NVvP en de FGZP tbv de herregistratie Klinisch Psychologen (De FGZP heeft 13 punten toegekend voor het totaal, de NVvP 12).
    Afdeling Kennisoverdracht NPI, Femke Ceresa, locatie Amsterdam, tel. 020 570 38 57, e-mail: kennisoverdracht@npsai.nl
    http://www.psychoanalytischinstituut.nl/kenniscentrum/agenda/scholing_en_training/cursus_gehechtheid_en_psychotherapie_2_voorjaar_2010.php


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-03-2010, 14:09 geschreven door Webmaster
    Reacties (1)
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    antje
    blog.seniorennet.nl/antje
    Startpagina !
    forum
  • furosemide online fwjn
  • overall ok..
  • Candy Crush Saga Hack Version 3.8.5 Password. Candy Crush Saga Cheats 86
  • metronidazole topical cream 0 75 fdpv
  • Mostly payday loans for people with bad credit registered, rounded, pedicled remnant.

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Gastenboek
  • z33490c15dsd
  • 1c7jw2
  • rf7eoo
  • wpebid
  • o4vrdg

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!