Leer en Gedragsproblemen
Startpagina over Leer en Gedragsproblemen
Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Laatste commentaren
  • Exploring the Brain's Impact on Identity in Wij zijn ons brein (3) (Kiara Knight)
        op Wij zijn ons brein
  • Opvoedingshulp (Caldwell)
        op Opvoedingshulp via school
  • Slope Game (Owen Smith)
        op Opvoedingshulp via school
  • life the game (nellyu)
        op Opvoedingshulp via school
  • Cheap NFL Jerseys (Phyllis)
        op "Juffrouw ik verveel me, is het nog lang en het is hier maar stom."
  • Blog als favoriet !
    Zoeken met Google


    08-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedragsproblemen: NLD

    NLD (Nonverbal Learning Disabilities)

    Er is hier sprake van een niet- verbale leerstoornis die halverwege de jaren zeventig voor het eerst werd omschreven. De stoornis kenmerkt zich door het samengaan van leer- en gedragsproblemen met motorische problematiek.

    Er is sprake van drie typische NLD aspecten: tekorten in de psychomotoriek (grove en fijne motoriek), in het explorerend gedrag en in de perceptie. Daarmee samenhangend worden vaak problemen gevonden op de ontwikkelingsgebieden:
    - acitiviteitsniveau;
    - taal/spraak;
    - emoties;
    - sociaal gedrag;
    - adaptatievermogen.
    Leerlingen met deze kenmerken bewegen zich vaak onhandig en houterig, vaak hebben ze ook problemen met schrijven (is krampachtig).

    De informatieverwerking vindt vaak auditief plaats, de visuele en tactiel kant is zwak ontwikkeld, de visueel ruimtelijke stoornis belemmert de exploratie en daardoor het opdoen an kennis over de wereld. Het waarnemen van gehelen en het houden van overzicht is ook problematisch, het kind neemt weer wel gedetailleerd waar. Het vermogen om de juiste emotie te koppelen aan de juiste situatie levert ook problemen op.

    Als mogelijke oorzaken worden wel genoemd:

    • een zuurstoftekort bij de geboorte;
    • endocriene factoren;
    • een voedseltekort in de eerste levensjaren;
    • externe factoren (ongeluk bijv.).

    Als men denkt een leerling met deze kenmerken te signaleren (voorlopige diagnose)is het zinnig om te gaan diagnosticeren. Dit kan via gesprekken met de ouders, observaties, tests, Informatie van deskundigen. Daarna komt men tot een meer definitieve diagnose.

    Daarna gaat men een handelingsplan opzetten :

    1. wat doe ik met de leerlingen in de klassensituatie;
    2. hoe is de pedagogische benadering;
    3. en hoe is de didactische aanpak.
    Zie ook het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding, hoofdstuk 5 door J. v.d. Wal, I. de Mooy en J. de Wilde, uitgeverij Coutinho 2001, ISBN 90 6283 281 4.

    In de orthotheek (mediatheek) van de Bouhof van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is aanwezig:

    NLD

    NLD, signaleren, diagnosticeren en pendelen in de onderwijssetting, M. Molenaar-Klumper, Swets & Zeitlinger 2001, ISBN: 90 265-1686-X.
    Dit boek geeft de kenmerken van NLD weer. Signaleren, diagnosticeren en de behandeling worden beschreven. Een goed leesbaar boekje.

    http://www.iec.nhl.nl/socvak/ort_nldl.htm





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    ise
    blog.seniorennet.nl/ise
    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!
    forum
  • furosemide online fwjn
  • overall ok..
  • Candy Crush Saga Hack Version 3.8.5 Password. Candy Crush Saga Cheats 86
  • metronidazole topical cream 0 75 fdpv
  • Mostly payday loans for people with bad credit registered, rounded, pedicled remnant.

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Gastenboek
  • z33490c15dsd
  • 1c7jw2
  • rf7eoo
  • wpebid
  • o4vrdg

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!