Leer en Gedragsproblemen
Startpagina over Leer en Gedragsproblemen
Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Laatste commentaren
  • Exploring the Brain's Impact on Identity in Wij zijn ons brein (3) (Kiara Knight)
        op Wij zijn ons brein
  • Opvoedingshulp (Caldwell)
        op Opvoedingshulp via school
  • Slope Game (Owen Smith)
        op Opvoedingshulp via school
  • life the game (nellyu)
        op Opvoedingshulp via school
  • Cheap NFL Jerseys (Phyllis)
        op "Juffrouw ik verveel me, is het nog lang en het is hier maar stom."
  • Blog als favoriet !
    Zoeken met Google


    08-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedragsproblemen: NLD

    NLD (Nonverbal Learning Disabilities)

    Er is hier sprake van een niet- verbale leerstoornis die halverwege de jaren zeventig voor het eerst werd omschreven. De stoornis kenmerkt zich door het samengaan van leer- en gedragsproblemen met motorische problematiek.

    Er is sprake van drie typische NLD aspecten: tekorten in de psychomotoriek (grove en fijne motoriek), in het explorerend gedrag en in de perceptie. Daarmee samenhangend worden vaak problemen gevonden op de ontwikkelingsgebieden:
    - acitiviteitsniveau;
    - taal/spraak;
    - emoties;
    - sociaal gedrag;
    - adaptatievermogen.
    Leerlingen met deze kenmerken bewegen zich vaak onhandig en houterig, vaak hebben ze ook problemen met schrijven (is krampachtig).

    De informatieverwerking vindt vaak auditief plaats, de visuele en tactiel kant is zwak ontwikkeld, de visueel ruimtelijke stoornis belemmert de exploratie en daardoor het opdoen an kennis over de wereld. Het waarnemen van gehelen en het houden van overzicht is ook problematisch, het kind neemt weer wel gedetailleerd waar. Het vermogen om de juiste emotie te koppelen aan de juiste situatie levert ook problemen op.

    Als mogelijke oorzaken worden wel genoemd:

    • een zuurstoftekort bij de geboorte;
    • endocriene factoren;
    • een voedseltekort in de eerste levensjaren;
    • externe factoren (ongeluk bijv.).

    Als men denkt een leerling met deze kenmerken te signaleren (voorlopige diagnose)is het zinnig om te gaan diagnosticeren. Dit kan via gesprekken met de ouders, observaties, tests, Informatie van deskundigen. Daarna komt men tot een meer definitieve diagnose.

    Daarna gaat men een handelingsplan opzetten :

    1. wat doe ik met de leerlingen in de klassensituatie;
    2. hoe is de pedagogische benadering;
    3. en hoe is de didactische aanpak.
    Zie ook het boek Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding, hoofdstuk 5 door J. v.d. Wal, I. de Mooy en J. de Wilde, uitgeverij Coutinho 2001, ISBN 90 6283 281 4.

    In de orthotheek (mediatheek) van de Bouhof van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is aanwezig:

    NLD

    NLD, signaleren, diagnosticeren en pendelen in de onderwijssetting, M. Molenaar-Klumper, Swets & Zeitlinger 2001, ISBN: 90 265-1686-X.
    Dit boek geeft de kenmerken van NLD weer. Signaleren, diagnosticeren en de behandeling worden beschreven. Een goed leesbaar boekje.

    http://www.iec.nhl.nl/socvak/ort_nldl.htm


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    08-06-2008, 21:28 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    29-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ernstig agressief gedrag bij basisschoolkinderen is goed aan te pakken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     
    Programma Alternatieve Denkstrategieën zeer succesvol
    Ernstig agressief gedrag bij basisschoolkinderen is goed aan te pakken
     
    Het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) vermindert ernstige agressie bij zes- en zevenjarige jongens in het gewoon en speciaal basisonderwijs. Jongens vertonen na twee jaar minder agressie en ervaren minder agressieve gedachten. Met dit programma kunnen scholen het sociaal gedrag en sociaal inzicht van (zeer) agressieve kinderen dus aanzienlijk verbeteren. Dit stellen Jos Louwe en Kees van Overveld op grond van hun onderzoek naar de effectiviteit van het PAD-leerplan. Zij promoveren beiden op maandag 2 juni aan de Universiteit Utrecht.
     
    Louwe en Van Overveld onderzochten 11 scholen (‘PAD-scholen’) (en 21 controlescholen) die het PAD-leerplan minstens drie jaar volledig zelfstandig en als routinematige aanpak toepassen. Meer dan 100 kinderen met ernstige gedragsproblematiek in het basis- en speciaal onderwijs werden twee jaar lang gevolgd. Al aan het einde van het eerste jaar rapporteren de leraren uit het gewoon en het speciaal basisonderwijs minder agressieve gedragingen en na twee jaar zijn de resultaten nog positiever. Ook lijkt het sociaal inzicht van de leerlingen toe te nemen, ze geven aan in probleemsituaties anders te zullen reageren.

    PAD-leerplan
    De Nederlandse versie van het in de VS ontwikkelde PATHS-curriculum is op veel scholen in het primair onderwijs ingevoerd. Het programma bestaat uit een serie lessen en oefeningen voor de leerlingen, gebaseerd op vier belangrijke pijlers: zelfbeeld, zelfcontrole, emoties en het oplossen van problemen. Docenten leren de kinderen om in allerlei dagelijkse situaties zelfstandig moreel verantwoordelijke afwegingen te maken. Ook zijn er huiswerkopdracht opgenomen om de toepassing van de geleerde kennis en vaardigheden buiten de schoolsituatie te bevorderen. Voor de ouders is er informatiemateriaal en zijn er informatiebijeenkomsten op school.

    Invloed rol leraar en school
    De mate waarin het leerplan is ingebed in de organisatie en de cultuur van de school is sterk van invloed op de resultaten. Vooral de tevredenheid en de verwachtingen van de leraren over PAD maken een groot verschil; de meest tevreden leraren behalen ook de beste resul¬taten. Bovendien is er minder agressie in de klas als docenten ook tijdens de reguliere lesuren hun leerlingen stimuleren om de geleerde kennis en vaardigheden toe te passen. Het reserveren van taakuren voor de zorgcoördinator en het laten volgen van een PAD-cursus door alle leraren draagt ook bij aan de effectiviteit van de aanpak.

    Problemen op latere leeftijd
    Ernstige agressie op jonge leeftijd voorspelt problemen op latere leeftijd, en agressief gedrag van leerlingen is voor veel leraren in de dagelijkse praktijk moeilijk te veranderen en lastig te hanteren. Het onderzoek en de resultaten op het gebied van agressievermindering wordt daarom door de onderzoekers als een doorbraak beschouwd. Niet eerder kon de effectiviteit van enige schoolteamgerelateerde, algemene aanpak worden aangetoond op ernstige agressiviteit van kinderen.

    Promotie
    Kees van Overveld en Jos Louwe promoveren respectievelijk op maandag 2 juni 2008, om 10:30 uur en 11:15 uur, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht. Proefschrift: A PATHS-way to reduce aggression. The effectiveness of the Dutch translation of the PATHS-curriculum on boys with severe behaviour problems in schools for primary education and in schools for special education in the Netherlands. Promotoren: prof.dr. B. Orobio de Castro en prof.dr. W. Koops.
     
    Meer informatie:  http://www.uu.nl/uupublish/homeuu/nieuwsenagenda/183main.html
    Wietske de Lange, persvoorlichting Universiteit Utrecht, (030) 253 4073, w.delange@uu.nl.
    B.g.g. Maria Splinter, persvoorlichter Sociale Wetenschappen, (030) 253 6718, m.m.splinter@uu.nl.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2008, 20:15 geschreven door Webmaster
    Reacties (903)
    25-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autisme wordt in dit boek beschreven vanuit ontwikkelings-, neurologische- en biologische hoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Autisme - medisch & educatief

    Peeters, T.

    Autisme wordt in dit boek beschreven vanuit ontwikkelings-, neurologische- en biologische hoek. Lichamelijke afwijkingen, hulpmiddelen en medicatie komen ook aan bod. In het educatieve deel staat het zoeken naar visuele communicatie centraal, omdat personen met autisme niet in woorden maar in beelden denken. Dan volgt het streven naar zo groot mogelijke zelfstandigheid, aangepast werk en georganiseerde vrije tijd. Er blijkt behoefte aan bijzondere opvoeding en begeleiding; samenwerking tussen neurologen en opvoedkundigen is noodzakelijk. Verder is duidelijk dat hulpverleners geschoold en begeleid moeten worden. De schrijvers zijn beiden in België werkzaam op het gebied van autisme. Dit boek is verplichte lectuur voor ieder die iets met autisme te maken heeft, vooral omdat het de kloof probeert te overbruggen tussen theoretisch begrijpen en de dagelijkse praktijk.

    | Houtekiet   ISBN: 9789052407135


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    25-05-2008, 22:25 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderen met dyscalculie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen A. Desoete, T. Braams

    Kinderen met dyscalculie

    Niet iedereen leert even makkelijk rekenen. Ook volwassenen met een goede opleiding kunnen van eenvoudige sommetjes in de war raken. Dit boek over dyscalculie (rekenstoornis) is een hulpmiddel bij het leren rekenen en de begeleiding van leerlingen.

    In dit boek bespreken de auteurs de soorten reken-stoornissen die kinderen kunnen hebben en hoe deze rekenproblemen kunnen worden onderzocht. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een flinke weerzin tegen rekenen. Het is belangrijk dat het rekenen voor hen weer leuk wordt. Er worden veel tips en adviezen gegeven, en rekenmaterialen genoemd die goed inzetbaar zijn. Zowel voor ouders als voor docenten is dit een bruikbaar en praktisch boek.

    Over de auteur(s):
    Annemie Desoete, orthopedagoog, is docent aan de universiteit Gent. Zij publiceert veel over rekenen en dyscalculie. Tom Braams is zelfstandig gevestigd psycholoog. Hij is gespecialiseerd in dyslexie en dyscalculie en schreef meerdere boeken over dyslexie.

    ISBN: 9789085063681

    Ook van de auteur(s):

    Kinderen met dyslexie[jan. 2001]
    Kinderen en jongeren met een depressie[jan. 2001]
    Dyslexie[dec. 2001]
    Dyslectische kinderen leren lezen[jan. 2006]

    Website: http://www.rondomhetkind.nl


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-05-2008, 20:02 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwste inzichten ADHD

    Cursus ADHD diagnostiek bij kinderen (nieuw)

    De nieuwste inzichten

    Iedereen weet tegenwoordig wat ADHD is. Door ondermeer de media aandacht van de afgelopen jaren is de term ADHD opgenomen in het dagelijks taalgebruik. Om hierbij als hulpverlener staande te blijven is het noodzakelijk om op de hoogte te zijn van de meeste recente ontwikkelingen op dit gebied.

    docenten

    Dr. Ariane Tjeenk-Kalff, GZ-psycholoog en neuropsycholoog, gedragstherapeut i.o., werkzaam bij de Bascule, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie te Amsterdam.
    Drs. Annebeth Post Uiterweer, GZ-psycholoog en neuropsycholoog werkzaam bij MoleMann Mental Health Clinics te Rotterdam.

    doelgroep

    (GZ)-psychologen en orthopedagogen, werkzaam bij Bureau Jeugdzorg, de jeugd-GGZ, en de kinderpsychiatrie.

    voorkennis

    Verwacht wordt dat de deelnemers bekend zijn met psychologische diagnostiek zowel praktisch als theoretisch.

    doelstelling

    Na afloop van de cursus beschikken de deelnemers over state-of-the-art kennis met betrekking tot diagnostiek van ADHD. Zij zijn in staat om de (differentiaal) diagnose te stellen, gebruik makend van een breed denkkader rondom de diagnose ADHD.

    inhoud

    Alle relevante thema's, vanaf de intake tot en met de adviesfase, komen in de cursus aan bod:
    • meetinstrumenten, vragenlijsten, (neuropsychologisch) testmateriaal;
    • controverses rondom de DSM-IV;
    • differentiaal diagnostiek;
    • het betrekken van de school bij de onderzoeks- en adviesfase;
    • het betrekken van het systeem/ culturele aspecten;
    • de vertaalslag naar een behandelplan, kennis over verschillende behandelmethodes.

    werkwijze

    Theoretische inleiding door de docenten, op een interactieve wijze en aan de hand van onderwerpen uit de literatuur. Oefenen met diagnostische instrumenten. Casuïstiekbespreking, ook van door de deelnemers ingebrachte casus.

    literatuur

    De deelnemers krijgen voorafgaand aan de cursus een aantal artikelen ter bestudering toegestuurd. Tijdens de dag ontvangen zij een uitgebreide reader.

    accreditatie

    • Herkwalificatie Eerstelijnspsycholoog NIP erkenning aangevraagd
    • KP overgangsregeling accreditatie aangevraagd
    • NVO Orthopedagoog-Generalist erkenning aangevraagd

    Wat is accreditatie?

    RINO  http://www.rino.nl/cursussen/596.html


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-05-2008, 00:41 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Villa Papillon biedt de tijd om de batterij op te laden'

    'Villa Papillon biedt de tijd om de batterij op te laden'

    http://www.brabantsdagblad.nl

    HAAREN

    Het is een offer dat maar weinigen bereid zijn te brengen: je mooie Oisterwijkse huis te koop zetten om in Haaren het leven van onbekenden een stukje beter te maken. Toch is dat precies wat Nelleke Timmermans en haar man hebben gedaan.

    Een grote stap, maar een logische zet vanuit het werk dat ze altijd voor de GGZ hebben gedaan. Vinden ze zelf. "In mijn werk ga ik veel om met kinderen met ADHD en autisme", zegt Timmermans. "Voor die kinderen is het belangrijk om op een gestructureerde wijze en in een veilige sfeer een ontspannen tijd te hebben. En voor hun ouders, broertjes en zusjes, is het belangrijk om eens in de zoveel tijd even de accu op te laden. En dat kan vanaf deze week bij Villa Papillon."

    De logeeraanvragen komen al binnen, al opent het logeerhuis Villa Papillon pas officieel op 15 mei, mét hapjes en drankjes, de deuren aan de Langeweg 34. In het huis kunnen kinderen van 4 tot en met 14 jaar met autisme en ADHD het hele weekend logeren. "De ouders hebben dan even een adempauze", zegt Timmermans. "Want hoeveel je ook van je kind houdt; soms is een adempauze broodnodig. De speciale aandacht geven die je kind nodig heeft, is een taak die veel tijd opslokt."

    De voormalige basisschool waar Timmermans nog elke dag aan het verbouwen is, wordt speciaal ingericht voor de kinderen. "Met zes slaapkamers, want je zet natuurlijk niet de kinderen bij elkaar 0p één kamer", zegt ze. "Daarnaast hebben we een paar door de wol geverfde medewerkers die met de kinderen gaan werken. Want naast ontspanning willen we ze ook vaardigheden leren: zoals het op een sociale manier met elkaar omgaan. Kinderen logeren idealiter ook één keer per maand in dezelfde groep. Zo kunnen ze ook nog vriendjes maken."

    Het bijzondere aan Villa Papillon is volgens Timmermans 'dat het een sfeervolle en huiselijke woning is'. Timmermans: "Vroeger was de woning een lagere school maar die is omgetoverd tot een privé-gedeelte voor mijn man en drie kinderen. Daaraan vast zit het logeerhuis Villa Papillon." Bang dat ze niet meer aan haar privé-leven toe komt, is Timmermans geenszins. "We zorgen voor goede medewerkers die ook het reilen en zeilen kennen", zegt ze. "We hebben daarvoor dan ook mensen benaderd die we al goed kennen."

    De Villa moet een logeerplek worden voor kinderen uit heel het land; de keuze is op Haaren gevallen omdat daar de beste locatie voor Papillon te vinden was. "Al zullen we natuurlijk wel in de omgeving onze uitstapjes met de kinderen plannen", zegt Timmermans. "Ik kende Haaren natuurlijk wel als buurdorp, maar hadden we bijvoorbeeld in de buurt van Tilburg een huis gevonden dan zaten we nu daar. Het gaat er vooral om dat er een logeerhuis ís: we willen toch een landelijke functie vervullen." Terwijl de eerste logeerplekken van de Villa al geboekt zijn, kijkt het echtpaar Timmermans nog om zich heen voor enkele 'vrienden'. "Mensen die willen kunnen 'Vrienden van Papillon' worden", zegt Timmermans. "De logeerkosten van de kinderen worden gedekt vanuit hun persoonsgebonden budget, maar voor de aanschaf van meubilair en dergelijk kunnen we nog alle steun gebruiken die er is."

    Voor meer informatie:  http://www.villapapillon.nl   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    09-05-2008, 12:41 geschreven door Webmaster
    Reacties (8)
    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leer-en Gedragsproblemen veroorzaakt door aangeboren syndromen
    Auteurs: Aardoom, H.A. & Hoogeveen, H.

    Tijdschrift voor orthopedagogiek

    Door het toenemen van de diagnostische mogelijkheden worden bij kinderen steeds vaker aangeboren syndromen gevonden als oorzaak van leer-en gedragsstoornissen.

    Bij het opzetten van een handelingsplan voor deze kinderen kan kennis van de bij een bepaald syndroom behorende specifieke lichamelijke beperking en leer- en gedragskenmerken behulpzaam zijn.

    Overleg hierover van intern begeleider, schoolarts, schoolmaatschappelijk werkende en orthopedagoog kan het vervaardigen van een handelingsplan vergemakkelijken.

    Als uitgangspunt van dit overleg zijn van een aantal syndromen resumés uit de medische vakliteratuur gemaakt: Neurofibromatose (ziekte von Recklinghausen), Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) en Dystrophia Myotonica (ziekte van Steinert).

    Onderwerp:  ZIEKTE LEERMOEILIJKHEID GEDRAGSSTOORNIS HANDELINGSPLAN  HULPVERLENING 
    Mediumtype: Achtergrondinformatie
    Doelgroep: Basisonderwijs Welzijn 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    08-05-2008, 13:14 geschreven door Webmaster
    Reacties (11)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn kind heeft gedragsproblemen, daardoor gaat het op school en thuis steeds minder goed
    • Mijn kind is lastig en druk, hij is hyperactief en impulsief, mogelijk heeft hij ADHD
    • Mijn kind is opstandig en vertoont ontremd gedrag, mogelijk heeft hij ODD-CD.
    • Mijn kind heeft concentratieproblemen, mogelijk ADD of ADHD
    • Mijn kind heeft problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling. Hij heeft last van faalangst, scheidingsangst, hechtingsproblemen en een slechte sociale weerbaarheid.
    • Mijn kind heeft last van depressies.
    • Mijn kind loopt steeds verder achter op school en hij is toch niet dom.

    gedragsproblemen…
    Hoe kan ik mijn kind helpen?

    Het zou zo fantastisch zijn als:

    • Mijn kind rustiger is en eens nadenkt vóórdat hij iets zegt of doet.
    • Mijn kind minder opstandig is en zich ook kan aanpassen aan zijn omgeving.
    • Mijn kind zich beter kan concentreren.
    • Mijn kind minder angstig is en zich beter staande kan houden in sociale contacten.
    • Mijn kind over de hele linie lekker in zijn vel zit.

    Met de BSM therapie kan dat allemaal gebeuren!

    Lees verder>>>>Praktijk Pippi  http://www.praktijkpippi.nl/index.php?id=190


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-04-2008, 13:18 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ge ik om met opvoedproblemen in de klas?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe ga ik om met opvoedproblemen in de klas?

     

    Behandeling van hechtingsproblematiek moet in het gezin plaatsvinden. Daar moet gewerkt worden aan het herstel van de band tussen ouders en kind. Als de behandeling succesvol is dan zal dat zeker in de klas te merken zijn. Anderzijds zal het bieden van veiligheid en structuur in de klas de behandeling thuis natuurlijk sterk ondersteunen.

     

    Voor leerkrachten die te maken krijgen met - meer of minder - onveilig gehechte kinderen op school (en die zal je elk jaar wel tegenkomen) wil ik hier kort een aantal kenmerken en tips geven om ze in de benadering van deze kinderen te ondersteunen.

    Als er sprake is van een hechtingsprobleem dan is er bij het kind veel wantrouwen naar volwassenen en er is angst om gekwetst te worden. Het kind schrikt terug voor het praten over gevoelens, voor het maken van contact.

     

    Ook kan het zijn dat het gedrag van het kind bij jou negatieve emoties oproept omdat het kind je kwetst of omdat je je, door wat hij zegt of doet, afgewezen voelt.

     

    Probeer te voorkomen dat je het gedrag ervaart als tegen jou, als persoon, gericht maar zie het gedrag als voortkomend uit handhavingpatronen.

     

    Plaats in de klas

     

    Probeer bedreigende situaties te voorkomen of te verminderen, zodat het kind zich beter kan ontspannen en daardoor meer gewenst gedrag kan laten zien.

     

    Houd hem dicht bij je, bijvoorbeeld naast je

     

    Zet hem in de buurt van rustige kinderen

     

    Geef hem een eigen tafel en stoel (bijvoorbeeld met een sticker erop)

     

    Plaats zo mogelijk geen kinderen achter hem (bijvoorbeeld met zijn rug richting muur)

     

    Contact

     

    Het is heel belangrijk dat het onveilig gehechte kind zich begrepen voelt en dat het ervaart ‘gehoord’ te worden. Positieve interactie met hem is dan ook essentieel. Schenk hem vertrouwen, opdat hij ook vertrouwen in zichzelf kan krijgen.

     

    Wijs het kind niet af als persoon, maar benoem zijn ongewenste gedrag en bied daarvoor een alternatief aan. Bouw een relatie met hem op en versterk die. Geef hem het gevoel: ‘jij bent belangrijk voor mij. Ik wil dat het goed gaat met ons en dat jij je prettig voelt in de klas’.

     

    Verwoord dit bijvoorbeeld door:

     

    ‘Ik wil je helpen, daar ben ik voor’

     

    ‘Grote mensen zijn er om kinderen te helpen met groot groeien, dus roep maar als je me nodig hebt’

     

    ‘Je hoeft niet alles te kunnen of alleen te doen’

     

    Het is belangrijk om actief naar het kind te luisteren en zijn gevoelens te verwoorden. Als het hoort dat het best bang, boos of verdrietig mag zijn, voelt het zich begrepen en zal de spanning van hem af vallen.

     

    ‘Je vindt het moeilijk hè’

     

    ‘Je wilt het zo graag goed doen en dan lukt het toch niet, ook niet als je zo je best doet’

     

    ‘Je hoeft nog niet alles te kunnen, grote mensen kunnen ook niet alles’

     

    Vertel ook de andere kinderen waarom het kind soms moeilijk doet, bijvoorbeeld: ‘Hij vindt het erg spannend en wordt daardoor druk en giechelig’.

     

    Leren

     

    Probeer het leren voor het kind weer leuk te maken door:

     

    Lage eisen te stellen (onder zijn niveau)

     

    Veel complimenten te geven

     

    Waar mogelijk visuele ondersteuning te bieden

     

    Zitten en bewegen af te wisselen (zoals bij heel jonge kleuters)

     

    Bij overgangssituaties te helpen, zodat hij niet overspoeld wordt

     

    Eventueel een beloningsysteem in te voeren (uiteraard met opdrachtjes die haalbaar voor hem zijn)

     

    Extra ‘leuke’ taakjes te geven (bijvoorbeeld planten water geven e.d.)

     

    Zijn gevoelens te verwoorden

     

    Actief naar hem te luisteren

     

    Probeer de dag altijd positief af te sluiten met het kind, zo mogelijk met hem alleen. ‘Het ging goed met ons hè. Fijn dat je morgen weer komt’.

     

    Het kan nodig zijn hulp te vragen van iemand die jouw aanpak observeert en je zonodig coacht in deze benadering. Schakel daar een VIB-er (video-interactie-begeleider) voor in met ervaring op het gebied van hechting of informeer bij mij over de mogelijkheden!

     

    Als we leerkrachten, die te maken hebben met problematische onveilig gehechte kinderen, begeleiden of coachen horen we van hen vaak terug dat deze manier van werken ook voor de andere kinderen goed werkt. Vaak ontstaat er veel meer rust en een beter werkklimaat in de klas en dit is logisch. Immers; een onveilig gehecht kind heeft behoefte aan een klimaat van veiligheid en geborgenheid en hebben niet alle kinderen behoefte aan een dergelijk klimaat?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2008, 13:55 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdens de schoolloopbaan kunnen zich velerlei problemen voordoen

    Tijdens de schoolloopbaan kunnen zich velerlei problemen voordoen. Dit kunnen leerproblemen zijn zoals dyslexie, dyscalculie of de manier van leren is bijvoorbeeld niet effectief. Ook kunnen er gedragsproblemen zijn waardoor een leerling niet functioneert. De psychologen en pedagogen van Geldergroep kunnen met behulp van tests en gesprekken achterhalen waar de oorzaak van de problemen ligt en daaraan adviezen koppelen om de problemen aan te pakken.

    Hierin zijn de volgende diensten te onderscheiden;


    Onderzoek naar hoogbegaafdheid
    Dit onderzoek richt zich op de vraag of er sprake is van hoogbegaafdheid en op specifieke vragen die daaruit voort kunnen vloeien t.a.v. het functioneren op school en in sociaal opzicht. In het onderzoek wordt daarom niet alleen aandacht besteed aan de verstandelijke capaciteiten maar ook aan welbevinden, sociaal-emotioneel functioneren en werkhouding.

    Uitgebreid onderzoek dyslexie
    Dyslexie is een stoornis in het lezen en spellen. Deze stoornis kan iemand ernstig belemmeren in zijn school en beroepscarrière. Het onderzoek naar dyslexie is gericht op verstandelijke capaciteiten, schoolvorderingen, leervoorwaarden en sociaal-emotioneel functioneren. Daarnaast worden de mogelijkheden onderzocht van behandeling en/of dispensatie voor examens.

    Basisonderzoek dyslexie
    In tegenstelling tot een uitgebreid onderzoek is er geen behoefte aan een verslag, nagesprek en handelingsplan, maar kan volstaan worden met een dyslexie verklaring. Bij de prijsstelling is ervan uit gegaan dat er geen onderdelen door school worden afgenomen.

    Aanvullingen op basisonderzoek dyslexie
    Afhankelijk van de vraag kunnen aan het basisonderzoek een of meerdere modulen toegevoegd worden die deel uitmaken van het uitgebreid onderzoek. Er is keuze uit drie modulen: een nagesprek, een verslag, een handelingsplan. Ons secretariaat kan u over de prijzen informeren.

    Onderzoek dyscalculie
    Dyscalculie is een stoornis die rekenproblemen veroorzaakt. Onderzoek naar dyscalculie is gericht op verstandelijke capaciteiten waarbij de nadruk ligt op ruimtelijk inzicht. Op het gebied van schoolvorderingen wordt vooral gekeken naar de rekenvoorwaarden en de technische rekenvaardigheden. Er worden adviezen gegeven over behandelmethoden.

    Uitgebreid onderzoek leerproblemen
    Vraagstellingen kunnen zeer divers zijn, maar hebben altijd betrekking op een probleem op het gebied van het schoolse leren, waarvoor een verklaring wordt gezocht en waarbij een advies wordt gevraagd voor (be)handeling. Vraagstelling kan mede betrekking hebben op eventuele doorverwijzing naar speciaal onderwijs.

    Beperkt onderzoek leerproblemen
    Het verschil met een uitgebreid onderzoek is dat het een enkelvoudige en minder complexe vraag betreft, waarbij niet alle aspecten onderzocht hoeven te worden. Ook de rapportage is minder uitgebreid.

    Uitgebreid psychologisch/pedagogisch onderzoek
    Uitgebreid psychologisch/ pedagogisch onderzoek. Het onderzoek richt zich op onderzoek en advisering op velerlei gebied. Gedacht kan worden aan o.a. studieproblemen, problemen in de werksituatie, relatieproblemen, opvoedingsvragen, persoonlijke problemen e.d.

    Beperkt psychologisch/pedagogisch onderzoek
    Dit onderzoek is geïndiceerd wanneer er al een zeker beeld van het probleem bestaat uit bijv. eerder onderzoek of observatie en aanvullend onderzoek gewenst is op een enkel psychologisch of pedagogisch aspect.

    Psychologisch/pedagogisch begeleidingsgesprek
    Leermoeilijkheden en psychosociale problemen op school of thuis kunnen aanleiding zijn één of meerdere gesprekken aan te gaan met een externe deskundige. In een aantal gevallen blijft dit beperkt tot een enkel adviesgesprek, in ander gevallen kan er sprake zijn van begeleiding gedurende meerdere gesprekken.

    Mogelijk raakt u door het lezen van de beschreven dienstverlening geïnteresseerd. Wij kunnen u in een gesprek adviseren in welke vorm de dienstverlening het best antwoord geeft op uw vraag. Naast deze standaardproducten leveren wij vanzelfsprekend eveneens graag maatwerk.

    Bent u geïnteresseerd? Laat het ons weten via de Informatiepagina of neem contact op via onze vestigingenVoor meer informatie en of vestigingen ga dan naar de bijgevoegde link:  
    http://www.geldergroep.nl/problemen.php#ppduit


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    23-04-2008, 23:45 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    wies
    blog.seniorennet.nl/wies
    Startpagina !
    forum
  • furosemide online fwjn
  • overall ok..
  • Candy Crush Saga Hack Version 3.8.5 Password. Candy Crush Saga Cheats 86
  • metronidazole topical cream 0 75 fdpv
  • Mostly payday loans for people with bad credit registered, rounded, pedicled remnant.

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Gastenboek
  • z33490c15dsd
  • 1c7jw2
  • rf7eoo
  • wpebid
  • o4vrdg

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!