De Personeelsvereniging van de Radboud Universtiteit en het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Nijmegen heeft een afdeling Radboud Reppen en Roeren die kleinschalige culturele activiteiten aanbiedt.
Vrijgevige Vrouw heeft me uitgenodigd maandagavond 2 april 2012 mee te gaan naar een thema-avond waarin de relatie van de Franse kunst met de geneeskunde in haar dimensies onderwijs, onderzoek en patientenzorg centraal staat. De lezing sluit aan bij de tentoonstelling 'The French Connection' in Museum het Valkhof, officieel de zwanenzang van kunstcoördinator Daan van Speybroeck van het UMC.
De lezing in Huize Heyendael start verrassend genoeg met een interview waarin de socialisatie van de kunstcoördinator, geboren in Evergem in Belgie, uit de doeken wordt gedaan: Hoe kan iemand kunstcoördinator worden? Welke weg wordt afgelegd?
Daan van Speybroeck benoemt gravures van Gustave Dorė, gezien zo rond zijn zestiende, zeventiende levensjaar, als zijn eerste kennismaking met beeldende kunst.
Ik merk dat ik de waarheid van de opmerking in twijfel trek, waarschijnlijk was het de eerste bewuste kennismaking met kunst, maar volgens mij is hij reeds eerder, onbewust dus, met kunst in aanraking geweest.
Voor de kunstcollectie van het UMC heeft de kunstcoördinator door de jaren heen met een comité kunst 'verzameld' die binnen het ziekenhuis 'troost' kon brengen en 'reflectie op het medisch handelen' illustreert.
Daan van Speybroeck toont ons waardoor hij geïnspireerd is: onder andere het boek 'Geen ochtend ter wereld' van Pascal Quignard over de Franse barokcomponist Sainte Colombe en de daarbijhorende film 'Tous les matins du Monde'. Bijzonder boeiend; al werkend is hij op zoek geweest naar meer dan het, in mijn woorden, ordinair zintuiglijke.
We zien een schitterend filmfragment: De componist Sainte Colombe speelt met gesloten ogen op zijn gambaviool, en... ziet dan zijn overleden vrouw. Als de musicus zijn ogen weer opent, is er van een van de wafels op tafel geknabbeld. "Kan kunst dit bewerkstelligen?"
Aan het eind van de avond, na het officiële deel, vraag ik de heer Van Speybroeck naar zijn eerdere kennismaking dan als zestienjarige met kunst: "Als goed katholiek in de kerk van Evergem..." Zijn eerste reactie: "Een eenvoudige plattelandskerk..." Ik lach: "Nee, niet in België..."
Thuis stort ik me op het web: Evergem, de Sint-Christoffelkerk. Vervolgens ben ik in tranen van emotie: HET SLEUTELWOORD!!! De Sint-Christoffelkerk heeft een preekstoel waarop op een gulden plaat in het Hebreeuws de naam van God 'JHWH' staat afgebeeld.
Hm, is DIT de driehoek die ik zondagmiddag tijdens de presentatie van Bert Janssen's 'Boodschap van een Tijdreiziger' zag!? Ik blijk aanbeland te zijn op een website die 'de Naam van God' in de kijker wil plaatsen.
Hm, ik heb ook een foto met een afbeelding van de Naam van God in het Hebreeuws.
Dat de Sint-Christoffelkerk in Evergem een buitengewoon interessante geschiedenis heeft, leer ik uit het Jubileumboek geschreven door Achiel de Vos, dat ik enkele dagen later verslind. De Christoffelput en nog bestaande bedevaartrituelen vertellen me dat ik hier een energetisch bijzondere plek gevonden heb. Wie weet van Sint-Christoffel?
Veel in de Sint-Christoffelkerk, waarvan de stichtingsdatum niet exact bekend is maar Evergem wordt al in 966 genoemd, verwijst naar het buitengewone dat Daan van Speybroeck als kunstcoördinator zocht. Onbewust moet hij diep beïnvloed zijn, maar niemand zal in zijn jongste jaren de inrichting van de dorpskerk met het woord 'kunst' verbonden hebben. Drie schilderijen wil ik noemen. Van Jozef Paelinck: De Emmaüsgangers (1918). Van Jozef Pauwels: De Kruisvinding (1854) en Onze Lieve Vrouw met het Kind (1857)
Tss, WEDERWAARDIGHEDEN gaat verder met hetgeen mij spontaan in de schoot geworpen wordt: ervaringen van ontroerende synchroniciteit, brokken spiritueel voedsel. Tja, als de spin haar web geweven heeft, wacht zij af... spontaan vliegt er dan haar voedsel in. Warrior Iadied
Ad foto: 120101 - de calvarie bij de kerk van St-Jan de Doper in Neerlangel. Boven het kruisbeeld de driehoek met daarin in Hebreeuwse lettertekens de Naam van God.
De Vos, A. (1986). Jubileumboek Sint-Christoffelkerk Evergem. Evergem: Sint-Christoffelconfrerie.
Quignard, P. (1993). Geen ochtend ter wereld (Tous les matins du monde), Van Oorschot.
Van Speybroeck, D. (2012). The French Connection - kunstcollectie UMC St Radboud in Museum Het Valkhof, catalogus. In de Walvis.
Corneau, A. (1991). Tous les matins du monde, DVD-speelfilm, Lumière.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Christoffelkerk_(Evergem)
http://www.godsnaam.be/index.htm
http://www.godsnaam.be/wereldwijd/belgie/evergem.htm
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/33800
|