Inhoud blog
  • Dag 38 8 april zaterdag
  • Dag 37 7 april vrijdag
  • Dag 36 6 april donderdag
  • Dag 35 5 april woensdag
  • Dag 35 5 april woensdag foto's
    Zoeken in blog

Nog veel werk aan

Rondreis Spanje

23-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 23 maart donderdag
    Vanmorgen scheen het zonnetje uitbundig, maar het was verrekte koud, 9 gr. om 08.30 uur. We hadden vandaag een redelijk korte reisdag, van Banos de Fortuna/Murcia naar Calpe, 24 km. ten noorden van Benidorm.

Wij konden rustig aan doen en hadden ons voorgenomen na de koffie te vertrekken, zo gezegd, zo gedaan. Gisteren  hadden we de camping al betaald, we vonden het een goede camping en de kosten per dag waren € 14,00 incl. electra. Het electra wordt opgenomen, aangezien de ene veel kookt met electra, electrisch kacheltje of andere zware electronische apparatuur gebruikt.

Wij zijn richting Calpe gegaan, aangezien we nog nooit aan de kust van dit gedeelte van Spanje, Costa Blanca,  zijn geweest. De andere kusten hebben we allemaal gezien. Plus we wilden wel es zien, hoe een stad als Benidorm eruit ziet. Een ding is duidelijk toen we langs Benidorm reden, veel hoogbouw. We gaan een van de komende dagen nog wel es een kijkje nemen in Benidorm.

We staan in Calpe op een camping redelijk dicht bij het centrum, boulevard, zee en het oude, historische centrum van Calpe. We zijn nog niet die kant opgewandeld, zal de komende dagen nog wel een aantal malen plaatsvinden.

We konden op deze camping de laatste plaats krijgen, echter voor max 5 dagen. De camping staat helemaal vol. We hadden wel verwacht dat het druk zou zijn, maar dat er complet bij de ingang staat, vonden we uitzonderlijk in maart. Zijn dan ook praktisch allemaal overwinteraars, waarvan zo langzamerhand al weer vertrekken naar het noorden. Vanaf april hebben ze het rustig, de maand augustus is weer erg druk en vanaf september beginnen de overwinteraars weer binnen te druppelen. De camping ziet er prima uit met goed sanitair.

Wellicht blijven we hier iets langer dan de max. 5 dagen, betekent dat we morgen naar een andere plek, weliswaar een stuk kleiner, gaan verkassen. Deze plek komt morgen pas vrij. Dit houdt wel in dat we niet veel hebben opgezet, moet morgen weer worden afgebroken.

Het is hier wel behoorlijk winderig en de temperatuur is ook niet al te best. De komende 2 dagen wordt het iets minder, daarna wordt het weer een stuk beter. Dit geldt echter voor geheel Spanje.

Na de neerzetten van de caravan hebben we voor het avondeten gedaan voor het avondeten en wat overige zaken zoals water, frisdrank, bier etc. We kunnen weer een aantal dagen vooruit.

Temperatuur; vanmorgen 9 gr., erg frisjes, tot vanmiddag 17 gr., ook frisjes

KM.s; 155

Foto's; onderweg bij de kust, Benidorm en camping

Morgen; niks doen

23-03-2017 om 20:26 geschreven door janeel66

22-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 22 maart woensdag
    Vanmorgen scheen het zonnetje al weer heerlijk en de bakker was ook weer keurig op tijd. De wind was ook weer gaan liggen, gisteravond ging deze er behoorlijk op, ons luifeltje voor de caravan stond behoorlijk te schudden en aangezien we hier tijdens de nachtrust geen last van wilden hebben, toch maar afgebroken en in de kofferbak gelegd. Niet lang hierna begon de windkracht ook al weer af te nemen.

Na het ontbijt ben ik een rondje gaan fietsen, had hierbij op de kaart gekeken en dacht dat ik binnen 2 uur wel weer terug zou zijn, geef dan aan hoe laat ik terug ben bij de caravan. Deze keer had ik me vergist in de afstand en in de wind, waar ik toch behoorlijk last van heb gehad. Om 12.00 uur Neel maar een what's ap gestuurd, dat het wat langer ging duren, moest op dat moment nog 10 km. Was 12.20 uur terug bij de caravan, wel een mooie route gefietst via de Sierra de Pila.

Na te hebben gedoucht hebben we eerst wat gegeten, daarna de fietskleren uitgewassen en opgehangen. De fiets had ik ondertussen ook al weer op de dissel gedaan plus de sloten bevestigd. Daarna de kofferbak en achterbank opgeruimd.

Op een gegeven moment komt er ook een groenteboertje de camping oprijden met vnl. fruit. Neel heeft 2 kg. sinaasappels gekocht voor € 1,00 of ze smaken weten we nog niet, maar ze zullen best goed zijn, aangezien we in de sinaasappelstreek zitten.

Wij hadden de dagen dat we hier zijn, vele vrachtwagens gezien die volgens ons constant met stenen, grond of klei aan het rijden zijn. Ik was toch wel benieuwd waar dit vandaan kwam, zodoende zijn we aan het eind van de middag de berg opgereden. Wij zijn een heel stuk naar boven gereden, maar zijn op een gegeven moment toch maar gedraaid, aangezien het op dat moment niet duidelijk was hoever nog te gaan. En er bleven maar vrachtauto's ons achterop rijden plus van boven kwamen ze ook en ze gingen echt niet rustiger rijden met die Hollandse wagen op de berg. De chauffeurs doen hun werk, wij komen als toerist effe kijken en wilden hun niet langer belemmeren.

Zodra wij weer beneden waren nog via een omweg een klein stukje van de omgeving verkend. Op een geven moment hadden we dit ook wel gezien en zijn teruggekeerd naar de camping.

Bij terugkeer bij de camping de stoelen, tafel etc. opgeruimd, aangezien het door de harde wind geen pretje meer was om buiten te zitten, hoewel de zon nog wel aanwezig was, maar het was op dat moment inmiddels eind van de middag.

Vanavond bij het restaurant op de camping wezen eten, waarbij er een keuze op het dagmenu konden worden gemaakt; 2x consumptie, salade vooraf, daarna beide boerenomelet in taartvorm, Neel varkensvlees met pepersaus, ik had stukjes kip in knoflooksaus, beide met gebakken aardappeltjes, dessert beide stuk ananas, koffie met likeur toe. En dat allemaal voor een prijsje van € 21,50. (oh ja ik had er ook nog een extra biertje bij). And last but not least;  het smaakte ook nog goed, wie doet ons wat.

Temperatuur; vanmorgen 10 gr. tot 23 gr. Eind van de middag, vanwege de wind gezakt naar 18 gr.

Foto's; 3x fietsen, 4x onderweg naar steengroeve.

KM's; 40

Morgen; richting Alicante/Calpe/Benidorm

22-03-2017 om 21:41 geschreven door janeel66

21-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 21 maart dinsdag
    De bakker was vanmorgen weer exact op tijd, voor Spaanse begrippen uitzonderlijk. Zoals gisteren ook al aangegeven het stokbrood smaakt uitstekend. Buiten de bakker komen er meerdere bestelbusjes op de camping bv. met tijdschriften, eieren, wijn en eentje met onderdelen. Een en ander specifiek voor de overwinteraars vnl. Duitsers.

Gisteren hebben wij de handdoeken in de wasmachine gehad, vanmorgen was de donkere was aan de beurt. De wasmachine al vroeg aangezet, het programma duurde 90 minuten, konden we na het ophangen van de was naar het centrum van Murcia gaan.

Het kostte wat moeite om in het centrum van Murcia te geraken, maar uiteindelijk via de rondweg zuid, waren we redelijk snel bij een parkeergarage in het centrum. Deze parkeergarage was onder het gemeentehuis, waar op dat moment een protest aktie gaande was met zeer veel lawaai. Waar deze mee te maken had, was ons volstrekt onduidelijk en we konden ook niks ontdekken, waardoor het wellicht duidelijk zou zijn waarvoor.

Ik had steeds het idee dat Murcia een grauwe industriestad was, maar het centrum is ons 100% meegevallen. De industrie is natuurlijk ook wel aanwezig, maar hiervan merk je in het centrum niets.

Vanuit de parkeergarage waren we redelijk snel bij de kathedraal, maar voordat we naar binnen gingen, hebben we eerst koffie met appelgebak, welke verrekt goed smaakte, genomen op een van de terrasje op het plein voor de kathedraal. Hierna zijn we de kathedraal binnengegaan, hierin was het verboden foto's te maken, wat je niet of bijna niet tegenkomt bij de andere kathedralen.

Nadat we deze kerk hadden bezichtigd zijn we, op de plattegrond van Murcia gehaald bij het toeristenbureau, nog door een groot aantal straten van het centrum gelopen. Als wij in een voor ons vreemde stad komen, zoeken wij altijd als eerste het toeristenbureau op, aangezien deze je van goede informatie, zoals een plattegrond met alle bezienswaardigheden, kunnen voorzien.

Toen we waren uitgekeken zijn we nog naar de Decathlon gegaan, aangezien ik nog wat extra reservebandjes voor de racefiets nodig had. Je koopt toch altijd weer iets meer; 2 paar wielrensokjes, 2 badhanddoeken. Hierna bij de Burger King, om de hoek bij de Decathlon,  snel een menuutje genomen, zodat we voor het avondeten snel klaar waren, lekker gemakkelijk.

Hierna kostte het wat moeite om weer op de snelweg te komen, aangezien er niks stond aangegeven, op een gegeven moment zaten we, gelukkig, op de juiste toegangsweg. Eenmaal op de snelweg waren we snel terug op de camping.

De was konden we direct opruimen, was droog, wat wil je ook met de zon en een windje erbij. De zon was eind van de middag wel verdwenen, aangezien het flink bewolkt was geworden. Daarna ben ik nog naar de heuvel achter de camping gelopen om vanaf daar nog een foto van de camping te maken. Hierop is de auto en caravan zichtbaar.

Rond 19.15 uur hebben we nog een klein stukje stokbrood genomen, waarvan Neel een tosti met kaas had gemaakt, smaakte goed. Daarna de afwas gedaan en we zijn klaar voor de koffie en avond.

Temperatuur; vanmorgen 15 gr., 's-middags op een gegeven moment 27 gr.

Foto's; centrum Murcia, foto camping.

KM's; 55

21-03-2017 om 21:09 geschreven door janeel66

20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 20 maart maandag
    Vanmorgen bij het wakker worden was het bewolkt, maar de temperatuur was wel redelijk, 11 gr..Ik had gisteren bij de receptie gevraagd of we brood voor de volgende ochtend moesten bestellen. Deze gaf aan dat om 08.45 uur de bakker op de camping zou komen en wat blijkt vanmorgen, exact op tijd komt de bakker aanrijden, hebben we wel anders meegemaakt. Het stokbrood was een van de betere van deze vakantie.

Na het ontbijt zijn we begonnen met het schoonmaken/opruimen van de caravan, is ook iets wat je thuis doet. Tevens de matjes uitgeklopt en de vloer gedweild.

Hierna zijn we naar de Carrefour in Murcia gereden om weer wat boodschappen in te slaan. Ze hadden hier een behoorlijke voorraad rosé uit de Provence staan, waarvan we flink wat flessen hebben ingeslagen. De andere supermarkten waar we zijn geweest waren vooral de Spaanse wijnen te verkrijgen en geen/bijna geen van andere landen. We wisten welke boodschappen we moesten hebben, zodat we snel klaar waren.

We zijn na het doen van de boodschappen terug gereden naar de camping. Hierna snel de boodschappen ingeruimd en daarna ons middageten naar binnen gewerkt. Aangezien het lekker weer was, hebben we na het stukje brood lekker een poos buiten in de zon gezeten, genieten.

Rond 15.30 uur heb ik een klein verkenningsrondje van nog geen uur op de racefiets gedaan. Vanaf de camping was een flinke berg te zien, waar je volgens een van de Duitsers die ik had gesproken omheen kon fietsen. Wilde dit wel es ervaren. Het was niet zo'n lange klim, maar toch hier en daar behoorlijke percentages (tot 16%). Na te hebben gedoucht de fietskleren uitgewassen, waarvan Neel enige foto's heeft gemaakt. Wij hadden de handdoeken ook maar weer es in de wasmachine gedaan, je weet van te voren nooit wanneer er weer een mogelijkheid is

Nog iets over de camping; is een overwinteringscamping met vooral Duitsers, Engelsen en een enkele Noor, Zweed en Nederlander. Inmiddels een aantal gesproken en vele staan hier vanaf september en gaan met de pasen weer terug. Wij moeten er nog niet aan denken om een 1/2 jaar op een camping te staan, hoewel de camping vwb. de sanitaire voorzieningen goed is. Tevens is er een wasmachine aanwezig. De campinggasten zijn wel erg aardig, groeten, praatje maken, geeft wel een goed gevoel.

Iets voor het avondeten was de wasmachine klaar, waarna Neel deze snel op de lijn heeft gehangen, kan het maar drogen, zal tijdens de avonduren wel niet zo snel gaan en volgens de vooruitzichten gaat het niet regenen. Verdorie terwijl ik dit opschrijf begint het te regenen, snel de was eraf!!

Temperatuur; 11 tot 23 gr.

Foto's; 2x standbeeld in Murcia, wasfoto's Jan, en enige foto's van camping en omgeving.

KM's; 46 km.

Morgen; centrum Murcia

20-03-2017 om 20:59 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 19 maart zondag
    Het was vanmorgen behoorlijk koud in La Zubia, slechts 6 gr., betekende dat wij ons kacheltje toch maar hebben aangezet. Het ontbijt wat lekkerder bij een aangenaam temperatuurtje. Ons plan was om vandaag naar een camping iets boven Murcia te gaan.

Na de camping te hebben betaald en de laatste zaken opgeruimd zijn we rond 09.45 uur vertrokken. Op dat moment was het nog maar 10 gr. Wij zijn de rondweg van Granada gevolgd richting Murcia, Dit betekent dat je geruime tijd de Sierra Nevada voor je hebt, daarna naast je en op een gegeven moment achter je. De koffiefoto is ook genomen met de Sierra Nevada op de achtergrond.

Op de uitlopers gingen we op een gegeven moment over een colletje van 1380 meter hoog, we hadden niet in de peiling dat we zover waren gestegen. Het was een heel mooie route, constant op een en neer. Onderweg foto's gemaakt van de omgeving , van een stad met kerk en een grappig verkeersbord. Ook zagen we veel kassen, welke we vorig jaar ook al hadden gezien, maar dan, in veel grotere hoeveelheden, bij de kust van Almeria en Motril. De temperatuurmeter gaf op een gegeven moment een temperatuur van 25 gr. aan. De laatste 50 km. richting Murcia was niet bijster interessant, redelijk vlak en het landschap was droog/dor. Bij het verlaten van de snelweg iets boven Murcia werd het weer mooi, maar dan ben je er bijna.

We waren om 14.30 uur op de camping, bij de receptie was niemand aanwezig en bij aanbellen reageerde er ook niemand. Ik kreeg van een Duitse mevrouw te horen dat er waarschijnlijk om 16.00 uur wel iemand bij de receptie aanwezig zou zijn. Ze gaf aan dat wij wel een plaatsje uit konden zoeken en daarna aanmelden. Zo gezegd, zo gedaan.

Met het neerzetten van de caravan zijn we over het algemeen zo klaar, echter nu hadden we iets langer werk, aangezien we het niet eens waren hoe de caravan neer te zetten. We hebben de caravan maar laten staan, zoals die als eerste was neergezet.
    Het installeren was daarna zo klaar en dan is er koffie.

Temperatuur; 6 gr. bij het opstaan tot 25 gr. onderweg. Op de camping 24 gr.

Foto's; koffiefoto, foto's onderweg en op de camping

KM's; 322

Morgen; wekelijkse schoonmaak, boodschappen doen en?

19-03-2017 om 21:03 geschreven door janeel66

18-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 18 maart zaterdag
    Op de camping in La Zubia kun je vanaf 08.00 uur al brood verkrijgen, maar vanmorgen zaten we pas om 09.15 uur aan het ontbijt. Geen probleem, we hebben vakantie. Na het ontbijt ben ik gaan fietsen, ik wilde via een andere route naar de grote route die naar de Siërra Nevada gaat.

Ik heb het geweten, vanaf La Zubia ri. Monachil is redelijk vlak. Voor Monachil werd het al behoorlijk steiler tot ca. 7%. Na Monachil moest ik gelijk al in de beugels met stijgingspercentages tot 15%. Daarna was het constant 8-9% aan het eind werd de 18% aangetikt. Had niet veel langer moeten duren. Vanaf dit punt is het afdalen naar de grote weg die naar de Siërra Nevada gaat. Deze weg is lang maar niet zo stijl (max 9% over 1 1/2 km), echter door de lengte vanaf Granada(42 km) is deze zeer pittig. Vanaf het hoogste punt ben ik dezelfde weg weer afgedaald, de afdaling is voor mij nog altijd de beloning van het klimmen. Tijdens de klim geen moment koud gehad, was lekker zweten in het zonnetje, echter boven heb ik wel de mouwtjes aangedaan plus een windstoppertje, was ook wel nodig in de afdaling.

Na terugkomst op de camping gedoucht, fietskleren gewassen en een broodje gegeten. Hierna zijn we met de auto dezelfde route gegaan, echter nu zijn we wel volledig naar het hoogste bereikbare punt gereden. Vanaf dit punt stonden we hoger dan de mensen die op de skipistes bezig waren, volgens ons was het behoorlijk pap sneeuw, niet leuk skieën.

We hebben de grote weg terug genomen richting Granada. Op de terugreis zagen we ook nog 2 gemzen aan de kant van de weg. Wij hadden bij de afslag op de snelweg richting de camping een groot winkelcentrum gezien, wat we nog wel wilden zien. Voor we hier aankwamen zagen we in de verte ook nog de Al Ahambra (rechts naast het verkeersbord,in het midden boven het gebouw met de ronde toren) heel uitgestrekt/groot, waar we vorig jaar zijn geweest, erg mooi en in trek bij de toeristen.

Nevada shopping center is gigantisch groot, prachtig mooi, alle winkels vindt je er, zelfs wordt er binnenkort een Mediamarkt geopend, en volgens ons is nog niet alles bezet. We hebben een kop koffie genomen en Neel heeft nog wat bij Rituals gekocht.

Hierna terug naar de camping en op de terugreis de auto nog afgetankt, aangezien we morgen richting een andere camping gaan. Bij de caravan alvast wat voorbereidingen getroffen en daarna zijn we nog bij het camping restaurant wezen eten.

Temperatuur; 8 gr. tot 21 gr., tijdens de rit naar de Sierra Nevada zakte deze van 21 naar 7 gr.

Foto's; fietsen, onderweg, Al Ahambra en winkelcentrum

KM''s; 80

Morgen; ri. Murcia

18-03-2017 om 21:30 geschreven door janeel66

17-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 17 maart vrijdag
    Afgelopen nacht heeft het weer zachtjes geregend, maar vanmorgen was het gelukkig droog. De temperatuur was het maar 8 gr., ietsje kouder als de voorgaande ochtenden. Aangezien we vandaag niet een  grote afstand behoefden af te leggen, konden we rustig ontbijten en rustig aan opruimen.

We konden vanmorgen ook niet vroeg weg, eerst een gehele poos staan praten met een Belg, die gisteren was aangekomen. Je hebt het dan al snel over de wederzijdse afgelegde routes, wat de planning is, welke steden/plaatsen bezocht gaan worden. Op deze manier krijg je soms best interessante informatie. Daarna nog een poosje staan praten met een andere buurman, die een dag na ons was aangekomen.

Beste leuk en we hadden geen haast, betekende wel dat we pas om 10.45 uur vertrokken van de camping, wat laat is voor ons doen. We hadden als bestemming de camping in La Zubia, iets onder Granada, waar we vorig jaar ook al een aantal dagen hebben gestaan, leuke camping. In plaats van over de snelweg hadden we ons ook voorgenomen, zoveel mogelijk over de 2-baans weg richting Granada te gaan, aangezien dit veel leuker is en je ziet veel meer van de omgeving zoals witte dorpjes, kastelen en kerkjes.

Dit betekende wel dat we Sjefke (onze nav) behoorlijk aan het werk hebben gezet, aangezien hij tig keren de route opnieuw moest herberekenen, want  hij wilde ons terug hebben naar de snelweg cq. snelste route. We waren lekker eigenwijs en via de landkaart kom je er ook. De laatste 10 km. zijn we via de snelweg gegaan, aangezien dit veel gemakkelijker was, dan door de stad heen.

Op een gegeven moment zie je de stad Granada liggen met daarachter de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada, erg mooi om te zien. Op de foto hiervan heeft Neel ook een helikopter te pakken.

De camping, niet groot maar 46 plaatsen, was bekend van vorig jaar. We waren hier om 13.45 uur en we hadden ook niet veel later moeten zijn. De camping was al redelijk vol en we stonden nog niet erg lang of de camping was helemaal vol op één klein plaatsje na, wat alleen geschikt was voor een zeer kleine caravan of tent. En we zitten nog maar in maart.

Ik sprak vanavond nog met een mevrouw, die vandaag naar de Al Ahambra had willen gaan, echter geen kaartjes gereserveerd. Geen plaats meer vandaag, tevens zit de zaterdag en zondag ook al vol. Pas voor de maandag kon kaartjes reserveren. Ik had niet verwacht dat het nu al zo druk zou zijn. Het is echt ook een bezienswaardigheid om dit te zien.

Eind van de middag nog wat boodschappen voor het avondeten bij de Carrefour gedaan. We proberen ook van Cote de Provence rosé te scoren, maar dat lukte bij deze niet. Neel zal op een gegeven moment toch aan de Rioja rosé moeten.

Temperatuur; 8 tot 21 gr.

Foto's; onderweg, Sierra Nevada met helikopter en plaats op camping.

KM's; 188

17-03-2017 om 20:52 geschreven door janeel66

16-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 16 maart donderdag
    Vanmorgen voor het ontbijt weer 2, door de camping, afgebakken stokbroden gehaald. Deze smaken heel erg goed. Wij zijn toch wel te spreken over deze, weliswaar kleine,  camping met 31 plaatsen. Alles ziet er okay uit, goed sanitair, lekkere douches etc. Een camping om te onthouden.

Na het ontbijt wat opgeruimd, daarna ben ik een rondje gaan fietsen. Het was me al eerder opgevallen, vanwege het glooiende landschap lijkt het erg veel op zuid Limburg, echter daar groeien niet zoveel olijfbomen. Hier, welke richting je ook opkijkt, er staan overal olijfbomen. Wel mooi.

Bij terugkomst snel gedoucht, fietskleren uitgewassen en deze tezamen met de kleren die Neel in de wasmachine had gedaan op de lijn gehangen. Met het windje en de zon is het zo droog.

Het middageten met een cup of soep hadden we snel naar binnen gewerkt. Daarna ben ik begonnen met wat voorbereidingen voor ons vertrek morgen, hebben dan hier ook al weer, na volle tevredenheid, 5 dagen gestaan. Door de regen in het begin van deze week moest er een en ander worden schoongemaakt en de onderkant van het grondzeil moest drogen.

Rond 4 uur zijn we met een kleine omweg naar het dorpje, waarbij de camping ligt, gereden, aangezien Neel hier nog niet was geweest (ik was er al 2x op de racefiets geweest). We waren eind van de middag gegaan, ivm. de siësta (duurt meestal van 14.00 tot 16.00 uur), echter rond 16.15 uur was er nog niets open. Nog wel effe bij de kerk gekeken, maar deze was ook nog dicht.

Met het avondeten hebben we het ons vanavond lekker gemakkelijk gemaakt. Wij zijn bij het restaurant wezen eten en daarbij een plaatselijk gerecht (van Cordoba) genomen. Het was een soort cordon bleu, maar deze was meer opgerold. Smaakte verdomd goed en voor de prijs behoef je het niet te laten.

Temperatuur; 12 tot 23 gr.

Foto's; fietsen, omgeving. dorpje Santoella en avondeten.

KM's; 38

Morgen; ri. Granada of?

16-03-2017 om 21:18 geschreven door janeel66

15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 aanvulling op 1e bericht
    De ontbrekende foto's op 1e bericht

15-03-2017 om 22:20 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 15 maart woensdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Afgelopen nacht waaide het erg hard, zelf midden in de nacht eruit geweest om de luifel weer vast te maken, aangezien deze door de rukwinden los was geraakt. Dit is geen pretje midden in de nacht, weinig zicht, en de harde wind. Toch gelukt en het is blijven zitten.

Voor het ontbijt al een paar kleine klusjes gedaan, aangezien we direct na het ontbijt naar Cordoba gingen. De camping ligt ca. 35 km. ten zuiden van Cordoba, het eerste stuk gaat over een 2-baans weg, door dorpjes en door dorpjes heen. Lekker glooiend met hier en daar witte dorpjes bovenop de heuvels. De laatste 20 km. ging over de 4-baans weg en hierop had je op een gegeven moment bovenop een heuvelrug een mooi gezicht op Cordoba wat in de verte lag. Mooi.

We hadden ons al georienteerd op de parkeergarages adhv. de plattegrond van Cordoba, welke wij van de receptie op de camping hadden ontvangen. Wij waren dan ook redelijk snel, dankzij Sjefke, in het centrum van Cordoba bij de uitgezochte parkeergarage.

Vanuit deze parkeergarage was het op redelijk korte loopafstand van de moskee van Cordoba, welke op ons lijstje stond.

De moskee van Cordoba is een hoogtepunt in de bouwkunst van de mensheid en het belangrijkste voorbeeld van islamitische kunst in het westen, zowel voor wat betreft zijn technische en esthetische innovaties, alsook vanwege zijn invloed in de kunstgeschiedenis. (geciteerd uit gids "Cordoba van dichtbij'")

De moskee was ook erg mooi van binnen, met erg veel mooie versieringen. Wij vonden het wel een erg grote open ruimte binnen, met heel veel pilaren. Dit schijnt zo te horen in een moskee, maar het is voor ons ook de 1e keer dat wij in een moskee zijn. Toch heel erg mooi dat we deze moskee hebben gezien en dat ze zo lang terug in staat waren dit soort gebouwen te maken. Het was, halverwege maart, al behoorlijk druk in de moskee en in de straatjes van Cordoba. Hoe zal dit zijn in het hoogseizoen.

Na het bezoek aan de moskee zijn we nog naar de romeinse brug gelopen. Ook vanaf deze brug heb je een erg mooi gezicht op de moskee, de rivier Guadalquivir en de stad Cordoba. Daarna nog lekker op een terrasje in het zonnetje een broodje bij Subway genuttigd.

Op de terugweg naar de parkeergarage zijn we nog door de smalle straatjes van het historisch centrum gelopen, erg leuk. Vanaf de parkeergarage zijn we rechtstreeks naar de camping gereden, aangezien we het bedgoed nog wilden wassen, kon dit nog lekker drogen in het zonnetje.

Tijdens het wassen en na het ophangen nog lekker een poosje in de zon kunnen zitten, lekker.

Temperatuur; 12 gr. tot 24 gr.

Foto's; toren moskee, binnenkant moskee, romeinse brug, straatjes en sinaasappelboom.

KM's; 70

15-03-2017 om 22:14 geschreven door janeel66

14-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 14 maart dinsdag
    Vanmorgen wakker geworden met regen en met de wetenschap dat we vergeten waren brood te bestellen. Toch maar naar de receptie gegaan en gelukkig hadden ze eentje extra gebakken. Het stokbrood wordt op de camping afgebakken en je moet het brood een dag van te voren bestellen.

Aangezien we in het diepe zuiden van Spanje niet de NL zenders, zowel de publieke als de commerciële, kunnen ontvangen, had ik gisteravond wat voorwerk gedaan, inzake het aanschaffen van een grotere schotel. Vorig jaar was het nog wel mogelijk alle zenders via Astra 1 te ontvangen, maar bijna alle zenders zijn nu in HD kwaliteit en de ontvangst hiervan vanaf eind vorig jaar overgegaan naar Astra 3.

Hiervoor moet je volgens Canal digitaal minimaal een 80 cm. schotel en voor de aanschaf hiervan had ik een adres van een landgenoot via internet kunnen vinden, die een verkoopkantoor heeft in de nabijheid van Malaga. Vanmorgen eerst gebeld of er voorraad was, bleek dat hij zelf geen voorraad had van een 80 cm. schotel, maar wel bij een groothandel. Hiervan werd het adres aan ons doorgestuurd. Wel gaf hij aan dat voor de omgeving van Malaga minimaal een 110 cm. benodigd was om een correcte ontvangst te waarborgen. Deze is ons veels te groot om als rondreizende kampeerder te gaan gebruiken, 80 cm. gaat nog. Alleen een schotel aanschaffen kost niet zoveel, dus het was voor ons de moeite van proberen waard.

Aangezien het constant regende, zijn we in de auto gestapt en naar Malaga gereden. Sjefke, onze nav., stuurde onze perfect naar de groothandel. Op de groothandel werd ons direct ook al medegedeeld dat het zeer moeilijk zou worden met een 80 cm. schotel om ontvangst te krijgen.
    Een 80 cm. schotel hadden ze wel op voorraad, maar alleen met tussenkomst van de NL verkoper, wilden ze ons een prijs geven. Volgens hun moest dit en dat er nog bij, waardoor de prijs in onze ogen teveel werd opgedreven, dus dit hebben we maar niet gedaan. We overleven het ook wel een x-aantal dagen zonder de gebruikelijke NL zenders. Op BVN komen ook wel leuke programma's voorbij, echter er wordt heel veel herhaald.

Op de terugweg wilden we nog effe wat boodschappen doen bij de Carrefour, welke we hadden gezien. Bij de afslag van de snelweg, komen we op een rotonde en daar maakte ik een fout. Er was een file onder de weg door en hier wilde ik niet in gaan staan en reed hierbij een klein stukje achteruit, er was toch geen verkeer achter ons. Zodoende kon ik een andere afslag pakken richting het centrum. We reden rustig richting het centrum, maar op een gegeven moment hadden we 3 politiewagens met sirene achter ons, die ons moesten hebben. Na ons te hebben staande gehouden in de stromende regen, kwam de vraag waar we naar toe gingen. Antwoord van ons was; naar het centrum en de Carrefour. Het rijbewijs werd gecontroleerd en er werd in de auto en kofferbak gekeken. Slechts 1 persoon van de politie national sprak engels, de 5 collega's alleen maar Spaans. Er was eigenlijk niks aan de hand en ze hebben ons ook nog uitgelegd hoe we naar de Carrefour moesten rijden. Dit ging niet helemaal goed, maar uiteindelijk kwamen we er toch.

Bij de Carrefour eerst maar wat gegeten en daarna snel wat kleine boodschappen. Op de gehele reis richting Malaga heeft het geregend en vooral in Malaga regende het behoorlijk stevig. Toe we weer op de snelweg waren richting de camping regende het eerst ook nog, maar al snel werd het droog, waarna de temperatuur ook al weer omhoog klauterde tot 16 gr. Vanmorgen hadden we maar 6 gr. toen we naar Malaga reden.

Bij aankomst op de camping heb ik nog snel effe de fiets gepakt en een klein stukje in de omgeving gefietst, was best lekker op dat moment.

Temperatuur; 6 gr in de auto tot vanmiddag 16 gr.

Foto's: 7x onderweg, 1x camping

KM's; 290

Morgen; naar stad Cordoba.

14-03-2017 om 21:28 geschreven door janeel66

13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 13 maart maandag
    Vandaag heerlijk rustig aan gedaan, echter buiten zitten was er vandaag niet bij. , Vanmorgen bij het opstaan was het slechts 9 gr. en maximum is het toch nog 16 gr. geworden, een heel verschil met gisteren (24 gr.). 's-Nachts viel er zo nu en dan ook al een beetje regen.

Na het ontbijt, stokbrood wordt op de camping afgebakken, smaakte goed, zijn we begonnen met een wekelijkse schoonmaak, hoort er toch bij. Dit moet je toch wel bij blijven houden, vooral als je een wat langere periode in de caravan woont.

Het was vandaag geen lekker weertje, af en toe viel er wat regen, wat duurt tot op heden (ca. 09.00 uur). Ik had vandaag wel een fietstochtje in de omgeving willen doen, echter door de regen en frisse temperatuur was dit zeker niet uitnodigend.

Na het middageten zijn we toch maar in de auto gestapt, aangezien we toch nog wat boodschappen moesten doen voor het avondeten en het aanvullen van een hapje en een droogje.

Hierbij kwamen we terecht in het plaatsje Ecija, waar een groot winkelcentrum was incl. een Carrefour. Hier konden we goed terecht.

Kortom het was een heerlijk rustig dagje vandaag.

Temperatuur; van 9 tot 16 gr.

Foto's; 1x foto (nog van gisteren, 2x cactusfoto bijgesloten), 2x omgeving camping,
                citroen en sinaasappelboom op camping, 1x binnenkomst in Ecija.

KM's; ca. 60

Morgen; dagje rustig aan

13-03-2017 om 21:07 geschreven door janeel66

12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 12 maart zondag.
    Vandaag opnieuw een reisdag, kunnen we ook snel de camping van afgelopen nacht vergeten. Ipv. stokbrood vanmorgen, moesten we het doen met een paar beschuitjes, aangezien er geen stokbrood te verkrijgen was, bar gesloten. Rond 09.30 uur zaten we in de auto.

We waren redelijk snel op de snelweg richting Sevilla. Het was een mooie weg om te rijden, glooiend tot licht heuvelachtig. Onderweg zie je toch veel zaken voorbijkomen zoals bloeiende brem, paard en wagen, cactussen etc. Het waaide wel erg hard, wat je zo nu en dan wel merkte aan de caravan.

Bij het koffiedrinken, bij een pompstation, hebben we een stokbrood kunnen kopen voor tussen de middag. Wij hadden een camping halverwege Cordoba en Sevilla uitgezocht en Sjefke (onze nav) stuurde ons via de noordelijk rondweg van Sevilla. In deze stad, erg mooi,  waren we vorig jaar ook al es geweest, waarbij we ook de toren en de brug al hadden gezien.

Nadat we Sevilla hadden gepasseerd hebben we de stokbrood genuttigd, welke we bij het pompstation hadden gekocht. Nou ja genuttigd, een paar stukjes, erg droog met weinig smaak, waren we snel mee klaar.

Hierna moesten we nog een klein stukje rijden. We waren om 14.45 uur op de camping. Het is maar een kleine camping, midden tussen de velden met olijfbomen, erg mooi. Hierbij hebben we direct al een goed gevoel, aangezien het er erg mooi en verzorgd uitziet. Hier kunnen we uitstekend een aantal dagen verblijven.

Temperatuur; van 13 gr. tot 24 gr. 's-middags.

Foto's; 3x onderweg, 3x Sevilla, 1x nabij camping.

KM's; 333

Morgen; niks doen, beetje schoonmaken enz.

12-03-2017 om 22:44 geschreven door janeel66

11-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 11 maart zaterdag
    Vanmorgen was het buiten 5 graden en binnen 9 gr., met andere woorden nog niet al te warm. Het stokbrood was vanmorgen wel op tijd. Wij zijn rond half 11 vertrokken vanaf de camping.

Het ging met Sjefke (onze nav) direct al fout, hij stuurde ons vanaf de camping rechtsaf ipv. linksaf. Ik had er gelijk al geen goed gevoel bij. Na ca. 2 km moesten we weer linksaf, smal weggetje op, onder tunneltje door, klein heuveltje op en wat bleek; weg loopt dood, ging over in zandpad, de heuvel op. Er kwam ook een MTB'er van boven en die zei gelijk dit gaat niet lukken, maar dat hadden we zelf ook wel door. Met enige moeite konden we in de bocht en berm keren, anders hadden we de auto los moeten koppelen van de caravan en beide apart moeten draaien.

Toen we weer op de weg terug waren en richting Salamanca reden was Sjefke weer up to date. Na veel rotonde's te hebben gehad, kwamen we op de snelweg richting Sevilla. Op de snelweg viel ons direct al de besneeuwde bergen (Sierra de Candelario) in de verte op, maar voordat we daar waren, moesten we eerst nog wel een 80 km. rijden. Op een gegeven moment moesten we een stuk klimmen naar een pasje van 1186 meter hoogte, daarna nog een paar kleinere ( 924 en 489 meter) en we waren voorbij deze bergketen.

De weg was erg mooi om te rijden, lekker heuvelachtig. Volgens ons is zaterdag fikkie dag voor de Spanjaarden, overal zagen we rook omhoog komen. Tevens zagen we hier en daar, op hoogspanningsmasten, palen e.d., al weer de ooievaren zitten.

Rond 14.45 uur waren we op de camping Merida. Deze camping is de duurste en slechste die we tot op heden hebben gehad, ook erg rommelig en oud. Tevens was er de volgende morgen geen brood verkrijgbaar. Het is ook de enigste camping in deze buurt, dus ze kunnen ook wel vragen. Deze camping wordt snel vergeten.

Temperatuur; 's-morgens 5 gr. tot 24 gr. bij aankomst camping.

Foto's; 4x bergen met sneeuw, 3x snelweg onderweg, 1x camping

KM's; 300 km.

Morgen naar: ri. Cordoba.

11-03-2017 om 00:00 geschreven door janeel66

10-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 10 maart vrijdag
    Vanmorgen weer met een lekker schijnend zonnetje wakker geworden, was nog wel koud 8gr. in de caravan en 2gr. buiten. Toch het kacheltje maar weer aangezet, we gaan niet in de kou zitten.

Het brood op deze camping is vanaf 09.00 uur beschikbaar, echter vanmorgen was het al ruim 09.00 uur geweest voordat de bakker kwam met de stokbroden. De Spanjaarden nemen het niet zo precies met de tijd, ze maken zich er in ieder geval niet druk over. Wij ook niet zozeer, wij hebben tenslotte vakantie.

Na het ontbijt zijn we met de auto naar het centrum van Salamanca gereden, dit was ons inziens handiger dan met de bus, gezien de afstand die je eerst al moet lopen om bij een bushalte te komen. In het centrum hadden we redelijk snel een parkeergarage, nabij het oude centrum.

Wij zijn rustig via de bezienswaardigheden gelopen. Het Plaza Mayor, kwamen we als eerste tegen,  is een mooi plein en een van de grootste pleinen van Spanje. Daarna zijn we doorgelopen naar de oude en nieuwe kathedraal, is wel een gebouw. Voordat we hier naar binnen gingen kwamen we een toeristentreintje tegen, welke op punt van vertrekken stond. Hier gauw ingestapt en met dit treintje ga je eveneens voorbij alle bezienswaardigheden en je heb dan de mogelijkheid om te zeggen, daar lopen we zo meteen naar toe om te bezichtigen.

Na de rondrit zijn we de kathedraal binnen gegaan. Deze kathedraal is ook wel een mooie, het bezichtigen is wel een van de to do's in Salamanca. Ook in deze kerk was het behoorlijk frisjes, maar niet zo koud als in de kathedraal van Burgos. De oppervlakte van de oude en nieuwe kathedraal is behoorlijk groot, je bent wel een poosje bezig om alle vertrekken te bezichtigen.
    Wel mooi om deze kathedraal te hebben gezien.

Je hebt ook nog de mogelijkheid via een aparte ingang naar het dak en de toren van de kathedraal te gaan. Jan is naar het dak van de kathedraal geweest, waar vandaan je een mooi uitzicht had over de stad.

Na het bezoek aan de kathedraal hebben we op een van de terrasjes wat gegeten. Wij gingen voor safe, dachten we. We kregen een schnitzel, echter deze was goed verpakt in dikke laag paneermeel en smaakte niet al te best. Geen succes deze keer.

We vonden Salamanca een mooie stad en mooier dan Burgos, waren we een aantal dagen eerder waren. We hadden hier een beter gevoel bij.

Met de auto waren we redelijk snel weer uit de stad, de auto onderweg afgetankt en nog snel een stokbrood voor het avondeten gehaald. Daarna is Jan, rond 16.00 uur, nog een stuk gaan fietsen
    Een stuk van de omgeving verkend, echter deze is niet bijster interessant. Redelijk vlak met weinig te zien.

Temperatuur; 's-morgens 2 gr tot 26 gr. vanmiddag.

Foto's; 5x Plaza Mayor, 1x treintj, 6x kathedraal

KM's; 15

Morgen; richting Cordoba

10-03-2017 om 21:06 geschreven door janeel66

09-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 9 maart donderdag
    Evenals vorige nacht was het weer zeer koud op de camping in Burgos. De ramen van de auto waren bevroren.

Het brood is pas om 09.00 uur beschikbaar op de camping, van te voren reeds toilet gemaakt en al wat zaken op- cq. ingeruimd. Voor het brood halen eerst de camping bij de receptie betaald. Wij zijn lid van de ANWB en buiten de reguliere lidmaatschapskaart ook in het bezit van de Camping Key card. Dit betekent dat je op campings, welke voorzien zijn van het ANWB logo korting krijgt, zo ook op deze camping.

Na het ontbijt de laatste zaken opgeruimd. Na te hebben koffie gedronken zaten we even na 10.00 uur in de auto. We waren redelijk snel de stad, mede doordat de camping aan de zuidzijde van de stad lag.

Vandaag was het opnieuw een kleine verplaatsing van Burgos naar Salamanca. De snelweg vanaf Burgos is tolvrij, wel erg goed om te rijden, licht glooiend maar vwb. uitzichten/vergezichten niet bijster interessant. Onderweg zagen we al weer ooievaars op palen, schoorstenen langs de weg zitten.

Vorig jaar hadden we hier ook al mee te maken toen we richting Santiago de Compostela reden. Er zijn wel een aantal pompstations met parkeerplaatsen aan de snelweg, echter voor de meeste moet je effe van de snelweg af en dan kun je aan de provinciale weg, nabij de snelweg afslag tanken of een pauze nemen.

De camping in Salamanca hadden we heel snel gevonden. Het is heel erg gemakkelijk adhv. de coördinaten een camping in de nabijheid van een grote stad te vinden. Wij hebben onze nav Sjefke genoemd, aangezien hij alles letterlijk zegt zoals het er staat.

Na het inschrijven hadden we snel een mooie plaats en het neerzetten van de caravan plus het installeren is voor ons gesneden koek. We zijn er zo mee klaar. Na het installeren nog lekker een poos buiten gezeten, we hadden de lange broek al gewisseld voor de korte broek, erg lekker in het zonnetje.

Daarna nog snel een paar boodschappen voor het avondeten gedaan, waren we zo mee klaar.

Temperatuur; vanmorgen 0 gr, bij vertrek 12 gr. en vanmiddag 25 gr.

Foto's; vorst auto, 2x onderweg, met ooievaar, lunch, 2x voor caravan, 1x plaats caravan.

KM's; 245

Morgen; centrum Salamanca

09-03-2017 om 21:08 geschreven door janeel66

08-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 8 maart woensdag
    Afgelopen was een koud nachtje, je kunt wel zeggen een zeer koud nachtje. Het had gevroren, je kon het zien op het dak van de auto en hier en daar was het gras nog wit van de vorst. We hebben dan ook heel snel het kacheltje in de caravan aangezet, zodat  het wat aangenamer werd binnen. Het zonnetje scheen wel, maar voordat alles een beetje is opgewarmd ben je een poosje verder.
    Vanaf 9 uur was het winkeltje bij de receptie open, voor ons doen enigszins aan de late kant, maar ja je moet dit soort zaken maar nemen zoals het gaat, geen probleem. Na het ontbijt zijn we met de auto naar het centrum van Burgos gereden. Er stopte voor de camping wel een bus, maar de 1e lukte niet vanwege het late ontbijt (vertrek 09.45 uur) en de 2e vertrok pas om 12.45 uur.

Zodoende de auto maar gepakt, hadden redelijk gemakkelijk een parkeergarage in het centrum in de nabijheid van de kathedraal gevonden. De kathedraal was ons doel van het bezoek aan Burgos, aangezien we vorig jaar in het TV programma "Wij zijn er bijna" er beelden van hadden gezien.

De kathedraal was zowel van buiten en binnen wel erg mooi, maar we hebben er mooiere gezien. Alles valt echter in het niet bij de St. Pieter in Rome, waar we vorig jaar september zijn geweest. We hebben nogal wat kathedralen gezien tijdens onze vakanties.

In de kathedraal was het erg koud. Via de audiophone zijn we de gehele kerk doorgelopen. Op deze wijze krijg je toch veel informatie van o.a. wanneer begonnen met de bouw, wanneer gereed, wat bijgebouwd etc. Aangezien het zo koud was binnen, zijn we in een redelijk tempo door de kerk heengelopen.

Na het bezoek aan de kathedraal hebben we, echt waar, buiten op een terras, lekker in het zonnetje, een kleine lunch genomen. Daarna nog wat gewandeld in de stad en toen de auto opgezocht, we moesten nog wat boodschappen doen voor het avondeten en Jan wilde nog een klein stukje op de fiets de omgeving verkennen.

Temperatuur; 0 gr. vanmorgen tot 18 gr. 's-middags

Foto's; mooie kale bomen, 7x impressie foto's kathedraal, lunch

KM's; 14

Morgen naar; Salamanca

08-03-2017 om 20:58 geschreven door janeel66

07-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6 7 maart dinsdag
    Vanmorgen bij het opstaan was het nog droog en de wind was gelukkig ook gaan liggen. We hadden geen haast vanmorgen, aangezien de afstand naar Burgos relatief laag is (240 km).

Eerst maar een stokbrood gehaald bij de kampwinkel/receptie. Dit stokbrood was goed in te nemen, we komen veel slechtere maar ook betere tegen. Het is gemakkelijk dat je 's-morgens je stukkie brood kunt halen op de camping ipv. eerst op pad te gaan buiten de camping.

Na het ontbijt de laatste zaken ingepakt en opgeruimd. Rond 09.45 uur zaten we in de auto en op dat moment begon het (weer) te regenen en dit bleef ook wel een poosje. De snelweg was ca. 1 km vanaf de camping, we zaten hierdoor ook heel snel in Spanje. De camping lag heel dichtbij de camping en grens. De camping is ons goed bevallen, zeker eentje om te onthouden.

De weg via San Sebastian naar Galicië is een erg mooie snelweg, gaat constant op en neer met zo nu en dan mooie vergezichten richting de zee. Vorig jaar hebben we deze snelweg helemaal tot aan de westkust van Spanje gevolgd, erg mooi. Nu zijn we halverwege San Sebastian-Bilbao links afgeslagen, het binnenland in.

Het eerste stuk van deze snelweg was vergeven van tunnels, van korte tot behoorlijk lange. Wel een mooie weg door de heuvels/bergen, met hier en daar een dorpje. Rond 12.00 werd het droog, de temperatuur ging direct ook omhoog tot maximum 18 gr.

Aan alles merk je dat je steeds verder naar het zuiden afzakt, temperatuur gaat omhoog en zelfs bij de camping zaten er al mensen op het terras te eten, terwijl er bij de caravans en campers op de camping er ook al vele buiten zaten. Gaat de goed kant op.

Op de camping heb je over het algemeen heel snel contact met andere gasten. Je hebt heengaande en terugkomende gasten, sommigen zijn op 1 september vorig jaar vertrokken en zijn weer op terugreis, anderen zijn 2 maanden naar Marokko geweest etc.

Ook bij het afwassen maak je snel een praatje, zo ook deze keer. Een echtpaar is op pad richting Sevilla en Granada. Beide plaatsen zijn we vorig jaar geweest, we konden hun voorzien van 2 campings in de nabijheid, welke ons goed zijn bevallen en waar vandaan je zeer gemakkelijk met bus de stad kon bereiken. Op deze manier krijg je veel informatie, welke je event. weer kunt gaan gebruiken. Leuk.

Temperatuur; 10 gr. tot 18 gr 's-middags

Foto's; koffiepauze, selfie bij p-pauze, 2x onderweg, 2x camping

KM's; 240

Morgen; naar centrum van burgos

07-03-2017 om 00:00 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    06-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5 6 maart maandag
    Vanmorgen wakker geworden met regen en harde wind. Het grootste gedeelte van de dag hebben we regen gehad, tijdens de middag is het een poosje droog geweest en de wind is ook iets minder geworden.

Na het ontbijt wat klusjes en onderhoud aan de caravan gedaan, zijn toch zaken die je bij moet houden. Buiten kon je niks doen vanwege de regen en de temperatuur was ook niet al te best. Daarna een boek gepakt en wat gelezen, lekker rustig aan.

Na het middageten zijn we via een korte omweg naar het colletje gereden, waar Jan gisteren op de fiets was geweest. Aangezien dit in Spanje ligt kun je aantrekkelijk inkopen doen en brandstof tanken, wij zijn en blijven Hollanders nietwaar. Ten opzichte van de snelweg in Frankrijk scheelt het 25-30 cent per liter benzine.

Op de Spaanse kant van het colletje reden we een vrachtwagen achterop. Tijdens een bocht naar links, reed er pardoes een auto tegen de zijkant van de vrachtwagen, was schrikken op dat moment. Na een eerste beoordeling bleek dat de vrachtwagen in de bocht teveel aan de linkerkant van de weg zat en waarschijnlijk heeft de auto de bocht iets te ruim genomen. Gelukkig geen slachtoffers of persoonlijk letsel.

De witte auto kon zich nog wel verplaatsen, naar beneden rijden lukte volgens ons niet meer, zodoende konden wij er op een gegeven moment voorbij. De vrachtwagen moet worden afgesleept of gerepareerd, aangezien hierbij de brandstof toevoer was geraakt. (wilde ook niet meer starten). De diesel stroomde over straat. Het waren Spanjaarden en beide partijen bleven vrij rustig.

Na wat kleine inkopen en brandstof zijn we nog naar de supermarkt iets voorbij de camping geweest voor wat inkopen voor het avondeten en avondeten morgen. Behoeven we morgen in ieder geval niet naar een supermarkt.

Temp.: 9 tot vanmiddag 14 gr.

Foto's: onderweg, ongeluk en inkoopcentrum bij grens

KM's: 50 km

Morgen: naar Burgos, Spanje.

06-03-2017 om 20:01 geschreven door janeel66

05-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 zondag 5 maart
    Vanmorgen heerlijk rustig aan gedaan, het is tenslotte zondag. Het stokbrood was vanmorgen om 08.00 uur te verkrijgen. Na het ontbijt en tijdens de koffie lekker wat gelezen en na de koffie toch een paar kleine klusjes gedaan, dat was het dan ook wel.

Rond 12.00 uur zijn we vertrokken naar Biarritz. We hadden steeds al het plan hier es naar toe te gaan, viel ons wel een beetje tegen, kan ook door het seizoen komen, was ook weinig geopend.
    Toch een aantal malen uit de auto geweest om naar de kust en golven te kijken, blijft een mooie kust hier en de golven waar ook redelijk hoog, altijd een mooi gezicht, die golven en de grote oceaan.

Daarna naar St. Jean de Luz, ligt bijna tegen Biarritz aan, en deze plaats vonden we toch wel iets mooier dan Biarritz. De gebouwen hadden, volgens ons, wel iets meer status. Toch waren we hier ook redelijk snel uitgekeken.

Bij terugkomst op de camping is Jan een stukkie wezen fietsen. Hij had op de kaart een colletje gezien, welke redelijk dicht bij de camping lag (ca. 8 km.). Wat opviel bij het fietsen naar boven toe, waren de vele auto's die ook omhoog gingen. Bij de aankomst boven werd het snel duidelijk, heel veel winkeltjes met drank, kleding, brandstof etc. De col boven was Spaans grondgebied.

Boven op de col aangekomen toch een paar km. naar beneden afgezakt en toen weer terug naar boven. Vanaf deze, Spaanse, kant gingen er bijna geen auto's naar boven, een heel verschil met de Franse kant.

Na terugkomst op de camping de laatste ritten van het WK schaatsen all-round gekeken en daarna lekker gedoucht. Tijdens het fietsen is het gelukkig droog gebleven, de gehele dag was het niet verkeerd, zo nu en dan een paar spetters. Momenteel, 08.00 uur, regent het wel.

Vanavond lekker gemakkelijk in het camping restaurant gegeten. We hadden allebei een Baskische maaltijd, geen top kwaliteit, maar smaakte goed.

Temp.: 's-morgen 10 gr tot 17 gr. overdag

Foto's: sfeerfoto's kust 6x, fietsen 2x

KM's; 30

Morgen: nog een dagje hier

05-03-2017 om 19:59 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)

Archief per week
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Blog als favoriet !

Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!