Deze week kijken we eens nader naar de feesten van Moren en christenen die momenteel in veel gemeenten worden gevierd.
Deze feesten hebben allerlei vaste onderdelen, zoals de embajada en de
reconquista en in de entradas (optochten) lopen ontelbaar veel
verschillende groepen mee. Behalve Moren en christenen zijn dat onder
meer maceros, zíngaros en contrabandistas.
In het grootste
deel van de dorpen en steden in de provincie Alicante worden Moros y
Cristianosfeesten gevierd, feesten waar nog eens uitgebreid stil wordt
gestaan bij een stukje belangrijke geschiedenis. Het gaat daarbij
natuurlijk om de tijd van de reconquista, de herovering van Spanje op
de Moren door de christelijke legers. Deze uit het noorden van Afrika
afkomstige Moren zetten in het jaar 711 voet aan wal in Gibraltar en
begonnen een snelle en opvallend gemakkelijke opmars. Voor er tien jaar
voorbij waren hadden ze vrijwel het hele Iberisch schiereiland
veroverd. Deze snelle verovering wordt geweten aan het feit dat Spanje
in de decennia voor het jaar 711 in handen was van diverse Visigotische
koningen en edelen, die het onderling niet eens waren. Er heerste een
organisatorische chaos en weinig eensgezindheid en daarvan profiteerden
de Moren.De opmars van de Moren werd in het uiterste noorden een halt
toegeroepen door Don Pelayo. Hij en zijn mannen wonnen in 722 de
zogenoemde slag van Covadonga en dat was de eerste echte nederlaag die
de Moren leden. Door de christenen werd deze zege gezien als de
ommekeer en als begin van wat de herovering van Spanje door de
christenen zou moeten worden. Deze herovering zou echter ruim zes eeuwen
duren. De plaatsen in de provincie Alicante kwamen in twaalfde en
dertiende eeuw terug in christelijke handen maar de laatste Moorse
koning zou pas in 1492 uit Granada worden weggejaagd.
Meer dan
zeshonderd jaar lang werd er dus wel ergens in Spanje tussen Moren en
christenen gevochten en talloze plaatsen werden meerdere malen veroverd
en weer terugveroverd. Het is deze strijd die in de Moren en
christenenfeesten van vandaag de dag wordt uitgebeeld en in veel
plaatsen wordt daar ook nog een stukje lokale geschiedenis aan
toegevoegd. Zo speelt in?Alcoy de patroonheilige Sint-Joris een grote
rol in de feesten. Deze zou volgens de overlevering hebben geholpen bij
het verslaan van de Moren en tijdens de feesten verschijnt hij boven de
stad. In een aantal kustplaatsen laat men de Moren op bootjes de kust
aanvallen, hiermee ook verwijzend naar de vele eeuwen dat deze plaatsen
op hun hoede moesten zijn voor piraten uit zee.
De feesten
bestaan zoals gezegd uit een aantal vaste onderdelen. Er wordt een
kasteeltje opgebouwd in het centrum van de plaats en rond die plek
vinden de in scène gezette gevechten tussen de troepen plaats.