|
|
|
Voor mij, om gelukkig te zijn, en voor geïnteresseerden! |
|
|
09-03-2012 |
Sluitsteen Catharina met Kroon |
Wat betreft de kerstening van oude heidense plekken... in Doetinchem stond in 838 al een kerkje: een gekerstende plek. Zou er daarvoor sprake geweest zijn van een heidense heilige plek?
Hm, Doetinchem is de enige Gelderse stad die gelegen aan een rivier op een rivierduin is gebouwd. Een tienduizend jaar oud rivierduin. Vrij normaal dus om bewoning sinds vele eeuwen te veronderstellen. Vijftienhonderd jaar geleden woonden er... heidenen.
In 'Catharinakerk - Kroon van Doetinchem' schrijft Theo Rougoor dat na 690 Willibrord vanuit Northumbrië met zijn gezellen door het huidige Nederland reisde om er christelijke gemeenschappen te stichten. In 695 werd Willibrord door paus Sergius I tot aartsbisschop gewijd. Daarna vestigde hij zich in Utrecht en predikte van daaruit tot in het Duitse Emmerik. Vanaf 697 werden vanuit Emmerik het Kleefsland en de Liemers gekerstend: overal verschenen kapellen.
Willibrord verkondigde niet enkel het evangelie, maar liet in opdracht van de paus ook tempels afbreken, afgodsbeelden verbrijzelen en heilige eiken omhakken. Ter plaatse een put graven om de nieuwe christenen met fris, stromend water te dopen, was eveneens gebruikelijk. Na 716 werd Willibrord vanuit Emmerik geholpen door de Ierse prediker Winfried.
Na 780 vond de missionering plaats vanuit Munster. Eerst door abt Bernard en in 792 door Liudger die in 805 de eerste bisschop van het bisdom Munster werd. Zijn acties leidden tot de oerkerspelen Winterswijk, Groenlo en Zelhelm in de huidige Achterhoek.
Wie de bewoners van Doetinchem precies gekerstend heeft, blijft enigszins de vraag. Waarschijnlijk Willibrord, maar mogelijk heeft Liudger zijn steentje bijgedragen.
Theo Rougoor stelt dat het oude kapelletje van Villa Duetinghem een eenbeukig houten zaalkerkje was met in het oosten een smaller en rechthoekig gesloten koor. In de huidige Catharinakerk is er niets van terug te vinden. Van heidense relicten is me ook niks bekend: geen bron of boom. Kent iemand een plaatselijke legende!?
Bijzonder is dat de leylijn vanuit de Grutstraat van richting verandert daar waar de lijn de kerk binnengaat. Toen ik op 12 februari in de kerk rondwandelde, zocht ik Catharina, nu zou ik naast heidense aspecten, gezien de leylijn, eerder slangen of draken zoeken.
Ha, ik vond zowel Catharina als een slang! Waar? Op de sluitstenen in de gewelven. Deze stenen, die verschillen in ouderdom, bezitten opmerkelijke afbeeldingen.
Op de middeleeuwse sluitsteen van het zuiderdwarsschip staat Sint Catharina. De sluitsteen is ernstig vernield; er zit een groot gat in waaruit een stuk staal steekt, maar ze pronkt met een gouden kroon.
Waarom? Hm, natuurlijk vanwege haar koninklijke afstamming en de naam Catharina kan afgeleid zijn van het Syrische 'kéthar' (kroon). Hoewel, meestal wordt haar naam herleid op het Griekse 'katharos' dat rein of zuiver betekent.
Waarom heet de kerk 'Catharina'? Zouden de oude streekbewoners zich niet zo kuis hebben gedragen? Haha sorry, misschien woonden er wel molenaars en werd Catharina's rad als molenrad beschouwd.
Hm, nu pas vallen me de twee geschilderde slangen in het gewelf op. Wat was het kwaad dat Catharina wist te verslaan? Catharina wilde een mystiek huwelijk met Jezus en geen werelds huwelijk met keizer Maxentius... dus het verzet tot het uiterste, tot de dood erop volgde, tegen een gedwongen huwelijk, was de manier waarop Catharina kwaad versloeg. Een ander tegen zijn wil dwingen tot een huwelijk is het 'kwaad-doen'.
Warrior Iadied
Rougoor, Th. (2000). Catharinakerk, Kroon van Doetinchem. Doetinchem: Stichting 'Catharine Cultureel'
|
|
Tags:Doetinchem, Catharinakerk, Sluitsteen
|
|
08-03-2012 |
Maria op de Aardedraak |
In het verre verleden werden leylijnen en krachtplaatsen gemerkt door 'heilige' stenen, bronnen of bomen. Tijdens de kerstening moesten deze vereringsplekken natuurlijk verdwijnen. Het handigste was om er kapellen of kerken op te bouwen.
Daartoe moest eerst de aanwezige kracht verbonden worden met heiligen uit het christendom. Hoe? Soms was de oplossing simpel: gewoon een paar nachtjes achter elkaar een Mariabeeldje in de betreffende boom plaatsen en het klusje was geklaard.
Mooie verklaring. Maria op de leylijn plaatsen, houdt in: Maria overwint de Aardedraak. Of voor de te overtuigen heidenen: Maria is de Kracht alhier, de Aardedraak, minstens gelijk. Zo zijn vele schitterende afbeeldingen van Maria, onder andere de 'Alma Mater' in WEDERWAARDIGHEDEN, heel simpel te duiden.
Waarom is zo'n omschakeling in 'religie' in het leven nodig? Misschien is het niet noodzakelijk, maar blijkbaar komt er een groep op met een groot geloof in eigen ideeën. De macht is van hen als ze in staat zijn anderen hun wil op te leggen.
Oude ideeën, symbolen en rituelen boden veiligheid en zekerheid. Nieuwe nemen de positie en taken van de oude over. De nieuwe cultuur propageert wat zij belangrijk vindt en hoe zij vindt dat de mensen moeten zijn en handelen.
En de Energie? Er bestaat Energie... helende Energie... creatieve Energie... versterkende Energie... ontspanning biedende Energie. Deze Energie kan via Beelden en Woorden met Mensen over haar Bestaan communiceren. En ook: mensen communiceren via beelden en woorden met elkaar over deze Energie.
In hun tijd hebben MARIA, MICHAEL, JEZUS, GERTRUDIS, CATHARINA, MARTINUS, MOHAMMED, FATIMA en vele anderen beslist geleefd. Aan hun levens is extra kleur en sjeu gegeven. Mensen hebben Helden nodig! Daar waar Heiligen gekoppeld worden aan bestaande Energie voegen Heiligen Vorm toe aan Etherische Substantie.
Hoe kijkt de Energie tegen de omwenteling aan!? Ik denk dat Ze geen bezwaar maakt tegen de betreffende handelwijze en mijn verklaringen. Hm, ik denk dat de Energie gekend wil worden.Voor de zekerheid ga ik het Maria vragen.
Haar Antwoord zal ik in WEDERWAARDIGHEDEN melden.
Hm, hm, hm zouden er veel soorten Energie zijn? Verschillend in Aard en Kracht? Ik denk het, in elk geval mannelijk en vrouwelijk. Misschien past de ene heilige inderdaad beter op een bepaalde plek dan een andere heilige.
Hoe dan ook, de Gertrudiskapel ligt op een unieke krachtplaats. Ik hou het erop dat deze plek zelfs in de heidense tijd al heilig was.
Ik wil wel meer van die unieke, krachtige plekken leren kennen.
Warrior Iadied
Ad foto: 120215 Gestileerde figuur spietst een slang. Het intrigerende beeldje staat, zonder toelichting, in het restaurant van Museum Het Valkhof te Nijmegen.
120308 Info van een ansichtkaart: Onbekende smid (15e 16e eeuw). Sint Joris en de draak. Nijmegen Museum Het Valkhof.
Geysen, C. (2009). Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen. Soesterberg: Uitgeverij Aspekt
|
|
Tags:Cois Geysen, leylijnen, Maria
|
|
07-03-2012 |
Vrouwelijk & Mannelijk |
Ondertussen, het is vandaag vrijdag 24 februari 2012, het boek van Cois Geysen 'Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen' gelezen. Bijzonder boeiend voor het thema waarmee ik me in WEDERWAARDIGHEDEN bezighoud.
Cois Geysen schrijft op pagina 13: Het werd inmiddels al vaak bewezen dat onze verre voorouders die we kennen als de megalietenbouwers, als locatie voor hun heiligdommen plaatsen zochten die door hun geofysische aard een gewijzigde staat van bewustzijn creëerde. Tijdens de kerstening werden diezelfde plekken ingenomen door de eerste kerken van de missionarissen die de heidenen kwamen bekeren.
En dan op pagina 14: Doordat de energie tot vandaag op deze plaatsen behouden bleef, loont het de moeite om ze te her-ontdekken en te benutten. Hierbij is het dan ook totaal onbelangrijk of men een religieuze overtuiging heeft of zichzelf heiden noemt.
Enkele regels verder: De bijzondere energie geeft de bezoekers niet enkel levenskracht, ze heeft ook een helende werking.
Energetische velden versterken immers de aanmaak van het serotonine hormoon waardoor men zich goed en opgewekt gaat voelen. Kortom, wanneer iemand door biochemische factoren van nature aan depressies lijdt, dan zal die persoon zich op dergelijke plaatsen beter gaan voelen, maar een langdurig verblijf kan op termijn nadelige gevolgen hebben.
Op pagina 17 en 18 schrijft Cois Geysen: De pendel of wichelroede, maar ook wetenschappelijke apparaten kunnen aantonen dat een groot aantal oude kerken en kapellen werden ingeplant op (meestal) rechte breuklijnen in de aardbodem. De vrij hoge elektromagnetische eigenschappen van diep in de bodem liggende gesteenten komen hierdoor aan de oppervlakte. Het gevolg is dat we op deze plaatsen een veel hogere dosis straling te meten valt dan de natuurlijke radioactiviteit die overal aanwezig is.
De Canadees Persinger, hoogleraar in neurowetenschappen aan de universiteit van Ontario, stelde vast dat de energie van elektromagnetische velden de slaaplobben in de hersenen kunnen beïnvloeden en het bewustzijn veranderen. Hij stelt dat uiteenlopende hallucinante of paranormale ervaringen zich dan ook op deze breuklijnen zouden kunnen voordoen. Verder werd bekend dat een langdurige hoge dosis straling de normale groei van veel bomen en gewassen afremt. Door deze op lange termijn aanwezige straling/energie, neemt het groeitempo af of stagneert groei.
Tja, ik kan me vinden in hetgeen Cois Geysen schrijft. Hij geeft ook aan dat energie-, ley- of krachtlijnen verschillen in sterkte en dat ze daarbij ook over de tijd in kracht variëren. Ik onderken bovendien een tweedeling.
Het ene type, het mannelijke, biedt krachtige levensenergie; biedt creativiteit. Maar Mijn Lief die van zichzelf barst van de energie wordt van deze extra energie ongeduldig, snel geïrriteerd en ongelukkig!
Een en ander is afhankelijk van het eigen energie-niveau, maar ik denk dat bij een teveel een persoon te actief, chaotisch, te fantasierijk of zelfs psychotisch kan worden.
Het andere type, het vrouwelijke, biedt zachte levensenergie; biedt 'loslaten'. Dat wil zeggen dat zogenaamd negatieve gevoelens als verdriet en psychische pijn er gevoeld en geïnventariseerd kunnen worden... en losgelaten kunnen worden. Er komt vrede, rust, berusting en vreugde voor in de plaats. Op zo'n plek presteerde Mijn Lief het om op te merken: "Hier zou ik wel willen sterven; hier voelt alles goed."
Te lang op een vrouwelijke krachtplek zou inderdaad kunnen leiden tot een verstervenswens of tot daadwerkelijk het lichaam loslaten en sterven.
Warrior Iadied
Ad foto: 120215 De twee witmarmeren pilaren in het Hunerpark. Vrouwelijk en mannelijk?
Geysen, C. (2009). Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen. Soesterberg: Uitgeverij Aspekt
|
|
Tags:Cois Geysen, leylijnen
|
|
06-03-2012 |
Maskers |
Bedriegen is ondertussen wel een hoofdthema in WEDERWAARDIGHEDEN.
Zelfs ik doe enigszins aan geschiedvervalsing. Denk maar aan de tekst 'Help!!!', waaraan ik woorden toevoegde die ik eerst op een later tijdstip, tijdens het redigeren, bewust las.
Tja, blijkbaar is het niet eenvoudig om de zuivere waarheid voor het voetlicht te brengen. Als ik een gebeurtenis pas enkele dagen later beschrijf, krijgen de woorden kleur door tussenliggende inzichten en ervaringen. Het is niet anders.
Op 19 februari ga ik samen met Mijn Lief op het Keizer Trajanusplein, voor WEDERWAARDIGHEDEN, foto's van het standbeeld van keizer Trajanus maken.
De zon schijnt fel, hetgeen het fotograferen bemoeilijkt. Naderhand willen we een cappuccino drinken, maar zo vroeg op zondagmorgen zijn de café's nog gesloten.
Door de straten wandelen mensen in carnavalskledij: een clown; een vrouw met een frak vol rinkelende belletjes; een jongetje in een superman-outfit.
Nieuwsgierig kijk ik waar ze naartoe gaan en zo kom ik in de schitterend, met rode, zwarte en gele ballonnen, versierde Petrus Canisiuskerk in de Molenstraat terecht.
'Goh, om 11.00 uur is hier de Knotsenburg-Carnavalsmis!'
Ik kan me niet herinneren ooit een carnavalsmis bijgewoond te hebben en gelukkig laat Mijn Lief zich overhalen om het spektakel bij te wonen, zodat ik er nu in WEDERWAARDIGHEDEN over kan schrijven.
Feestorkest Uit je dak-kapel blijkt bloedserieus te spelen. In processie komen de Knotsemarij - de eregarde van de prins - met vaandel en grote knotsen aan hun zij; de twee vrouwelijke misdienaars; de twee mannelijke celebranten; de prins en de jeugdprins, beiden met enorme fazantenveren op hun steek, en het verdere gevolg door het middenpad de kerk in.
Terwijl de zon door de gebrandschilderde ramen schijnt, volgt er een mis met een koor dat liederen in het Latijn zingt en waarin woorden gesproken worden die me raken.
Woorden zoals:
- Carnaval vieren is zingen, dansen, drinken en feesten met anderen zonder dat je jezelf eerst uitgebreid voorstelt; je mag anoniem zijn en uitdragen vertrouwen in anderen te hebben.
- Met carnaval zet je een masker op om iemand te zijn die je altijd hebt willen zijn: een hoge heer of een vreemd type met een grote snor.
- In de gewone wereld, in het grote gemaskerde bal, worden ook maskers gedragen: 'de grote mond' om het kleine hartje te verbergen of 'de drukke persoon' om angst en onzekerheid niet te tonen.
- Op Aswoensdag zet je het carnavalsmasker af om gehoor te geven aan de uitdaging jezelf te zijn in de gewone wereld, want hoe vaak bepalen anderen niet wat je moet doen en wie je moet zijn.
Tsjah, de mis eindigt met het Nijmeegse carnavalslied 'Al mot ik krupe...', de grote ballonnen worden onder de aanwezige kinderen verdeeld en dan gaat het in optocht de kerk uit. Uit je dak-kapel laat de lucht in de kerkruimte woest trillen, het grote feest is begonnen.
Ik heb er maar een woord voor: Vertederend!
Warrior Iadied
|
|
Tags:Nijmegen, Knotsenburg, Carnavalsmis
|
|
05-03-2012 |
Reizen in Tijd, Plaats en Persoon |
Door mijn gesprekken met Lieve Vrouw komen ook alle vragen over mijn Reis bij de beuk op het Keizer Karelplein waarbij ik de Hagia Sofia in Istanbul / Contantinopel zag weer naar boven. Op 15 februari 's avonds ben ik de betreffende tekst aan het redigeren. Als ik de tekstpassages uit 'De Kracht(plaatsen) van Nijmegen' check, merk ik dat ik specifieke opmerkingen over het bewustzijn van de Noordzee en de Rijn/Waal in het boekje heb gemist en voeg ik ze toe. Door het proces dat ik doormaak, krijg de tekst de titel 'Help!!!'.
En dan krijg ik een bijzonder antwoord. In de nacht van 15 op 16 februari hoor ik traag een Stem een Naam roepen: 'Catharina..." Ik realiseer me dat de stem de naam al vaker heeft geroepen en met een schok schrik ik wakker: 'Natuurlijk, wat gaan mijn gedachten soms langzaam! Daar waar ik op het Keizer Karelplein met Gertrudis bij de Hagia Sofia terecht kwam, maakte ik kennis / contact met Catharina... de jonge Vrouw in het velours pauwblauw Kleed heet Catharina!'
Tja, de Reis overdonderde me op 28 januari 2012 zo dat ik enkel aan mijn huidige zelf, aan ik-Thea, dacht. Maar toen en daar... maakte ik Contact met een Vrouw uit die Tijd. Tss, tss, tss, dit is in elk geval 'iets' wat ik toen niet zag, waarvan ik me niet bewust werd. Betekent dit nu dat ik ooit Catharina was? Misschien... maar dit hoeft niet, misschien dat ik door het reizen geestelijk of energetisch Contact maak met een andere Identiteit.
En Catharina uit Alexandrië... die leefde toch niet in Constantinopel, in het huidige Istanbul. Hm, ze kan er in haar leven naartoe gereisd zijn, maar dit is wel heel speculatief. Zou er ooit in Alexandrië een dergelijke kathedraal gestaan hebben? Of was ik wel een Catharina maar niet Catharina van Alexandrië. Tja, hoe kan ik de betreffende Ervaringen interpreteren? Er ìs een verband tussen het Keizer Karelplein, Gertrudis en Catharina... maar ik heb weinig zekerheid over het hoe en wat. Zou het de lijn tussen het Keizer Karelplein in Nijmegen en de Catharinakerk in Doetinchem betreffen? Dat en niet meer? En tussen het Keizer Karelplein en Istanbul? Bestaat daartussen een kracht- of leylijn?
In elk geval maakte ik op het Keizer Karelplein, op het Interactiepunt tussen Rijn/Waal en de Hemel, een Reis naar een andere Tijd, Plaats en Persoon. Sprookjesachtig, maar waarom dringt het aspect van de Persoon pas op 16 februari 2012 tot mij door? Heeft iemand er eerder aan gedacht? Hm, de inzichten roepen nog meer vragen op. Wederom: Help!!! Warrior Iadied
Nelemans, H. (2011). De Kracht(plaatsen) van Nijmegen - Geomantie in het Rijk van Nijmegen. Nijmegen: Geateam
|
|
Tags:Nijmegen, Catharina
|
|
04-03-2012 |
Bedriegen, Geven & Ontvangen |
Lieve Vrouw en ik hebben elkaar door onze drukke werkzaamheden al even gemist. Woensdagmiddag 15 februari kunnen we ons contact aanhalen.
In het restaurant van Museum het Valkhof is het goed koffie drinken en hebben we een prachtig zicht op de westelijke kant van de oude stadswal.
Een beeldje van een gestileerde figuur die een slang tracht te spiezen, trekt mijn aandacht. Hm, er staat geen informatie bij.
Als ik Lieve Vrouw het verhaal vertel van 'Nimmegen 199' vraagt ze met grote ogen: "Heb je echt een nepperd aangeschaft?"
Tsjah, soms is iets toch 't geld waard, dan is het dat wat je er voor over hebt.
Ik vertel over de verwarring tussen de Barbarossaruïne en de Sint Gertrudiskapel in het boek 'Leylijnen en leycentra in de Lage Landen' van Wigholt Vleer. We praten over bedrogen worden en vervolgens over het evenwicht tussen geven en ontvangen.
Lieve vrouw heeft enkele goede tips: Gewoon achterover leunen, daarbij de achterkant van het lichaam voelen en aldus de ruimte creëren om te kunnen ontvangen. Denk daarbij 'Ik hoef het niet te kunnen; ik hoef het niet te weten; er mag een wonder gebeuren.'
Ondanks de harde regen wandelen we over de stadswal en bekijken we de treurige vernielingen aan de Sint Gertrudiskapel. In het Hunerpark staan twee witmarmeren pilaren die ooit bij de Commanderie van Sint Jan (de witte Godin) hebben gestaan. Het lijken een vrouw en een man te zijn.
Slenterend langs de stadspomp, op het Kelfkensbos bij het Poortwachtershuys, gaan we de Burchtstraat in. De poort naar de Gedeputeerdenplaats bij het Stadhuis is al gesloten.
Hm, daarachter moet een poort uit 1655 staan die ooit de toegangspoort tot de Franse Plaats bij de Commanderie van St Jan was toen daar een universitaire academie gevestigd was. Artefacten van de plek van de Witte Godin zijn blijkbaar over de stad verspreid.
Samen bezoeken we boekhandel De Slegte.
Lieve Vrouw zoekt een boek over het tellen van je zegeningen. Op de afdeling esoterie trekt 'Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen' van Cois Geysen mijn aandacht. Ben benieuwd of dit boek me wijzer maakt over aarde-energie. Er staat nog een interessant boekje 'Wezen en Krachten der Metalen'.
Warrior Iadied
Ad foto: De vernielingen aan de Sint Gertrudiskapel.
Geysen, C. (2009). Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen. Soesterberg: Uitgeverij Aspekt.
Uyldert, M. Wezen en Krachten der Metalen. Amsterdam: De Driehoek.
Vleer, W. (1992). Leylijnen en leycentra in de Lage Landen. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes bv.
http://www.noviomagus.nl/Gevels/Gevelstenen/GedPlaats/Cat/GEdPlaatsCat.html
|
|
Tags:Nijmegen, Hunerpark, Sint Gertrudiskapel
|
|
03-03-2012 |
Kroon van Doetinchem |
Zondagmiddag 12 februari is er een lezing over de geschiedenis van kerk- en moskeebouw in de Catharinakerk te Doetinchem. Een uitgelezen moment om de kerk van binnen te bekijken.
De leylijn komt inderdaad bij de deur in de Grutstraat naar binnen en gaat dan schuin door het schip naar een deur in de tegenoverliggende hoek aan de kant van de toren. Ik fotografeer de sluitstenen in het plafond, en verbaas me over het centrale glas-in-loodraam in het koor: 'de verloren penning'.
Peter Masselink en Furkan Köse geven de lezing 'Van de koepel en de toren' prachtig vorm middels een powerpoint met karakteristieke kerken en moskeeën in de wereld. Blij verrast zie ik de Hagia Sofia voorbijkomen.
Ik vind het bizar te horen en te zien hoeveel christelijke kerken in Nederland leegstaan, te koop zijn of een nieuwe bestemming gevonden hebben als bibliotheek, gemeentelijk voorzieningencentrum, restaurant of uitgaansgelegenheid.
Daarnaast wordt me duidelijk dat moskeeën tot nu toe in aftandse fabrieken, loodsen en winkels een onderkomen hebben gevonden. Nieuwbouw ondervindt blijkbaar nog veel weerstand. Tja, de ene religie bouwt zich op, de andere bouwt af. Op zich niet zo'n probleem ware het niet dat in de zich opbouwende religie de structuur van maatschappij en cultuur sterk geïncorporeerd en voorgeschreven is.
In de pauze praat ik met enkele mensen over het centrale koorraam: "Duidelijk geen Catharina!"
Volgens een van hen herinnert er in de Catharinakerk niets meer aan Catharina. Een tweede is het niet eens; op de preekstoel is het rad van Catharina nog te zien.
Ik vul aan: "De sluitsteen in het gewelf in de zuidoostkant van het schip stelt Catharina voor."
"Hoe weet u dat? Heeft u er boeken over gelezen?" vraagt een van hen.
Ik lach: "Nee, geen boeken, maar op het web heb ik over Catharina gelezen, dus herken ik de afbeelding."
"Wacht!"
Even later sta ik met een prachtig boek in mijn handen: Catharinakerk, Kroon van Doetinchem - 12 eeuwen Doetinchem.
'Hm, bijzonder interessant om te lezen.'
Waar zou de parabel van de verloren penning over gaan?
Warrior Iadied
Ad foto: De richting van de leylijn is van de middenstijl naar links en wel zoveel naar links als dat ik rechts van de middenstijl sta!
Rougoor, Th.J. (2000). Catharinakerk, Kroon van Doetinchem - 12 eeuwen Doetinchem. Doetinchem: Stichting "Catharina Cultureel"
|
|
Tags:Doetinchem, Catharinakerk
|
|
02-03-2012 |
Krachtdier Coyote |
Haha, Coyote!!! Coyote is mijn Krachtdier van het Zuiden. Krachtdier betekent dat de Krachten van Coyote de mijne zijn of door mij gehanteerd kunnen worden. De Indianen zeggen ook wel Totemdier. Wat de Krachten van Coyote zijn? De Kwintessens van Coyote is het in balans houden van wijsheid en dwaasheid. Coyote is een schepper en grappenmaker, en behendig hoewel hij daar niet altijd gebruik van maakt. De Boodschap van Coyote luidt: wees niet te serieus, spelen is essentieel en alles is mogelijk. Tsjah, Coyote is een leraar die zijn leerlingen laat leren door het zelf fout voor te doen.
's Avonds vors ik door het web: 'Kan ik mijn waarschuwende gevoelens onderbouwen?' Het eerste dat ik vind is een zeefdrukkerij met dezelfde naam als de antiquair waar ik mijn prent Nimmegen 199 heb gekocht. Dit zegt natuurlijk niks; er zijn een heleboel hondjes die Fikkie heten. De betreffende zeefdrukkerij - er worden geintjes mee uitgehaald, want op sommige foto's van het pand staat 'zeedrukkerij' - is al opgegaan in een samenwerking met andere drukkerijen. Mooie creatieve en zonnige namen vliegen voorbij en de printapparatuur schittert nog meer. Hm, ik heb geen definitieve zekerheid maar ik raad anderen aan voorzichtigheid te betrachten bij het aankopen van gravures of prenten via het web. Een Nijmeegse kunsthandelaar en antiquair reageert desgevraagd: "Waar is meer bedrog dan in de kunsthandel."
Hoeveel prenten uit de 17e eeuw kunnen er in de aanbieding zijn?
Er zijn heel wat websites die allemaal dezelfde typen prenten aanbieden. In de gauwigheid vind ik: datnarrenschip.com; edward-wells.com; hansvanosch.nl; oudekaartenenprenten.nl; rijzendezon.eu.
Hm, business waarin misschien wel goud geld te verdienen is.
Warrior Iadied
Andrews, T. (1997). Luisteren naar Dieren. Haarlem: Becht
|
|
Tags:Krachtdier, Coyote
|
|
01-03-2012 |
Coyote |
Zaterdag 11 februari kom ik op weg naar een verjaardag in de buurt van Laag Keppel.
De prenten liggen klaar. Alles ziet er uiterst verzorgd uit. Op tafel een professionele loep, zelfs de koffie met chocolaatjes ontbreekt niet.
En toch... wat is er aan de hand? Wat maakt me zo onzeker? Dat alles er zo perfect uitziet? De antiquair vertelt geen restaurateur te zijn. Oké, maar dat is toch geen reden om met de vingertoppen de afbeeldingen aan te raken? Ik bedoel maar... vetten en zouten doen een gravure geen goed.
Snel besluit ik om zeker geen serie prenten te kopen. Hm, dat was ik toch al niet echt meer van plan. De prent Nimmegen 199 met de lieve, simpele Sint Gertrudiskapel gun ik mezelf wel. Ik zie nog een heel mooie gravure, maar die kost honderden euro's.
Hm, ik ben al gek genoeg dat ik me de kleine gravure aanschaf. Bij het pinnen krijg ik 'skimmersvisioenen'. Niet best.
Na de aankoop krijg ik een A4-tje met info over Baudartius overhandigd. Erin wordt kort verwezen naar een Duitse uitgave over de krijgshandelingen tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Jammer genoeg niet over de uitgave 'Les Guerres de Nassau' van mijn prent.
Tevens krijg ik twee luxueuze schitterend gedrukte folders: AchterOmmetjes en GaleRitjes. Doel het bevorderen van het toerisme in de omgeving.
Hm, ik kan de omgeving absoluut aanraden.
Op de achterkant van GaleRitjes staan fotootjes die verschillende galeries in Drempt, Hummelo en Keppel vertegenwoordigen. Mijn oog valt op een tekening met sjamanistische symbolen: een kruis in een cirkel en de afbeelding van een coyote. Desgevraagd geeft de antiquair aan de betreffende galerie niet te kennen. Volgens mij heeft de afbeelding geen betrekking op een galerie.
De belangrijkste reden dat de tekening mij opvalt, is dat ik op vrijdagavond, de avond ervoor, de foto bij 'Goud in mijn Lijf' heb zitten bestuderen met de vraag: Is in deze conifeer waar ik Maria, Jezus en Sint Gertrudis ontmoette iets bijzonders te zien?
Nou, rechtsonder in de stam zie ik een kabouter, met een lange puntmuts, die een soort steen voortrolt. In het midden rechts van de stam zie ik een gezicht met een baard.
Oh, ik zie veel meer, maar het grote witte gezicht van een coyote links van de stam in de lucht tussen het gebladerte trof me. Het gezicht is minder goed te zien omdat er een donkere pluk op het voorhoofd zit, maar ik zag het en dacht: 'Hèhè, is wat ik meemaakte fake? Nee toch...'
Maar goed... vergelijk de foto van vandaag maar met 'de lucht' links van de stam in de foto bij 'Goud in mijn Lijf'.
Warrior Iadied
Ad foto: De coyote-tekening op de achterpagina van de folder GaleRitjes van de VVV Bronckhorst.
www.vvvbronckhorst.nl
|
|
Tags:Coyote
|
|
29-02-2012 |
De Hunerberg |
Op vrijdagochtend 10 februari 2012 zwerf ik weer over het web.
Hé, leuke informatie: In 2005, het jubileumjaar van Nijmegen-2000-jaar-stad, is Titus Brandsma verkozen tot de grootste Nijmegenaar aller tijden.
Vooruit... Titus Brandsma een Gedachteniskerk bij het Keizer Karelplein, als het Keizer Karelplein maar mag blijven.
's Middags wandelen Mijn Lief en ik naar Museum Het Valkhof.
Op mijn vragen over de Sint Gertrudiskapel word ik voorgesteld aan de heer Brouwers.
Ik vertel dat ik de ene keer op het web lees dat er een Sint Stephanuskerk op het Valkhof heeft gestaan en de andere keer dat er aan het eind van de 7e eeuw een kerk gewijd aan Gertrudis van Nijvel, gestorven in 659, heeft gestaan.
De heer Brouwers, archeoloog, gaat er vanuit dat er geen Sint Gertrudiskerk heeft bestaan. In de 13e eeuw is de Voerweg uitgegraven, waarschijnlijk heeft toen een Sint Stephanuskerk het veld moeten ruimen, maar van deze kerk is niks terug te vinden. De huidige Sint Stevenskerk op de Hundisberg is wel de vervanger van deze kerk. Ja, en in 1450 is de Sint Gertrudiskapel op het Oude Kerkhof gebouwd.
Oh, ik besef dat het Valkhofpark en het Hunerpark ooit een geheel waren... ze liggen allebei op de Hunerberg. Hm, dan heeft Wigbolt Vleer gelijk als hij schrijft over het oostelijk deel van de Valkhofburg!
In mijn hoofd zie ik de Hunerberg... denk de ophoging van de stadswal weg; denk de slenk van de Voerweg weg; denk de ophoging van het Valkhof, na de afbraak van de burcht, weg en ziedaar: de licht glooiende Hunerberg!
Ik vertel de heer Brouwers over de verwarring tussen de benamingen Barbarossaruïne / Sint Maartenskapel en Sint Gertrudiskapel in het boek van Wigbolt Vleer: Leylijnen en leycentra in de Lage Landen.
De heer Brouwers onderkent onmiddellijk dat er vaak vreemde dingen geschreven worden: "De Sint Maartenskapel is trouwens geen kapel; het is de troonzaal van de Valkhofburcht."
Tss, zo kan ie wel weer.
Mijn Lief vertelt dat het op dit moment blijkbaar een sport is om de oude muren van de Sint Gertrudiskapel te vernielen. Wat te doen?
De heer Brouwers suggereert dat er zand overheen moet om de ruïne te beschermen.
Oef, dit vind ik niet zo'n goed idee. Al met al een verdrietige kwestie.
Warrior Iadied
Ad foto: De Barbarossaruïne ook wel genoemd de Sint Maartenskapel op het Valkhof.
Vleer, W. (1992). Leylijnen en leycentra in de Lage Landen. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes.
http://www.huisvandenijmeegsegeschiedenis.nl/info/Gertrudiskapel,_Gertrudis_ofwelSt. Geertruide
http://www.titusbrandsmamemorial.nl/titushof.html
|
|
Tags:Nijmegen, Hunerberg, Barbarossaruine, Sint Gertrudiskapel
|
|
28-02-2012 |
Drie Koningen |
Minder gelukkig ben ik als ik op 9 februari op het web informatie over de Drie Koningen opzoek. Ik voel me net een kind dat te horen krijgt dat Sinterklaas niet echt bestaat. Ik zoek deze info omdat de Driekoningkapel in Doetinchem de Sint Gertrudiskapel in Nijmegen gelijkt.
Wat ik vind? Oké, even op een rijtje over die Drie Koningen.
De evangelist Matteüs vertelt dat magiërs uit het Oosten de pasgeboren koning van de Joden zoeken, en na een bezoek aan koning Herodus, het kind en zijn moeder, Maria, in Bethlehem vinden. De magiërs geven geschenken: wierook, mirre en goud.
In de 3e eeuw wordt vervolgens het specifieke aantal 3 genoemd en worden de magiërs betiteld als koningen die reizen per kameel.
In de 4e eeuw wordt in het oosterse christendom een feest georganiseerd om de verschijning van de vleesgeworden Zoon van God op aarde te vieren. Hierbij herdenkt men onder andere een van de tekens van de goddelijkheid van Jezus, namelijk het bezoek en de aanbidding van de Wijzen uit het Oosten.
In de 8e eeuw krijgen ze namen: Caspar, Melchior en Balthasar. En in de loop van eeuwen wordt het Driekoningenfeest een waar volksfeest met vele gebruiken.
Hm, ik heb niks tegen volksfeesten, waar ik moeite mee heb, is dat het bestaan van de Drie Koningen me als waarheid is verkocht.
Tja, hoe rekbaar is de waarheid? Loont het de moeite op zoek te gaan naar de waarheid?
Warrior Iadied
|
|
Tags:Doetinchem, Driekoningenkapel
|
|
27-02-2012 |
Nimmegen-prent |
Na de verrassing die Wigholt Vleer me bezorgt, struin ik door het web zoekend naar afbeeldingen van de St Gertrudiskapel in het Hunerpark. Ik zoek tussen afbeeldingen van ansichtkaarten en prenten. En dan vind ik een eenvoudige afbeelding op de website van een antiquariaat: daar staat ze... met een schattig torentje.
De prent, een kopergravure van 15 x 17 cm heet 'Nimmegen 199' en kost 65 Euro. Het is een gezicht in vogelvlucht van Nijmegen van de hand van Wilh. Baudartius (1565 -1640) en komt uit het boek 'Les Guerres de Nassau' uitgegeven in Amsterdam in 1616.
Hm, een vreemde discrepantie... in 1579 worden de stadswallen van Nijmegen versterkt en de St Gertrudiskapel op het Oude Kerkhof afgebroken. De kapel staat echter op deze prent, uit 1616, die de dag van 10 augustus 1589 weergeeft: de dag waarop Maarten Schenk van Nydeggen bij de aanval van de Staatsen op het Roomse Nijmegen verdronk in de Waal.
Hoe kan dit nou?
Als ik langer op het web zoek, begrijp ik dat de afbeelding gebaseerd is op een oudere afbeelding van de plattegrond van Nijmegen.
Mijn ogen worden wel wat groter, want ik vind nog meer prenten en zelfs een ingekleurde gravure. Ik mail het antiquariaat in Laag Keppel en de uitkomst is dat de prenten een aantal dagen voor mij gereserveerd worden.
Warrior Iadied
Ad foto: De Sint Gertrudiskapel is linksboven de omheinde Valkhofburcht zichtbaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Schenk_van_Nydeggen
http://www.hansvanosch.nl/html/nijmegen__e_o_.html
http://www.noviomagus.nl/Ansichtkaarten/Parken/Hunnerpark/HunCat.html
|
|
Tags:Nimegen, Sint Gertrudiskapel
|
|
26-02-2012 |
Oude Heilige Plaats |
Brr, ik raak bijna verstrikt in de info die ik opduikel.
Van de omgeving van de Sint Gertrudiskapel in het Hunnerpark wil ik VEEL MEER WETEN.
Sinds 15 januari, toen Sint Gertrudis 'met me meeging' (zie Goud in mijn Lijf), is mijn onderzoeksdrift alleen maar gegroeid en zeker nadat ik haar als 'Begeleidster' bij me ervoer in Constantinopel op 28 januari (zie Hagia Sofia) is het verlangen naar antwoorden en inzicht enkel groter geworden.
Bij de bibliotheek heb ik ondertussen een boek van historicus Wigholt Vleer geleend: Leylijnen en leycentra in de Lage Landen.
Vrijgevige Vrouw sprak over dat boek; alle leylijnen in Nederland zouden bekend zijn. Hm, ik kon het niet geloven.
Op pagina 178 en 179 wordt in 'Leylijnen en leycentra in de Lage Landen' over 'de Valkhof' in Nijmegen geschreven. De tekst mankeert... of toch niet?
Wigholt Vleer schrijft dat zij (Wie? Hij en Dick van den Dool?) geen geloof hechten aan een residentie van Karel de Grote in Nijmegen.
Tja, hiermee ben ik het roerend eens.
Wat verderop schrijft hij: 'Omstreeks 20 v.Chr. kwamen de Romeinen naar Nijmegen. Vanaf 15 v.Chr. was het de enige Nederlandse garnizoensplaats. Het 'castellum' was gesitueerd op de Hunerberg met een uitloper naar de Waal (Valkhof).'
Hm, dit zou kunnen. Maar op de Hunerberg? Ligt het Hunerpark op de Hunerberg?
Vervolgens schrijft hij: 'Vergeten we de Karel-residentie, dan vangt een nieuwe episode aan in de twaalfde eeuw, toen keizer Frederik Barbarossa zijn Valkhofburg liet bouwen.'
Oké, daar waar nu het Valkhof is.
Hm, en wie is keizer Frederik Barbarossa?
Hierna schrijft hij: 'De resten van deze burg zijn nog aanwezig in het oostelijk deel van de hof, vlakbij de Belvédère.'
Hè, vlakbij de Belvédère!? Hm, hij zal de Barbarossaruïne ofwel de Sint Maartenskapel op het Valkhof wel bedoelen.
Iets verder heeft Wigholt Vleer het over een kerkelijnenpeiling, maar hij zegt niet welke kerken met elkaar verbonden zijn. Jammer. Dan schrijft hij: 'De kerkelijnenpeiling wees niet naar de Karolingische kapel, maar naar het oostelijk deel.'
Oké, met het oostelijk deel bedoelt hij blijkbaar het oostelijk deel van het Valkhof.
Hij schrijft verder: 'De pendel bevestigde dat hier gezocht moest worden. Bij onze aankomst ter plaatse wees de wichelroede direct naar de Barbarossaruïne.'
Als ik meega in wat Wigholt Vleer schrijft, ben ik nu op het Valkhof bij wat de Sint Maartenskapel ofwel Barbarossaruïne wordt genoemd: het restant van de Valkhofburcht die door Frederik Barbarossa in 1155 is gebouwd.
Maar dan... schrijft hij: 'De kern van het centrum ligt, gerekend vanaf de Belvédère, juist ten zuiden van de 'brug'.'
Deze opmerking doet mij verbouwereerd opkijken. Ten zuiden van welke 'brug'? Van het Kelfkensbos naar het Valkhof is er een voetgangersbrug over de Voerweg. Deze brug is een geschenk van de stad Nijmegen aan het driemanschap dat de ontmanteling van Nijmegen aan het eind van de 19e eeuw voortvarend ter hand nam, maar ten zuiden daarvan is er geen ruïne. Er ligt enkel een groot plein: het Kelfkensbos!
Als ik de tekst onder de bijgevoegde foto op pagina 178 bekijk, lees ik: 'De overgroeide ruïne van de keizerlijke burcht, tevens kern van het leycentrum.'
En welke ruïne zie ik op de foto? De ruïne van de SINT GERTRUDISKAPEL overwoekert door klimop!
Yes, yes, yes, de Sint Gertrudiskapel de kern van het leycentrum!
De Sint Gertrudiskapel ligt inderdaad dicht bij de Belvédère en ten zuiden van een 'brug'. Namelijk de voetgangersbrug, in de lengte van de stadswal, naar de Belvédère.
En het oostelijk deel van de hof!? Naar mijn idee ligt de ruïne van de Sint Gertrudiskapel niet in het oostelijk deel van de hof, maar ten oosten van het Valkhof of de Valkhofburcht.
Hm, laat ik het idee overeind houden dat de Sint Gertrudiskapel daadwerkelijk in 1450 op het Oude Kerkhof is gebouwd.
Wigholt Vleers suggestie dat de restanten van de kapel veel ouder zijn, namelijk restanten van de burcht gebouwd door Frederik Barbarossa, klopt niet.
Tsjah, onder de kapel kan in principe wel oudere bouw aanwezig zijn.
De volgende zin in de tekst doet mij mijn wenkbrauwen enigszins fronsen: 'Hieruit blijkt duidelijk dat de Karolingische kapel niet een oude heilige plaats is.'
Tsjah, daar kan ik het wel mee eens zijn; de energie bij de Sint Gertrudiskapel is vele malen sterker dan bij de Sint Nicolaaskapel. Grappig feit dat de Sint Nicolaaskapel veel bekender is.
Tss... bedoelt Wigholt Vleer nu eigenlijk dat de Sint Gertrudiskapel de oude heilige plaats is? Jawel!!! Al gebruikt hij de naam 'Barbarossaruïne'... met de rest van de tekst en de foto toont hij aan dat dit NIET de oude heilige plaats is.
Lang leve de Sint Gertrudiskapel
Warrior Iadied
Vleer, W. (1992). Leylijnen en leycentra in de Lage Landen. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbarossa-ruïne
http://nl.wikipedia.org/wiki/Valkhof
|
|
Tags:Nijmegen, Sint Gertrudiskapel, Barbarossaruine
|
|
25-02-2012 |
Flitspresentaties |
Het is tijd voor de flitspresentaties om kandidaten te werven voor het werken aan de eigen droomorganisatie.
De onderwerpen die de studenten van Evenwicht aandragen, zijn boeiend. Ik noem er een paar: werken met en voor jongeren aan de polarisatie in de maatschappij; werken met en voor ouders die een euthanasie-wens hebben voor hun kind; werken met en voor allochtone meisje tussen de twaalf en achttien jaar met een traditionele achtergrond; werken met en voor tienermoeders om het volgen van een opleiding en het organiseren van kinderopvang te kunnen verwezenlijken.
Het bord waarop de mindmap / agenda van het lesprogramma staat en waarop mijn hanepotige aantekeningen staan, is al snel bezaaid met affiches.
Weer thuis oriënteer ik me op Nils Roemen.
Hij beveelt aan afscheid te nemen van drie ideeën: dat je het in je eentje kunt, dat het in een keer kan en dat je weet hoe het moet. Hij adviseert te denken: ik weet niet hoe het moet, het mag ook mislukken, en juist daarom heb ik de hulp van anderen nodig.
Nils stelt dat het gemakkelijker en leuker is om met zijn allen een berg te verzetten. Hij appelleert te focussen op de overvloed aan hulp in plaats van op de schaarste van financiële middelen.
Ik geloof dat de wereld sterk aan het veranderen is.
Warrior Iadied
http://inspirationshot.nl/
http://www.nilsroemen.com/en/
|
|
Tags:Flitspresentaties, Nils Roemen
|
|
24-02-2012 |
Vrije en Gebonden Geesten |
Met betrekking tot de kabouters gevangen in de vogelkooitjes in Doetinchem had ik nog een vraag: "Wat betekent dit? Wat betekent 'Gevangen Aarde-Energie'?"
Op 6 februari 2012 krijg ik een antwoord.
Ik ben aan het werk met een lesgroep (Evenwicht).
De komende periode is de grootste opdracht voor Evenwicht het ontwerpen van een droomorganisatie waarbij alle aspecten van een organisatie aan bod moeten komen. Individueel hebben ze reeds affiches gemaakt om groepsleden te werven voor de door henzelf op te zetten organisaties. Hierover later meer.
Afgelopen vrijdag, 3 februari, heeft Evenwicht voor de huidige onderwijseenheid een bijzondere kick-off gevolgd. Nils Roemen van 'De Waarmakerij' gaf de kick-off gestalte.
De studentes Strijdbaar en Adelaar vertellen enthousiast over wat ze gehoord hebben: over het succes van #durftevragen op Twitter en over sociale overwaarde, dat wil zeggen alles wat op de verkeerde plek onbenut ligt te wezen en wat elders van nut kan zijn. Als concreet voorbeeld noemen ze leegstaande kantoorgebouwen die in principe geschikt zijn voor dak- en thuislozen.
Voor mij wordt daar de basale link gelegd.
Inhakend op hun verhaal vertel ik dat ik per toeval een inloophuis in Doetinchem heb bezocht, en dat een cliënt binnen de hulpverlening over het algemeen aan eisen moet voldoen: zich houden aan afspraken, actief zijn, op tijd komen. Zo niet dan stopt de hulpverlening vrij snel en houdt de hulpverlening 'noodgedwongen' op. Hoewel... soms gaat de hulp over in bemoeizorg.
"Hm, het is de vraag in hoeverre 'de maatschappij' accordeert dat cliënten die zich niet aan 'regels' houden, die dat niet kunnen of niet willen, of deze cliënten recht mogen doen gelden op 'cadeautjes' van de maatschappij als leegstaande panden."
Ik vertel dat regels in de maatschappij ingezet worden om evenwicht in ruimte en materie tussen alle betrokkenen te bewerkstelligen, en dat in principe iedereen een positieve bijdrage aan het grotere geheel dient te leveren.
"Er zijn echter mensen, bijvoorbeeld met een handicap in het autistiforme spectrum of met grote jeugdtrauma's, die de eisen van de maatschappij uiteindelijk niet aan kunnen. Verslaving, drank- of drugs-, ligt dan op de loer. Deze mensen verlangen vervolgens als het ware vrij te zijn van de regels van maatschappij en hulpverlening. Natuurlijk ook omdat ze niet meer aan deze regels kunnen voldoen. Ze maken zich als het ware los van materie en willen vrij van Geest zijn: zonder een specifiek verplichtend doel dat vooraf bepaald wordt en door anderen gelegitimeerd is.
Hm, hoe vrij is een drugs- of drankverslaafde? In elk geval lijkt het alsof ze zich vrij willoos aan de stroom van het leven overgeven."
"Tja, wat is vrij van Geest?
Vrij van Geest wil volgens mij zeggen dat niet afspraken leidend zijn maar het toeval en het lot. Om toeval en lot te volgen, dient iemand echter wel tijd te hebben, te nemen. Als ik vijftig uur per week werk, laat ik me vijftig uur per week leiden door de doelen van het werk: Wie je tijd heeft, heeft je geest! Zeg maar een gebonden Geest.
Nu kan lesgeven en contact hebben met studenten bijzonder prettig en inspirerend zijn, maar als ik vijftig uur per week werk is mijn lichaam daarna te moe om me te ondersteunen op de Vrije Weg bepaald door het Lot: vrij van Geest."
Studente Geliefd merkt op dat evenwicht belangrijk is; tijd voor het werk en tijd voor jezelf. Onderling wordt gediscussieerd: langer werken en dan langer vrij kan ook.
Ik rol als het ware in mijn eigen verhaal en vertel over wat ik in het kader van 'Het Verhaal van de Steen' leerde over de Drie-Eenheid Ziel-Geest-en-Lichaam.
"Het Lichaam blijft bij het sterven op aarde achter en Ziel en Geest gaan verder. Daarna splitsen zij zich, de Geest met zijn Kwaliteiten en minder sterke Punten wacht op een andere Ziel die wil / gaat reïncarneren. De Ziel gaat nog verder om zich eventueel een nieuwe Opdracht te verwerven. Er is dus Leven na de dood. Tja, toch wil ik hier op aarde wel honderd worden!"
Eenmaal zover vertel ik over de Uitnodiging die ik in Doetinchem na een stagebezoek hoorde, over de gevonden Leylijn en over de kabouters in de vogelkooitjes. Van de laatsten laat ik een foto zien: "Kijk, vrij bizar is hier 'Gevangen Aarde-Energie' te zien. Wat zou dat betekenen?"
Geliefd reageert: "Net als de daklozen... gevangen in de regels van de maatschappij."
Ik lach: "Ja, dat is mogelijk het antwoord dat ik zocht. De daklozen laten zien hoe ze zich voelen in de maatschappij en hulpverlening."
Ik vertel over het inloophuis: over de gang, de keuken, de kamers, de zitkamer: "Hm, toch hebben deze dak- en thuislozen wel regels."
Ik toon de foto van hun eigen regels: 'Humor. Wij vinden belangrijk!'
"Kijk, eigenlijk hebben ze hun eigen droomorganisatie ontworpen."
Strijdbaar reageert: "Je vertelt wel een afgerond verhaal."
"Ja, als ik vijfenzestig ben, word ik verhalenverteller!"
"Kom je dan mijn kinderen verhalen vertellen?" vraagt Godvolgster.
Warrior Iadied
http://inspirationshot.nl/
http://www.dutchflowerlink.nl/nederlands/lessen/lessen_overzicht.htm
http://www.nilsroemen.com/en/
|
|
Tags:Aarde-energie, Vrije Geest, Gebonden Geest
|
|
23-02-2012 |
Keizer Trajanus |
Waarom het liefdesleven van de vijf goede keizers me interesseert? Waarom ik erover schrijf?
Hm, omdat Nijmegen haar eerste grote verkeersplein bij het centrum naar Keizer Karel heeft genoemd, hetgeen ietwat pijnlijk is. En het tweede grote verkeersplein bij het centrum? Nou ja, naar keizer Trajanus dus, hahaha.
Even doorbijten hoor... door de volgende geschiedenisles. Ik begin telkens met de regeerperiode van de betreffende keizer.
96 - 98 Nerva
Op 65-jarige leeftijd uitgeroepen tot keizer door de Romeinse Senaat. Nerva adopteert in 97 Trajanus, een jonge populaire generaal. Nerva sterft een natuurlijke dood. Hadrianus brengt het overlijdensbericht aan Trajanus.
98 - 117 Trajanus
Volgt als 45-jarige Nerva op. Trajanus adopteert Hadrianus, die hem tussen 101 en 106 vergezelt tijdens de Dacische oorlogen en in 113 tijdens de veldtocht tegen de Parthen. Hij trouwt met de 17 jaar jongere Pompeia Plotina die zeer liefdevol is ten opzichte van Hadrianus. Hij sterft aan een beroerte. De senaat geeft hem de titel Optimus (de beste).
117 - 138 Hadrianus
Volgt als 41-jarige Trajanus op. Hadrianus adopteert Antoninus Pius op voorwaarde dat Antoninus de 16-jarige Marcus Aurelius en 7-jarige Lucius Verus adopteert en aanwijst als opvolgers. Hadrianus heeft als 47-jarige een relatie met de 12-jarige Griekse Antinoüs, een jongeman van buitengewone schoonheid. Antinoüs wordt slechts 19 jaar en verdrinkt in Egypte. Hadrianus' bijnaam is Graeculus (griekje). Hij heeft een slecht politiek huwelijk met Vibia Sabina, een achternicht van Trajanus. Hadrianus sterft aan een hartkwaal.
138 - 161 Antoninus Pius
Volgt als 52-jarige Hadrianus op. Antoninus Pius is gelukkig getrouwd met Faustina de oudere. Zij krijgen vier kinderen. Enkel dochter Faustina de jongere overleeft hen. Antoninus geeft Hadrianus de eretitel Divus (god). De senaat geeft Antoninus de naam Pius (vrome). Faustina leidt een pittig buitenechtelijke leven. Antoninus heeft de slavin Galeria Lysistrate als concubine. Hij sterft een natuurlijke dood.
161 - 169 Lucius Verus
Is medekeizer naast Marcus Aurelius en volgt als 31-jarige Antoninus Pius op. Als 34-jarige trouwt hij met de 15-jarige Lucilla, dochter van Marcus Aurelius. Ze krijgen een kind, mogelijk drie kinderen. Lucilla leidt eveneens een buitensporig buitenechtelijk leven. Lucius Verus sterft door een beroerte of epileptische aanval. Na zijn dood krijgt hij van Marcus Aurelius de titel Divus (god).
161 - 180 Marcus Aurelius
Volgt als 40-jarige Antoninus Pius op. Hij trouwt met Faustina de jongere. Zij krijgen 13 kinderen. Ook deze Faustina leidt een intensief buitenechtelijk leven. Marcus Aurelius kiest geen capabel man als opvolger, maar wijst zijn zoon Commodus aan. Commodus blijkt een wrede keizer, het einde van de Gouden Eeuw van Rome.
Op seksueel gebied worden er in de periode 96 tot 180 na Christus blijkbaar nogal vrije normen gehanteerd en... tja, waren de eerste drie keizers van de roze driehoek? Homoseksueel? Waarom niet?
Tss, Nijmegen en zijn pleinen!
Ik houd van Nijmegen.
Warrior Iadied
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adoptiefkeizers
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antoninus Pius
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucilla
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucius_Verus
http://nl.wikipedis.org/wiki/Marcus_Aurelius
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nerva_(keizer)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trajanus
|
|
Tags:Nijmegen, Keizer Trajanusplein
|
|
22-02-2012 |
Hunnerpark & Trajanusplein |
Via het antieke schild van de Belvédère in het stadhuis van Nijmegen kom ik opnieuw bij het Hunnerpark waar de Belvédère en de Sint Gertrudiskapel zich bevinden.
Hm, alles rond Sint Gertrudis intrigeert me op dit moment. Vorsend op het web onderzoek ik hoe het park aan zijn naam komt.
'Hunner' of 'Huner' blijkt de herleiden op de Hoender- of Hunnerpoort. Hoender oftewel kippen. Zouden hier kippen verkocht zijn? Bij die poort? Op zijn Nijmeegs ofwel Nimweegs wordt het meervoud van hoen 'huner'. In het Achterhoeks 'hoonder'.
Wanneer is het Hunerpark ontstaan?
Het web biedt het antwoord: het Hunerpark wordt na 1876, na de ontmanteling van de stad, aangelegd. Oorspronkelijk is het park veel groter, wel twee keer zo groot als nu.
Het zuidoostelijk deel met de grote vijver met fontein wordt in 1935-1936 weggenomen voor de toegangswegen naar de Waalbrug. Deze wegen vormen een plein dat de naam 'Keizer Lodewijkplein' krijgt.
Hm, in 1956 wordt de vorm van het plein gewijzigd en krijgt het een standbeeld van Keizer Trajanus. Vanaf dat moment draagt het plein de naam 'Keizer Trajanusplein', kortweg 'Trajanusplein'.
Tja, Keizer Lodewijk de Vrome, zoon van Karel de Grote, zal net als Keizer Karel niet in Nijmegen geweest zijn. De Romeinse keizer Trajanus maakt meer kans. Onder zijn regering kreeg Nijmegen de naam Ulpia Noviomagus Batavorum.
Hm, keizer Trajanus is een van de vijf goede keizers, ook genaamd de adoptiekeizers omdat ze geen mannelijke nakomelingen hebben. Ze regeerden tussen 96 en 180 na Christus, de Gouden Eeuw van Rome.
Tss, die vijf goede keizers vormen een intrigerend verhaal, met name vanwege de seksuele connotaties.
Warrior Iadied
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adoptiefkeizers
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hunnerpark
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keizer_Traianusplein
http://www.noviomagus.nl/Vrij/Hunnerpark/HunnerparkCat.html
|
|
Tags:Nijmegen, Hunerpark, Keizer Trajanusplein
|
|
21-02-2012 |
Stadhuis - Antiek Schild |
Op 2 februari gaan Mijn Lief en ik naar het stadhuis van Nijmegen.
Desgevraagd denkt een bewaker dat het oorspronkelijke 'wapenschild' uit 1646, dat ooit op de Belvédère was aangebracht, zich thans op de Gedeputeerdenplaats bevindt. Hij loopt met ons mee, maar het schild is op de Gedeputeerdenplaats niet te vinden.
Ha, het blijkt ernaast, in de felicitatiekamer voor bruidsparen, te hangen. Slechts het bovenste deel hangt hier. Zou de spreuk er in 1646 daadwerkelijk onder gestaan hebben?
Opvallend is dat de ridder aan de linkerkant nog minder op een ridder lijkt. Hij heeft een aardig buikje. Een nar? Misschien. Misschien is hij muzikant. Hij lijkt meer een stoffen kap dan een helm te dragen en mogelijk zijn de buizen met rondingen aan het eind geen helmteken maar de uiteinden van muziekhoorns. Ik zou er eigenlijk bovenop willen kijken.
En de rechter? Ook de rechter lijkt minder op een ridder. Er schijnt wel een vogel op zijn hoofd te staan. Ik hou het op een adelaar. Allebei dragen ze fier een martiale snor.
Tss, het blijft een mooi 'reclameschild'.
Kijk en oordeel zelf.
Warrior Iadied
|
|
Tags:Nijmegen, Stadhuis, Antiek Schild
|
|
20-02-2012 |
Help!!! |
Terwijl ik mijn energie in WEDERWAARDIGHEDEN steek, zingt Mijn Lief in het Colourful CityKoor dat het een lieve lust is. Het koor treedt op in het Verenigingsgebouw Overasselt; in De Vereeniging in Nijmegen; in Woonzorgcentrum Nijevelt en in het Wijnfort Lent.
Ik ga ondertussen naar Schatgraven in Kasteel Doornenburg... om te horen dat mijn schatten geen waarde hebben. Jammer! Maar goed, al deze plaatsen maken een goede kans om door de Stralen van het Keizer Karelplein geraakt te worden.
Door het schrijven voor WEDERWAARDIGHEDEN kijk ik vaak op latere tijdstippen dan de concrete ervaringen op het web. Zo ontdek ik op 1 februari 2012 dat het origineel van het wapenschild van de Belvédère zich in het stadhuis van Nijmegen bevind. Ik val bijna van mijn stoel af; zó kom ik in het stadhuis terecht!
Het Stadhuis is de plek waar, volgens Marco Pogacnik van 'De Kracht(plaatsen) van Nijmegen', de twee etherstromen van de Rijn en de Noordzee zich kruisen.
'Wat zou het effect van die kruising zijn?'
Ik pak het boekje erbij en herlees de teksten.
De teksten zijn me bekend, en toch!?
"Een rivier is een levend wezen, een natuurwezen, dat behalve het stromende water ook een etherstroom heeft en een bepaalde vorm van bewustzijn. Vroeger benoemde men dat als Rivier-god of -godin. Ook zeeën en oceanen hebben ether- en bewustzijnsstromen, die via de rivieren het land binnendringen." Hm, dus op de een of andere manier is er door de haakse hoek in de Waal geen gewone vermenging van het bewustzijn van de Rijn/Waal en het bewustzijn van de Noordzee, maar een Interactiepunt van die Twee in het Stadhuis buiten de rivier!? Zie ik dit goed?
"De etherstroom van de Noordzee loopt bovengronds dóór tot aan het Mariaplein, waar deze stroom wordt aangetrokken door de geestelijke kwaliteit van de aarde (de Sophiakwaliteit), die daar omhoog komt."
Hm, Maria Sophia is een andere naam voor Maria de moeder van Jezus. Maar wat staat hier? Als ik het goed begrijp, komt de etherstroom van de Noordzee stroomopwaarts richting Nijmegen. Dit vind ik al heel bijzonder. En dan? In Nijmegen 'stoot' de Aarde, volgens zeggen, iets van haar kwaliteiten / bewustzijn omhoog en dat 'iets' trekt de etherstroom aan of ze botsen of mixen of...
Tja, en wat is dan 'het effect' van dit samengaan? Wat voor ervaringen zijn hier mogelijk? Hm, op het Mariaplein bevindt zich dus een Interactiepunt van de Noordzee met Moeder Aarde. Hoe weet Marco Pogacnik dit?
"De etherstroom van de Rijn/Waal wordt op het Keizer Karelplein ondergronds aangetrokken door een spirituele stroom, die daar van boven de aarde instroomt."
Tss, waarom komt de stroom uit de richting van Duitsland nu ondergronds aan? Kan iemand mij dit uitleggen? Hier staat duidelijk 'aangetrokken'. Twee krachten die zich verenigen. Alsof de een magnetisch is voor de ander. En dan? Wat is het effect van dit specifieke verenigen?
Hm, dit is dus een Interactiepunt van de Rijn/Waal met 'de Hemel'. Waar dient het voor? Wat kan ik ermee? Ben benieuwd of ik in WEDERWAARDIGHEDEN ooit met antwoorden kom.
De tekening van de kruisende etherstromen, op pagina 4, biedt me opeens iets nieuws. De geschreven woorden zijn niet zo goed leesbaar, maar bij het Keizer Karelplein staat: Sophia working from the width of the universe.
'Hm, Sophia... Wijsheid die werkt vanuit de volle breedte van het universum?'
Haha, en als ik dan op het Keizer Karelplein een poging doe om contact te maken met het Bewustzijn van een boom... dan zie ik de Hagia Sofia!
Hagia Sofia - Heilige Wijsheid
Het is alsof mijn Ervaring bij de beuk op het Keizer Karelplein bevestigt wat er in 'De Kracht(plaatsen) van Nijmegen' geschreven staat.
En wat heb ik er nu aan gehad? Ik was verbouwereerd omdat de Gebeurtenis me overviel. Het was wel leuk om met Gertrudis richting de Hagia Sophia te lopen. Er was niks aan dat ik er niks van begreep terwijl ik het ervoer. Dat Gertrudis me leek te plagen, zorgde er niet voor dat ik me op mijn gemak voelde. Wat zou ik hebben moeten zien... daar op het Keizer Karelplein... daar in Constantinopel bij de Hagia Sofia... of in het leven in het algemeen?
Als ik intuïtief antwoord geef, is het: Het gaat in het leven om Liefde en niet om materie.
Bizar, als ik bij 'Afbeeldingen' google op 'Keizer Karelplein' zie ik de Hagia Sofia ook! Het is een foto gemaakt door een student tijdens een studiereis naar Istanbul van de studievereniging Ismus van de afdeling Politicologie van de Radboud Universiteit Universiteit. Boeiend hoe alles door elkaar verweven raakt.
Warrior Iadied
Ad foto: AFB 1. Etherische stromen van Rijn en Noordzee. Uit De Kracht(plaatsen) van Nijmegen - Geomantie in het Rijk van Nijmegen (p. 4), door Nelemans, H. 2011. Nijmegen: Geateam
Nelemans, H. (2011). De Kracht(plaatsen) van Nijmegen - Geomantie in het Rijk van Nijmegen. Nijmegen: Geamteam
http://www.ru.nl/politicologie/contact_en/studievereniging_0/studiereis_istanbul/
|
|
Tags:Nijmegen, Keizer Karelplein, Hagia Sofia
|
|
19-02-2012 |
Sofia Khan |
's Avonds thuis ben ik nog overdonderd door mijn ervaring op het Keizer Karelplein. Hagia Sofia betekent Heilige Wijsheid. Tss, is die op het Keizer Karelplein te vinden? Een verbinding daarmee?
Wat zegt het web over de Hagia Sofia in Istanbul? Hm, waarom zou het gebouw daar neergezet zijn? Het huidige gebouw heeft twee voorgangers gehad. De eerste kathedraal is in 330 gebouwd en in 404 afgebrand. De tweede brandde in 532 af. De derde kathedraal werd in 537 geopend en ook voor staatszaken gebruikt. In 558 kreeg de oosters-christelijke kerk een nieuwe koepel. In 1453 werd Constantinopel veroverd door het Osmaanse rijk en werd de kerk verbouwd tot een moskee met vier minaretten. In 1934 heeft Mustafa Kemal Atatürk er een seculier gebouw en museum van gemaakt.
Wat heeft Khan nu te maken met de Hagia Sofia? Spelend op het web typ ik 'Hagia Sofia Khan' in, om terecht te komen op You Tube. Sofia Khan heeft in 2010 een boek geschreven: Re-emergence / Weder-opstanding. Op muziek, On the Narrow Trail, van Ronu Majumdar worden wijsheden gepresenteerd. Zo open op You Tube verspreid, ga ik het gedicht hier delen:
Finding courage
Facing truth
Conquering inner conflicts
Getting on the right road
Re-emergence
Onto an emotional journey
Authored by
Sofia Khan
Light told me - finally:
Do not waste your precious time
worshipping me!
Do not cling to me!
My purpose has been to give you a way
to seek realities and directions
I reach you so you can use me -
see, seek, find
I am the purest form of illumination
Line your eyesight on your future,
use me to go there
I am not te destination!
I am a means of getting there
You are overwhelmed, feeling lost
until I appear
Now you are able to see where you are
You want to emerge from the darkness
And you give me all the credit
No - it is your own courage
your own realization
your power
your energy that is being sparked
It is your life that you will claim
and nurture
This light - it is your own
Transform yourself -
Set your sights high, wide and far
beyond yesterday's dream
This light knows no limit
It shines beyond the horizon
Go forward
You have a desination waiting
for its discovery
Places unseen
Give yourself new vision
Re-create yourself
Do not focus on the points of light -
use the light
Do not blind yourself staring at me
See what has been bestowed
upon yourself
And what lies ahead
Use the point of light - turn back
Find another road
Rise up in body and spirit
I'm blessed to be light - and bright - the
perfection, brilliance and excellence have
dazzled and thrilled all that watch -
I'm no magician
I'm all action - I shine - I travel
faster than you can comprehend -
I am light
Act, brave soul, now,
there is so much to learn
Life is all around - go, live,
with all talents, all senses,
Go in every direction
Find yourself where you can soar
to new heights.
Begin, I command you,
begin to fulfill your destination
There is no easy way to face me
I'm in front of you, facing you,
just you, just me
Nothing can hide from me,
a genius of purity
I see, clearly
Something is wrong and it needs fixing
Your existence depends on it
There is only one truth
that stands upright
Live in truths -
the battle will always favor you
Glow, then a spark, then the flame
Set this world ablaze
with your courage
to live
It is all there, all within you
Lieve groet,
Warrior Iadied
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hagia_Sophia http://www.architectenweb.nl/aweb/archipedia/archipedia.asp?ID=345
www.youtube.com/watch?v=dHnoV3UVO60
|
|
Tags:Hagia Sofia, Sofia Khan
|
|
|
|
Gastenboek |
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
|