Inhoud blog
  • Dag 38 8 april zaterdag
  • Dag 37 7 april vrijdag
  • Dag 36 6 april donderdag
  • Dag 35 5 april woensdag
  • Dag 35 5 april woensdag foto's
    Zoeken in blog

Nog veel werk aan

Rondreis Spanje

02-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32 2 april zondag
    Afgelopen nacht heeft het de gehele nacht gestormd, de voorluifel is gelukkig blijven staan en wij hebben er zelf ook niet veel last van gehad. Het heeft tot halverwege de middag gestormd, hard gewaaid, daarna ging de wind behoorlijk liggen en momenteel is het bijna windstil. Wel was er een haring losgekomen, maar dit was geen probleem. Temperatuur vanmorgen; 12 gr. buiten en 15 gr. binnen. Het stokbrood smaakte vanmorgen weer prima.

Ik had vanmorgen ingepland om het rondje van 19-20 jaar terug nog es te fietsen. Dit me helaas niet gelukt vanwege de storm, kwam zo nu en dan niet vooruit, vooral als je naar boven fiets en je hebt de storm op kop, dan zakt de snelheid dramatisch. Tevens was het niet zo prettig als de storm van opzij kwam, kreeg je zo nu en dan een zwieper van de wind, was echt geen lekker fietsen op deze manier. Pratdin is een plaatsje halverwege de klim, moest nog wel een poosje om boven te komen, maar ik had het wel gehad met deze storm.

Ik heb in Pratdin een aantal foto's gemaakt en toen dezelfde weg grotendeels weer naar beneden, halverwege de afdaling rechts afgeslagen om via een klein dorpje terug te komen op de doorgaande weg beneden. Was mooi op tijd terug bij de caravan.

Gebruikelijk ritueel hierna; douchen, kleren was en ophangen. Hierna hebben we eerst een stuk stokbrood met soep genomen, daarna de fiets op de dissel, aangezien ik de disselbak eerst nog effe wilde controleren, wat er allemaal nog in ligt.

Ondertussen hadden we de TV op de Belg gezet, zodat we de ronde van Vlaanderen konden volgen. We hebben genoten van de uitzending met een terecht winnaar; Philip Gilbert. Ik heb wel spannender edities gezien de afgelopen jaren.

Tussentijds toch wat dingetjes opgeruimd, aangezien we het op deze camping wel hebben gezien. We zijn hier eerder geweest, is een grote camping, maar vinden het niet zo gezellig en sfeerloos. Geef ons de kleinere campings maar. Je betaald er in verhouding tot de andere campings waar we hebben gestaan ons in ziens ook teveel voor. Verhouding prijs kwaliteit klopt niet.

Morgen gaan we weer een stukje noordelijker, gaan een andere camping in Roses proberen, voor 2 of 3 nachten. Kan zo zijn dat we na 2 nachten al naar Frankrijk vertrekken en via een andere route richting NL gaan. We zullen zien.

Temperatuur; 12 gr. vanmorgen tot 23 gr. vanmiddag (nadat de wind was gaan liggen)

Foto's; fiets stop in Pratdip.

KM's; 0

Morgen richting Roses

02-04-2017 om 20:44 geschreven door janeel66

01-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag31 1 april zaterdag
    Afgelopen donderdag ben ik naar de Cumbre del Sol/Cim PUIG de la LLORENCA gefietst. Vanmorgen bij het doorlezen van ProCycling kwam ik dit artikel tegen. Foto 1.

Het was vanmorgen eerst bewolkt met een temperatuur van 10 gr. maar het waaide verschrikkelijk hard, de wind trok behoorlijk aan de voorluifel. Eerst maar stokbrood gehaald, voor de eerste keer hier, altijd weer benieuwd hoe deze smaakt. De kampwinkel gaat 's-morgens al om 08.00 uur open (tot 13.00 en daarna van 15.30-19.00 uur). Het stokbrood was goed in te nemen, een van de betere.

Na het ontbijt toch de voorluifel hier en daar enigszins verstevigd dmv. wat extra touwtjes, voordat de wind er echt vat op ging krijgen. Plus nog een paar foto's van het strand gemaakt, staan we lekker dichtbij en van ons plaatsje op de camping. Hierna hebben we de auto gepakt en zijn via de kust naar Cambrils, Salou en Tarragona gereden.

In Tarragona zijn we naar de Carrefour gereden en daar eerst maar een bakkie met een Spaans lekkernij genomen. We wilden toch wat extra inkopen doen voor de komende dagen plus kijken of deze Carrefour toch rose uit de Provence in het schap heeft staan. Warempel deze had dezelfde in het schap staan als bij de AH in Veenendaal. Gelijk voor de komende week rose ingeslagen.

Na de inkopen zijn we via Reus naar de camping teruggekeerd. Reus was vwb. de bewegwijzering erg moeilijk, konden maar niet de juiste weg terugvinden, op een gegeven moment Sjefke maar aangezet en deze loodste ons perfekt terug naar de camping.

Bij de caravan aangekomen eerste de boodschappen ingeruimd, daarna heb ik de racefiets toch nog effe gepakt voor een klein verkenningsritje. 19-20 jaar terug hebben we ook al es op deze camping gestaan, ben toen ook in het binnenland aan het fietsen geweest en had toen, wat ik me er nog van kan herinneren, een heel mooie route. Ik heb nu getracht via de een andere route weer op dezelfde weg te komen, echter door alle nieuwbouw is me dit niet gelukt. Via de drukke weg is het geen probleem, morgen maar es kijken of het nog steeds een mooi pad door de bergen is, ben benieuwd.

Vanavond lekker gemakkelijk een afhaal pizza gehaald, snel klaar.

Temperatuur; 10 gr. tot 22 gr.

Foto's; Vuelta, strand, camping, onderweg, Carrefour, Reus, fietsen

KM's; 70

Morgen; fietsen en fietsen kijken (ronde van Vlaanderen)

01-04-2017 om 22:15 geschreven door janeel66

31-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 31 maart vrijdag
    Vanmorgen was het bewolkt, waren we niet gewend sinds de aankomst op deze camping. Zoals iedere ochtend ook vanmorgen weer stokbrood gaan halen, de bakker was nu es te laat, ruim een kwartier, was ik niet gewend. Aangezien ik toch moest wachten, is ondertussen de electra stand opgenomen, waarna de camping kon worden betaald. Na het ontbijt, koffie gezet voor onderweg, de laatste spulletjes opgeruimd en in de auto en caravan gedaan.

De buren hebben ons effe geholpen om de caravan van de plek te krijgen, kon er nl. niet met de auto bij, daar was de plek te klein voor. Met ,een beetje manoeuvreren kon de auto er voor, zodat de caravan aangekoppeld kon worden. Na de buren te hebben bedankt en tot ziens hebben gezegd zijn we 09.50 uur vertrokken. Wij zijn uitermate tevreden over deze camping, waar we 8 dagen hebben gestaan, een zeer goede camping en alles goed geregeld. Top. Komen zeker nog es terug.

Rond 10.30 uur hebben we ons bakkie op een parkeerplaats langs de snelweg gedaan. We hadden Camping La Torre del Sol iets ten zuiden van Cambrils uitgezocht. Op deze camping zijn we in het verleden ook een aantal keren geweest en we zijn benieuwd hoe deze camping er momenteel uitziet.

De snelweg was niet spectaculair en je ziet in de verte bv. Valencia, mooie stad, liggen. De weg was een beetje glooiend, weinig aan. We waren 15.15 uur op de camping en deze is vwb. het camping gedeelte beneden weinig veranderd. Op het terras boven zijn volgens ons geen camping plaatsen meer, staan alleen maar huisjes, we gaan nog wel op verkenning uit. Wij staan ca. 100 meter van het strand/Middellandse zee af. Zie foto van het pad richting het strand.

De caravan en luifel hadden we zo staan, tussentijds ook nog een bakkie lekker in het zonnetje kunnen doen. Daarna zijn we nog naar de supermarkt op de camping gelopen voor wat boodschappen voor het avondeten. Hoewel de winkel nog lang  niet was gevuld, camping is op 15 maart jl. geopend voor het seizoen, zijn we toch geslaagd.

Toen we naar de winkel toeliepen was het nog een lekker temperatuurtje, echter toen we de winkel uitkwamen, was deze al weer gezakt. Werd tijd om de lange broek en vest weer aan te doen. Bij de camping aangekomen hoorden we het naderende onweer, hoewel er geen regen was voorspeld. Kort daarna begon het ook te druppen en te regenen, onze eerste regen sinds 2 1/2 week. Kunnen we weer beginnen te wennen.

Temperatuur; 8 gr. tot 22 gr.

Foto's; koffie, onderweg, camping.

KM's; 361

31-03-2017 om 21:57 geschreven door janeel66

30-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 30 maart donderdag
    Vanmorgen opnieuw met stralend weer wakker geworden, idem voorgaande dagen. Ik ben na het ontbijt gaan fietsen, had eerder deze week al aangegeven nog naar de Cim PUIG de la LLORENCA/Cumbre del Sol te willen gaan. Op deze berg heeft Tom Dumoulin in augustus 2015 de etappe met bergaankomst op deze top gewonnen, ben wel een fan van Tom.

Via de kustweg met veel op en neer, naar het dorpje gefietst, waar de klim begint. Vlak voor dit dorpje krijg je als voorproefje al een klim voor je kiezen van 8-9% over een lengte van 1 km. Bij het verlaten van het dorpje zie je al een behoorlijk stuk van de klim op de flanken, het stijgingspercentage hiervan is 8-12%. Hierna zakt de klim af, totdat je bij de bebouwing rechtsaf gaat. Gelijk diep in de beugels, 18%, dat over een afstand van ca. 1 km. De laatste 2 km, zakt het naar 12% tot 3%

Bij het bord aangekomen als eerste het windstoppertje aangetrokken, aangezien het behoorlijk waaide bovenop. Er liep boven een Spanjaard rond, die wel een foto wilde maken, nog geprobeerd om een gesprek aan te knopen, maar hij was alleen de Spaanse taal machtig, jammer. Met handen en voeten kom je niet zover. Daarna nog wat foto's van de omgeving gemaakt, op een hiervan zie je de rots van Calpe. Hiervan heeft Neel ook een foto vanaf de camping gemaakt, terwijl de top in de wolken zat.

De afdaling noem ik altijd de beloning van de klim, zo ook deze. Echter door de bebouwing, waar je via de andere route doorheen gaat, heb ik redelijk rustig aan gedaan, veel weggetjes van rechts. Op een geven moment ook nog een paar foto's gemaakt. Veilig aangekomen beneden, via dezelfde kustweg teruggefietst naar de camping. Ik schat altijd in hoe lang ik weg ben, het klopte deze keer precies, beter als eerder deze week met een ruime overschrijding.

Bij terugkeer het gebruikelijke ritueel; fiets op dissel, douchen, fietskleren wassen/ophangen en daarna stuk brood eten. Na het middageten de kofferbak opgeruimd, dit i.v.m. ons vertrek morgen. We gaan weer een stuk noordelijker.

Tussentijds nog snel effe de auto afgetankt, proberen toch altijd met een volle tank te vertrekken, daarna nog wat kleine boodschappen bij de NL winkel gehaald. De zon scheen nog uitbundig, onder het genot van een bak koffie nog een poosje hiervan kunnen genieten. Aan het einde van de middag de luifel afgebroken en ingeruimd in de auto. Is voor ons routinewerk, zijn we zo mee klaar.

Voor het avondeten zijn we naar het restaurantje op de camping gegaan. We hadden beide een schnitzel, friet, salade en drinken. Totaal prijs € 16,50, lekker gemakkelijk.

Temperatuur; 8 gr. tot 23 gr.

Foto's; top berg, foto rots Calpe vanaf camping, afbreken luifel en avondeten

KM's; 2

Morgen richting Tarragona

P.s; het bijwerken van de blog is gedaan op vrijdag 31 maart, aangezien op donderdag het 2x mis ging met internet.

30-03-2017 om 00:00 geschreven door janeel66

29-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 29 mmart woensdag
    Vanmorgen weer een stralende blauwe lucht, vinden we helemaal niet erg. Temperatuur vanmorgen 11 gr. Vanmorgen iets later stokbrood gehaald, lag vanmorgen wel lekker, we hebben tenslotte vakantie.

Rustig aan ontbeten, "De Telegraaf" digitaal gelezen bij een stukje stokbrood, zijn we weer volledig op de hoogte. Na het ontbijt koffie gezet en een beetje opgeruimd.

Gisteren hebben we de kust richting het zuiden (Alicante) verkend, vandaag gaan we naar het noorden richting Denia. We zijn via een aantal dorpjes in het binnenland eerst naar Xavia gereden, waar we even op het strand zijn geweest. Zaten wel een aantal mensen op het strand, geen in het water, nog veels te koud.

Vanuit Xavia moet je over een bergkam naar Denia, een erg mooie route met vele bochten en hier en daar een mooi uitzicht. In Denia konden we de auto parkeren bij het centrum, toen we naar het centrum toeliepen, eerst nog snel effe in het toeristenbureau voor een stadsplattegrond, kwam het toeristentreintje aangereden. Snel gevraagd wanneer deze weer vertrok, over 5 minuten werd er gezegd, daarna siësta. In plaats van een drankje te doen op het terras, zijn we eerst met het toeristentreintje gegaan. Ze ziet dan toch redelijk veel van een plaats, Denia viel ons toch wat tegen, geen echte dorpskern en kwam ook niet zo gezellig over.

Na ons ritje zijn we eerst maar een bakkie, lekker in het zonnetje, wezen doen. Zat daar wel lekker. We hadden een bordje van Carrefour gezien en wilden daar gaan kijken of we nog wat rose uit de Provence konden kopen. Het bordje gevolgd, dus goede richting ga je vanuit, maar de Carrefour hebben we nooit gezien en volgens ons ook geen bordje gemist. Nog geen ramp we hebben nog een aantal flessen staan.
    Wij zijn teruggereden naar Xavia, weer lekker over de weg met de vele bochten, aangezien we nog naar Cabo de la Nao wilden. Hierover had ik iets gelezen in een boekje over de Costa Blanca, geleend van de buurman op de camping, dat het hier erg mooi was.

Op deze rotspunt staat ook een vuurtoren (Faro). Eerst maar een drankje gedaan, want er moest ook geplast worden. Richting het zuiden, in de verte is ook de rots van Calpe nog te zien, kregen we een goed indruk van de steile kliffen, erg mooi gezicht. Daarna zijn we nog naar de vuurtoren gelopen, ondertussen de vesten aangetrokken, aangezien het erg winderig was en daardoor behoorlijk frisjes.

Bij de vuurtoren had je wel een uitzichtpunt, maar hier was het niet zo spectaculair. Je zag alleen in de diepte de zee, de kliffen kon je niet zien. Wel had je een mooi uitzicht op de bebouwing bovenop deze bult.

De terugweg naar de camping hebben we via de kustweg gedaan, wat ook een erg mooie weg is, constant op en neer met uitzicht op zee en de bebouwing. Op de camping koffie gezet en nog een poosje in de zon kunnen zitten. Je kunt wel merken dat je nog vroeg in het seizoen zit, zo rond 19.00-19.30 uur wordt het tijd voor de lange broek.

Temperatuur; 11 gr. tot 23 gr.

Foto's; Xavia, Denia en Cabo de la Nao.

KM's; 80

Morgen; opruimen en ??

29-03-2017 om 20:45 geschreven door janeel66

28-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 28 maart dinsdag
    Wederom weer een mooie dag bij het opstaan, temperatuur vanmorgen 11 gr. Na het stokbrood, toilet gemaakt, koffie gedronken zijn we in de auto gestapt voor een dagje Alicante. Wij zijn nog nooit aan deze kuststreek geweest en willen wel zoveel mogelijk van dit stukje Spanje zien.

We kwamen al redelijk snel bij het eerste dorpje, waar de weg doorheen gaat, in een file te staan, wat ons heeft doen besluiten maar over de snelweg te gaan. Op deze manier ben je redelijk snel op de plaats van bestemming, Alicante.

Ik had op de plattegronnd van Alicante al gezien, dat er een kasteel midden in het centrum lag. Op de toegangsweg naar het centrum zagen we op een gegeven moment op een berg een kasteel liggen, plus op de richtingwijzer was ook duidelijk om welke kasteel het ging, Castell Santa Barbara. Het kasteel waar wij naar toe wilden gaan. Wij konden er met de auto heen, vrij steile, smalle weg, naar parkeerterrein boven.

Het was ook nog een kasteel, waarvoor je niet behoefde te betalen, wat tegenwoordig zeldzaam is. Op een terrasje op een binnenplaats hebben we eerst een bak koffie genomen. Hierna zijn we naar het hoogste punt, via steile paden, te lopen. Onderweg in diverse vertrekken geweest plus rondgekeken over de zee, haven en Alicante. Erg mooi uitzicht had je van diverse punten. Door de verschillende hoogtes was het erg uitgestrekt en behoorlijk groot.

Het kostte wat tijd om overal effe te kijken, maar het was zeker de moeite waard. Hierna zijn we teruggelopen naar de auto om naar het centrum van Alicante te rijden. Het duurde effe voordat we hier waren, maar hadden redelijk snel een parkeergarage. In het centrum aangekomen hebben we eerst de inwendige mens maar versterkt, het wandelen in het kasteel maakt hongerig.

In het centrum heb je mooie aparte bomen, kan me herinneren dat we ooit, bomen die er op lijken, in Florida hebben gezien. Erg apart was ook de golvende wandelpromenade, tenminste zo lijkt het als hierop aan het wandelen bent. Hierna zijn we nog door een aantal straatje gelopen, maar vonden het niet zo bijster interessant. Toch leuk dat we de stad hebben bezocht, het kasteel was zeker het bezoeken waard. Op de terugweg naar de camping kwamen we nog een Carrefour in Alicante tegen, waar we nog enige inkopen hebben gedaan.

De terugweg hebben we lekker rustig via de "oude" rijksweg kunnen doen, helemaal geen last gehad van drukte cq. files. Deze weg is veel mooier, ziet veel meer van de dorpjes etc. onderweg. Op de camping aangekomen, eerst een bakkie gezet en daarna nog een poosje in de zon gezeten, het was inmiddels 17.15 uur en nog erg lekker in het zonnetje.

Temperatuur; 10 gr. tot 23 gr.

Foto's; het kasteel plus binnenstad Alicante.

KM's; 140

Morgen; Denia??

28-03-2017 om 21:08 geschreven door janeel66

27-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 27 maart maandag
    Vanwege de zomertijd duurt het 's-morgens ietwat langer voordat de temperatuur buiten een beetje oploopt. Vanmorgen scheen de zon reeds uitbundig, maar de temperatuur buiten was nog maar 13 gr. Het stokbrood kun je vanaf 08.30 uur bij de receptie halen, deze smaken goed, maar is niet de lekkerste die we hebben gehad.

Na het ontbijt zijn we begonnen met de wekelijkse huishoudelijke klusjes. Als eerste hebben we een wasmachine aangezet met het beddengoed, daarna begonnen met de caravan van binnen een sopje te geven, na een week zie je toch hier en daar weer stof verschijnen. We hebben ons voorgenomen dit wekelijks te doen, je leeft en slaapt tenslotte een groot aantal weken in de caravan, moet fris en schoon zijn. Tussendoor ook nog koffie gedronken, hoort er ook bij.

Ondertussen ook een 2e wasmachine, met handdoeken, washandjes, vatdoekjes e.d. aangezet., de duur van een wasbeurt is ca. 1 uur. De was van gisteren, spijkerbroeken e.d. hing er ook nog, betekende dat het droogmolentje opgezet moest worden plus een extra lijn gemaakt. Was een echte wasdag.

Aangezien ik vanmiddag een rondje in de omgeving wilde gaan fietsen, heb ik redelijk op tijd een paar stukjes brood genomen. Ik had op de kaart een rondje gezien, waarvan ik dacht dat deze 45-50 km. lang zou zijn, heb me stierlijk vergist, ben uitgekomen op bijna 67 km. Ik schat aan de hand van de afstand in hoe laat ik ongeveer terug ben bij de caravan (15.00 uur). Het werd nu bijna 15.45 uur, wel met de kanttekening dat ik een x-aantal malen ben gestopt onderweg voor het maken van foto's.

Ik ben eerst richting Benidorm gefietst, daarna afgeslagen naar Callosa d'en Sarria, hier de CV715 ri. Col de Rates en daarna bij Parcent ri. Benissa, CV750. De afdaling van de Col de Rates ging lekker en ik dacht hierna niet meer behoeven te klimmen, moest echter nog 2x een bergkammetje over. Eenmaal aangekomen bij Benissa was het afdalen naar Calpe. Het was een erg mooie rit in het berglandschap achter de kust bij Calpe en Benidorm.

Na terugkomst op de camping snel gedoucht en daarna hebben we boodschappen gedaan bij een winkel die Hollandsche producten verkoopt. Eenmaal per week komt er een vrachtwagen met Jumbo - en NL A-producten. Wij hebben o.a. lekker DE koffie kunnen kopen plus andere NL producten oa Almhof yoghurt (lekker!).

Bij de caravan nog een bakkie koffie gezet, ben daarna nog aan het klooien geweest met de satelliet schotel, overdag hebben we een redelijk goed ontvangst van de NL zenders, tegen het eind van de middag wordt de ontvangst veel slechter tot helemaal geen beeld meer. Aangezien we net op de grens zitten van het ontvangstbereik van een 60 cm. schotel, wij geven de atmosferische omstandigheden de schuld of dit terecht is kunnen we (nog) niet beoordelen. BVN kunnen we wel ontvangen, er zijn soms best leuke programma's op, maar wel veel herhalingen.

Vanavond lekker genoten van de maaltijd met krieltjes, sla en schnitzel vanuit de NL winkel.

Temperatuur; 13 gr. tot 23 gr.

Foto's; wasdag, foto's onderweg van fietsen, foto van landkaart was idee van Neel, handig.

KM's; 2

Morgen; dagje Alicante.

27-03-2017 om 20:59 geschreven door janeel66

26-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 26 maart zondag
    Vanmorgen helemaal geen last gehad van het verzetten van het klokje van de wintertijd naar de zomertijd. Heb wel iets later het stokbrood gehaald, dan gewoonlijk. Het was vanmorgen 10 gr., nog niet al te warm, maar het zonnetje scheen wel uitbundig plus de wind was behoorlijk gaan liggen. Het beloofde een mooie dag te worden.

Na het ontbijt wat huishoudelijke dingetjes gedaan plus de auto een beetje opgeruimd. We hadden vandaag maar besloten om naar Benidorm te gaan. Hier zoveel van gehoord en gelezen plus de TV programma's die erover zijn geweest. Wij wilden dit zelf wel een keer zien en het ligt niet zover van Calpe (19 km.)

We waren redelijk snel op de boulevard bij een van de stranden (Levant), waar het al redelijk druk was. Tevens waren er al een redelijk aantal mensen op het strand van de zon aan het genieten. In zee hebben we niemand gezien, is ook logisch vroeg in het jaar het water is nog onvoldoende door de zon opgewarmd.

Het scootmobiel gehalte was behoorlijk hoog, tevens hebben we een redelijk aantal duo scootmobielen gezien, welke we nog niet in NL hadden gezien. Er waren ook veel Engelsen op de been, veelal flink getatoeërd plus we zagen ook een enkele Schot in kilt. Vanwege het mooie weer waren de terrasjes zeer goed bezet. We hebben als lunch een broodje kroket en frikandel genomen, geen probleem om dit te kunnen bestellen in Benidorm.

Hierna nog een klein stukje op de boulevard gelopen, waarna we in de straat, achter de boulevard, waar ook de auto stond, terug zijn gelopen. Op de boulevard was het bijna allemaal barretjes, kroegjes, restaurants e.d., terwijl in de straat daarachter heel veel winkeltjes waren.

Met de auto zijn we nog naar het andere strand gereden. Op dit strand was het veel rustiger en dit zal in de zomermaanden ook wel zo zijn. Inmiddels hadden we het ook wel gezien in Benidorm, op de terugweg zijn we ook nog langs een aantal bouwputten gereden, waar het ene naar het andere flatgebouw wordt opgetrokken. Tevens zagen we op een gegeven moment een rood fietspad in het midden van de 2 rijbanen, dit hadden we nog niet eerder gezien, meestal is het aan beide kanten van de weg. In Spanje zie je steeds meer fietspaden verschijnen, vooral in de steden en dorpen.

Voordat we naar de camping terug zijn gegaan, zijn we nog een bakkie gaan doen op een van de terrasjes op de boulevard in Calpe. Hier zagen we op een gegeven moment een aantal jongens de zee in gaan. Is een kwestie van durven/doen.

Temperatuur; van 10 gr. tot 23 gr.

Foto's; Benidorm plus de rots bij Calpe

KM's; 42

26-03-2017 om 20:49 geschreven door janeel66

25-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 25 maart zaterdag
    Gistermorgen was het hier ook al koud, echter vanmorgen was het nog een stuk kouder, 5 gr. buiten en in de caravan 10 gr., betekende kacheltjes aan, we gaan niet in de kou zitten. De zon scheen inmiddels wel uitbundig, maar voordat het buiten is opgewarmd, ben je een poosje verder. Tevens was er een behoorlijke harde wind.

Na het ontbijt ben ik een stuk wezen fietsen, wilde naar de berg waar Tom Dumoulin op 30 augustus 2015 een etappe won in de Vuelta (Cim Puig de la LLorenca/Cumre de Sol). Echter de juiste weg niet kunnen vinden, ging op een gegeven moment het binnenland in, een groepje fietsers achterna, waarvan ik dacht deze gaan die kant ook op, dus niet. Niet getreurd het binnenland was ook heel erg leuk om te fietsen. Het weer was inmiddels een flink stuk verbeterd, kon zowaar met korte mouwtjes fietsen, het windstoppertje moest wel aan blijven.

Bij terugkomst op de camping eerst lekker gedoucht, daarna de fietskleren uitgewassen en op de lijn gehangen. Nog iets over de camping; deze uitgezocht via het ACSI boek en via internet wat recenties gelezen. Hierbij kwam deze in onze ogen al zeer goed  naar voren. Wij zijn inmiddels een aantal dagen op deze camping en we kunnen wel zeggen dat we uitermate content zijn, alles ziet er heel erg goed uit, zelden zulke mooie douches meegemaakt. Klasse.

Na het middageten zijn we in de auto gestapt om de omgeving te verkennen en uiteraard de correcte weg naar de berg te vinden die ik vanmorgen niet kon traceren. Tijdens het uitstappen hier en daar onderweg, moesten we toch het vest wel aan doen, was behoorlijk frisjes langs het water en boven op de berg. De juiste weg nu wel kunnen vinden, na enig gezoek en bestuderen kaart. De klim naar de top is best Spaans heftig vwb. de stijgingspercentages, echter het leek wel of de afdaling nog heftiger was. De komende week maar es met de fiets proberen, ben nu al zenuwachtig!!

Wij waren nog nooit aan de Costa Blanca geweest , maar kunnen inmiddels wel zeggen, dat het ook een erg mooie kuststreek is. Er is natuurlijk wel veel bebouwing, dat heb je overal aan de kust, maar een klein stukje van de kust af , heb je het binnenland al, wat erg mooi is. We zijn via een korte route via het binnenland teruggekeerd naar de camping, waar we nog een lekker poosje onder de luifel, zat je toch redelijk uit de wind, in het zonnetje hebben gezeten. Tevens de finale van de ronde van Catalonie op TV gekeken.

Vanavond bij het kleine restaurantje op de camping wezen eten, voor een klein prijsje, smaakte het zeer goed.

Temperatuur; van 5g. tot ca. 17 gr.

Foto's; omgeving

KM's; 40

25-03-2017 om 20:14 geschreven door janeel66

24-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 24 maart vrijdag
    Het was vanmorgen frisjes, 10 gr., plus zwaar bewolkt, leek wel of het zou gaan regenen, wat wel was voorspelt voor deze regio. Het is gelukkig de gehele dag droog gebleven. Het brood op deze camping in Calpe is vanaf 08.30 uur te verkrijgen, we zaten voor 09.00 uur al te ontbijten, lekker op tijd.

Na het ontbijt effe de camping overgelopen, aangezien plaatsje 50 vrij zou komen, waar we langer konden blijven staan, dan op het plaatsje, weliswaar een stuk groter, waar we de afgelopen nacht hebben gestaan. Tijdens het heenlopen zag ik ook dat de mensen, die op plaats 42 stonden ook op het punt van vertrekken stonden, plaatsje 50 was nog bezet (voor 12.00 uur moet het vrij zijn). Plaats 42 was t.o.v. de zon een veel betere plaats, dus direct bij de receptie geregeld of wij deze plaats konden krijgen. Geen probleem, was geen reservering voor.

Aangezien deze camping eveneens een overwinteringscamping is, wordt hier ook de meterstand van het electra opgenomen. Zodra deze door de receptie was opgenomen, zijn we vertrokken naar de andere plaats, ca. 100 meter verderop.

De caravan kon ik met de auto, vanwege te weinig ruimte, niet volledig op de juiste plaats krijgen, echter mbv. de buurman hadden we de caravan snel op de goede plaats staan. Hierna alles opgebouwd, inclusief de voorluifel. Heb je toch iets meer beschutting bij regen en zonneschijn, plus je kunt de stoelen e.d. laten staan.

Nadien heb ik de afvoerslang van de wastafel eraf gehaald, aangezien deze lekte. Voor een goede oplossing moest ik hier een stukje tussen zetten, zodat er wat meer ruimte kwam, waardoor de kans op lek gaan, hopelijk, niet meer voor gaat komen. Ik kwam hierbij 2 slangklemmen tekort, had niet de juiste maat bij me, plus een klein stukje afvoerbuis. De buurman aan de overkant, wist wel een winkel, maar hij vertrouwde zijn eigen uitleg niet, waardoor hij zei ik ga wel effe mee. Bij de winkel waren we zo klaar, 2 klemmen en een stukje buis, die dienst ging doen als afvoerslang.

Op de camping de slangen en buis gereed gemaakt en gemonteerd en daarna gecontroleerd op lekkage. Vooralsnog geen lekkage kunnen vinden en ik ga ervan uit dat het zo blijft de rest van de vakantie.

Daarna nog naar wielrennen op TV zitten kijken, waarna we nog naar de boulevard zijn gewandeld, aangezien we nog niet bij het strand waren geweest. Het ziet er erg mooi uit op de boulevard,  ook met de rots die zo in het water lijkt te zijn gegooid. ((Penyal d'Ifac). Erg mooi.

Tevens wordt op dit moment het hoogste flatgebouw van Calpe gebouwd, wat zo op het oog al redelijk ver is gevorderd, heel bijzonder is de welving aan de voorkant, in de vorm van een golf. Daarna weer rustig teruggewandeld naar de camping.

Een rustig dagje gehad vandaag.

Temperatuur; van 10 gr. tot max. 14 gr. (frisjes hier)

Foto's; boulevard Calpe plus flat in aanbouw

KM's; 6

24-03-2017 om 20:15 geschreven door janeel66

23-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 23 maart donderdag
    Vanmorgen scheen het zonnetje uitbundig, maar het was verrekte koud, 9 gr. om 08.30 uur. We hadden vandaag een redelijk korte reisdag, van Banos de Fortuna/Murcia naar Calpe, 24 km. ten noorden van Benidorm.

Wij konden rustig aan doen en hadden ons voorgenomen na de koffie te vertrekken, zo gezegd, zo gedaan. Gisteren  hadden we de camping al betaald, we vonden het een goede camping en de kosten per dag waren € 14,00 incl. electra. Het electra wordt opgenomen, aangezien de ene veel kookt met electra, electrisch kacheltje of andere zware electronische apparatuur gebruikt.

Wij zijn richting Calpe gegaan, aangezien we nog nooit aan de kust van dit gedeelte van Spanje, Costa Blanca,  zijn geweest. De andere kusten hebben we allemaal gezien. Plus we wilden wel es zien, hoe een stad als Benidorm eruit ziet. Een ding is duidelijk toen we langs Benidorm reden, veel hoogbouw. We gaan een van de komende dagen nog wel es een kijkje nemen in Benidorm.

We staan in Calpe op een camping redelijk dicht bij het centrum, boulevard, zee en het oude, historische centrum van Calpe. We zijn nog niet die kant opgewandeld, zal de komende dagen nog wel een aantal malen plaatsvinden.

We konden op deze camping de laatste plaats krijgen, echter voor max 5 dagen. De camping staat helemaal vol. We hadden wel verwacht dat het druk zou zijn, maar dat er complet bij de ingang staat, vonden we uitzonderlijk in maart. Zijn dan ook praktisch allemaal overwinteraars, waarvan zo langzamerhand al weer vertrekken naar het noorden. Vanaf april hebben ze het rustig, de maand augustus is weer erg druk en vanaf september beginnen de overwinteraars weer binnen te druppelen. De camping ziet er prima uit met goed sanitair.

Wellicht blijven we hier iets langer dan de max. 5 dagen, betekent dat we morgen naar een andere plek, weliswaar een stuk kleiner, gaan verkassen. Deze plek komt morgen pas vrij. Dit houdt wel in dat we niet veel hebben opgezet, moet morgen weer worden afgebroken.

Het is hier wel behoorlijk winderig en de temperatuur is ook niet al te best. De komende 2 dagen wordt het iets minder, daarna wordt het weer een stuk beter. Dit geldt echter voor geheel Spanje.

Na de neerzetten van de caravan hebben we voor het avondeten gedaan voor het avondeten en wat overige zaken zoals water, frisdrank, bier etc. We kunnen weer een aantal dagen vooruit.

Temperatuur; vanmorgen 9 gr., erg frisjes, tot vanmiddag 17 gr., ook frisjes

KM.s; 155

Foto's; onderweg bij de kust, Benidorm en camping

Morgen; niks doen

23-03-2017 om 20:26 geschreven door janeel66

22-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 22 maart woensdag
    Vanmorgen scheen het zonnetje al weer heerlijk en de bakker was ook weer keurig op tijd. De wind was ook weer gaan liggen, gisteravond ging deze er behoorlijk op, ons luifeltje voor de caravan stond behoorlijk te schudden en aangezien we hier tijdens de nachtrust geen last van wilden hebben, toch maar afgebroken en in de kofferbak gelegd. Niet lang hierna begon de windkracht ook al weer af te nemen.

Na het ontbijt ben ik een rondje gaan fietsen, had hierbij op de kaart gekeken en dacht dat ik binnen 2 uur wel weer terug zou zijn, geef dan aan hoe laat ik terug ben bij de caravan. Deze keer had ik me vergist in de afstand en in de wind, waar ik toch behoorlijk last van heb gehad. Om 12.00 uur Neel maar een what's ap gestuurd, dat het wat langer ging duren, moest op dat moment nog 10 km. Was 12.20 uur terug bij de caravan, wel een mooie route gefietst via de Sierra de Pila.

Na te hebben gedoucht hebben we eerst wat gegeten, daarna de fietskleren uitgewassen en opgehangen. De fiets had ik ondertussen ook al weer op de dissel gedaan plus de sloten bevestigd. Daarna de kofferbak en achterbank opgeruimd.

Op een gegeven moment komt er ook een groenteboertje de camping oprijden met vnl. fruit. Neel heeft 2 kg. sinaasappels gekocht voor € 1,00 of ze smaken weten we nog niet, maar ze zullen best goed zijn, aangezien we in de sinaasappelstreek zitten.

Wij hadden de dagen dat we hier zijn, vele vrachtwagens gezien die volgens ons constant met stenen, grond of klei aan het rijden zijn. Ik was toch wel benieuwd waar dit vandaan kwam, zodoende zijn we aan het eind van de middag de berg opgereden. Wij zijn een heel stuk naar boven gereden, maar zijn op een gegeven moment toch maar gedraaid, aangezien het op dat moment niet duidelijk was hoever nog te gaan. En er bleven maar vrachtauto's ons achterop rijden plus van boven kwamen ze ook en ze gingen echt niet rustiger rijden met die Hollandse wagen op de berg. De chauffeurs doen hun werk, wij komen als toerist effe kijken en wilden hun niet langer belemmeren.

Zodra wij weer beneden waren nog via een omweg een klein stukje van de omgeving verkend. Op een geven moment hadden we dit ook wel gezien en zijn teruggekeerd naar de camping.

Bij terugkeer bij de camping de stoelen, tafel etc. opgeruimd, aangezien het door de harde wind geen pretje meer was om buiten te zitten, hoewel de zon nog wel aanwezig was, maar het was op dat moment inmiddels eind van de middag.

Vanavond bij het restaurant op de camping wezen eten, waarbij er een keuze op het dagmenu konden worden gemaakt; 2x consumptie, salade vooraf, daarna beide boerenomelet in taartvorm, Neel varkensvlees met pepersaus, ik had stukjes kip in knoflooksaus, beide met gebakken aardappeltjes, dessert beide stuk ananas, koffie met likeur toe. En dat allemaal voor een prijsje van € 21,50. (oh ja ik had er ook nog een extra biertje bij). And last but not least;  het smaakte ook nog goed, wie doet ons wat.

Temperatuur; vanmorgen 10 gr. tot 23 gr. Eind van de middag, vanwege de wind gezakt naar 18 gr.

Foto's; 3x fietsen, 4x onderweg naar steengroeve.

KM's; 40

Morgen; richting Alicante/Calpe/Benidorm

22-03-2017 om 21:41 geschreven door janeel66

21-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 21 maart dinsdag
    De bakker was vanmorgen weer exact op tijd, voor Spaanse begrippen uitzonderlijk. Zoals gisteren ook al aangegeven het stokbrood smaakt uitstekend. Buiten de bakker komen er meerdere bestelbusjes op de camping bv. met tijdschriften, eieren, wijn en eentje met onderdelen. Een en ander specifiek voor de overwinteraars vnl. Duitsers.

Gisteren hebben wij de handdoeken in de wasmachine gehad, vanmorgen was de donkere was aan de beurt. De wasmachine al vroeg aangezet, het programma duurde 90 minuten, konden we na het ophangen van de was naar het centrum van Murcia gaan.

Het kostte wat moeite om in het centrum van Murcia te geraken, maar uiteindelijk via de rondweg zuid, waren we redelijk snel bij een parkeergarage in het centrum. Deze parkeergarage was onder het gemeentehuis, waar op dat moment een protest aktie gaande was met zeer veel lawaai. Waar deze mee te maken had, was ons volstrekt onduidelijk en we konden ook niks ontdekken, waardoor het wellicht duidelijk zou zijn waarvoor.

Ik had steeds het idee dat Murcia een grauwe industriestad was, maar het centrum is ons 100% meegevallen. De industrie is natuurlijk ook wel aanwezig, maar hiervan merk je in het centrum niets.

Vanuit de parkeergarage waren we redelijk snel bij de kathedraal, maar voordat we naar binnen gingen, hebben we eerst koffie met appelgebak, welke verrekt goed smaakte, genomen op een van de terrasje op het plein voor de kathedraal. Hierna zijn we de kathedraal binnengegaan, hierin was het verboden foto's te maken, wat je niet of bijna niet tegenkomt bij de andere kathedralen.

Nadat we deze kerk hadden bezichtigd zijn we, op de plattegrond van Murcia gehaald bij het toeristenbureau, nog door een groot aantal straten van het centrum gelopen. Als wij in een voor ons vreemde stad komen, zoeken wij altijd als eerste het toeristenbureau op, aangezien deze je van goede informatie, zoals een plattegrond met alle bezienswaardigheden, kunnen voorzien.

Toen we waren uitgekeken zijn we nog naar de Decathlon gegaan, aangezien ik nog wat extra reservebandjes voor de racefiets nodig had. Je koopt toch altijd weer iets meer; 2 paar wielrensokjes, 2 badhanddoeken. Hierna bij de Burger King, om de hoek bij de Decathlon,  snel een menuutje genomen, zodat we voor het avondeten snel klaar waren, lekker gemakkelijk.

Hierna kostte het wat moeite om weer op de snelweg te komen, aangezien er niks stond aangegeven, op een gegeven moment zaten we, gelukkig, op de juiste toegangsweg. Eenmaal op de snelweg waren we snel terug op de camping.

De was konden we direct opruimen, was droog, wat wil je ook met de zon en een windje erbij. De zon was eind van de middag wel verdwenen, aangezien het flink bewolkt was geworden. Daarna ben ik nog naar de heuvel achter de camping gelopen om vanaf daar nog een foto van de camping te maken. Hierop is de auto en caravan zichtbaar.

Rond 19.15 uur hebben we nog een klein stukje stokbrood genomen, waarvan Neel een tosti met kaas had gemaakt, smaakte goed. Daarna de afwas gedaan en we zijn klaar voor de koffie en avond.

Temperatuur; vanmorgen 15 gr., 's-middags op een gegeven moment 27 gr.

Foto's; centrum Murcia, foto camping.

KM's; 55

21-03-2017 om 21:09 geschreven door janeel66

20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 20 maart maandag
    Vanmorgen bij het wakker worden was het bewolkt, maar de temperatuur was wel redelijk, 11 gr..Ik had gisteren bij de receptie gevraagd of we brood voor de volgende ochtend moesten bestellen. Deze gaf aan dat om 08.45 uur de bakker op de camping zou komen en wat blijkt vanmorgen, exact op tijd komt de bakker aanrijden, hebben we wel anders meegemaakt. Het stokbrood was een van de betere van deze vakantie.

Na het ontbijt zijn we begonnen met het schoonmaken/opruimen van de caravan, is ook iets wat je thuis doet. Tevens de matjes uitgeklopt en de vloer gedweild.

Hierna zijn we naar de Carrefour in Murcia gereden om weer wat boodschappen in te slaan. Ze hadden hier een behoorlijke voorraad rosé uit de Provence staan, waarvan we flink wat flessen hebben ingeslagen. De andere supermarkten waar we zijn geweest waren vooral de Spaanse wijnen te verkrijgen en geen/bijna geen van andere landen. We wisten welke boodschappen we moesten hebben, zodat we snel klaar waren.

We zijn na het doen van de boodschappen terug gereden naar de camping. Hierna snel de boodschappen ingeruimd en daarna ons middageten naar binnen gewerkt. Aangezien het lekker weer was, hebben we na het stukje brood lekker een poos buiten in de zon gezeten, genieten.

Rond 15.30 uur heb ik een klein verkenningsrondje van nog geen uur op de racefiets gedaan. Vanaf de camping was een flinke berg te zien, waar je volgens een van de Duitsers die ik had gesproken omheen kon fietsen. Wilde dit wel es ervaren. Het was niet zo'n lange klim, maar toch hier en daar behoorlijke percentages (tot 16%). Na te hebben gedoucht de fietskleren uitgewassen, waarvan Neel enige foto's heeft gemaakt. Wij hadden de handdoeken ook maar weer es in de wasmachine gedaan, je weet van te voren nooit wanneer er weer een mogelijkheid is

Nog iets over de camping; is een overwinteringscamping met vooral Duitsers, Engelsen en een enkele Noor, Zweed en Nederlander. Inmiddels een aantal gesproken en vele staan hier vanaf september en gaan met de pasen weer terug. Wij moeten er nog niet aan denken om een 1/2 jaar op een camping te staan, hoewel de camping vwb. de sanitaire voorzieningen goed is. Tevens is er een wasmachine aanwezig. De campinggasten zijn wel erg aardig, groeten, praatje maken, geeft wel een goed gevoel.

Iets voor het avondeten was de wasmachine klaar, waarna Neel deze snel op de lijn heeft gehangen, kan het maar drogen, zal tijdens de avonduren wel niet zo snel gaan en volgens de vooruitzichten gaat het niet regenen. Verdorie terwijl ik dit opschrijf begint het te regenen, snel de was eraf!!

Temperatuur; 11 tot 23 gr.

Foto's; 2x standbeeld in Murcia, wasfoto's Jan, en enige foto's van camping en omgeving.

KM's; 46 km.

Morgen; centrum Murcia

20-03-2017 om 20:59 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    19-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 19 maart zondag
    Het was vanmorgen behoorlijk koud in La Zubia, slechts 6 gr., betekende dat wij ons kacheltje toch maar hebben aangezet. Het ontbijt wat lekkerder bij een aangenaam temperatuurtje. Ons plan was om vandaag naar een camping iets boven Murcia te gaan.

Na de camping te hebben betaald en de laatste zaken opgeruimd zijn we rond 09.45 uur vertrokken. Op dat moment was het nog maar 10 gr. Wij zijn de rondweg van Granada gevolgd richting Murcia, Dit betekent dat je geruime tijd de Sierra Nevada voor je hebt, daarna naast je en op een gegeven moment achter je. De koffiefoto is ook genomen met de Sierra Nevada op de achtergrond.

Op de uitlopers gingen we op een gegeven moment over een colletje van 1380 meter hoog, we hadden niet in de peiling dat we zover waren gestegen. Het was een heel mooie route, constant op een en neer. Onderweg foto's gemaakt van de omgeving , van een stad met kerk en een grappig verkeersbord. Ook zagen we veel kassen, welke we vorig jaar ook al hadden gezien, maar dan, in veel grotere hoeveelheden, bij de kust van Almeria en Motril. De temperatuurmeter gaf op een gegeven moment een temperatuur van 25 gr. aan. De laatste 50 km. richting Murcia was niet bijster interessant, redelijk vlak en het landschap was droog/dor. Bij het verlaten van de snelweg iets boven Murcia werd het weer mooi, maar dan ben je er bijna.

We waren om 14.30 uur op de camping, bij de receptie was niemand aanwezig en bij aanbellen reageerde er ook niemand. Ik kreeg van een Duitse mevrouw te horen dat er waarschijnlijk om 16.00 uur wel iemand bij de receptie aanwezig zou zijn. Ze gaf aan dat wij wel een plaatsje uit konden zoeken en daarna aanmelden. Zo gezegd, zo gedaan.

Met het neerzetten van de caravan zijn we over het algemeen zo klaar, echter nu hadden we iets langer werk, aangezien we het niet eens waren hoe de caravan neer te zetten. We hebben de caravan maar laten staan, zoals die als eerste was neergezet.
    Het installeren was daarna zo klaar en dan is er koffie.

Temperatuur; 6 gr. bij het opstaan tot 25 gr. onderweg. Op de camping 24 gr.

Foto's; koffiefoto, foto's onderweg en op de camping

KM's; 322

Morgen; wekelijkse schoonmaak, boodschappen doen en?

19-03-2017 om 21:03 geschreven door janeel66

18-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 18 maart zaterdag
    Op de camping in La Zubia kun je vanaf 08.00 uur al brood verkrijgen, maar vanmorgen zaten we pas om 09.15 uur aan het ontbijt. Geen probleem, we hebben vakantie. Na het ontbijt ben ik gaan fietsen, ik wilde via een andere route naar de grote route die naar de Siërra Nevada gaat.

Ik heb het geweten, vanaf La Zubia ri. Monachil is redelijk vlak. Voor Monachil werd het al behoorlijk steiler tot ca. 7%. Na Monachil moest ik gelijk al in de beugels met stijgingspercentages tot 15%. Daarna was het constant 8-9% aan het eind werd de 18% aangetikt. Had niet veel langer moeten duren. Vanaf dit punt is het afdalen naar de grote weg die naar de Siërra Nevada gaat. Deze weg is lang maar niet zo stijl (max 9% over 1 1/2 km), echter door de lengte vanaf Granada(42 km) is deze zeer pittig. Vanaf het hoogste punt ben ik dezelfde weg weer afgedaald, de afdaling is voor mij nog altijd de beloning van het klimmen. Tijdens de klim geen moment koud gehad, was lekker zweten in het zonnetje, echter boven heb ik wel de mouwtjes aangedaan plus een windstoppertje, was ook wel nodig in de afdaling.

Na terugkomst op de camping gedoucht, fietskleren gewassen en een broodje gegeten. Hierna zijn we met de auto dezelfde route gegaan, echter nu zijn we wel volledig naar het hoogste bereikbare punt gereden. Vanaf dit punt stonden we hoger dan de mensen die op de skipistes bezig waren, volgens ons was het behoorlijk pap sneeuw, niet leuk skieën.

We hebben de grote weg terug genomen richting Granada. Op de terugreis zagen we ook nog 2 gemzen aan de kant van de weg. Wij hadden bij de afslag op de snelweg richting de camping een groot winkelcentrum gezien, wat we nog wel wilden zien. Voor we hier aankwamen zagen we in de verte ook nog de Al Ahambra (rechts naast het verkeersbord,in het midden boven het gebouw met de ronde toren) heel uitgestrekt/groot, waar we vorig jaar zijn geweest, erg mooi en in trek bij de toeristen.

Nevada shopping center is gigantisch groot, prachtig mooi, alle winkels vindt je er, zelfs wordt er binnenkort een Mediamarkt geopend, en volgens ons is nog niet alles bezet. We hebben een kop koffie genomen en Neel heeft nog wat bij Rituals gekocht.

Hierna terug naar de camping en op de terugreis de auto nog afgetankt, aangezien we morgen richting een andere camping gaan. Bij de caravan alvast wat voorbereidingen getroffen en daarna zijn we nog bij het camping restaurant wezen eten.

Temperatuur; 8 gr. tot 21 gr., tijdens de rit naar de Sierra Nevada zakte deze van 21 naar 7 gr.

Foto's; fietsen, onderweg, Al Ahambra en winkelcentrum

KM''s; 80

Morgen; ri. Murcia

18-03-2017 om 21:30 geschreven door janeel66

17-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 17 maart vrijdag
    Afgelopen nacht heeft het weer zachtjes geregend, maar vanmorgen was het gelukkig droog. De temperatuur was het maar 8 gr., ietsje kouder als de voorgaande ochtenden. Aangezien we vandaag niet een  grote afstand behoefden af te leggen, konden we rustig ontbijten en rustig aan opruimen.

We konden vanmorgen ook niet vroeg weg, eerst een gehele poos staan praten met een Belg, die gisteren was aangekomen. Je hebt het dan al snel over de wederzijdse afgelegde routes, wat de planning is, welke steden/plaatsen bezocht gaan worden. Op deze manier krijg je soms best interessante informatie. Daarna nog een poosje staan praten met een andere buurman, die een dag na ons was aangekomen.

Beste leuk en we hadden geen haast, betekende wel dat we pas om 10.45 uur vertrokken van de camping, wat laat is voor ons doen. We hadden als bestemming de camping in La Zubia, iets onder Granada, waar we vorig jaar ook al een aantal dagen hebben gestaan, leuke camping. In plaats van over de snelweg hadden we ons ook voorgenomen, zoveel mogelijk over de 2-baans weg richting Granada te gaan, aangezien dit veel leuker is en je ziet veel meer van de omgeving zoals witte dorpjes, kastelen en kerkjes.

Dit betekende wel dat we Sjefke (onze nav) behoorlijk aan het werk hebben gezet, aangezien hij tig keren de route opnieuw moest herberekenen, want  hij wilde ons terug hebben naar de snelweg cq. snelste route. We waren lekker eigenwijs en via de landkaart kom je er ook. De laatste 10 km. zijn we via de snelweg gegaan, aangezien dit veel gemakkelijker was, dan door de stad heen.

Op een gegeven moment zie je de stad Granada liggen met daarachter de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada, erg mooi om te zien. Op de foto hiervan heeft Neel ook een helikopter te pakken.

De camping, niet groot maar 46 plaatsen, was bekend van vorig jaar. We waren hier om 13.45 uur en we hadden ook niet veel later moeten zijn. De camping was al redelijk vol en we stonden nog niet erg lang of de camping was helemaal vol op één klein plaatsje na, wat alleen geschikt was voor een zeer kleine caravan of tent. En we zitten nog maar in maart.

Ik sprak vanavond nog met een mevrouw, die vandaag naar de Al Ahambra had willen gaan, echter geen kaartjes gereserveerd. Geen plaats meer vandaag, tevens zit de zaterdag en zondag ook al vol. Pas voor de maandag kon kaartjes reserveren. Ik had niet verwacht dat het nu al zo druk zou zijn. Het is echt ook een bezienswaardigheid om dit te zien.

Eind van de middag nog wat boodschappen voor het avondeten bij de Carrefour gedaan. We proberen ook van Cote de Provence rosé te scoren, maar dat lukte bij deze niet. Neel zal op een gegeven moment toch aan de Rioja rosé moeten.

Temperatuur; 8 tot 21 gr.

Foto's; onderweg, Sierra Nevada met helikopter en plaats op camping.

KM's; 188

17-03-2017 om 20:52 geschreven door janeel66

16-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 16 maart donderdag
    Vanmorgen voor het ontbijt weer 2, door de camping, afgebakken stokbroden gehaald. Deze smaken heel erg goed. Wij zijn toch wel te spreken over deze, weliswaar kleine,  camping met 31 plaatsen. Alles ziet er okay uit, goed sanitair, lekkere douches etc. Een camping om te onthouden.

Na het ontbijt wat opgeruimd, daarna ben ik een rondje gaan fietsen. Het was me al eerder opgevallen, vanwege het glooiende landschap lijkt het erg veel op zuid Limburg, echter daar groeien niet zoveel olijfbomen. Hier, welke richting je ook opkijkt, er staan overal olijfbomen. Wel mooi.

Bij terugkomst snel gedoucht, fietskleren uitgewassen en deze tezamen met de kleren die Neel in de wasmachine had gedaan op de lijn gehangen. Met het windje en de zon is het zo droog.

Het middageten met een cup of soep hadden we snel naar binnen gewerkt. Daarna ben ik begonnen met wat voorbereidingen voor ons vertrek morgen, hebben dan hier ook al weer, na volle tevredenheid, 5 dagen gestaan. Door de regen in het begin van deze week moest er een en ander worden schoongemaakt en de onderkant van het grondzeil moest drogen.

Rond 4 uur zijn we met een kleine omweg naar het dorpje, waarbij de camping ligt, gereden, aangezien Neel hier nog niet was geweest (ik was er al 2x op de racefiets geweest). We waren eind van de middag gegaan, ivm. de siësta (duurt meestal van 14.00 tot 16.00 uur), echter rond 16.15 uur was er nog niets open. Nog wel effe bij de kerk gekeken, maar deze was ook nog dicht.

Met het avondeten hebben we het ons vanavond lekker gemakkelijk gemaakt. Wij zijn bij het restaurant wezen eten en daarbij een plaatselijk gerecht (van Cordoba) genomen. Het was een soort cordon bleu, maar deze was meer opgerold. Smaakte verdomd goed en voor de prijs behoef je het niet te laten.

Temperatuur; 12 tot 23 gr.

Foto's; fietsen, omgeving. dorpje Santoella en avondeten.

KM's; 38

Morgen; ri. Granada of?

16-03-2017 om 21:18 geschreven door janeel66

15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 aanvulling op 1e bericht
    De ontbrekende foto's op 1e bericht

15-03-2017 om 22:20 geschreven door janeel66

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 15 maart woensdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Afgelopen nacht waaide het erg hard, zelf midden in de nacht eruit geweest om de luifel weer vast te maken, aangezien deze door de rukwinden los was geraakt. Dit is geen pretje midden in de nacht, weinig zicht, en de harde wind. Toch gelukt en het is blijven zitten.

Voor het ontbijt al een paar kleine klusjes gedaan, aangezien we direct na het ontbijt naar Cordoba gingen. De camping ligt ca. 35 km. ten zuiden van Cordoba, het eerste stuk gaat over een 2-baans weg, door dorpjes en door dorpjes heen. Lekker glooiend met hier en daar witte dorpjes bovenop de heuvels. De laatste 20 km. ging over de 4-baans weg en hierop had je op een gegeven moment bovenop een heuvelrug een mooi gezicht op Cordoba wat in de verte lag. Mooi.

We hadden ons al georienteerd op de parkeergarages adhv. de plattegrond van Cordoba, welke wij van de receptie op de camping hadden ontvangen. Wij waren dan ook redelijk snel, dankzij Sjefke, in het centrum van Cordoba bij de uitgezochte parkeergarage.

Vanuit deze parkeergarage was het op redelijk korte loopafstand van de moskee van Cordoba, welke op ons lijstje stond.

De moskee van Cordoba is een hoogtepunt in de bouwkunst van de mensheid en het belangrijkste voorbeeld van islamitische kunst in het westen, zowel voor wat betreft zijn technische en esthetische innovaties, alsook vanwege zijn invloed in de kunstgeschiedenis. (geciteerd uit gids "Cordoba van dichtbij'")

De moskee was ook erg mooi van binnen, met erg veel mooie versieringen. Wij vonden het wel een erg grote open ruimte binnen, met heel veel pilaren. Dit schijnt zo te horen in een moskee, maar het is voor ons ook de 1e keer dat wij in een moskee zijn. Toch heel erg mooi dat we deze moskee hebben gezien en dat ze zo lang terug in staat waren dit soort gebouwen te maken. Het was, halverwege maart, al behoorlijk druk in de moskee en in de straatjes van Cordoba. Hoe zal dit zijn in het hoogseizoen.

Na het bezoek aan de moskee zijn we nog naar de romeinse brug gelopen. Ook vanaf deze brug heb je een erg mooi gezicht op de moskee, de rivier Guadalquivir en de stad Cordoba. Daarna nog lekker op een terrasje in het zonnetje een broodje bij Subway genuttigd.

Op de terugweg naar de parkeergarage zijn we nog door de smalle straatjes van het historisch centrum gelopen, erg leuk. Vanaf de parkeergarage zijn we rechtstreeks naar de camping gereden, aangezien we het bedgoed nog wilden wassen, kon dit nog lekker drogen in het zonnetje.

Tijdens het wassen en na het ophangen nog lekker een poosje in de zon kunnen zitten, lekker.

Temperatuur; 12 gr. tot 24 gr.

Foto's; toren moskee, binnenkant moskee, romeinse brug, straatjes en sinaasappelboom.

KM's; 70

• 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Blog als favoriet !

Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!