|
|
|
Voor mij, om gelukkig te zijn, en voor geïnteresseerden! |
|
|
16-06-2012 |
Ziekte-intermezzo |
Nee, ik ben niet ziek geworden. Ik wil kort iets vertellen over de buikpijn die ik al jaren heb. Het begint 15 september 2009 met een acute buikpijn die eerst wordt geïnterpreteerd als een galsteenaanval, maar waar later enkel een darmkoliek uit te concluderen valt. Nou ja, enkel... pijnlijk en bizar genoeg In de jaren daarna heb ik rechts in mijn lijf altijd buikpijn: hevig of minder hevig, meer of minder uitstralend, maar werkelijk altijd. In Nederland maar ook daarbuiten.
Bloed prikken, meerdere echo's maken, de uitslagen zijn altijd goed: "Gal, lever en nieren functioneren uitstekend. Er is ook geen reden om iets ernstigers te veronderstellen." Dan ga ik weer naar huis, gerustgesteld en in de war, want ik heb pijn. 's Avonds zit ik stijf rechtop in een leunstoel. 's Nachts word ik er wakker van, draaien in bed kan een ramp zijn. Op mijn werk wordt mijn bureaustoel nog maar eens opnieuw ingesteld. 'Zou het aan het vele werken achter de computer kunnen liggen?' Langzaam maar zeker komen er meer symptomen bij; mijn rechterheupbeen lijkt aan de bovenkant te ontsteken, mijn rechterribben doen pijn.
Er komen geen antwoorden. Nee, ik heb geen last van verstopping. Ja, ik heb een normale regelmatige dagelijkse stoelgang. Ja, een keertje aambeien, maar dat is ook zo weer over. Nee, geen last van winderigheid. Er lijken geen ophelderende antwoorden te komen. Vervolgens krijg ik last van mijn rechterbovenbeen. Bobbels in de achterste spier. Via de huisarts naar een fysiotherapeut. Oefeningen om de buikspieren te versterken en diepe massages die de verdikkingen weten weg te werken. Een, twee dagen geen pijn in mijn been en tralalala daar voel ik de steken en scheuten weer. Met behulp van een goede Shiatsu-therapeut is de pijn dragelijk. Maar waardoor ontstaan deze verklevingen? "Het lijkt wel of er 'vuil' in mijn been zakt."
Ook de Andere Werelden betrek ik in 'mijn ellende'. In WEDERWAARDIGHEDEN doe ik hier verslag van; op 6 januari 2012 ga ik verbouwereerd door de bekeuring in Groesbeek 's avonds laat naar Dekkerswald en daar stel ik Maria de volgende vraag: "U zei dat ik Vragen kon stellen als ik ze had. Ik heb een Vraag die ik nu wil stellen. Ik heb al lange tijd Pijn in mijn Rechterheup en -been. Kunt U die Pijn wegnemen? Dank U." Tss, wat geneerde ik me achteraf dat ik op deze wijze hoopte op een wonder.
26 maart 2012 ga ik voor de zoveelste keer naar het ziekenhuis... weer een echo. Ook voor de darmen deze keer. De echoscopist zegt dat dit niet kan, een echo voor de darmen. Met gal, lever en nieren is alles nog steeds oké. Gelukkig maar. Dan zegt hij: "Ik kan wel zien dat er heel veel lucht in de darmen zit." Zijn opmerking echoot nog dagen door mijn hoofd: 'Wat kan ik daar nu mee?' Warrior Iadied
|
|
|
|
14-06-2012 |
Elden - Witte Kerkje |
Even wat geschiedenis. Aangezien er in de Bronstijd waarschijnlijk van west naar oost een handelsroute over en langs de Rijn liep, wordt de Eldense polder onder Arnhem al heel lang bewoond. In het naastgelegen Meinerswijk hadden de Romeinen in elk geval een legerkamp.
In 855 wordt de plek Elti genoemd als bezit van de benedictijneradbij Werden. Vandaag de dag is dit klooster gelegen in een stadsdeel van de stad Essen in Duitsland. Missionaris Liudger, die in 777 zijn bekeringsactiviteiten begon in Deventer, zou het klooster in Werden gesticht hebben. Liudger voltooide in het gebied van de Friezen de werkzaamheden van evangeliepredikers als Willibrord en Bonifatius.
In het begin van de 14e eeuw kreeg de kapel van Elden de status van kerk: de Bonifatiuskerk. Vanaf 1395 staat het kerkje op de kerkenlijst van de Domfabriek in Utrecht. Veel van de kerkgeschiedenis is verloren gegaan. De huidige kerk stamt uit 1866, terwijl de toren nog uit de 15e eeuw stamt.
Het witte kerkje werd vernoemd naar Bonifatius, die de kerk van Rome in West-Europa vestigde en daarmee min of meer een culturele eenheid in dit gebied bewerkstelligde. De missie van Bonafatius was trouwens vrij agressief. In 723 hakte hij de heilige Donareik in Geismar in het huidige Duitsland om. Toen er geen wraak volgde van de vereerde goden, stapten veel Germanen op het christelijk geloof over.
Ach, er is niks mis met het christelijk geloof, maar dat door de kerstening de geesten van bomen zo uit beeld zijn verdwenen, vind ik intens spijtig. Jammer dat niet meer te achterhalen is of er ooit een heidense offerplek in Elden is geweest. Warrior Iadied
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elden_(Arnhem) http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_rijksmonumenten_in_Elden#Elden http://nl.wikipedia.org/wiki/Liudger
http://www.meimei.nl/~ric/pmwiki/pmwiki.php?n=OnsDorp.EldenToen
|
|
Tags:Elden, Bonifatiuskerk
|
|
12-06-2012 |
Elden- Plataan |
Maandag 23 april kom ik ter gelegenheid van een feestje rond de pensionering van Mijn Lief in Arnhem-Zuid terecht: in Elden.
Met open mond sta ik daar de plataan bij de Bonifatiuskerk - het witte kerkje van Elden - op te nemen. De boom met een omtrek van meer dan 7.30 meter is zo'n 250 of 275 jaar oud.
Hm, wat is het leven van ons mensen dan kort. Hoeveel energie is er niet door deze dikste plataan van Nederland gegaan.
Ik neem leylijnen waar. Globaal loopt er een krachtige lijn tussen de boom en de boerderij ernaast. Als ik bij de boom sta en naar de boerderij ernaast kijk, gaat de lijn door de kamer of het raam links naast de voordeur, dus het raam dat het verst weg is bij de Huissensedijk.
Dit is een plek om energie op te doen. Met deze boom wil ik nog proberen contact te maken.
Hm, en hou oud is dit kerkje? Werd Bonifatius niet vermoord in Dokkum?
Warrior Iadied
http://www.monumentaltrees.com/nl/nld/gelderland/arnhem/2391_wittekerkjevanelden/
|
|
Tags:Elden, Plataan
|
|
11-06-2012 |
Loslaten is een kunst! |
21 april gaan Vrijgevige Vrouw en ik naar de rondleiding bij de tentoonstelling 'The French Connection" in Museum het Valkhof. Daan van Speybroeck vertelt boeiend. Het boek over de Sint Christoffelkerk in Evergem heb ik bij me en, mede door toedoen van Vrijgevige Vrouw, leen ik het boek uit. De kunstcoördinator lijkt het erg te waarderen en belooft het boek terug te zenden.
Brr, blijkt het vervolgens toch niks voor mij. Dagen heb ik er last van want ik wil de kerk in Evergem bezoeken; bekijken of het inderdaad een energetisch waardevolle plek is. En als ik die kerk bezoek, is het betreffende boek een goede leidraad. Balen kan ik van de onrust in mijn lijf die het uitlenen van het boek bewerkstelligt. Tegen mezelf zeggen dat gevoelens tijdelijk zijn, helpt voor geen meter.
Alsof 'ze' het erom doen - ze, wie? - tref ik een hindoeïstisch verhaal van de wijze ziener Narada. In het verhaal draait het om reïncarnatie. In het kort: Narada denkt alle illusie overwonnen te hebben. Vishnu berispt hem; dit zou zelfs een god niet durven beweren. Daarop vraagt Narada aan Vishnu om hem te tonen wat illusie is. Vishnu verandert Narada daartoe, via een bad in een prachtige vijver, in een vrouw die geen herinnering heeft aan haar leven als Narada. Koning Taladhvaja ziet de schitterende vrouw en geeft haar de naam 'zij wier schoonheid haar fortuin is'. Ze trouwen en krijgen zonen en kleinzonen. Op een dag, bij een aanval door een vijandelijk leger, worden zonen en kleinzonen gedood. Begrijpelijk dat 'zij wier schoonheid haar fortuin is' smartelijk treurt. Dan komt Vishnu vermomd als priester voorbij: "Waarom heb jij zo'n verdriet? Alles wat gebeurd is berust enkel en alleen op een vergissing en bedrog. Wie ben jij en wiens zonen zijn gestorven?" Vishnu maant de vrouw de riten voor de doden uit te voeren en een ritueel bad te nemen. Bij de prachtige vijver aangekomen zegt Vishnu: "In een eindeloze reeks van wedergeboorten heb jij miljoenen vaders, echtgenoten en zonen gehad. Om wiens dood wil je treuren? Het is een dwaling die in jouw bewustzijn is ontstaan, zoals een droom waarvan je denkt dat het de werkelijkheid is." Op het moment dat 'zij wier schoonheid haar fortuin is' het water van de vijver inloopt, verandert zij terug in de man en ziener Narada.
Tja, ik geloof in reïncarnatie... en toch word ik onrustig van het uitlenen van een boek. Loslaten is een kunst!
Warrior Iadied
De Vos, A. (1986). Jubileumboek Sint-Christoffelkerk Evergem. Evergem Sint-Christoffelconfrerie. http://www.beleven.org/verhaal/de_illusie_van_narada
|
|
Tags:reincarnatie
|
|
25-05-2012 |
Uitnodiging La Palma |
Af en toe check ik de website van Wim-del-Arte op het Seniorennet van België. Gewoon omdat ik gek ben van het eiland La Palma en omdat ik in een van zijn foto's... in de kraterpijpen van Jedey - Los Campanarios - de Aapgod Hanuman en het Godenechtpaar Rama en Sita onderken.
Op 13 april 2012 blijkt Wim zijn fotoblog aan rotsachtige rechtopstaande stenen te wijden. En kijk... daar zijn de kraterpijpen weer. De foto heeft hij gemaakt terwijl hij aan een parachute naar beneden zeilde.
Ik kijk - een grijze figuur kijkt me aan - , kijk nog eens, kijk Mijn Lief aan en zeg: "Kom, we boeken een last-minute." Het is gewoon de bedoeling. Warrior Iadied
http://blog.seniorennet.be/schetsblog/ 13-04-2012
|
|
Tags:Wim del Arte, Los Campanarios
|
|
19-05-2012 |
Rozenkrans |
Op het web ontdek ik dat het bij een Dominicanenklooster past om zoveel aandacht aan de rozenkrans te schenken, want ze worden gezien als de beschermers ervan. Het herhalen van gebeden om God te loven, te danken of te smeken bestond reeds voor het jaar nul. Jezus en de apostelen baden reeds een dergelijk gebed. Herhaling van een gebed zorgt voor meditatieve rust.
Aangezien de Latijns-Gregoriaanse koorgebeden voor monniken en priesters voor leken te moeilijk waren, ontwikkelde zich in de loop der eeuwen voor hen een eenvoudiger herhalingsgebed: gewoon honderdvijftig keer het Onze-Vader. In de twaalfde eeuw wordt hierin het Wees-Gegroet ingevoegd dat vrij snel de hoofdrol gaat spelen, met name bij broederschappen. In de loop van de tijd worden ook overwegingen over het leven van Jezus ingevoegd en in 1569 voegt de dominicaanse paus Pius V aan het Wees-Gegroet zelf de smeekbede 'Heilige Maria, Moeder van God, bidt voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood, Amen' toe.
Op dit moment horen blijde, droevige en glorievolle geheimen over het leven van Jezus en Maria tot de overwegingen van de rozenkrans. In 2002 heeft Paus Johannes Paulus II er de Geheimen van het Licht aan toegevoegd. Dit laatste omdat Jezus 'het Licht der Wereld' is. Best opvallend dat het rozenkransgebed zich op deze wijze ontwikkeld.
Een echte rozenkrans bestaat uit vijftien tientjes. De breviergang van het Albertinum heeft dus een verkorte vorm: vijf rozentientjes ofwel een rozenhoedje. Hm omdat elk rozenramen drie rozen kent, zijn het steeds drie tientjes ineen... een enigszins alternatieve rozenkrans, en min of meer zoals de vrouw, die ik in pannenkoekenrestaurant 't Hoogstraatje ontmoette, haar rozentientje-ring bad.
Ben toch benieuwd of in het Klooster Albertinum de leylijnen echt een kruis vormen waarbij de 'rozenkrans' als ovaal om de staande arm slingert. Ga het beslist nog eens checken. Warrior Iadied
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_(christendom) http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_(symbool) http://www.rozenkrans.nl/
|
|
Tags:Nijmegen, Klooster Albertinum, Rozenkrans
|
|
10-05-2012 |
Albertinum Driehoek |
Twintig april stuur ik een foto van een raam met een driehoek naar de website Godsnaam.be immers het glas-in-lood vormt wel enigszins Hebreeuwse letters.
'Zou er iets staan? Wat zou er opstaan? Als iemand het weet dan zij wel.'
Warrior Iadied
|
|
Tags:Albertinum, Breviergang, Driehoek
|
|
09-05-2012 |
Albertinum Rozen |
En dus denk ik negentien april: 'Een rozentientje... vormt de breviergang een rozentientje? Hoeveel rozenramen zouden er zijn?'
Een paar keer ben ik de tel kwijt, maar inderdaad... er blijken vijftig rozenramen te zijn. Jawel, telkens tien bij elkaar. Elk rozenraam kent drie rozen dus driemaal een Wees-Gegroet, en na tien rozenramen volgt een raam met een driehoek ofwel het is tijd drie Onze-Vaders te bidden.
Waauw!
'Waar is het begin, waar het einde?'
Links van de hoofdingang van 'de kapel' tooit de breviergang zich met een serie verschillende ramen: muziekinstrumenten en tekst. Daarna volgt de intrigerende driehoek, dan tien rozenramen, weer de driehoek, weer tien rozenramen, een driehoek, tien rozenramen, enzovoort. Mijn fotocamera klikt en klikt.
Warrior Iadied
|
|
Tags:Albertinum, Breviergang, Rozen
|
|
08-05-2012 |
Rozentientje |
'Rozen en Driehoeken...'
Opeens denk ik aan mijn ontmoeting, op dertien april, met een vrouw in restaurant 't Hoogstraatje in Nijmegen.
Bij de toiletten wast ze haar handen en op de rand van de wasbak ligt een enorme zilverkleurige ring. Rechtop op de ring staat een kruis en rondom zijn er tien grote bolletjes aan gehecht: een rozentientje.
"Hé, zo'n ring, maar dan veel kleiner heb ik ooit van mijn moeder gekregen. Mag ik hem even bekijken?"
We raken in gesprek en zij vertelt al wandelend te bidden voor bekenden die het nodig hebben: "Bij elk bolletje drie Wees-Gegroeten en bij het kruis drie Onze-Vaders."
Ik vertel haar over 'De zachte kracht van de zegening' van Pradervand; over de praktijk van het zegenen en over WEDERWAARDIGHEDEN.
Het is een verrassende ontmoeting.
Warrior Iadied
Ad foto: de getoonde ring kreeg ik ooit van mijn moeder.
Pradervand, P. (2004). De zachte kracht van de zegening - Onvoorwaardelijke liefde in de praktijk. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes, pg. 57 e.v.
|
|
Tags:Rozentientje
|
|
07-05-2012 |
Albertinum Breviergang |
De laatste maanden heb ik verscheidene keren, meestal werkgerelateerd, het Albertinum - een voormalig Dominicanenklooster in Nijmegen - bezocht.
Aan het begin van het studiejaar luister ik met collega's, in de tot collegezaal omgetoverde kapel, naar een uiteenzetting over algemene beleidslijnen. Een uitgelezen moment om in de restanten van het rooms-katholieke interieur te spieden naar voor mij intrigerende uitingen als 'de Naam JHWH'.
Njet, niet ontdekt.
Naderhand wandel ik, achter de hoofdingang van de kapel, door de schitterende breviergang. De vorm van deze gang rond de binnentuin is uniek: een enigszins uitgerekte zeshoek, een groot ovaal. Het grote aantal glas-in-loodramen met rozen zorgt door de vele toonaarden licht voor een sprankelende sfeer.
In het zuidwesten van de breviergang, bij genoemde hoofdingang van de kapel, valt me in het glas-in-lood een driehoek op die de Drie-eenheid symboliseert, maar JHWH lijkt er niet op te staan, dus laat ik de driehoek voor wat hij is.
Negenentwintig maart wandel ik met een paar studenten van groep Evenwicht, die graag Leylijnen willen ervaren, in en rond het Albertinum.
Buiten ontdekken we een Brede Leylijn die dwars op de lengte van de kapel staat. Binnen treffen we een Sterke Leylijn die de binnentuin in tweeën deelt, er qua vorm dus een acht van maakt, en die in de lengte door de voormalige kapel loopt. Prachtig, de Leylijnen kruisen elkaar dus ìn de kapel.
Als afsluiting van onze zoektocht lees ik in het noordoostelijk deel van de breviergang een verhaal voor uit Pradervand. Een mooi verhaal over witte vogels, onze goede gedachten of woorden, en zwarte vogels, onze slechte gedachten of woorden.
Plots zie ik in een ander glas-in-lood-raam de driehoek weer: 'Vreemd, ik dacht dat de overige glas-in-loodramen enkel rozen bevatten!'
Twaalf april vergaderen mijn directe collega's en ik in een van de klaslokalen van het Albertinum om het thema rust en ruimte binnen het werk nader te verkennen.
Na afloop van de bijeenkomst bekijk ik in het noordoostelijk deel van de breviergang opnieuw het glas-in-lood-raam met de driehoek: het is het tweede raam in een rij glas-in-loodramen die zich verder allemaal door drie rozen kenmerken: 'Wat een vreemde plaats! En nee... er staat geen JHWH op.'
Op de een of andere manier laat de driehoek mij niet meer los. Uiteindelijk kristalliseert zich een vraag in mijn hoofd: 'Zouden er meer driehoeken zijn?'
Negentien april maak ik tijd om het antwoord te formuleren.
Al gauw wemelen de glas-in-loodramen me voor de ogen, maar uiteindelijk blijken er vijf ramen met een driehoek te zijn.
Warrior Iadied
Pradervand, P. (2004). De zachte kracht van de zegening - Onvoorwaardelijke liefde in de praktijk. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes, pg. 57 e.v.
|
|
Tags:Albertinum, Breviergang
|
|
04-05-2012 |
Krachtdierenoptiek |
Het ingrijpen van God in de wereld wordt door de Getuigen gerelateerd aan een bijbelcitaat: Jesaja 11: 6-9.
"En de wolf zal werkelijk een poosje bij het mannetjeslam vertoeven, en bij het bokje zal de luipaard zelf zich neerleggen, en het kalf en de jonge leeuw met manen en het weldoorvoede dier alle bij elkaar; en een kleine jongen nog maar zal leider over ze zijn. Ja, de koe en de beer zullen weiden; samen zullen hun jongen neerliggen. En zelfs de leeuw zal stro eten net als de stier. En de zuigeling zal stellig spelen bij het hol van de cobra; en op de lichtopening van een giftige slang zal een gespeend kind werkelijk zijn eigen hand leggen. Men zal generlei kwaad doen noch enig verderf stichten op heel mijn heilige berg; want de aarde zal stellig vervuld zijn van de kennis van Jehovah, zoals de wateren ook de zee bedekken."
Tja, vanuit de optiek van Krachtdieren is het naast elkaar liggen reeds het geval. De mens met Krachtdier Hond kan rustig naast de mens met Krachtdier Cobra aanwezig zijn. Denk maar aan Sint-Christoffel met zijn ogenschijnlijke Krachtdier Hond. In de Bijbel wemelt het van de Krachtdieren, ik wil enkel verwijzen naar de vier Evangelisten: Johannes - de Adelaar in het Oosten; Marcus - de Leeuw in het Zuiden; Mattheus - de Engel in het Westen (bij de Indianen staat op deze plek in het Universum een Beer) en Lucas - de Stier in het Noorden.
Oh, speurend naar de Naam van God 'JHWH' - voor de website Godsnaam.be - ben ik reeds op 9 april naar de kapel van Dekkerswald gefietst. Mijn motivatie: 'Staat de naam JHWH op een muurschildering in de nok?' Het blijkt niet zo te zijn. Op de afbeelding vloeien meerdere waterstralen uit een fontein. Bovenop de fontein staat Jezus gesymboliseerd door een Lam. Mooi Krachtdier! Een Lam! De kapel is geheel onttakeld, maar de Heilige Lucas met Stier kan ik nog wel fotograferen.
De Kwaliteiten van Krachtdier Stier vormen een cadeautje: verbonden met liefde; met grassen; met tevredenheid; met waakzaamheid voor gevaar; met lid van een gemeenschap kunnen zijn en met de kwaliteit je mening te kunnen verdedigen. Warrior Iadied
http://www.animalspirits.com/index21.html
|
|
Tags:Krachtdieren, Stier
|
|
01-05-2012 |
Getuigen |
Zeldzaam de slappe lach gekregen van een mail, op 10 april lukt het.
Omdat ik foto's van het Sint-Jan-de-Doperkerkje, specifiek de naam JHWH, naar de website Godsnaam.be heb gestuurd, wordt me de vraag gesteld welk geloof ik heb. Het antwoord: rooms-katholiek opgevoed, een geloof dat in mijn derde decennium min of meer ondergeschoffeld raakt en dat in mijn vierde decennium gelardeerd wordt met Indiaanse en sjamanistische rituelen en ervaringen. Verdere ontwikkelingen zijn hier in WEDERWAARDIGHEDEN te lezen.
Het antwoord op mijn wedervraag verwachtte ik niet, maar gezien de focus op God's Naam - JHWH, het tetragrammaton en Jehovah - had ik het kunnen weten. De derde keer in korte tijd dat ik de Getuigen ontmoet.
In de volgende correspondentie leer ik over de uitgangspunten: - de van-huis-tot-huis-prediking; - leven naar de 10-Geboden; - het aanvaarden van God's Woord, de Bijbel, als waarheid en hoogste autoriteit; - het afzijdig houden van de wereld: politiek neutraal en niet deelnemen aan oorlog; - een levenswijze gekenmerkt door liefde; - het gebruiken en bekendmaken van God's Naam: Jehovah; - het geloof dat God binnenkort zal ingrijpen zodat mensen weer als in het paradijs in vrede en eenheid met dieren en de natuur kunnen leven.
Tja, misschien zou ik ook wel willen prediken, maar dan over Leylijnen en Energie, en wat te denken van het Contact met Maria, enz. Met de 10-Geboden lijkt me weinig mis, maar misschien moet ik ze eens nauwkeuriger bestuderen. God's Woord? Tja, de Bijbel is een inspiratiebron voor me, maar rigiditeit in de uitleg levert weerstand bij me op. Afzijdig van de wereld? Vreemd, ik leef er toch middenin? Niet stemmen kan ik me voorstellen, maar niet deelnemen aan oorlog? Al draag ik geen geweer, ergens ben ik toch participant in de oorlogen die er op Aarde uitgevochten worden? Liefde? In-Goddelijke-Staat verkeren... ja dus, maar moeilijk dat ik dit vind. God's Naam? Ja hoor, daarover zou ik zelfs kunnen prediken: JHWH het Sleutelwoord om de Hemelpoort te openen. En God die ingrijpt? Misschien, maar vanuit de Krachtdierenoptiek is dit al geschied.
Warrior Iadied
|
|
Tags:Jehovah's Getuigen
|
|
27-04-2012 |
Geef God... |
Best slim om zo lang te wachten met het toesturen van een beschikking.
Ik heb de bezwaarprocedure doorgenomen en volgens mij kan ik het vergeten. De beschikking van mijn 'overtreding' - parkeren zonder gebruik te maken van een parkeerkaart - in Groesbeek heb ik gekregen van het Centraal Justitieel Incassobureau van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het lijkt er dus op dat mijn geld naar de Staat gaat.
Hoe is de uitdrukking ook weer?
Geef de Keizer wat des Keizers is, geef God wat van God is. Zoiets.
Hm, wat is van God?
Warrior Iadied
Ad foto: Calligrafie van Evert van Dijk, Beuningen: 1976
|
|
Tags:God, Keizer
|
|
23-04-2012 |
Sint-Christoffel |
'Reizen' staat symbool voor groeien.
Hoe zal ik het zeggen? Het lijkt me voor een mens een behoorlijke 'reis' om op Aarde te groeien naar de Goddelijke-Staat 'Liefde'.
Hm, zou een Ziel, de Ziel van een overledene, in-Goddelijke-Staat verkeren?
Of zou er aan die Ziel Minder-Goddelijke-Energie kunnen hangen?
Zou een Ziel waaraan Minder-Goddelijke-Energie hangt, want dit vind ik een optie, minder goed naar de Hemel durven gaan?
Haha, en daarvoor bidden dan de kanunniken zodat de betreffende Ziel wel Richting de Hemel durft te gaan.
Of de overledene heeft zich, met vooruitziende blik, een graf met afbeelding van zichzelf gebouwd, zodat hij de Energie van de achterblijvers, die aan hem denken of voor hem bidden, kan 'gebruiken' om de Hemel in te gaan.
Mogelijk is 'Wees-Gegroeten' bidden, dat is Maria om ondersteuning vragen, een goede manier om een Ziel energetisch te ondersteunen.
In deze is in de middeleeuwen aan Sint-Christoffel, als patroon van alle reizigers, nog een bijzonder 'bijgeloof' verbonden. Hij zou beschermen tegen een 'onvoorziene dood', dat wil zeggen een overlijden zonder de Laatste Sacramenten te ontvangen.
Oh, de Laatste Sacramenten bestaan uit een drietal rituelen: de laatste Biecht, het Heilig Oliesel en de laatste Communie ofwel het Viaticum.
Bij de Biecht vergeeft de priester in Christus' naam de, door de in stervensgevaar verkerende zieke, opgebiechte zonden: "Ik ontsla u van uw zonden in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Amen."
Hm, de Minder-Goddelijke-Energie lijkt hierdoor van de Ziel gewist te worden.
Het Heilig Oliesel is een zalving met gezegende - daar komt het 'zegenen' weer langs - olijfolie. De priester maakt hierbij met zijn duim kleine kruisjes op het voorhoofd en de handen van de zieke. Het bijbehorende, slechts eenmaal uitgesproken, gebed luidt: 'Moge onze Heer Jezus Christus door deze heilige zalving en door Zijn liefdevolle barmhartigheid u bijstaan met de genade van zijn Heilige Geest. Moge Hij u van zonden bevrijden, u heil brengen en u verlichting geven.'
Goed hè, een tweede ritueel met het verzoek om de Minder-Goddelijke-Energie van de Ziel te wissen, ofwel nog een poging een enkeltje Hemel te bewerkstelligen.
Bij de Communie-plechtigheid reikt de priester de hostie - een schijfje ongedesemd brood - uit aan de stervende. In de hostie is, volgens het geloof, Jezus Christus daadwerkelijk lichamelijk aanwezig. Degene die de hostie ontvangt neemt hierdoor deel aan het lijden en sterven van Jezus. Jezus die daarmee de toorn van God, ontstaan naar aanleiding van de zonden van de mensen, op zich nam.
Best knap opgezet: voor de zekerheid God eraan herinneren dat Zijn door Hem gezonden Zoon voor de mensheid reeds Zijn Toorn op zich genomen heeft. God zal de mensen hun zonden dus niet meer aanrekenen!
Hm, gesterkt door de concrete nabijheid van Jezus is de overgang naar de dood mogelijk gemakkelijker. Wel, driemaal is scheepsrecht.
Waarschijnlijk rekenen de mensen zich eigen zonden nog wel aan.
Haha, voor de Hemelpoort zo nodig nog enkel het Sleutelwoord Jahweh, de onbenoembare Naam van God, uitspreken.
Hoe Sint-Christoffel beschermt tegen een 'onvoorziene dood'?
Overal op pleinen en in kerken hingen prenten of stonden beelden van Sint-Christoffel; van de Christusdrager; van Liefde!
Het 'bijgeloof' wordt mooi samengevat in de volgende zin: 'Op welke dag dat gij het gelaat van Christophorus zult aanschouwen, op die dag zult ge zeker geen kwade dood sterven.'
Tss, de kracht van een afbeelding!
Voor de middeleeuwer met zijn korte levensverwachting waarschijnlijk een hele geruststelling.
En voor ons?
Warrior Iadied
Ad foto: Sint-Christoffelpenning, bescherming voor reizigers, om op het dashboard van een auto te plakken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Communie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christoffel_(heilige)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viaticum
thttp://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekenzalving
|
|
Tags:Sint-Christoffel
|
|
19-04-2012 |
In-Goddelijke-Staat |
Hoe zou ik het steeds zwaarder worden van Christus op de schouders van Sint-Christoffel, in een van de legenden over de laatste, kunnen duiden?
Gewoon proberen!
De legende begint met de man Reprobus, die enkel voor het allerhoogste gezag wil werken. Hij begint bij een koning, maar de koning blijkt bang voor de keizer. Vervolgens blijkt de keizer bang te zijn voor de duivel en de duivel bang voor Christus.
Reprobus wil daarop Christus dienen en krijgt van een kluizenaar de raad om mensen op zijn rug de rivier over te zetten. Op een dag zet hij een klein kind over, maar dit kind wordt zwaarder en zwaarder en op het laatst staat Reprobus tot zijn schouders in de rivier. Dan openbaart het kind zich als Christus en doopt hij Reprobus en noemt hem Christoffel / Christusdrager.
Hm, als Christusdrager betekent dat iemand de Goddelijke kern, Liefde, in zichzelf ontdekt heeft... wat betekent het zwaarder worden dan?
Stap voor stap de legende volgen, misschien kom ik dan tot een antwoord.
Wat gebeurt er op het moment dat Reprobus Christus op zijn schouders neemt?
Hij draagt Liefde... in zich!
Reprobus gaat het water in.
Dit betekent 'voelen'; water staat symbool voor gevoelens, voor het doormaken van een proces. Hm, door gebeurtenissen en gedachten ervaart een mens verschillende gevoelens, en de kern van alle gevoelens is Liefde.
Is de betekenis van het zwaarder worden dat het moeilijk is om de kern van Liefde te ontdekken in gevoelens?
Misschien, maar rationeel gezien is het niet eens zo moeilijk te beredeneren.
Of zou de betekenis van het zwaarder worden zijn dat het zwaar is om Liefde te zijn?
Ja, waarschijnlijk is dit het goede antwoord.
Op het moment dat Christus zich als zodanig openbaart, ontdekt Reprobus de Liefde in zichzelf.
Logisch dat hij daarna de naam Christusdrager krijgt.
Hm, Liefde is de kern van alle gevoelens is. Als ik boosheid voel, dan is de kern daarvan meestal Liefde voor mezelf; dat ik mezelf meer gun dan ik ogenschijnlijk krijg.
Maar los van voorbeelden... naar aanleiding van gebeurtenissen en gedachten doet Liefde zich in mij voor in VELE gevoelens.
Kan het? Niet al die gevoelens maar ENKEL Liefde voelen? Hm, gedachten zijn mogelijk met veel discipline te sturen, maar wat de gebeurtenissen ook zijn... enkel Liefde voelen?
De hond is volgens mij het Krachtdier van Sint-Christoffel. De kwintessens van Krachtdier Hond is trouw en bescherming. Betekent dit: Trouw aan God en beschermend zijn ten aanzien van Liefde / de Goddelijke Kern?
Hoe dat te doen als mens?
Is het wel 'normaal' om te bedenken, te veronderstellen, dat zoiets als 'steeds in-een-Staat-van-Liefde te zijn' het doel van mensen hier op Aarde is? Is het niet goed genoeg om mens te zijn: een waaier aan gevoelens te ervaren en 'fouten' te maken in de omgang met jezelf en met anderen?
Een echte Christoffel te zijn, lijkt me moeilijk.
Tss, nou weet ik het niet meer.
'En heb je het ooit geweten?'
'Ja, ooit was ik in de Hemel, daar heerste Liefde, JHWH...'
'Dus...'
'Jaha, het zou mogelijk moeten zijn om deze staat, Liefde, hier op Aarde te ervaren.'
Hm, deze geïnspireerde conversatie voelt aan als een onverwacht geschenk. Doet me denken aan een verhaal dat ik ooit gelezen heb. Heel in het kort in eigen woorden: Nadat een kind met een bal gespeeld had, gaf het de bal af aan een ander. Waarom? Het antwoord: "Ik heb genoten van de ervaring van het spelen met de bal, nu geef ik de bal aan een ander zodat deze persoon dezelfde ervaring kan hebben. Mijn ervaring kan ik altijd weer oproepen."
Zou het de bedoeling van het leven op Aarde zijn om hier voor ieder individu de-Goddelijke-Staat te vestigen?
Tss... wat een opdracht.
Warrior Iadied
Ad foto: Angelika (=Hemelse Bode) in Goddelijke Staat.
|
|
Tags:Sint-Christoffel, Liefde
|
|
16-04-2012 |
Christusdrager |
Vandaag wil ik me buigen over Sint-Christoffel.
Op 2 april heb ik kort info over Sint-Christoffel op het web verkend, en sindsdien enigszins verteerd... en gekoppeld aan andere kennis. Er is iets bijzonders met deze heilige. Alleen hoe maak ik dit duidelijk?
Kon ik het maar in vijf woorden uitleggen. Het heeft te maken met energie. Energie die qua aard basaal blijft bestaan ook al volgt de ene expressie in materie op de andere.
Over Sint-Christoffel zijn meerdere verhalen in omloop. Verhalen die een spanne van honderden jaren omvatten. En daar zit de kern. Wat als aan een bepaald type energie steeds dezelfde naam is gekoppeld?
Christoffel betekent 'Christusdrager' ofwel de persoon die de Christus-Energie draagt.
Oké, en wat is Christus-Energie?
Hm, misschien vind ik het antwoord wel door dit te schrijven of kom ik op zijn minst op een verteerbaar antwoord uit.
Eerst maar over specifieke kwaliteiten, de Krachten. In elk gewoon dier is een bepaalde bundeling van kwaliteiten herkenbaar. Heel kort samengevat: de kwintessens. Als een mens, naast andere, dezelfde samenhang van kwaliteiten bezit dan is het betreffende dier het Krachtdier van deze persoon.
Waarom ik hierover begin?
Wel, Sint-Christoffel wordt, met name in de Oosters-orthodoxe traditie van het Christendom, voorgesteld als een reus met een hondenkop. Toen ik dat las, moest ik glimlachen; Krachtdier Hond. Een seconde later fronste ik mijn voorhoofd; op een plaatje bij het artikel 'Vrouwen uit de Ramayana' in de, kort daarvoor in de kringloopwinkel Het Goed in Nijmegen aangeschafte, oude PRANA staat toch ook een man met een hondenkop?
Hm, Valmiki, die als de schrijver van het epos Ramayana wordt gezien, leefde vierhonderd jaar voor Christus, en de verhalen in de Ramayana worden als veel en veel ouder beschouwd.
Iemand met de Krachten van Hond leefde toen blijkbaar ook.
Welke zijn die Krachten?
De kwintessens van Hond is trouw en bescherming. Zoals Ted Andrews schrijft: 'Honden zijn de trouw beschermende kameraden van de mens.' En ook: Een hond is nauwelijks klein te krijgen. Zijn liefde is reusachtig, ook al wordt hij mishandeld. Onverminderd blijft hij ons trouw.'
Ik neem dus aan dat de Krachten van Hond de Krachten van Sint-Christoffel... van de Christusdrager zijn. Of moet ik schrijven 'Christusdrager'... degene die de Energie van Christus heeft.
Heel eenvoudig dus: trouw en beschermend. Trouw aan wat?
Ik kan me enkel voorstellen dat het trouw aan God is en trouw aan de Godin. En het enige dat ik daarmee kan is... trouw aan de Goddelijke kern in onszelf. Ieder van ons mensen heeft een Goddelijke kern in zich. Hoe kan ik uitleggen wat hierin belangrijk is?
God niet buiten ons, maar in ons: vertrouwen dat wat in ons is daadwerkelijk God / goed is.
Trouw zijn aan mijzelf, gewoon mogen zijn wie ik ben; goed genoeg.
En beschermend? Misschien beschermend van elk kind... dat het goed genoeg is zoals het is. Simpel... dat is dus... LIEFDE.
Hm, genoeg Sint-Christoffel voor vandaag.
Net even opgezocht wat PRANA betekent: levensgeest, levenskracht.
Vind het wel mooi zo.
Warrior Iadied
Ad foto: De afbeelding van Rama en Sita, op pagina 75 in PRANA. Links de persoon met de hondenkop.
Andrews, T. (1997). Luisteren naar Dieren. Haarlem: Becht, pg. 227 en 228
Orshoven, J. van (dec. 1995 / jan. 1996). Vrouwen uit de Ramayana. PRANA - tijdschrift voor geestelijke verruiming en randgebieden der wetenschappen. 92: 21ste jaargang nummer 2, pg. 73 t/m 77.
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen (prana)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christoffel_(heilige)
|
|
Tags:Sint-Christoffel, Prana, Krachtdier Hond
|
|
11-04-2012 |
Life in Action |
Ondertussen enkele foto's van de naam van God - JHWH - en van de calvarie en de Sint-Jan de Doperkerk in Neerlangel naar www.godsnaam.be gezonden. Waarom? Gewoon omdat ik het leuk en interessant vind. Oh, bij deze een oproep om mee te doen... of schiet ik nou onder mijn eigen duiven? Ik wil namelijk nog veel vaker foto's van de naam van God insturen. Waarom de naam Jahweh zo belangrijk voor me is mag duidelijk zijn. Hm, misschien toch nog eens mijn Ervaringen in Guatemala vertellen; daar in het dorp San Pedro aan het Meer van Atitlán.
'Zegenen' is trouwens een prettige, anonieme, bezigheid. Pierre Pradervand heeft een eenvoudige omschrijving: 'Met zegenen bedoel ik, de betreffende persoon vanuit de grond van mijn hart, in alle oprechtheid, het allerbeste toewensen - zijn of haar complete vervulling en diepste geluk.'
Mijn werk kan me volledig opslokken, maar als ik er naartoe wandel of als ik meer toeschouwer ben, houd ik me regelmatig met 'zegenen' bezig. Ik kan het iedereen aanraden. Het voelt wel een beetje vreemd aan, want ik vind zegenen een enigszins vreemd werkwoord om in de mond te nemen, maar ik begin met 'Ik zegen je...'
Hm, volgens Pradervand is 'een oprechtheid die vanuit het hart komt' de belangrijkste dimensie van de zegening, dus maak er een begeesterd stil ritueel van. Warrior Iadied
Pradervand, P. (2004). De zachte kracht van de zegening - Onvoorwaardelijke liefde in de praktijk. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes
|
|
Tags:JHWH, Zegenen
|
|
07-04-2012 |
De Naam van God - JHWH |
De Personeelsvereniging van de Radboud Universtiteit en het Universitair Medisch Centrum (UMC) in Nijmegen heeft een afdeling Radboud Reppen en Roeren die kleinschalige culturele activiteiten aanbiedt.
Vrijgevige Vrouw heeft me uitgenodigd maandagavond 2 april 2012 mee te gaan naar een thema-avond waarin de relatie van de Franse kunst met de geneeskunde in haar dimensies onderwijs, onderzoek en patientenzorg centraal staat. De lezing sluit aan bij de tentoonstelling 'The French Connection' in Museum het Valkhof, officieel de zwanenzang van kunstcoördinator Daan van Speybroeck van het UMC.
De lezing in Huize Heyendael start verrassend genoeg met een interview waarin de socialisatie van de kunstcoördinator, geboren in Evergem in Belgie, uit de doeken wordt gedaan: Hoe kan iemand kunstcoördinator worden? Welke weg wordt afgelegd?
Daan van Speybroeck benoemt gravures van Gustave Dorė, gezien zo rond zijn zestiende, zeventiende levensjaar, als zijn eerste kennismaking met beeldende kunst.
Ik merk dat ik de waarheid van de opmerking in twijfel trek, waarschijnlijk was het de eerste bewuste kennismaking met kunst, maar volgens mij is hij reeds eerder, onbewust dus, met kunst in aanraking geweest.
Voor de kunstcollectie van het UMC heeft de kunstcoördinator door de jaren heen met een comité kunst 'verzameld' die binnen het ziekenhuis 'troost' kon brengen en 'reflectie op het medisch handelen' illustreert.
Daan van Speybroeck toont ons waardoor hij geïnspireerd is: onder andere het boek 'Geen ochtend ter wereld' van Pascal Quignard over de Franse barokcomponist Sainte Colombe en de daarbijhorende film 'Tous les matins du Monde'. Bijzonder boeiend; al werkend is hij op zoek geweest naar meer dan het, in mijn woorden, ordinair zintuiglijke.
We zien een schitterend filmfragment: De componist Sainte Colombe speelt met gesloten ogen op zijn gambaviool, en... ziet dan zijn overleden vrouw. Als de musicus zijn ogen weer opent, is er van een van de wafels op tafel geknabbeld. "Kan kunst dit bewerkstelligen?"
Aan het eind van de avond, na het officiële deel, vraag ik de heer Van Speybroeck naar zijn eerdere kennismaking dan als zestienjarige met kunst: "Als goed katholiek in de kerk van Evergem..." Zijn eerste reactie: "Een eenvoudige plattelandskerk..." Ik lach: "Nee, niet in België..."
Thuis stort ik me op het web: Evergem, de Sint-Christoffelkerk. Vervolgens ben ik in tranen van emotie: HET SLEUTELWOORD!!! De Sint-Christoffelkerk heeft een preekstoel waarop op een gulden plaat in het Hebreeuws de naam van God 'JHWH' staat afgebeeld.
Hm, is DIT de driehoek die ik zondagmiddag tijdens de presentatie van Bert Janssen's 'Boodschap van een Tijdreiziger' zag!? Ik blijk aanbeland te zijn op een website die 'de Naam van God' in de kijker wil plaatsen.
Hm, ik heb ook een foto met een afbeelding van de Naam van God in het Hebreeuws.
Dat de Sint-Christoffelkerk in Evergem een buitengewoon interessante geschiedenis heeft, leer ik uit het Jubileumboek geschreven door Achiel de Vos, dat ik enkele dagen later verslind. De Christoffelput en nog bestaande bedevaartrituelen vertellen me dat ik hier een energetisch bijzondere plek gevonden heb. Wie weet van Sint-Christoffel?
Veel in de Sint-Christoffelkerk, waarvan de stichtingsdatum niet exact bekend is maar Evergem wordt al in 966 genoemd, verwijst naar het buitengewone dat Daan van Speybroeck als kunstcoördinator zocht. Onbewust moet hij diep beïnvloed zijn, maar niemand zal in zijn jongste jaren de inrichting van de dorpskerk met het woord 'kunst' verbonden hebben. Drie schilderijen wil ik noemen. Van Jozef Paelinck: De Emmaüsgangers (1918). Van Jozef Pauwels: De Kruisvinding (1854) en Onze Lieve Vrouw met het Kind (1857)
Tss, WEDERWAARDIGHEDEN gaat verder met hetgeen mij spontaan in de schoot geworpen wordt: ervaringen van ontroerende synchroniciteit, brokken spiritueel voedsel. Tja, als de spin haar web geweven heeft, wacht zij af... spontaan vliegt er dan haar voedsel in. Warrior Iadied
Ad foto: 120101 - de calvarie bij de kerk van St-Jan de Doper in Neerlangel. Boven het kruisbeeld de driehoek met daarin in Hebreeuwse lettertekens de Naam van God.
De Vos, A. (1986). Jubileumboek Sint-Christoffelkerk Evergem. Evergem: Sint-Christoffelconfrerie.
Quignard, P. (1993). Geen ochtend ter wereld (Tous les matins du monde), Van Oorschot.
Van Speybroeck, D. (2012). The French Connection - kunstcollectie UMC St Radboud in Museum Het Valkhof, catalogus. In de Walvis.
Corneau, A. (1991). Tous les matins du monde, DVD-speelfilm, Lumière.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Christoffelkerk_(Evergem)
http://www.godsnaam.be/index.htm
http://www.godsnaam.be/wereldwijd/belgie/evergem.htm
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/33800
|
|
Tags:The French Connection: Evergem, Sint-Christoffelkerk
|
|
04-04-2012 |
Boodschap van een Tijdreiziger |
Zondag 1 april bezoeken Lieve Vrouw en ik de lezing 'Boodschap van een Tijdreiziger' van Bert Janssen in Utrecht.
Sinds het midden van de jaren negentig analyseert de heer Janssen graancirkels, met name de cirkels die veelvuldig in Wiltshire in Engeland voorkomen. Vandaag brengt hij het fenomeen 'Squaring the Circle' naar voren.
Hoe dat zit?
In meerdere graancirkels zitten al jaren hints hoe door de cirkel een vierkant getrokken kan worden dat 8 keer de cirkelomtrek snijdt en waarbij de omtrek van de cirkel en de omtrek van het vierkant 'gelijk' zijn.
Exact gelijk kan natuurlijk nooit want de omtrek van een vierkant is te bepalen, maar de omtrek van een cirkel is 2.pi.r (= 2 keer pi keer r), waarbij r de straal van de cirkel is en pi gelijk is aan 22/7.
Tja, en 22/7 heeft een oneindig aantal cijfers achter de komma: 3,14..........
Pi is een getal dat maar niet geheel bepaald kan worden.
Wat zal ik zeggen? Net of cirkel en bol ten opzichte van vierkant en kubus een goddelijk beetje extra hebben. Natuurlijk in de gewone wereld zijn er cirkels, bollen, vierkanten en kubussen, maar toch, net of vierkanten en kubussen materieel zijn, en cirkels en bollen een spiritueel tintje hebben.
De lezing gaat verder over krachtplekken in Engeland, de verwachte graancirkels deze zomer aldaar en groepsreizen daarheen. Bijzondere aandacht schenkt Bert Janssens aan een bijbelcitaat dat er een groot teken aan de hemel verschijnt: een vrouw bekleed met de zon, de maan onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.
Hij maakt er een mooie compositie van: de zon achter de aarde en de maan onder de aarde, en daarboven in het heelal de twaalf tekens van de zodiak.
In de pauze zijn Lieve Vrouw en ik het eens: de reizen hoeven voor ons niet. We vragen ons af of de andere aanwezigen ook last hebben van de kracht waarmee Bert Janssen het publiek toespreekt. Het lijkt van niet. Hm, aanleiding genoeg om te zegenen.
Staand naast de bar bemerk ik plotseling dat er in de lengte van dit Zalencentrum Utrecht-Zuid, in de Amaliadwarsstraat, een sterke leylijn loopt. De kriebels gaan me over armen en benen.
We wandelen naar buiten, waar de leylijn zo te zien ook door de kerk gaat die voor het Zalencentrum staat. Deze kerk heeft bij aankomst reeds onze aandacht getrokken, maar alle hekken en deuren blijken op slot. Naar binnen kunnen we niet.
De kerk is vernoemd naar Sint Gertrudis. Jawel!
De leylijn lijkt voorlangs het beeld van Christus in de tuin van de pastorie te lopen. Grappig, net of Hij aangeeft: 'Kijk, hier loopt de leylijn.'
Vlak na de pauze zegt Bert Janssen: "Daar waar de deur op slot is, moet je zijn."
Op het scherm in de zaal verschijnt het gezicht van Jezus. Het is een afbeelding die hij in een kerk in Engeland achter een gesloten deur aantrof.
Lieve vrouw en ik kijken elkaar aan. Zijn opmerking is net een 'geheime' boodschap. Is het de bedoeling nog een keer naar Utrecht te gaan? Naar de Sint Gertrudiskerk? Oké... of!?
De getoonde afbeelding van Jezus blijkt dubbel te interpreteren zijn; heeft Hij de ogen gesloten of open? Lieve Vrouw en ik kijken elkaar verbaasd aan.
"Zie jij het ook? Het is net of er een traan uit Zijn linkeroog rolt."
Ja, dus.
De lezing krijgt een mooi einde. Op het scherm staan een vierkant en een cirkel. Het vierkant gaat in de cirkel over, dan weer terug, dan weer heen, enz.
Tss, dit biedt heel snel de Ervaring van reizen door een 'Wormhole' op!!!
Aan het Eind van het Wormhole zie ik een Driehoek met daarin.... ja wat? God's Alziend Oog? Of!?
De waarneming is te snel verdwenen omdat ik mijn ogen weer open. Nou ja, reizen was, geloof ik, niet direct de bedoeling. Of wel?
Op maandag lees ik een artikeltje in een oud tijdschrift, een Prana uit 1995. Het onderwerp is vrouwen in de Ramayana. Godin Sita komt er ook in voor. Godin Sita de vrouw van God Rama, Godin Sita gered door Hanuman. Hanuman: mijn Aapgod!
Verwonderd lees ik: 'Uiteindelijk gaat het niet om de verhalen op zich, maar om de opvoedende waarde ervan. Ook gaat het niet om een oorlog buiten ons, maar om de oorlog tussen het kwade en het goede die zich in ons afspeelt. Die verhalen worden geankerd in het onbewuste van het kind. Pas als volwassene ziet men hoe het verhaal een model blijkt te zijn voor het eigen leven hen hulp kan bieden om op de juiste wijze de confrontatie aan te gaan met alle levensprocessen.'
Vrijwel onmiddellijk komt het idee bij me op: 'Gaat het niet om gewone dichte deuren, maar om de dichte deur van het hart?'
Warrior Iadied
Ad foto: Net of de struiken en boom achter Christus een heel grote apenkop vormen. Zie er nog veel meer figuren en gezichten in: gewoon bijzonder.
Orshoven, J. van (12-1995 / 01-1996). Vrouwen uit de Ramayana. Prana. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes. Pg. 73 tm 77.
|
|
Tags:Squaring the Circle, gesloten hart
|
|
01-04-2012 |
Je maintiendrai |
Natuurlijk gaat alles door. Mijn hele leven heb ik iets willen betekenen voor anderen. Bewandelde ik daarbij mogelijk het verkeerde pad? Maria zei in de Sint Gertrudiskapel: "Werk met de Zachte Energie". Dit is zeker 'Mijn Pad'. Leidraad: 'De zachte kracht van de zegening - Onvoorwaardelijke liefde in de praktijk'.
Zondag 25 maart gaan Lieve Vrouw en ik wandelen. Op de begraafplaats van de Cenakelkerk in de Heilig Landstichting wijs ik haar de grote beukenboom, waar ik ooit de Ervaring 'Je maindiendrai' beleefde. 'Je maintiendrai' ofwel 'Ik zal handhaven' heeft als symbool een leeuw met een geheven zwaard in de rechtervoorpoot en een bundel pijlen in de linkervoorpoot. De betekenis van mijn Ervaring: met de moed van een leeuw zal ik werken aan mezelf, aan eigen tekortkomingen.
Lieve Vrouw is deze dag bijzonder geïnteresseerd in de symboliek van hedera/klimop. Waarom? Vanwege persoonlijke ervaringen. Wel, eeuwig groen en zich met wortels hechtend waardoor hij naar het licht kan klimmen, staat klimop symbool voor onsterfelijkheid. In de liturgie betreft de kleur 'groen' de overwinning van het leven op de dood. Volgens Lieve Vrouw kom ik niet meer terug. Om deze opmerking heb ik enkel wat gelachen, niet gevraagd waarom.
Woensdag, 28 maart, eindelijk de Beschikking van het Centraal Justitieel Incassobureau ontvangen. De tijd lijkt daar te zijn om officieel in beroep te gaan tegen overtreding en sanctie, en de verkeerssituatie in Groesbeek bij de officier van justitie aan te kaarten.
En donderdag met enkele studenten van groep Evenwicht leylijnen 'gezocht' rond het klooster Albertinum in Nijmegen! Tot mijn verrassing bleek het spannend voor deze jonge vrouwen om bezig te zijn met wichelroede en pendel. Samen gesproken over het belang van het de wereld insturen van positieve gedachten. Is praten gemakkelijker dan doen? Warrior Iadied
Ad foto: Daar waar de stam zich splitst, zie ik op 1 april tegen de stam erachter een hoofd!
Pradervand, P. (2004). De zachte kracht van de zegening - Onvoorwaardelijke liefde in de praktijk. Deventer: Uitgeverij Ankh Hermes bv. http://www.rouwbegeleidinghedera.nl/inleiding/symbool-hedera
|
|
Tags:Heilig Landstichting, Begraafplaats Cenakelkerk
|
|
|
|
Gastenboek |
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
|
E-mail mij |
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
|