Duizenden Belgen krijgen rijbewijs zonder examen
Dat er met
rijexamens geknoeid in bepaalde rijscholen, was al bekend, maar nu komt
een nog veel groter schandaal aan het licht met rijbewijzen. Jaarlijks
worden in ons land ruim 10.000 rijbewijzen afgeleverd aan 'chauffeurs'
die niet eens de wegcode kennen. Er zijn er zelfs die een rijbewijs
krijgen zonder dat ze moeten bewijzen dat ze kunnen rijden. Dat komt
omdat een buitenlands rijbewijs (ook een vervalst) heel makkelijk tot
een (geldig) Belgisch kan omgeruild worden. Dit onthutsende verhaal
brengt P-Magazine, dat vanaf vandaag in de krantenwinkels ligt.
Truck is geen tractor P-Magazine
brengt een aantal onwaarschijnlijke getuigenissen. Het meest straffe
verhaal is wellicht dat van een Turk met de dubbele nationaliteit die
alleen nog maar op een tractor gezeten had. In België kreeg hij
probleemloos een rijbewijs om een vrachtwagen te besturen, hoewel hij
nog nooit aan het stuur van een truck had gezeten. Een vriend van hem
die een vrachtwagen heeft, geeft de vrachtwagenchauffeur - die al jaren
in een truck rondrijdt zonder er deftig mee te kunnen rijden - 's
nachts rijlessen. "Eén keer werd ik tegengehouden door de politie,
omdat ze het verdacht vonden dat ik altijd hetzelfde traject aflegde en
telkens terugdraaide. Ik heb ze dan maar wijsgemaakt dat ik thuis iets
vergeten was. Ze geloofden me en wensten me na controle van mijn
geldige documenten een goede nacht."
Buitenlands rijbewijs De
problemen stellen zich vaak bij het omruilen van een buitenlands
rijbewijs naar een Belgisch. In sommige landen kan je een rijbewijs
bekomen zonder enige vorm van examen. Als je dan in België tooekomt,
volstaat het vaak om een immatriculatiebewijs (inschrijvingsbewijs)
voor te leggen om een nieuw rijbewijs te krijgen dat geldig is in ons
land. Vaak worden valse rijbewijzen zo omgeruild zonder enige controle.
Dat kan zo snel gaan dat een aantal uitgewezen migranten, ondertussen
wel voor altijd een permanent Belgisch rijbewijs heeft verkregen.
Vlaams Belang Het
was senatrice Nele Jansegers (Vlaams Belang) die in oktober van vorig
jaar de zaak aan het rollen bracht met een schriftelijke vraag aan
minster van Verkeer Etienne Schouppe, uitgerekend de man die met lagere
maximumsnelheden en lagere promillegehaltes voor de proppen komt om de
verkeersveiligheid te verhogen. Een buitenlander had aan een familielid
van haar gevraagd of die zijn echtgenote wilde leren rijden. "Zijn
echtgenote had voor ze naar ons land kwam een rijbewijs in haar land
van herkomst - Turkije -verworven. Zij had het ondertussen omgeruild
voor een Belgisch rijbewijs, maar kan niet met de wagen rijden. Haar
rijbewijs is ook geldig voor het rijden met lichte vrachtwagens." De
senatrice vroeg de cijfers op en die waren onthutsend. Jaarlijks worden
10.000 rijbewijzen uitgereikt op deze manier (gewoon buitenlands
rijbewijs omruilen). De Marokkanen spannen de kroon met 3.272
rijbewijzen in 2007 voor de Turken met 1.302.
Nederland strenger In
Nederland zjin de autoriteiten alvast veel strenger bij het omruilen
van een buitenlands rijbewijs. Is er dan helemaal geen controle bij
ons? Toch wel. Ons land hanteert een lijst van zowat 90 landen waarvan
de rijbewijzen worden erkend, maar met een pak Afrikaanse landen op de
lijst (zoals Congo, Marokko, ...) waar je heel makkelijk aan een (vals)
rijbewijs kan geraken, is dat vragen om misbruiken, ongerijmdheden en
uiteraard fraude. In sommige landen worden rijbewijzen zomaar
uitgereikt. Op simpel verzoek, in andere landen via een corrupte
ambtenaar.
Beveiliging Het werkt vaak, want
rijbewijzen zijn niet zo beveiligd tegen vervalsing als paspoorten en
bovendien is gemeentepersoneel meestal niet erg bedreven in het
ontdekken van vervalsingen. Bij twijfel over de echtheid van een
buitenlands rijbewijs gaat het stuk naar de Centrale Dienst voor de
Bestrijding van de Valsheden (CDBV). In 2007 werden liefst 1.982 valse,
niet-Europese rijbewijzen onderschept. Maar hoeveel werden er níét
onderschept? Dat blijft uiteraard een mysterie, besluit de reportage
van P-Magazine. (br.hln)
|