Kunst onder bulldozers
Nadja Willekens
Tien bekende kunstenaars exposeren in bedreigde huizen in Doel
Bij de afbraak van de huizen in Doel
zullen ook kunstwerken van Luc Tuymans en Jan Decleir onder het puin
verdwijnen. Ze zijn nu bij wijze van protest opgehangen.
Tegen de muur van de woonkamer van Marleen Peeters - tussen een
vakantiekiekje van haar zoon en de trouwfoto van haar dochter - is het
schilderij De laatste optocht bevestigd. Gelijmd, zodat het niet zomaar van de muur gehaald kan worden.
De creatie van Fred Bervoets toont een wat groezelige fanfare,
musicerend tegen de dreigende achtergrond van de dampende kerncentrale
van Doel. Bloedklodders en een vaandel met doodskop symboliseren de
naderende dood van het dorp, genekt door de Antwerpse haven.
De 63-jarige Marleen is een van de tien Doelenaars die haar woning
openstelde voor het project KunstDoel-Inside. Daarbij schilderden,
tekenden of plakten tien toonaangevende artiesten hun creatie tegen
voorgevels of huiskamermuren. Zo penseelde Jan Decleir zijn zelfportret
in felle kleuren op een muur en moet Luc Tuymans een van de volgende
dagen zijn artistieke handtekening nog zetten in een ander pand.
Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux (S.PA) zal vanochtend
KunstInside-Doel openen. Als lid van de Vlaamse regering die het
doodvonnis van Doel tekende, gaat hij dus kunstwerken bewonderen die
over een half jaar wellicht worden vermorzeld tot puin. 'Ik heb het
daar erg moeilijk mee, net zoals met de afbraak van de huizen',
reageert Anciaux.
De minister stelt voor om Doel
een nieuwe 'culturele toekomst' te geven als kunstenaarsdorp. Of
daarbij plaats is voor bewoning, laat hij in het midden. 'We moeten
niet hypocriet doen en de inwoners geen valse hoop geven. Doel zal
nooit meer het dorp van oudsher worden.'
Alle
inwoners moeten in principe tegen 1 september Doel verlaten. Ook
Marleen Peeters. Zij herinnert zich nog wat Fred Bervoets zei toen hij De laatste optocht
tegen de muur kleefde: 'Ik vrees dat mijn kunstwerk hier niet lang zal
hangen'. 'Ik weet niet hoe ik het van de muur zal krijgen, maar ik wil
dit schilderij als herinnering meenemen naar mijn toekomstige woonst.'
De Doelenaars die hun huis openstelden voor de kunstenaars, hebben een
rode loper voor de deur uitgerold. Behalve Günter Siech uit de
Scheldemolenstraat. Genietend van 'het zonneke , de Schelde en
de laatste ogenblikken hier' legt hij uit: 'Kunstenaar Koen van den
Broek mocht een polderlandschap in mijn gang schilderen. Maar laat ons
eerlijk zijn: Doel zal hij hier niet mee redden. Daarvoor is het te
laat. Hoezeer ik van mijn dorp hou, een rode loper staat voor mij
synoniem met feest. Je kunt niet zeggen dat we in feeststemming zijn.'
Zoals de graafmachines de huizen in Doel steeds zichtbaarder onder
stofwolken doen verdwijnen, zo hebben ook duistere krachten het op
KunstDoel-Inside gemunt. Twee werken zijn al gestolen, één stuk werd
vernield en één is bij de afbraak van een voormalig hotel mee onder de
sloophamer verdwenen.
Uitgerekend gisteren raakte
bekend dat het hof van beroep de sloopwerken in Doel heeft verboden, op
eenzijdig verzoekschrift van enkele Doelenaars. Per inbreuk bedraagt de
dwangsom tweeënhalf miljoen euro. (br.Het Nieuwsblad)
|