Nederlanders bellen minder door crisis
De economische crisis is van invloed op het mobiel bellen door
consumenten, alvast in Nederland is dat zo. Bijna een op de vijf
Nederlanders van 18 jaar en ouder belt minder dan voorheen. Ook op
vakantie in het buitenland past de Nederlander zijn belgedrag aan. Dat
blijkt uit een landelijk onderzoek naar mobiele telefonie in Nederland
in opdracht van t for telecom.
Ongeveer
80 procent van de Nederlanders neemt de mobiele telefoon mee op
vakantie in het buitenland, maar 51 procent van de vakantiegangers
vindt de belkosten daar te hoog. Meer dan de helft (57 procent) neemt
de telefoon daarom alleen mee om bereikbaar te zijn of voor
noodgevallen.
Zoeken naar nieuw abonnement is noodzakelijk kwaad Uit
het onderzoek blijkt dat kostenbesparing voor 41 procent van de bellers
de voornaamste reden is om van abonnement te veranderen. Voor 70
procent van de respondenten is de prijs per maand zeer belangrijk bij
de keuze voor een abonnement. Van de vrouwen vindt de helft het een
vervelende klus om het passendste abonnement te vinden. Bijna een op de
vijf Nederlanders noemt het zoeken naar een nieuw abonnement een
noodzakelijk kwaad.
Nederlanders lijken hun werkgever tijdens
vakanties ook niet op hoge kosten te willen jagen. Slechts 10 procent
voert tijdens de vakantie wel eens privégesprekken met de zakelijke
telefoon. Mannen kennen wat dat betreft minder scrupules dan vrouwen.
Vijf keer zoveel mannen als vrouwen bellen privé vanaf hun
vakantieadres (18 procent om 4 procent). Van de mannen zegt 13 procent
daarbij ook veel voor het werk te bellen, tegen 7 procent van de
vrouwen.
|