Vier op tien Belgen tevreden over energieleverancier
Slechts vier op de tien Belgische consumenten zijn echt tevreden over
hun energieleverancier. Een consument op de vijf overweegt de komende
maanden van leverancier te veranderen. Dat blijkt vandaag uit een
enquête die consumentenorganisatie Test-Aankoop hield tussen oktober en
november 2008.
Wijze van behandeling De
grootste oorzaken van de ontevredenheid zijn de hoogte van de tarieven,
het gebrek aan informatie en aan transparantie, maar ook de gebrekkige
kwaliteit van de dienstverlening. Wanneer er zich bovendien een
probleem voordoet, is een consument op de twee ontevreden over de wijze
waarop dat behandeld werd. "Het spreekt voor zich dat de leveranciers
een tandje zullen moeten bijsteken om de verwachtingen van hun klanten
in te lossen, te beginnen met het aanpakken van de tarieven", aldus
Test-Aankoop.
Prijs is belangrijk Van de
ondervraagden is 28 procent sinds de vrijmaking van de energiemarkt in
Europa van elektriciteitsleverancier veranderd en is 23 procent bij een
andere gasleverancier gaan aankloppen, zo blijkt. In beide gevallen was
volgens Test-Aankoop de prijs de doorslaggevende factor, "hoewel het
milieuaspect niet onderschat mag worden".
Grote verschillen De
enquête toont ten slotte ook frappante verschillen aan tussen de
leveranciers. "Zowel op het vlak van de prijs, de service of de
betrouwbaarheid doen de sommige bedrijven het duidelijk beter dan
anderen. Electrabel, dat de grootste speler blijft op de Belgische gas-
en elektriciteitsmarkt, bengelt systematisch achteraan het peloton",
besluit de consumentenorganisatie.
|