Bewezen: beroemd gezicht zet aan tot kopen
Natalia bij haar DSM keuken.
Een beroemdheid met een positief imago werkt effectief om een product
aan te prijzen. De hersenen blijken de prettige gevoelens die een
bekend iemand oproept, onbewust te koppelen aan het aangeprezen product.
Mensen zijn daardoor eerder geneigd het te kopen.
Na Jean-Marie Pfaff en zijn hemden, prijst Kim Gevaert de gezonde
voeding van de McDonald's aan, Koen Wauters de Dela-verzekering, Tia
Hellebaut de pizzahut of Natalia de DSM Keukens. Laten we ons door hen
dan echt beïnvloeden?
Volgens hersenonderzoeker Mirre Stallen
van de Erasmus Universiteit in Rotterdam weten reclamemakers al langer
dat het werkt, maar was nog niet geweten hoe dat komt. Volgens de
onderzoekster spelen onbewuste processen in het brein daarbij een grote
rol. "Het geheugen legt een positieve associatie tussen het bekende
gezicht en het getoonde product,'' aldus Stallen.
Onbekend=
onbemind Stallen liet proefpersonen in een speciale scanner
foto's zien van leuke beroemde vrouwen en van even mooie, maar
onbekende dames. Naast de foto's waren soms beelden van schoenen te
zien. De scanner toonde aan dat het hersengebied waar het geheugen
zetelt, actief werd op het moment dat de proefpersoon een bekendheid en
een schoen zag. Stallen: "Het positieve gevoel dat iemand bij een
beroemdheid heeft, wordt dus overgebracht op het product.'' Het brein
vertoonde geen activiteit, als dezelfde schoen naast een onbekende, maar
wel mooie vrouw werd getoond.
Stallen deed haar onderzoek met
uitsluitend vrouwelijke proefpersonen. Dat had volgens haar alles te
maken met de keuze voor het tonen van schoenen naast beroemdheden.
"Schoenen is een vrouwending.'' De onderzoekster verwacht echter dat bij
mannen precies hetzelfde gebeurt, aangezien onbewuste hersenprocessen
vrijwel nooit seksegebonden zijn.
|