Zijn examens schadelijk voor onze kinderen?
Jongeren uit de basisschool voelen meer druk door examens en ouders
die zeer hoge verwachtingen koesteren. Dit heeft gevolgen op de
gezondheid van de jongeren, zo stellen Britse onderzoekers na een studie
onder duizend 11-jarigen.
Examens verhogen de druk op kinderen. Door de druk van opdringerige
ouders voelen 11-jarigen meer stress en angst dan ooit tevoren.
Bovendien ontnemen examens ook alle vrije tijd met vrienden en familie,
zo concluderen vorsers aan de Queen's University of Belfast na een
rondvraag bij duizend kinderen over het testsysteem. Hoe groot de druk
ook is, het merendeel van de ondervraagde kinderen ziet wel voordelen in
testen op school omdat het hen helpt om te leren.
De
vorsers fronsen echter wel de wenkbrauwen, zij waarschuwen voor de
mogelijke gevolgen op de geestelijke gezondheid. "De invloed van tests
op vriendschappen en het privé-leven was grotendeels negatief. Minder
dan 1 op 5 kinderen registreerde enig positief effect. De belangrijkste
negatieve gevolgen van tests en examens op vriendschappen hebben met het
concurrentievermogen, de verslechterende relaties, negatieve emoties en
pestgedrag te maken.
Ook thuis
neemt de extra druk toe. Zo blijkt dat vele kinderen met hoofdpijn
rondlopen omdat ouders thuis zoveel druk uitoefenen. Anderen vinden dat
ma en pa sneller boos worden als er een slecht cijfer is. Een vierde van
de ondervraagden stelt constant onder druk te staan omdat ouders
dreigen met computer, gsm af te nemen. Anderen voelen zich dan weer dom
en kwetsbaar als ze slecht presteren. Vooral het woord 'zenuwachtig'
werd het meest gebruikt om hun gevoelens te beschrijven. Opvallend:
ouders beseffen zelden het effect op hun kinderen. Slechts 13 procent
vindt dat jongeren onder druk staan.
Volgens
de onderzoekers moeten leerkrachten, ouders en het hele
onderwijssysteem erkennen dat toenemende beoordelingssystemen de
persoonlijke ontwikkeling en het zelfvertrouwen van de kinderen sterk
kunnen beïnvloeden.
|