Leerlingen concentreren zich beter met aangepast licht
Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen aandachtiger en
geconcentreerder zijn met het juiste licht. Met dat in het achterhoofd
heeft Philips vandaag Schoolvision voorgesteld in één van de
testscholen.
Prof. Dr. Michael Schulte-Markwort, directeur van de Klinik für Kinder-
und Jugendpsychosomatik van het Hamburgse universiteitsziekenhuis,
onderzocht in opdracht van Philips of licht gericht kan worden aangewend
om het gedrag van leerlingen tijdens de les positief te beïnvloeden.
Uit
die studie bleek dat zowel aandacht als concentratie, alsook de
(ongewenste hyper-) activiteit van leerlingen door gericht gebruik van
het juiste licht positief kan worden beïnvloed. Zo steeg de leessnelheid
van 35 procent van de kinderen die in een klaslokaal uitgerust met
SchoolVision werkten en was er een daling van 45 procent aan
concentratiefouten. Bovendien nam hyperactiviteit bij kinderen af. Ook
een Nederlandse studie toont een toename in concentratie van de
leerlingen.
Met SchoolVision kunnen leerkrachten in functie van
de les en het moment van de dag de lichtsterkte en de kleurtemperatuur
('warm' of 'koud' licht) aanpassen. Vier modi zijn voorgeprogrammeerd:
'Standaard' voor een normale les, 'Energie', 'Concentratie' en 'Rust.
In
België zijn vier pilootscholen met Philips Schoolvision uitgerust. Het
gaat om de Sint-Victor school in Turnhout, de International School in
Antwerpen (AIS), de European School Brussel II en het
Sint-Michielscollege van Schoten.
|