Auto maakte evenveel burgerdoden als 2 oorlogen
De introductie van de auto leidde op een halve eeuw tot meer
vernielingen en bijna evenveel burgerslachtoffers als in de twee
wereldoorlogen in België samen. Dat stelt de Gentse historicus Donald
Weber in zijn boek 'Blijde intrede van de Automobiel, 1895-1940', dat
vandaag voorgesteld wordt. Het boek schetst hoe de auto de samenleving
dramatisch veranderd heeft.
Het verhaal begint aanvankelijk met de fiets die, net als de eerste
auto, een luxespeeltje was voor de rijken en voornamelijk voor
toeristische uitstapjes gebruikt werd. Deze 'snelle vorm van verkeer'
kwam al snel (vaak letterlijk) in botsing met het trage voetgangers- en
paardenspanverkeer, en leidde vaak tot gewelddadige confrontaties. Chaos Weber,
die als onderzoeker verbonden is aan het Gentse Instituut voor Sociale
Geschiedenis Amsab-ISG, schetst in 280 pagina's hoe men in ons land -
dat samen met Frankrijk een van de koplopers was - met vallen en opstaan
probeerde orde te scheppen in de steeds groter wordende chaos. Zo
verplichte de eerste nationale verkeerswet van 1899 iedereen voortaan om
rechts te rijden, terwijl je voordien in Leuven of Antwerpen links
moest rijden en in Brussel aan de andere kant. Slachtoffers Weber
heeft ook veel aandacht voor de dramatische keerzijde, de exponentiële
stijging van het aantal verkeersslachtoffers. Zo telde men vlak voor
WOII in ons land al 905 dodelijke slachtoffers met 200.000 auto's in het
verkeer. Ter vergelijking: in 2009 waren dat er 819 met meer dan 4
miljoen wagens.
|