File veroorzaakt meer stress bij mannen
Mannen hebben het moeilijker om het hoofd koel te houden in de files,
hun stressniveau is dan zeven keer zo hoog als bij dames, blijkt uit
een recent onderzoek.
Een file maakt heren ook meer woedend en gefrustreerd, dames laten stoom
af door bijvoorbeeld mee te zingen met de radio. Psychologen maten het
niveau van stresshormonen in het speeksel van vrijwilligers die
vastzaten in het verkeer. Het niveau bij dames die wachten achter het
stuur stijgt met gemiddeld 8,7 procent, hun niveau steeg tot 60 procent.
Twee derde van de vrouwen en de helft van de mannen zeiden geen druk te
voelen na 20 minuten in de file te hebben gestaan, zelfs wanneer hun
hormonen het tegendeel bewezen. 86 procent van de 10.000 ondervraagde
chauffeurs heeft wel het gevoel dat het verkeer een negatieve impact
heeft op hun leven. Manieren waar chauffeurs stress mee bestrijden in de
file zijn telefoneren en eten, beide kunnen echter gevaarlijk zijn.
Bijna
de helft van de volwassenen rijdt elke dag met de auto naar het werk.
Degenen waarbij het stressniveau dramatisch toeneemt wanneer ze vast
zitten in het verkeer, kunnen zichzelf blootstellen aan heel wat
gezondheidsproblemen die in verband staan met stress. Dit zet namelijk
het hart onder druk, veroorzaakt duizeligheid, veroorzaakt
ademhalingsproblemen. De onderzoekers zeggen mannen vaker vertrouwen op
hun 'vechten of vluchten instinct' bij stresserende situaties, dit
betekent dat ze het gevoel hebben dat ofwel het probleem moeten
aanpakken of weglopen. Wanneer ze echter achter het stuur zitten, kunnen
ze dit niet doen en raken ze gefrustreerd.
Psycholoog
David Moxon waarschuwt dat frustraties rijden potentieel gevaarlijk kan
maken. Corinne Vigreux van TomTom, het bedrijf dat het onderzoek liet
uitvoeren: "De beste manier om files te vermijden is door een andere
route te nemen. Veel chauffeurs zien dit als een noodzakelijk kwaad,
maar dit onderzoek bewijst dat er meer initiatieven genomen moet worden
om files en stress te beperken voor de gezondheid van de bevolking."
|