bloemen bloeien als ze de kans krijgen om te leven
Lieve bezoekers vind U mijn blog goed dan kun je hier stemmen door op de button te drukken...Dank U
aphrodite
26-08-2011
Helft Belgen komt materieel iets te kort
Helft Belgen komt materieel iets te kort
Een derde van de Belgen heeft geen geld voor een jaarlijkse vakantie. Evenveel landgenoten kunnen zich geen auto permitteren. 'Frustrerend voor hen', weet socioloog Eric Corijn. 'Een eigen zwembad lijkt wel een haalbaar doel voor elke werkende mens.' WimDehandschutter
Meer dan een kwart van de consumenten (27 procent) beschikt niet over voldoende financiële reserve om betalingsachterstallen voor huur, afbetalingen en krediet te vermijden. Vooral Brusselaars, alleenstaanden en 65-plussers moeten beknibbelen.
Dat concludeert het Onderzoeks- en Informatiecentrum voor de Verbruikersorganisaties (OIVO) op basis van een bevraging van zevenhonderd Belgen.
Zorgwekkend is dat elf procent van de consumenten er niet in slaagt minstens vier keer per week een proteïnerijke maaltijd te eten, op basis van vlees, vis of eieren. Acht procent kan zijn woning niet degelijk verwarmen.
Ook peilde het OIVO naar de mate waarin de consumenten zich iets konden permitteren. Zo kan een kleine minderheid zich geen telefoontoestel of tv aanschaffen, een derde kan alleen maar dromen van een eigen auto. Voor evenveel Belgen is een jaarlijkse vakantie een utopie. Uiteindelijk blijkt dat de helft van de Belgen materieel iets te kort komt.
Consumptiefrustratie
Zijn een eigen auto, een eigen telefoon en een eigen televisietoestel goede graadmeters om armoede te meten? Socioloog Eric Corijn vindt van wel: 'Een dak boven het hoofd en eten en drinken zijn levensnoodzakelijk, maar er bestaat ook zoiets als consumptiefrustratie. De nieuwe generatie is niet meer tevreden met een bescheiden woning en een kleine auto. Een eigen zwembad lijkt wel een haalbaar doel voor elke werkende mens.'
De professor Sociale en Culturele Geografie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) zag de frustratie ontstaan in de consumptiecultuur, sinds de komst van de commerciële televisie. 'De reclameblokken zijn machines die ons aanzetten tot consumeren. Rijkdom hing voordien samen met discretie: de gefortuneerden verzwegen hun luxeconsumptie. Sinds VTM heb je BV's die luxe propageren. Op het einde van elke tv-show wordt nu champagne gedronken. Alsof er in elk huis een fles champagne aanwezig moet zijn. Armen zullen daar wel geen trauma aan overhouden, maar het toont wel een frustrerende norm.'
Dat uitgerekend Brussel zo slecht scoort, verbaast Corijn niet. 'Armoede concentreert zich bij uitstek in grote steden. Vooral in Brussel is dat paradoxaal. Aan de ene kant is het de op één na rijkste regio in Europa. Maar voor de 700.000 jobs zijn er 360.000 pendelaars. Ze verdienen er een loon maar wonen er niet. Aan de andere kant zijn er duizenden werklozen in de stad. Het gemiddelde inkomen van de Brusselaar ligt vijftien procent onder het Belgische gemiddelde.' (br.het nieuwsblad)