Zelf muziek spelen maakt baby's blijer en socialer
Kinderen die al op vroege leeftijd muzieklessen krijgen, lachen meer, kunnen beter communiceren en reageren kalmer in onbekende situaties. Dat blijkt uit een onderzoek van Ontario's McMaster University. Zij raden aan om al vanaf één jaar actief bezig te zijn met muziek.
Voor de studie volgde een groep baby's van één jaar gedurende zes maanden muzieklessen. De ene groep kreeg passieve lessen, waarbij ze vooral speelden met muziek op de achtergrond. De andere groep ging actief aan de slag door samen met hun ouders liedjes te zingen en percussie-instrumenten te bespelen.
Na verloop van tijd bleek dat de interactieve groep beter reageerde op muzikaal vlak. Zo waren ze duidelijk gevoeliger voor de structuur van muziek. "Ze luisterden liever naar een pianostuk dat de juiste toon hield, dan naar een versie met valse noten", zegt co-auteur Laurel Trainor.
Maar daar bleef het niet bij, want ook op niet-muzikaal vlak waren er grote verschillen tussen de twee groepen.
Baby's uit de actieve lessen hadden duidelijk beter ontwikkelde communicatievaardigheden, zoals het aanwijzen van objecten buiten bereik of het zwaaien naar iemand die vertrekt. Ze bleken ook meer te lachen, waren makkelijker te troosten en toonden minder stress in onbekende situaties.
"De meeste vorige muziekstudies focusten op oudere kinderen", Trainor. "Maar onze resultaten suggereren dat zelfs het brein van een baby erg gevoelig is voor muziek en kan helpen bij de ontwikkeling", besluit Trainor. (br.hln)
|