Mooi geklede dames krijgen betere service
Wie graag vriendelijk wil bediend worden door de verkoopster, ziet er
maar beter piekfijn en uiterst verzorgd uit. Knap uitgedoste vrouwen
worden hartelijker aangesproken en in sommige gevallen sneller geholpen.
Amerikaanse
onderzoekers namen de proef op de som en stapten drie kledingzaken
binnen. Er werd gekeken in hoeverre het algemeen voorkomen een rol
speelde bij de behulpzaamheid van de verkoopsters. Tien criteria werden
daarbij gebruikt: de mate waarin ze modieus voor de dag kwamen, de
aantrekkelijkheid van hun outfit, hun vormelijkheid, vrouwelijkheid,
algemene verzorging, kapsel, make-up, het kwaliteitslabel van hun
kledij en het dragen van leuke accessoires en een handtas.
Hoe
vriendelijk de verkoopsters reageerden, werd afgelezen aan de glimlach,
de aandacht voor haar klant en de lichamelijke afstand tussen beide.
Een chronometer registreerde telkens hoeveel tijd erover heen ging
vooraleer een verkoopster de dame begroette. Wat bleek? Liefst negen
van de tien criteria van de klanten speelden een rol bij de service en
vriendelijkheid van de verkoopsters.
|