Tweetalig onderwijs maakt slimmere kinderen
De hersenen van tweetalige kinderen moeten veel minder inspanningen
leveren bij eenvoudige rekenopdrachten dan die van kinderen die slechts
één taal onder de knie hebben. Voor het eerst kon de Vrije Universiteit
Brussel (VUB) dat aantonen met hersenscans.
Meertalig
onderwijs biedt een hele reeks troeven volgens het onderzoek van de
VUB. "Door een aantal lessen in het Frans - twintig procent is al
voldoende - te volgen, kunnen kinderen op een geïntegreerde en
natuurlijke manier de tweede taal leren."
Tweede taal ook goed voor moedertaal Opmerkelijk
is dat meertalig onderwijs niet alleen positieve effecten heeft op de
verwerving van die tweede taal, maar ook op de taalvaardigheid van de
moedertaal. Kinderen die andere vakken aangeleerd kregen in de tweede
taal, beheersen die leerstof bovendien even goed en soms zelfs beter
dan wanneer die in de moedertaal gegeven werd. Wiskunderesultaten waren
volgens de VUB in sommige scholen opvallend goed. Dat positieve effect
deed zich wel voornamelijk voor bij leerlingen van basisscholen.
Hersentraining Volgens
de onderzoekers van de VUB moeten hersenen actiever zijn tijdens lessen
in een andere taal. Zoals atleten die sterker worden door te trainen,
presteren hersenen namelijk beter als ze extra geprikkeld en uitgedaagd
worden. Meertalig onderwijs start dan ook het best zo vroeg mogelijk,
bijvoorbeeld in de kleuterklas, aldus de VUB.
Voor het eerst kan
de VUB haar pleidooi voor een veralgemeend tweetalig onderwijs in
Nederlandstalige scholen staven met hersenscans. Op de scans van het
onderzoek van de VUB is een duidelijk verschil te zien tussen één- en
tweetalige kinderen. Het onderzoek, dat nog voortloopt, werd uitgevoerd
bij 30 kinderen.
|