De beroemde modeontwerper Yves Saint Laurent is zondagavond op
71-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de Fondation
Bergé-Saint-Laurent.
Yves-Mathieu
Saint Laurent werd in augustus 1936 geboren in Oran (Algerije). Op
17-jarige leeftijd trok hij naar Parijs, waar hij in 1954 in de leer
ging bij Christian Dior (1954). Na diens dood in 1957 volgde hij hem
op.
De jonge modeontwerper kende vanaf zijn eerste defilé in
1958 veel succes dankzij zijn vernieuwende stijl. In 1961 begon hij
zijn eigen modehuis in samenwerking met Pierre Bergé.
In 2002 zegde Yves Saint Laurent de actieve modewereld gedag. (afp/sps)(br.hln)
Gladiotorsandalen zijn helemaal in deze zomer. Het merk Cocobelle ging
nog een beetje verder en ontwierp de Bahia Elastic Sock Thong. Het
resultaat is een rubberen slipper waaraan stof bevestigd is die tussen
je tenen vertrekt en rond je enkels een sok vormt.
Opvallen Het
kan een oplossing zijn voor vrouwen die net een beetje meer steun nodig
hebben dan een slipper biedt. Maar het is vooral bedoeld voor modieuze
vrouwen die graag opvallende schoenen dragen.
Moeilijk te combineren Het
mag er dan wel leuk uitzien, de sandalen zijn vooral moeilijk te
combineren. Bovendien zijn ze niet meteen goedkoop, je betaalt ongeveer
euro 45 voor wat rubber en een lapje stof. Je kunt de schoenen in het beige en zwart verkrijgen. Benieuwd of het een trend voor fashionaddicts wordt of dat we dit binnenkort in het straatbeeld zullen zien verschijnen. (ep)(br.nina)
Christian Lacroix: Smoezelig en opvallende bloemen.
Victorio & Lucchino, geïnspireerd door de commedia dell'arte.
Bruidsmode hoeft niet saai, braaf of traditioneel te zijn, dat bewees
de bruidsweek in het Spaanse Barcelona. Felle kleuren, prints, ruches
of een mannelijke toets: het kon allemaal.
Het huwelijk, pure komedie? Het
opvallendste voorbeeld was de zeer uitgebreide collectie van het
ontwerpersduo Victorio & Lucchino. Zij kozen voor een commedia dell
arte-thema, met maskerachtige gezichten en gevederde hoeden. Een teken
dat het huwelijk eerder een poppenkast is? Denk de opvallende
hoofddeksels en make-up weg en je zag eigenlijk een zeer zwierige,
vrouwelijke en traditionele collectie.
Smoezelig Het
duo werd in theatraliteit enkel overtroffen door Christian Lacroix.
Zijn bruiden zijn een beetje smoezelig, alsof ze net nog stiekem achter
een muurtje een wilde vrijpartij beleefd hebben. Evenzeer opvalled: de
nadrukkelijke aanwezigheid van bloemen in het haar - liefst één per
vijf centimeter, die ook nog een krans rond het hoofd vormde.
Veilig & traditioneel Hannibal Laguna tekende vooral veilig, maar wel elegant en vrouwelijk. Echt verrassen kon hij alleen met een ballon-ontwerp.
Ook
Rosa Clara bleef traditioneel, zowel qua kleur als qua snit, maar
slaagde er toch in om soms te verrassen. Ze wisselde heel strakke,
stijve, bijna koninklijke lijnen af met modern en smaakvol.
Vrouwen die hun mannetje staan Fuentecapala
ging voor de bruidsmode nog een stapje verder. De pompeuze bruid kreeg
een jacket, strikje en mannenhoed op het hoofd. Deze sterke combinatie
maakt van een bruid een nog groter aandachtspunt. Helaas trok hij de
logica niet door naar de mannenmode die gewone pakken showde, weliswaar
afwisselend in zwart en wit.
Kleur please! Patricia
Avendano tekende voor de kleurrijkste ontwerpen, waarbij bloemetjes,
paarse polkadots en groen niet geschuwd werden. De tijd dat een bruid
in het wit moest trouwen, is duidelijk voorbij. Ook Jeses del Pozo had
een opvallend kleurrijke creatie: een traditionele jurk in felpaars.
Voor de durvers. Tot slot had ook Cabotine redelijk wat kleur in de
collectie: bloedrood, grasgroen of een regenboog aan kleuren. De
ontwerpen waren echter eerder avondkledij, dan bruidskledij. (edp)
Van
welke geuren hielden de oude Grieken of Romeinen? Dat kan u van 7 juni
tot 30 november ontdekken in het Koninklijk Museum van Mariemont, in
Henegouwen. Tijdens een parfumwandeling maakt u kennis met de antieke
aroma's: saffraan, mirre, violet, kaneel... En een speciale plek is
voorzien voor geurtjes die een sensuele rol speelden in de antieke
teksten.
Ook alle praktische aspecten van het maken van parfum
in de oudheid worden belicht: de oogst van bloemen, het samenstellen
van recepten, het bewaren in elegante flesjes en vazen en de verkoop.
Elke fase van het productieproces wordt geïllustreerd aan de hand van
antieke fresco's en vazen.
Kers op de taart: u kan er de
parfums uit vervlogen tijden ook echt opsnuiven, dankzij een
reconstructie met synthetische ingrediënten. En parfumeur Olivier
Kummer laat het publiek tijdens de zomermaanden in ateliers kennismaken
met de grondstoffen uit de oudheid.
Parfums van de Oudheid: 7 juni tot 30 november 2008. Open elke dag
behalve maandagen die geen feestdagen zijn, juni tot september, van 10
tot 18 uur. Oktober tot december, 10 tot 17 uur. Toegang 4; 2 voor
studenten; 3 voor 60+.
Modehuis
Christian Dior maakt voor zijn reclamecampagnes in China geen gebruik
meer van het gezicht van Sharon Stone. Dior verwijderde in Peking alle
posters waarop Stone "Capture Totale" aanprijst, een antirimpelcrème
van het Franse merk.
Aanleiding zijn uitspraken van de
Amerikaanse actrice eerder deze week. Ze zei toen dat de aardbevingen
die China teisterden het gevolg kunnen zijn van "slecht karma". "Ik ben
niet gelukkig met de manier waarop de Chinezen de Tibetanen behandelen.
Ik vind dat je niet onaardig mag zijn tegen iemand anders. Toen kwam
die aardbeving er. Ik vroeg me af of dat nu karma was. Als je niet
aardig bent en er gebeuren wrede dingen", zo verklaarde ze aan een
Hongkongse televisiezender op de rode loper in Cannes. Haar uitlatingen
lokten heel wat verontwaardigde reacties uit in China.
Dior
bood zijn excuses aan voor de "overhaaste, ondoordachte" opmerkingen
van de actrice. Ook Stone zelf excuseerde zich intussen. Ze was sinds
2006 het gezicht van Dior. (br.Weekend Knack)
De bandeau is not done bij vrouwen met kleine borsten: er schiet nóg minder van over!
Lange vrouwen kunnen ook een tankini dragen.
Net als bij gewone kledij bepaalt je lichaam welk soort bikini je het
best draagt. Aan de hand van celebrities, bespreken we de vier
bodytypes: het atletische, kleine, lange of gewelfde.
1) Atletisch zoals Cameron Diaz of Jennifer Aniston
De
dames brengen heel wat tijd door in de fitness, want hen nogal zware
schouders geeft. Het beste wat je dan kan doen: een halterbikini! De
bandjes leiden de aandacht af van je schouders en geven de armen een
meer vrouwelijke uitstraling.
Algemeen geldt: hoe zwaarder de
schouders en het bovenlichaam, hoe dikker de bandjes. Wil je meer
steun, kies dan voor een 'gedraaid' topje. Let wel: dit is moeilijker
te dragen. Wie liever een badpak wil, kiest het best een asymmetrisch
als je dominante schouders wil verstoppen.
Als je ook een
ander soort bikinibroekje wil, kies dan zeker niet voor touwtjes die
kunnen loskomen. Een goed alternatief is een ring opzij: het is eens
iets anders en je moet geen schrik hebben dat het loskomt.
Draag
een laag uitgesneden broekje, zodat je rondingen erboven mooi uitkomen.
Wil je ook iets bredere billen 'verstoppen'? Draag dan een short, het
rechte broekje dat ook in lingerievorm bestaat.
2) Gewelfd, zoals Mariah Carey of Beyoncé
Tip:
Zo weinig mogelijk stof - want dat doet de rondingen het best uitkomen.
Trianglebikini's met felle patronen of veel decoratie zijn jouw soort
bikini: alles wat de aandacht naar het bovenlichaam in plaats van je
ronde achterwerk brengt!
Je broekje is best dunner aan de
zijkanten, wat je benen optisch verlengt, met strikjes die je zelf kan
aanpassen. Ook de hipster is hier een aanrader. Wie liever in badpak
rondloopt, kiest best een exemplaar met decolleté en gedraaide stof
over de buik.
Heb je echt zware borsten, kies dan voor een
'gewone' bikini, met gewone bandjes. Zo worden je borsten ondersteund
zonder er extra de nadruk op te leggen. Probeer ze in alle geval niet
plat te drukken: dat is geen zicht!
3) Klein en fijn, zoals Kate Huson of Eva Longoria
Kies
voor een halterbikini met extra band onderaan. Zo krijgen vrouwen met
weinig borst een soort push-up effect, zonder met een voorgevormde
bikini rond te lopen. Wil je toch een beetje vulling, hou je dan aan de
triangelbikini die een klein beetje voorgevormd is.
Wat je
absoluut niet mag doen, is een strapless bikini dragen, omdat dat je
borsten nog verkleint. Wil je dat toch, kies dan voor een opvallend
'midden', zoals een juweel of een vormpje. Draag zeker een laag
bikinibroekje, zo worden je vormen niet nog meer 'afgesneden'.
Qua
print mag je zo fel en opvallend als mogelijk gaan: het leidt de
aandacht af van je werkelijke vormen. Polkadots, ruffles, of felle
streepjes: het kan allemaal.
4) Lang zoals Heidi Klum en Paris Hilton
Lange
bonenstaken, met lange benen maar bijna geen heupen, kiezen best voor
een bikini die vormen suggereert. Een minibikini, met veel bandjes en
weinig effectieve stof, is ook voor deze types een aanrader. De
broekjes mogen best hoog zijn, in tegenstelling tot de andere
lichaamstypes, omdat het het bovenlichaam verkort.
Wie een
badpak wil dragen, kan voor de zeer experimentele kiezen, zoals de
monokini, met grote 'happen' uit het middenstuk. Durf je niet? Ook de
tankini, een topje plus short, kan je gemakkelijk hebben. Vorm is hier
belangrijker dan kleuren of trends, al kunnen horizontale strepen wel
helpen om je lichaam visueel korter te doen lijken. (edp)(br.hln)
De Antwerpse ontwerper Dries Van Noten krijgt volgende week in New York
de 'mode-Oscar' voor beste buitenlandse ontwerper. Deze maand vierde
hij ook nog eens zijn vijfstigste verjaardag.
Weetjes Redenen
genoeg voor de Amerikaanse krant The International Herald Tribune om
Van Noten in de bloemetjes te zetten. "Dries Van Noten in full bloom at
50" kopt de beroemde moderedactrice Suzy Menkes. In een regelrechte
lofzang geeft Menkes enkele wetenswaardigheden prijs die de discrete
ontwerper zelf nooit aan de grote klok zou hangen.
Kasteel De
tuin van Dries Van Noten rond zijn kasteeltje in Lier is 24 hectare
groot en staat nu vol rododendrons in roze, gele en donkerrode bosjes.
De familie van Dries Van Noten verhuisde naar het platteland toen Dries
twaalf was.
's Zondags gingen de vier kinderen, Dries, zijn
twee oudere zussen en een broer, identiek gekleed naar de mis. Op zijn
recentste verjaardagsfeest zorgden twaalf verschillende chefs voor
Aziatische en Marokkaanse hapjes en mini-hamburgers tot 4 uur 's
ochtends.
50 miljoen euro Van Noten geeft
nooit cijfers prijs, maar Menkes meent te weten dat het modehuis een
omzet heeft van 50 miljoen euro. En tot slot nog een citaat van Simon
Doonan, creatief directeur van Barneys is New York die al 20 jaar Dries
van Noten inkoopt: "Als Virginia Woolf of Isadora Duncan vandaag
leefden, zouden ze naar Antwerpen vliegen om Dries te kopen."
(belga/edp)(br.hln)
Een must deze zomer zijn de gladiator sandalen, schoenen, lange hippiejurken., bloemmotieven enz... Gespot op vele catwalks en te zien in vele zomer collecties o.a van Etro en Dries van Noten
Bij elke schoen past een hakje. Zelfs meer dan één. De nieuwste pump
van United Nude heeft maar liefst drie inwisselbare hakjes.
Een
Nederlandse architect D.Koolhaas en schoenmaker JC Clark, bedachten het
unieke concept voor United Nute. Dit label maakt van het ontwerpen en
vervaardigen van schoenen een ware kunst. Vanaf half maart zijn ze te
koop via de website. Goedkoop zijn ze echter niet, voor een paar pumps
betaal je al vlug 169,95 euro. Wel krijg je er drie verschillende
hakjes bij. www.unitednude.com. (lvl)(br.hln)
Na de Antwerpse ontwerpers, verkopen ook de collega's uit Brussel hun
overtollige stock aan interessante prijsjes. De voorraadverkoop gaat
door op 6 en 7 juni en is een initiatief van Mode Bruxellae, de vzw die
Brusselse mode promoot en ondersteunt.
Twee
keer per jaar, een maand voor de solden, ruimen de Brusselse
mode-ontwerpers hun voorraden op met kortingen van 30 tot 70 procent.
Ook modestudenten verkopen er hun schoolcollecties.
Info De
stockverkoop heeft voor het eerst plaats in de tentoonstellingsruimte
van De Markten en niet langer op de zolder. Ook designstukken zullen te
koop worden aangeboden. Vrijdag 6 juni, 11 tot 20 uur &
zaterdag 7 juni, 10.30 tot 18.30 uur. De Markten- Expo, Oude Graanmarkt
5, 1000 Brussel. Enkel cash te betalen. www.modobruxellae.be. (lvl) (br.hln)
Borsten en vrouwen, er valt wat over te vertellen. Geen van ons die
zich nooit zorgen maakt over de grootte, de zwaartekracht en de omvang
van onze boezem. Gelukkig vallen onze kleine frustraties te verdoezelen
met de juiste kleding.
KLEINE BORSTEN
Slim Vrouwen
met kleine borsten hoeven niet meteen naar de plastische chirurg te
lopen. Draag een balconette, een beha met een lage neklijn en cups die
lijken op een halve cirkelvorm. Hiermee ogen de borsten voller. Draag
een beha met roosjes, strikjes of bloemetjes, zij geven sexy rondingen.
Ook halterbeha's of push-ups geven een voller gevoel en een
mooi decolleté. Net als corsetjes die de taille benadrukken en de
borsten liften. Een sexy rugdecolleté is voor dit type ook zeer
geslaagd. Voordeel is dat je met een kleine cup af en toe geen beha
hoeft te dragen.
Niet zo slim Topjes en
jurkjes met een halter of laag uitgesneden rug laten je figuur goed
uitkomen. Net als topjes met draperieën en plooien op de borst. Vergeet
truitjes met een v-hals of ronde hals, die leggen teveel nadruk op de
borsten.
GROTE BORSTEN
Slim Essentieel
is een goede beha die bij je figuur en borsten past. Door een kleinere
beha te dragen worden grote borsten helaas niet kleiner, maar gaan ze
enkel sneller hangen. Kies voor een beha met sterke bandjes en stevige
cups die voor voldoende ondersteuning van je borsten zorgen. Wil je de
borsten goed laten uitkomen, draag je gerust een halterbeha. Deze lift
de borsten en zorgt voor een verleidelijke boezem. Met een gedrapeerd
bikinitopje wordt de aandacht van de borsten weggewerkt. Ook donkere
kleuren laten borsten optisch kleiner lijken.
Draag kleding
met een v-hals. Ook jasjes met een lage sluiting (één knop onder de
borst) laten je figuur goed uitkomen.Wikkelvestjes en jurkjes zijn voor
jou gemaakt.
Niet zo slim Coltruitjes en
andere hooggesloten kleding kan je beter mijden, ze leggen teveel
nadruk op de borsten. Ook haltertopjes en spaghettitopjes blijven beter
in de kleerkast, hieronder kan je geen beha verbergen. (lvl)
Op een dag gaat de pastoor naar de kerk met zijn fiets...maar hij heeft platte band. Een man had het gezien en vraagt of er wat scheelt. De pastoor antwoord:"Ik heb een platte band en ik ga te laat komen in de mis". Ik heb nog een touw in de koffer liggen zegt de man, ik bind jouw fiets vast aan mijn auto en als ik te snel ga bel je maar eens." Ok,ze waren vertrokken en alles ging goed. Opeens komt daar een wagen voorbijgereden tegen hoge snelheid waarop de man de pastoor vergeet en vol gas (zo van dat kan ik ook zunne manneke). Een klein kindje ziet alles gebeuren, loopt naar binnen en zegt: Mama,mama,weet je wat ik nu gezien heb, er zijn 2 wagens aan het racen en de pastoor zit maar te bellen en te bellen om voorbij te steken.
Meer en meer bruiden besluiten hun bruidsjurk zónder enig respect te behandelen en hem compleet te verpesten. Ná de grote dag wel te verstaan? Doel van dat alles: natuurlijke of kunstige bruidsfoto's waarbij de jurk vuil, nat of onherkenbaar mag worden.
Doel is weg "Ik was emotioneel niet gehecht aan mijn jurk. Ik heb er een mooie dag in beleefd en hij heeft me veel plezier verschaft. Maar na onze huwelijksdag merkte ik: zijn nut is weg. Waar ik voorheen heel beschermend was en schrik had voor het minste spatje, betekende de jurk nu niets meer voor mij", zo getuigt Yvonne Barrett.
Toen haar huwelijksfotografe voorstelde om een reeks te doen op de boerderij van haar man, was ze meteen weg van het idee. Haar vriendinnen echter waren gechoqueerd. "Ze leven nog met het idee dat het iets heilig is."
Gewone bruiden, ongewone plekken Een emotie die ook fotograaf John Michael Cooper herkent. Hij begon de 'antibruid'-beweging in 2000. Voor hem was het om de beelden te doen. "Ik wilde ideeën uit mode en film in de huwelijksfotografie krijgen door bruiden op ongewone plekken te fotograferen." Daartoe liet hij ze in water spelen, in modder rollen of werden de jurken gewoon in brand gestoken. Het werd, onverwacht, een gigantisch succes en de foto's gingen de wereld rond.
Creation, not destruction Foto's die vrouwen over heel de wereld raakten. Omdat ze zo'n complexe relatie hebben met hun jurk, die hen een van de mooiste dagen van hun leven heeft bezorgd, maar ook veel angsten en geld heeft gekost. Het succes van de website www.trashthatdress.com bewijst echter dat steeds meer vrouwen hun jurk een werkelijk doel willen geven. "It's about creation, not destruction' (het gaat om creatie, niet vernietiging), is de ondertitel van de website.
Respectloos Traditionalisten zijn het daar niet mee eens. Zij zien in de 'bevuiling' van de bruidsjurk als absoluut respectloos, als het negeren van de gelofte. Velen zien er ook verkwisting in. "Als ze de jurk toch niet meer willen, kunnen ze deze even goed weggeven voor het goede doel."
Traditionele rol "Zever, toch?" zegt Elizabeth Bright. "Die jurk was speciaal voor mij gemaakt, ik wil de enige zijn die hem draagt." Bright ervoer haar fotoshoot als bevrijdend. "Hoe modern je je huwelijk ook aanpakt, uiteindelijk speel je een traditionele rol en worden de 'gewone' foto's genomen. De foto's achteraf zijn veel natuurlijker en tonen mijn persoonlijkheid."
Hinderlijke jurk Galita Walls voegt er aan toe: "Op de dag zelf heb je zo weinig tijd, is alles zo strak gepland¿ je jurk gaat aanvoelen als iets hinderlijk. Iedereen loopt te roepen dat je moet oppassen voor de jurk, dat niemand er op mag gaan staan. Dan is zo'n shoot erg bevrijdend, omdat je gewoon mag leven in de jurk."
Cooper is zeer tevreden met wat hij in gang heeft gezet. "Tien jaar geleden kon je nog geen bruid zover krijgen als op nat gras te gaan staan. Nu willen ze zelfs in de modder rollen." (edp)(br.hln)
Gebroken zijn je vleugels en vervagen alle lente kleuren mijn hart spreekt zonder geluid als ik zacht je naam fluister onze kansen zijn verkeken teveel woorden nog gezwegen maar het is voorbij wentel me nu in pure stilte
Een op de drie werknemers stoort zich aan de kledingstijl van zijn
collega's in de zomer. Vijftien procent vindt dat collega's zich te
sexy kleden. Dat blijkt uit een bevraging van 750 Nederlanders.
Het
loopt vooral mis bij de twintig procent die geen kledingvoorschriften
meekrijgt van de baas. De luchtige kleding die de vrije keuze met zich
mee kan brengen schiet de collega's in het verkeerde keelgat.
Of
het daarbij gaat om spaghettibandjes, te korte rokjes of sandalen
waaruit onbestemde geuren opstijgen, is niet helemaal duidelijk.
(novum/edp)(br.hln)
Mathias Lauridsen is langer bezig, maar moet de duimen leggen voor Fuchs.
Taylor Fuchs.
Mat Gordon.
Vrouwelijke modellen kunnen een mooi spaarboekje volstouwen, maar voor
de mannen oogt het plaatje iets minder rooskleurig, zo toont de
genadeloze lijst van Forbes. Waar de best verdienende vrouwelijke
modellen elk jaar opnieuw vlot de wereldpers halen, zijn mannelijke
modellen behalve minder duur, ook véél minder bekend.
Piepjong Het
best betaalde mannelijke model luistert naar de naam 'Taylor Fuchs',
gevolgd door Mathias Lauridsen en Matt Gordon. Namen die bij niemand
een belletje doen rinkelen, modellen die ook niet in de
showbizzpagina's verschijnen of achtervolgd worden door paparazzi, laat
staan dat ze herkend worden op straat.
Fuchs is amper 21 en al
te zien in campagnes voor onder meer Dolce e Gabbana, Gianfranco Ferre
en Pringle of Scotland. Lauridsen, 24, werkt sinds 2003, voor Costume
National, Hugo Boss en Gucci. Matt Gordon, nog niet zo lang aan de
slag, poseerde voor Gucci en Escada.
Vijf nullen Mannelijke
modellen verdienen maximaal een derde van wat vrouwelijke binnenhalen
voor eenzelfde soort opdracht. Hun lonen bestaan dan ook meestal uit 5
nullen, in plaats van zes. Een deel van de verklaring is dat mannelijke
modellen niet zo vaak nodig zijn. Er zijn minder sectoren waar ze in
kunnen werken en vele acteurs en/of bekende sportlui lenen zich maar al
te graag voor een vetbetaalde campagne waar ze geen blessures mee
kunnen oplopen.
Multitasking Een mannelijk
model dat enige carrière wil maken, is dan ook beter van alle markten
thuis. Zowel catwalks als advertenties, cataloguswerk en lucratieve
magazinedeals. En nu maar hopen dat mannen zich werkelijk ook op de
verzorgingsmarkt gaan storten en dat de mannentijdschriften boomen: dat
zou meer mogelijkheden voor het ondergewaardeerde mannelijke model
scheppen. (edp)(br.hln)
Einstein noemde geloof in god "kinderlijk bijgeloof"
Een ongepubliceerde brief van die fysicus Albert Einstein, waarin hij
schrijft dat het geloof in God een "kinderlijk bijgeloof" is, wordt
donderdag in Londen te koop aangeboden. Dat meldde het veilingshuis
Bloomsbury.
Menselijke zwakte Van
de vader van de relativiteitstheorie werd eerst gedacht dat hij een
"ambivalente" houding had tegenover religie. Maar in een brief, die 3
januari 1954 gedateerd werd, aan filosoof Erik Gutkind is van enige
ambivalentie geen sprake: "Het woord Gods is voor mij niets meer dan
een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een
verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en
kinderachtig".
Joodse geloof De brief, die
in het Duits geschreven werd, behoorde een vijftigtal jaren tot de
collectie van een privé verzamelaar. Volgens de krant The Guardian kan
het schrijfsel 8.000 pond (10.000 euro) opbrengen. In de brief
schreef de beroemde Duitse fysicus dat de joden niet het verkozen volk
zijn en dat "het joodse geloof, net zoals andere religies, een
belichaming is van kinderlijk bijgeloof". Albert Einstein, die zelf
jood was, bekende dat hij een geestelijke verwantschap had met zijn
geloofsgenoten maar maakte geen enkel onderscheid tussen joden en
niet-joden.
Zonder dubbelzinnigheid Eerdere
wetenschappelijke commentaren op religie, zoals "de wetenschap zonder
religie is mank, religie zonder wetenschap is blind", zijn het object
van ontelbare uiteenlopende interpretaties. Volgens Rupert Powell,
directeur van Bloomsbury, illustreert deze nieuwe brief "zonder
dubbelzinnigheid" de visie van Einstein op religie. (afp/tdb)(br.hln)