Meer lipstick in barre tijden
De financiële crisis doet ons
grijpen naar meer make-up en lipstick. Grote aankopen moeten eraan
geloven en mensen verwennen zich liever met kleinere luxeproducten als
cosmetica. De 'lipsticktheorie' werd ontwikkeld door ene Leonard
Lauder, een voormalig topbestuurder van Estée Lauder.
Cijfers De
geldbeugel blijft vaker dicht, zeker als het over grote aankopen als
auto's, vakanties of nieuwe keukens betreft. In de plaats daarvan
smukken we onze moraal liever op door meer geld te besteden aan make-up
of andere kleinere luxeartikelen. De verkoopcijfers van L'Oréal,
Beiersdorf en Shiseido bevestigen deze trend.
Grote Depressie De
theorie werd uitgevonden tijdens de Grote Depressie, toen de
industriële productie halveerde en de cosmetica-industrie sterker
bloeide dan voorheen. Tijdens de recessiejaren 1990 en 2001 steeg de
verkoop van smeerseltjes ook al, net als na 9/11 in de VS.
Man/vrouw Heeft
de consument weinig vertrouwen in de economie, worden de centjes liever
gespendeerd aan zaken die hun spaarpotjes weinig of niet aantasten.
Vrouwen doen dat met lipstick of cosmetica, mannen grijpen eerder naar
nieuwe gadgets. (br.Nina)
|