De haute couturelijn van Jean-Paul Gaultier voor deze zomer staat in het teken van kalligrafie. Maar de Franse ontwerper verraste woensdag in Parijs niet zozeer met zijn creaties, als wel met de keuze van zijn modellen.
Stralend op vijftig. Zo mocht het vijftigjarige ex-model Inès de la Fressange opnieuw de catwalk betreden en bleek ze nog niets van haar uitstraling verloren te hebben. De ster uit de jaren tachtig presenteerde twee creaties en oogstte laaiend enthousiast applaus. "Inès de la Fressange was ons uithangbord. Ze liep op haar zestiende al shows voor ons", motiveerde Gaultier zijn keuze. Ook de negenendertigjarige Franse zangeres en voormalig model Helena Noguerra werd opnieuw opgevoerd. Daarover zei de couturier: "Ik wou tonen dat er nog iets anders is dan ultradunne, anorexische modellen van veertien."
Inès de la Fressange
Kant en YSL. Zijn keuze voor het thema kalligrafie vertaalde zich in een zwart/witte collectie, rijk aan sensuele kant en zwart borduurwerk. Zo drapeerde Gaultier bijvoorbeeld een zwarte voile over een rok of onderjurk. Een torerobroek maakte hij vrouwelijk met voile, kantwerk en opengewerkt motief of transformeerde hij tot corset. De silhouetten met verstevigde, brede schouders deden denken aan de jaren '80. Zwarte jurken met smokingkraag en smokingbroeken waren dan weer een hommage aan Yves Saint Laurent, die vorig jaar in juni overleed en de geestelijke vader is van de vrouwensmoking. "Yves Saint Laurent was een van mijn grote voorbeelden. Ik heb hem altijd sterk bewonderd", aldus Gaultier.
Helena Noguerra
De Franse onwerper mocht bij de presentatie van zijn haute couturecollectie rekenen op de belangstelling van onder andere Catherine Deneuve en Kylie Minogue. (br.weekend knack)
Steeds meer
beautymerken willen vrouwen helpen om moeiteloos af te vallen. Vorig
jaar bracht het Britse beautymerk Fuze een lipgloss uit die je
hongergevoel zou stillen. Het klonk veel belovend, maar de gloss stonk
en je had nog altijd evenveel honger. De lipgloss 'Huge lips skinny
hips', die in maart op de markt komt, zou zijn beloftes wel waar maken.
De beautywereld is alvast enthousiast.
Grote lippen, slanke heupen De
gloss 'Huge lips skinny hips' verricht wonderen op twee verschillende
gebieden, meldt nu.nl. Hij geeft meer volume aan je lippen en zou ook
je eetlust remmen. In de gloss zit namelijk Hoodia Gordonii, een
plantaardige stof die je hongergevoel onderdrukt, en vitamine B3, deze
stimuleert de bloedtoevoer naar je lippen waardoor ze groter lijken en
rimpels rond je mond verdwijnen. Hij werd ontwikkeld door Karen
Robinovitz en geproduceerd bij beautyproducent Purple Lab, meldt nu.nl.
Sexy namen Maar
dat is niet alles, de gloss glanst mooi en je kunt hem in de meest
trendy kleuren verkrijgen. De zes soorten hebben tot de verbeelding
sprekende en sexy namen als Red Sole, Love Your Thighs, Worship Kate en
Kitty Poledancer. Je zal de lipgloss voor iets meer dan 20 euro kunnen
bestellen bij www.spacenk.co.uk, hij is wel pas verkrijgbaar vanaf maart. (br.nina)
Wie al langer wil
gezien worden met een Delvaux-tas, haast zich vrijdag 30 januari maar
beter naar het Belgische lederwarenhuis. De befaamde Delvaux
stockverkoop komt eraan. Collecties van vorige seizoenen zijn er te
koop met flinke reducties. Zo zijn er wel kortingen te vinden van
dertig tot zeventig procent. Nieuw kost een Delvaux tas al snel 800 tot
10.000 euro.
Volgnummers Fashionista's
dienen er iets voor over te hebben en moeten vroeg uit de veren. Vanaf
9u gaan de deuren open, maar al vanaf 7u worden volgnummertjes
uitgedeeld.
Info De stockverkoop is
inmiddels een begrip. Twee keer per jaar worden de opruimingen
gehouden, telkens aan het einde van het seizoen. Plaats van afspraak:
Arsenaal, Louis Schmidtlaan 7, 1040 BRUSSEL.(br.nina)
Dior en Giorgio Armani lokten de jetset van de wereld naar het
Parijse Musée Rodin, voor hun Haute Couture show. Dita Von Teese, Kayne
West en Marion Cotillard waren allemaal present, niets deed dan ook
vermoeden dat de glamour op de catwalk nog glamoureuzer zou zijn dan
die ernaast.
Luxueuze stoffen, prachtige diamanten juwelen, fabelachtige
schoenen, en extravagante creaties: enkele trefwoorden die de modeshows
van Armani en Dior het best omschrijven. John Galliano, hoofdontwerper
bij het modehuis Dior, liet zich voornamelijk inspireren door de
oud-Nederlandse kunst van Vermeer en Van Dyck. Delfts blauw, blauwe
tulpen, bolle rokken, pofmouwtjes, en kanten kragen deden terugdenken
aan 17de eeuwse tijden, toen exuberante luxe nog iets heel gewoons was
bij de adel.
Ook Giorgio Armani moet niet onderdoen, al zoekt hij zijn inspiratie
wat meer Oosters, in China meer bepaald. Zilveren jurkjes met rode
kwasten, mouwomslagen die ons doen mijmeren naar Chinese pagodes en
prachtige waterlelies.
De glamour deed alvast menig modecritici verbaast opkijken. De New
Yorkse fashion week kreeg rake klappen vanwege de economische malaise,
en menigeen had hetzelfde op de Parijse catwalk verwacht. Armani bleef
er alvast nuchter over: "Als je bezig bent met reageren op de crisis,
dan kan je geen haute couture meer maken. Haute Couture is zoals naar
een mooie film kijken, het behoort tot een andere werel", aldus Armani
in een interview.(br.she)
De hele wereld
voelt de crisis, maar de mode-industrie blijft inzetten op high fashion
en dure, exclusieve stukken. Zoals deze jeansbroek met een prijskaartje
van 1.121 euro. Het Parijse modehuis Balmain bezit het stuk, ontworpen
door Christophe Decarnin voor hun lente- en zomercollectie 2009.
Het
wordt verkocht als 'de duurste jeans ter wereld'. Maar dat klopt niet
helemaal, want ooit werd er 60.000 dollar betaald voor een oude Levi's.
Ook de Cavalli-jeans, bezaaid met diamanten, ging voor ruim 1.500
dollar.
Geen diamanten Is de jeans dan
zoveel bijzonders? Eigenlijk niet. Het is een bleke jeans (stone
washed, zoals dat heet in het Engels) met enkele gaten en scheuren er
in. Heel punk en eighties. Hij bevat géén diamantjes, zoals meestal
voor die prijs, en is gemaakt uit 100 procent katoen.
"Absurd en opwindend" De
dure broek blijkt waanzinnig populair. De Britse winkel Joseph verkoopt
het ding, en heeft er enkel twee over. "Zo'n dure broek, dat is iets
opwindends. Het is tot op zekere hoogte ook absurd om een jeans te
kopen die meer dan 1000 euro kost. Maar wij kunnen niets doen aan de
prijs, die werd opgelegd door de ontwerper. Toch hebben we er nog maar
twee over."
Decarnin verdedigt de prijs door te zeggen dat hij enkel met kwaliteitsstof heeft gewerkt. (br.Nina)
Winkelketen H&M gaat vanaf deze
lente ook haar ecologisch steentje aan het milieu bijdragen. De
lentecollectie zal namelijk voornamelijk bestaan uit gerecycleerde
materialen als katoen, wol en polyester.
Eco H&M
gaat voor de komende lentecollectie werken met versleten kledij,
productieresten, maar ook polyester uit plastic flessen. De winkelketen
heeft ook al een jaar een eco-collectie gemaakt van ecologische katoen,
meldt nu.nl. Hoofdontwerpster Ann-Sofie Johansson: "Ik ben blij om
kleren te verkopen die zowel fashionable als milieuvriendelijk zijn.
Onze eco-collectie was heel populair, het bewijs dat onze klanten
bekommerd zijn om het milieu."
Maar H&M gaat nog een stapje verder. Ook de winkelzakken en het inpakpapier zullen milieuvriendelijk worden. (br.hln)
Het kledingmerk Mexx heeft speciaal voor zijn voorjaarscollectie een Go
Wildlijn gecreëerd. Gebaseerd op inheemse culturen en onontdekte
fantasieën ontwikkelde het modemerk een safarilook vol lichtgewicht
materialen.
Grote tribalprints in kleurcombinaties van safarigrijs en bessenrood
toveren de damescollectie om tot een uiterst trendy geheel. Maxi
jurken, sjaals en lichtkatoenen hemden zorgen voor een uiterst luchtig,
verkoelend geheel. (br.She)
Deze lente mag het
allemaal glitteren. Op de catwalk bij Ralph Lauren en Dolce &
Gabbana zagen we glanzende stoffen in goud, brons en zilver. Je trekt
er alle aandacht mee, deze kleuren brengen je ook meteen in een
vrolijke lentestemming.
Glanzende luxe Deze
lente merken we niets van een crisis in onze garderobe. De ontwerpers
gingen voor luxe met ontwerpen die glanzen en stijl uitstralen. Je mag
schitteren met goud, brons of zilver. Dit seizoen zijn deze kleuren
niet enkel voor accessoires weggelegd. Ga voor een zilveren jurk,
bronzen broek of gouden hemdje. Je ziet er meteen chique genoeg uit om
naar een feestje te gaan, maar je kan er ook mee naar kantoor. Deze
kleuren zijn echter niet makkelijk te combineren. Kies voor beige,
bruine of grijze accessoires, zodat je metallic kledingstuk alle
aandacht krijgt. De echte durvers gaan voor gouden trenchcoat.
Make-up Je
zwarte lipstick en de donkere oogschaduw die vorig seizoen zo hot
waren, mag je weer in de vuilbak werpen. Want ook wat make-up betreft,
mag je helemaal voor metaalkleuren gaan. Deze look oogt veel
natuurlijker dan de vorige trends en de tinten flatteren gelukkig haast
elk huidtype. Warme brunettes kiezen best voor goud, koele blondines
gaan voor zilver. (br.Nina)
Plensbuien zijn vaak catastrofaal voor je algemene look. Je haren
plakken al snel tegen je hoofd, je mascara loopt uit, en je regenjas is
allesbehalve stijlvol. Quinny lanceerde daarom fashionable regenjassen
en bijhorende paraplu's. De print doet terugdenken aan de beginjaren
van Pucci, druk en bijzonder kleurrijk. Opvallen doe je zeker en vast
met de paraplu en bijhorende jas van Quinny. De kleurrijke regentenue
maakt deel uit van een beperkte collectie met grafische prints van de
Deen Hendrik Vibskov. Voor de paraplu tel je gemiddeld 100 neer. (br.she)
Schoonheidsspecialisten beweren dat
meer mannen de nagellak ontdekken. Zakenmannen tref je niet zelden aan
in schoonheidscentra voor een manicure, afgewerkt met een laagje
kleurloze nagellak. Vooral in de VS zouden onberispelijk gemanicuurde
en kleurloos gelakte vingernagels, furore maken bij zakenlui.
Voor
gekleurde nagels is het nog even wachten. Of toch niet, als het aan de
ontwerper Hans Ubbink ligt. Tijdens zijn autumn/winter 2009 show
stuurde hij mannen met gekleurde nagels op de catwalk. Betekent dit dat
onze jongens volgende winter met zwarte of bloedrode nageltjes
rondlopen? (br.Nina)
Marlies Dekkers uitgeroepen tot ondernemer met meeste lef
dekkers
De Nederlandse lingerieontwerpster Marlies Dekkers is uitgeroepen tot
de ondernemer met het meeste lef. Dekkers kreeg de Lef Award tijdens de
Big Improvement Day in Amsterdam.
Dekkers vierde onlangs het vijftienjarige bestaan van haar
gelijknamige lingeriemerk. De Nederlandse staat bekend om haar strakke,
moderne designs gecombineerd met een hoog erotiekgehalte.
Volgens de Big Improvement Day, een conferentie voor ondernemers in
Amsterdam, is Dekkers vernieuwend omwille van de opschudding die ze
veroorzaakt in de lingeriewereld. "Ze is continu vernieuwend en houdt
vast aan de doelen die ze wil beroeken."(br.She)
De first lady is
duidelijk fan van de juweelontwerper Loree Rodkin. Ze droeg zijn
creaties op de verkiezingsavond, het inauguratieconcert en het
inauguratiebal. De lange wit gouden oorbellen met diamanten en
eenvoudige armbanden gaven haar witte assymetrische baljurk extra
cachet.
Privilege Alle
juwelen die Michelle droeg op het bal zullen opgenomen worden in de
permanente collectie van het Smithsonian Museum. Juweelontwerper Loree
Rodkin: "Het is een privilege om bij te dragen aan een stukje
geschiedenis. Vandaag heeft ons land opnieuw hoop. Michelle is niet
alleen een teken van hoop, maar ook van moed en veel stijl. Ik ben zeer
vereerd dat ze voor mijn juwelen koos. Zo kon ik ook deel uitmaken van
deze geweldige gebeurtenis."
De collectie van Loree Rodkin is
wereldwijd verkrijgbaar is gespecialiseerde juweliers in Hong Kong,
Frankrijk, Italië, Rusland, Griekenland en Zwitserland. (br.hln)
Modemerk Dolce & Gabbana waagt
een stapje in de beautywereld met een eigen make-uplijn, mediterrane
tinten zetten de toon. Het ontwerpersduo koos voor één van de meest
glamoureuze actrices om deze te promoten: Scarlett Johansson.
Rozengeur Dit
is de eerste keer dat Dolce & Gabbana een stap in de beautywereld
zetten, ze hebben wel al een succesvolle parfumlijn. "Make-up is net
als een jurk voor een vrouw. Deze lijn ligt helemaal in de lijn van
onze andere ontwerpen. Je kan net als bij een outfit afhankelijk van je
humeur van make-up veranderen. De verpakkingen van de producten zijn
ook glamoureus: de tasjes en doosjes zijn goud. Voor de eerste lijn
zochten ze inspiratie bij mediterrane kleuren en de lipsticks hebben
een rozengeur. "Toen we als kinderen de handtas van onze moeders
openden, snoven we meteen de geur van lipstick op. Ik heb al gemerkt
dat als vrouwen hun make-up nemen, ze er eerst aan ruiken", aldus Dolce
& Gabbana. Vanaf februari zal de lijn in de winkels liggen.
Marilyn Monroe Het
ontwerpersduo vergezelde vorig jaar Scarlett Johansson naar het Costume
Institute Gala, waar ze paradeerde in een prachtige jurk van Dolce
& Gabbana. "Scarlett is zelfzeker, het is een mooi meisje en ze is
makkelijk om mee te werken. Helemaal Dolce & Gabbana", aldus de
ontwerpers. "Voor de campagne zien we Scarlett als een moderne versie
van Marilyn Monroe". (br.nina)
Een rode jurk
waarmee je zowel kunt gaan werken als feestjes afschuimen voor slechts
11 euro, het lijkt onvindbaar. Een Britse kledingketen biedt het echter
aan en belooft dat dit het leven van vele vrouwen zal opfleuren.
Recessionista Door
de economische crisis en zeker na de feestdagen letten velen op hun
uitgaven. Maar net in deze harde tijden kan een trendy aanwist de
donkere dagen wat verlichten. De Britse keten 'The Big Discount Store'
biedt nu een hippe, elegante en veelzijdige jurk aan voor slechts 11
euro. Hij kreeg de toepasselijke naam: 'The red recession dress'. Wat
zoveel betekent als 'De rode crisis jurk'. Daarmee wil de keten
'recessionista's' aanspreken: modebewuste vrouwen die zich niet langer
dure stukken kunnen veroorloven.
Mode-item van 2009 De
jurk is geïnspireerd op de jaren '50 en dankzij zijn levendige rode
kleur valt hij goed op. Hij is volledig gevoerd, heeft opvallende
mouwen en een schitterend décolleté. Daarom zou het volgens de keten
het mode-item van 2009 moeten worden. "We zijn zeker dat deze jurk het
leven van vele vrouwen zal opfleuren", aldus een woordvoerder van de
keten.
Maar 'The Big Discount Store' is niet de enige die steeds
goedkopere, maar toch fashionable outfits aanbiedt, in Groot-Brittannië
strijden verschillende winkels om het hart van de recessionista. Vorige
week nog kon je er in een keten een trouwjurk voor 110 euro kopen. (br.nina)
Op zoek naar de elegantie en chic uit de jaren 50? Dan kan je je
deze zomer helemaal uitleven met de nieuwste zonnebrillencollectie van
Theo en Tim Van Steenbergen. De twee Antwerpse labels sloegen speciaal
voor de zomerlijn de handen in elkaar.
Chromen sierlijsten, glimmende bumpers, en de afgeronde hoeken van
Amerikaanse oldtimers, maar ook de onovertroffen klasse van Jackie
Kennedy betekenden ongekende inspiratiebronnen voor de Antwerpse
modeontwerper Van Steenbergen.
Hij creëerde zes verschillende 'American oldtimers'brillen, 3 uit
kunststof en 3 uit metaal. De sierstrip op het montuur en het
koetswerk, alsook de verschillende varianten op de schildpadmonturen
doen terug mijmeren naar de jaren 50. De collectie is verkrijgbaar bij
de Theo Opticiens(br.she)
De rolkraag is een
tijdloos stijlvol kledingsstuk, het overleeft al sinds de jaren '50.
Het is veel meer dan een veredeld t-shirt, het kan een goed alternatief
betekenen voor hemd en das. Met een hippe vest staat het meteen
stijlvol.
Casual én stijlvol Lang
geleden was de rolkraag het uniform van vissers. Sinds de jaren '50
startten de trendy Franse mannen met het dragen van deze trui in het
dagelijkse leven. De rolkraag is een ontzettend veelzijdig kledingstuk.
Een dikker exemplaar staat mooi op een jeans, ideaal in de winter om
een casual outfit af te maken. Een dunner exemplaar kan je onder een
vest dragen met een donkere jeans, zo zie je er meteen stijlvol uit. En
in deze koude tijden is het natuurlijk ook warm, de rolkraag is als een
trui met ingebouwde sjaal.
Tips Ga voor
donkere basiskleuren, zo kun je je trui erg vaak dragen. Zwart is goed,
maar donkerblauw kan ook veelzijdig zijn. Deze kleuren zijn ook het
best combineerbaar met de meeste donkere jasjes en broeken of zelfs
kostuums. Wil je toch voor een lichtere kleur gaan, kies dan voor
grijs. Met felle kleuren val je meer op en maak je een statement. Een
witte rolkraag is moeilijker te combineren, maar een zelfzekere man als
Hugh Jackman komt er mee weg. (br.nina)
De bleke,
afgewassen spijkerbroek kan je niet nieuw noemen, maar lijkt in 2009
wél uiterst trendy te worden. De gebleekte variant wordt op heel wat
catwalks en in nieuwe collecties gespot.
Het
doet alvast denken aan de zomer van 1994, waar washed-out denim toen
volop in het straatbeeld opdook. Een afgeleefd paar jeans kan er best
wel aardig en fantastisch uitzien, maar ziet die nieuwe, verwassen
lichtblauwe jeans er even 'cool' uit? (br.nina)
Dit seizoen lijkt de modewereld terug te grijpen naar de jaren 80. Neen
het is nog lang niet tijd om je lange wollen sokken, en zweetbanden
boven te halen, maar de schoudervullingen lijken alvast wel terug
volledig hip te zijn.
Schoudervullingen zorgen bij het verkeerde figuur al snel voor een
enorm geblokt uiterlijk, en zelfs de meest schriele modellen tonen
robuust in een mantelpak met mousse vullingen.
Toch grijpen Karl Lagerfeld, Louis Vuitton, Balmain, Proenza
Schouler en Jean Paul Gaultier terug naar de jaren 80-stijl om hun
kledij dat tikje meer te geven. Eén tip: koop losse vullingen, en
probeer ze thuis eventjes uit. Voel je jezelf als een Viking op
veroveringstocht? Gooi ze dan snel weg en vergeet deze trend! (br.she)
C&A heeft een
eerste glimp van haar nieuwste lente- en zomercollectie getoond.
Romantische patronen, zwierige wijde minirokken en lieflijke kleding
vinden we, net als bij andere ketens, ook bij hen terug. C&A kiest
dit jaar ook duidelijk voor de maritieme stijl. Diepblauwe tinten, wit
en marine lijken veel gebruikt. (br.nina)
Walter Van Beirendonck droomt weg over de toekomst
beirendonck
De Parijse Galerie Polaris wijdt een solotentoonstelling aan de
werken van Walter Van Beirendonck. De titel van de expo '2357' is een
verwijzing naar Van Beirendonkcs motto: Kus de toekomst.
Tijdens de expo worden tekeningen, video's en enkele unieke 'rock
& roll' ontwerpen van Van Beirendonck tentoongesteld. De
tentoonstelling loopt nog tot 21 februari in Galerie Polaris in Parijs.
Het carrékapsel
met de klassieke bob bestaat honderd jaar en doet het opnieuw bijzonder
goed. De klassieker is één van de enigen die zoveel kaarsjes mag
uitblazen. Al lijkt het er sterk op dat ook andere klassieke
Hollywoodkapsels bezig zijn aan een comeback.
Ophef Honderd
jaar geleden kon de bob op weinig bijval rekenen. Uitgevonden door de
Parijse kapper Antoine in 1909, zorgde de snit voor heel wat ophef.
Heren waren niet meteen te vinden voor kortgeknipte vrouwen. In Amerika
werden zelfs dames ontslagen als ze hun haar zo lieten knippen.
Variaties De
bob heeft intussen een lange weg afgelegd en sterren als Katie Holmes
of Victoria Beckham toonden recent dat de bob nog steeds mag gezien
worden. In talloze variaties en in verschillende stijlen, kan het
kapsel door alle leeftijden gedragen worden.
Simpel en sexy Ook
andere klassieke Hollywoodkapsels zijn aan revival bezig. Kenners
voorspellen dat het haar terug simpel en sexy wordt. Actrices en
sterren kiezen terug voor een klassieke look en niet voor trends. Sally
Hershberger, een celebrity haarstylist, verwacht dat de klassieke stijl
uit de depressiejaren terug in zal worden. In die tijd waren Veronica
Lake en Lauren Bacall mode iconen.
Krullen in de nek Ook
Seji Kitazato, creative director bij Frédéric Fekkai, stelt dat
klassieke stijlen terug belangrijk worden. Zachte krullen zijn daarbij
belangrijk, liefst in de nek en met als nieuwste accessoire lange
vintage oorbellen. Ook de zware 'smokey eyes' worden vervangen door een
zachtere make-up. Hollywood wil zo de extravagantie in deze huidige
financiële situatie, beperken. (br.nina)
Het merk Loewe
komt met een eigenaardig paar schoenen. De naam, de stoffen, de
inspiratiebron: werkelijk niets aan de 'Rose and storm lizard ruffle
shoes' is 'normaal'.
De
inspiratie haalde creatief directeur Stuart Vevers van de beroemde
nachtclub Paris Palais, wat resulteert in paarse en afgewassen roze
tinten, met felrode of abrikoosoranje details. Deze schoenen werden
gemaakt met slangenhuid, voorzien van ruches én voorzien van een dikke,
vette, rode (!) hak.
Bij de Britse Vogue zien ze het al
helemaal zitten. "Wij plannen deze schoenen te dragen met zwarte
leggings, een zwarte kokerrok of een harembroek deze zomer." Voor de
schoenen tel je wel 750 pond neer. Te koop bij Harrods and Selfridges.
(br.hln)
De handtassen van
actrice Mischa Barton zijn nu ook te koop via haar eigen online shop.
Vorig jaar ontwierp Barton haar eerste lijn voor het merk Asos.
Ondertussen is haar tweede collectie ook gelanceerd, en de tassen kopen
kan nu geen probleem meer zijn!
Soorten, versies en kleuren Barton
brengt in haar zomercollectie 12 soorten tassen op de markt, die elk
een of meerdere versies hebben (schoudertas, clutch, en it-bags). Ook
de kleuren zijn gevarieerd: wit, zwart en bruin voor de 'gewone
tassen', felblauw, paars of een zebraprint voor de durvers.
Krullerig signatuur De
tassen kregen allemaal vrouwennamen, op één uitzondering na: een
felblauwe tas in gelakt leer genaamd Oscar. Het signatuurteken van
Barton is een groot gelig metalen 'krullerig' slot. Dat past vreemd
genoeg perfect bij de vintagetassen.
"Ik raak geïnspireerd door
verschillende dingen, maar ik denk dat mijn echte modeinconen mensen
zijn als Anita Pallenberg en Marianne Faithfull", aldus Mischa Barton.
"Het is die periode waarbij ik me het meest op mijn gemak voel, en
heeft de uitstraling waar ik van hou". Dat schrijft Styletoday op haar
website.
De prijzen vallen goed mee, zeker voor celebdesigns.
Een clutch kan al voor 30 pond, een grote it-bag loopt op tot 200 pond.
(br.nina)
Het is lang
geleden dat het nog zo koud was in België, zo lang zelfs dat we het
gewoon werden het hele jaar door met onze zomerkledij te pronken. Smijt
daarom alle stijlregels overboord om deze barkoude winter warm door te
komen.
Warme voeten Heb
je ontzettend last van koude voeten, onafhankelijk van het aantal
sokken dat je draagt? Je kunt je fashionable enkellaarsjes blijven
dragen dankzij deze zooltjes van schapenvacht. Je hebt ze al ongeveer voor 10 euro.
Fit Wil je fit de winter doorkomen, probeer dan de winterversie van de fitflops, de Billow.
Zo bereid je je voor op de lente zonder cellulitis. Zelfs al draag je
ze enkel als pantoffels in de zetel, ze zijn alvast lekker warm.
Handschoenen Een stijlvolle manier om je handen warm te warmen in de winter, is met een paar lange, lederen handschoenen.
Er zijn enkele gouden moderegeltjes die je nu overboord mag smijten:
Panty's onder je broek Dit
was tot voor deze koude tijden de grootste modefout die je kon maken.
Ook nu is het nog steeds niet sexy, maar wel toegestaan.
Sokken in Uggs Normaal
gezien hoef je geen lange sokken in je Uggs te dragen. Maar als je
kiest voor lange, stijlvolle exemplaren die boven je schoenen komen
piepen, kan dit wel.
Hakken Stiletto's
zijn voor veel vrouwen het favoriete accessoire, maar in de sneeuw zien
ze er gewoon belachelijk uit. Berg ze dus maar op tot de lente weer in
het land is.
Thermisch ondergoed Toegegeven, thermisch ondergoed is allesbehalve sexy. Maar het is wel ontzettend warm. Bij American Apparel hebben ze trendy, thermische leggings in de mooiste kleuren als paars of roze.
Skijas Je
skijas is allesbehalve stijlvol en je voelt je er helemaal niet zo
zelfzeker in als in je mantel waarmee je gaat werken. Maar je kan hem
met leuke accessoires als een trendy sjaal, stijlvolle handschoenen en
schitterende laarzen een heel pak stijlvoller maken.
Trui in broek Sinds
de jaren '80 gedaan zijn, is het absoluut een modemisser om je een
truitje in je broek te stoppen. Kies een topje dat lang genoeg is om in
je broek te dragen en combineer met een lange, wollen cardigan. (br.nina)
Ook last van koude
voeten? 'Hotslofs' zijn ideaal om je onderste ledematen op te warmen.
De lichtgewichtpantoffel, in sokvorm, heeft een ingebouwd
verwarmingselement dat in de microgolfoven op te warmen is. Een
mengeling van granen en kruiden zit vervat in het kussentje en geeft
gedurende uren lekker warme voetjes. Ze passen voor iedereen en zijn
slechts in één maat te verkrijgen.
Ook
de 'Slippies' geven hun warmte af. Ze zijn volledig gemaakt van
natuurlijke producten als lijnzaad en lavendel en voelen al even zacht
aan. Beide pantoffels zijn verkrijgbaar in vele drogisterijen en
natuurwinkels. (br.hln)
Couturier Ralph Rucci is door de New York ontwerpschool benoemd
tot Mode Icoon van 2009. Rucci zou een inspiratiebron zijn voor menig
jong designer, en bovendien niet vies om enkele trucjes van de foor te
delen met jonge enthousiastelingen.
"De afstuderende studenten volgen het werk van Rucci al sinds het
prille begin, toen ze bij wijze van spreke nog geen naald in de hand
hadden genomen. Ze hebben uit eigen hand enkele van zijn
couturemethoden geleerd, en zelf toegepast in hun thesis", vertelt
Rosie DePasquale, directrice van de NY ontwerpschool in Vogue.
Rucci zelf liet weten vereerd te zijn met de benoeming. (br.She)
Met de
vriestemperaturen van de laatste dagen leek de lente nog nooit zo
veraf. We kregen het toch wat warmer bij het bekijken van de komende
lentecollectie van H&M. Daarbij draait alles rond volume,
romantiek, opvallende prints en kleuren.
Romantisch én sexy H&M
is zoals altijd weer helemaal mee met de trends: de hippe jumpsuit en
de ultrakorte short zul je er in de rekken vinden. Daarnaast zien we
veel items met een romantisch kantje, zoals volumineuze bloesjes en
jurken en zwierige, lange rokken. Maar het mag ook sexy zijn met
strakke jeans, korte shorts en de nauwaansluitende 'pencil skirt'.
Knallen Lichte
pastelkleuren zijn trendy, maar in de collectie zitten ook knallende
kleuren en prints. Je hebt niet alleen romantische bloemetjes, we zien
strepen, ruitjes en grafische prints bij shorts en bloesjes. Een
collectie waar je dus volop mee kan experimenteren. De truc zit hem in
het combineren, je mag opvallen, maar laat het geen kakofonie worden.
(br.Nina)
Ok, sexy kan je ze
niet noemen, maar warm zijn ze wel: de enige, echte UGG-muts! Na de
gelijknamige populaire laarzen heeft de Australische afdeling ook een
hele wintercollectie voorbereid. Naast de muts zijn er ook nog
oorwarmers, wanten, sjaals, hoeden, caps en hoofdbanden. Dat schrijft
elle.nl op haar website.
Mannen: stoer Voor
mannen is er een pet met oorkleppen en een warme muts met oorkleppen,
telkens verkrijgbaar is tinten grijs en bruin. De sjaal is afgewerkt
met de typische UGG-schapenvacht, de handschoenen zijn gemaakt uit
leer. De collectie is stoer en zonder franjes.
Vrouwen: keuze is luxe Vrouwen
hebben, zoals gewoonlijk, meer keuze. Drie oorverwarmers, een hoofdband
en een boel hoeden (waaronder een cloche en enkele caps) en mutsen
(waaronder ook de hippe baret). De hoeden zijn gemaakt uit het typische
Ugg-materiaals (schapenvel), de mutsen vallen onder het 'gewone'
breiwerk.
Ook zijn er twee 'typische' sjaals, en vier gebreide
én een cape. Voor de warme handjes is er een paar wanten, en zes paar
handschoenen. Naast alle schoenen, natuurlijk. Nee, kou zal je niet
lijden met deze wintercollectie...
Voor verkoopadressen in België klik je hier. (br.hln)
Het nieuwe
modejaar heeft heel wat in petto. In 2009 zien we heel wat trends van
vorig jaar terugkomen, maar het mag nu allemaal wat extremer. Dat is
goed voor je budget, want met slechts enkele nieuwe stuks loop je er
meteen trendy bij.
Bloot Prada
herleidde in de lentecollectie topjes tot iets wat meer op een beha
lijkt. Je draagt ze op een zijden rokje en combineert met een sjaal of
bolero om toch niet te bloot te gaan. Het feit of vrouwen bereid zijn
om zich zo bloot te geven, is een andere vraag. Ook flatteert het heel
weinig vrouwen. Dus als je geen strak buikje hebt, is deze trend geen
aanrader voor jou.
Ecomode We zagen het
vorig jaar al met ecocollecties bij H&M en Only, maar de trend zet
zich nog verder door. Groene websites schieten als paddestoelen uit de
grond en ook de couture gaat eco. Mygreenlipstick.com is een website waar je de meest trendy én chique ontwerpen vindt.
Franjes We
zagen het al in 2008 met franjes aan laarzen, maar nu zien we deze
trend bij elk kledingstuk terugkomen. We zagen het bij de
lentecollectie van Alexander McQueen bij korte jurkjes, Jean Paul
Gaultier ging eerder voor folk met lange rokken en ponchos. Dit is een
moeilijk te dragen trend. Dus als je twijfelt, speel dan op veilig en
draag een tas of sjaal met franjes.
Jumpsuits De
jumpsuit is al langer in, Stella McCartney experimenteer er al jaren
mee. Dit stuk wordt in 2009 wel verfijnder, nu kan je hem ook in het
dagelijkse leven dragen.
Metallic make-up Een
goedkope manier om trendy de lente in te gaan: koop oogschaduw met
metaalkleuren. Goud en zilver zijn de kleuren voor je ogen. Voor elk
budget vind je wel wat, haast elk merk heeft deze kleuren opgenomen in
zijn gamma.
Brillen Brillen zijn niet
langer voor nerds, in 2009 zijn ze fashionable. En je mag er mee
opvallen, kies voor een retrodesign dat lijkt op de bril van Dame
Edna's of kies voor een zwaar montuur als dat van Woody Allen.
Knallende kleuren Vorig
jaar deden de felle kleuren het al goed, maar in 2009 mag je ze volop
combineren. Probeer eens knalroos truitje met een feloranje rokje en
een groene handtas. We zagen deze trend vooral bij de collectie van
Viktor & Rolf, ideaal om op te vallen en te stralen.
Opvallende strandkledij De
tijd van het eenvoudige badpak of bikini is voorbij. Je mag in 2009wat
vlees tonen. De strandkledij voor de komende zomer is heel stijlvol, er
is lang nagedacht over het design. Toegegeven, het zijn niet meteen
stukken waarmee je in de zee of het zwembad kunt duiken.
Jaren 20 Retro
is al langer terug, dit jaar gingen ontwerpers hun inspiratie in de
jaren '20 halen. We zien deze trend vooral bij avondkledij. Scoor met
glamoureuze jurken die doen denken aan de eerste filmsterren.
Houten sandalen De
sleehak is trendy in 2009, je scoort helemaal met een houten hak. Kijk
naar de ontwerpen van Gucci, Louboutin en Sergio Rossi voor inspiratie.
(br.Nina)
Het bekende
Nederlandse herenkledingmerk Oger opent op 14 januari een vestiging in
het centrum van Antwerpen. Het is de eerste buitenlandse winkel voor
het label, dat naast eigen creaties ook andere luxueuze herenmerken
verkoopt zoals Paul Smith en Tom Ford. Oger bestaat sinds 1989 en staat
vooral bekend als leverancier van maatpakken in Italiaanse stijl.
Verschillende
bekende Nederlanders, waaronder ook leden van de koninklijke familie,
dragen Ogers creaties. Het merk noemt de opening van een Antwerpse zaak
in de Lange Gasthuisstraat een droom die werkelijkheid wordt.
Een
woordvoerder van Oger bevestigt dat er ook contacten zijn met een
aantal bekende Vlamingen, voornamelijk bij tv-zenders. Namen worden
echter nog niet genoemd. (br.hln)
John Galliano, hoofdontwerper bij Christian Dior, zijn jaar kan
al niet meer stuk. De designer wordt namelijk geëerd door de Franse
'legion of honour' voor zijn baanbrekende werk in de modewereld.
Galliano is met zijn nominatie de 3de designer in rij die de award
mag ontvangen. Sonia Rykiel, Azzedine Alaia en Yves Saint Laurent
gingen hem reeds voor.(br.hln)
Koude oren zijn
een groot probleem in deze barre dagen. Aangezien een muts je kapsel
volledig ruïneert, is dit voor fashionista's niet de beste oplossing.
Wil je je trendy zijn én warm hebben, kies je voor oorwarmers. Je hebt
dit seizoen zelfs trendy exemplaren van Ugg.
Passend bij outfit Het
aanbod van oorwarmers is ontzettend uitgebreid dit seizoen. Je hebt er
kleurrijke en stijlvolle, er bestaan zelfs exemplaren met nepbont. Voor
elke outfit is er een passende oorwarmer. (br.hln)
De financiële crisis doet ons
grijpen naar meer make-up en lipstick. Grote aankopen moeten eraan
geloven en mensen verwennen zich liever met kleinere luxeproducten als
cosmetica. De 'lipsticktheorie' werd ontwikkeld door ene Leonard
Lauder, een voormalig topbestuurder van Estée Lauder.
Cijfers De
geldbeugel blijft vaker dicht, zeker als het over grote aankopen als
auto's, vakanties of nieuwe keukens betreft. In de plaats daarvan
smukken we onze moraal liever op door meer geld te besteden aan make-up
of andere kleinere luxeartikelen. De verkoopcijfers van L'Oréal,
Beiersdorf en Shiseido bevestigen deze trend.
Grote Depressie De
theorie werd uitgevonden tijdens de Grote Depressie, toen de
industriële productie halveerde en de cosmetica-industrie sterker
bloeide dan voorheen. Tijdens de recessiejaren 1990 en 2001 steeg de
verkoop van smeerseltjes ook al, net als na 9/11 in de VS.
Man/vrouw Heeft
de consument weinig vertrouwen in de economie, worden de centjes liever
gespendeerd aan zaken die hun spaarpotjes weinig of niet aantasten.
Vrouwen doen dat met lipstick of cosmetica, mannen grijpen eerder naar
nieuwe gadgets. (br.Nina)
Het 'heupdoekje' bij Xtra Life Lycra werd ook gespot bij Poko Pano.
Wat gaan we deze zomer zoal dragen op het strand
De
eerste indruk van de zwemmodecollectie zoals voorgesteld in Miami? Weg
prints, weg trikini's, weg badpakken en welkom zebraprints, vlekkerige
en bandeaubikini's en strandjuwelen!
To print or not to print? Zowel
Luli Fama als Cia. Marítima gebruikten de zebraprint, die op een
vreemde manier verfrissend lijkt na de jaren van luipaardprints. Voor
de minder wilde beesten onder de vrouw zijn er de vlekkerige bikini's,
die nog het meest doen denken aan een mislukte batik.
Anderen
maken vooral gebruik van symmetrische patronen of, nog steeds populair,
polkadots in alle maten, kleuren en patronen. Ook opvallend:
bikinitopje en -broekje hoeven echt niet hetzelfde patroon te hebben.
Hetzelfde kleurenpalet volstaat.
Geen trikini of zomerhoed Voor
de rest zijn alle huidige trends weer verdwenen: de trikini duikt nog
maar zelden op net als een gewoon badpak, dat deze zomer nog het
toppunt van glamour lijkt. In plaats daarvan wordt terug voor
minibikini's gekozen, liefst de bandeau, een strapless versie dus. Ook
de zomerhoed is nergens te bespeuren, behalve in een overdreven
uitvoering zoals bij Pistol Panties.
Glamoureuze dramaqueens Het
enige dat overeind blijft is het dramatische glam-effect: elk zichzelf
respecterend merk heeft wel een bikini waar de glamour van af spat. Bij
Luli Fama gaat het om een donkergele bandeaubikini afgewerkt met steentjes en bandjes die een patroon over het lichaam vormen.
Cia Marítima
koos voor een variant van de bikini met gewone schouderbandjes: dikke
schouderbandjes en een soort 'doekje' aan de zijkant van het broekje.
De glambikini van Pistol Panties is marineblauw en afgewerkt met houten cirkels. Poko Pano koos voor een dramatisch zwarte bikini, met gebruiste bandjes op de borst. Bij het brave Vix is een gedecolleteerd zwempak het enige ietwat glamoureuze.
Xtra Life Lycra
is dan weer een en al glamour: een witte bikini met zwarte strikjes en
een boa, een doorzichtig zwart badpak met gouden strepen of een groene
bikini met witte bolletjeskettingen: we weten zo gauw niet wat kiezen.
Strandjuwelen of straatbikini? De
collectie van Xtra Life Lycra sprong er tussenuit op alle mogelijke
manieren. Het meest in het oog springend waren de vele accessoires die
de modellen meekregen. Bij de accessoires tellen we zowel sjaals,
armbanden, halskettingen, hoedjes, heupdoekjes (ja weeral), voiles en
een colbertje.
Bijna alsof de badmode 'gewone' mode wordt en
door de accessoires gewoon ook op straat kan worden gedragen. Duidelijk
niet bedacht door iemand die het Belgische zomerweer kent... (br.hln)
Een te krappe broek, een jas die vloekt bij de rest van je kleren en knellende schoenen. En niet te vergeten: een rothumeur en een geplunderde bankrekening. Vermijd dat rampscenario en volg onze tien tips voor een geslaagde soldenjacht. 1. Draag gemakkelijke kleren en schoenen Regel nummer één. In alle drukte kun je pijnlijke voeten echt wel missen. En maak het passen van kleren niet moeilijker dan het in het gewriemel al is. Als de wachtrijen aan de paskamers echt te lang worden, kan je met gemakkelijke kleren al eens iets passen in de winkel zelf. Maar hou het fatsoenlijk.
Neem vooral ook drankjes en koekjes mee als handig tussendoortje. Met een lege maag kan je niet helder meer nadenken en koop je dingen waar je achteraf spijt van krijgt. Af en toe een pauze nemen en rustiger zijstraten opzoeken mag je niet zien als tijdverlies, maar als investering in verstandige aankopen.
2. Ga nooit alleen winkelen Tijdens de solden hebben verkoopsters echt geen tijd voor goede raad. Kies iemand die je altijd ongezouten de waarheid zegt. Pas op met enthousiaste types die altijd geweldig kraaien, zelfs al staat die gifgroene trui je in geen duizend jaar. Neem alleen je partner mee als die zelf ook echt op koopjes wil jagen. Je hebt niets aan iemand die gruwelt van de solden. Zoek een babysit voor de kinderen als je niet van plan bent om ook voor hen kleren te kopen.
3. Kies je doelwit uit Stap niet op automatische piloot naar de Meir, de Veldstraat of de Nieuwstraat. Ga naar chiquere winkelstraten als de Louizalaan in Brussel en de Kustlaan in Knokke. In de solden is de Inno aan de Louizalaan stukken kalmer dan die in de overvolle Nieuwstraat. Het bespaart je dat ergerlijke drummen. Bedenk op voorhand welke winkels je zeker binnen wil gaan. Stel een favoriete lijstje op en werk het in die volgorde af. Zo blijf je niet hangen in winkels die niet echt iets voor jou zijn.
4. Zoek mooie, kwaliteitsvolle accessoires Misschien wil je er anders niet echt veel geld aan kwijt, maar een mooie riem of een sjaaltje in een prachtige stof kunnen zelfs een goedkope outfit helemaal af maken. Je kan er ook een ouder kledingstuk weer hip mee maken. Snuister naar een kwaliteitsvol accessoire vooral in duurdere winkels waar je anders nooit zou komen. Je zult verrast staan van de kortingen. Die spullen zijn bovendien tijdloos: mooie lederen handschoenen of een prachtig handtasje zijn blijvers. Berg ze zorgvuldig op en je kan er zonder problemen opnieuw mee scoren als ze weer in de mode zijn.
5. Beken kleur Focus niet op de modekleuren, kies kleuren die echt bij je passen. Je zou het altijd moeten doen, maar tijdens de koopjes is het nog belangrijker. Wat je in de solden koopt, wil je graag volgend jaar ook nog dragen. De kans dat okergeel en paars dan ook nog in de mode zijn, is helaas bijzonder klein. Een beetje stom dus om nu nog je kast vol paars en okergeel te hangen. En al helemaal als die kleuren niets voor jou zijn.
6. Geduld loont Wie geen doorsnee maten heeft, kan op het einde van de solden gouden zaakjes doen. Bedwing jezelf en wandel op de laatste soldendag met een brede glimlach de duurste boetiek of schoenenwinkel uit. Je hebt net een onwaarschijnlijk zaakje gedaan, denk aan kortingen tot 80 procent. Wie gezegend is met een courant maatje, kan zich daarentegen maar beter reppen.
7. Koop op het internet Op het net heb je geen last van lange wachtrijen, overvolle pashokjes of graaiende mensen die net aan jouw truitje staan te trekken.
8. Staar je niet blind op de korting Kies in de winkel eerst wat je graag ziet, pas het en als je het dan nog mooi vindt, kijk dan naar de prijs. Een winterjas met een bedenkelijke snit wordt niet mooier omdat hij maar 20 euro kost. Dan ben je beter af met een jas van 100 euro die je over drie jaar nog zal dragen.
9. Steek de grens over Rijsel bijvoorbeeld is niet ver weg, maar het is wel een leuke winkelstad met verrassende adressen. De solden lopen er van 7 januari tot 11 februari. Voor Londen ben je al wat te laat en in Nederland bestaat het soldensysteem niet meer. Op de website van het Europees Consumentencentrum vind je de soldenperiodes in heel Europa. Handig om te weten als je er toevallig op reis bent. Of misschien boek je wel speciaal een citytrip voor de solden in Barcelona? Surf naar www.eccbelgium.be en geef solden in de zoekfunctie in.
10. Ken je limieten Stel vooraf je budget op en laat kredietkaarten thuis. Zo voorkom je dat je volledig ontspoort. Maar misschien nog belangrijker: blijf hoffelijk. Graai niet naar kleren die iemand anders al had vastgenomen, gooi geen kleren op een hoop of op de grond. De verkoopsters zullen je dankbaar zijn. (br.Het Nieuwsblad)
Daar sta je dan in
een perfecte outfit, maar zonder passende handtas. Met de clutch krijgt
je feestkleding meteen een chique indruk.
Als
avondtasje is deze bijzonder geschikt. Zeul geen zware, grote tassen
mee naar het feest. Het kleine tasje staat zoveel eleganter.
Kleuren Kies
je er eentje in neutrale tinten, dan weet je dat deze bij elke jurk
past. Wie durft, kiest voor een opvallender exemplaar. Een knalrood of
paars exemplaar staat heel mooi bij bijvoorbeeld een zwarte outfit.
Zilver- en goudkleurige exemplaren geven dan weer een nog smaakvoller
effect. (br.nina)