Met de
vriestemperaturen van de laatste dagen leek de lente nog nooit zo
veraf. We kregen het toch wat warmer bij het bekijken van de komende
lentecollectie van H&M. Daarbij draait alles rond volume,
romantiek, opvallende prints en kleuren.
Romantisch én sexy H&M
is zoals altijd weer helemaal mee met de trends: de hippe jumpsuit en
de ultrakorte short zul je er in de rekken vinden. Daarnaast zien we
veel items met een romantisch kantje, zoals volumineuze bloesjes en
jurken en zwierige, lange rokken. Maar het mag ook sexy zijn met
strakke jeans, korte shorts en de nauwaansluitende 'pencil skirt'.
Knallen Lichte
pastelkleuren zijn trendy, maar in de collectie zitten ook knallende
kleuren en prints. Je hebt niet alleen romantische bloemetjes, we zien
strepen, ruitjes en grafische prints bij shorts en bloesjes. Een
collectie waar je dus volop mee kan experimenteren. De truc zit hem in
het combineren, je mag opvallen, maar laat het geen kakofonie worden.
(br.Nina)
Ok, sexy kan je ze
niet noemen, maar warm zijn ze wel: de enige, echte UGG-muts! Na de
gelijknamige populaire laarzen heeft de Australische afdeling ook een
hele wintercollectie voorbereid. Naast de muts zijn er ook nog
oorwarmers, wanten, sjaals, hoeden, caps en hoofdbanden. Dat schrijft
elle.nl op haar website.
Mannen: stoer Voor
mannen is er een pet met oorkleppen en een warme muts met oorkleppen,
telkens verkrijgbaar is tinten grijs en bruin. De sjaal is afgewerkt
met de typische UGG-schapenvacht, de handschoenen zijn gemaakt uit
leer. De collectie is stoer en zonder franjes.
Vrouwen: keuze is luxe Vrouwen
hebben, zoals gewoonlijk, meer keuze. Drie oorverwarmers, een hoofdband
en een boel hoeden (waaronder een cloche en enkele caps) en mutsen
(waaronder ook de hippe baret). De hoeden zijn gemaakt uit het typische
Ugg-materiaals (schapenvel), de mutsen vallen onder het 'gewone'
breiwerk.
Ook zijn er twee 'typische' sjaals, en vier gebreide
én een cape. Voor de warme handjes is er een paar wanten, en zes paar
handschoenen. Naast alle schoenen, natuurlijk. Nee, kou zal je niet
lijden met deze wintercollectie...
Voor verkoopadressen in België klik je hier. (br.hln)
Het nieuwe
modejaar heeft heel wat in petto. In 2009 zien we heel wat trends van
vorig jaar terugkomen, maar het mag nu allemaal wat extremer. Dat is
goed voor je budget, want met slechts enkele nieuwe stuks loop je er
meteen trendy bij.
Bloot Prada
herleidde in de lentecollectie topjes tot iets wat meer op een beha
lijkt. Je draagt ze op een zijden rokje en combineert met een sjaal of
bolero om toch niet te bloot te gaan. Het feit of vrouwen bereid zijn
om zich zo bloot te geven, is een andere vraag. Ook flatteert het heel
weinig vrouwen. Dus als je geen strak buikje hebt, is deze trend geen
aanrader voor jou.
Ecomode We zagen het
vorig jaar al met ecocollecties bij H&M en Only, maar de trend zet
zich nog verder door. Groene websites schieten als paddestoelen uit de
grond en ook de couture gaat eco. Mygreenlipstick.com is een website waar je de meest trendy én chique ontwerpen vindt.
Franjes We
zagen het al in 2008 met franjes aan laarzen, maar nu zien we deze
trend bij elk kledingstuk terugkomen. We zagen het bij de
lentecollectie van Alexander McQueen bij korte jurkjes, Jean Paul
Gaultier ging eerder voor folk met lange rokken en ponchos. Dit is een
moeilijk te dragen trend. Dus als je twijfelt, speel dan op veilig en
draag een tas of sjaal met franjes.
Jumpsuits De
jumpsuit is al langer in, Stella McCartney experimenteer er al jaren
mee. Dit stuk wordt in 2009 wel verfijnder, nu kan je hem ook in het
dagelijkse leven dragen.
Metallic make-up Een
goedkope manier om trendy de lente in te gaan: koop oogschaduw met
metaalkleuren. Goud en zilver zijn de kleuren voor je ogen. Voor elk
budget vind je wel wat, haast elk merk heeft deze kleuren opgenomen in
zijn gamma.
Brillen Brillen zijn niet
langer voor nerds, in 2009 zijn ze fashionable. En je mag er mee
opvallen, kies voor een retrodesign dat lijkt op de bril van Dame
Edna's of kies voor een zwaar montuur als dat van Woody Allen.
Knallende kleuren Vorig
jaar deden de felle kleuren het al goed, maar in 2009 mag je ze volop
combineren. Probeer eens knalroos truitje met een feloranje rokje en
een groene handtas. We zagen deze trend vooral bij de collectie van
Viktor & Rolf, ideaal om op te vallen en te stralen.
Opvallende strandkledij De
tijd van het eenvoudige badpak of bikini is voorbij. Je mag in 2009wat
vlees tonen. De strandkledij voor de komende zomer is heel stijlvol, er
is lang nagedacht over het design. Toegegeven, het zijn niet meteen
stukken waarmee je in de zee of het zwembad kunt duiken.
Jaren 20 Retro
is al langer terug, dit jaar gingen ontwerpers hun inspiratie in de
jaren '20 halen. We zien deze trend vooral bij avondkledij. Scoor met
glamoureuze jurken die doen denken aan de eerste filmsterren.
Houten sandalen De
sleehak is trendy in 2009, je scoort helemaal met een houten hak. Kijk
naar de ontwerpen van Gucci, Louboutin en Sergio Rossi voor inspiratie.
(br.Nina)
Het bekende
Nederlandse herenkledingmerk Oger opent op 14 januari een vestiging in
het centrum van Antwerpen. Het is de eerste buitenlandse winkel voor
het label, dat naast eigen creaties ook andere luxueuze herenmerken
verkoopt zoals Paul Smith en Tom Ford. Oger bestaat sinds 1989 en staat
vooral bekend als leverancier van maatpakken in Italiaanse stijl.
Verschillende
bekende Nederlanders, waaronder ook leden van de koninklijke familie,
dragen Ogers creaties. Het merk noemt de opening van een Antwerpse zaak
in de Lange Gasthuisstraat een droom die werkelijkheid wordt.
Een
woordvoerder van Oger bevestigt dat er ook contacten zijn met een
aantal bekende Vlamingen, voornamelijk bij tv-zenders. Namen worden
echter nog niet genoemd. (br.hln)
John Galliano, hoofdontwerper bij Christian Dior, zijn jaar kan
al niet meer stuk. De designer wordt namelijk geëerd door de Franse
'legion of honour' voor zijn baanbrekende werk in de modewereld.
Galliano is met zijn nominatie de 3de designer in rij die de award
mag ontvangen. Sonia Rykiel, Azzedine Alaia en Yves Saint Laurent
gingen hem reeds voor.(br.hln)
Koude oren zijn
een groot probleem in deze barre dagen. Aangezien een muts je kapsel
volledig ruïneert, is dit voor fashionista's niet de beste oplossing.
Wil je je trendy zijn én warm hebben, kies je voor oorwarmers. Je hebt
dit seizoen zelfs trendy exemplaren van Ugg.
Passend bij outfit Het
aanbod van oorwarmers is ontzettend uitgebreid dit seizoen. Je hebt er
kleurrijke en stijlvolle, er bestaan zelfs exemplaren met nepbont. Voor
elke outfit is er een passende oorwarmer. (br.hln)
De financiële crisis doet ons
grijpen naar meer make-up en lipstick. Grote aankopen moeten eraan
geloven en mensen verwennen zich liever met kleinere luxeproducten als
cosmetica. De 'lipsticktheorie' werd ontwikkeld door ene Leonard
Lauder, een voormalig topbestuurder van Estée Lauder.
Cijfers De
geldbeugel blijft vaker dicht, zeker als het over grote aankopen als
auto's, vakanties of nieuwe keukens betreft. In de plaats daarvan
smukken we onze moraal liever op door meer geld te besteden aan make-up
of andere kleinere luxeartikelen. De verkoopcijfers van L'Oréal,
Beiersdorf en Shiseido bevestigen deze trend.
Grote Depressie De
theorie werd uitgevonden tijdens de Grote Depressie, toen de
industriële productie halveerde en de cosmetica-industrie sterker
bloeide dan voorheen. Tijdens de recessiejaren 1990 en 2001 steeg de
verkoop van smeerseltjes ook al, net als na 9/11 in de VS.
Man/vrouw Heeft
de consument weinig vertrouwen in de economie, worden de centjes liever
gespendeerd aan zaken die hun spaarpotjes weinig of niet aantasten.
Vrouwen doen dat met lipstick of cosmetica, mannen grijpen eerder naar
nieuwe gadgets. (br.Nina)
Het 'heupdoekje' bij Xtra Life Lycra werd ook gespot bij Poko Pano.
Wat gaan we deze zomer zoal dragen op het strand
De
eerste indruk van de zwemmodecollectie zoals voorgesteld in Miami? Weg
prints, weg trikini's, weg badpakken en welkom zebraprints, vlekkerige
en bandeaubikini's en strandjuwelen!
To print or not to print? Zowel
Luli Fama als Cia. Marítima gebruikten de zebraprint, die op een
vreemde manier verfrissend lijkt na de jaren van luipaardprints. Voor
de minder wilde beesten onder de vrouw zijn er de vlekkerige bikini's,
die nog het meest doen denken aan een mislukte batik.
Anderen
maken vooral gebruik van symmetrische patronen of, nog steeds populair,
polkadots in alle maten, kleuren en patronen. Ook opvallend:
bikinitopje en -broekje hoeven echt niet hetzelfde patroon te hebben.
Hetzelfde kleurenpalet volstaat.
Geen trikini of zomerhoed Voor
de rest zijn alle huidige trends weer verdwenen: de trikini duikt nog
maar zelden op net als een gewoon badpak, dat deze zomer nog het
toppunt van glamour lijkt. In plaats daarvan wordt terug voor
minibikini's gekozen, liefst de bandeau, een strapless versie dus. Ook
de zomerhoed is nergens te bespeuren, behalve in een overdreven
uitvoering zoals bij Pistol Panties.
Glamoureuze dramaqueens Het
enige dat overeind blijft is het dramatische glam-effect: elk zichzelf
respecterend merk heeft wel een bikini waar de glamour van af spat. Bij
Luli Fama gaat het om een donkergele bandeaubikini afgewerkt met steentjes en bandjes die een patroon over het lichaam vormen.
Cia Marítima
koos voor een variant van de bikini met gewone schouderbandjes: dikke
schouderbandjes en een soort 'doekje' aan de zijkant van het broekje.
De glambikini van Pistol Panties is marineblauw en afgewerkt met houten cirkels. Poko Pano koos voor een dramatisch zwarte bikini, met gebruiste bandjes op de borst. Bij het brave Vix is een gedecolleteerd zwempak het enige ietwat glamoureuze.
Xtra Life Lycra
is dan weer een en al glamour: een witte bikini met zwarte strikjes en
een boa, een doorzichtig zwart badpak met gouden strepen of een groene
bikini met witte bolletjeskettingen: we weten zo gauw niet wat kiezen.
Strandjuwelen of straatbikini? De
collectie van Xtra Life Lycra sprong er tussenuit op alle mogelijke
manieren. Het meest in het oog springend waren de vele accessoires die
de modellen meekregen. Bij de accessoires tellen we zowel sjaals,
armbanden, halskettingen, hoedjes, heupdoekjes (ja weeral), voiles en
een colbertje.
Bijna alsof de badmode 'gewone' mode wordt en
door de accessoires gewoon ook op straat kan worden gedragen. Duidelijk
niet bedacht door iemand die het Belgische zomerweer kent... (br.hln)
Een te krappe broek, een jas die vloekt bij de rest van je kleren en knellende schoenen. En niet te vergeten: een rothumeur en een geplunderde bankrekening. Vermijd dat rampscenario en volg onze tien tips voor een geslaagde soldenjacht. 1. Draag gemakkelijke kleren en schoenen Regel nummer één. In alle drukte kun je pijnlijke voeten echt wel missen. En maak het passen van kleren niet moeilijker dan het in het gewriemel al is. Als de wachtrijen aan de paskamers echt te lang worden, kan je met gemakkelijke kleren al eens iets passen in de winkel zelf. Maar hou het fatsoenlijk.
Neem vooral ook drankjes en koekjes mee als handig tussendoortje. Met een lege maag kan je niet helder meer nadenken en koop je dingen waar je achteraf spijt van krijgt. Af en toe een pauze nemen en rustiger zijstraten opzoeken mag je niet zien als tijdverlies, maar als investering in verstandige aankopen.
2. Ga nooit alleen winkelen Tijdens de solden hebben verkoopsters echt geen tijd voor goede raad. Kies iemand die je altijd ongezouten de waarheid zegt. Pas op met enthousiaste types die altijd geweldig kraaien, zelfs al staat die gifgroene trui je in geen duizend jaar. Neem alleen je partner mee als die zelf ook echt op koopjes wil jagen. Je hebt niets aan iemand die gruwelt van de solden. Zoek een babysit voor de kinderen als je niet van plan bent om ook voor hen kleren te kopen.
3. Kies je doelwit uit Stap niet op automatische piloot naar de Meir, de Veldstraat of de Nieuwstraat. Ga naar chiquere winkelstraten als de Louizalaan in Brussel en de Kustlaan in Knokke. In de solden is de Inno aan de Louizalaan stukken kalmer dan die in de overvolle Nieuwstraat. Het bespaart je dat ergerlijke drummen. Bedenk op voorhand welke winkels je zeker binnen wil gaan. Stel een favoriete lijstje op en werk het in die volgorde af. Zo blijf je niet hangen in winkels die niet echt iets voor jou zijn.
4. Zoek mooie, kwaliteitsvolle accessoires Misschien wil je er anders niet echt veel geld aan kwijt, maar een mooie riem of een sjaaltje in een prachtige stof kunnen zelfs een goedkope outfit helemaal af maken. Je kan er ook een ouder kledingstuk weer hip mee maken. Snuister naar een kwaliteitsvol accessoire vooral in duurdere winkels waar je anders nooit zou komen. Je zult verrast staan van de kortingen. Die spullen zijn bovendien tijdloos: mooie lederen handschoenen of een prachtig handtasje zijn blijvers. Berg ze zorgvuldig op en je kan er zonder problemen opnieuw mee scoren als ze weer in de mode zijn.
5. Beken kleur Focus niet op de modekleuren, kies kleuren die echt bij je passen. Je zou het altijd moeten doen, maar tijdens de koopjes is het nog belangrijker. Wat je in de solden koopt, wil je graag volgend jaar ook nog dragen. De kans dat okergeel en paars dan ook nog in de mode zijn, is helaas bijzonder klein. Een beetje stom dus om nu nog je kast vol paars en okergeel te hangen. En al helemaal als die kleuren niets voor jou zijn.
6. Geduld loont Wie geen doorsnee maten heeft, kan op het einde van de solden gouden zaakjes doen. Bedwing jezelf en wandel op de laatste soldendag met een brede glimlach de duurste boetiek of schoenenwinkel uit. Je hebt net een onwaarschijnlijk zaakje gedaan, denk aan kortingen tot 80 procent. Wie gezegend is met een courant maatje, kan zich daarentegen maar beter reppen.
7. Koop op het internet Op het net heb je geen last van lange wachtrijen, overvolle pashokjes of graaiende mensen die net aan jouw truitje staan te trekken.
8. Staar je niet blind op de korting Kies in de winkel eerst wat je graag ziet, pas het en als je het dan nog mooi vindt, kijk dan naar de prijs. Een winterjas met een bedenkelijke snit wordt niet mooier omdat hij maar 20 euro kost. Dan ben je beter af met een jas van 100 euro die je over drie jaar nog zal dragen.
9. Steek de grens over Rijsel bijvoorbeeld is niet ver weg, maar het is wel een leuke winkelstad met verrassende adressen. De solden lopen er van 7 januari tot 11 februari. Voor Londen ben je al wat te laat en in Nederland bestaat het soldensysteem niet meer. Op de website van het Europees Consumentencentrum vind je de soldenperiodes in heel Europa. Handig om te weten als je er toevallig op reis bent. Of misschien boek je wel speciaal een citytrip voor de solden in Barcelona? Surf naar www.eccbelgium.be en geef solden in de zoekfunctie in.
10. Ken je limieten Stel vooraf je budget op en laat kredietkaarten thuis. Zo voorkom je dat je volledig ontspoort. Maar misschien nog belangrijker: blijf hoffelijk. Graai niet naar kleren die iemand anders al had vastgenomen, gooi geen kleren op een hoop of op de grond. De verkoopsters zullen je dankbaar zijn. (br.Het Nieuwsblad)
Daar sta je dan in
een perfecte outfit, maar zonder passende handtas. Met de clutch krijgt
je feestkleding meteen een chique indruk.
Als
avondtasje is deze bijzonder geschikt. Zeul geen zware, grote tassen
mee naar het feest. Het kleine tasje staat zoveel eleganter.
Kleuren Kies
je er eentje in neutrale tinten, dan weet je dat deze bij elke jurk
past. Wie durft, kiest voor een opvallender exemplaar. Een knalrood of
paars exemplaar staat heel mooi bij bijvoorbeeld een zwarte outfit.
Zilver- en goudkleurige exemplaren geven dan weer een nog smaakvoller
effect. (br.nina)
Vrouwen met maat 42 zijn het gelukkigst. Dat blijkt uit recentelijk onderzoek onder 3000 vrouwen van Special K in Engeland. Een kwart van deze dames beweert zelfs extreem gelukkig te zijn.
Meer dan 43% van deze vrouwen met maatje 42 zegt dat het ze niet blijer hadden kunnen zijn met hun carrière. Een derde rvan de vrouwen is ook zeer content met haar liefdesleven.
Op de tweede plaats staan vrouwen met maat 40. Driekwart van deze vrouwen is zeer tevreden met de vriendschappen in haar leven. 45% is ook blij met haar carrière.
Respondenten met maat 36 komen op de derde plek. Gevolgd door maat 44 en maat 38.
De ongelukkigste kledingmaten op een rij: 1. maat 50 2. maat 46 3. maat 48 4. maat 30/32 5. maat 44
Een woordvoerder van Special K zegt: Het is geweldig om te ontdekken dat size zero niet garant staat voor meer geluk. Ons onderzoek toont aan dat rondere vrouwen met maat 42 veel comfortabeler in hun vel zitten en gelukkiger zijn met hun leven.(br.Styletoday)
Na topmodel Kate Moss gaat ook zangeres Christina Aguilera een eigen kledinglijn ontwerpen voor de Britse keten Topshop.
Philip Green, de eigenaar van Topshop, heeft haar dat gevraagd. De
winkelketen biedt haar, naar verluidt, ruim 1 miljoen euro aan om een
collectie te ontwerpen.
Eerder raakte al bekend dat Topshop het contract met Kate Moss had verlengd. (br.She)
In accessoires
zijn dit najaar geen opvallende trends te melden, maar dat wil niet
zeggen dat ze niet bij je outfit horen. Integendeel. Er is wel één
regel die je in je achterhoofd moet houden dit seizoen: eenvoud siert.
Eén
grote armband, één opvallende baret, één mooie halsketting, een
goedgekozen haaraccessoire, eventueel gecombineerd met mooie oorbellen
- en dat is het. Kies de kleuren van je accessoires in dezelfde tint
als je schoenen of je outfit. Eén uitzondering: als de hoofdtoon zwart
of grijs is, mag je ook wel voor een diepe tint rood of paars gaan in
je accessoires, om een accent te leggen.
Het materiaal speelt
geen rol: plastic, hout of een metaal met (glanzende) zwarte steentjes
of geslepen glas. Zolang het groot, dik en/of lang is, past het in de
mode. Zorg er wel voor dat je je imago bewaakt. Kies je voor een
strakke, klassieke jurk (denk: Victoria Beckham), kies dan ook voor
elegante accessoires, zoals eenvoudige zwarte oorbellen of een
parelketting. Een lossere outfit kan gecombineerd worden met iets
opvallender, kleurrijker of speelser.
Bij de handtassen scoren
de kleine clutch-modellen het best. Een neutraal kleur, zoals zwart of
zilvergrijs met een vintagelook is de beste keuze. De grote it-bag
geldt voor het dagelijkse leven, niet voor feestjes!
Tot slot
zijn er nog schoenen. Geen laarzen, zelfs weinig enkellaarsjes, maar
hoge pumps, vaak met open teen: dat wordt bij de party outfits gezet.
Ook in neutrale kleuren als zwart of grijs, met uitzonderingen in
donkerrood of paars als je jurk heel basic is.
Opvallend: riemen
zijn er nauwelijks bij dit jaar. Getailleerde jurkjes wél, maar dat
wordt benadrukt met een band of lint in dezelfde stof van het jurkje.
(br.Nina)
Marc Jacobs ontwierp voor Louis Vuitton een schitterende collectie.
Waarbij natuurlijk veel aandacht werd besteed aan de handtassen en
andere accessoires.
De Britten zijn een natie van
haargeobsedeerden. Dat zeggen ze toch van zichzelf, en een blik op wat
cijfers moet hen gelijk geven. Britse vrouwen stappen jaarlijks 7 keer
bij een kapper binnen, bijna dubbel zoveel als de vier keer die de
kappers zelf aanraden. Britse mannen doen beter: zij gaan negen keer
langs bij de kapper.
Jong vs oud Dat
is niets in vergelijking met het jaar 2000, toen vrouwen nog gemiddeld
tien keer de kapper bezochten. Vrouwen boven de 65 gaan nog steeds
trouw 1 keer per maand, jongere vrouwen gaan veel minder vaak.
Dat
komt omdat ze meer geld spenderen aan originele kapsels en kleuringen.
Hoewel ze zichzelf graag op een kapbeurt trakteren, kunnen ze het zich
niet zo vaak veroorloven en hebben ze er minder tijd voor. Daardoor
geven ze wel meer uit aan stylingroducten, zodat ze zelf hun kapsel
kunnen fixen.
42 euro per kapsel In totaal
geven Britse vrouwen 2 procent van hun inkomen aan kappers, oftewel
gemiddeld 42 euro per kapbeurt en 67 euro per kleurbeurt. Opvallend:
ook 1 miljoen van de Britse mannen laten hun haar kleuren.
Vacatures Die
kappergekte laat zich voelen op de arbeidsmarkt. De schaarste is zo
groot dat er maar liefst 37.000 vacatures zijn, en dat beginnende
kapsters al een jaarloon halen van 40.000 pond (48.000 euro) per jaar.
En ook internationaal gooien de Britse haarkunstenaars hoge ogen. Ze
worde alom geprezen om hun creativiteit en ingezet op de grote
modeshows in Parijs en Milaan.
Geen vage grenzen Hoe
dat komt? "We zijn een eiland, dus wij staan apart. In Europa vervagen
de grenzen te gemakkelijk: de Italianen lenen van de Fransen, die net
gaan spieken waren in Denemarken. Wij hebben onze eigen ideeën en komen
daar ver mee", verklaart Akin Konizi, de Britse kapper van het jaar. In
welke mate dit in een geglobaliseerd tijdperk als het onze werkelijk
geldt, is echter zeer de vraag.
'Liever honger dan uitgegroeide wortels' Volgens
de kappers voelen ze niets van de economische crisis. "Integendeel, de
zaken gaan heel goed. Mensen willen zich goed voelen, en gaan dan al
eens naar de kapper. Misschien zullen er zijn die maar elke zes of acht
weken komen, in plaats van elke maand. Maar evenveel zullen liever
honger lijden dan rond te lopen met gekleurde haarwortels", dixit de
kappers. (br.Nina)
Laserapparaten voor thuisgebruik zijn steeds meer ingeburgerd. Zo zijn
er machientjes die overtollige haartjes definitief verwijderen vanuit
de luie zetel en zonder de dermatoloog te moeten raadplegen.
Nederlandse artsen waarschuwen nu dat deze thuislasers voor
zelfontharing bij verkeerd gebruik gevaarlijk kunnen zijn.
Deskundig Het
lijkt simpel en stukken goedkoper, een doe het zelf laser, maar is
uiterst gevaarlijk als het niet in professionele handen terecht komt.
Dermatologen zien de trend met lede ogen aan. Wat er op de tv-spotjes
en advertenties niet wordt bij gezegd is dat ondeskundig gebruik kan
leiden tot ernstige en blijvende schade aan ogen en huid.
Ook is er volgens hen nauwelijks onafhankelijk onderzoek verricht naar de veiligheid en werkzaamheid.
Schoonheidscentra Even
onveilig vinden de artsen het gebruik bij de schoonheidssalons. Ze
verwijzen daarbij naar klanten die nadien bij hen terecht komen met
ernstige brandwonden, pigmentproblemen en blijvende littekens. (br.hln)
Er zijn supersolden op komst.
Winkeliers zouden al op 3 januari, de eerste dag van de solden, van
start gaan met kortingen van gemiddeld 40 procent, die naar het einde
toe kunnen oplopen tot 70 of 80 procent. Bovendien ligt er 10 procent
meer in de rekken en zijn vooral duurdere artikels in voorraad. Dat
blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen
(NSZ).
Crisis Uit
de enquête blijkt dat de economische crisis duidelijk voelbaar is.
"Normaal hangt er net voor de wintersolden nog zo'n 35 procent in de
rekken. Dit jaar is dit zo'n 10 procent meer. Het zijn vooral de
duurdere producten die tot nu toe niet over de toonbank zijn gegaan,
zoals laarzen, setjes lingerie, merkkledij, ..." De hoofdreden van de
tegenvallende verkoop is de economische en financiële crisis.
Goedkopere producten Handelaars
zeggen dat ze intussen meer basisstukken, die minder modegevoelig zijn,
en goedkopere producten besteld hebben. Op de vraag wat de klanten de
voorbij periode vooral gekocht hebben antwoorden de handelaars dat twee
derde de duurdere stukken liet liggen. Een op de drie koos resoluut
voor goedkopere producten. De meeste handelaars (52 pct) verwachten dat
de solden hetzelfde succes hebben als vorig jaar. Eén op de vier (23
pct) meent het beter te doen, vooral omdat ze nog heel wat dure stukken
in voorraad hebben. Eén op de vier (25 pct) is pessimistisch en meent
dat de negatieve spiraal zich zal doorzetten tijdens de solden.
Druk weekend Winkeliers
verwachten heel veel van het eerste soldenweekend. De wintersolden
beginnen altijd op 3 januari, maar die dag valt dit jaar op een
zaterdag. "Omdat de meeste klanten thuis zijn is dit een topdag. Ook op
zondag 4 januari zullen heel wat winkels open zijn. Verwacht wordt dat
de handelaars veel zullen verkopen tijdens het eerste weekend", zo
luidt het.
"Geen megakortingen" Luc Ardies
van Unizo nuanceert de cijfers van het NSZ. "Ik verwacht niet dat de
gewone zelfstandige meteen met zware kortingen uitpakt. Voor hem is de
marge het belangrijkst. Bovendien mikt hij op kwaliteit en kan hij niet
zomaar met megakortingen uitpakken tegenover zijn vaste klanten. Pas
helemaal op het einde pakt hij uit met ronde prijzen voor een beperkt
assortiment. De grote ketens, die mikken op hoge rotatie, geven wel die
superkortingen." (br.hln)
Bekende designer
Donna Karan beloofde geen bont meer in haar collecties te verwerken.
Dit kwam na twee jaar volhardend protest van dierenrechtenorganisatie
PETA.
Bunny butcher De
New Yorkse ontwerpster is al lang het doelwit van PETA, op elke
catwalkshows van Donna Karan was de dierenrechtenorganisatie aanwezig
en PETA versierde zelfs heel New York versierd met anti-Karan posters.
Vorige week nog startte de organisatie een website waarop de
ontwerpster de 'bunny butcher' genoemd werd. Dit heeft duidelijk effect
gehad, want de ontwerpster beloofde deze week te stoppen met bont te
gebruiken in haar ontwerpen. "In onze collecties voor 2009 zit geen
bont en we hebben ook geen plannen om in de toekomst nog met dit
materiaal te werken", aldus Donna Karan.
Armani Vicepresident
van PETA Dan Mathews: "Dit is een grote overwinning voor de dieren, die
systematisch vermoord worden om hun pels. Nu we Donna Karan met rust
laten, kunnen we ons concentreren op andere doelwitten als Armani."
(br.hln)
Fashionista's
leven en reizen graag in stijl. Dat weten modemerken ook en dus openen
ze hotels die hun levensstijl uitstralen. Cavalli deed het al, en nu
volgt Moschino. Het merk zal in 2009 een eigen hotel openen in een oud,
neoklassiek treinstation in Milaan, het modemekka van Europa. "Maison
Moschino" zal 54 kamers tellen.
Het
interieur wordt ontworpen door Moschino's eigen creatief directeur
Rossella Jardini en haar team. Het sprookjesachtige thema zal de rode
draad zijn die de 54 kamers verbindt. De stijl wordt nu al omschreven
als 'de gewone wereld geschilderd door een surrealitische borstel'.
Op de vierde verdieping van het hotel zal een restaurant, spa, fitness en de tuin te vinden zijn. (br.hln)
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
tommy
Tommy Hilfiger zal voor het eerst in ruim 3 jaar terug een
modeshow houden tijdens de New York Fashion Week in februari. De
modeontwerper neemt er de plaats in van Vera Wang, die eerder afzegde.
Hilfigers besluit druist in tegen bijna alle andere grote designers,
die eerder besloten geen modeshow te geven tijdens NY Fashion Week
omwille van de economische crisis. Een show op NY Fashion Week kost
gemiddeld 100.000 dollar. Tommy Hilfiger zal op 19 Februari om 10 uur
zijn collectie aan het grote publiek voorstellen (br.She)