In accessoires
zijn dit najaar geen opvallende trends te melden, maar dat wil niet
zeggen dat ze niet bij je outfit horen. Integendeel. Er is wel één
regel die je in je achterhoofd moet houden dit seizoen: eenvoud siert.
Eén
grote armband, één opvallende baret, één mooie halsketting, een
goedgekozen haaraccessoire, eventueel gecombineerd met mooie oorbellen
- en dat is het. Kies de kleuren van je accessoires in dezelfde tint
als je schoenen of je outfit. Eén uitzondering: als de hoofdtoon zwart
of grijs is, mag je ook wel voor een diepe tint rood of paars gaan in
je accessoires, om een accent te leggen.
Het materiaal speelt
geen rol: plastic, hout of een metaal met (glanzende) zwarte steentjes
of geslepen glas. Zolang het groot, dik en/of lang is, past het in de
mode. Zorg er wel voor dat je je imago bewaakt. Kies je voor een
strakke, klassieke jurk (denk: Victoria Beckham), kies dan ook voor
elegante accessoires, zoals eenvoudige zwarte oorbellen of een
parelketting. Een lossere outfit kan gecombineerd worden met iets
opvallender, kleurrijker of speelser.
Bij de handtassen scoren
de kleine clutch-modellen het best. Een neutraal kleur, zoals zwart of
zilvergrijs met een vintagelook is de beste keuze. De grote it-bag
geldt voor het dagelijkse leven, niet voor feestjes!
Tot slot
zijn er nog schoenen. Geen laarzen, zelfs weinig enkellaarsjes, maar
hoge pumps, vaak met open teen: dat wordt bij de party outfits gezet.
Ook in neutrale kleuren als zwart of grijs, met uitzonderingen in
donkerrood of paars als je jurk heel basic is.
Opvallend: riemen
zijn er nauwelijks bij dit jaar. Getailleerde jurkjes wél, maar dat
wordt benadrukt met een band of lint in dezelfde stof van het jurkje.
(br.Nina)
Marc Jacobs ontwierp voor Louis Vuitton een schitterende collectie.
Waarbij natuurlijk veel aandacht werd besteed aan de handtassen en
andere accessoires.
De Britten zijn een natie van
haargeobsedeerden. Dat zeggen ze toch van zichzelf, en een blik op wat
cijfers moet hen gelijk geven. Britse vrouwen stappen jaarlijks 7 keer
bij een kapper binnen, bijna dubbel zoveel als de vier keer die de
kappers zelf aanraden. Britse mannen doen beter: zij gaan negen keer
langs bij de kapper.
Jong vs oud Dat
is niets in vergelijking met het jaar 2000, toen vrouwen nog gemiddeld
tien keer de kapper bezochten. Vrouwen boven de 65 gaan nog steeds
trouw 1 keer per maand, jongere vrouwen gaan veel minder vaak.
Dat
komt omdat ze meer geld spenderen aan originele kapsels en kleuringen.
Hoewel ze zichzelf graag op een kapbeurt trakteren, kunnen ze het zich
niet zo vaak veroorloven en hebben ze er minder tijd voor. Daardoor
geven ze wel meer uit aan stylingroducten, zodat ze zelf hun kapsel
kunnen fixen.
42 euro per kapsel In totaal
geven Britse vrouwen 2 procent van hun inkomen aan kappers, oftewel
gemiddeld 42 euro per kapbeurt en 67 euro per kleurbeurt. Opvallend:
ook 1 miljoen van de Britse mannen laten hun haar kleuren.
Vacatures Die
kappergekte laat zich voelen op de arbeidsmarkt. De schaarste is zo
groot dat er maar liefst 37.000 vacatures zijn, en dat beginnende
kapsters al een jaarloon halen van 40.000 pond (48.000 euro) per jaar.
En ook internationaal gooien de Britse haarkunstenaars hoge ogen. Ze
worde alom geprezen om hun creativiteit en ingezet op de grote
modeshows in Parijs en Milaan.
Geen vage grenzen Hoe
dat komt? "We zijn een eiland, dus wij staan apart. In Europa vervagen
de grenzen te gemakkelijk: de Italianen lenen van de Fransen, die net
gaan spieken waren in Denemarken. Wij hebben onze eigen ideeën en komen
daar ver mee", verklaart Akin Konizi, de Britse kapper van het jaar. In
welke mate dit in een geglobaliseerd tijdperk als het onze werkelijk
geldt, is echter zeer de vraag.
'Liever honger dan uitgegroeide wortels' Volgens
de kappers voelen ze niets van de economische crisis. "Integendeel, de
zaken gaan heel goed. Mensen willen zich goed voelen, en gaan dan al
eens naar de kapper. Misschien zullen er zijn die maar elke zes of acht
weken komen, in plaats van elke maand. Maar evenveel zullen liever
honger lijden dan rond te lopen met gekleurde haarwortels", dixit de
kappers. (br.Nina)
Laserapparaten voor thuisgebruik zijn steeds meer ingeburgerd. Zo zijn
er machientjes die overtollige haartjes definitief verwijderen vanuit
de luie zetel en zonder de dermatoloog te moeten raadplegen.
Nederlandse artsen waarschuwen nu dat deze thuislasers voor
zelfontharing bij verkeerd gebruik gevaarlijk kunnen zijn.
Deskundig Het
lijkt simpel en stukken goedkoper, een doe het zelf laser, maar is
uiterst gevaarlijk als het niet in professionele handen terecht komt.
Dermatologen zien de trend met lede ogen aan. Wat er op de tv-spotjes
en advertenties niet wordt bij gezegd is dat ondeskundig gebruik kan
leiden tot ernstige en blijvende schade aan ogen en huid.
Ook is er volgens hen nauwelijks onafhankelijk onderzoek verricht naar de veiligheid en werkzaamheid.
Schoonheidscentra Even
onveilig vinden de artsen het gebruik bij de schoonheidssalons. Ze
verwijzen daarbij naar klanten die nadien bij hen terecht komen met
ernstige brandwonden, pigmentproblemen en blijvende littekens. (br.hln)
Er zijn supersolden op komst.
Winkeliers zouden al op 3 januari, de eerste dag van de solden, van
start gaan met kortingen van gemiddeld 40 procent, die naar het einde
toe kunnen oplopen tot 70 of 80 procent. Bovendien ligt er 10 procent
meer in de rekken en zijn vooral duurdere artikels in voorraad. Dat
blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen
(NSZ).
Crisis Uit
de enquête blijkt dat de economische crisis duidelijk voelbaar is.
"Normaal hangt er net voor de wintersolden nog zo'n 35 procent in de
rekken. Dit jaar is dit zo'n 10 procent meer. Het zijn vooral de
duurdere producten die tot nu toe niet over de toonbank zijn gegaan,
zoals laarzen, setjes lingerie, merkkledij, ..." De hoofdreden van de
tegenvallende verkoop is de economische en financiële crisis.
Goedkopere producten Handelaars
zeggen dat ze intussen meer basisstukken, die minder modegevoelig zijn,
en goedkopere producten besteld hebben. Op de vraag wat de klanten de
voorbij periode vooral gekocht hebben antwoorden de handelaars dat twee
derde de duurdere stukken liet liggen. Een op de drie koos resoluut
voor goedkopere producten. De meeste handelaars (52 pct) verwachten dat
de solden hetzelfde succes hebben als vorig jaar. Eén op de vier (23
pct) meent het beter te doen, vooral omdat ze nog heel wat dure stukken
in voorraad hebben. Eén op de vier (25 pct) is pessimistisch en meent
dat de negatieve spiraal zich zal doorzetten tijdens de solden.
Druk weekend Winkeliers
verwachten heel veel van het eerste soldenweekend. De wintersolden
beginnen altijd op 3 januari, maar die dag valt dit jaar op een
zaterdag. "Omdat de meeste klanten thuis zijn is dit een topdag. Ook op
zondag 4 januari zullen heel wat winkels open zijn. Verwacht wordt dat
de handelaars veel zullen verkopen tijdens het eerste weekend", zo
luidt het.
"Geen megakortingen" Luc Ardies
van Unizo nuanceert de cijfers van het NSZ. "Ik verwacht niet dat de
gewone zelfstandige meteen met zware kortingen uitpakt. Voor hem is de
marge het belangrijkst. Bovendien mikt hij op kwaliteit en kan hij niet
zomaar met megakortingen uitpakken tegenover zijn vaste klanten. Pas
helemaal op het einde pakt hij uit met ronde prijzen voor een beperkt
assortiment. De grote ketens, die mikken op hoge rotatie, geven wel die
superkortingen." (br.hln)
Bekende designer
Donna Karan beloofde geen bont meer in haar collecties te verwerken.
Dit kwam na twee jaar volhardend protest van dierenrechtenorganisatie
PETA.
Bunny butcher De
New Yorkse ontwerpster is al lang het doelwit van PETA, op elke
catwalkshows van Donna Karan was de dierenrechtenorganisatie aanwezig
en PETA versierde zelfs heel New York versierd met anti-Karan posters.
Vorige week nog startte de organisatie een website waarop de
ontwerpster de 'bunny butcher' genoemd werd. Dit heeft duidelijk effect
gehad, want de ontwerpster beloofde deze week te stoppen met bont te
gebruiken in haar ontwerpen. "In onze collecties voor 2009 zit geen
bont en we hebben ook geen plannen om in de toekomst nog met dit
materiaal te werken", aldus Donna Karan.
Armani Vicepresident
van PETA Dan Mathews: "Dit is een grote overwinning voor de dieren, die
systematisch vermoord worden om hun pels. Nu we Donna Karan met rust
laten, kunnen we ons concentreren op andere doelwitten als Armani."
(br.hln)
Fashionista's
leven en reizen graag in stijl. Dat weten modemerken ook en dus openen
ze hotels die hun levensstijl uitstralen. Cavalli deed het al, en nu
volgt Moschino. Het merk zal in 2009 een eigen hotel openen in een oud,
neoklassiek treinstation in Milaan, het modemekka van Europa. "Maison
Moschino" zal 54 kamers tellen.
Het
interieur wordt ontworpen door Moschino's eigen creatief directeur
Rossella Jardini en haar team. Het sprookjesachtige thema zal de rode
draad zijn die de 54 kamers verbindt. De stijl wordt nu al omschreven
als 'de gewone wereld geschilderd door een surrealitische borstel'.
Op de vierde verdieping van het hotel zal een restaurant, spa, fitness en de tuin te vinden zijn. (br.hln)
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
tommy
Tommy Hilfiger zal voor het eerst in ruim 3 jaar terug een
modeshow houden tijdens de New York Fashion Week in februari. De
modeontwerper neemt er de plaats in van Vera Wang, die eerder afzegde.
Hilfigers besluit druist in tegen bijna alle andere grote designers,
die eerder besloten geen modeshow te geven tijdens NY Fashion Week
omwille van de economische crisis. Een show op NY Fashion Week kost
gemiddeld 100.000 dollar. Tommy Hilfiger zal op 19 Februari om 10 uur
zijn collectie aan het grote publiek voorstellen (br.She)
In plaats van te kiezen voor een dure catwalkshow heeft Alices Temperley London besloten de herfst/winter-collectie 09/10 op een andere manier aan het publiek te presenteren. De kleding zal namelijk in New York, Parijs en Londen getoond worden door middel van enorme videoschermen.
Net als Viktor en Rolf pakt het Engelse modehuis uit met een grote productie gemaakt door een internationaal team van filmregisseurs, fotografen en videomakers.
Lars von Bennigsen, CEO Temperley London vertelt: op deze manier bereiken we niet alleen een groter en internationaal publiek, maar sparen we tegelijkertijd het milieu en bieden we de economische crisis het hoofd.
De online catwalkshow van Temperley London zal in de verschillende modesteden getoond worden aan inkopers en de pers en zal op 18 februari tijdens de New York fashionweek voor het eerst te zien zijn.
Zin in een nieuwe
look? Investeer in een pruik. De tijd dat enkel oudere dames of
chemotherapie-patiënten ze dragen, is binnenkort voorbij. Pruiken zijn
aan een ware revival bezig. Dat staat te lezen op de Britse Timesonline.
Fan Hippe
jongeren ontdekken de haarstukjes. Zo geeft de Britse Pixie Geldof toe
dat ze steeds meer een pruik draagt en het 'meer plezier en vertrouwen'
schenkt. Ze beweert dat ook haar vrienden een ander exemplaar opzetten,
telkens ze uitgaan.
Eastenders actrice Kara Tointon is een
andere fan. Toen ze onlangs werd gespot op een avondje uit, droeg ze
een glanzend zwarte bob. Ze geeft tot dat deze nep was. "Ik heb er
zeven thuis," vertelt ze. "Ik heb echt een hekel aan mijn eigen haar,
dus dit is prima voor een verandering."
Nieuwe extensions Tegenwoordig
lijken ze zo echt, dat je het verschil nauwelijks merkt. Het
pruikenconcept lijkt slechts een klein stapje verwijderd van de
haarextensions. Zo beweert de Amerikaanse fashionbijbel 'Women's Wear
Daily' dat pruiken klaar staan om de haarverlengingen over te nemen.
Accessoire Dat
zou best kunnen. Wie naar catwalks en andere internationale
mode-advertentiecampagnes kijkt, merkt dat haren een onderdeel zijn van
een merk. Waar zou YSL staan zonder de scherpe zwarte bobs? Haren
lijken een aanpasbaar accessoire, net als handtassen en schoenen. Met
een pruik is dat nu eenmaal makkelijker.
Celebs Volgens
haarstylist Wendy Iles, die werkt voor Chanel en bekende celebs, zijn
pruiken een essentieel onderdeel van haar werk de afgelopen vijf jaar.
Ze denkt dat vrouwen er nu meer voor open staan omdat celebs steeds
meer van haarsnit veranderen. Met een pruik kan je makkelijker
verschillende facetten van je persoonlijkheid onderstrepen. En het is
een pak gezonder dan de haarextensions.
Imagoprobleem Er
is maar één probleem: al jaren kampt de pruik met een imagoprobleem. De
huidige generatie haarstukjes zouden daar verandering in moeten
brengen. Tegenwoordig ogen deze uiterst natuurlijk en worden ze ook met
grote precisie gemaakt van dik, glanzend en gezond haar. (br.Nina)
Ondanks de
economisch moeilijke tijden bezuinigen Nederlandse vrouwen niet op hun
uiterlijk tijdens de feestdagen. Dit blijkt uit Nederlands onderzoek.
Niet zonder mascara
74
procent van de ondervraagde vrouwen zegt met kerst op haar best te
willen verschijnen. Hoewel bijna de helft de feestdagen met het gezin
viert, willen vrouwen er extra goed uitzien, meldt nu.nl. 26 procent
van hen zegt niet zonder mascara te kunnen tijdens deze feestelijke
periode. 20 procent vindt parfum onontbeerlijk.
Langer in badkamer
De
meeste vrouwen geven zich tijdens feestdagen gemiddeld 7,7 voor haar
uiterlijk, op een gewone dag is dat slechts een 6,9. Ook wel logisch
want vrouwen besteden tijdens de kerstdagen veel meer tijd aan hun
outfit en make-up. We brengen dan gemiddeld 17 minuten door in de
badkamer, op een gewone dag is dat slechts 11 minuten. (br.nina)
Barbie was altijd
al een modepopje, maar nu zijn ontwerpers ook bereid om kledij te
ontwerpen voor 's werelds meest bekende pop. Schoenenontwerper
Christian Louboutin bijvoorbeeld, haalt er zijn neus niet voor op.
"Ik
ontwerp goede schoenen voor Barbie omdat élk meisje goede schoenen zou
moeten dragen", verdedigt de ontwerper zich. En schoorvoetend geeft hij
toe dat hij Barbie altijd al leuk gevonden heeft.
De pumps
worden ontworpen in het bekende Barbieroze en elke model in de
Mattel-modeshow op de modeweek in New York zal ze dragen. Of er één
schoen, of verschillende worden ontworpen, is nog niet duidelijk.
Te
zien aan de vorige collectie roze schoenen die hij ontwierp, mag Barbie
(en de modellen) al beginnen oefenen om te lopen zonder vallen. (br.hln)
Corrigerend ondergoed voor vrouwen was al langer op de markt, en
bovendien ook een grote hit sinds het werd opgevoerd in de populaire
sitcom 'Sex and the City'. Maar nu kunnen ook mannen hun probleemzones
verbergen.
Het Australische bedrijf Equmen brengt de eerste corrigerende hemden
en slips voor mannen op de markt. Het ondergoed zorgt niet alleen voor
een betere houding en bloedcirculatie maar het helpt ook de
probleemzones te verdoezelen. (br.She)
Nog steeds op zoek naar een gepaste feestoutift? Dan bieden de celebrities misschien wel soelaas. Zij zijn namelijk al een tijdje verknocht aan de gouden jurk.
Goud is hip deze periode. Gouden make-up, juwelen, en accessoires stelen de show in de winkeletalages. Waarom zouden we eens niet een stapje verdergaan en ons volledig hullen in gouden kledij. De celebrities zijn alvast verzot op de nieuwste trend. (br.She)
Dr. Martens schoenen zijn weer helemaal hip en trendy. De parodie
op de oude legerlaarzen is al een echte hit bij celebrities.
Hoogdringend tijd dus om die boots vanonder het stof te halen!
Topmodellen en wereldsterren Agyness Deyn, Irina Lazareanu, Jaimie
Winstone en Pixie Geldof zweren de afgelopen weken bij hun Dr. Martens.
Ze droegen ze al onder hun leggings, minirokjes en skinny jeans.
Inspiratie te over voor ons dus, om onze eigen hippe outfit te creëren
met oude boots! (br.She)
Dolce &Gabbana, het Italiaanse
modehuis, is volop bezig met het ontwikkelen van een make-up lijn. Na
de succesvolle parfums, wordt vanaf januari 2009 make-up aangeboden.
Hiervoor
werd een beroep gedaan op make-up artiest Pat McGrath, tevens
verantwoordelijk voor de opmaak van de modellen bij de shows. De
geruchten gaan de ronde dat een Hollywoodster het gezicht zal worden
van de collectie. Jessica Alba werd daarbij genoemd, omdat zij
tegenwoordig vaak in een creatie van het ontwerpersduo te zien is.
(br.nina)
Designkapsels
hoeven niet duur of lastig te zijn. Dat schrijft elle.nl op haar
website. Hoezo niet? Deze drie kapsels gezien bij drie mode-ontwerpers
zijn zélf te doen in 6 tot 8 (gemakkelijke) stappen. Een origineel én
goedkoop kapsel: wie wil dat niet?
Zo ga je aan de slag! Let wel: enkel voor vrouwen met (half) lang haar!
Nina Ricci-kapsel: 1) Leg je natte haar in middenscheiding 2) Blaas het met de haardroger naar de zijkanten van je hoofd 3) Maak krullen in het haar dat onder je oren komt 4) Borstel deze uit 5) Maak twee losse staarten ter hoogte van je oor 6) Vlecht elke staart losjes over de helft van de streng 7) Maak de strengen vast met een gepast elastiekje 8) Wrijf met je handen over de vlechten om een losser effect te krijgen
Alberta ferreti-kapsel 1) Breng een bol mousse (grootte van een sinaasappel) aan op je handdoekdroge, pas gewassen haar 2) Blaas het ondersteboven droog op de warmste stand, zo creëer je volume. 3) Maak een nonchalante zijscheiding 4)
Gebruik een stijltang om je haar heel stijl te maken. Vertrek niet te
dicht bij je hoofdhuid, en stop een 4-tal centimeter voor je haarpuntjes 5) Doe hetzelfde voor je froufrou die je vastzet met een klein speldje 6) Werk af met haarlak wil je het effect lang behouden
Roberto Cavalli-kapsel: 1) Verdeel wax over je handdoekdroge, pas gewassen haar 2) Droog je haar met de haardroger, en strijk er losjes je (propere!) handen door 3) Maak een diagonale scheiding in je haar 4) Verdeel je haar in plukken. Die naast de scheiding krijgen een grove krul met je krultang 5) Zet de eindjes vast op je achterhoofd met speldjes 6) Trek wat plukjes los achter je oor 7) Werk af met een glansspray (br.nina)
Dat de zomermode
nogal kort kan uitvallen, is weinig nieuws. Maar in de zomercollectie
van Mango dook wel een héél korte 'short' op: de maxi-onderbroek. In
saai wit en saai katoen wordt de onderbroek gecombineerd met een
opvallend topje in een drukje print of met veel ruches (zie foto's
boven).
Om
de aandacht af te leiden of omdat je kont het meest tot zijn recht komt
in een eenvoudig stukje stof? Benieuwd of rondlopen in je onderbroek
ook voor volwassenen een trend wordt...
Flatterende jurkjes Wie
verlegen is over haar billen, hoeft echter niet te panikeren. In de
collectie is er namelijk één constante: alle stoffen zijn soepel en
vloeiend, en fladderen rond het lichaam. Geen strakke pakjes, maar
losse, comfortabele en sexy jurkjes en rokjes die tegelijk ook een
beetje buik of billen kunnen camoufleren. Hoera!
Tovertuin Voor
de collectie liet Mango zich naar eigen zeggen inspireren op de natuur
en moderne landschappen met een touch van Japanse prints en bloemen. De
collectie werd dan ook 'De betoverde tuin' gedoopt, wat gezien de
bloemenprints wel begrijpelijk is.
Vrolijk, en toch Het
kleurenpalet is vrolijk, maar niet te fel, alsof de ontwerpers de
beperking van de crisis al voelden. Toch is de vraag of het oranje,
geel en blauw wel zullen aanslaan in moeilijke tijden. Alsof ze de bui
al voelden hangen, zijn er ook opvallend veel kledingsstukken in
lichtgrijs, toch niet echt een zomerse kleur.
Nonchalant elegant De
meeste jurkjes geven een gedrappeerde indruk door een slim gebruik van
frons, waardoor ze tegelijk nonchalance én elegantie uitstralen.
Stoffen als zijde en chiffon versterken die indruk en voegen er zelfs
wat zorgeloosheid aan toe. Jurkjes tot boven de knie blijven de norm,
al zijn er ook (weer) maxi-jurken en losse shorts. Je draagt met het
schoenen met een dikke zool, een open teen en een redelijk hoge hak.
Mannen Ook
voor de mannen is het nonchalante elegantie troef. Een bermuda short of
een strakke witte of lichtblauwe broek met t-shirt, vest én kunstig
geknoopt sjaaltje. Wordt het dan de zomer van de terugkeer van de
maxi-slip én de metroseksueel? (br.Nina)
Valse wimpers krijgen een volledig nieuwe dimensie dankzij de
creaties van Shu Uemura. Wimpers met een kantmotief, extralange
exemplaren van 15 centimeter bezet met gouden parels,
paperclipmodellen, je kan het zo gek niet bedenken of Shu Uemura
heeft het reeds op zijn creatielijst staan.
Om de collectie steeds up to date te houden met de laatste trends
riep het productieteam van Shu Uemura de hulp in van het ontwerpduo
Viktor & Rolf om een collectie valse wimpers te ontwerpen. De twee
zetten hun meest creatieve, extravagante voetje voor en kwamen met 3
vernieuwende setjes op de proppen.
De wimpers zijn misschien niet meteen draagbaar op een doordeweekse
avond, maar opvallen zal je zeker. Voor 97 heb je al een echte Viktor
& Rolf aan je ogen hangen.
Trinny & Susannah, het beroemde stijlduo, gaan na hun
veelbesproken tv-programma's nog een stapje verder om vrouwen te helpen
bij het creëren van de ideale look. Samen met de figuurcorrigerende
ondergoedproducent Cette ontwikkelden ze een volledige set 'Magic
Knickers'.
Te dikke billen, een hangende poep, een blubberig buikje, het kan
allemaal verdoezelt worden met de juiste middelen. Omdat geen enkele
vrouw perfect is creëerden Trinny & Susannah verschillende
figuurcorrigerende onderbroeken en rokjes.
De lijn is alvast weergaloos succesvol in Groot-Brittannië, en nu
kunnen ook Belgische vrouwen genieten van de voordelen van de
figuurcorrigerende ondergoedcollectie.
De sterkte van het flamboyante duo Trinny & Susannah is
ontegensprekelijk hun neus voor vrouwelijke schoonheid en elegantie. De
modegoeroes weten als geen ander dat een fantastisch uiterlijk niets te
maken heeft met perfecte maten, maar alles met zelfkennis.
Hun boodschap is duidelijk: vergeet je maat en ontdek je ware
lichaamsvorm. Door de mooie lichaamsdelen te accentueren en de
oneffenheden weg te werken wordt een sterk en evenwichtig totaalbeeld
gecreëerd.(br.she)