Nauwaansluitende jurken met diepe decolleté zijn vulgair deze winter.
Blote buik kan deze winter niet.
Zet je sleehakken (La Redoute) maar aan de kant deze winter.
Jassen met halflange mouwen zijn trendy, combineer met lange handschoenen.
Het regende de afgelopen maanden modetrends voor komende winter.
Fashionista's weten ondertussen wel wat ze kunnen dragen, maar waarmee
sla je een totale modeblunder? Lees ons handig overzichtje van wat je
zeker niet mag dragen deze winter.
Zichtbare slipjes Nu
heupbroeken uit zijn, is het helmaal fout om je slipje boven je broek
te laten uitkomen of om met een stukje blote buik rond te lopen. Dit
probleem los je makkelijk op door rokken en broeken met een hoge taille
te kopen, meldt Trendystyle.net.
Strak Strakke,
nauwaansluitende jurken zijn deze winter vulgair. Ook het benadrukken
van je borsten met diepe decolleté doe je beter niet. Sensueel mag,
vulgair is uit. Je lost dit makkelijk op door voor een geplisseerde rok
of jurk te kiezen.
Eenvoud Wat vorig jaar
'classy chique' werd genoemd, is nu saai. Alles wat simpel, eenvoudig
en saai is, koop je beter niet. Deze winter speel je met laagjes. Draag
een jurkje met korte mouwen over een coltruitje en combineer een jasje
met halflange mouwen met lange handschoenen.
Grijze muizen Een
grijze outfit is 'not done'. Je kan deze kleur wel gebruiken om
accenten te leggen. Wil je trendy combineren? Draag dan een grijs stuk
met felrood, petroleumblauw of smaragdgroen.
Jeans met sexy topje Heb
je een feestelijke avond voor de boeg? Ga dan niet voor een jeans met
sexy topje, maar kies voor een elegant en vrouwelijk jurkje. Met een
strapless exemplaar zit je zeker goed. Deze winter geldt: overdressed
is beter dan underdressed.
Sleehakken Ze
mogen dan wel makkelijk zitten, de sleehak is uit. Waar kies je dan wel
voor? Retro veterschoenen met hoge hak maken je trendy outfit af.
Kapje Met
truitjes of jasjes met een kapje zul je deze winter niet scoren. Je
houdt deze winter je hoofd warm met schattige wollen mutsjes. Kies voor
een trendy kleurtje waarmee je opvalt. (br.Nina)
Gezichtscrèmes verrijkt met vitamines zijn zinloos
Gezichtscrèmes verrijkt met vitamines zijn zinloos
Veel gezichtscrèmes tegen rimpels en veroudering zijn verrijkt met
vitamines. De huid zou die dan opnemen, dat beweren althans de
fabrikanten. Hierdoor kunnen de vitamines plaatselijk inwerken, exact
waar het nodig is. Maar dat is onzin, meldt gezondheid.be.
Huid als laatste Sommige
eautymerken beweren zelfs dat vitamines alleen op die manier de huid
kunnen bereiken, omdat die namelijk als laatste van de organen
voedingsstoffen toegevoerd zou krijgen. Tegen dat vitamines de huid
bereiken, zouden ze al 'op' zijn. Maar ook dat is onzin.
Niet bewezen Onze
huid beschermt het lichaam tegen invloeden van buitenaf. De bovenste
laag bestaat uit dode cellen die een barrière vormen tegen slechte
invloeden van buitenaf. Dit zorgt ervoor dat enkel speciale medicinale
crèmes met een hoge dosis vitamines de huid kunnen binnendringen. Deze
kun je enkel op doktersvoorschrift te krijgen. Onderzoek heeft nog
nooit kunnen aantonen dat cosmetica verrijkt met vitamines een positief
effect op je huid hebben. Een hydraterende crème doet je huid wel goed,
maar dat komt niet doordat er vitamines in zitten.
Voeding De
vitamines die je huid nodig heeft, kun je dus alleen via je voeding
opnemen. Eet je veel van deze producten, zal dat een positief effect
hebben op je huid.
- Vitamine A of Retinol: Deze zitten in
vlees, zuivelproducten, vis en eidooiers. Je vindt het ook als
bèta-caroteen in verschillende bladgroenten.
- Vitamine B2 of riboflavine: je haalt deze uit zuivel, brood, groenten, vlees en fruit.
-
B5 of panthotheenzuur: komt in grote mate voor in (orgaan)vlees, melk,
brood en noten. In kleinere hoeveelheden vind je het ook in
aardappelen, bloemkool, broccoli en bonen.
- B7, biothine of vitamine H: zit in paddestoelen, cacao, noten, eigeel, peulvruchten, bloemkool en gist.
- vitamine E of tocoferol: vind je in plantaardig vet en olie, volkorenproducten, eieren, boter en groene groenten.
Supplementen Als
je gezond en gevarieerd eet, krijg je genoeg vitamines binnen. Je moet
dan geen extra supplementen slikken. Ze hebben geen enkel effect op je
huid en gaan die dus ook niet jonger of gladder maken. Als de
supplementen vitamine A en beta-caroteen bevatten, kunnen ze zelfs
schadelijk zijn. Vitamine A-supplementen worden afgeraden voor zwangere
vrouwen of vrouwen die zwanger willen raken. (br Nina)
Waar je ook kijkt, in de etalage van een chique boetiek of in de rekken van een grote winkelketen, overal kom je paarse kledij tegen. Het is dé herfst- en winterkleur van dit jaar. 'Vorig jaar zag je paars vooral op de catwalk, maar niet in de winkel', aldus Anne Poelmans, styliste bij Elle België. 'Het duurt altijd een tijdje voor de kledij van de catwalk doorsijpelt naar de etalages. Denk maar aan de olifantenpijp. Dat moet ook eerst een jaar rijpen voor je er aan gewend raakt en je er zelf eentje wil kopen.'
Ralph Lauren
Het paars werd voor het eerst deze zomer opgemerkt in de etalage. In de herfst- en wintercollectie is de kleur overvloedig aanwezig. Ook bij de accessoires. Van portemonnee tot pet, van parelsnoer tot horloge, alles paars. Vooral de donkere besjeskleuren doen het goed. Maar ook violet, mauve en zelfs lila zijn in.
Wat maakt paars zo succesvol? 'Het past bij alles, zelfs bij bruin en beige. Ook blondines kunnen die kleur dragen, dat kan niet van elk kleur gezegd worden. Oker past bijvoorbeeld niet goed bij dames met blonde haren. Je kan paars combineren met andere tonaliteiten van paars zoals lila of mauve, maar je kan ook contrasteren. Paars met groen en paars met oker passen perfect.' Kortom, paars is het nieuwe zwart.(br.Het Nieuwsblad )
De
erotiek kwam in de kleur zwart aan bod. Twee modellen waren gekleed als
paard en in dit gedeelte speelde leer een hoofdrol. Dekkers, die als
grande finale zelf in een zwarte kanten bruidsjurk op de catwalk
verscheen: Ik vind zwart het symbool voor het consumeren van liefde,
het begeren.
Met
de show in Parijs wilde de ontwerpster laten zien dat lingerie en mode
een twee-eenheid is. Mijn doel is om op het officiële programma van de
Parijse modeweek te komen.
Een liefdesverhaal in wit,
rood en zwart. Met veren, kant, paarden, leer en haar kenmerkende sexy
bh-bandje op het decolleté en nieuwe versies van haar blotebillenjurk
veroverde lingerieontwerpster Marlies Dekkers gisteravond in het Palais
de Tokyo de harten van de internationale modepers.
Alles
had ze uit de kast gehaald om zich te presenteren in het centrum van de
mode in Parijs. Het wemelde van de cameraploegen die onder andere waren
afgekomen op de indrukwekkende lijst van celebrity's. Popsterren als
Usher, Kelly Rowland, Ne-Yo, Solange Knowles en actrice Mischa Barton
vulden de eerste rij. Georgina Verbaan en haar vriend Pieter van der
Wielen vertegenwoordigden de Nederlandse jetset.
De show ging
over een liefdesverhaal in drie delen. De witte collectie van
korsetten, jarretels, beenwarmers en maagdelijke cocktailjurken en
babydolls las als een gedicht. ''Wit staat voor mij voor de eerste
verkenning van liefde,'' aldus Dekkers.
In het tweede deel waren
de modellen uitgedost als bonbondozen in rode lingerie, gecombineerd
met tutu's en gelaagde satijnen onderjurkjes. Op het hoofd droegen zij
hoofddeksels van rode veren. ''Rood is de kleur van flirten, voor mij
het hoofdstuk van een liefdesrelatie,'' zei de ontwerpster.
De
erotiek kwam in de kleur zwart aan bod. Twee modellen waren gekleed als
paard en in dit gedeelte speelde leer een hoofdrol. Dekkers, die als
grande finale zelf in een zwarte kanten bruidsjurk op de catwalk
verscheen: ''Ik vind zwart het symbool voor het consumeren van liefde,
het begeren.''
Met de show in Parijs wilde de ontwerpster laten
zien dat lingerie en mode een twee-eenheid zijn. ''Mijn doel is om op
het officiële programma van de Parijse modeweek te komen.''
Haar
merk bestaat vijftien jaar en Dekkers bezig een 'wereldmerk' te worden.
Volgende maand zet zij de eerste stappen in de VS met een winkel in New
York. ''Steeds meer Hollywoodsterren willen mijn lingerie hebben, dus
is het logisch dat ik ook daar ben.''
Roze was de vorige tint waarin Gwyneth voortdurend werd gespot.
Deze oranje-achtige avondjurk is in een rechte retrosnit.
De oudroze jurk op de Oscars deed modespotters woorden tekort komen.
Het is geen modekleur, het kon zelfs niet verder afstaan van de hippe
kleuren deze winter. Maar daar trekt Gwyneth Paltrow zich niets van
aan. Integendeel, in Milaan liet ze zich opmerken in twee oranje jurken
in een dag.
De
eerste jurk is knielang met een A-lijn en wordt gedomineerd door
retroplooien, zowel in de rok als in het hesje. De extra ruches en vrij
hoge, nogal ronde neklijn, maken de retrolook af. Het oranje is
redelijk sterk, maar niet fel, en past wonderwel bij de iets gebruinde
huid van Paltrow.
De tweede jurk is in een soort oranjeroze en
in een rechte snit, tot halverwege de dijen. Zo'n korte jurk, dat
vraagt om zwarte panty's, zoals de mode nu voorschrijft. Opvallend: ook
op deze jurk zijn asymmetrische ruches te vinden.
Eerder dit
jaar viel Paltrows ongewone interesse in oudroze en zalmoranje al op.
Haar jurk op de Oscaruitreiking deed iedereen verstomd staan. (br.hln)
Wie dacht dat superhoge stiletto-hakken enkel iets voor in series à la
Sex and the city was, heeft het mis. In New York is de overgrote deel
van het aanbod voorzien van een superhoge hak, meestal smal maar soms
ook iets steviger. En ook de catwalken bulken ervan, zowel in New York,
Londen als Milaan. Het zou ons verbazen als Parijs een uitzondering zou
blijken.
Hét van hét Hakken
zijn dan ook het nieuwe statussymbool voor schoenenliefheb(b)(st)ers.
Niet de naam (dag Manolo Blahnik of Jimmy Choo), de kenmerkende rode
zool (Christian Louboutin) of de vorm speelt een rol, maar wel de
hoogte van de hakken.
Meer dan 10 centimeter En
met hoog bedoelen we écht hoog: meer dan tien centimeter en liefst
eerder 15 of 17 centimeter. Je evenwicht vinden is op deze schoenen al
niet gemakkelijk (we voorspellen een ongeziene toename aan enkelbreuken
en voetblessures), laat staan dat je wandelt van je auto naar je
kantoor.
Je voet zit in een rare positie gewrongen en pijn in
tenen, knieën en zelfs de rug lijkt onoverkomelijk. Maar het doet wel
wonderen voor de optische lengte van je benen.
Steun Om
steun te bieden, of toch de illusie ervan, hebben de meeste van deze
superhakken met een (iets) dikkere zool en riempjes die je voet 'vast'
kunnen zetten.
Steun kan je ook gebruiken als je de prijzen
van deze hebbedingen ziet: voor de designerhakken tellen je gemakkelijk
500 euro neer, maar ook de goedkopere versies gaan algauw naar 150 euro
per paar. Best veel voor schoenen waar je nauwelijks op kan lopen en je
waarschijnlijk veel gaan kosten aan dokters en voetmassages... (br.Nina)
Hoge hakken: handleiding voor de debutant in stilettoland
Als zelfs geoefende topmodellen ermee onderuit
gaan, zoals dinsdag tijdens de Pradashow in Milaan, is er geen twijfel
mogelijk: hoge hakken draag je niet voor je comfort. Maar ze blijven
natuurlijk wel verdomd sexy. Leren lopen kan het draagcomfort gevoelig
verhogen. Daarom dus: de handleiding! Veel geduld en een goede spiegel
zijn vereist.
1 Kies je schoen
Alles begint met de juiste schoen. Kies
liefst een wijder model waarin de voet niet moet worden gewrongen, maar
dat comfortabel aanvoelt. De juiste maat is van cruciaal belang. Laat
je in geen geval verleiden tot de aankoop van schoenen die niet goed
passen, want op de lange termijn draag je onvermijdelijk de gevolgen
(rugpijn, artrose, knieproblemen). Onthoud: een goede schoen voelt bij
de eerste pasbeurt comfortabel aan. Sommige merken leggen schuim- of
gelzolen in de schoenen, zodat je min of meer op kussentjes loopt.
2 Zitten
Alle begin is moeilijk. Leg de lat daarom niet te hoog en draag je hoge
hakken om te beginnen thuis, liefst terwijl je tv kijkt, aan tafel zit
of op de computer werkt. Ook terwijl je neerzit, wennen je voeten
immers aan die gekke schoenen. De korte eindjes tussen werkkamer en
toilet volstaan voorlopig als kennismaking.
3 Spiegel
Hoe elegant beweeg je je op hoge hakken voort? Oefenen voor de spiegel
kan veel duidelijk maken. Het helpt ook om de kneepjes van het vak te
leren. Begin met voor de spiegel stáán. Zoek je evenwicht en bekijk in
welk opzicht je anders staat dan met platte schoenen.
Wandel vervolgens naar de spiegel toe terwijl je de ene voet in één
lijn voor de andere plaatst. Check de beweging van je benen en je
lichaam. Let er vooral op dat je rug mooi rechtop blijft. Probeer ook
om spullen van op verschillende hoogtes op te rapen. Zorg er dan voor
dat je je knieën samenhoudt.
4 Naar buiten
Wees niet te ambitieus. Draag de hoge hakken niet meteen voor een feest
of een nachtje uitgaan. Start met een rondje door de tuin of draag de
schoenen terwijl je boodschappen doet. Het kan leerrijk zijn om harde
en zachte ondergronden af te wisselen. Let er wel op dat je op zachte
ondergrond, bijvoorbeeld een gazon, niet te veel gewicht plaatst op de
hiel.
5 Enkeltraining
Stevige
enkels zijn een must voor wie hoge hakken aan wil. Je kunt ze trainen
door op middelhoge hakken te lopen en vooral gewicht te leggen op de
voorkant van de voet. Door minder druk te zetten op de hiel wordt het
gewicht beter verdeeld en worden de enkels sterker.
Een ander trucje: ga zitten terwijl je op je tenen steunt en de hiel
hoog van de grond laat komen. Je voelt meteen dat benen en enkels
worden getraind.
Probeer ook om op je tippen
door het huis te lopen. Probeer dit elke dag een beetje langer vol te
houden, tot je normale huishoudelijke taken kunt uitvoeren zonder de
hiel op de grond te plaatsen.
6 Heupen
Op hoge hakken lopen vergt een andere techniek. Je beweegt meer vanuit
je heupen dan vanuit je benen. Draaien doe je niet door je benen te
verplaatsen, maar door de heup te draaien. Oefen die beweging tot je
voelt dat het natuurlijk gaat.
7 Evenwicht
Hooggehakte elegantie staat of valt met evenwicht. Oefen je evenwicht
door trappen op en af te lopen. Je kunt ook proberen om op één been te
staan terwijl je televisie kijkt.
8 Schoentjes aan
Wees voorzichtig met het uittrappen van je schoenen wanneer je het echt
niet meer volhoudt. Niet alleen bestaat het gevaar dat de voeten
lichtjes zwellen en je de schoenen nadien niet meer zo makkelijk aan
krijgt. Op blote voeten loop je ook het risico dat je in scherpe
voorwerpen trapt of in onzachte aanraking komt met geschoeide voeten.
Vermoeide voeten kun je beter verlichten door even te gaan zitten en
eventueel de hiel lichtjes uit de schoen omhoog te laten komen.
9 Verwen je voeten
Heb je met je hakken een bevredigende relatie opgebouwd? Het is niet
meer dan eerlijk dat je iets voor je voeten terugdoet. Smeer ze in met
een verkoelende crème en gun ze regelmatig een ontspannend voetbad.
Gelkussentjes in de schoenen (te koop bij de drogist) kunnen de druk
verlichten.
10 Oefening baart kunst
Verwacht niet dat je van vandaag op morgen op hoge hakken een
vlekkeloos parcours aflegt. Het kan veel korte tripjes naar de winkel
kosten vóór hoge hakken natuurlijk aanvoelen. Maar laat dit veeleer een
aanmoediging dan een afschrikking zijn.
Schoon volk voor het defilé van Dolce &
Gabbana tijdens de modeweek in Milaan. Naast de traditionele jonge
meisjes haalde het Italiaanse ontwerpersduo een pak oude bekenden naar
de catwalk.
Legendarische topmodellen als Claudia Schiffer en Eva
Herzigova paradeerden er naast sterren als Monica Bellucci en Jennifer
Lopez.
Dita von Teese mocht aan de verfijnde collectie haar bekende vleugje
burlesque toevoegen. Haar uitbundige lichtgrijze jurk was de blikvanger
van een spectaculaire show.
De wintercollectie van Miuccia Prada is een van de meest gekopieerde looks van dit najaar: kant is overal! Zal haar show voor deze lente/zomer 2009 hetzelfde effect hebben op de mode?
We twijfelen. Want wie zit er te wachten op rommelige, diep gekreukte kleding? Begin 2000 zijn we deze kreuk-trend voor het laatst tegen gekomen. (remember those wit gekreukte blouses?).
Prada maakte er bewust een rommeltje van.
Bh-bloot-latende jasjes, een met lint vastgestrikte halve rok gedragen
boven een short, een ondefineerbare lap stof langs het lichaam hangend.
En dat alles in kreuk. Zelf de showstoppers, een serie jurken in glanzend goud, werden verfromfraaid de catwalk op gestuurd.
Sommige van ons zijn ongetwijfeld blij dat ze de strijkbout in de
kast kunnen laten liggen, maar wij zien toch liever gladgestreken
kleding. Jullie?
De torenhoge plateauzolen van Prada zijn te hoog gegrepen voor model.
Maandag ging de Fashion Week in Milaan van start. Onder meer Giorgio
Armani, D&G, Jil Sander, Prada en Missoni showden hun ontwerpen
voor volgende zomer. De trend die we het vaakst zagen terugkomen was
het spel met de natuurelementen.
Maandag Het
begon met het wolkendek dat Giorgio Armani als decor gebruikte, hiermee
wilde de ontwerper waarschijnlijk zijn lichte collectie kracht
bijzetten. Bij ontwerper Christopher Bailey voor Burberry Prorsum zagen
we het aardse thema terugkomen, meldt weekend.be. Zijn zomercollectie
kreeg de titel 'The Garden Girls', waarbij we trenchcoats zagen in
bewerkte materialen, maar ook raffia hoedjes verwezen naar het aardse.
De look werd helemaal afgemaakt met kleuren als champignon, taupe en
mauve.
Missoni Bij D&G zetten maritieme
prints de toon: vlaggen, ankers, touwen en horizontale strepen. Maar
het was voornamelijk Missoni die maandag verrassend uit de hoek kwam.
Het merk pakte uit met kimono's die van elegantie getuigden, gelige
tinten als honing en amber zetten de toon.
Dinsdag Dinsdag
bij de show van Jil Sander liet ontwerper Raf Simons zich door
Afrikaanse elementen inspireren. Sommige stukken hadden iets weg van de
klederdracht van masaikrijgers. Maar de jaren '20 waren zijn grootste
inspiratie, hij gebruikte veel franjes en retro charleston jurken met
een toch moderne look. Dit allemaal zonder afbreuk te doen aan de
typische stijl van Sander.
Val Prada trok de
lijn van vorig seizoen door, het merk speelt met de secretaresselook:
van korte twinsets tot geklede jasjes over bikini's. Maar bij het
merk blijven schoenen natuurlijk erg belangrijk. De torenhoge
platformzolen die de collectie overheersten zorgden zelfs voor een
incident op de catwalk, een model bleek er niet mee over weg te kunnen
en maakte een val. Wat veel zegt over de draagbaarheid van de
ontwerpen. (br.hln)
Al wie wat te betekenen heeft in de modewereld,
zit na Londen nu in Milaan. Daar drukte de Italiaanse modekoning
Giorgio Armani zijn stempel op de eerste twee dagen van de modeweek,
die de damesmode voor volgende zomer voorstelt.
Zondag
presenteerde hij met Emporio Armani zijn jeugdigere lijn, waarbij de
Oriënt het thema vormde, gisteren was met Giorgio Armani zijn toplijn
aan de beurt. De ontwerper stuurde zijn modellen in paren de catwalk
op, en hulde hen in de van hem gekende gracieuze ontwerpen waar
filmsterren zo dol op zijn. Links en rechts werd wel verschrikt
gereageerd op de warrige wet look
-kapsels. Dat Armani zijn dames met een overdaad aan accessoires liet
defileren, kijkt ondertussen niemand meer van op. Juist die handtassen
en zonnebrillen doen het meest de kassa rinkelen.
Tijdens de modeweek in Milaan worden meer dan 90 collecties getoond.
Onder andere Prada, Gucci, Jil Sander (met de Belg Raf Simons) en
Versace komen nog aan de beurt. (br.Het Nieuwsblad)
De aanschaf van een nieuwe broek behoort meestal niet tot een fashionistas favoriete hobby. Zeker niet indien je er achter komt dat de trend pants van het moment jouw figuur niet flatteert.
Gelukkig is het tijdperk dat de mode slechts een model dicteerde voorbij. Skinny, baggy, recht, kort, soulpijp, bootcut dit seizoen is er voor ieder figuur een broek.
Styletoday zette negen broeken trends op een rij, die je meteen kunt toepassen in je eigen kledingkast.
Prada
heeft een nieuw gezicht: de Nederlandse Ymre Stiekema. De 16-jarige
runner-up van de Elite Model Look 2008 heeft een halfjaar contract met
het Italiaanse modehuis in de wacht gesleept! Wat een manier om je
carrière te starten. Dat moet de droom van ieder beginnend model zijn!Solo
Als eerste grote klus solo - een Prada campagne te leiden. Het is
écht een superstart voor Ymre Stiekema. De Groningse wordt een half
jaar lang aan Prada verbonden, zo maakte Elite Model Management
Amsterdam bekend.
Prada campagne
De Prada campagne is geschoten door de bekende fotograaf Steve Meisel.
De collectie betreft de Prada Linea Rossa wintermode 2008.
Ymre Stiekema
Stiekema nog onervaren in het vak - werd gespot tijdens castingdagen
in De Bijenkorf. Vervolgens werd ze runner-up bij de Elite Model Look
in Praag en nu dus een contract met Prada. Het kan snel gaan.
De
nieuwe DYANNE collectie van imagostyliste Dyanne Beekman ligt weer bij
C&A in de winkels. Wat gaat het deze winter worden? Bij deze DYANNE
wintercollectie draait het vooral om comfortabele, goed verzorgde
kleding met een hoog stijlgehalte.Maat 34 tot 58
Goed, de collectie. DYANNE is er in een basics, jeans, business, plus
en accessoire lijn. De collectie gaat van maat 34 tot maat 58.
Grijs
Grijs is één van de hoofdkleuren. Casual gestyled zoals hier met skinny, gympen en jack.
Business
Verder is business een duidelijk thema deze winter. Het mannenpak voor
de vrouw is dan ook een echte wannahave. Let op de 'herenschoenen'
onder dit pak!
Knitwear
Ook knitwear in alle soorten en maten doet het goed deze winter. Mooi
en stijlvol zoals boven bij het mannenpak. Of casual gestyled zoals
hier beneden ...
C&A
De DYANNE collectie werd in zomer 2007 gelanceerd en is sindsdien
exclusief verkrijgbaar bij C&A. Door de samenwerking tussen C&A
en Wehkamp, vind je DYANNE ook bij Wehkamp.nl in de webshop.
Ralph Lauren, geboren als Ralph Lifshitz (New York, 14 oktober 1939) is een Amerikaanse modeontwerper die vooral bekend is door zijn merk Polo by Ralph Lauren.
Lauren studeerde economie aan het City College in Manhattan, VS, maar gaf zijn studie kort voor het ontvangen van het diploma op. Ondertussen, tijdens zijn studies, werkte Ralph als handschoenverkoper, en later voor een dassenfabrikant genaamd A. Rivetz & Co. Dit inspireerde hem om zijn eigen dassen te gaan ontwerpen wat het begin van zijn modecarrière zou worden.
In 1967 openen hij zijn eerste dassenwinkel. Vervolgens kwam zijn eerste volledige mannencollectie uit in 1968, en in 1971 introduceerde Ralph zijn vrouwenlijn.
Lauren richt zich niet alleen meer op mode, via zijn Polo Ralph Lauren Corporation, brengt hij ook interieurspullen, verf, meubels op de markt en heeft hij een eigen restaurant in Chicago.
Rond het jaar 1997 verkocht Lauren voor meer dan $ 5 miljard per jaar, had 155 winkels wereldwijd, met meer dan 3000 werknemers. Het vermogen van Lauren wordt op $ 1 miljard geschat.
Marc O'Polo stapt (deels) af van zijn sportieve imago, en tekende voor
de winter een elegante, stijlvolle en sobere (basis)mode uit. Het merk
blijft mikken op een begoed publiek, maar de kledij is draagbaar voor
meer mensen.
Bruin
en grijs in lichte wol overheersen, met af en toe een rood accent.
Wijde truien, een wijde jeans met een cobertje en een brede jas met
grote kap behoren tot onze favorieten. De gebreide kabels zijn een
retro-element, dat bij veel mensen in de smaak zal vallen. (br.Nina)
Toen
was hij één zesde van de Antwerpse Zes, nu is hij een nationaal
instituut. Dries Van Noten (°1958) is wat men noemt een begrip, en toch
mag men dat woord in zijn bijzijn niet gebruiken. Zijn zin voor
bescheidenheid en realiteit kenmerkt ook zijn kleren, want geen enkele
Belgische ontwerper kan een gevoel van humanisme zodanig aan draagbare
ontwerpen koppelen als hij. Schokeffecten of bruuske trendbepalingen
zijn aan hem niet besteed; seizoen na seizoen biedt hij garderobes vol
keuzemogelijkheden aan, steeds met een klassieke en/of etnische
ondertoon. Zijn mode promoot vrijheid en diversiteit: vormen zijn door
de band los en comfortabel, stoffen zijn veelal voorgewassen en qua
visuele totems refereren zijn items vaak aan andere culturen.
Als
telg uit een kleermakersfamilie startte hij zijn opleiding aan de
Antwerpse academie in 1977; tijdens zijn studentenjaren verkocht hij al
zelfontworpen hemden aan winkels in New York en Londen. In 1985 opende
hij een eigen, kleine shop in Antwerpen, waar hij zijn collecties
verkocht. In 1989 verhuisde hij naar het grotere Het Modepaleis
(bouwjaar 1831), een stek die ondertussen een vaste waarde op het
toeristische stratenplan van Antwerpen is geworden. Van Noten begon pas
'laat' met Parijse defilés: in 1991 toonde hij er zijn mannencollectie,
en een jaar later zijn vrouwenlijn. Via deze shows slaagde hij er
evenwel meteen in een eigen profiel neer te zetten: ondertussen weet
elke modeprofessional dat Dries als geen ander een geanimeerde sfeer
kan scheppen, met licht en muziek, en met eten en drank.
In
1997 opende hij een eigen shop in Tokio en eentje in Hongkong.
Wereldwijd doet Van Noten het uitstekend: zijn collecties worden in
meer dan 500 winkels verkocht. Toch blijft hij verknocht aan zijn
thuisstad. Zijn atelier, vijf verdiepingen hoog, kijkt uit op de haven
van Antwerpen en tijdens interviews met de buitenlandse pers blijft
deze sinjoor zijn stad met verve verdedigen.
Dries Van Noten
Winter 2008 2009
Een ontwerp van onze Belgische mode ontwerper Dries Van Noten
Er zijn zo van die stijlmythes die jarenlang worden doorgegeven en
weinig waarheid bevatten. Neem nu de horizontale streepjes op je trui
of t-shirt. Horizontale strepen zouden je breder maken en een gezetter
figuur niet flatteren. Recent onderzoek aan de Engelse Universteit
veegt deze oude wijsheid van de tafel. Horizontaal gestreepte kleding
doen zelfs het omgekeerde en camoufleren extra kilo's optisch.
Foto's Bij
het onderzoek werden beelden getoond van fotomodellen in kleding met
zowel verticale als horizontale strepen. De meisjes met horizontale
patroontjes zien er slanker uit, met de verticale ogen ze breder. Het
feit dat zwarte kleding de figuur 'afslankt', is ook bewezen. Dat
toonden de foto's eveneens aan. (br.hln)
Enkellaarsjes en laarsen zijn er in alle soorten, vormen en maten. Voor elk wat wils!
Ralph Lauren
Deze winter is het aan warme stoffen, warme kleuren en vrouwelijke
kledij. Maar hoe bouw je nu de perfecte winterlook op? Wij geven je de
bouwstenen aan.
1) Schoenen Deze
winter is het heel duidelijk: je draagt enkellaarsjes. Laarzen en half
open schoenen met gesp kunnen ook in bepaalde combinaties. Mét een
ferme hak wel te verstaan, plat is uit den boze. Spijkerkoppen
(zogenaamde 'studs') als afwerking scoren bonuspunten.
2) Benen De
benen bedek je met een nylon of legging, liefst in een felle kleur, met
een print of een patroon. Broekenliefhebsters kiezen beter voor een
brede, 'baggy', versie of een met wijdere pijpen. Skinny wordt nog
gezien in het straatbeeld, maar is niet meer het van het. Ook de broek
wordt overigens met hakken gecombineerd.
3) Knielengte Rokjes
zijn er nauwelijks, jurkjes des te meer. In lichte, fladderstoffen of
warmere wollen versie: ze komen onveranderlijk tot net boven of op de
knie. De jurken zijn zeer stijlvol: er is gekozen voor een retrosnit,
met bedekte boezem en een afwezig of koket mouwtje.
Ze hebben
een lichte A-vorm of volgen de lijn van het lichaam zonder te spannen.
Zeer vrouwelijk en zeer elegant! Je brengt meer pit in de garderobe
door het jurkje in een funky kleur te kiezen, of te combineren met
opvallende panty's.
4) Taille De
taille krijgt niet veel aandacht dit seizoen. In de jurkjes is de
taille subtiel aanwezig of gewoon afwezig. Dit zonder meteen een lomp
uiterlijk mee te geven! Bij de jassen en truien zijn er wel versies met
een riem, maar ze domineren het beeld niet. De broeken hebben zowel
hoge als middelhoge tailles. Laag is in alle geval uit den boze.
5) Bovenlichaam De
trend is hooggesloten, zowel wat bloesjes, topjes als jurkjes betreft.
De snit is retro en soms een tikje ouderwets door plooitjes of ronde
knoopjes. De neklijn is een wijde boog of een vierkant. T-shirts zijn
voor de vrije tijd, binnenshuis en niet iets waar je fashioble ergens
mee kan verschijnen.
De jasjes zijn kort, de mantels halflang en
volumineus. De jasjes dienen voor een kortere, edgier look met leren
stof en/of militaire details (bijvoorbeeld aan de schouders). Ook
gespot maar niet zo handig: vestjes met driekwart mouwen. De voorspelde
terugkeer van het mannencolbertje is nergens in de magazines te
bespeuren.
De mantels zijn onveranderlijk in een warm wol en
hebben een bollende vorm en een opvallende kraag. Ook een andere
uitvergroot detail (zoals de zakken) kan. Ook hier overheerst de
retrosnit en een retroprint. Eevetueel te combineren met een wollen
mutsje en altijd, altijd met panty's en (enkel)laarsjes. Wie voor de
wijde broek opteert, richt zich beter tot een vestje.
6) Stoffen Wol
is zeer populair (vooral bij jassen, jurkjes en broeken), net als
fluweel (vooral als detail). Leer duikt ook op, voor de ruigere (en
jongere) chicks. Een bloesje of topje is in een lichte, glanzende stof
en zit zeer losjes om het lichaam.
7) Kant Zwart
kant is niet enkel meer voor lingerie: deze winter worden jurken ermee
afgewerkt, draag je ze als handschoenen of is het verwerkt in je
panty's. Deze look kan enkel sober gedragen worden. Draag je iets met
kant, kies dan simpele en eenvoudige accessoires. Beter: kies er zo
weinig mogelijk. Je combineert het niet met felle kleuren, tenzij één
kleurrijk accent.
8) Ruiten Tegengesteld
aan de romantische kant-trend is de ruitenprint. In combinatie met wol
of flanel en een wijde broek, is dit dé look voor wie naar het
platteland trekt om te wandelen, te jagen en te onthaasten.
Ruitjes mogen weer, en subtiliteit is geen voorwaarde.
Een
variant daarop is de opvallende en ietwat onverwachte terugkeer van de
Schotse ruit. Een jurkje, tailleur, bloes, broek of panty in deze
opvallende print: het kan en het mag.
9) Hoofdbedekking Wollen,
gebreide mutsjes met een bloem als versiering of een opvallend
'hoofdjuweel' met veel veren: wie helemaal glam wil gaan, mag alles uit
de kast trekken.
10) Kleur Hét
winterkleur blijft paars, maar ook rood, mosterdgeel en olijfgroen doen
het goed net als het onvermijdelijk zwart en wit. Wie prints kiest,
kijkt best uit naar etnische, Oost-Europese prints in warme kleuren of
geometrische vlakken in felle combinaties voor een meer punky look.
(br.Nina)
Het voorbeeld van H&M, betaalbare designermode, krijgt navolging
van 3suisses. De bekende Franse modecatalogus heeft Veronique
Branqhuino gestrikt voor deze winter.
Branqhuino
ontwierp 14 kledingsstukken, 2 handtassen en 2 paar schoenen. Het
kernwoord is los, alle kledij hangt los rond het lichaam, op het
slobberige af. Maar Branqhuino weet de elegantie en de vrouwelijkheid
te bewaren.
Heel opvallend is de limoengroene 'mannelijke
broek', de grijze capemantel, de groene jurk in zijde en de slobbertrui
met U-hals. Ook de handtas in twee materialen is verrassend fashionable
én praktisch.
Prijzen schommelen tussen 39 euro (gestreepte
trui) en 179 euro (leren vestje). De kledingsstukken zijn te bewonderen
en te bestellen op www.3suisses.be. (br.hln)
De Sugababes liepen vlot, tot er eentje een schoen verloor.
Cilla Black viel op in nylons en een wit hemd.
Mischa Barton zat in het publiek.
Naomi Campbell is meer dan rechtszaken alleen. Gisteren toonde ze haar
goede hart, met een modeshow voor het goede doel tijdens de modeweek in
London. De show en de bijhorende veiling kwamen ten goede aan 'The
White Ribbon Alliance', een organisatie die zich inzet voor een veilige
zwangerschap en bevalling voor elke vrouw, vooral die in de Derde
Wereld.
Op
de catwalk liepen grote namen zoals Elizabeth Jagger, Cilla Black,
mode-ontwerpster Vivienne Westwood, de meisjes van de popgroep
Sugababes en twee Olympische medaillewinnaressen. Zangeres Jamelia liep
met haar dochters in prachtige geruite outfits, en ook de zus van
Penelope Cruz, Mónica, liep de catwalk alsof ze nooit iets anders had
gedaan.
In het publiek zat niemand minder dan Sarah Brown, vrouw
van de huidige Britse premier Gordon Brown, de Britse prinses Eugenie
en Hollywood-actrice Mischa Barton. Hoeveel Campbell dit jaar heeft
opgehaald is nog niet bekend. Vorig jaar haalde het topmodel meer dan
anderhalf miljoen euro op. (br.Nina)
Opvallen
doe je zeker. En je houdt de zonnestralen er ook mee buiten. Maar of
het zo aangenaam is om op een warme zomerdag met een helm op straat
rond te lopen? Toch gaat de vrouw volgende zomer aan de helm, als het
van modeontwerper Giles Deacon afhangt. Hij stuurde deze twee gekleurde
exemplaren de catwalk op tijdens de Londen Fashion Week, in de Britse
hoofdstad. Menig modejournalist
zag er de comeback van Pac Man in. (br.Het Nieuwsblad)
Michelle Obama één van de tien best geklede vrouwen
Michelle Obama één van de tien best geklede vrouwen
Rihanna
Gwyneth Paltrow
Charlize Theron
Fergie
Sarah Jessica Parker
Michelle Obama, de echtgenote van de Democratische kandidaat voor het
Witte Huis Barack Obama, is een van de tien best geklede vrouwen op de
lijst van het weekblad People, dat het leven van beroemdheden behandelt.
Jackie Kennedy "De
politiek is harder dan ooit, maar mevrouw Obama is vol vertrouwen
geëvolueerd tijdens de campagne, met een look die doet terugdenken aan
een beroemde voormalige first lady", schrijft People, blijkbaar
refererend naar Jackie Kennedy. Op 44-jarige leeftijd is Michelle Obama
(1,82 m) de oudste in de jaarlijkse ranglijst van People.
Rihanna, Fergie, Gwyneth en Charlize Het
blad met een wekelijkse oplage van 3,7 miljoen exemplaren, looft ook de
Barbadiaanse zangeres Rihanna, zangeres Fergie van de Black Eyed Peas,
de actrices Gwyneth Paltrow en Charlize Theron, beiden winnaar van een
Oscar, en Sarah Jessica Parker, heldin uit Sex and the City. (br.hln)
In
Londen tonen deze week tweeënvijftig ontwerpers hun creaties voor de
zomer van 2009. Elke dag hebben een tiental defilés plaats. "De London
Fashion Week is de belangrijkste ter wereld in termen van diversiteit
en verschillende stijlen, geïnspireerd op de Britse multiculturele
samenleving", zegt Harold Till, voorzitter van de British Fashion
Council (BFC), die de Fashion Week organiseert.
Het was de Ierse
stylist Paul Costelloe die zondag de aftrap gaf, met creaties die het
midden hielden tussen de Britse koloniale en Afrikaanse stijl. Zijn
militaire modellen contrasteerden met vloeiende stoffen in warme
kleuren. Fuchsia en vermiljoen domineerden. Klasse, sofisticatie en
distinctie waren de sleutelwoorden.
Maandag toonde de
voormalige Britse journaliste Luella Bartley haar creaties. Zij ziet
vrouwen volgende zomer in romantische jurken uitgevoerd in sierlijk
kasjmier met rushes op de voorzijde. Roze, oranje en diepe
lavendelkleur vormen het kleurenpalet.
Ook Paul Smith heeft
zijn defilé al achter de rug. Hij liet zich inspireren door een
tentoonstelling van Oosterse schilderkunst in de Tate Britain Gallery
en gaf zijn modellen Moorse silhouetten met harembroeken, tulbanden en
sjaals rond de middel.
Dinsdag zijn onder meer Stelly
McCartney en Christopher Kane aan de beurt. Er wordt ook erg uitgekeken
naar de collectie van Vivienne Westwood (donderdag) en van Issa
(donderdag). Bij die laatste verschijnt mogelijk Naomi Campbell weer op
de catwalk. (br.Weekend knack)
Geen spoor van een traditionele catwalk bij de modedefilé van Stella
McCartney. De ontwerpster toonde haar nieuwste Adidascollectie op de
London Fashion Week. Daarbij transformeerde ze de immense hal tot een
heuse sportschool. Enkele Britse olympische kampioenen toonden daarbij
hun kunnen in een passende outfit van de ontwerpster.
Elegantie Zo
demonstreerde de kampioene trampolinespringen haar salto's in
vrouwelijke zwempakken. Sober maar stijlvol met een oog voor detail in
de afwerking. Comfort staat daarbij op de eerste plaats, maar elegantie
lijkt even belangrijk.
Turnsters op de balk balanceerden met
yoga-outfit in rood-grijze tenues met mooie details aan de zomen. De
uitgesneden topjes en knallende kleuren geven daarbij extra power.
Maar
ook wie gaat tennissen, golfen, zwemmen, lopen of dansen mag gezien
worden. Doorkijkstofjes, afneembare kappen, glanzende materialen, leuke
details en hopen accessoires maken het sporten net iets leuker.
Vrouwelijkheid boven alles en de outfits worden daarbij met plezier ook
naast het sportveld gedragen.
Inspiratie Madonna
tekende afwezig op de modespecial, maar haar spirit was er wel. Tracy
Anderson, de personal trainer van Madonna en Gwyeth Paltrow, neemt ook
McCartney tegenwoordig onder handen. De ontwerpster spreekt vol lof
over haar fitnessbenadering, dat ze de trainster prompt tot haar
inspiratiebron verheft.
De 'Adidas by Stella McCartneycollectie' is te koop vanaf februari in de betere sportwinkels. (br.hln)
Viktor & Rolf zullen komende fashionweek geen catwalkshow geven in Parijs. Een woordvoerder van de ontwerpers ligt toe dat het modehuis de nieuwe collectie online zal laten zien. Hiermee gaan de designers een stapje verder dan de live streaming van modeshows die we steeds vaker bij modehuizen zien.
De designers zullen een online showcase geven, beginnende 2 oktober. Volgens WWD wordt de show gepresenteerd in The Grand Salon van het virtuele modehuis..
De webpresentatie van de nieuwe collectie Funny Face zal worden bijgestaan door de laatste technologie en geeft gasten de gelegenheid om ook backstage een kijkje te nemen.
Viktor & Rolf over hun virtuele modeshow: dit is hoe een modeshow er in de toekomst mogelijk uit ziet. (br.Styletoday)
De warmte komt terug in de winter. Niet door de zon, maar door het
gebruik van de kleuren. De najaarscollecties zitten boordevol paars,
maar evengoed fuchsia, saffraangeel, olijfgroen, oker, blauw, mosgroen,
bruintinten en rood.
Mixen Zwart
blijft altijd in. Ook nu weer, al zet de grijstrend zich stilaan door.
Uiteindelijk gelden er weinig of geen regels in het gebruik van de
kleuren. Alles mag gemixt gedragen worden, zolang degene die het draagt
er zich maar goed bij voelt. Durvers gaan voor veelkleurige pakken en
kokerrokken of ballerinajurken die als een regenboog aan kleuren
openspatten.
Neutraler Liever wat
eenvoudiger? Neem dan multikleurige bloesjes die je op een neutrale
basis kan combineren. Helemaal veilig speel je door te combineren met
ton sur ton tinten. Tinten die op elkaar lijken, maar net niet helemaal
dezelfde zijn, mogen bij elkaar gedragen worden.
Wit Optisch wit, sneeuwwit of crèmewit. Naast het klassieke zwart blijft wit een van de meest geliefde kleuren tijdens de winter.
Accent Eén
van de contrastkleuren deze winter is rood. Dit gaat van bordeaux tot
warmrood en vermiljoen. Kies een jurk of een jasje in een onopvallende
kleur en combineer met een rode knaller. Vooral wijnrood is een
favoriete accentkleur.
Combinaties Even mooi
is de combinatie petroleumblauw met koraalrood. je kunt deze combinatie
nog aanvullen met een derde kleur als paars. Kies alleszins één kleur
als hoofdkleur en ga voor kleuraccenten in de vorm van accessoires.
Geel staat dan weer mooi met grijs of zwart. (br.Nina)
Dé gekruiste jurk met V-split. Een nieuwe look! Hier bij BCBG by Max Azria.
De trapeziumjurk. (Tommy Hilfiger)
De nauwaansluitende jurkjes van ma Azria voor Hervé Léger zijn een uitzondering.
De zonnepet (en polkadots) bij Michael Kors.
Alles komt weer terug, zeker in mode, maar altijd nét dat tikje anders.
De lente- en zomermode voor 2009 is niet anders. Er werd volop
gerecylceerd, verbeterd en vernieuwd. Dat maakt dat elke trend bestaat
uit iets nieuws, iets geleend en iets oud. En ja, ook het 'iets blauw'
duikt op: als dominante lentekleur.
Prints en kleuren Blauw
als lentekleur. Dat is enigszins verrassend, want traditioneel staan
lente- en zomerkleuren in het teken van respectievelijk pastel- en
vrolijke tinten. Voor volgende lente is het dus een diep, koninklijk,
machtig blauw. Een sterk kleur, dat opvalt op een subtiele manier.
Het
tweede dominante kleur is geel, van een zachte tot een vrolijk zomerse
tint. Een mooie manier om het blauw te verzachten, en de twee passen
wonderlijk wel bij elkaar. Dat zijn de nieuwe kleuren, hét
recyclagekleur is ongetwijfeld rood. Een mooi, eveneens sterk, rood is
een niet al te speciale tint. Wit, zwart en poederroze vullen dit aan.
Prints
zijn er nog steeds, maar niet meer in een hippiestijl. De afgelijnde
prints werden vager, uitgelopen, als door elkaar gelopen waterverf. En
ze overheersen niet meer, ze komen maar in enkele silhouetten naar
voren. Opvallende strepen (Michael Kors) of leuke polkadots kunnen
altijd.
Daarmee is de fluo-opstand van afgelopen zomer weer
meteen de kop ingedrukt. Enkel Halston pakt nog uit met enkele felroze
of oranje jurken, maar de hele felle combinaties, die zijn verdwenen.
Volume De
modellen zijn nog altijd mager, maar de ontwerpers doen hun best dat te
verstoppen. Pofbroeken (Miss Sixty) en zelfs pofmouwen (diane von
furstenberg) zijn één manier, volumineuze jassen (Zac Posen) en
hoekige, 3D-jurken (Vera Wang en Calvin Klein) een andere.
Verschillende ontwerpers zetten ook in op losse, nonchalante jurkjes en
bloesjes.
Lijnrecht daartegenover staan de skinny jumpsters
(DKNY, Betsey Johnson en Michael Kors) en nauwe minijurken van Hervé
Léger, die momenteel een hit (en hot) zijn in Hollywood.
Toch
is dit een marginale trend op de catwalks: zelfs bij de korte jurkjes
bij de andere ontwerpers fladdert het altijd een beetje. De enige die
zijn vrouwen echt insnoert in Marc Jacobs, die de tailles ook
onveranderlijk hoog plaatst.
Schoenen De
voeten zullen weer afzien: de hakken zijn torenhoog. Gelukkig ook iets
breder, zodat je meer steun hebt al is dat relatief. Ronduit gepikt van
2008 zijn de gladiatorsandalen die toch nog vrij vaak opduiken (Marc
Jacobs en Abaete). Helemaal niet zijn de touwtjesschoenen, waarbij het
leer vervangen is door veters of leren touwtjes. Tracy Reese, Diane Von
Furstenberg en Marc Jabobs pakten ermee uit.
DKNY nam de
alomtegenwoordige all star onder handen en plaatste er een grote,
stevige hak onder. Past bij hun sportieve imago, maar of de
alternatieve jeugd er ook zo over denkt valt af te wachten. Vergeet
ballerina's of schoenen met veters: die kunnen volgend jaar écht niet.
Gekruiste jurken Broeken?
Rokken? Broekpakken? Nee, jurken zijn het van het volgend jaar. De
nieuwste vorm zijn de jurken die je kruist voor de hals of middel,
waardoor ze een V-split vertonen vooraan (zie o.a. BCBG en Tommy Hilfiger).
Een variant daarvan is de jurk die je rond de hals
draagt, met het decolleté helemaal bedekt als een soort omgekeerd
trapezium (zie Vera Wang, Marc Jacobs, Tommy Hilfiger, Zac Posen en
Tracy Reese).
De maxi-jurk van afgelopen
zomer keert ook terug, in een smalle, nauwaansluitende versie (zie Miss
Sity). Helemaal passend in de retrotrend konden niet veel ontwerpers
weerstaan aan een korte, zwierige A-lijn (eventueel met breed
uitwaaierende rok), zoals Oscar de la Renta, Abaete, Caroline Herrera,
Tracy Reese en Betsey Johnson. Ook nonchalante, korte, it-jurkjes
(DKNY, BCBG en Diane Von Furstenburg) blijven het doen.
Hoofddeksels Jawel:
ook volgende zomer komt een speciaal soorten hoeden en petten terug. De
zonnepet, die met de rekker om het hoofd en enkel een klep voor de
ogen, werd gespot bij Miss Sixty en Michael Kors. Marc Jacobs opteerde
voor een platte, 19de eeuwse strohoed, en Betsey Johnson voor
bolhoedjes. Voordeel: dan hoef je je minder van je kapsel aan te
trekken. (br.Nina)
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Schokkend
nieuws voor stilisten en andere fashionista's. In tegenstelling tot wat
ze al sinds mensenheugenis beweren, is nu ontdekt dat kleding met
horizontale strepen slanker maakt.
Een nieuw wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van York gaat
in tegen alle geldende modeadviezen. De onderzoekers testten de
algemeen geaccepteerde theorie dat vrouwen slanker lijken in kleding
met verticale lijnen. Ze toonden afbeeldingen van fotomodellen aan
tweehonderd proefpersonen.
Op sommige foto's waren de vrouwen gekleed in jurken met verticale
strepen. Op andere afbeeldingen droegen dezelfde modellen jurken met
horizontale banen. Verrassend genoeg bleek dat vrouwen in die laatste
kledingstukken juist aanmerkelijk slanker werden ingeschat. Zelfs als
hun foto met de horizontale streepjesjurk 6 procent werd opgeblazen,
leken ze voor de meeste proefpersonen nog steeds even slank als op de
onbewerkte foto met de verticale streepjesjurk. 'Horizontale strepen
maken je niet dikker, integendeel zelfs, ze laten je dunner lijken',
zegt hoofdonderzoeker Peter Thompson.
Thompson
kwam op het idee voor zijn experiment door een optische illusie uit de
negentiende eeuw: het zogenaamde vierkant van Helmholtz. Die afbeelding
van de Duitse wetenschapper Herman von Helmholtz bevat twee vierkanten
van gelijk formaat. Het ene is opgebouwd uit verticale strepen, het
andere uit horizontale strepen. Ook hier lijkt het vierkant met de
horizontale strepen kleiner. Von Helmholtz schreef in 1867 al een
wetenschappelijk artikel waarin hij vrouwen aanraadde kleding met
horizontale strepen te dragen om hun figuur te flatteren. (br.Het Nieuwsblad)
Wie niet zonder een bruin kleurtje kan leven, lijdt aan 'tanorexia'.
Vooral studenten schijnen verslaafd te zijn aan zonnen en het gebruik
van de zonnebank. Dat bewijst een onderzoek aan de University in
Richmond. 25 procent van alle studenten zouden niet meer zonder de
zonnebank willen leven.
Alcohol- en drugs Onder de 400 studenten hadden zij die aan tanorexia leden, symptomen die gelijk zijn aan alcohol- en drugsverslaafden.
Niet aantrekkelijk Een
getinte huid krijgen we in onze contreien meestal door naar de
zonnebank te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jonge vrouwen
wekelijks één of meerdere keren naar het zonnecenter afzakken. Deze
dames denken dat ze zonder het vermaarde kleurtje er absoluut niet
aantrekkelijk uitzien.
Gevolgen Die
ziekelijke drang doet de algemene gezondheid van de huid geen goed. Het
risico op huidkanker neemt stevig toe en vanaf je vijftigste zie je
duidelijk de gevolgen. Tot twintig jaar later kunnen serieuze problemen
opduiken.
Tanorexia is afgeleid van anorexia. In plaats van een
hongerverslaving, gaat het in dit geval om een behoefte aan een getinte
huid. (br.hln)
Mode is vaak onvoorspelbaar, maar verloopt toch bijna altijd binnen
bepaalde grenzen. Bijna, want er zijn altijd ook een of twee gekke
ontwerpers die het hele establishment door elkaar schudden. In New York
2008 waren dit ongetwijfeld Betsey Johnson en Diane Von Furtsenberg.
Diane Von Furstenberg
was daarbij de normaalste van de twee. Haar kleuren en silhouetten
waren niet té uitbundig. Maar de hoofdbanden die ze de modellen liet
dragen, versierd met bloemetjes en lange linten riepen beelden op van
traditioneel geklede Oost-Europese volksdansmeisjes. Of het een hit
wordt valt nu moeilijk te voorspellen, maar gezien de focus deze zomer
op haarbanden met linten is de kans niet ondenkbeeldig dat de trend
toch zijn weg naar Hollywood en het straatbeeld vindt.
Voor Van
Furstenberg overheersen dan ook etnisch getinte prints in rood, oranje
en paars. De collectie bestond grotendeels uit korte jurken, soms
deftig, maar meestal nocnhalant, die zeer geschikt lijken voor het
flaneren op een warme lente- of zomerdag in een hippe stad of aan het
strand.
Betsey Johnson is de échte freak. Zelf
dankte ze haar publiek in een gifgroene, euh, jurk, waardoor ze op een
dike, overjaarse elf leek. Haar radslagen en strakke, helblonde bob
hielpen dat imago niet vooruit. Johnson gaf haar modellen dezelfde
haarstijl mee, maar in andere kleuren, zoals paars, blauw en roze. Ook
haar fameuze 'geboeide bruiden'.
In haar niet-bruidscollectie
is er moeilijk een lijn te trekken, behalve de ruches. Bijna elke rok
en jurk heeft er! Daarnaast zijn ook de ouderwetse bloemetjesprints, de
doodskoppen en de bolletjesprints opvallend. En het feit dat haar
modellen mochten bewegen, alsof de kledij hen inspireerde. Voorwaar een
verfrissend idee. (br.nina)
De collectie avondjurken op de modeweek in New York was uitgebreid en
indrukwekkend. Caroline Herrera, Monique Lhuillier en Haston vulden er
grotendeels hun catwalk mee.
Caroline Herrera
grijpt naar wat duidelijk dé kleuren voor volgende lente worden:
koningsblauw, geel en felrood. De jurken waren grotendeels lang, en
vertoonden een natuurlijke beweging. Opvallend is het gebruik van
ruches als versiering op de jurken. De collectie telde ook enkele heel
elegante en stijlvolle cocktailjurken. De A-lijn-jurken hebben iets
jongs en speels, maar de smalle jurken zijn heel gedistingeerd en een
beetje stijfjes. Voor de héél stijlvolle dames.
Het interessantste stuk bij Monique Lhuillier
was ongetwijfeld de kokerrok in jeans in combinatie met de blouse met
pofmouwen. Maar haar jurken waren in de meerderheid. Soms werd de
taille mooi versierd met een gestrikte riem in de stof van de jurk. De
neklijnen waren ook interessant: asymmetrish, of een brede, versierde
boog (zoals de Grieken) of gekruist voor de hals. Blauwe en bleke
tinten (wit, beige en grijs) overheersten, maar ook rood en geel werden
niet geschuwd.
De collectie van Halston werd op
de meest originele wijze voorgesteld. De modellen, gekleed in een reeks
indrukwekkende avondjurken, waren gepositioneerd op zetels. Hier viel
vooral het gebruik van felle kleuren op: oranje, fluoroze of
schitterend paars. De Halston-jurken waren vooral drappages, die de
lijn van het lichaam niet volgden. Ook opvallend: niet veel bloot en
veel one shoulder-modellen.(br.Nina)
Hij pendelt tussen Antwerpen en Milaan, tussen zijn eigen bedrijf en
Jil Sander. Daarnaast vindt hij ook nog tijd om een collectie voor
Eastpak en Fred Perry te creëren. En zijn eerste eigen boetieks te
openen, in Osaka en Tokyo. Raf Simons is hot, een van de meest
invloedrijke modeontwerpers van het ogenblik. 'Ik ben dit jaar veertig
geworden en ik heb het gevoel dat ik twee levens tegelijk leef', zegt
hij. 'Tot mijn zestigste hou ik dat niet uit. Ik wil niet oud worden in
de mode.'
Raf Simons (Neerpelt, 1968) is een Belgisch modeontwerper. Sinds 2005 is hij creatief directeur bij het merk Jil Sander, eigendom van het modehuis Prada.
Misschien heb je dit al eens meegemaakt: je vriendin heeft een nieuw parfum gekregen en je vindt het heerlijk ruiken. Daarop trek je naar de parfumerie voor je eigen flacon van het geurtje. Wat blijkt echter na thuiskomst? Eigenlijk vind je het parfum niet meer zo goed geuren...
Geen nood, je bent niet wispelturig en met je reukorgaan is er niets mis! Wel reageert jouw huid anders op het parfum; noem het gerust chemie. Geuren passen zich namelijk aan aan de persoon die ze draagt. Wat speelt daarbij een rol? Je huidtype, je transpiratiegedrag en je voedingspatroon.
Omgeving verandert geuren
Zelfs als je rekening houdt met het hoogst persoonlijke karakter van een geur, toch betekent dat niet dat een parfum altijd hetzelfde ruikt bij een en dezelfde persoon. Ook de omgeving beïnvloedt of vervuilt de geur. Omgevingsgeuren, de temperatuur, de luchtvochtigheid, het al dan niet gebruik van air conditioning... spelen een rol. Dit verklaart waarom een bepaalde geur thuis anders ruikt dan in de parfumerie of de winkel waar je het parfum gekocht hebt.
Verschillende geurstadia
Omdat het even duurt eer je de geurkern van een parfum kan opvangen, wacht je best een tiental minuten voor je beslist of je al dan niet van de geur houdt.
Wist je dat geuren opgebouwd zijn uit drie delen? Men spreekt van een top, een hart en een basis. Deze geurnoten verwijzen naar één bepaalde geur of een karakteriserende kenmerk van de geur van één grondstof.
* De eerste minuten ruik je de alcohol die snel verdampt. * Als de alcohol vervlogen is, ruik je de topnoot van het parfum: een frisse, sterke geur die erg vluchtig is. * Na een tiental minuten tot een uur bereikt de geur de middennoot of het hart van het parfum: de eigenlijke geur die drie à vier uur blijft hangen. * Ten slotte blijft de basisnoot over. Dit is de vaak sensuele en zoete geur die in je kledij kruipt en die het parfum diepte en karakter geeft.
Verschillende geurfamilies
Als je enkele favoriete parfums hebt, kan je een nieuwe geur zoeken in dezelfde geurfamilie. Dat zijn grote geurakkoorden die de ziel, de structuur en de architectuur van parfums bepalen.
Men deelt parfums in in zeven geurfamilies:
* Bloemig - een of meerdere bloemengeuren zoals roos, meibloem * Kruidig - kruidige aromas zoals majoraan, kruidnagel en peper * Fruitig - frisse citrusgeuren zoals pompelmoes, sinaasappel en citroen * Oriëntaals - zware, pittige geuren die kruidig en/of bloemig zijn en lang blijven hangen zoals kaneel, vanille en amber * Houtig - bosachtige geuren zoals patchouli, ceder en sandelhout * Groen - frisse natuurgeuren zoals gras, bladeren en kardemom * Chypre - frisse geurencombinaties zoals bergamot als kopnoot, aangevuld met bloemige geuren met een vleugje eikenmos en/of patchouli
Op basis van je karakter en persoonlijkheid zal je geneigd zijn om een bepaalde categorie te kiezen. Ook het klimaat bepaalt je voorkeur voor een bepaalde geurfamilie. In het algemeen kiest men voor bloemige parfums in de lente en voor fruitige in de zomer.
Dos en donts bij het testen van parfum
Ten slotte sommen we enkele tips op waarmee je best rekening houdt bij de keuze van een parfum:
* Ruik niet aan een open flacon, want dan ruik je enkel de alcohol en de topnoot van het parfum. * De beste manier om een geur uit te testen is deze aanbrengen op je huid. * Als je dat niet wil, kan je een papieren teststrip of een stukje stof gebruiken, maar de geur komt pas ten volle tot uiting op je eigen huid. * Wrijf niet over het parfum want dan beschadig je de geurmoleculen en wijzig je de geurnoten. * De beste plek om parfum te testen is de binnenkant van je pols of de rugzijde van je hand. * Op het einde van de dag is je reukvermogen op zijn best. Ga dus tegen sluitingstijd naar de winkel. * Draag geen parfum als je voor jezelf een nieuw parfum wil aanschaffen. * De neuzen van de parfumindustrie kunnen geur na geur perfect analyseren. Wij kunnen echter niet zon groot aantal geuren aan; we kunnen de aromas dan niet meer onderscheiden van elkaar. Test daarom nooit meer dan vier geuren. Als je de geuren wil neutraliseren, kan je aan koffiebonen ruiken of frisse lucht inademen. * Een parfum uitkiezen voor iemand is heel erg persoonlijk. Laat de persoon in kwestie dus zelf kiezen.
Kuise klassedame, wordt dat dé look voor volgende lente? Als het aan
Marc Jacobs ligt, alvast wel. Op zijn catwalk liepen ingesnoerde, zeer
bedekte dames met een parmantig schuin hoedje. Opvallend was hoe
uniform ze gekleed waren, maar hoe verschillend het imago werd, gewoon
door een andere soort blouse of rok aan te trekken.
Zo
waren de kokerrokken met een brede leren riem en daarboven een
hooggeslote, kuise blouse met een nadruk op de schouders duidelijk voor
de strenge types. Een zakelijke, elegante outfit. Vervang de unicolore,
zijden blouse door een geruit, katoenen exemplaar en de rok door een
jeansrok, en het beeld verandert naar een chique plattelandsvrouw van
200 jaar geleden.
Bij een jeans met olifantenpijpen tot vlak
boven de enkel wordt het geheel jonger en sportiever. Een ingesnoerde
maxi-jurk daarentegen wordt iets 'typisch fashionista', vooral door de
brede strepen. De avondjurken waren dan weer in een opvallend dunne,
vloeiende stof en legden zowel de nadruk op de taille (met een riem)
als op de heupen, door een geplooide laag.
De collectie 'Marc by
Marc Jacobs' werd gedomineerd door uitwaaierende rokken in alle vormen
(A-lijn, lage taille of baby doll) en maten (knielengte, of superkort).
Hét kleur was ook hier koningsblauw. En ook hier kon Marc Jacobs de
haarversieringen niet laten: een blauw potsje of een zwarte haarband.
(br.hln)
De gehandboeide, tegendraadse bruiden van Betsey Johnson zijn
ongetwijfeld de meest vreemde modellen van de hele modeweek in New
York. De bruidscollectie was doorheen de show verweven, en vooral
herkenbaar aan de smetteloze witte 'jurken', en de tule die van onder
de hoedjes piepte.
Geen
brave of klassieke ontwerpen hier, maar doorzichtige hoepelrokken, en
de onvermijdelijke laagjes, een blote buik (!) bij een gefronste short
of een legging in combinatie met een kort jurkje. Opvallend veel tule,
kant en ruches om het vrouwelijke te benadrukken.
En de
handboeien natuurlijk, over kanten handschoentjes, alsof ze wilden
zeggen: huwen is jezelf ketenen voor het leven. Alles smetteloos wit,
maar wel gecombineerd met paars, roze of blauw haar, een goedkope
zonnebril en een wit bolhoedje. Omdat bruiden niet hoeven te voldoen
aan het nette beeld dat de industrie ophangt... (br.Nina)
Hervé Léger scoort bij de Hollywood-actrices, of liever: zijn jurken
doen dat. Steeds vaker zijn ze te zien op rode lopers en in series. De
laatste die met een jurk van Hervé Léger scoort is Lindsay Lohan. Op de
set van de Amerikaanse serie 'Ugly Betty' werd ze gezien in een
donkerblauwe minijurk, opgebouwd op brede, horizontale stroken, die op
de borst een v-vorm krijgen en de wijde v-hals volgen.
Andere draagsters Eerder
dit jaar werd ook actrice Rachel Bilson in een witte halterjurk gezien
op de rode loper. Blake Lively droeg er een op de set van Gossip Girls,
nu al een toonaangevende serie wat betreft mode.
Hayden
Pannettiere droeg een donkerroze bij de opening van het restaurant van
Eva Longoria en zangeres Joss Stone liet zich verleiden door een
regenboogversie. Ook Maria Sharapova, Rachel Weisz en Elle McPherson
lieten zich onlangs in een Hervé Léger opmerken. En nu wil iedereen in
Hollywood er een dragen.
Kort, spannend en speciaal Wat
maakt deze jurken zo speciaal dat iedereen ze plots wil? De jurken zijn
per definitie kort, spannend en weinig verhullend. Karakteristiek zijn
de banden, stroken en lijnen die in de ontwerpen verwerkt worden, en zo
zowel de lijn als het silhouet bepalen.
Voor iedereen En
belangrijker: als je er het lichaam voor hebt, schijnt iedereen hem te
kunnen dragen. Oud, jong, blond, brunette, met los of opgestoken haar:
het gaat allemaal. Wel horen er onveranderlijk hoge hakken en weinig
extra juwelen bij. Een rode loper in de buurt hoeft niet eens, in een
sober kleur kan deze jurk zelfs op het gemiddelde cocktailfeest.
Ook ontwerper Max Azria scoorde met zijn collectie voor Hervé Léger afgelopen week op de modeweek in New York. (br.Nina)
Nipple slip bij de badpakken van Hervé Léger by Max Azria.
BCBG by Max Azria.
Max Azria.
Drie collecties toonde Max Azria op de New York Fashion Week: Hervé
Léger, BCBG en zijn eigen collectie. De raakvlakken was het unicolore
kleurgebruik , en de voorliefde van de Joodse Tunesiër voor lijnen en
stroken.
Dat viel het meest op bij zijn collectie voor Hervé Léger,
die grosso modo uiteenviel in 2 delen: badmode en cocktailjurken. De
badpakken leken het meest op bondagekunstwerkjes, waarbij het doel is
om gezien te worden. Of ze op de plaats blijven bij de minste beweging
is de vraag, één 'nipple slip' toonde alvast van niet. Hét accessoire
was een grote, donkere zonnebril, waarbij de ogen totaal niet zichtbaar
zijn en je gezicht half verstopt wordt. Niet voor zonnekloppers, deze
collectie!
De mini-jurken waren indrukwekkend
eenvoudig, zowel qua kleuren (pastel), stoffen en snit (rechttoe,
rechtaan, zonder franjes). Allen volgen ze de lijn van het lichaam, een
beeld dat wordt versterkt door het gebruik van vloeiende lijnen,
stroken en linten door Azria. Het geheel oogt gewoon mooi.
BCBG deelt
met Hervé Léger de korte jurken, maar de stijl is helemaal anders.
Losser, nonchalanter, met af en toe een wapperend stukje extra stof dat
niet afgeknipt is geraakt. Vaak met een V-nek, en de decolleté eindigt
in de buurt van de navel. Riemen zijn een onontbeerlijk accessoire, net
als een paar (torenhoge) hakken. Hemelsblauw, felrood, wit en grijs
zijn de overheersende kleuren.
In zijn eigen collectie
overheersen sobere, subtiele kleuren, zoals wit en grijs, lichtblauw en
nauwelijks waarneembaar roze. Ook hier vooral jurkjes, met gedrappeerde
stof en een onmisbare riem. Heel geschikt voor feestjes, op zwoele
zomeravonden. Hopelijk zijn dat er volgend jaar heel wat meer dan nu.
(br.hln)
Altijd jaloers geweest op de kledij die Carrie, Miranda, Charlotte en
Samantha droegen in de serie en film Sex and the city? Geen nood,
binnenkort kunnen ze ook in jouw kast hangen! En daar moet je geen
vette portemonnee voor hebben: de kledij, getekend door SATC-styliste
Patricia Field, zal tussen de 100 en 150 euro kosten en vanaf 16
oktober te koop zijn bij de Britse keten Marks & Spencer.
Schoenen De
'Destination New York'-collectie telt een 35-tal stukken en lijkt in
niets op de nette kledij die Mars & Spencer normaal verkoopt. Field
kreeg dan ook de vrije hand, ook al betekende dat sexy, gewaagd en
torenhoge hakken. Want schoenen zijn belangrijk in Sex and the city,
wat ook blijkt uit de collectie. Zwarte gladiator-schoenen of puntige,
rode stiletto's naast een jurk met schoenen als print.
Kleuren De
kleren zelf zijn opvallend, vooral qua kleuren (felroze en turquoise!),
al zit er ook wel eens een gedurfd ontwerp bij voor wie echt wil
opvallen op een volgend personeels- of trouwfeest. Toch wordt de
vrouwelijkheid en elegantie nooit echt uit het oog verloren.
Polkadots Zoals
bij een roze halterminijurk met rode polkadots. Een opvallende riem
maakt het geheel af. Een riem die in varianten nog opduikt in de
collectie, zoals bij de roze rufflesjurk of een asymmetrische rode
minijurk.
Voor de durvers zijn er ook de bijna typische
Field-ontwerpen: drukke bloemmotieven, zoals bij de groene jurk met
gelaagde rok of de tulejurk met rozenprint. Bij de kledij kan een
opvallende bloemenbroche natuurlijk niet ontbreken. (edp)
De zonnehoed, een soort halve pet, dook ook weer op.
Wijde vest mét kap.
Miss Sixty gaf een felgesmaakte show op de modeweek in New York. Eén
van de meest inspirerende ook, want wij haalden maar liefst acht tips
voor de volgende lente uit deze show.
1) De smalle maxi-dress De
maxi-dress was hét item van afgelopen zomer, en voor de volgende zomer
staat een variant te wachten: een smalle versie, die los om de heupen
valt en recht naar beneden loopt. Geen uitwaaierende versie dus, en het
hoeft ook niet druk beprint te zijn met bloemmotieven. Integendeel:
deze jurk mag ook in gewoon grijs. Model Bar Rafaeli droeg al een dergelijke jurk
op de rode loper van de MTV video Music awards afgelopen weekend. En
zoals we weten zijn Hollywoodsterren altijd trendsetters....
2) Hotpants Katoenen
hotpants blijven een belangrijk zomers item. Hoge of lage taille,
geaccentueerd met een riem of niet, met of zonder print, gecombineerd
met een spannend of los topje: alles kan. Zolang je de short maar
draagt, in combinatie met hoge hakken waardoor je benen lang(er) lijken.
3) Lange pofbroek De
harembroek was niet echt een succes, dus wordt volgend jaar gemikt op
een grotere, wijdere variant: de lange pofbroek. Meestal gemaakt in een
dunne, zomerse (doorzichtige) stof, zeer wijd uitwaaierend en vast
aangesloten aan de enkel. Zo komt die broek alvast niet in je
fietsketting terecht. De broek wordt (alweer) gecombineerd met hoge
hakken.
4) Gestreepte kniekousen Kniekousen
met zwarte en doorzichtige strepen of groene en witte stroken: bij Miss
Sixty droegen de modellen ze onder zowat alles. De kniekousen zijn
daarmee duidelijk aan een opmars bezig.
5) Bloemenprints Vele
modetrends mogen vergaan, maar de bloemenprints blijven (voorlopig?)
bestaan. Hardnekkig volgens de ene, gelukkig volgens de andere. Bij
Miss Sixty zijn de bloemenprints volgend jaar wat vager, meer in elkaar
overlopend in geelgroene, paarsgele of roodbruine combinaties.
6) Zonnehoed versus Franse baret Miss
Sixty introduceert de zonnehoed terug: plastic bescherming over de
ogen, maar niets op het hoofd. Het goedkope, wat foute hoofddeksel
geeft de outfits street credibility, maar het blijft de vraag of dit
zal opgepikt worden. Meer heil zien we in het gebruik van de Franse
baret, in funky kleuren als mosterdgeel of funky paars.
7) Vest met kap Een
van de meest opvallende kledingstukken op de catwalk bij Miss Sixty was
toch de wijde, korte vest met kap. Vooral wegens de combinatie met een
zwembroekjes en verder niets.
8) Hakken hakken hakken Miss
Sixty gaat ondanks de relaxte, straatstijl voor torenhoge hakken.
Enkellaarsjes, met open teen of een kleine plateauzool, zolang de hak
maar hoog genoeg is. (edp)
De
Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld wordt vandaag 75 jaar. Lagerfeld
verwierf naambekendheid dankzij zijn revolutionaire collecties bij het
Franse modehuis Chanel. Hij omschrijft zichzelf als een potsierlijk
oppervlakkig man.
Lagerfeld begon zijn carrière bij Pierre Balmain, maar werd al snel
opgemerkt door Fendi en Chloé. In 1983 begon hij freelance collecties
te ontwerpen voor Chanel. Zijn collecties kondigden een totale
revolutie binnen de modewereld aan, maar bleven eveneens trouw aan de
stijl van Coco Chanel, de oprichtster van Chanel. Lagerfeld begon
recent zijn eigen kleding- en accessoirelijn te ontwerpen.
winter 2009
Het Duitse mode-icoon omschrijft zichzelf als een uiterst
oppervlakkig man. In 2000 vermagerde hij 42 kilogram, enkel en alleen
omdat hij de nieuwste haute couturekledij wou dragen. (br.Gazet van Antwerpen)
Wonderbra brengt de multipositie beha uit. Deze is uiterst handig want
hij heeft verplaatsbare schouderbandjes. Dat betekent dat je de beha op verschillende manieren kan dragen.
Aanpassen De
drie verschillende bandjes zijn over de hele lengte vast te maken. Zo
kan je de borstehouder aanpassen aan elke outfit en decolleté.
Eigen
aan de wonderbra is dat een diep decolleté gegarandeerd is dankzij het
brede tussenstuk en de speciale snit van de cups. (br.hln)
Je zoekt een manier om je ogen te doen sprankelen? Zoek niet verder:
Swarovski helpt je, met hun contactlenzen bezet met
Swarovski-kristallen. Met de juiste lichtinval doen ze je ogen
letterlijk schitteren 'zoals ze nooit tervoren geschitterd hebben'. Het
gaat om 4 kristallen bezet op 'strategische' plaatsen op de lens.
De
lenzen werden gecreëerd door de Indische ontwerper Anthony Mallier naar
aanleiding van de wedstrijd 'Crystal Vision'. Swarovski was een van de
co-organisatoren voor het project.
De lenzen wonnen de tweede
prijs, maar het is nog niet duidelijk of ze ook op de markt worden
gebracht en welke doelgroep ze dienen: enkel fashionista's, op zoek
naar het zoveelste accessoire, of zouden ook echte lenzendragers de
lenzen kunnen gebruiken? Afwachten dus... (edp)
Maak je op voor een decadente, hete herfst met de nieuwe
kousencollectie van Trasparenze. 'Paris Chique' werd ze gedoopt en de
kousen worden gekenmerkt door overdadige versiering, die de wereld van
Cancan-danseressen, minnaressen en Marie Antoinette oproepen. Zeer
vrouwelijk, zeer uitdagend en zeer sexy!
De
kousen kunnen dienen als verleidingsinstrument, om een boudoirsfeertje
op te roepen in je eigen slaapkamer. Maar ook onder een zakelijke
outfit kunnen ze net dat beetje meer pit geven, of je eigen, kleine
geheimpje vormen. Wedden dat iedereen vraagt waar je die flair en sexy
uitstraling vandaan haalt?
Meer info op www.silkinabox.com. Richtprijzen: tussen 15 en 20 euro. (br.Nina)
Steeds meer mannen grijpen naar de cosmetica van hun dames. Yves Saint
Laurent biedt de oplossing: na de 'man-liner' en 'manscara' brengt de
cosmeticagigant de make-up pen voor vermoeide ogen. De mooimaker
belooft kleine onvolmaaktheden te verbergen en vermoeide trekken te
heropleven.
De
Touche Eclat concealer bestaat al in vrouwelijke versie en won in 2008
de Cosmopolitan beauty award. De mannenversie is enigszins anders
ontworpen en zou vooral populair zijn bij managers en zakenlui. (br.hln)
Brillen zijn meer dan een noodzakelijk kwaad. Tegenwoordig worden ze
als heuse fashion-items bekeken. Ze zijn zelfs zo hip dat er een
toenemende vraag is naar brillen-zonder-sterkteglazen, een bril met
vensterglas. Ze dienen om je stijl mee te onderstrepen. Dat staat te
lezen op de fashionsite Mixitup.
Mix en match Trendwatchers
zien in brillen meer dan ooit een accessoire waarmee naar hartenlust
kan gecombineerd worden. Helemaal volgens de mix & matchtrend van
dit najaar. Allerlei monturen duiken op: van extravagant groot tot
superklein.
Uitgaan Zeker in het
uitgangsleven doen de brillen het goed. Daarbij zijn vooral hippe,
glamoureuze modelletjes, geïnspireerd op de keuze van de celebs als
Madonna en Posh, zeer belangrijk. Het dikke, kunststof montuur scoort
op een avondje uit waarbij duidelijk gelonkt wordt naar de seventies.
Statement Op
de werkvloer zijn de kleinere, jaren vijftig monturen populair. Deze
vallen minder op en de pootjes zijn forser en vaak voorzien van trendy
kleuren. Ga vooral niet voor veilig, spanning en contrast horen bij de
keuze van je montuur, aldus de trendwatchers. De opmars van de
bril-zonder-sterkte geeft mix & match een extra impuls. (br.hln)
De gloss is verkrijgbaar in 8 verschillende kleuren.
Nivea ontwikkelde de eerste lipgloss met collageenbooster, waardoor ze
meer volume en glans krijgen. Zo kun je misschien de droomlippen van
Keira Knightly evenaren, die zijn namelijk als de mooiste verkozen.
Volume Volle,
glanzende lippen maken je glamourlook helemaal af. Vrouwen die niet als
Keira Knightly met volle exemplaren geboren zijn, kunnen nu de natuur
een handje helpen. De collageenbooster van de Gloss Volume Shine Wonder
Full werkt rechtstreeks op de lippen in en doet het volume ervan
toenemen. Verder bevat het glansdeeltjes die het licht intens
weerkaatsen en je look helemaal afmaken.
Beautykluns De
lipgloss zit in een handige doseerverpakking en kleeft niet, daarom
kunnen zelfs beautyklunsen hem aanbrengen. De natuurlijke oliën en
vitamine E voeden en verzorgen je lippen, zodat ze ook tijdens de
wintermaanden mooi blijven. Je vindt de gloss in acht verschillende
tinten. Adviesprijs is 10,80 euro. (br.hln)
Op zoek naar wat rock in je garderobe? Ga dan voor een tregging, een
soort kruising tussen een broek en een legging. Ze zijn gemaakt van
steviger, dikker materiaal maar zijn net zo aansluitend als de gewone
legging. Ze zijn te vinden in lederen, metallic, glans- of
glittervarianten.
Celebs Kate Moss en Victoria Posh zijn helemaal wild van de supersmalle treggings in bijvoorbeeld PVC, glitter en leer.
Styling Een
goede combinatie is een must als je er niet te 'trashy' of 'te disco'
wil uitzien. Sowieso trek je met de glanzende of lederen variant alle
aandacht. Tracht bijgevolg de bovenstukken sober te houden. Met een
mooi topje en leuke schoentjes erbij, ben je weer helemaal 'in' dit
najaar. (br.Nina)
De Italiaanse modeontwerpster Mila Schön is gisteren op 91-jarige
leeftijd overleden. Schön ontwierp elegante, tijdloze kleding zonder
franje. Ze begon in 1958 in een atelier in Milaan en opende acht jaar
later haar eigen boetiek aan de Via Montenapoleone, een van de chicste
winkelstraten van Milaan.
Jackie Kennedy Binnenkort
wordt in Milaan een overzichtstentoonstelling geopend van de kleding
die Schön de afgelopen vijftig jaar maakte. Tot de klanten van Schön
behoorde het mode-icoon Jackie Kennedy. Ze ontwierp ook kleding voor
het cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappij Alitalia. (br.hln)
Al was het way back in the eighties, iedere vrouw heeft ooit in haar leven wel eens een denim jasje gedragen. Toch?
Goed nieuws voor de nooit-iets-weg-doeners: hij mag weer. Teminste:
volgens Scarlett Johansson, Jessica Simpson, Kirsten Dunst, Pixie
Geldof en Cameron Diaz. Zij laten hun Levis jack weer leven onder
basic outfits en lange zomerjurken.
Wie zijn versleten Levis jack wél heeft weggedaan koopt gewoon een nieuw versleten Levis jack.
Jonge moslimvrouwen zoeken steeds meer naar stijlvoorbeelden en trendy
hoofdoeken waarmee ze een modestatement kunnen maken. In
Groot-Brittannië schieten de modeblogs over hoofddoeken als
paddenstoelen uit de grond.
Blogs en filmpjes Moslimvrouwen
die er graag modieus bijlopen kunnen nu te raad gaan bij het steeds
groter wordende aantal blogs en Youtube-filmpjes. Daar ontdekken ze hoe
hun hoofddoek kunnen combineren met trendy kledij en de hipste manieren
om hem te dragen. Want ook de hoofddoek is onderhevig aan de mode.
Eerste stijlgids De Britse Jana Kossaibat
houdt een blog bij en wil de eerste stijlgids zijn voor moslima's in
Groot-Brittannië. "Moslimvrouwen gaan steeds meer experimenteren. Ook
jonge meisjes zijn zich erg bewust van de manier waarop ze zich kleden.
Je valt al meer meer op met een hoofddoek, dus welke boodschap stuur je
uit als je er dan nog eens slordig bijloopt?" Kossaibati begon met haar
blog omdat er niets gelijkaardig bestond in Groot-Brittannië. Maar
sindsdien, nu 10 maanden geleden, volgden verschillende vrouwen haar
voorbeeld. "Oudere moslimvrouwen kiezen een hoofddoek die hun
cultureel erfgoed reflecteert, maar de jongere willen een stijl creëren
die bij de westerse mode past", Jana Kossaibat.
Fashionista Sommige
websites geven modetips, andere adviseren welke doeken geschikt zijn om
te sporten of om onder een petje te dragen. Met ingewikkelde knopen en
verschillende lagen kan het soms uren duren voor je de juiste look
hebt. De favoriete look van Kossaibat is de 'flower-hijab-wrap'. "Deze
is redelijk makkelijk om knopen. Je bindt de sjaal achter aan je hoofd
en brengt hem dan weer naar voor om hem als een bloem aan de zijkant te
knopen."
Turkse stijl Kossaibat tipt de
Turkse stijl als de te volgen trend voor deze herfst. Deze wordt onder
de kin geknoopt en rond de nek gedrapeerd. Volgens haar getuigt dit van
een volwassen en een meer gesofisticeerde kledingsstijl. (ep)(br.hln)
Een nieuw broekmodel siert straks de wintercollecties. In het Engels
kreeg het model de naam 'peg leg', bij ons de 'creatieve broekvorm'
genoemd.
Deze
must-have houdt het midden tussen een harembroek en een smalle
enkelbroek. Het model valt nauw rond de onderbenen en zit naar boven
toe zeer ruim rond de heupen en billen. Zo krijg je een heel nieuw
silhouet en lijkt het boven alsof je een shortje draagt dat naar onder
zeer smal wordt.
Hoge hakken Zelf plaatsen we heel wat vraagtekens bij dit nieuw modelletje, maar in celeb-land werd de outfit al meermaals gespot.
Volgens
modekenners staat de broek alle figuurtjes en ligt de kracht in de
juiste styling. Draag er vooral hoge hakken onder en combineer met
gecentreerde bovenstukken. (br.Nina)
Lingerieketen Hunkemöller bestaat deze maand dertig jaar. Speciaal voor
deze verjaardag werden een aantal nieuwigheden voorgesteld.
Homewear Nieuw
in de collectie zijn de homewear pakken, uiterst geschikt voor het
najaar. Deze zijn ideaal voor het beoefenen van sporten als tai-chi en
yoga of om thuis te cocoonen. De top is in de vorm van een mooi
overslagvest wat kan gecombineerd worden met de broek. Gemaakt van
zachte, soepele stoffen is deze te vinden in de kleuren bruin en blauw.
Luxe De
lingerie in satijn oogt glanzend en is vaak afgewerkt in kant. Zwart en
roze zijn de kleuren en de setjes krijgen details als jarretels en
strikjes.
Pofbroekjes Een grotere trend op
dit moment zijn de pofbroekjes. In de zomer bestond deze al in katoenen
versie, dit najaar verschijnt deze in satijnen vorm.
Vintage Lingerieontwerper
Guus Schlatmann, bekend van de Sport Support bh, ontwierp een
hoogwaardige collectie met gebruik van kwalitatieve materialen en in
limited editions. Vitantage tinten sieren de collectie.
V-shirts De V-shirts met lange en korte mouwen kregen ook een facelift met verfijndere kant, een mooie vrouwelijke halslijn.
Retro badpak Spectaculair
is het retro halter badpak, dat je bijna als jurk zou dragen. Het
zwempak is verkrijgbaar in het zwart met een corsage boven de cup. (br.Nina)
Van plan om binnenkort naar de kapper te gaan, zodat je helemaal klaar
bent voor de herfstmode? Bekijk dan onderstaande kapseltrends en doe al
meteen inspiratie op. Ze zijn ofwel lang of heel kort, een tussenmaat
is er niet. Je hebt keuze genoeg, want er zijn heel wat verschillende
stijlen. Maar nonchalance domineert de herfstkapsels, snel en makkelijk
haar dus.
Chignon De
chignon is eigenlijk een chique versie van een dotje. Maar het mag wel
iets nonchalanter dan de klassieke chignon. Gelukkig voor ons vrouwen,
kun je dit kapsel makkelijk zelf creëren. Neem je haar in een staart,
draai het en steek het vast. Je kiest er zelf voor of je het hoog of
laag doet. Je kunt ook voor je je chignon maakt, je kapsel wat extra
krul geven met de tang.
Vlechten Als je
kapsel lijkt op dat van Heidi in Tirol, ben je verkeerd bezig. Het is
de bedoeling dat je een rockvariant creëert. Je kan dit doen door te
creperen of de vlechten op je hoofd vast te spelden met hippe
accessoires als leren speldjes.
Strak Deze
look vraagt heel weinig onderhoud. Je kamt je haar straknaar achter wat
gel of wax. Vervolgens maak je een glanzende, gladde staart. Hij moet
wel laag in je nek hangen. De ideale look voor een lange werkdag.
Middenscheiding Draag
je je haar liefst het los, dan opteer je deze herfst best voor een
middenscheiding. Dit kapsel krijg je zo voor elkaar en vraagt weinig
onderhoud. Je droogt je haar simpelweg stijl en glad.
De bob Dit
kapsel is populair bij heel wat fashionable sterren. Brits topmodel
Agyness Deyn draagt hem heel kort en ook Katie Holmes liet haar wat
langere bob kortwieken. Het enige probleem is dat dit kapsel heel
weinig vrouwen staat. Denk dus goed na voor je hier aan begint en vraag
advies aan je kapper.
Natuurlijke krullen De
grote, grove of bohokrullen zijn weer helemaal in. De beste look krijg
je met een nonchalant, natuurlijk ogend kapsel. Het moet lijken alsof
je net uit je bed bent gestapt.
Kuif De
kuif is terug. Je mag weer een staart, chignon of vlecht combineren met
een soort van Elviskuif bovenop je hoofd. Dit is het ideale
partykapsel. (ep)(br.Nina)
Bloemen, boeken en huishoudelijke toestellen, ze staan in de top drie
van meest gegeven cadeau's. Toch is de gemiddelde vrouw niet tevreden
met dergelijke presentjes, de helft van alle dames wil liever een
modecadeau. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse
MarketResponse. Opmerkelijk is dat net deze cadeau's maar zelden worden
gegeven.
Verkeerde maat Vrouwen
zijn verzot op nieuwe kleding. Uit het onderzoek blijkt dat mannen hun
liefste graag fashion schenken, maar 62 procent van de ondervraagden
weet niet wat te kopen. Ruim 41 procent van alle mannen heeft geen idee
welke maat hun dame draagt.
Cadeaubon Doodsbenauwd
vrezen ze een verkeerde kleur of maat te kiezen, waardoor de jongens
veiligheidshalve voor de praktische spullen kiezen. Toch hen maar even
herinneren dat elke modezaak fashioncheques uitbrengt. Hiermee kan er
naar hartelust geshopt en gewinkeld worden. (br.hln)
Lichamen worden verhuld in uiteenlopende creaties. Kuis en keurig: veel hooggesloten blouses en grote kragen om in weg te zinken. Benen worden van top tot teen bedekt door hoge laarzen, smalle broeken en leggings...