Toen
was hij één zesde van de Antwerpse Zes, nu is hij een nationaal
instituut. Dries Van Noten (°1958) is wat men noemt een begrip, en toch
mag men dat woord in zijn bijzijn niet gebruiken. Zijn zin voor
bescheidenheid en realiteit kenmerkt ook zijn kleren, want geen enkele
Belgische ontwerper kan een gevoel van humanisme zodanig aan draagbare
ontwerpen koppelen als hij. Schokeffecten of bruuske trendbepalingen
zijn aan hem niet besteed; seizoen na seizoen biedt hij garderobes vol
keuzemogelijkheden aan, steeds met een klassieke en/of etnische
ondertoon. Zijn mode promoot vrijheid en diversiteit: vormen zijn door
de band los en comfortabel, stoffen zijn veelal voorgewassen en qua
visuele totems refereren zijn items vaak aan andere culturen.
Als
telg uit een kleermakersfamilie startte hij zijn opleiding aan de
Antwerpse academie in 1977; tijdens zijn studentenjaren verkocht hij al
zelfontworpen hemden aan winkels in New York en Londen. In 1985 opende
hij een eigen, kleine shop in Antwerpen, waar hij zijn collecties
verkocht. In 1989 verhuisde hij naar het grotere Het Modepaleis
(bouwjaar 1831), een stek die ondertussen een vaste waarde op het
toeristische stratenplan van Antwerpen is geworden. Van Noten begon pas
'laat' met Parijse defilés: in 1991 toonde hij er zijn mannencollectie,
en een jaar later zijn vrouwenlijn. Via deze shows slaagde hij er
evenwel meteen in een eigen profiel neer te zetten: ondertussen weet
elke modeprofessional dat Dries als geen ander een geanimeerde sfeer
kan scheppen, met licht en muziek, en met eten en drank.
In
1997 opende hij een eigen shop in Tokio en eentje in Hongkong.
Wereldwijd doet Van Noten het uitstekend: zijn collecties worden in
meer dan 500 winkels verkocht. Toch blijft hij verknocht aan zijn
thuisstad. Zijn atelier, vijf verdiepingen hoog, kijkt uit op de haven
van Antwerpen en tijdens interviews met de buitenlandse pers blijft
deze sinjoor zijn stad met verve verdedigen.
Dries Van Noten
Winter 2008 2009
Een ontwerp van onze Belgische mode ontwerper Dries Van Noten
Er zijn zo van die stijlmythes die jarenlang worden doorgegeven en
weinig waarheid bevatten. Neem nu de horizontale streepjes op je trui
of t-shirt. Horizontale strepen zouden je breder maken en een gezetter
figuur niet flatteren. Recent onderzoek aan de Engelse Universteit
veegt deze oude wijsheid van de tafel. Horizontaal gestreepte kleding
doen zelfs het omgekeerde en camoufleren extra kilo's optisch.
Foto's Bij
het onderzoek werden beelden getoond van fotomodellen in kleding met
zowel verticale als horizontale strepen. De meisjes met horizontale
patroontjes zien er slanker uit, met de verticale ogen ze breder. Het
feit dat zwarte kleding de figuur 'afslankt', is ook bewezen. Dat
toonden de foto's eveneens aan. (br.hln)
Enkellaarsjes en laarsen zijn er in alle soorten, vormen en maten. Voor elk wat wils!
Ralph Lauren
Deze winter is het aan warme stoffen, warme kleuren en vrouwelijke
kledij. Maar hoe bouw je nu de perfecte winterlook op? Wij geven je de
bouwstenen aan.
1) Schoenen Deze
winter is het heel duidelijk: je draagt enkellaarsjes. Laarzen en half
open schoenen met gesp kunnen ook in bepaalde combinaties. Mét een
ferme hak wel te verstaan, plat is uit den boze. Spijkerkoppen
(zogenaamde 'studs') als afwerking scoren bonuspunten.
2) Benen De
benen bedek je met een nylon of legging, liefst in een felle kleur, met
een print of een patroon. Broekenliefhebsters kiezen beter voor een
brede, 'baggy', versie of een met wijdere pijpen. Skinny wordt nog
gezien in het straatbeeld, maar is niet meer het van het. Ook de broek
wordt overigens met hakken gecombineerd.
3) Knielengte Rokjes
zijn er nauwelijks, jurkjes des te meer. In lichte, fladderstoffen of
warmere wollen versie: ze komen onveranderlijk tot net boven of op de
knie. De jurken zijn zeer stijlvol: er is gekozen voor een retrosnit,
met bedekte boezem en een afwezig of koket mouwtje.
Ze hebben
een lichte A-vorm of volgen de lijn van het lichaam zonder te spannen.
Zeer vrouwelijk en zeer elegant! Je brengt meer pit in de garderobe
door het jurkje in een funky kleur te kiezen, of te combineren met
opvallende panty's.
4) Taille De
taille krijgt niet veel aandacht dit seizoen. In de jurkjes is de
taille subtiel aanwezig of gewoon afwezig. Dit zonder meteen een lomp
uiterlijk mee te geven! Bij de jassen en truien zijn er wel versies met
een riem, maar ze domineren het beeld niet. De broeken hebben zowel
hoge als middelhoge tailles. Laag is in alle geval uit den boze.
5) Bovenlichaam De
trend is hooggesloten, zowel wat bloesjes, topjes als jurkjes betreft.
De snit is retro en soms een tikje ouderwets door plooitjes of ronde
knoopjes. De neklijn is een wijde boog of een vierkant. T-shirts zijn
voor de vrije tijd, binnenshuis en niet iets waar je fashioble ergens
mee kan verschijnen.
De jasjes zijn kort, de mantels halflang en
volumineus. De jasjes dienen voor een kortere, edgier look met leren
stof en/of militaire details (bijvoorbeeld aan de schouders). Ook
gespot maar niet zo handig: vestjes met driekwart mouwen. De voorspelde
terugkeer van het mannencolbertje is nergens in de magazines te
bespeuren.
De mantels zijn onveranderlijk in een warm wol en
hebben een bollende vorm en een opvallende kraag. Ook een andere
uitvergroot detail (zoals de zakken) kan. Ook hier overheerst de
retrosnit en een retroprint. Eevetueel te combineren met een wollen
mutsje en altijd, altijd met panty's en (enkel)laarsjes. Wie voor de
wijde broek opteert, richt zich beter tot een vestje.
6) Stoffen Wol
is zeer populair (vooral bij jassen, jurkjes en broeken), net als
fluweel (vooral als detail). Leer duikt ook op, voor de ruigere (en
jongere) chicks. Een bloesje of topje is in een lichte, glanzende stof
en zit zeer losjes om het lichaam.
7) Kant Zwart
kant is niet enkel meer voor lingerie: deze winter worden jurken ermee
afgewerkt, draag je ze als handschoenen of is het verwerkt in je
panty's. Deze look kan enkel sober gedragen worden. Draag je iets met
kant, kies dan simpele en eenvoudige accessoires. Beter: kies er zo
weinig mogelijk. Je combineert het niet met felle kleuren, tenzij één
kleurrijk accent.
8) Ruiten Tegengesteld
aan de romantische kant-trend is de ruitenprint. In combinatie met wol
of flanel en een wijde broek, is dit dé look voor wie naar het
platteland trekt om te wandelen, te jagen en te onthaasten.
Ruitjes mogen weer, en subtiliteit is geen voorwaarde.
Een
variant daarop is de opvallende en ietwat onverwachte terugkeer van de
Schotse ruit. Een jurkje, tailleur, bloes, broek of panty in deze
opvallende print: het kan en het mag.
9) Hoofdbedekking Wollen,
gebreide mutsjes met een bloem als versiering of een opvallend
'hoofdjuweel' met veel veren: wie helemaal glam wil gaan, mag alles uit
de kast trekken.
10) Kleur Hét
winterkleur blijft paars, maar ook rood, mosterdgeel en olijfgroen doen
het goed net als het onvermijdelijk zwart en wit. Wie prints kiest,
kijkt best uit naar etnische, Oost-Europese prints in warme kleuren of
geometrische vlakken in felle combinaties voor een meer punky look.
(br.Nina)
Het voorbeeld van H&M, betaalbare designermode, krijgt navolging
van 3suisses. De bekende Franse modecatalogus heeft Veronique
Branqhuino gestrikt voor deze winter.
Branqhuino
ontwierp 14 kledingsstukken, 2 handtassen en 2 paar schoenen. Het
kernwoord is los, alle kledij hangt los rond het lichaam, op het
slobberige af. Maar Branqhuino weet de elegantie en de vrouwelijkheid
te bewaren.
Heel opvallend is de limoengroene 'mannelijke
broek', de grijze capemantel, de groene jurk in zijde en de slobbertrui
met U-hals. Ook de handtas in twee materialen is verrassend fashionable
én praktisch.
Prijzen schommelen tussen 39 euro (gestreepte
trui) en 179 euro (leren vestje). De kledingsstukken zijn te bewonderen
en te bestellen op www.3suisses.be. (br.hln)
De Sugababes liepen vlot, tot er eentje een schoen verloor.
Cilla Black viel op in nylons en een wit hemd.
Mischa Barton zat in het publiek.
Naomi Campbell is meer dan rechtszaken alleen. Gisteren toonde ze haar
goede hart, met een modeshow voor het goede doel tijdens de modeweek in
London. De show en de bijhorende veiling kwamen ten goede aan 'The
White Ribbon Alliance', een organisatie die zich inzet voor een veilige
zwangerschap en bevalling voor elke vrouw, vooral die in de Derde
Wereld.
Op
de catwalk liepen grote namen zoals Elizabeth Jagger, Cilla Black,
mode-ontwerpster Vivienne Westwood, de meisjes van de popgroep
Sugababes en twee Olympische medaillewinnaressen. Zangeres Jamelia liep
met haar dochters in prachtige geruite outfits, en ook de zus van
Penelope Cruz, Mónica, liep de catwalk alsof ze nooit iets anders had
gedaan.
In het publiek zat niemand minder dan Sarah Brown, vrouw
van de huidige Britse premier Gordon Brown, de Britse prinses Eugenie
en Hollywood-actrice Mischa Barton. Hoeveel Campbell dit jaar heeft
opgehaald is nog niet bekend. Vorig jaar haalde het topmodel meer dan
anderhalf miljoen euro op. (br.Nina)
Opvallen
doe je zeker. En je houdt de zonnestralen er ook mee buiten. Maar of
het zo aangenaam is om op een warme zomerdag met een helm op straat
rond te lopen? Toch gaat de vrouw volgende zomer aan de helm, als het
van modeontwerper Giles Deacon afhangt. Hij stuurde deze twee gekleurde
exemplaren de catwalk op tijdens de Londen Fashion Week, in de Britse
hoofdstad. Menig modejournalist
zag er de comeback van Pac Man in. (br.Het Nieuwsblad)
Michelle Obama één van de tien best geklede vrouwen
Michelle Obama één van de tien best geklede vrouwen
Rihanna
Gwyneth Paltrow
Charlize Theron
Fergie
Sarah Jessica Parker
Michelle Obama, de echtgenote van de Democratische kandidaat voor het
Witte Huis Barack Obama, is een van de tien best geklede vrouwen op de
lijst van het weekblad People, dat het leven van beroemdheden behandelt.
Jackie Kennedy "De
politiek is harder dan ooit, maar mevrouw Obama is vol vertrouwen
geëvolueerd tijdens de campagne, met een look die doet terugdenken aan
een beroemde voormalige first lady", schrijft People, blijkbaar
refererend naar Jackie Kennedy. Op 44-jarige leeftijd is Michelle Obama
(1,82 m) de oudste in de jaarlijkse ranglijst van People.
Rihanna, Fergie, Gwyneth en Charlize Het
blad met een wekelijkse oplage van 3,7 miljoen exemplaren, looft ook de
Barbadiaanse zangeres Rihanna, zangeres Fergie van de Black Eyed Peas,
de actrices Gwyneth Paltrow en Charlize Theron, beiden winnaar van een
Oscar, en Sarah Jessica Parker, heldin uit Sex and the City. (br.hln)
In
Londen tonen deze week tweeënvijftig ontwerpers hun creaties voor de
zomer van 2009. Elke dag hebben een tiental defilés plaats. "De London
Fashion Week is de belangrijkste ter wereld in termen van diversiteit
en verschillende stijlen, geïnspireerd op de Britse multiculturele
samenleving", zegt Harold Till, voorzitter van de British Fashion
Council (BFC), die de Fashion Week organiseert.
Het was de Ierse
stylist Paul Costelloe die zondag de aftrap gaf, met creaties die het
midden hielden tussen de Britse koloniale en Afrikaanse stijl. Zijn
militaire modellen contrasteerden met vloeiende stoffen in warme
kleuren. Fuchsia en vermiljoen domineerden. Klasse, sofisticatie en
distinctie waren de sleutelwoorden.
Maandag toonde de
voormalige Britse journaliste Luella Bartley haar creaties. Zij ziet
vrouwen volgende zomer in romantische jurken uitgevoerd in sierlijk
kasjmier met rushes op de voorzijde. Roze, oranje en diepe
lavendelkleur vormen het kleurenpalet.
Ook Paul Smith heeft
zijn defilé al achter de rug. Hij liet zich inspireren door een
tentoonstelling van Oosterse schilderkunst in de Tate Britain Gallery
en gaf zijn modellen Moorse silhouetten met harembroeken, tulbanden en
sjaals rond de middel.
Dinsdag zijn onder meer Stelly
McCartney en Christopher Kane aan de beurt. Er wordt ook erg uitgekeken
naar de collectie van Vivienne Westwood (donderdag) en van Issa
(donderdag). Bij die laatste verschijnt mogelijk Naomi Campbell weer op
de catwalk. (br.Weekend knack)
Geen spoor van een traditionele catwalk bij de modedefilé van Stella
McCartney. De ontwerpster toonde haar nieuwste Adidascollectie op de
London Fashion Week. Daarbij transformeerde ze de immense hal tot een
heuse sportschool. Enkele Britse olympische kampioenen toonden daarbij
hun kunnen in een passende outfit van de ontwerpster.
Elegantie Zo
demonstreerde de kampioene trampolinespringen haar salto's in
vrouwelijke zwempakken. Sober maar stijlvol met een oog voor detail in
de afwerking. Comfort staat daarbij op de eerste plaats, maar elegantie
lijkt even belangrijk.
Turnsters op de balk balanceerden met
yoga-outfit in rood-grijze tenues met mooie details aan de zomen. De
uitgesneden topjes en knallende kleuren geven daarbij extra power.
Maar
ook wie gaat tennissen, golfen, zwemmen, lopen of dansen mag gezien
worden. Doorkijkstofjes, afneembare kappen, glanzende materialen, leuke
details en hopen accessoires maken het sporten net iets leuker.
Vrouwelijkheid boven alles en de outfits worden daarbij met plezier ook
naast het sportveld gedragen.
Inspiratie Madonna
tekende afwezig op de modespecial, maar haar spirit was er wel. Tracy
Anderson, de personal trainer van Madonna en Gwyeth Paltrow, neemt ook
McCartney tegenwoordig onder handen. De ontwerpster spreekt vol lof
over haar fitnessbenadering, dat ze de trainster prompt tot haar
inspiratiebron verheft.
De 'Adidas by Stella McCartneycollectie' is te koop vanaf februari in de betere sportwinkels. (br.hln)
Viktor & Rolf zullen komende fashionweek geen catwalkshow geven in Parijs. Een woordvoerder van de ontwerpers ligt toe dat het modehuis de nieuwe collectie online zal laten zien. Hiermee gaan de designers een stapje verder dan de live streaming van modeshows die we steeds vaker bij modehuizen zien.
De designers zullen een online showcase geven, beginnende 2 oktober. Volgens WWD wordt de show gepresenteerd in The Grand Salon van het virtuele modehuis..
De webpresentatie van de nieuwe collectie Funny Face zal worden bijgestaan door de laatste technologie en geeft gasten de gelegenheid om ook backstage een kijkje te nemen.
Viktor & Rolf over hun virtuele modeshow: dit is hoe een modeshow er in de toekomst mogelijk uit ziet. (br.Styletoday)
De warmte komt terug in de winter. Niet door de zon, maar door het
gebruik van de kleuren. De najaarscollecties zitten boordevol paars,
maar evengoed fuchsia, saffraangeel, olijfgroen, oker, blauw, mosgroen,
bruintinten en rood.
Mixen Zwart
blijft altijd in. Ook nu weer, al zet de grijstrend zich stilaan door.
Uiteindelijk gelden er weinig of geen regels in het gebruik van de
kleuren. Alles mag gemixt gedragen worden, zolang degene die het draagt
er zich maar goed bij voelt. Durvers gaan voor veelkleurige pakken en
kokerrokken of ballerinajurken die als een regenboog aan kleuren
openspatten.
Neutraler Liever wat
eenvoudiger? Neem dan multikleurige bloesjes die je op een neutrale
basis kan combineren. Helemaal veilig speel je door te combineren met
ton sur ton tinten. Tinten die op elkaar lijken, maar net niet helemaal
dezelfde zijn, mogen bij elkaar gedragen worden.
Wit Optisch wit, sneeuwwit of crèmewit. Naast het klassieke zwart blijft wit een van de meest geliefde kleuren tijdens de winter.
Accent Eén
van de contrastkleuren deze winter is rood. Dit gaat van bordeaux tot
warmrood en vermiljoen. Kies een jurk of een jasje in een onopvallende
kleur en combineer met een rode knaller. Vooral wijnrood is een
favoriete accentkleur.
Combinaties Even mooi
is de combinatie petroleumblauw met koraalrood. je kunt deze combinatie
nog aanvullen met een derde kleur als paars. Kies alleszins één kleur
als hoofdkleur en ga voor kleuraccenten in de vorm van accessoires.
Geel staat dan weer mooi met grijs of zwart. (br.Nina)
Dé gekruiste jurk met V-split. Een nieuwe look! Hier bij BCBG by Max Azria.
De trapeziumjurk. (Tommy Hilfiger)
De nauwaansluitende jurkjes van ma Azria voor Hervé Léger zijn een uitzondering.
De zonnepet (en polkadots) bij Michael Kors.
Alles komt weer terug, zeker in mode, maar altijd nét dat tikje anders.
De lente- en zomermode voor 2009 is niet anders. Er werd volop
gerecylceerd, verbeterd en vernieuwd. Dat maakt dat elke trend bestaat
uit iets nieuws, iets geleend en iets oud. En ja, ook het 'iets blauw'
duikt op: als dominante lentekleur.
Prints en kleuren Blauw
als lentekleur. Dat is enigszins verrassend, want traditioneel staan
lente- en zomerkleuren in het teken van respectievelijk pastel- en
vrolijke tinten. Voor volgende lente is het dus een diep, koninklijk,
machtig blauw. Een sterk kleur, dat opvalt op een subtiele manier.
Het
tweede dominante kleur is geel, van een zachte tot een vrolijk zomerse
tint. Een mooie manier om het blauw te verzachten, en de twee passen
wonderlijk wel bij elkaar. Dat zijn de nieuwe kleuren, hét
recyclagekleur is ongetwijfeld rood. Een mooi, eveneens sterk, rood is
een niet al te speciale tint. Wit, zwart en poederroze vullen dit aan.
Prints
zijn er nog steeds, maar niet meer in een hippiestijl. De afgelijnde
prints werden vager, uitgelopen, als door elkaar gelopen waterverf. En
ze overheersen niet meer, ze komen maar in enkele silhouetten naar
voren. Opvallende strepen (Michael Kors) of leuke polkadots kunnen
altijd.
Daarmee is de fluo-opstand van afgelopen zomer weer
meteen de kop ingedrukt. Enkel Halston pakt nog uit met enkele felroze
of oranje jurken, maar de hele felle combinaties, die zijn verdwenen.
Volume De
modellen zijn nog altijd mager, maar de ontwerpers doen hun best dat te
verstoppen. Pofbroeken (Miss Sixty) en zelfs pofmouwen (diane von
furstenberg) zijn één manier, volumineuze jassen (Zac Posen) en
hoekige, 3D-jurken (Vera Wang en Calvin Klein) een andere.
Verschillende ontwerpers zetten ook in op losse, nonchalante jurkjes en
bloesjes.
Lijnrecht daartegenover staan de skinny jumpsters
(DKNY, Betsey Johnson en Michael Kors) en nauwe minijurken van Hervé
Léger, die momenteel een hit (en hot) zijn in Hollywood.
Toch
is dit een marginale trend op de catwalks: zelfs bij de korte jurkjes
bij de andere ontwerpers fladdert het altijd een beetje. De enige die
zijn vrouwen echt insnoert in Marc Jacobs, die de tailles ook
onveranderlijk hoog plaatst.
Schoenen De
voeten zullen weer afzien: de hakken zijn torenhoog. Gelukkig ook iets
breder, zodat je meer steun hebt al is dat relatief. Ronduit gepikt van
2008 zijn de gladiatorsandalen die toch nog vrij vaak opduiken (Marc
Jacobs en Abaete). Helemaal niet zijn de touwtjesschoenen, waarbij het
leer vervangen is door veters of leren touwtjes. Tracy Reese, Diane Von
Furstenberg en Marc Jabobs pakten ermee uit.
DKNY nam de
alomtegenwoordige all star onder handen en plaatste er een grote,
stevige hak onder. Past bij hun sportieve imago, maar of de
alternatieve jeugd er ook zo over denkt valt af te wachten. Vergeet
ballerina's of schoenen met veters: die kunnen volgend jaar écht niet.
Gekruiste jurken Broeken?
Rokken? Broekpakken? Nee, jurken zijn het van het volgend jaar. De
nieuwste vorm zijn de jurken die je kruist voor de hals of middel,
waardoor ze een V-split vertonen vooraan (zie o.a. BCBG en Tommy Hilfiger).
Een variant daarvan is de jurk die je rond de hals
draagt, met het decolleté helemaal bedekt als een soort omgekeerd
trapezium (zie Vera Wang, Marc Jacobs, Tommy Hilfiger, Zac Posen en
Tracy Reese).
De maxi-jurk van afgelopen
zomer keert ook terug, in een smalle, nauwaansluitende versie (zie Miss
Sity). Helemaal passend in de retrotrend konden niet veel ontwerpers
weerstaan aan een korte, zwierige A-lijn (eventueel met breed
uitwaaierende rok), zoals Oscar de la Renta, Abaete, Caroline Herrera,
Tracy Reese en Betsey Johnson. Ook nonchalante, korte, it-jurkjes
(DKNY, BCBG en Diane Von Furstenburg) blijven het doen.
Hoofddeksels Jawel:
ook volgende zomer komt een speciaal soorten hoeden en petten terug. De
zonnepet, die met de rekker om het hoofd en enkel een klep voor de
ogen, werd gespot bij Miss Sixty en Michael Kors. Marc Jacobs opteerde
voor een platte, 19de eeuwse strohoed, en Betsey Johnson voor
bolhoedjes. Voordeel: dan hoef je je minder van je kapsel aan te
trekken. (br.Nina)
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Schokkend
nieuws voor stilisten en andere fashionista's. In tegenstelling tot wat
ze al sinds mensenheugenis beweren, is nu ontdekt dat kleding met
horizontale strepen slanker maakt.
Een nieuw wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van York gaat
in tegen alle geldende modeadviezen. De onderzoekers testten de
algemeen geaccepteerde theorie dat vrouwen slanker lijken in kleding
met verticale lijnen. Ze toonden afbeeldingen van fotomodellen aan
tweehonderd proefpersonen.
Op sommige foto's waren de vrouwen gekleed in jurken met verticale
strepen. Op andere afbeeldingen droegen dezelfde modellen jurken met
horizontale banen. Verrassend genoeg bleek dat vrouwen in die laatste
kledingstukken juist aanmerkelijk slanker werden ingeschat. Zelfs als
hun foto met de horizontale streepjesjurk 6 procent werd opgeblazen,
leken ze voor de meeste proefpersonen nog steeds even slank als op de
onbewerkte foto met de verticale streepjesjurk. 'Horizontale strepen
maken je niet dikker, integendeel zelfs, ze laten je dunner lijken',
zegt hoofdonderzoeker Peter Thompson.
Thompson
kwam op het idee voor zijn experiment door een optische illusie uit de
negentiende eeuw: het zogenaamde vierkant van Helmholtz. Die afbeelding
van de Duitse wetenschapper Herman von Helmholtz bevat twee vierkanten
van gelijk formaat. Het ene is opgebouwd uit verticale strepen, het
andere uit horizontale strepen. Ook hier lijkt het vierkant met de
horizontale strepen kleiner. Von Helmholtz schreef in 1867 al een
wetenschappelijk artikel waarin hij vrouwen aanraadde kleding met
horizontale strepen te dragen om hun figuur te flatteren. (br.Het Nieuwsblad)
Wie niet zonder een bruin kleurtje kan leven, lijdt aan 'tanorexia'.
Vooral studenten schijnen verslaafd te zijn aan zonnen en het gebruik
van de zonnebank. Dat bewijst een onderzoek aan de University in
Richmond. 25 procent van alle studenten zouden niet meer zonder de
zonnebank willen leven.
Alcohol- en drugs Onder de 400 studenten hadden zij die aan tanorexia leden, symptomen die gelijk zijn aan alcohol- en drugsverslaafden.
Niet aantrekkelijk Een
getinte huid krijgen we in onze contreien meestal door naar de
zonnebank te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jonge vrouwen
wekelijks één of meerdere keren naar het zonnecenter afzakken. Deze
dames denken dat ze zonder het vermaarde kleurtje er absoluut niet
aantrekkelijk uitzien.
Gevolgen Die
ziekelijke drang doet de algemene gezondheid van de huid geen goed. Het
risico op huidkanker neemt stevig toe en vanaf je vijftigste zie je
duidelijk de gevolgen. Tot twintig jaar later kunnen serieuze problemen
opduiken.
Tanorexia is afgeleid van anorexia. In plaats van een
hongerverslaving, gaat het in dit geval om een behoefte aan een getinte
huid. (br.hln)
Mode is vaak onvoorspelbaar, maar verloopt toch bijna altijd binnen
bepaalde grenzen. Bijna, want er zijn altijd ook een of twee gekke
ontwerpers die het hele establishment door elkaar schudden. In New York
2008 waren dit ongetwijfeld Betsey Johnson en Diane Von Furtsenberg.
Diane Von Furstenberg
was daarbij de normaalste van de twee. Haar kleuren en silhouetten
waren niet té uitbundig. Maar de hoofdbanden die ze de modellen liet
dragen, versierd met bloemetjes en lange linten riepen beelden op van
traditioneel geklede Oost-Europese volksdansmeisjes. Of het een hit
wordt valt nu moeilijk te voorspellen, maar gezien de focus deze zomer
op haarbanden met linten is de kans niet ondenkbeeldig dat de trend
toch zijn weg naar Hollywood en het straatbeeld vindt.
Voor Van
Furstenberg overheersen dan ook etnisch getinte prints in rood, oranje
en paars. De collectie bestond grotendeels uit korte jurken, soms
deftig, maar meestal nocnhalant, die zeer geschikt lijken voor het
flaneren op een warme lente- of zomerdag in een hippe stad of aan het
strand.
Betsey Johnson is de échte freak. Zelf
dankte ze haar publiek in een gifgroene, euh, jurk, waardoor ze op een
dike, overjaarse elf leek. Haar radslagen en strakke, helblonde bob
hielpen dat imago niet vooruit. Johnson gaf haar modellen dezelfde
haarstijl mee, maar in andere kleuren, zoals paars, blauw en roze. Ook
haar fameuze 'geboeide bruiden'.
In haar niet-bruidscollectie
is er moeilijk een lijn te trekken, behalve de ruches. Bijna elke rok
en jurk heeft er! Daarnaast zijn ook de ouderwetse bloemetjesprints, de
doodskoppen en de bolletjesprints opvallend. En het feit dat haar
modellen mochten bewegen, alsof de kledij hen inspireerde. Voorwaar een
verfrissend idee. (br.nina)
De collectie avondjurken op de modeweek in New York was uitgebreid en
indrukwekkend. Caroline Herrera, Monique Lhuillier en Haston vulden er
grotendeels hun catwalk mee.
Caroline Herrera
grijpt naar wat duidelijk dé kleuren voor volgende lente worden:
koningsblauw, geel en felrood. De jurken waren grotendeels lang, en
vertoonden een natuurlijke beweging. Opvallend is het gebruik van
ruches als versiering op de jurken. De collectie telde ook enkele heel
elegante en stijlvolle cocktailjurken. De A-lijn-jurken hebben iets
jongs en speels, maar de smalle jurken zijn heel gedistingeerd en een
beetje stijfjes. Voor de héél stijlvolle dames.
Het interessantste stuk bij Monique Lhuillier
was ongetwijfeld de kokerrok in jeans in combinatie met de blouse met
pofmouwen. Maar haar jurken waren in de meerderheid. Soms werd de
taille mooi versierd met een gestrikte riem in de stof van de jurk. De
neklijnen waren ook interessant: asymmetrish, of een brede, versierde
boog (zoals de Grieken) of gekruist voor de hals. Blauwe en bleke
tinten (wit, beige en grijs) overheersten, maar ook rood en geel werden
niet geschuwd.
De collectie van Halston werd op
de meest originele wijze voorgesteld. De modellen, gekleed in een reeks
indrukwekkende avondjurken, waren gepositioneerd op zetels. Hier viel
vooral het gebruik van felle kleuren op: oranje, fluoroze of
schitterend paars. De Halston-jurken waren vooral drappages, die de
lijn van het lichaam niet volgden. Ook opvallend: niet veel bloot en
veel one shoulder-modellen.(br.Nina)
Hij pendelt tussen Antwerpen en Milaan, tussen zijn eigen bedrijf en
Jil Sander. Daarnaast vindt hij ook nog tijd om een collectie voor
Eastpak en Fred Perry te creëren. En zijn eerste eigen boetieks te
openen, in Osaka en Tokyo. Raf Simons is hot, een van de meest
invloedrijke modeontwerpers van het ogenblik. 'Ik ben dit jaar veertig
geworden en ik heb het gevoel dat ik twee levens tegelijk leef', zegt
hij. 'Tot mijn zestigste hou ik dat niet uit. Ik wil niet oud worden in
de mode.'
Raf Simons (Neerpelt, 1968) is een Belgisch modeontwerper. Sinds 2005 is hij creatief directeur bij het merk Jil Sander, eigendom van het modehuis Prada.
Misschien heb je dit al eens meegemaakt: je vriendin heeft een nieuw parfum gekregen en je vindt het heerlijk ruiken. Daarop trek je naar de parfumerie voor je eigen flacon van het geurtje. Wat blijkt echter na thuiskomst? Eigenlijk vind je het parfum niet meer zo goed geuren...
Geen nood, je bent niet wispelturig en met je reukorgaan is er niets mis! Wel reageert jouw huid anders op het parfum; noem het gerust chemie. Geuren passen zich namelijk aan aan de persoon die ze draagt. Wat speelt daarbij een rol? Je huidtype, je transpiratiegedrag en je voedingspatroon.
Omgeving verandert geuren
Zelfs als je rekening houdt met het hoogst persoonlijke karakter van een geur, toch betekent dat niet dat een parfum altijd hetzelfde ruikt bij een en dezelfde persoon. Ook de omgeving beïnvloedt of vervuilt de geur. Omgevingsgeuren, de temperatuur, de luchtvochtigheid, het al dan niet gebruik van air conditioning... spelen een rol. Dit verklaart waarom een bepaalde geur thuis anders ruikt dan in de parfumerie of de winkel waar je het parfum gekocht hebt.
Verschillende geurstadia
Omdat het even duurt eer je de geurkern van een parfum kan opvangen, wacht je best een tiental minuten voor je beslist of je al dan niet van de geur houdt.
Wist je dat geuren opgebouwd zijn uit drie delen? Men spreekt van een top, een hart en een basis. Deze geurnoten verwijzen naar één bepaalde geur of een karakteriserende kenmerk van de geur van één grondstof.
* De eerste minuten ruik je de alcohol die snel verdampt. * Als de alcohol vervlogen is, ruik je de topnoot van het parfum: een frisse, sterke geur die erg vluchtig is. * Na een tiental minuten tot een uur bereikt de geur de middennoot of het hart van het parfum: de eigenlijke geur die drie à vier uur blijft hangen. * Ten slotte blijft de basisnoot over. Dit is de vaak sensuele en zoete geur die in je kledij kruipt en die het parfum diepte en karakter geeft.
Verschillende geurfamilies
Als je enkele favoriete parfums hebt, kan je een nieuwe geur zoeken in dezelfde geurfamilie. Dat zijn grote geurakkoorden die de ziel, de structuur en de architectuur van parfums bepalen.
Men deelt parfums in in zeven geurfamilies:
* Bloemig - een of meerdere bloemengeuren zoals roos, meibloem * Kruidig - kruidige aromas zoals majoraan, kruidnagel en peper * Fruitig - frisse citrusgeuren zoals pompelmoes, sinaasappel en citroen * Oriëntaals - zware, pittige geuren die kruidig en/of bloemig zijn en lang blijven hangen zoals kaneel, vanille en amber * Houtig - bosachtige geuren zoals patchouli, ceder en sandelhout * Groen - frisse natuurgeuren zoals gras, bladeren en kardemom * Chypre - frisse geurencombinaties zoals bergamot als kopnoot, aangevuld met bloemige geuren met een vleugje eikenmos en/of patchouli
Op basis van je karakter en persoonlijkheid zal je geneigd zijn om een bepaalde categorie te kiezen. Ook het klimaat bepaalt je voorkeur voor een bepaalde geurfamilie. In het algemeen kiest men voor bloemige parfums in de lente en voor fruitige in de zomer.
Dos en donts bij het testen van parfum
Ten slotte sommen we enkele tips op waarmee je best rekening houdt bij de keuze van een parfum:
* Ruik niet aan een open flacon, want dan ruik je enkel de alcohol en de topnoot van het parfum. * De beste manier om een geur uit te testen is deze aanbrengen op je huid. * Als je dat niet wil, kan je een papieren teststrip of een stukje stof gebruiken, maar de geur komt pas ten volle tot uiting op je eigen huid. * Wrijf niet over het parfum want dan beschadig je de geurmoleculen en wijzig je de geurnoten. * De beste plek om parfum te testen is de binnenkant van je pols of de rugzijde van je hand. * Op het einde van de dag is je reukvermogen op zijn best. Ga dus tegen sluitingstijd naar de winkel. * Draag geen parfum als je voor jezelf een nieuw parfum wil aanschaffen. * De neuzen van de parfumindustrie kunnen geur na geur perfect analyseren. Wij kunnen echter niet zon groot aantal geuren aan; we kunnen de aromas dan niet meer onderscheiden van elkaar. Test daarom nooit meer dan vier geuren. Als je de geuren wil neutraliseren, kan je aan koffiebonen ruiken of frisse lucht inademen. * Een parfum uitkiezen voor iemand is heel erg persoonlijk. Laat de persoon in kwestie dus zelf kiezen.