In
Londen tonen deze week tweeënvijftig ontwerpers hun creaties voor de
zomer van 2009. Elke dag hebben een tiental defilés plaats. "De London
Fashion Week is de belangrijkste ter wereld in termen van diversiteit
en verschillende stijlen, geïnspireerd op de Britse multiculturele
samenleving", zegt Harold Till, voorzitter van de British Fashion
Council (BFC), die de Fashion Week organiseert.
Het was de Ierse
stylist Paul Costelloe die zondag de aftrap gaf, met creaties die het
midden hielden tussen de Britse koloniale en Afrikaanse stijl. Zijn
militaire modellen contrasteerden met vloeiende stoffen in warme
kleuren. Fuchsia en vermiljoen domineerden. Klasse, sofisticatie en
distinctie waren de sleutelwoorden.
Maandag toonde de
voormalige Britse journaliste Luella Bartley haar creaties. Zij ziet
vrouwen volgende zomer in romantische jurken uitgevoerd in sierlijk
kasjmier met rushes op de voorzijde. Roze, oranje en diepe
lavendelkleur vormen het kleurenpalet.
Ook Paul Smith heeft
zijn defilé al achter de rug. Hij liet zich inspireren door een
tentoonstelling van Oosterse schilderkunst in de Tate Britain Gallery
en gaf zijn modellen Moorse silhouetten met harembroeken, tulbanden en
sjaals rond de middel.
Dinsdag zijn onder meer Stelly
McCartney en Christopher Kane aan de beurt. Er wordt ook erg uitgekeken
naar de collectie van Vivienne Westwood (donderdag) en van Issa
(donderdag). Bij die laatste verschijnt mogelijk Naomi Campbell weer op
de catwalk. (br.Weekend knack)
Geen spoor van een traditionele catwalk bij de modedefilé van Stella
McCartney. De ontwerpster toonde haar nieuwste Adidascollectie op de
London Fashion Week. Daarbij transformeerde ze de immense hal tot een
heuse sportschool. Enkele Britse olympische kampioenen toonden daarbij
hun kunnen in een passende outfit van de ontwerpster.
Elegantie Zo
demonstreerde de kampioene trampolinespringen haar salto's in
vrouwelijke zwempakken. Sober maar stijlvol met een oog voor detail in
de afwerking. Comfort staat daarbij op de eerste plaats, maar elegantie
lijkt even belangrijk.
Turnsters op de balk balanceerden met
yoga-outfit in rood-grijze tenues met mooie details aan de zomen. De
uitgesneden topjes en knallende kleuren geven daarbij extra power.
Maar
ook wie gaat tennissen, golfen, zwemmen, lopen of dansen mag gezien
worden. Doorkijkstofjes, afneembare kappen, glanzende materialen, leuke
details en hopen accessoires maken het sporten net iets leuker.
Vrouwelijkheid boven alles en de outfits worden daarbij met plezier ook
naast het sportveld gedragen.
Inspiratie Madonna
tekende afwezig op de modespecial, maar haar spirit was er wel. Tracy
Anderson, de personal trainer van Madonna en Gwyeth Paltrow, neemt ook
McCartney tegenwoordig onder handen. De ontwerpster spreekt vol lof
over haar fitnessbenadering, dat ze de trainster prompt tot haar
inspiratiebron verheft.
De 'Adidas by Stella McCartneycollectie' is te koop vanaf februari in de betere sportwinkels. (br.hln)
Viktor & Rolf zullen komende fashionweek geen catwalkshow geven in Parijs. Een woordvoerder van de ontwerpers ligt toe dat het modehuis de nieuwe collectie online zal laten zien. Hiermee gaan de designers een stapje verder dan de live streaming van modeshows die we steeds vaker bij modehuizen zien.
De designers zullen een online showcase geven, beginnende 2 oktober. Volgens WWD wordt de show gepresenteerd in The Grand Salon van het virtuele modehuis..
De webpresentatie van de nieuwe collectie Funny Face zal worden bijgestaan door de laatste technologie en geeft gasten de gelegenheid om ook backstage een kijkje te nemen.
Viktor & Rolf over hun virtuele modeshow: dit is hoe een modeshow er in de toekomst mogelijk uit ziet. (br.Styletoday)
De warmte komt terug in de winter. Niet door de zon, maar door het
gebruik van de kleuren. De najaarscollecties zitten boordevol paars,
maar evengoed fuchsia, saffraangeel, olijfgroen, oker, blauw, mosgroen,
bruintinten en rood.
Mixen Zwart
blijft altijd in. Ook nu weer, al zet de grijstrend zich stilaan door.
Uiteindelijk gelden er weinig of geen regels in het gebruik van de
kleuren. Alles mag gemixt gedragen worden, zolang degene die het draagt
er zich maar goed bij voelt. Durvers gaan voor veelkleurige pakken en
kokerrokken of ballerinajurken die als een regenboog aan kleuren
openspatten.
Neutraler Liever wat
eenvoudiger? Neem dan multikleurige bloesjes die je op een neutrale
basis kan combineren. Helemaal veilig speel je door te combineren met
ton sur ton tinten. Tinten die op elkaar lijken, maar net niet helemaal
dezelfde zijn, mogen bij elkaar gedragen worden.
Wit Optisch wit, sneeuwwit of crèmewit. Naast het klassieke zwart blijft wit een van de meest geliefde kleuren tijdens de winter.
Accent Eén
van de contrastkleuren deze winter is rood. Dit gaat van bordeaux tot
warmrood en vermiljoen. Kies een jurk of een jasje in een onopvallende
kleur en combineer met een rode knaller. Vooral wijnrood is een
favoriete accentkleur.
Combinaties Even mooi
is de combinatie petroleumblauw met koraalrood. je kunt deze combinatie
nog aanvullen met een derde kleur als paars. Kies alleszins één kleur
als hoofdkleur en ga voor kleuraccenten in de vorm van accessoires.
Geel staat dan weer mooi met grijs of zwart. (br.Nina)
Dé gekruiste jurk met V-split. Een nieuwe look! Hier bij BCBG by Max Azria.
De trapeziumjurk. (Tommy Hilfiger)
De nauwaansluitende jurkjes van ma Azria voor Hervé Léger zijn een uitzondering.
De zonnepet (en polkadots) bij Michael Kors.
Alles komt weer terug, zeker in mode, maar altijd nét dat tikje anders.
De lente- en zomermode voor 2009 is niet anders. Er werd volop
gerecylceerd, verbeterd en vernieuwd. Dat maakt dat elke trend bestaat
uit iets nieuws, iets geleend en iets oud. En ja, ook het 'iets blauw'
duikt op: als dominante lentekleur.
Prints en kleuren Blauw
als lentekleur. Dat is enigszins verrassend, want traditioneel staan
lente- en zomerkleuren in het teken van respectievelijk pastel- en
vrolijke tinten. Voor volgende lente is het dus een diep, koninklijk,
machtig blauw. Een sterk kleur, dat opvalt op een subtiele manier.
Het
tweede dominante kleur is geel, van een zachte tot een vrolijk zomerse
tint. Een mooie manier om het blauw te verzachten, en de twee passen
wonderlijk wel bij elkaar. Dat zijn de nieuwe kleuren, hét
recyclagekleur is ongetwijfeld rood. Een mooi, eveneens sterk, rood is
een niet al te speciale tint. Wit, zwart en poederroze vullen dit aan.
Prints
zijn er nog steeds, maar niet meer in een hippiestijl. De afgelijnde
prints werden vager, uitgelopen, als door elkaar gelopen waterverf. En
ze overheersen niet meer, ze komen maar in enkele silhouetten naar
voren. Opvallende strepen (Michael Kors) of leuke polkadots kunnen
altijd.
Daarmee is de fluo-opstand van afgelopen zomer weer
meteen de kop ingedrukt. Enkel Halston pakt nog uit met enkele felroze
of oranje jurken, maar de hele felle combinaties, die zijn verdwenen.
Volume De
modellen zijn nog altijd mager, maar de ontwerpers doen hun best dat te
verstoppen. Pofbroeken (Miss Sixty) en zelfs pofmouwen (diane von
furstenberg) zijn één manier, volumineuze jassen (Zac Posen) en
hoekige, 3D-jurken (Vera Wang en Calvin Klein) een andere.
Verschillende ontwerpers zetten ook in op losse, nonchalante jurkjes en
bloesjes.
Lijnrecht daartegenover staan de skinny jumpsters
(DKNY, Betsey Johnson en Michael Kors) en nauwe minijurken van Hervé
Léger, die momenteel een hit (en hot) zijn in Hollywood.
Toch
is dit een marginale trend op de catwalks: zelfs bij de korte jurkjes
bij de andere ontwerpers fladdert het altijd een beetje. De enige die
zijn vrouwen echt insnoert in Marc Jacobs, die de tailles ook
onveranderlijk hoog plaatst.
Schoenen De
voeten zullen weer afzien: de hakken zijn torenhoog. Gelukkig ook iets
breder, zodat je meer steun hebt al is dat relatief. Ronduit gepikt van
2008 zijn de gladiatorsandalen die toch nog vrij vaak opduiken (Marc
Jacobs en Abaete). Helemaal niet zijn de touwtjesschoenen, waarbij het
leer vervangen is door veters of leren touwtjes. Tracy Reese, Diane Von
Furstenberg en Marc Jabobs pakten ermee uit.
DKNY nam de
alomtegenwoordige all star onder handen en plaatste er een grote,
stevige hak onder. Past bij hun sportieve imago, maar of de
alternatieve jeugd er ook zo over denkt valt af te wachten. Vergeet
ballerina's of schoenen met veters: die kunnen volgend jaar écht niet.
Gekruiste jurken Broeken?
Rokken? Broekpakken? Nee, jurken zijn het van het volgend jaar. De
nieuwste vorm zijn de jurken die je kruist voor de hals of middel,
waardoor ze een V-split vertonen vooraan (zie o.a. BCBG en Tommy Hilfiger).
Een variant daarvan is de jurk die je rond de hals
draagt, met het decolleté helemaal bedekt als een soort omgekeerd
trapezium (zie Vera Wang, Marc Jacobs, Tommy Hilfiger, Zac Posen en
Tracy Reese).
De maxi-jurk van afgelopen
zomer keert ook terug, in een smalle, nauwaansluitende versie (zie Miss
Sity). Helemaal passend in de retrotrend konden niet veel ontwerpers
weerstaan aan een korte, zwierige A-lijn (eventueel met breed
uitwaaierende rok), zoals Oscar de la Renta, Abaete, Caroline Herrera,
Tracy Reese en Betsey Johnson. Ook nonchalante, korte, it-jurkjes
(DKNY, BCBG en Diane Von Furstenburg) blijven het doen.
Hoofddeksels Jawel:
ook volgende zomer komt een speciaal soorten hoeden en petten terug. De
zonnepet, die met de rekker om het hoofd en enkel een klep voor de
ogen, werd gespot bij Miss Sixty en Michael Kors. Marc Jacobs opteerde
voor een platte, 19de eeuwse strohoed, en Betsey Johnson voor
bolhoedjes. Voordeel: dan hoef je je minder van je kapsel aan te
trekken. (br.Nina)
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Modemythe ontkracht: horizontale strepen maken niet dikker
Schokkend
nieuws voor stilisten en andere fashionista's. In tegenstelling tot wat
ze al sinds mensenheugenis beweren, is nu ontdekt dat kleding met
horizontale strepen slanker maakt.
Een nieuw wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van York gaat
in tegen alle geldende modeadviezen. De onderzoekers testten de
algemeen geaccepteerde theorie dat vrouwen slanker lijken in kleding
met verticale lijnen. Ze toonden afbeeldingen van fotomodellen aan
tweehonderd proefpersonen.
Op sommige foto's waren de vrouwen gekleed in jurken met verticale
strepen. Op andere afbeeldingen droegen dezelfde modellen jurken met
horizontale banen. Verrassend genoeg bleek dat vrouwen in die laatste
kledingstukken juist aanmerkelijk slanker werden ingeschat. Zelfs als
hun foto met de horizontale streepjesjurk 6 procent werd opgeblazen,
leken ze voor de meeste proefpersonen nog steeds even slank als op de
onbewerkte foto met de verticale streepjesjurk. 'Horizontale strepen
maken je niet dikker, integendeel zelfs, ze laten je dunner lijken',
zegt hoofdonderzoeker Peter Thompson.
Thompson
kwam op het idee voor zijn experiment door een optische illusie uit de
negentiende eeuw: het zogenaamde vierkant van Helmholtz. Die afbeelding
van de Duitse wetenschapper Herman von Helmholtz bevat twee vierkanten
van gelijk formaat. Het ene is opgebouwd uit verticale strepen, het
andere uit horizontale strepen. Ook hier lijkt het vierkant met de
horizontale strepen kleiner. Von Helmholtz schreef in 1867 al een
wetenschappelijk artikel waarin hij vrouwen aanraadde kleding met
horizontale strepen te dragen om hun figuur te flatteren. (br.Het Nieuwsblad)
Wie niet zonder een bruin kleurtje kan leven, lijdt aan 'tanorexia'.
Vooral studenten schijnen verslaafd te zijn aan zonnen en het gebruik
van de zonnebank. Dat bewijst een onderzoek aan de University in
Richmond. 25 procent van alle studenten zouden niet meer zonder de
zonnebank willen leven.
Alcohol- en drugs Onder de 400 studenten hadden zij die aan tanorexia leden, symptomen die gelijk zijn aan alcohol- en drugsverslaafden.
Niet aantrekkelijk Een
getinte huid krijgen we in onze contreien meestal door naar de
zonnebank te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jonge vrouwen
wekelijks één of meerdere keren naar het zonnecenter afzakken. Deze
dames denken dat ze zonder het vermaarde kleurtje er absoluut niet
aantrekkelijk uitzien.
Gevolgen Die
ziekelijke drang doet de algemene gezondheid van de huid geen goed. Het
risico op huidkanker neemt stevig toe en vanaf je vijftigste zie je
duidelijk de gevolgen. Tot twintig jaar later kunnen serieuze problemen
opduiken.
Tanorexia is afgeleid van anorexia. In plaats van een
hongerverslaving, gaat het in dit geval om een behoefte aan een getinte
huid. (br.hln)
Mode is vaak onvoorspelbaar, maar verloopt toch bijna altijd binnen
bepaalde grenzen. Bijna, want er zijn altijd ook een of twee gekke
ontwerpers die het hele establishment door elkaar schudden. In New York
2008 waren dit ongetwijfeld Betsey Johnson en Diane Von Furtsenberg.
Diane Von Furstenberg
was daarbij de normaalste van de twee. Haar kleuren en silhouetten
waren niet té uitbundig. Maar de hoofdbanden die ze de modellen liet
dragen, versierd met bloemetjes en lange linten riepen beelden op van
traditioneel geklede Oost-Europese volksdansmeisjes. Of het een hit
wordt valt nu moeilijk te voorspellen, maar gezien de focus deze zomer
op haarbanden met linten is de kans niet ondenkbeeldig dat de trend
toch zijn weg naar Hollywood en het straatbeeld vindt.
Voor Van
Furstenberg overheersen dan ook etnisch getinte prints in rood, oranje
en paars. De collectie bestond grotendeels uit korte jurken, soms
deftig, maar meestal nocnhalant, die zeer geschikt lijken voor het
flaneren op een warme lente- of zomerdag in een hippe stad of aan het
strand.
Betsey Johnson is de échte freak. Zelf
dankte ze haar publiek in een gifgroene, euh, jurk, waardoor ze op een
dike, overjaarse elf leek. Haar radslagen en strakke, helblonde bob
hielpen dat imago niet vooruit. Johnson gaf haar modellen dezelfde
haarstijl mee, maar in andere kleuren, zoals paars, blauw en roze. Ook
haar fameuze 'geboeide bruiden'.
In haar niet-bruidscollectie
is er moeilijk een lijn te trekken, behalve de ruches. Bijna elke rok
en jurk heeft er! Daarnaast zijn ook de ouderwetse bloemetjesprints, de
doodskoppen en de bolletjesprints opvallend. En het feit dat haar
modellen mochten bewegen, alsof de kledij hen inspireerde. Voorwaar een
verfrissend idee. (br.nina)
De collectie avondjurken op de modeweek in New York was uitgebreid en
indrukwekkend. Caroline Herrera, Monique Lhuillier en Haston vulden er
grotendeels hun catwalk mee.
Caroline Herrera
grijpt naar wat duidelijk dé kleuren voor volgende lente worden:
koningsblauw, geel en felrood. De jurken waren grotendeels lang, en
vertoonden een natuurlijke beweging. Opvallend is het gebruik van
ruches als versiering op de jurken. De collectie telde ook enkele heel
elegante en stijlvolle cocktailjurken. De A-lijn-jurken hebben iets
jongs en speels, maar de smalle jurken zijn heel gedistingeerd en een
beetje stijfjes. Voor de héél stijlvolle dames.
Het interessantste stuk bij Monique Lhuillier
was ongetwijfeld de kokerrok in jeans in combinatie met de blouse met
pofmouwen. Maar haar jurken waren in de meerderheid. Soms werd de
taille mooi versierd met een gestrikte riem in de stof van de jurk. De
neklijnen waren ook interessant: asymmetrish, of een brede, versierde
boog (zoals de Grieken) of gekruist voor de hals. Blauwe en bleke
tinten (wit, beige en grijs) overheersten, maar ook rood en geel werden
niet geschuwd.
De collectie van Halston werd op
de meest originele wijze voorgesteld. De modellen, gekleed in een reeks
indrukwekkende avondjurken, waren gepositioneerd op zetels. Hier viel
vooral het gebruik van felle kleuren op: oranje, fluoroze of
schitterend paars. De Halston-jurken waren vooral drappages, die de
lijn van het lichaam niet volgden. Ook opvallend: niet veel bloot en
veel one shoulder-modellen.(br.Nina)
Hij pendelt tussen Antwerpen en Milaan, tussen zijn eigen bedrijf en
Jil Sander. Daarnaast vindt hij ook nog tijd om een collectie voor
Eastpak en Fred Perry te creëren. En zijn eerste eigen boetieks te
openen, in Osaka en Tokyo. Raf Simons is hot, een van de meest
invloedrijke modeontwerpers van het ogenblik. 'Ik ben dit jaar veertig
geworden en ik heb het gevoel dat ik twee levens tegelijk leef', zegt
hij. 'Tot mijn zestigste hou ik dat niet uit. Ik wil niet oud worden in
de mode.'
Raf Simons (Neerpelt, 1968) is een Belgisch modeontwerper. Sinds 2005 is hij creatief directeur bij het merk Jil Sander, eigendom van het modehuis Prada.
Misschien heb je dit al eens meegemaakt: je vriendin heeft een nieuw parfum gekregen en je vindt het heerlijk ruiken. Daarop trek je naar de parfumerie voor je eigen flacon van het geurtje. Wat blijkt echter na thuiskomst? Eigenlijk vind je het parfum niet meer zo goed geuren...
Geen nood, je bent niet wispelturig en met je reukorgaan is er niets mis! Wel reageert jouw huid anders op het parfum; noem het gerust chemie. Geuren passen zich namelijk aan aan de persoon die ze draagt. Wat speelt daarbij een rol? Je huidtype, je transpiratiegedrag en je voedingspatroon.
Omgeving verandert geuren
Zelfs als je rekening houdt met het hoogst persoonlijke karakter van een geur, toch betekent dat niet dat een parfum altijd hetzelfde ruikt bij een en dezelfde persoon. Ook de omgeving beïnvloedt of vervuilt de geur. Omgevingsgeuren, de temperatuur, de luchtvochtigheid, het al dan niet gebruik van air conditioning... spelen een rol. Dit verklaart waarom een bepaalde geur thuis anders ruikt dan in de parfumerie of de winkel waar je het parfum gekocht hebt.
Verschillende geurstadia
Omdat het even duurt eer je de geurkern van een parfum kan opvangen, wacht je best een tiental minuten voor je beslist of je al dan niet van de geur houdt.
Wist je dat geuren opgebouwd zijn uit drie delen? Men spreekt van een top, een hart en een basis. Deze geurnoten verwijzen naar één bepaalde geur of een karakteriserende kenmerk van de geur van één grondstof.
* De eerste minuten ruik je de alcohol die snel verdampt. * Als de alcohol vervlogen is, ruik je de topnoot van het parfum: een frisse, sterke geur die erg vluchtig is. * Na een tiental minuten tot een uur bereikt de geur de middennoot of het hart van het parfum: de eigenlijke geur die drie à vier uur blijft hangen. * Ten slotte blijft de basisnoot over. Dit is de vaak sensuele en zoete geur die in je kledij kruipt en die het parfum diepte en karakter geeft.
Verschillende geurfamilies
Als je enkele favoriete parfums hebt, kan je een nieuwe geur zoeken in dezelfde geurfamilie. Dat zijn grote geurakkoorden die de ziel, de structuur en de architectuur van parfums bepalen.
Men deelt parfums in in zeven geurfamilies:
* Bloemig - een of meerdere bloemengeuren zoals roos, meibloem * Kruidig - kruidige aromas zoals majoraan, kruidnagel en peper * Fruitig - frisse citrusgeuren zoals pompelmoes, sinaasappel en citroen * Oriëntaals - zware, pittige geuren die kruidig en/of bloemig zijn en lang blijven hangen zoals kaneel, vanille en amber * Houtig - bosachtige geuren zoals patchouli, ceder en sandelhout * Groen - frisse natuurgeuren zoals gras, bladeren en kardemom * Chypre - frisse geurencombinaties zoals bergamot als kopnoot, aangevuld met bloemige geuren met een vleugje eikenmos en/of patchouli
Op basis van je karakter en persoonlijkheid zal je geneigd zijn om een bepaalde categorie te kiezen. Ook het klimaat bepaalt je voorkeur voor een bepaalde geurfamilie. In het algemeen kiest men voor bloemige parfums in de lente en voor fruitige in de zomer.
Dos en donts bij het testen van parfum
Ten slotte sommen we enkele tips op waarmee je best rekening houdt bij de keuze van een parfum:
* Ruik niet aan een open flacon, want dan ruik je enkel de alcohol en de topnoot van het parfum. * De beste manier om een geur uit te testen is deze aanbrengen op je huid. * Als je dat niet wil, kan je een papieren teststrip of een stukje stof gebruiken, maar de geur komt pas ten volle tot uiting op je eigen huid. * Wrijf niet over het parfum want dan beschadig je de geurmoleculen en wijzig je de geurnoten. * De beste plek om parfum te testen is de binnenkant van je pols of de rugzijde van je hand. * Op het einde van de dag is je reukvermogen op zijn best. Ga dus tegen sluitingstijd naar de winkel. * Draag geen parfum als je voor jezelf een nieuw parfum wil aanschaffen. * De neuzen van de parfumindustrie kunnen geur na geur perfect analyseren. Wij kunnen echter niet zon groot aantal geuren aan; we kunnen de aromas dan niet meer onderscheiden van elkaar. Test daarom nooit meer dan vier geuren. Als je de geuren wil neutraliseren, kan je aan koffiebonen ruiken of frisse lucht inademen. * Een parfum uitkiezen voor iemand is heel erg persoonlijk. Laat de persoon in kwestie dus zelf kiezen.
Kuise klassedame, wordt dat dé look voor volgende lente? Als het aan
Marc Jacobs ligt, alvast wel. Op zijn catwalk liepen ingesnoerde, zeer
bedekte dames met een parmantig schuin hoedje. Opvallend was hoe
uniform ze gekleed waren, maar hoe verschillend het imago werd, gewoon
door een andere soort blouse of rok aan te trekken.
Zo
waren de kokerrokken met een brede leren riem en daarboven een
hooggeslote, kuise blouse met een nadruk op de schouders duidelijk voor
de strenge types. Een zakelijke, elegante outfit. Vervang de unicolore,
zijden blouse door een geruit, katoenen exemplaar en de rok door een
jeansrok, en het beeld verandert naar een chique plattelandsvrouw van
200 jaar geleden.
Bij een jeans met olifantenpijpen tot vlak
boven de enkel wordt het geheel jonger en sportiever. Een ingesnoerde
maxi-jurk daarentegen wordt iets 'typisch fashionista', vooral door de
brede strepen. De avondjurken waren dan weer in een opvallend dunne,
vloeiende stof en legden zowel de nadruk op de taille (met een riem)
als op de heupen, door een geplooide laag.
De collectie 'Marc by
Marc Jacobs' werd gedomineerd door uitwaaierende rokken in alle vormen
(A-lijn, lage taille of baby doll) en maten (knielengte, of superkort).
Hét kleur was ook hier koningsblauw. En ook hier kon Marc Jacobs de
haarversieringen niet laten: een blauw potsje of een zwarte haarband.
(br.hln)
De gehandboeide, tegendraadse bruiden van Betsey Johnson zijn
ongetwijfeld de meest vreemde modellen van de hele modeweek in New
York. De bruidscollectie was doorheen de show verweven, en vooral
herkenbaar aan de smetteloze witte 'jurken', en de tule die van onder
de hoedjes piepte.
Geen
brave of klassieke ontwerpen hier, maar doorzichtige hoepelrokken, en
de onvermijdelijke laagjes, een blote buik (!) bij een gefronste short
of een legging in combinatie met een kort jurkje. Opvallend veel tule,
kant en ruches om het vrouwelijke te benadrukken.
En de
handboeien natuurlijk, over kanten handschoentjes, alsof ze wilden
zeggen: huwen is jezelf ketenen voor het leven. Alles smetteloos wit,
maar wel gecombineerd met paars, roze of blauw haar, een goedkope
zonnebril en een wit bolhoedje. Omdat bruiden niet hoeven te voldoen
aan het nette beeld dat de industrie ophangt... (br.Nina)
Hervé Léger scoort bij de Hollywood-actrices, of liever: zijn jurken
doen dat. Steeds vaker zijn ze te zien op rode lopers en in series. De
laatste die met een jurk van Hervé Léger scoort is Lindsay Lohan. Op de
set van de Amerikaanse serie 'Ugly Betty' werd ze gezien in een
donkerblauwe minijurk, opgebouwd op brede, horizontale stroken, die op
de borst een v-vorm krijgen en de wijde v-hals volgen.
Andere draagsters Eerder
dit jaar werd ook actrice Rachel Bilson in een witte halterjurk gezien
op de rode loper. Blake Lively droeg er een op de set van Gossip Girls,
nu al een toonaangevende serie wat betreft mode.
Hayden
Pannettiere droeg een donkerroze bij de opening van het restaurant van
Eva Longoria en zangeres Joss Stone liet zich verleiden door een
regenboogversie. Ook Maria Sharapova, Rachel Weisz en Elle McPherson
lieten zich onlangs in een Hervé Léger opmerken. En nu wil iedereen in
Hollywood er een dragen.
Kort, spannend en speciaal Wat
maakt deze jurken zo speciaal dat iedereen ze plots wil? De jurken zijn
per definitie kort, spannend en weinig verhullend. Karakteristiek zijn
de banden, stroken en lijnen die in de ontwerpen verwerkt worden, en zo
zowel de lijn als het silhouet bepalen.
Voor iedereen En
belangrijker: als je er het lichaam voor hebt, schijnt iedereen hem te
kunnen dragen. Oud, jong, blond, brunette, met los of opgestoken haar:
het gaat allemaal. Wel horen er onveranderlijk hoge hakken en weinig
extra juwelen bij. Een rode loper in de buurt hoeft niet eens, in een
sober kleur kan deze jurk zelfs op het gemiddelde cocktailfeest.
Ook ontwerper Max Azria scoorde met zijn collectie voor Hervé Léger afgelopen week op de modeweek in New York. (br.Nina)
Nipple slip bij de badpakken van Hervé Léger by Max Azria.
BCBG by Max Azria.
Max Azria.
Drie collecties toonde Max Azria op de New York Fashion Week: Hervé
Léger, BCBG en zijn eigen collectie. De raakvlakken was het unicolore
kleurgebruik , en de voorliefde van de Joodse Tunesiër voor lijnen en
stroken.
Dat viel het meest op bij zijn collectie voor Hervé Léger,
die grosso modo uiteenviel in 2 delen: badmode en cocktailjurken. De
badpakken leken het meest op bondagekunstwerkjes, waarbij het doel is
om gezien te worden. Of ze op de plaats blijven bij de minste beweging
is de vraag, één 'nipple slip' toonde alvast van niet. Hét accessoire
was een grote, donkere zonnebril, waarbij de ogen totaal niet zichtbaar
zijn en je gezicht half verstopt wordt. Niet voor zonnekloppers, deze
collectie!
De mini-jurken waren indrukwekkend
eenvoudig, zowel qua kleuren (pastel), stoffen en snit (rechttoe,
rechtaan, zonder franjes). Allen volgen ze de lijn van het lichaam, een
beeld dat wordt versterkt door het gebruik van vloeiende lijnen,
stroken en linten door Azria. Het geheel oogt gewoon mooi.
BCBG deelt
met Hervé Léger de korte jurken, maar de stijl is helemaal anders.
Losser, nonchalanter, met af en toe een wapperend stukje extra stof dat
niet afgeknipt is geraakt. Vaak met een V-nek, en de decolleté eindigt
in de buurt van de navel. Riemen zijn een onontbeerlijk accessoire, net
als een paar (torenhoge) hakken. Hemelsblauw, felrood, wit en grijs
zijn de overheersende kleuren.
In zijn eigen collectie
overheersen sobere, subtiele kleuren, zoals wit en grijs, lichtblauw en
nauwelijks waarneembaar roze. Ook hier vooral jurkjes, met gedrappeerde
stof en een onmisbare riem. Heel geschikt voor feestjes, op zwoele
zomeravonden. Hopelijk zijn dat er volgend jaar heel wat meer dan nu.
(br.hln)
Altijd jaloers geweest op de kledij die Carrie, Miranda, Charlotte en
Samantha droegen in de serie en film Sex and the city? Geen nood,
binnenkort kunnen ze ook in jouw kast hangen! En daar moet je geen
vette portemonnee voor hebben: de kledij, getekend door SATC-styliste
Patricia Field, zal tussen de 100 en 150 euro kosten en vanaf 16
oktober te koop zijn bij de Britse keten Marks & Spencer.
Schoenen De
'Destination New York'-collectie telt een 35-tal stukken en lijkt in
niets op de nette kledij die Mars & Spencer normaal verkoopt. Field
kreeg dan ook de vrije hand, ook al betekende dat sexy, gewaagd en
torenhoge hakken. Want schoenen zijn belangrijk in Sex and the city,
wat ook blijkt uit de collectie. Zwarte gladiator-schoenen of puntige,
rode stiletto's naast een jurk met schoenen als print.
Kleuren De
kleren zelf zijn opvallend, vooral qua kleuren (felroze en turquoise!),
al zit er ook wel eens een gedurfd ontwerp bij voor wie echt wil
opvallen op een volgend personeels- of trouwfeest. Toch wordt de
vrouwelijkheid en elegantie nooit echt uit het oog verloren.
Polkadots Zoals
bij een roze halterminijurk met rode polkadots. Een opvallende riem
maakt het geheel af. Een riem die in varianten nog opduikt in de
collectie, zoals bij de roze rufflesjurk of een asymmetrische rode
minijurk.
Voor de durvers zijn er ook de bijna typische
Field-ontwerpen: drukke bloemmotieven, zoals bij de groene jurk met
gelaagde rok of de tulejurk met rozenprint. Bij de kledij kan een
opvallende bloemenbroche natuurlijk niet ontbreken. (edp)
De zonnehoed, een soort halve pet, dook ook weer op.
Wijde vest mét kap.
Miss Sixty gaf een felgesmaakte show op de modeweek in New York. Eén
van de meest inspirerende ook, want wij haalden maar liefst acht tips
voor de volgende lente uit deze show.
1) De smalle maxi-dress De
maxi-dress was hét item van afgelopen zomer, en voor de volgende zomer
staat een variant te wachten: een smalle versie, die los om de heupen
valt en recht naar beneden loopt. Geen uitwaaierende versie dus, en het
hoeft ook niet druk beprint te zijn met bloemmotieven. Integendeel:
deze jurk mag ook in gewoon grijs. Model Bar Rafaeli droeg al een dergelijke jurk
op de rode loper van de MTV video Music awards afgelopen weekend. En
zoals we weten zijn Hollywoodsterren altijd trendsetters....
2) Hotpants Katoenen
hotpants blijven een belangrijk zomers item. Hoge of lage taille,
geaccentueerd met een riem of niet, met of zonder print, gecombineerd
met een spannend of los topje: alles kan. Zolang je de short maar
draagt, in combinatie met hoge hakken waardoor je benen lang(er) lijken.
3) Lange pofbroek De
harembroek was niet echt een succes, dus wordt volgend jaar gemikt op
een grotere, wijdere variant: de lange pofbroek. Meestal gemaakt in een
dunne, zomerse (doorzichtige) stof, zeer wijd uitwaaierend en vast
aangesloten aan de enkel. Zo komt die broek alvast niet in je
fietsketting terecht. De broek wordt (alweer) gecombineerd met hoge
hakken.
4) Gestreepte kniekousen Kniekousen
met zwarte en doorzichtige strepen of groene en witte stroken: bij Miss
Sixty droegen de modellen ze onder zowat alles. De kniekousen zijn
daarmee duidelijk aan een opmars bezig.
5) Bloemenprints Vele
modetrends mogen vergaan, maar de bloemenprints blijven (voorlopig?)
bestaan. Hardnekkig volgens de ene, gelukkig volgens de andere. Bij
Miss Sixty zijn de bloemenprints volgend jaar wat vager, meer in elkaar
overlopend in geelgroene, paarsgele of roodbruine combinaties.
6) Zonnehoed versus Franse baret Miss
Sixty introduceert de zonnehoed terug: plastic bescherming over de
ogen, maar niets op het hoofd. Het goedkope, wat foute hoofddeksel
geeft de outfits street credibility, maar het blijft de vraag of dit
zal opgepikt worden. Meer heil zien we in het gebruik van de Franse
baret, in funky kleuren als mosterdgeel of funky paars.
7) Vest met kap Een
van de meest opvallende kledingstukken op de catwalk bij Miss Sixty was
toch de wijde, korte vest met kap. Vooral wegens de combinatie met een
zwembroekjes en verder niets.
8) Hakken hakken hakken Miss
Sixty gaat ondanks de relaxte, straatstijl voor torenhoge hakken.
Enkellaarsjes, met open teen of een kleine plateauzool, zolang de hak
maar hoog genoeg is. (edp)
De
Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld wordt vandaag 75 jaar. Lagerfeld
verwierf naambekendheid dankzij zijn revolutionaire collecties bij het
Franse modehuis Chanel. Hij omschrijft zichzelf als een potsierlijk
oppervlakkig man.
Lagerfeld begon zijn carrière bij Pierre Balmain, maar werd al snel
opgemerkt door Fendi en Chloé. In 1983 begon hij freelance collecties
te ontwerpen voor Chanel. Zijn collecties kondigden een totale
revolutie binnen de modewereld aan, maar bleven eveneens trouw aan de
stijl van Coco Chanel, de oprichtster van Chanel. Lagerfeld begon
recent zijn eigen kleding- en accessoirelijn te ontwerpen.
winter 2009
Het Duitse mode-icoon omschrijft zichzelf als een uiterst
oppervlakkig man. In 2000 vermagerde hij 42 kilogram, enkel en alleen
omdat hij de nieuwste haute couturekledij wou dragen. (br.Gazet van Antwerpen)