Het Italiaanse modemerk Diesel heeft een blogger laten
poseren voor zijn lentecampagne. Op zich niet zo bijzonder, maar
baanbrekend is wel dat de 26-jarige Jillian Mercado met een spierziekte
kampt en in een rolstoel zit.
In de campagne 'We are Connected' is Jillian in een
jeansjurk, felrode lipstick, opvallende felblond haar én in haar
elektrische rolstoel te zien. Met deze campagne wil ze lotgenoten
duidelijk maken dat hun leven niet over is door hun beperkingen. "Je
kunt alles aan, niets zou je mogen stoppen."
In
een interview zei artistiek directeur van Diesel Nicola Formichetti dat
Mercado zijn favoriet van de 23 modellen in de campagne was. Alle
vrouwen en heren werd uit een ander segment van de jeugdcultuur,
waaronder Japanse internetsterren en getatoeëerde modellen, geselecteerd
Formichetti
legt uit waarom hij Mercado koos: "Het is niet makkelijk voor haar,
maar ze is onbevreesd en een inspiratiebron voor mij. Mercado had me
gewaarschuwd dat mensen vaak slecht reageren op haar uiterlijk. Er zijn
mensen die haar haten of zich gewoon ongemakkelijk voelen door haar
handicap. Maar de reacties op de foto van de campagne die ik Instagram
zette, waren ronduit schitterend."
Mercado is
een blogger en volgde vier jaar een modeopleiding in Manhattan een
modeopleiding, ze ging elke dag gedurende vier jaar met de bus naar
school, terwijl het openbaar vervoer in New York niet echt
rolstoelvriendeljik is. "Mijn campagne voor Diesel heeft aangetoond dat
iedereen het merk kan dragen. Je hoeft geen supermodel of miljonair te
zijn. Je kunt deze kledingstukken dragen, onafhankelijk van wie je bent
of hoe je er uit ziet." (br.hln)
Figuurcorrigerend ondergoed drukt je organen samen
Figuurcorrigerend ondergoed drukt je organen samen
Stijlgoeroes Trinny & Susannah tijdens een fotoshoot voor hun 'Original Magic Knickers'-shapewearcollectie.
Figuurcorrigerend ondergoed, of 'shapewear', is
immens populair. Spannende jurkjes en onderbroeken strijken je
vetrolletjes glad en liften je poep omhoog. Maar is dat eigenlijk wel
gezond?
De ultieme eigenschap van shapewear is dat het strak zit,
anders schiet het zijn doel voorbij. Dat betekent wel dat je organen,
zoals maag en darmen, stevig ingesnoerd zitten, en dat blijft niet
zonder gevolg. Zo kan het zure oprispingen en brandend maagzuur
verergeren, maar dat zijn lang niet de enige consequenties.
Spijsvertering Ook
je vertering komt in het gedrang. Tijdens een normaal verteringsproces
trekken je darmen samen om voedsel vooruit te duwen, maar als ze lange
tijd ingezwachteld zijn wordt de spijsvertering onderdrukt. Dat kan
leiden tot tijdelijke klachten zoals buikpijn of een opgeblazen gevoel.
Mensen met darmklachten springen daarom best voorzichtig om met
shapewear.
Ademhaling Wanneer
je inademt zet je middenrif uit en wordt je buik bol, maar corrigerend
ondergoed kan die beweging beperken. Daardoor kan je minder diep
ademhalen.
Benen Wanneer je gaat zitten in shapewear kan je last
krijgen van 'meralgia paresthetica', een aandoening waarbij een zenuw
aan de buitenkant van het dijbeen wordt beschadigd, vaak door
beknelling. Dat leidt tot tintellingen, gevoelloosheid en pijn in de
bovenbenen. Het gevaar is hier dat de klachten niet altijd vanzelf
weggaan, en de aandoening kan permanent worden.
De spannende kleding kan bovendien verminderde bloedcirculatie en bloedklonters veroorzaken. Infecties Shapewear
is ook een uitstekend milieu voor bacteriële infecties, ook al omdat
het vaak van synthetisch materiaal vervaardigd is. Een courante infectie
is folliculitis, een ontsteking van het haarzakje. Patiënten krijgen
rode bultjes gevuld met etter. Personen met overgewicht, diabetes en
hevige zweters zijn een risicogroep.
Shapewear met mate Conclusie:
je kan best jezelf in die 'Spanx' of 'Trinny & Susannah Magic
Corset Vest' wringen voor een speciale gelegenheid, maar maak er geen
gewoonte van. Kies ook altijd voor de juiste maat. (br.hln)
De lust voor exotisme is ook anno
2014 nog lang niet uitgestorven, en dat weet luxemerk Louis Vuitton maar
al te goed. Om de peperdure designerhandtassen extra aantrekkelijk te
maken, wordt massaal ingezet op krokodillenleer. Voor de nieuwe
'Crocodile-collectie' moet je rekenen op prijzen tussen de 7.000 en
21.000 euro.
Net als onder meer Prada en
Gucci, mikt Louis Vuitton op het exotisme van de elite. Door hierop in
te spelen, proberen designers de exclusiviteit van hun producten te
vergroten en de verkoopcijfers op te krikken. Krokodillenleer is samen
met andere exotische huidtypes goed voor 10 procent van de (dalende)
omzet op de handtassen van luxemerken. Handtassen gemaakt van krokodil
kunnen gemakkelijk tot 30 keer duurder verkocht worden dan
'soortgenoten' uit runderleer.
"Er zijn vrouwen
die geen moer geven over het geld omdat ze houden van mooie dingen. De
vraag naar krokodillenleer is zo groot omdat het een trend is die nooit
zal uitsterven, het is een klassieker", klinkt het betoog in de wereld
van de luxehandtassen.
In het geval van Louis
Vuitton komt de gegeerde huid uit het Filipijnse Kapalong in de
provincie Davao del Norte. Vicente Mercado, eigenaar van een grote
kwekerij voor zoutwaterkrokodillen, getuigt dat ook andere makers van
luxehandtassen aan zijn deur komen kloppen. "De grootste uitdaging is de
voorraad van kwaliteitsleder, iets dat enorm schaars is", stelt
Jean-Jacques Guiony, Chief Financial Officer van Louis Vuitton.
Omdat
het veel werk vraagt, wordt krokodillenhuid per centimeter en aan hoge
prijzen verkocht. Dagelijks sneuvelen er bij Mercado minstens 24 dieren.
Terwijl de huid door luxemerken wordt opgekocht, eindigt het vlees vaak
op de lokale markt om te verwerken tot delicatesse. Toch worden de
dieren - anders dan koeien - specifiek gekweekt voor hun huid, het
luxeproduct dat de rekeningen van de kwekers betaalt.
Dat
de handtassen peperduur zijn, is allesbehalve verbazend. De kwekers
hebben namelijk meer dan hun handen vol. "Wanneer dieren niet goed
behandeld worden, kan de huid niet van goede kwaliteit zijn", Klinkt het
bij de fokkers van Le Croc in Zuid-Afrika.
Van
zodra een kleine krokodil uit zijn ei breekt, moet gezorgd worden voor
een kalme omgeving om gevechten (en huidschade) te vermijden. Het hok
wordt dagelijks uitgekuist en er wordt een strikt eetpatroon gevolgd. De
krokodillen krijgen voormalijk kip en specifieke oliën om de
huidkwaliteit te verhogen. Het slachten en villen gebeurt bovendien met
de hand. Om misbruik van de dieren tegen te gaan, gaat de verkoop van
iedere krokodillenhuid gepaard met een certificaat om te bewijzen dat er
geen schending is van de 'Convention on International Trade in
Endangered Species of Wild Fauna and Flora'. (br.hln)
Musthaves voor deze lente (en waar ze voor een prikje te kopen)
De trui bezet met juwelen bij Asos.com.
Wanneer een nieuw modeseizoen gaat
beginnen, is het vaak moeilijk om de bomen door het bos te zien. Daarom
zetten we voor de lente van 2014 de acht musthaves op een rijtje. Dit
moet het shoppen alvast een beetje makkelijker maken voor jullie.
De jurk met spaghettibandjes,
een favoriet uit de jaren 90, is weer helemaal terug. Sterren als Kate
Bosworth en Courtney Love zijn hier alvast grote fans van. Dit
kledingstuk kreeg nu een volwassen update met mooie en vooral luxueuze
materialen.
Het witte hemd krijgt nu alle
aandacht. Het is niet langer een basic, met speciale details als
asymmetrische snit en patchwork wordt dit de blikvanger van je outfit.
Victoria Beckham introduceerde dit in haar collecties voor 2014, een
goedkopere versie vind je onder meer bij Mango.
Een motorjasje moet je deze lente in kleur kopen. Durf dapper te zijn
en combineer verschillende felle tinten. De exemplaren die Versace op de
catwalk stuurde, zijn niet echt een optie voor de gemiddelde vrouw.
Gelukkig vind je ook even trendy, maar een pak goedkopere varianten.
Het gekleurde lederen jasje bij Asos.com.
Je benen krijgen
eindelijk terug wat aandacht na een jarenlange marteling met skinny
jeans. De brede broek maakt nu een elegante comeback. Wie geen budget
heeft voor een exemplaar van Michael Kors of Mulberry, kan wel bij
Asos.com terecht.
De brede, elegante broek bij Asos.com.
Helemaal scoren doe je met
juwelen op je kledij. Daarbij geldt maar een regel: hoe meer, hoe beter.
Designers bij Dolce & Gabbana, Prada en Marni lieten zich met
kristallen en pailletten gaan.
Een elegante
blouse mag deze lente niet ontbreken in jouw kleerkast. Daar zijn Calvin
Klein en Victoria Beckham het helemaal mee eens, en gelukkig voor je
portefeuille H&M ook.
De grote logo's uit de
jaren 90 zijn helemaal terug. Als je dus merkkledij draagt, zorg dan
dat het logo er groot op staat. Zo zijn desigers Christopher Kane en
Alexander Wang zijn duidelijk dol op hun eigen naam. Wie geen geld heeft
om te investeren in zo een designertrui kan voor een ludieke parodie
gaan.
Als laatste kun je deze lente niet om de
volumineuze rok heen. Dit is een elegante trend die je het gevoel geeft
een prinses te zijn. En het accentueert het smalste deel van je lichaam:
de taille. Voor een exemplaar van Dior ben je al gauw een klein fortuin
kwijt, maar bij H&M vind je heel wat goedkopere alternatieven.
(br.hln)
Het Nederlandse ontwerpersduo Viktor
& Rolf zijn in Nederland uitgeroepen tot de Domme Bontjes van 2013.
Volgens de dierenorganisatie Bont voor Dieren is bij de verkiezing veel
gestemd op het ontwerpersduo vanwege het gebruik van vossen-, nertsen-
en wasbeerhondenbont in hun creaties.
"Door massaal te stemmen op
juist de ontwerpers laat Nederland zien dat zij aan de basis staan van
het koopgedrag", aldus directeur Nicole van Gemert van Bont voor Dieren.
"We hebben alle bontproductie verboden in Nederland, dan is het
doodzonde dat designers toch verder gaan met het laten produceren van
dierenleed."
Gerard Joling eindigde als tweede
in de verkiezing. Vorig jaar werd - toen nog prinses - Máxima gekozen
tot Dom Bontje, het jaar daarvoor Sylvie van der Vaart. (br.hln)