Het Britse luxemerk Dunhill komt met aluminium reistassen op de proppen
voor het komende vakantieseizoen. Geef toe, het is een keertje iets
anders dan koffers in plastiek of leer.
Alhoewel het merk voor de
vormgeving inspiratie haalde uit de art deco en de jetset, wil het met
deze reeks tassen vooral futuristisch uit de hoek komen. Het gekozen
materiaal geeft de koffers immers een supermoderne toets. In
tegenstelling tot wat je misschien zou denken, zijn deze valiezen
ultralicht en heel gebruiksvriendelijk.
Schoenenmerk Croc heeft een pak 'trendy' schoenen als ballerina's,
laarzen en pumps aan zijn collectie toegevoegd. Ook werd 'crocslite'
gelanceerd, een schoen die de voeten masseert. Het merk doet dat in de
hoop de slechte verkoopcijfers te doen keren. "We maken onze schoenen nu
stijlvoller zodat we een groter puliek aantrekken", aldus CEO John
McCarvel.
Enkele zomers geleden waren de klassieke Crocs (een soort klomp met
gaatjes in felgekleurd rubber) dé zomertrend. Elegant kon je ze niet
noemen, maar populair waren ze wel. Al bleef dat niet lang duren, want
het jaar erna was de hype voorbij en verloor Croc miljoenen.
Vandaar
de make-over waarbij ballerina's, pumps met hakken en slippers voorop
staan. De Lady Crocs moeten het paradepaardje worden. De schoenen zijn
van plastic, hebben een open neus, een hak én hebben de kenmerkende
gaatjes. Zo kan je de schoenen opfleuren met de Jibbitz, een soort
speldjes speciaal gemaakt voor Crocs.
De
vraag is of dit charmeoffensief zal werken. Op dit moment wordt de mode
van de vrouwenschoenen bepaald door de hoge designerschoenen van
Louboutin en Jimmy Choo. Wie er het geld niet voor over heeft, zoekt
heil in goedkope schoenen met een (super)hoge hak.
De kleurtjes
en de materialen waar Croc mee werkt, passen niet in dat imago.
Bovendien zijn de schoenen van rubber en plastic: heel milieuvervuilend
dus. Ook dat speelt steeds vaker een rol in de keuze die vrouwen maken.
We zagen ze in felroze en zwart op de catwalk bij DKNY, toen hadden we
onze twijfels of de strakke wielrenshort ook echt opgepikt zou worden
door fashionista's. Maar nu Agyness Deyn deze droeg en je dit
kledingstuk bij de hippe keten Topshop kunt kopen, is er geen ontkennen
meer aan: de lycra wielrenshort is trendy deze zomer.
De wielrenshort verovert de rode
loper.
DKNY
combineerde gelukkig de strakke fietsshort onder geklede exemplaren, ze
waren zo'n succes dat ze na de catwalkshow meteen de naam DKNY
Smoothies kregen. Topmodel en trendsetter Agyness Deyn draagt al langer
een jeansshort over een strak exemplaar uit lycra. En wie dacht dat dit
toch nooit zou aanslaan bij het grote publiek is verkeerd, je ziet het
kledingstuk nu opduiken in modebladen en -winkels. Het aanbod is
tegenwoordig ontzettend uitgebreid.
Als
je bij het woord alleen al denkt aan de gruwelbeelden uit de jaren '80,
'90, Madonna of Demi Moore die het zelfs durfde dragen op de rode loper
van de Oscars, dan zul je blij zijn te horen dat de tijden, op modevlak
dan toch, zijn veranderd. Als je het combineert met een chique, lossere
short erover, kan deze trend best hip zijn. Omdat het strakke lycra nu
niet meteen het meest flatterende stofje is, bedek je op deze manier ook
je probleemzones als dijen en kont. Echte durvers dragen dit
kledingstuk onder een chique, maar kort jurkje om de benen wat te
bedekken.
Demi Moore op de Oscars in de jaren
'80.
Fietsen is hip Vergeet ook de
voordelen niet, nu kun je fashionable en comfortabel gaan fietsen met
een echte wielrenshort met zeemvel zonder dat je je daarvoor moet
schamen. Vergeet niet dat de meest hippe dames ook fietsen. Denk maar
aan mode-icoon Agyness Deyn die op haar vierwieler de straten van Londen
verkent.
Schoenen en handtassen in vissenleer zijn nieuwste hype
Schoenen en handtassen in vissenleer zijn nieuwste hype
Al eens gedacht aan een handtas van roggeleer of schoenen gemaakt van
zalm? Het klinkt op het eerste zicht misschien raar maar het gebruik
van vissenleer in de modewereld is aan een flinke opmars bezig. Het
materiaal is immers sterker en duurzamer dan gewoon leer. En geef toe,
pumps gemaakt van geschubde huid zijn toch gewoon erg hip!
De afgelopen jaren begonnen exclusieve modemerken vissenleer af en toe
te gebruiken in hun collecties. Modeontwerper John Galliano is er dol op
en maakte voor Dior roze zalmleren pumps en een vissenleren avondtasje.
Voor zijn eigen label verwerkte hij galuchat, de Franse benaming voor
vissenleer, zelfs in een bikini. Ook Givenchy en Bottega Veneta maakten
tassen met vissenleer. Nu zijn onder meer Nike en Puma op de kar
gesprongen met sneakers gemaakt uit de schubbige huid. Ook Prada en Dior
hebben hippe pumps uit vissenleer in hun gamma opgenomen.
Rode enkellaarsjes van victoriabaars
Het
materiaal lijkt een beetje op reptielenleer maar is veel zachter en
fijner. Het is een bijproduct van de visvangst, wat op zich ook goed is
voor het milieu. Al blijven schoenen uit zalm, baars of bijvoorbeeld
zeewolf natuurlijk exclusief. Het looien van de huiden is een intensief
proces dat veel handwerk vraagt. Dat is ook te merken aan het
prijskaartje. Reken toch op 400 euro voor een paar trendy enkellaarsjes.
Een montuur met vierkante glazen is helemaal uit. Deze zomer draait het
allemaal rond ronde glazen. Denk aan het model dat Yoko Ono graag droeg,
ideaal voor een hippielook in combinatie met een stoer lederen jasje en
een lichte blouse.
Lady Gaga is
natuurlijk de trend al lang voor, zij droeg al een ronde zonnebril in
2008. Chloe Sevigny kiest voor een chique look, in combinatie met hoedje
en witte blouse. Je kunt kiezen voor een hoornen of zwart montuur, kijk
naar het favoriete exemplaar van Mary-Kate Olsen. Als je er echt
helemaal voor wil gaan, dan kies je voor een fijn metalen montuur.
Mannen kopen het liefste jeans van Levi's, zo blijkt uit een Nederlandse
rondvraag. 1 op 4 mannen draagt er eentje van het populaire merk. Ook
G-star en Wrangler blijken gegeerd.
Welk
jeansmerk is je favoriet? Die vraag werd gesteld door modesiteTextilia
aan meer dan duizend mannen. Bovenaan staat Levi's, populair bij alle
leeftijden, gevolgd door G-star. Vooral tieners, twintigers en dertigers
schaffen er zich daar eentje van aan. Zestigers en hoger opgeleiden
dragen eerder Wrangler, dat eindigt op de derde plaats.
Het merk Cars staat op de vijfde plaats en blijkt ook
bij veertigers aan te slaan. Anders is het met Diesel, vooral jongeren
schijnen voor het merk te kiezen. De top 10 wordt afgesloten met Replay,
Lee, Tommy Hilfiger, PME Jeans en het eigen merk van de modeketen WE
'Blue Ridge'.
Beth Ditto lanceert nieuwe lijn voor plus-size vrouwen
Beth Ditto lanceert nieuwe lijn voor plus-size vrouwen
De zangeres van de Amerikaanse popgroep Gossip lanceerde vorig jaar een
eerste collectie voor de Britse modeketen voor een maatje meer Evans.
Omdat die toen met veel enthousiasme werd onthaald, waagt de plus-size
fashionista zich nu aan een tweede lijn.
"Ik
liet me inspireren door de Victoriaanse periode en heb dit gemengd met
punk uit de jaren '80. In sommige stukken zie je ook invloeden uit de
fourties." Beth Ditto draagt zelf maat 46, daarom zegt ze zelf te
beseffen hoe belangrijk het is voor dikkere vrouwen om creatief te zijn
met mode om hun figuur te flatteren. Toch trekt ze zich niet veel aan
van het huidige schoonheidsideaal en draagt de zangeres op het podium
graag strakke en onthullende jurkjes. "Ik snap niet wanneer dikke
vrouwen zeggen dat ze zich verraden voelen door de modewereld. Vrouwen
maken zichzelf heel wat wijs over wat ze wel of niet kunnen dragen. Zo
maak je van jezelf een slachtoffer."
De
fashionista, de enige vrouw met een maatje meer die al gekleed werd
door topdesigners als Karl Lagerfeld, zegt dat ze al jarenlang haar
eigen outfits maakte. "Mijn moeder leerde me hoe zelf mijn jeans te
maken. Ik woonde in Arkansas in Amerika, een gebied dat tien jaar achter
loopt op vlak van mode."
Topmodel Agyness Deyn staat bekend om haar gewaagde kapsels, ze had al
een kort punk- als een braaf pagekapsel. Nu liet de Britse schoonheid
haar lokken tot enkele millimeters afscheren.
Agynnes
Deyn werd op het Amerikaanse festival Coachella met haar nieuwe coupe
gespot, ze lijkt hiermee ontzettend op zangeres Sinead O'Connor in haar
jonge jaren. Het topmodel zegt veel roze te dragen om te bewijzen dat ze
geen stoere skinhead is. "Ik heb gezocht naar leuke accessoires voor
mijn nieuwe kapsel, maar dat was geen succes", meldt nu.nl.
De
Britse haarstylist Sacha Mascolo-Tarbuck hoopt dat ultrakorte kapsels
deze zomer een nieuwe trend worden. "Het is leuk om wat variatie te zien
naar zoveel seizoenen van lang haar. Agyness is een van de zeldzame
vrouwen die met zoveel kapsels staat, ze inspireert mij. We veranderen
haast elk seizoen van kledij, maar kapsels krijgen zelden dezelfde
aandacht."
Het topmodel is niet de eerste schoonheid die haar
lokken afscheert, actrice Natalie Portman, Demi Moore en zelfs Britney
Spears deden het haar voor. (br.hln)
Peperdure sneakers van slangenleder razend populair
Peperdure sneakers van slangenleder razend populair
Tal van celebs die de gevaarlijk hoge hakken verkiezen voor de rode
loper maakten Jimmy Choo. Nu creëerde het luxe schoenenmerk meer
comfortabele sneakers gemaakt van slangenleer. Andere trendy modehuizen
volgen het voorbeeld.
Wachtlijst Voor de
sneakers uit slangenleer betaal je tot 450 euro, je hebt de keuze uit
zes verschillende modellen in verschillende kleuren waaronder bruin,
wit, zwart en paars. De prijs varieert naargelang de gebruikte
materialen, het goedkoopste paar is van leder en suède en kost 'slechts'
379 euro. De ontwerpen liggen pas volgende maand in de winkel, maar de
sneakers zijn al zo populair, dat er een ontzettend lange wachtlijst
voor is.
Manager van Jimmy Choo Tamara Mellon: "Ik ben zelf
verslaafd aan hoge hakken, maar ik ben bereid me te bekeren voor deze
sneakers. Ze combineren luxe en comfort, ze staan voor een glamoureuze,
coole look."
Ook andere luxemerken introduceerden luxe
sportschoenen. Louboutin maakte er van meer dan 600 euro, de Amerikaanse
ontwerper Rick Owens verkoopt sneakers van meer dan 900 euro. Ze zijn
vooral populair bij first lady's, Michelle Obama droeg er vorig jaar van
Lanvin, de Britse Samantha Cameron, die bovendien zwanger is, kiest
voor comfy Louboutins. (br.hln)
Vera Wang is de bekendste ontwerpster ter wereld van trouwjurken, ze
kleedde onder meer Victoria Beckham en Mariah Carey op hun mooiste dag.
Nu gaat ze samenwerken met de Amerikaanse winkelketen David's Bridal om
een reeks budgetjurken te creëeren waarvan de prijs start bij 450 euro.
President
Robert Huth van David's Bridal: "In de bruidsmode is Vera Wang een
begrip. Tal van celebs kozen een jurk uit haar collectie voor hun
huwelijksdag. Veel 'gewone' vrouwen zouden een moord begaan om één van
haar ontwerpen te strikken, maar voor velen is het gewoonweg
onbetaalbaar. Nu kan deze droom dus voor veel bruiden werkelijkheid
worden. Onze keten zal ook alleen maar beter worden van deze
samenwerking." Vera Wang geeft toe al lang een budgetcollectie te willen
maken.
De gemiddelde vrouw heeft altijd een tas met geld, mobiele telefoon en
make-up bij zich. Is een tas altijd handig: nee. Is er een alternatief:
ja.
Met de de Boot-Bag heb je een handig tasje dat je boven de
laars of op je skinny jeans draagt. Handig tijdens het stappen, shoppen
of het bezoeken van een festival. Het hebbeding is verkrijgbaar in vier
verschillende kleuren en in vier modellen. Kostprijs bedraagt 49,95
euro. Meer info: www.boot-bag.nl.
Winkelketens maken hun kledingmaten groter opdat klanten denken in een
kleinere maat te passen. Dat blijkt uit een Britse vergelijkende studie.
Shoppers worden met slimme trucs aangezet tot groter koopgedrag. Hun
ijdelheid wordt immers gestreeld.
Verschillende
ketens als Marks&Spencer, Gab, Zara en Topshop werden aan de test
onderworpen. Vrijwel allen maakten ze hun kledingmaten ruimer dan de
bedoeling is. Wie blij is in een maatje 38 te paraderen, komt bedrogen
uit. In realiteit past zij eerder een maat 40 aan.
De maten variëren van winkel tot winkel, afhankelijk
van het type klant dat er winkelt. Eenzelfde maat schijnt bij Topshop
bijvoorbeeld, gegeerd bij tieners en twintigers, kleiner dan bij Zara,
die zich op een meer volwassen publiek richt. (br.nina)
Je wil ook wel eens experimenteren met felle oogschaduw in plaats van
bij een veilige pasteltint te blijven? Kleurdeskundige Lettie Mackay
van Etos vertelt aan ze.nl welke kleuren het best werken bij welk
kleurtype.
1) JIJ hebt een getinte huid, bent nooit heel bleek
en bloost maar zelden. Je hebt bruine of groene ogen en donkerbruin,
donkerblond of warmrood haar
Mackay: "Warme,
diepe kleuren staan het mooist. Bijvoorbeeld natuurlijke kleuren met een
goudglans, zoals een goudbeige foundation met een oranje ondertoon.
Rood met een koperzweem is mooi als rouge en lippenstift, evenals de
trendy koraaltinten van dit voorjaar. Verder zien we deze lente veel
bruintinten met goudtonen: daarmee maak je echt indruk!"
Tip!
"Purpertinten zijn een no go!"
2)
JIJ hebt een lichte huid met soms sproetjes. Je ogen zijn blauw, grijs
of lichtgroen en de natuurlijke haarkleur is blond of rossig.
Mackay:
"Warme, zachte kleuren werken het best. Daarmee bedoel ik frisse,
natuurlijke kleuren met een licht goudglansje, bijvoorbeeld in
bruintinten. Voor foundation is licht goudbeige met een goudgele
ondertoon perfect. Koraalrood met goudglans, dé trend van dit voorjaar,
staat prachtig op wangen en lippen."
Tip! "Probeer
eens turkoois. Klinkt misschien gek, maar dat past echt heel goed bij
dit type."
3) JIJ hebt een bleke huid met
donkere ogen. Je wenkbrauwen zijn donker en je natuurlijke haarkleur is
ook donker.
Mackay: "Koele, sprekende kleuren
met een zilverglans staan heel mooi. Kies voor een roze-beige
foundation, hierin is nauwelijks geel verwerkt. Lippenstift en rouge
staan het best in rood met blauwzweem, donkerpaars of helderroze."
Tip!
"De roze en paarse lentekleuren geven een lekker uitgesproken
effect."
4) JIJ hebt een rozige huid en je
bloost vaak. Je ogen zijn blauw-grijs, grijs of zacht bruin en je haar
is meestal asblond of lichtbruin.
Mooi: "Koele,
licht ingetogen tinten met een zilverglans. Gebruik roze-beige
foundation, waarin nauwelijks geel is verwerkt. Ook op de lippen en
wangen staan rozeachtige tinten het mooist. De poederige pastels van
deze lente in combinatie met koelbruin of antraciet zorgen voor een
verrassende look."
Tip! "Vermijd geel- en
goudtinten, die staan bij dit type meestal niet zo mooi."
Het Belgische modehuis Natan heeft de handen in elkaar geslagen met de modeketen JBC om een kledinglijn voor hostesses te creëren.
De Belgische modehuizen JBC en Natan hebben hun krachten en talenten gebundeld om de 300 hosts en hostessen te kleden die op de Wereldtentoonstelling van Shanghai in het Belgische paviljoen zullen werken. Eigentijds, stijlvol en praktisch, zo kan het uniform van de hosts en hostessen best omschreven worden. Edouard Vermeulen van het modehuis Natan ging resoluut voor een frisse look en interpreteerde het begrip "uniform" op een moderne manier, in een heel herkenbare Natan-stijl.
De hostessen gaan gekleed in een bedrukte jurk in rood en beige, gecombineerd met een effen rood jasje. De mannen dragen een beige pantalon en een mooi wit hemd met een subtiel rood accent, zonder das.
"We hebben voor een jurk gekozen omdat dit vlotter oogt en praktischer is dan de combinatie van een rok en een blouse," zegt Hilde Bellens, commercieel directeur bij Natan. "Het was een ideale samenwerking met JBC aangezien de styling en productie op zo een korte termijn gerealiseerd moest worden. Zij hebben immers de ervaring en de logistieke mogelijkheden om snel en accuraat te werken binnen correcte kwaliteitsnormen. Zo blijft het een Belgisch verhaal", besluit Bellens. (br.she)
Iets mooi van op de catwalk gezien, maar weet je al zonder de prijs te
checken dat je je het niet kunt veroorloven? De website Rent the Runway
verhuurt de mooiste outfits van tal van bekende designers voor een
fractie van de verkoopprijs.
Catwalkfoto's
zetten fashionista's van over de hele wereld aan het dromen. Voor de
meesten blijft het daarbij, aangezien de prijs van de kledingstukken
vaak hoger dan een maandloon is. Dankzij de website Rent-the-runway
komt de droom van designeroutfits in je kleerkast iets dichterbij. Je
kunt er namellijk stukken voor 50 tot 200 dollar huren, voor die prijs
mag je vier tot acht dagen genieten van de kledij. Je hoeft de jurkjes
achteraf zelf niet te wassen, de droogkuis is voor de rekening van de
website. Er is wel één nadeel, er is een wachtlijst. De eigenaars laten
elke dag slechts enkele mensen toe. (br.hln)
Heb je altijd al gedroomd van volle, vurige, rode lippen, maar ben je niet zo gezegend als Angelina Jolie? Dan kan een lip plumper het werk voor jou doen.
De meeste lip plumpers ogen als een gewone lipgloss, alleen het resultaat is indrukwekkender. Bij het aanbrengen van een lip plump voel je na enkele minuten dat je lippen stevig beginnen tintelen en voller worden. De bloeddoorstroming wordt versterkt, waardoor je een rode kleur krijgt waarmee je gemakkelijk enkele uren kan schitteren. Ideaal als je een avondje wil stappen, maar niet uren voor de spiegel wil staan. De lip plumper kan ter vervanging van lippenstift dienen of als basislaag.
Ook in België vind je lip plumps voor een prikje. Zo betaal je voor een Volume Shine Wonder Full van Nivea gemiddeld twaalf euro. De Lip Fusion Lip Plump is enkel verkrijgbaar bij Ici Paris XL vanaf 35 euro. (br.she)
Lindsay Lohan krijgt het moeilijk te verduren, haar stapjes in de
modewereld als artistiek adviseur bij het modemerk Emanuel Ungaro
draaide uit op een grote flop. Met haar eigen label 6126 dat zich
concentreert op leggings hoopt ze dit goed te maken.
Voor
de komende herfst/wintercollectie breidt ze de collectie uit met
minijurken, blouses en jasjes. De inspiratie voor de outfits zou Marilyn
Monroe zijn, al lijkt ons dat wat vergezocht. Heb je de glamoureuze
ster ooit met een truitje met kap of skinny jeans gezien?
Er zijn
stukken bij die wel nog door de beugel kunnen, maar over het algemeen is
de collectie geen hoogvlieger.
Frida Giannini, de creatieve directeur van Gucci, wil vanaf juni een
kledinglijn voor kinderen lanceren.
Giannini
zal de eerste lijn onthullen in Italië, nadien zal deze in 40 winkels
wereldwijd te koop zijn. Gucci staat bekend als één van de grootste,
maar ook duurste modehuizen. De vraag is dus wie bereid zal zijn
fortuinen te betalen voor kinderkleding. Wie zal de besmeurde, peperdure
outfits willen proberen uit te wassen zonder de stukken te ruïneren?
Gucci is niet het enige merk dat probeert uit te breiden, Jil Sander
maakte bekend aan een goedkopere lijn voor jongeren te werken.
De
eerste kleuter die we met deze couturekledij zullen zien rondlopen is
vast en zeker Suri Cruise, zo past het driejarige meisje helemaal bij
mama Katie Holmes.
Het minimalistische merk Jil Sander wil graag een jonger publiek
aanspreken. Daartoe lanceert het merk een nieuwe collectie, 'Jil Sander
Navy', die 30 tot 40 procent goedkoper zal zijn. Minder stijf, meer
casual en dat betekent veel jeans, gebreide kledij, T-shirts en
abstracte prints.
De Belgische ontwerper Raf Simons zal ook de Navy-collectie leiden.
"Het is mijn doen om het merk Jil Sander steeds verder open te stellen
door de grenzen te verleggen, de horizon te verbreden en nieuwe
elementen toe te voegen."
Volgens enkele modebloggers kon de
timing niet beter zijn "nu de modewereld terug minimalistischer wordt".
De collectie wordt volgende lente gelanceerd. (br.nina)
Fashionista's, hou de portemonnee klaar! Op 17 april (komende
zaterdag) smijt het Modemuseum in Hasselt de deuren open voor een
stockverkoop. Designerkledij voor dit seizoen kan daar op de kop getikt
worden voor zachte(re) prijsjes.
De toegang tot de verkoop bedraagt 4 euro, maar daar krijg je een gratis
toegangsticket bij voor de expo UltraMegaLore. Let op: op de
stockverkoop kan enkel cash betaald worden.
Ruffles zijn hot en hip deze zomer. Ook voor dames die niet meer
piepjong zijn, tenminste, als je de juiste stukken uitkiest.
Wat je wil vermijden is dat je iets te jong kiest, waardoor je je
leeftijd extra benadrukt, of dat je iets opvallend met de stempel
'drama' kiest.
Keira
Knightley bijvoorbeeld draagt vaak een zachte ruffle, meestal in
meisjesachtige pasteltinten die het speelse karakter van de ruffles
dimmen tot iets gesofisticeerd. Mooi en elegant, als je er de lijn en de
lengte voor hebt.
De dramatische ruffle is veel stijver,
volumineus en in een opvallend tintje ook behoorlijk 'wauw' of 'auw'.
Met deze ruffle is subtiliteit ver te zoeken, en is het nauwelijks
draagbaar in het echte leven.
Wat
moet je dan wel kiezen, als volwassen, wat rijpere vrouw, zonder jezelf
of je kinderen belachelijk te maken? Je kiest bij voorkeur een zachte
ruffle maar vermijd te zachte kleuren of te rechte ontwerpen. Wil je het
subtiel houden, kiezen dan voor een bloes of een topje in plaats van
voor een lange zomerjurk of een rokje.
Zorg ervoor dat je een
beha (onzichtbaar) kan dragen en let op dat je niet de foute
lichaamsdelen accentueert. Wie een grote boezem heeft, kiest dus niet
voor een topje met ruffles (maar voor een rok), wie een kont wil
wegsteken, kiest voor een bloesje en niet voor de rok.
Iets
onsymmetrisch en onregelmatig siert meer vrouwen dan iets genadeloos
simpel dat elke fout toont!
Wat is het belangrijkste dat je moet weten als aspirant-topmodel?
"Geen sterallures krijgen", adviseert Doutzen Kroes in Cosmo Girl. "Ook
is het belangrijk om goed in je vel te zitten en zelfvertrouwen te
hebben."
De Nederlandse schone kan het weten: ze draait al jaren mee aan de top
in de modellenwereld en loopt regelmatig shows voor het populaire
lingeriemerk Women's Secret.
"Draag altijd hakken, zo lijk je
langer. Laat je haar los, maar neem een rekkertje mee zodat je je haar
op vraag in een staart kan doen. En doe zeker niet te veel make-up aan
want je willen jouw gezicht zien, niet je schilderwerk", aldus de
Nederlandse.
Klein beginnen De Nederlandse
directeur van het bureau Touché Models/Future Faces, Freek Koster,
heeft nog een nuttige tip voor wie model wil worden: temper je
verwachtingen. "Verwacht niet dat je als beginnend model op de cover
van Vogue terecht komt. De meeste modellen beginnen in eigen land en
werken voor kleinere, onbekendere merken. Zo doe je ervaring op voor
grote, internationale klussen."
Voetjes op de grond "Ook
al is het keihard werken, de modewereld zit natuurlijk vol glitter en
glamour. Maar laar je niet meeslepen. Blijf met je voetjes op de grond
en hou contact met je vriendinnen en familie thuis," raadt Kroes nog
aan.
"Voor mij was modellen altijd een leuk bijbaantje, ik had
geen verwachtingen en zie waar ik nu sta. De modewereld is geweldig,
maar er is meer dan dat op deze wereld."
De reclamespots van Special K zijn gemakkelijk te herkennen: ze
gaan onveranderlijk over je lijn én de dame in de spot draagt altijd
iets rood. Deze zomer is dat in de Britse campagne een rode strandjurk.
Kijkers waren zo gecharmeerd door de jurk dat ze Kellogg's overstelpten
met telefoontjes om te vragen waar ze het kledingsstuk konden kopen.
Door een deal gesloten met de Engelse supermarktketen Marks &
Spencer kan dat nu al online, en later deze maand ook in de winkels.
"Kijkers
vragen ons al jaren waar ze de jurken uit de reclamespot kunnen kopen.
Door ons partnerschap met Marks & Spencer geven we hen de kans om
dat echt te doen", aldus marketingdirecteur van Special K UK Greg
Peterson.
"De jurk is heel zomers en flatteert iedereen. De
jurken van Special K zijn een eigen modeleven gaan leiden, en wij zijn
trots dat we de eersten zijn die de rode jurk aan klanten kunnen
aanbieden", aldus een woordvoerder van Marks & Spencer. De jurk zal
er 20 pond kosten (of 23 euro). Behalve rood is de jurk ook in wit,
zwart en twee tinten blauw te koop.
Er moeten Europese standaardmaten komen voor kleding. Daarmee kan een
einde gemaakt worden aan de verwarring bij consumenten. Een commissie
van het Europees Parlement heeft zich donderdag in ruime meerderheid
uitgesproken voor dit idee.
Het Nederlandse Europarlementslid
Toine Manders, die het voortouw had bij de behandeling van het
onderwerp, verwacht dat het voltallige Europarlement er in mei ook mee
akkoord gaat.
Het zal echter nog wel een jaar of twee duren voor
EU-regels voor standaardmaten kunnen worden ingevoerd. De Europese
Commissie moet eerst nog bestuderen of het plan haalbaar is, aldus
Manders.
Het verschil in
kledingmaten leidt in de praktijk soms tot vergissingen bij het publiek.
Een Italiaanse maat 32 valt bijvoorbeeld anders uit dan een Franse. Het
Europees bedrijfsleven drong eerder al aan op verplichte
standaardmaten. Het wordt dan makkelijker om te produceren voor de
Europese markt.
Het Europarlement wil ook dat de informatie op
etiketten in kleding duidelijker wordt. Zo moet daarop vermeld staan in
welk land een product is gemaakt.
Jaarlijks gaan vrouwen 30 keer kleren kopen, goed voor 100 uren en 48
minuten. Dat is bijna evenveel als de tijd besteed aan boodschappen
doen. Dat kost 94 uren en 55 minuten in 84 trips. In heel hun leven
spenderen vrouwen twee jaar, tien maanden en tien dagen of 25.184 uren
en 53 minuten aan shoppen en boodschappen doen.
Als schoenen (40 uren en 30 minuten, 15 keer) en accessoires (29 uren en
31 minuten, 18 trips) kopen erbij wordt opgeteld, dan is echter wel
duidelijk dat de meeste tijd van vrouwen opgaat aan modegericht
winkelen.
Bovendien doen vrouwen ook nog eens 50 keer per jaar
aan windowshoppen ('kijken maar niets kopen'), wat nog eens 48 uren en
51 minuten opeist. In totaal gaan vrouwen jaarlijks 140 keer op stap
voor hun uiterlijk, of bijna drie keer per week.
Cadeautjes kopen gebeurt 19 keer per jaar, goed
voor 36 uren en 17 minuten per jaar. Boeken worden 57 keer per jaar
gekocht, en daar wordt nog eens 31 uren en 21 minuten aan gespendeerd.
Aan verzorgingsproducten wordt het minst tijd besteed: 17 uren en 33
minuten in 27 keer per jaar.
De
cijfers kwamen aan het licht toen bij een bevraging van 2.000 vrouwen
bleek dat ze 301 keer per jaar gaan winkelen, goed voor 399 uren en 46
minuten. Over hun hele volwassen leven gaat het om ruim 2 jaar en tien
maanden.
Veel plezier en vertier? Dat denkt u maar. "Mannen
denken altijd dat vrouwen alleen maar kleren voor zichzelf kopen tijdens
het shoppen. Maar niets is minder waar, ze doen het voor de hele
familie en dat kan hard werken zijn", aldus woordvoerder van
OnePoll.org, die het onderzoek uitvoerde.
De joggingbroek mag dan wel weinig of geen modereputatie hebben, daar
komt dit seizoen verandering in. De broek wordt steeds vaker op de
catwalk gesignaleerd. Om geen verwarring met je sportoutfit te zaaien,
worden eronder hoge hakken en een blazer gedragen.
Topshop
lanceerde al in 2009 een grijze joggingversie en die bleek snel
uitverkocht. De keten heeft ook dit jaar nieuwe modellen in voorraad,
net als bij Asos of Welikefashion. Hun inspiratie haalden ze allicht op
de catwalk, waar de broek gretig gecombineerd wordt met hoge hakken,
enkellaarsjes of pumps.
Zowel
bij Alexander Wang, Michael Kors en Bottega Veneta blijken ze afgewerkt
in een chique stof in het legergroen, zwart en grijs. Hun prijs is niet
min: Kors verkoopt zijn kasjmieren versie voor duizend dollar per stuk.
Misschien toch effe de kleerkast uitpluizen? (br.nina)
Dat
zelfs heuse modellen te kampen hebben met cellulitis, bewijst deze
fotoshoot. De onfortuinlijke foto werd genomen tijdens de voorstelling
van de lente- en zomercollectie van het bekende lingeriemerk Triumph, in
het Chinese Wanning City. Terwijl het model met ietwat minder slanke
billen centraal op de foto poseert naast haar collega's, zorgt een
ongelukkige lichtinval voor de nodige schaduw op haar dij en belicht het
een van de meest gevreesde beautyproblemen van elke vrouw.
Trek ze op tot je knieën of laat ze zakken tot je enkels. Het maakt niet
uit hoe je ze draagt, het draait allemaal om sokken deze lente, zeker
in combinatie met sandalen. Op de catwalk spotten we namelijk tal van
modellen die sokken sexy maakten.
Fashionista's
beschouwden sokken in sandalen lang als een grote modeblunder. Ze zijn
al sinds de jaren '50 niet meer in geweest, toen was het wel cool om
witte enkelsokjes te dragen in combinatie met een volumineus rokje. De
comeback startte in Japan, kreeg een boost dankzij Prada en Sex And the
City. We zagen enkel- en kniesokken in combinatie met gladiator- en
plateausandalen en torenhoge hakken op de catwalk bij Marni, Prada,
Burberry en Dior.
Een raad
aan alle vrouwen ouder dan dertig, probeer deze trend niet over te
nemen, het is iets waar enkel meisjes (met de perfecte benen) mee
wegkomen. Zorg wel dat de rest van je outfit casual blijft, anders lijkt
het of je je schooloutfit hebt aangetrokken. Sokken zijn de ideale
manier om je dikke enkels te verstoppen, kies dan wel voor een donkere
kleur. Blijf er echter van weg als je complexen over je kuiten hebt,
zeker witte sokken laten deze dikker lijken.
De revival van retro en vintage is duidelijk te merken in de
zonnebrillentrends. Vormen uit de jaren '50 en '60 worden gecombineerd
met materialen van nu. Zo zijn de nieuwste zonnebrillen van Rodenstock
gebaseerd op ontwerpen uit de jaren zeventig en tachtig.
Van Sophia Loren en Jackie Onassis tot Gina
Lollobrigida en Audrey Hepburn: de vier modellen voor de vrouwenlijn
dragen niet voor niks de namen van deze stijliconen. De glamoureuze
zonnebrillen passen namelijk perfect in het straatbeeld van oorden als
St. Tropez en Monte Carlo. De grote monturen zijn uitgevoerd in
bijzondere kleuren.
De collectie herbergt ook exemplaren voor
mannen. De monturen zijn opvallende Rodenstock ontwerpen gemaakt van
moderne materialen met bijzondere details.
Aquakleur In
2010 zien we, naast de blijvers zwart en bruin, ook meer kleur in de
zonnebrillen. Vooral aquakleurige monturen bepalen het modebeeld.
Celebs hebben horden stylistes en raadgevers om te verzekeren dat ze
steeds de laatste trends dragen. Maar net als bij de actrice Hayden
Pannetier hebben deze het ook niet altijd bij het rechte eind. Ze koos
voor een te blootgevend kanten jurkje waardoor ze er ordinair uit zien.
Zo is kant stijlvol.
Kant
is een belangrijke look deze lente. Als je het juist draagt, is het
vrouwelijk, flatterend en flirterig. En ideaal voor deze tijd van het
jaar, want het is niet te warm en niet te koud. Maar als je het verkeerd
combineert, dan zie je er ordinair uit en lijk je weggelopen uit de
jaren '90. Het is belangrijk dat je het bij je outfit op maar één stuk
uit kant houdt, want een kanten jurk, kanten lingerie en kanten vestje
zijn bijvoorbeeld geen goed idee. Kies ook voor geen te bloot jurkje als
actrice Hayden Pannetiere, dat is ook te veel van het goede en lijk je
meer op een prostituée.
Een eenvoudig
kanten topje met een wortelbroek en een casual gilet geeft een
ontspannen look. Een kanten jurkje op een legging staat meteen chique en
trendy. Een outfit in twee tinten kant geeft een elegante look. Het is
wel belangrijk de rest van je outfit dan eenvoudig te houden, anders
lijkt het te druk. Een belangrijke tip die velen niet volgen is altijd
degelijk ondergoed in huidskleur te dragen onder transparante kanten
kledij.
Jarenlang was ze niet meer in het beautybeeld te bespeuren, maar nu lijkt de poederdons definitief begonnen aan een comeback.
Geen honderd verschillende kwastjes meer om je gezichtspoeder, bronzer, blush en highlightproduct aan te brengen. Vanaf nu waan je je terug in de jaren 1800 toen vrouwen uren voor hun make-uptafeltje doorbrachten met hun poederdoos dankzij de ultrazachte donsjes van Houpettes de Cygne. De poederdons is gemaakt van echt ganzendons en versierd met een satijnen strikje. De makers van het donsje beloven de beste kwaliteitsgarantie, zo maken ze al hun werknemers onderhevig aan een twee jaar durende opleiding vooraleer ze poederdonsjes mogen maken.
Voor een poederdons betaal je 34 euro. De donsjes zijn enkel verkrijgbaar bij Planet Parfum. (br.she)