Beth Ditto lanceert nieuwe lijn voor plus-size vrouwen
Beth Ditto lanceert nieuwe lijn voor plus-size vrouwen
De zangeres van de Amerikaanse popgroep Gossip lanceerde vorig jaar een
eerste collectie voor de Britse modeketen voor een maatje meer Evans.
Omdat die toen met veel enthousiasme werd onthaald, waagt de plus-size
fashionista zich nu aan een tweede lijn.
"Ik
liet me inspireren door de Victoriaanse periode en heb dit gemengd met
punk uit de jaren '80. In sommige stukken zie je ook invloeden uit de
fourties." Beth Ditto draagt zelf maat 46, daarom zegt ze zelf te
beseffen hoe belangrijk het is voor dikkere vrouwen om creatief te zijn
met mode om hun figuur te flatteren. Toch trekt ze zich niet veel aan
van het huidige schoonheidsideaal en draagt de zangeres op het podium
graag strakke en onthullende jurkjes. "Ik snap niet wanneer dikke
vrouwen zeggen dat ze zich verraden voelen door de modewereld. Vrouwen
maken zichzelf heel wat wijs over wat ze wel of niet kunnen dragen. Zo
maak je van jezelf een slachtoffer."
De
fashionista, de enige vrouw met een maatje meer die al gekleed werd
door topdesigners als Karl Lagerfeld, zegt dat ze al jarenlang haar
eigen outfits maakte. "Mijn moeder leerde me hoe zelf mijn jeans te
maken. Ik woonde in Arkansas in Amerika, een gebied dat tien jaar achter
loopt op vlak van mode."
Topmodel Agyness Deyn staat bekend om haar gewaagde kapsels, ze had al
een kort punk- als een braaf pagekapsel. Nu liet de Britse schoonheid
haar lokken tot enkele millimeters afscheren.
Agynnes
Deyn werd op het Amerikaanse festival Coachella met haar nieuwe coupe
gespot, ze lijkt hiermee ontzettend op zangeres Sinead O'Connor in haar
jonge jaren. Het topmodel zegt veel roze te dragen om te bewijzen dat ze
geen stoere skinhead is. "Ik heb gezocht naar leuke accessoires voor
mijn nieuwe kapsel, maar dat was geen succes", meldt nu.nl.
De
Britse haarstylist Sacha Mascolo-Tarbuck hoopt dat ultrakorte kapsels
deze zomer een nieuwe trend worden. "Het is leuk om wat variatie te zien
naar zoveel seizoenen van lang haar. Agyness is een van de zeldzame
vrouwen die met zoveel kapsels staat, ze inspireert mij. We veranderen
haast elk seizoen van kledij, maar kapsels krijgen zelden dezelfde
aandacht."
Het topmodel is niet de eerste schoonheid die haar
lokken afscheert, actrice Natalie Portman, Demi Moore en zelfs Britney
Spears deden het haar voor. (br.hln)
Peperdure sneakers van slangenleder razend populair
Peperdure sneakers van slangenleder razend populair
Tal van celebs die de gevaarlijk hoge hakken verkiezen voor de rode
loper maakten Jimmy Choo. Nu creëerde het luxe schoenenmerk meer
comfortabele sneakers gemaakt van slangenleer. Andere trendy modehuizen
volgen het voorbeeld.
Wachtlijst Voor de
sneakers uit slangenleer betaal je tot 450 euro, je hebt de keuze uit
zes verschillende modellen in verschillende kleuren waaronder bruin,
wit, zwart en paars. De prijs varieert naargelang de gebruikte
materialen, het goedkoopste paar is van leder en suède en kost 'slechts'
379 euro. De ontwerpen liggen pas volgende maand in de winkel, maar de
sneakers zijn al zo populair, dat er een ontzettend lange wachtlijst
voor is.
Manager van Jimmy Choo Tamara Mellon: "Ik ben zelf
verslaafd aan hoge hakken, maar ik ben bereid me te bekeren voor deze
sneakers. Ze combineren luxe en comfort, ze staan voor een glamoureuze,
coole look."
Ook andere luxemerken introduceerden luxe
sportschoenen. Louboutin maakte er van meer dan 600 euro, de Amerikaanse
ontwerper Rick Owens verkoopt sneakers van meer dan 900 euro. Ze zijn
vooral populair bij first lady's, Michelle Obama droeg er vorig jaar van
Lanvin, de Britse Samantha Cameron, die bovendien zwanger is, kiest
voor comfy Louboutins. (br.hln)
Vera Wang is de bekendste ontwerpster ter wereld van trouwjurken, ze
kleedde onder meer Victoria Beckham en Mariah Carey op hun mooiste dag.
Nu gaat ze samenwerken met de Amerikaanse winkelketen David's Bridal om
een reeks budgetjurken te creëeren waarvan de prijs start bij 450 euro.
President
Robert Huth van David's Bridal: "In de bruidsmode is Vera Wang een
begrip. Tal van celebs kozen een jurk uit haar collectie voor hun
huwelijksdag. Veel 'gewone' vrouwen zouden een moord begaan om één van
haar ontwerpen te strikken, maar voor velen is het gewoonweg
onbetaalbaar. Nu kan deze droom dus voor veel bruiden werkelijkheid
worden. Onze keten zal ook alleen maar beter worden van deze
samenwerking." Vera Wang geeft toe al lang een budgetcollectie te willen
maken.
De gemiddelde vrouw heeft altijd een tas met geld, mobiele telefoon en
make-up bij zich. Is een tas altijd handig: nee. Is er een alternatief:
ja.
Met de de Boot-Bag heb je een handig tasje dat je boven de
laars of op je skinny jeans draagt. Handig tijdens het stappen, shoppen
of het bezoeken van een festival. Het hebbeding is verkrijgbaar in vier
verschillende kleuren en in vier modellen. Kostprijs bedraagt 49,95
euro. Meer info: www.boot-bag.nl.
Winkelketens maken hun kledingmaten groter opdat klanten denken in een
kleinere maat te passen. Dat blijkt uit een Britse vergelijkende studie.
Shoppers worden met slimme trucs aangezet tot groter koopgedrag. Hun
ijdelheid wordt immers gestreeld.
Verschillende
ketens als Marks&Spencer, Gab, Zara en Topshop werden aan de test
onderworpen. Vrijwel allen maakten ze hun kledingmaten ruimer dan de
bedoeling is. Wie blij is in een maatje 38 te paraderen, komt bedrogen
uit. In realiteit past zij eerder een maat 40 aan.
De maten variëren van winkel tot winkel, afhankelijk
van het type klant dat er winkelt. Eenzelfde maat schijnt bij Topshop
bijvoorbeeld, gegeerd bij tieners en twintigers, kleiner dan bij Zara,
die zich op een meer volwassen publiek richt. (br.nina)
Je wil ook wel eens experimenteren met felle oogschaduw in plaats van
bij een veilige pasteltint te blijven? Kleurdeskundige Lettie Mackay
van Etos vertelt aan ze.nl welke kleuren het best werken bij welk
kleurtype.
1) JIJ hebt een getinte huid, bent nooit heel bleek
en bloost maar zelden. Je hebt bruine of groene ogen en donkerbruin,
donkerblond of warmrood haar
Mackay: "Warme,
diepe kleuren staan het mooist. Bijvoorbeeld natuurlijke kleuren met een
goudglans, zoals een goudbeige foundation met een oranje ondertoon.
Rood met een koperzweem is mooi als rouge en lippenstift, evenals de
trendy koraaltinten van dit voorjaar. Verder zien we deze lente veel
bruintinten met goudtonen: daarmee maak je echt indruk!"
Tip!
"Purpertinten zijn een no go!"
2)
JIJ hebt een lichte huid met soms sproetjes. Je ogen zijn blauw, grijs
of lichtgroen en de natuurlijke haarkleur is blond of rossig.
Mackay:
"Warme, zachte kleuren werken het best. Daarmee bedoel ik frisse,
natuurlijke kleuren met een licht goudglansje, bijvoorbeeld in
bruintinten. Voor foundation is licht goudbeige met een goudgele
ondertoon perfect. Koraalrood met goudglans, dé trend van dit voorjaar,
staat prachtig op wangen en lippen."
Tip! "Probeer
eens turkoois. Klinkt misschien gek, maar dat past echt heel goed bij
dit type."
3) JIJ hebt een bleke huid met
donkere ogen. Je wenkbrauwen zijn donker en je natuurlijke haarkleur is
ook donker.
Mackay: "Koele, sprekende kleuren
met een zilverglans staan heel mooi. Kies voor een roze-beige
foundation, hierin is nauwelijks geel verwerkt. Lippenstift en rouge
staan het best in rood met blauwzweem, donkerpaars of helderroze."
Tip!
"De roze en paarse lentekleuren geven een lekker uitgesproken
effect."
4) JIJ hebt een rozige huid en je
bloost vaak. Je ogen zijn blauw-grijs, grijs of zacht bruin en je haar
is meestal asblond of lichtbruin.
Mooi: "Koele,
licht ingetogen tinten met een zilverglans. Gebruik roze-beige
foundation, waarin nauwelijks geel is verwerkt. Ook op de lippen en
wangen staan rozeachtige tinten het mooist. De poederige pastels van
deze lente in combinatie met koelbruin of antraciet zorgen voor een
verrassende look."
Tip! "Vermijd geel- en
goudtinten, die staan bij dit type meestal niet zo mooi."
Het Belgische modehuis Natan heeft de handen in elkaar geslagen met de modeketen JBC om een kledinglijn voor hostesses te creëren.
De Belgische modehuizen JBC en Natan hebben hun krachten en talenten gebundeld om de 300 hosts en hostessen te kleden die op de Wereldtentoonstelling van Shanghai in het Belgische paviljoen zullen werken. Eigentijds, stijlvol en praktisch, zo kan het uniform van de hosts en hostessen best omschreven worden. Edouard Vermeulen van het modehuis Natan ging resoluut voor een frisse look en interpreteerde het begrip "uniform" op een moderne manier, in een heel herkenbare Natan-stijl.
De hostessen gaan gekleed in een bedrukte jurk in rood en beige, gecombineerd met een effen rood jasje. De mannen dragen een beige pantalon en een mooi wit hemd met een subtiel rood accent, zonder das.
"We hebben voor een jurk gekozen omdat dit vlotter oogt en praktischer is dan de combinatie van een rok en een blouse," zegt Hilde Bellens, commercieel directeur bij Natan. "Het was een ideale samenwerking met JBC aangezien de styling en productie op zo een korte termijn gerealiseerd moest worden. Zij hebben immers de ervaring en de logistieke mogelijkheden om snel en accuraat te werken binnen correcte kwaliteitsnormen. Zo blijft het een Belgisch verhaal", besluit Bellens. (br.she)
Iets mooi van op de catwalk gezien, maar weet je al zonder de prijs te
checken dat je je het niet kunt veroorloven? De website Rent the Runway
verhuurt de mooiste outfits van tal van bekende designers voor een
fractie van de verkoopprijs.
Catwalkfoto's
zetten fashionista's van over de hele wereld aan het dromen. Voor de
meesten blijft het daarbij, aangezien de prijs van de kledingstukken
vaak hoger dan een maandloon is. Dankzij de website Rent-the-runway
komt de droom van designeroutfits in je kleerkast iets dichterbij. Je
kunt er namellijk stukken voor 50 tot 200 dollar huren, voor die prijs
mag je vier tot acht dagen genieten van de kledij. Je hoeft de jurkjes
achteraf zelf niet te wassen, de droogkuis is voor de rekening van de
website. Er is wel één nadeel, er is een wachtlijst. De eigenaars laten
elke dag slechts enkele mensen toe. (br.hln)
Heb je altijd al gedroomd van volle, vurige, rode lippen, maar ben je niet zo gezegend als Angelina Jolie? Dan kan een lip plumper het werk voor jou doen.
De meeste lip plumpers ogen als een gewone lipgloss, alleen het resultaat is indrukwekkender. Bij het aanbrengen van een lip plump voel je na enkele minuten dat je lippen stevig beginnen tintelen en voller worden. De bloeddoorstroming wordt versterkt, waardoor je een rode kleur krijgt waarmee je gemakkelijk enkele uren kan schitteren. Ideaal als je een avondje wil stappen, maar niet uren voor de spiegel wil staan. De lip plumper kan ter vervanging van lippenstift dienen of als basislaag.
Ook in België vind je lip plumps voor een prikje. Zo betaal je voor een Volume Shine Wonder Full van Nivea gemiddeld twaalf euro. De Lip Fusion Lip Plump is enkel verkrijgbaar bij Ici Paris XL vanaf 35 euro. (br.she)
Lindsay Lohan krijgt het moeilijk te verduren, haar stapjes in de
modewereld als artistiek adviseur bij het modemerk Emanuel Ungaro
draaide uit op een grote flop. Met haar eigen label 6126 dat zich
concentreert op leggings hoopt ze dit goed te maken.
Voor
de komende herfst/wintercollectie breidt ze de collectie uit met
minijurken, blouses en jasjes. De inspiratie voor de outfits zou Marilyn
Monroe zijn, al lijkt ons dat wat vergezocht. Heb je de glamoureuze
ster ooit met een truitje met kap of skinny jeans gezien?
Er zijn
stukken bij die wel nog door de beugel kunnen, maar over het algemeen is
de collectie geen hoogvlieger.
Frida Giannini, de creatieve directeur van Gucci, wil vanaf juni een
kledinglijn voor kinderen lanceren.
Giannini
zal de eerste lijn onthullen in Italië, nadien zal deze in 40 winkels
wereldwijd te koop zijn. Gucci staat bekend als één van de grootste,
maar ook duurste modehuizen. De vraag is dus wie bereid zal zijn
fortuinen te betalen voor kinderkleding. Wie zal de besmeurde, peperdure
outfits willen proberen uit te wassen zonder de stukken te ruïneren?
Gucci is niet het enige merk dat probeert uit te breiden, Jil Sander
maakte bekend aan een goedkopere lijn voor jongeren te werken.
De
eerste kleuter die we met deze couturekledij zullen zien rondlopen is
vast en zeker Suri Cruise, zo past het driejarige meisje helemaal bij
mama Katie Holmes.
Het minimalistische merk Jil Sander wil graag een jonger publiek
aanspreken. Daartoe lanceert het merk een nieuwe collectie, 'Jil Sander
Navy', die 30 tot 40 procent goedkoper zal zijn. Minder stijf, meer
casual en dat betekent veel jeans, gebreide kledij, T-shirts en
abstracte prints.
De Belgische ontwerper Raf Simons zal ook de Navy-collectie leiden.
"Het is mijn doen om het merk Jil Sander steeds verder open te stellen
door de grenzen te verleggen, de horizon te verbreden en nieuwe
elementen toe te voegen."
Volgens enkele modebloggers kon de
timing niet beter zijn "nu de modewereld terug minimalistischer wordt".
De collectie wordt volgende lente gelanceerd. (br.nina)
Fashionista's, hou de portemonnee klaar! Op 17 april (komende
zaterdag) smijt het Modemuseum in Hasselt de deuren open voor een
stockverkoop. Designerkledij voor dit seizoen kan daar op de kop getikt
worden voor zachte(re) prijsjes.
De toegang tot de verkoop bedraagt 4 euro, maar daar krijg je een gratis
toegangsticket bij voor de expo UltraMegaLore. Let op: op de
stockverkoop kan enkel cash betaald worden.
Ruffles zijn hot en hip deze zomer. Ook voor dames die niet meer
piepjong zijn, tenminste, als je de juiste stukken uitkiest.
Wat je wil vermijden is dat je iets te jong kiest, waardoor je je
leeftijd extra benadrukt, of dat je iets opvallend met de stempel
'drama' kiest.
Keira
Knightley bijvoorbeeld draagt vaak een zachte ruffle, meestal in
meisjesachtige pasteltinten die het speelse karakter van de ruffles
dimmen tot iets gesofisticeerd. Mooi en elegant, als je er de lijn en de
lengte voor hebt.
De dramatische ruffle is veel stijver,
volumineus en in een opvallend tintje ook behoorlijk 'wauw' of 'auw'.
Met deze ruffle is subtiliteit ver te zoeken, en is het nauwelijks
draagbaar in het echte leven.
Wat
moet je dan wel kiezen, als volwassen, wat rijpere vrouw, zonder jezelf
of je kinderen belachelijk te maken? Je kiest bij voorkeur een zachte
ruffle maar vermijd te zachte kleuren of te rechte ontwerpen. Wil je het
subtiel houden, kiezen dan voor een bloes of een topje in plaats van
voor een lange zomerjurk of een rokje.
Zorg ervoor dat je een
beha (onzichtbaar) kan dragen en let op dat je niet de foute
lichaamsdelen accentueert. Wie een grote boezem heeft, kiest dus niet
voor een topje met ruffles (maar voor een rok), wie een kont wil
wegsteken, kiest voor een bloesje en niet voor de rok.
Iets
onsymmetrisch en onregelmatig siert meer vrouwen dan iets genadeloos
simpel dat elke fout toont!
Wat is het belangrijkste dat je moet weten als aspirant-topmodel?
"Geen sterallures krijgen", adviseert Doutzen Kroes in Cosmo Girl. "Ook
is het belangrijk om goed in je vel te zitten en zelfvertrouwen te
hebben."
De Nederlandse schone kan het weten: ze draait al jaren mee aan de top
in de modellenwereld en loopt regelmatig shows voor het populaire
lingeriemerk Women's Secret.
"Draag altijd hakken, zo lijk je
langer. Laat je haar los, maar neem een rekkertje mee zodat je je haar
op vraag in een staart kan doen. En doe zeker niet te veel make-up aan
want je willen jouw gezicht zien, niet je schilderwerk", aldus de
Nederlandse.
Klein beginnen De Nederlandse
directeur van het bureau Touché Models/Future Faces, Freek Koster,
heeft nog een nuttige tip voor wie model wil worden: temper je
verwachtingen. "Verwacht niet dat je als beginnend model op de cover
van Vogue terecht komt. De meeste modellen beginnen in eigen land en
werken voor kleinere, onbekendere merken. Zo doe je ervaring op voor
grote, internationale klussen."
Voetjes op de grond "Ook
al is het keihard werken, de modewereld zit natuurlijk vol glitter en
glamour. Maar laar je niet meeslepen. Blijf met je voetjes op de grond
en hou contact met je vriendinnen en familie thuis," raadt Kroes nog
aan.
"Voor mij was modellen altijd een leuk bijbaantje, ik had
geen verwachtingen en zie waar ik nu sta. De modewereld is geweldig,
maar er is meer dan dat op deze wereld."
De reclamespots van Special K zijn gemakkelijk te herkennen: ze
gaan onveranderlijk over je lijn én de dame in de spot draagt altijd
iets rood. Deze zomer is dat in de Britse campagne een rode strandjurk.
Kijkers waren zo gecharmeerd door de jurk dat ze Kellogg's overstelpten
met telefoontjes om te vragen waar ze het kledingsstuk konden kopen.
Door een deal gesloten met de Engelse supermarktketen Marks &
Spencer kan dat nu al online, en later deze maand ook in de winkels.
"Kijkers
vragen ons al jaren waar ze de jurken uit de reclamespot kunnen kopen.
Door ons partnerschap met Marks & Spencer geven we hen de kans om
dat echt te doen", aldus marketingdirecteur van Special K UK Greg
Peterson.
"De jurk is heel zomers en flatteert iedereen. De
jurken van Special K zijn een eigen modeleven gaan leiden, en wij zijn
trots dat we de eersten zijn die de rode jurk aan klanten kunnen
aanbieden", aldus een woordvoerder van Marks & Spencer. De jurk zal
er 20 pond kosten (of 23 euro). Behalve rood is de jurk ook in wit,
zwart en twee tinten blauw te koop.
Er moeten Europese standaardmaten komen voor kleding. Daarmee kan een
einde gemaakt worden aan de verwarring bij consumenten. Een commissie
van het Europees Parlement heeft zich donderdag in ruime meerderheid
uitgesproken voor dit idee.
Het Nederlandse Europarlementslid
Toine Manders, die het voortouw had bij de behandeling van het
onderwerp, verwacht dat het voltallige Europarlement er in mei ook mee
akkoord gaat.
Het zal echter nog wel een jaar of twee duren voor
EU-regels voor standaardmaten kunnen worden ingevoerd. De Europese
Commissie moet eerst nog bestuderen of het plan haalbaar is, aldus
Manders.
Het verschil in
kledingmaten leidt in de praktijk soms tot vergissingen bij het publiek.
Een Italiaanse maat 32 valt bijvoorbeeld anders uit dan een Franse. Het
Europees bedrijfsleven drong eerder al aan op verplichte
standaardmaten. Het wordt dan makkelijker om te produceren voor de
Europese markt.
Het Europarlement wil ook dat de informatie op
etiketten in kleding duidelijker wordt. Zo moet daarop vermeld staan in
welk land een product is gemaakt.
Jaarlijks gaan vrouwen 30 keer kleren kopen, goed voor 100 uren en 48
minuten. Dat is bijna evenveel als de tijd besteed aan boodschappen
doen. Dat kost 94 uren en 55 minuten in 84 trips. In heel hun leven
spenderen vrouwen twee jaar, tien maanden en tien dagen of 25.184 uren
en 53 minuten aan shoppen en boodschappen doen.
Als schoenen (40 uren en 30 minuten, 15 keer) en accessoires (29 uren en
31 minuten, 18 trips) kopen erbij wordt opgeteld, dan is echter wel
duidelijk dat de meeste tijd van vrouwen opgaat aan modegericht
winkelen.
Bovendien doen vrouwen ook nog eens 50 keer per jaar
aan windowshoppen ('kijken maar niets kopen'), wat nog eens 48 uren en
51 minuten opeist. In totaal gaan vrouwen jaarlijks 140 keer op stap
voor hun uiterlijk, of bijna drie keer per week.
Cadeautjes kopen gebeurt 19 keer per jaar, goed
voor 36 uren en 17 minuten per jaar. Boeken worden 57 keer per jaar
gekocht, en daar wordt nog eens 31 uren en 21 minuten aan gespendeerd.
Aan verzorgingsproducten wordt het minst tijd besteed: 17 uren en 33
minuten in 27 keer per jaar.
De
cijfers kwamen aan het licht toen bij een bevraging van 2.000 vrouwen
bleek dat ze 301 keer per jaar gaan winkelen, goed voor 399 uren en 46
minuten. Over hun hele volwassen leven gaat het om ruim 2 jaar en tien
maanden.
Veel plezier en vertier? Dat denkt u maar. "Mannen
denken altijd dat vrouwen alleen maar kleren voor zichzelf kopen tijdens
het shoppen. Maar niets is minder waar, ze doen het voor de hele
familie en dat kan hard werken zijn", aldus woordvoerder van
OnePoll.org, die het onderzoek uitvoerde.
De joggingbroek mag dan wel weinig of geen modereputatie hebben, daar
komt dit seizoen verandering in. De broek wordt steeds vaker op de
catwalk gesignaleerd. Om geen verwarring met je sportoutfit te zaaien,
worden eronder hoge hakken en een blazer gedragen.
Topshop
lanceerde al in 2009 een grijze joggingversie en die bleek snel
uitverkocht. De keten heeft ook dit jaar nieuwe modellen in voorraad,
net als bij Asos of Welikefashion. Hun inspiratie haalden ze allicht op
de catwalk, waar de broek gretig gecombineerd wordt met hoge hakken,
enkellaarsjes of pumps.
Zowel
bij Alexander Wang, Michael Kors en Bottega Veneta blijken ze afgewerkt
in een chique stof in het legergroen, zwart en grijs. Hun prijs is niet
min: Kors verkoopt zijn kasjmieren versie voor duizend dollar per stuk.
Misschien toch effe de kleerkast uitpluizen? (br.nina)