Wat is het belangrijkste dat je moet weten als aspirant-topmodel?
"Geen sterallures krijgen", adviseert Doutzen Kroes in Cosmo Girl. "Ook
is het belangrijk om goed in je vel te zitten en zelfvertrouwen te
hebben."
De Nederlandse schone kan het weten: ze draait al jaren mee aan de top
in de modellenwereld en loopt regelmatig shows voor het populaire
lingeriemerk Women's Secret.
"Draag altijd hakken, zo lijk je
langer. Laat je haar los, maar neem een rekkertje mee zodat je je haar
op vraag in een staart kan doen. En doe zeker niet te veel make-up aan
want je willen jouw gezicht zien, niet je schilderwerk", aldus de
Nederlandse.
Klein beginnen De Nederlandse
directeur van het bureau Touché Models/Future Faces, Freek Koster,
heeft nog een nuttige tip voor wie model wil worden: temper je
verwachtingen. "Verwacht niet dat je als beginnend model op de cover
van Vogue terecht komt. De meeste modellen beginnen in eigen land en
werken voor kleinere, onbekendere merken. Zo doe je ervaring op voor
grote, internationale klussen."
Voetjes op de grond "Ook
al is het keihard werken, de modewereld zit natuurlijk vol glitter en
glamour. Maar laar je niet meeslepen. Blijf met je voetjes op de grond
en hou contact met je vriendinnen en familie thuis," raadt Kroes nog
aan.
"Voor mij was modellen altijd een leuk bijbaantje, ik had
geen verwachtingen en zie waar ik nu sta. De modewereld is geweldig,
maar er is meer dan dat op deze wereld."
De reclamespots van Special K zijn gemakkelijk te herkennen: ze
gaan onveranderlijk over je lijn én de dame in de spot draagt altijd
iets rood. Deze zomer is dat in de Britse campagne een rode strandjurk.
Kijkers waren zo gecharmeerd door de jurk dat ze Kellogg's overstelpten
met telefoontjes om te vragen waar ze het kledingsstuk konden kopen.
Door een deal gesloten met de Engelse supermarktketen Marks &
Spencer kan dat nu al online, en later deze maand ook in de winkels.
"Kijkers
vragen ons al jaren waar ze de jurken uit de reclamespot kunnen kopen.
Door ons partnerschap met Marks & Spencer geven we hen de kans om
dat echt te doen", aldus marketingdirecteur van Special K UK Greg
Peterson.
"De jurk is heel zomers en flatteert iedereen. De
jurken van Special K zijn een eigen modeleven gaan leiden, en wij zijn
trots dat we de eersten zijn die de rode jurk aan klanten kunnen
aanbieden", aldus een woordvoerder van Marks & Spencer. De jurk zal
er 20 pond kosten (of 23 euro). Behalve rood is de jurk ook in wit,
zwart en twee tinten blauw te koop.
Er moeten Europese standaardmaten komen voor kleding. Daarmee kan een
einde gemaakt worden aan de verwarring bij consumenten. Een commissie
van het Europees Parlement heeft zich donderdag in ruime meerderheid
uitgesproken voor dit idee.
Het Nederlandse Europarlementslid
Toine Manders, die het voortouw had bij de behandeling van het
onderwerp, verwacht dat het voltallige Europarlement er in mei ook mee
akkoord gaat.
Het zal echter nog wel een jaar of twee duren voor
EU-regels voor standaardmaten kunnen worden ingevoerd. De Europese
Commissie moet eerst nog bestuderen of het plan haalbaar is, aldus
Manders.
Het verschil in
kledingmaten leidt in de praktijk soms tot vergissingen bij het publiek.
Een Italiaanse maat 32 valt bijvoorbeeld anders uit dan een Franse. Het
Europees bedrijfsleven drong eerder al aan op verplichte
standaardmaten. Het wordt dan makkelijker om te produceren voor de
Europese markt.
Het Europarlement wil ook dat de informatie op
etiketten in kleding duidelijker wordt. Zo moet daarop vermeld staan in
welk land een product is gemaakt.
Jaarlijks gaan vrouwen 30 keer kleren kopen, goed voor 100 uren en 48
minuten. Dat is bijna evenveel als de tijd besteed aan boodschappen
doen. Dat kost 94 uren en 55 minuten in 84 trips. In heel hun leven
spenderen vrouwen twee jaar, tien maanden en tien dagen of 25.184 uren
en 53 minuten aan shoppen en boodschappen doen.
Als schoenen (40 uren en 30 minuten, 15 keer) en accessoires (29 uren en
31 minuten, 18 trips) kopen erbij wordt opgeteld, dan is echter wel
duidelijk dat de meeste tijd van vrouwen opgaat aan modegericht
winkelen.
Bovendien doen vrouwen ook nog eens 50 keer per jaar
aan windowshoppen ('kijken maar niets kopen'), wat nog eens 48 uren en
51 minuten opeist. In totaal gaan vrouwen jaarlijks 140 keer op stap
voor hun uiterlijk, of bijna drie keer per week.
Cadeautjes kopen gebeurt 19 keer per jaar, goed
voor 36 uren en 17 minuten per jaar. Boeken worden 57 keer per jaar
gekocht, en daar wordt nog eens 31 uren en 21 minuten aan gespendeerd.
Aan verzorgingsproducten wordt het minst tijd besteed: 17 uren en 33
minuten in 27 keer per jaar.
De
cijfers kwamen aan het licht toen bij een bevraging van 2.000 vrouwen
bleek dat ze 301 keer per jaar gaan winkelen, goed voor 399 uren en 46
minuten. Over hun hele volwassen leven gaat het om ruim 2 jaar en tien
maanden.
Veel plezier en vertier? Dat denkt u maar. "Mannen
denken altijd dat vrouwen alleen maar kleren voor zichzelf kopen tijdens
het shoppen. Maar niets is minder waar, ze doen het voor de hele
familie en dat kan hard werken zijn", aldus woordvoerder van
OnePoll.org, die het onderzoek uitvoerde.
De joggingbroek mag dan wel weinig of geen modereputatie hebben, daar
komt dit seizoen verandering in. De broek wordt steeds vaker op de
catwalk gesignaleerd. Om geen verwarring met je sportoutfit te zaaien,
worden eronder hoge hakken en een blazer gedragen.
Topshop
lanceerde al in 2009 een grijze joggingversie en die bleek snel
uitverkocht. De keten heeft ook dit jaar nieuwe modellen in voorraad,
net als bij Asos of Welikefashion. Hun inspiratie haalden ze allicht op
de catwalk, waar de broek gretig gecombineerd wordt met hoge hakken,
enkellaarsjes of pumps.
Zowel
bij Alexander Wang, Michael Kors en Bottega Veneta blijken ze afgewerkt
in een chique stof in het legergroen, zwart en grijs. Hun prijs is niet
min: Kors verkoopt zijn kasjmieren versie voor duizend dollar per stuk.
Misschien toch effe de kleerkast uitpluizen? (br.nina)
Dat
zelfs heuse modellen te kampen hebben met cellulitis, bewijst deze
fotoshoot. De onfortuinlijke foto werd genomen tijdens de voorstelling
van de lente- en zomercollectie van het bekende lingeriemerk Triumph, in
het Chinese Wanning City. Terwijl het model met ietwat minder slanke
billen centraal op de foto poseert naast haar collega's, zorgt een
ongelukkige lichtinval voor de nodige schaduw op haar dij en belicht het
een van de meest gevreesde beautyproblemen van elke vrouw.
Trek ze op tot je knieën of laat ze zakken tot je enkels. Het maakt niet
uit hoe je ze draagt, het draait allemaal om sokken deze lente, zeker
in combinatie met sandalen. Op de catwalk spotten we namelijk tal van
modellen die sokken sexy maakten.
Fashionista's
beschouwden sokken in sandalen lang als een grote modeblunder. Ze zijn
al sinds de jaren '50 niet meer in geweest, toen was het wel cool om
witte enkelsokjes te dragen in combinatie met een volumineus rokje. De
comeback startte in Japan, kreeg een boost dankzij Prada en Sex And the
City. We zagen enkel- en kniesokken in combinatie met gladiator- en
plateausandalen en torenhoge hakken op de catwalk bij Marni, Prada,
Burberry en Dior.
Een raad
aan alle vrouwen ouder dan dertig, probeer deze trend niet over te
nemen, het is iets waar enkel meisjes (met de perfecte benen) mee
wegkomen. Zorg wel dat de rest van je outfit casual blijft, anders lijkt
het of je je schooloutfit hebt aangetrokken. Sokken zijn de ideale
manier om je dikke enkels te verstoppen, kies dan wel voor een donkere
kleur. Blijf er echter van weg als je complexen over je kuiten hebt,
zeker witte sokken laten deze dikker lijken.
De revival van retro en vintage is duidelijk te merken in de
zonnebrillentrends. Vormen uit de jaren '50 en '60 worden gecombineerd
met materialen van nu. Zo zijn de nieuwste zonnebrillen van Rodenstock
gebaseerd op ontwerpen uit de jaren zeventig en tachtig.
Van Sophia Loren en Jackie Onassis tot Gina
Lollobrigida en Audrey Hepburn: de vier modellen voor de vrouwenlijn
dragen niet voor niks de namen van deze stijliconen. De glamoureuze
zonnebrillen passen namelijk perfect in het straatbeeld van oorden als
St. Tropez en Monte Carlo. De grote monturen zijn uitgevoerd in
bijzondere kleuren.
De collectie herbergt ook exemplaren voor
mannen. De monturen zijn opvallende Rodenstock ontwerpen gemaakt van
moderne materialen met bijzondere details.
Aquakleur In
2010 zien we, naast de blijvers zwart en bruin, ook meer kleur in de
zonnebrillen. Vooral aquakleurige monturen bepalen het modebeeld.
Celebs hebben horden stylistes en raadgevers om te verzekeren dat ze
steeds de laatste trends dragen. Maar net als bij de actrice Hayden
Pannetier hebben deze het ook niet altijd bij het rechte eind. Ze koos
voor een te blootgevend kanten jurkje waardoor ze er ordinair uit zien.
Zo is kant stijlvol.
Kant
is een belangrijke look deze lente. Als je het juist draagt, is het
vrouwelijk, flatterend en flirterig. En ideaal voor deze tijd van het
jaar, want het is niet te warm en niet te koud. Maar als je het verkeerd
combineert, dan zie je er ordinair uit en lijk je weggelopen uit de
jaren '90. Het is belangrijk dat je het bij je outfit op maar één stuk
uit kant houdt, want een kanten jurk, kanten lingerie en kanten vestje
zijn bijvoorbeeld geen goed idee. Kies ook voor geen te bloot jurkje als
actrice Hayden Pannetiere, dat is ook te veel van het goede en lijk je
meer op een prostituée.
Een eenvoudig
kanten topje met een wortelbroek en een casual gilet geeft een
ontspannen look. Een kanten jurkje op een legging staat meteen chique en
trendy. Een outfit in twee tinten kant geeft een elegante look. Het is
wel belangrijk de rest van je outfit dan eenvoudig te houden, anders
lijkt het te druk. Een belangrijke tip die velen niet volgen is altijd
degelijk ondergoed in huidskleur te dragen onder transparante kanten
kledij.
Jarenlang was ze niet meer in het beautybeeld te bespeuren, maar nu lijkt de poederdons definitief begonnen aan een comeback.
Geen honderd verschillende kwastjes meer om je gezichtspoeder, bronzer, blush en highlightproduct aan te brengen. Vanaf nu waan je je terug in de jaren 1800 toen vrouwen uren voor hun make-uptafeltje doorbrachten met hun poederdoos dankzij de ultrazachte donsjes van Houpettes de Cygne. De poederdons is gemaakt van echt ganzendons en versierd met een satijnen strikje. De makers van het donsje beloven de beste kwaliteitsgarantie, zo maken ze al hun werknemers onderhevig aan een twee jaar durende opleiding vooraleer ze poederdonsjes mogen maken.
Voor een poederdons betaal je 34 euro. De donsjes zijn enkel verkrijgbaar bij Planet Parfum. (br.she)
Een bruin tintje geeft vrouwen een hernieuwd gevoel van eigenwaarde. Ze voelen zich slanker en vrolijker. Spijtig genoeg weet 13% nog steeds te weinig over veilig zonnen. De bevindingen zijn te lezen in een onderzoek van Sunday's.
Naakt zonnen is helemaal uit. Slechts 5% gaat nog in zijn blootje op het strand liggen. Wanneer de zon wegkruipt trekt 30% van de dames naar de zonnebank. De belangrijkste redenen voor regelmatige zonnebanksessies zijn ontspanning (57%), een bruine teint (56%), en een voorbereiding op vakantie of de zomerperiode (44%).
Liz Hurley opent eerste winkel met badmode in Duitsland
Liz Hurley opent eerste winkel met badmode in Duitsland
Britse actrice en model Liz Hurley doet er blijkbaar alles aan om haar
imperium uit te breiden. Van een boerderij met biologische geteelde
groenten en eigen dieetsnacks in Harrods naar badmode of de glitter van
Hollywood, het is voor glamoureuze Liz maar een kleine stap. Met de
opening van haar eerste winkels in Groot-Brittannië, Ierland en nu ook
in Duitsland kent eveneens de retailsector geen geheimen meer voor haar.
De
Britse die beweert nooit zonder make-up de deur uit te gaan sinds haar
twaalfde, stapte de wereld van de badmode binnen in 2005 met de
lancering haar eigen label. Tot nu toe waren de fleurige niemendalletjes
enkel via internet te verkrijgen maar daar komt nu verandering in met
de opening in sneltempo van tal van winkels. Liz knipte eigenhandig de
lintjes door van haar eerste winkel in het Duitse outlet centrum
Ingolstadt Village en kreeg daarvoor trouwens de hulp van enkele
collega's. Daarmee is de uitbreiding van haar imperium opnieuw een feit.
Louis Vuitton, het chique Franse tassenmerk, wil een ode brengen aan de
mondaine kuststeden en skigebieden. Met de exclusieve Neverfull-lijn
krijgt ook Knokke zijn eigen tas.
Palm
Beach, Saint Tropez & Saint Barth verdienden al hun plaatsje op de
Vuitton-lijn. Nu is het de beurt aan het mondaine Knokke om een eigen
tas te krijgen. De naam Knokke wordt in het roze op de bekende
LV-letters gedrukt.
De exemplaren
zijn bijzonder exclusief. Niet alleen zijn ze enkel te koop in de
badstad, maar zijn ze beperkt beschikbaar, slechts 175 exemplaren
krijgen een nieuwe eigenaar. Die moet er de nodige centjes voor
neertellen, 1 tas kost 875 euro.
Volslanke dames lijken de modewereld steeds meer te fascineren. Na
Glamour Magazine, plaatst ook de Franse Elle een plus-size model op de
cover. Binnenin gaat ze zelfs helemaal naakt.
Het Franse model Tara Lyn heeft borsten, billen en
buik die zelden te zien in een fashionmagazine. Met de "Spécial Rondes'
uitgave wil het modeblad ook vrouwen met een maatje meer er op hun
mooist laten uitzien. Op de cover prijkt ze met een modieus broekpak,
binnenin is Tara Lyn in volle glorie te bewonderen. Opvallend is wel dat
het model, zoals veel volslanke dames, altijd maar naakt worden
gefotografeerd.
Dat stelt ook
Amy Odell van New York Magazine: "Waarom moeten plus-size modellen
perse naakt worden gefotografeerd? Gelukkig draagt ze soms ook kleren,
dat is immers de bedoeling van een modetijdschrift: vrouwen leren hoe ze
zich moeten kleden. Toen de mode-industrie plots magere modellen wilde,
werden hun ribben toch ook niet op de foto geplaatst. Waarom moet dit
anders? Een mix van magere en dikkere modellen zou idealer zijn".
Accessoires zijn
de goedkoopste manier om een oude outfit weer helemaal trendy te maken.
En deze lente mogen accessoires opvallen in kleur, design en grootte.
Voor één keer geldt de leuze 'less is more' dus niet.
Het is nu officieel lente, en bij de lente horen bloemetjes. Ook
in je garderobe mogen zachte bloemenprints weer bovengehaald worden.
Wij geven je vijf tips om de prints in jouw look te verwerken.
1) All the way Wie durft, kies voor een
zomerjurk of jumpsuit in een bloemenprint. Combineer met witte pumps,
een witte zonnebril en een rechte, volle pony en iedereen zal naar je
kijken. Wil je het toch wat braver, kies dan voor pasteltinten.
2)
Professionele look Om een bloemenprint in jouw werkoutfit
te verwerken, hou je het best subtiel. Een rok met print en een effen
blouse kan, net als een jeans of driekwart broek met een fleurige tuniek
of topje. Combineer geen twee bloemenprints of je verliest alle
sérieux. Combineer met gewone pumps of kitten heels en een toffe
handtas, en je bent klaar!
3) Uitgaan Het
is geen evidente combinatie: bloemenprints en uitgaan. De bloemenprint
heeft een brave uitstraling, terwijl het voor het uitgaansleven net iets
pittiger mag. Oplossing? Kies voor één grote bloem. Een klaproos op een
zwart t-shirt, een bloem in je haar of een paars topje met
orchideeprint. Hier is het devies: less is more!
4)
Zon, zee en strand Voor een vrije dag, telt alleen jouw
comfort en kan bijna alles. Een bikini in een bloemenprint is het meest
voor de hand liggend, maar ook een tuniek of een short met print kan.
Combineer met grote zonnebril en slippers, en je kan niets misdoen.
5)
Accessoires Wie niet zo gesteld is op een bloemenprint en
het subtiel in haar look wil verwerken, kan gaan voor een sjaaltje met
bloemenprint (kan ook gebruikt worden als riem).
Drie vierde vindt blote tenen ongepast op werkvloer
Drie vierde vindt blote tenen ongepast op werkvloer
Meer dan één op de drie Nederlanders vindt voeten van anderen
onhygiënisch en vies om te zien, toonde een recente Nederlandse enquête
aan. Ook ziet drie vierde liever geen blote tenen op de werkvloer.
Verzorging Bijna
de helft van de ondervraagde Nederlanders vindt dat anderen hun voeten
meer mogen verzorgen. De meeste mensen verzorgen die enkel wanneer
anderen ze kunnen zien, bijvoorbeeld bij het dragen van sandalen (35
procent), voor een strandbezoek (28 procent) of voor een zwempartij, dat
meldt gezondheidsnet.nl.
Partner Daarnaast
blijkt ook dat vrouwen frisse voeten belangrijker vinden dan mannen. 23
procent van de dames vindt dat haar partner extra aandacht aan zijn
voeten zou mogen besteden, dit in vergelijking met 7 procent van de
mannen. Twee derde heeft zijn partner hier al over aangesproken.
De Amerikaanse designer Michael Kors, bekend als jurylid van Project
Runway, hoofdredactrie van Vogue Anna Wintour en supermodel Natalia
Vodianova pleitten tijdens een congres tegen tienermeisjes op de catwalk
om zo eetstoornissen te voorkomen.
Richtlijnen Wintour
is dankzij haar functie als hoofdredactrice van Vogue één van de meest
invloedrijke personen in de modewereld. Met dit debat wil ze modellen
helpen die duidelijk kampen met eetstoornissen. "Superjonge meisjes op
de catwalk waren vroeger een uitzondering", aldus designer Kors.
"Vroeger was er af en toe eentje, zoals Twiggy. Nu wordt het als normaal
aanzien en dat is een groot probleem.''
Eetstoornissen Jarenlang
werden eetstoornissen bij jonge modellen in de doofpot gestoken. De
Amerikaanse moderaad heeft ondertussen al richtlijnen uitgeschreven voor
gezonde eetgewoonten voor de meisjes. Er is steeds meer vraag naar
gezondere en meer realistische modellen de laatste jaren, aangezien die
steeds jonger en dunner werden. Gezondheidsexperts wijzen al jaren met
de vinger naar de modewereld omdat ze te dunne en te jonge meisjes
aannemen. Sinds 2006 mogen in Spanje te dunne modellen de catwalk niet
meer op. Er is verandering merkbaar in de modewereld, aldus de
mode-experts, maar het gebeurt nog te traag. Deze winter zagen we al wat
meer 'dikkere' en oudere modellen op de catwalk bij Prada en Louis
Vuitton.
Zestien Een nieuw voorstel van de
raad is dat modellen op de catwalk minstens 16 jaar moeten zijn. Michael
Kors is één van de eerste toonaangevende designers die dit initiatief
steunt en zegt niet langer tienermeisjes op de catwalk te sturen, hij
wil ook meer toezicht in het wereldje voor mannequins jonger dan 18
jaar. "De modewereld spreekt terug echte vrouwen aan en er verschijnen
terug volwassenen in Vogue. Steeds meer oudere vrouwen verschijnen op de
catwalk. De nadruk verandert nu van meisjes naar vrouwen. De realiteit
is dat vrouwen die designerkledij kopen vaak ouder dan dertig zijn. Nu
lijken de modellen wel meisjes die zich verkleden met de garderobe van
hun moeder. Dat is niet aantrekkelijk", aldus Kors.
De ultieme oscarjurk kost meer dan één miljoen euro
De ultieme oscarjurk kost meer dan één miljoen euro
Op de internationale modeweek van Miami presenteerde ontwerper Jad
Ghandour in samenwerking met het label Danasha Luxury het ultieme
gala kleed voor de rode loper.
Duizenden diamanten De
jurk is bovenaan behangen met meer dan 18.000 fijne diamantjes met een
gouden randje. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het
prijskaartje oploopt tot 1,1 miljoen euro. Misschien een ideetje voor
celebs die volgend jaar graag een hele avond willen schitteren op de
rode loper?
Wie zijn basisgarderobe voor het komende seizoen graag wil aanvullen met
iets extra, moet de komende weken beslist naar de stockverkopen van
grote bekende modeontwerpers. Unieke stukken van klinkende namen als Ann
Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten of A.F
Vandevorst worden er te koop aangeboden met een fikse korting van 50 tot
80 procent.
Overschotten De stockverkopen
zijn intussen bekend bij heel wat fashionista's en lopen van midden
april tot en met mei. De grote aankopen van de winkels zijn al lang
voorbij en vele ontwerpers zitten met overschotten die best nog verkocht
kunnen worden. Vaak zijn het niet dezelfde spullen als in de winkel. Zo
worden regelmatig persstukken verkocht die tijdens grote fotoshoots
gebruikt werden. Ook worden voornamelijk stukken verkocht in maatje 36
en 38.
Voor velen biedt het een unieke gelegenheid om
collectiestukken aan betaalbare prijzen aan te kopen. Op die manier
worden mensen aangezet om meer met mode bezig te zijn en nadien naar de
winkels af te zakken.
Wie en wanneer? A.F.
Vandevorst en Ann Demeulemeester bijten de spits af na de paasvakantie.
Alle data zijn verre van binnen, de lijst met alle stockverkopen en
adressen, is binnenkort te raadplegen op www.modenatie.com, rubriek FFI,
Belgian designers. Opgelet: vaak is er enkel met cashgeld te betalen.
1.
A.F. VANDEVORST woensdag 21 april van 09:00 tot 18:00 donderdag
22 april van 10:00 tot 18:00 vrijdag 23 april van 10:00 tot 19:00 zaterdag
24 april van 11:00 tot 18:00 Waar? Blixa NV,
Indiëstraat 8, 2000 Antwerpen
2. ANN DEMEULEMEESTER
& HAIDER ACKERMANN woensdag 21 april van 10:00 tot
19:00 donderdag 22 april van 10:00 tot 18:00 vrijdag 23 april
van 10:00 tot 18:00 zaterdag 25 april van 10:00 tot 17:00 zaterdag
24/10 van 11.00 tot 18:00 Waar? BVBA 32,
Populierenlaan 34, 2020 Antwerpen
3.De
Brusselse ontwerpster SOFIE D'HOORE biedt haar
stockverkoop vanaf nu online aan. Klik hier
of via www.jenavi-fashion.com.
4. In het MODEMUSEUM van
Hasselt kan je terecht voor de stockverkoop van Hasseltse boetieks en
ontwerpers met o.a. Martin Margiela, Kris Van Assche, Stijn Helsen,
Michael Verheyden, Dries Van Noten en vele andere. zaterdag 17
april van 13:00 tot 17:00 Waar? Modemuseum Hasselt,
Gasthuisstraat 11, 3500 Antwerpen