Actrice Scarlett Johansson laat haar goede hart zien, en ontwierp een
handtas voor Haïti. Dat schrijft modetijdschrift Elle op haar website.
De
tas is wit, met een zwarte landkaart van Haïti en de boodschap
'Supporting the people of Haïti' (Wij steunen de mensen in Haïti).
Mango, het Spaanse modemerk waar Johansson het gezicht van is, zal de
tas verkopen vanaf februari voor 19,90 euro. De opbrengst gaat naar
Oxfam.
Het is niet het eerste initiatief om Haïti te steunen
via de mode. Eerder werden ook al T-shirts gemaakt, en kledijketens als
JBC en Esprit gaven een bedrag per betalende klant.
Lange onderbroeken verschijnen opnieuw in het modebeeld. Op de catwalks
worden ze gedragen in alle mogelijke vormen, materialen en kleuren.
Gelukkig biedt die 'underwear' trend zo zijn voordelen.
Thema Er
moet een ultra-ontwikkelde telepathische verbinding zijn tussen de
grootste modeontwerpers op aarde. Of misschien ontmoeten ze elkaar op
illegale meetings waar alle gewaden worden vergeleken, besproken en
versneden Hoe kan je anders de verschillende modehows verklaren met
nagenoeg dezelfde thema's?
Neem nu de lange onderbroek. In de
afgelopen twee weken werd, van Milaan tot Parijs, de lange onderbroek
gesignaleerd. Zowel bij Dolce & Gabbana tot Dries Van Noten, bij
Gaultier of Vuitton, bleken lange onderbroeken al dan niet tot op de
enkel aanwezig op de catwalkshows.
Voordelen Geloof
het of niet, deze catwalktrend is uiterst praktisch. Laten we ervan
uitgaan dat de doorsnee vent geen voorbeeld neemt aan de modescene en
we het hebbeding zelden als bovenkleding zullen zien opduiken. Ze zijn
zonder twijfel het ongeëvenaarde ondergoed voor alle
weersomstandigheden. Dat heeft de voorbije winterprik ons doen geloven.
Niet alleen als tweede, isolerende huid biedt de 'hoe
strakker-hoe-beter'- legging alle voordelen. Voor de man op middelbare
leeftijd met dito lichaamsbouw levert het ongetwijfeld heel wat nuttige
steun op.
De modeweek in Parijs is in volle gang en de grootste namen uit het wereldje lieten al hun collecties op de wereld los. Zoals alle haute couture-collecties zijn de ontwerpen kunstig, creatief en handwerk, maar ook overdreven, onbetaalbaar en vooral: ondraagbaar. De kunst is dan ook om door de lijnen door te lezen.
Deze ontwerpers hebben een bepaald type vrouw voor ogen. Dit seizoen is die vrouw niet natuurlijk, praktisch, gelukkig of zorgeloos, zo blijkt uit de ontwerpen. Ze is wel vaak sterk, laat niet met zich sollen en neemt de touwtjes in handen zonder dat ze haar vrouwelijkheid verliest.
Dramatische amazones bij Dior.
Dramatische amazones Dat is het meest zichtbaar in de collectie van Dior (door John Galliano). Deze vrouwen lijken weggelopen uit een kostuumfilm. Ze hebben wit poeder op hun gezicht, felroze lippen, 'big hair' en onmogelijk ingewikkelde jurken. Maar de vrouwen zijn niet zo weerloos en dramatisch als ze er uit zien. Dat blijkt als ze hun amazonepakje aantrekken. Dan worden ze vlijmscherp, ijzersterk, bloedserieus en levensgevaarlijk. De zweep in hun handen, en de vlijmscherpe nagels zeggen het allemaal.
Glamoureus jagen bij Bibian Blue.
Jagersvrouw mét gewei Deze collectie sluit goed aan bij die van Bibian Blue op de modeweek in Barcelona. Een onbekende naam, maar wel een opvallende collectie. Bibian Blue koos ook voor een sterke vrouw, en wat voor een. Een jagersvrouw, in tweed, met een geweihoedje, rode lippen en krullende haar, kan haar mannetje wel staan. Bont werd dan weer gebruikt om de schouders te bedekken. Riempjes en korsetten moeten aantonen dat deze vrouwen hun vrouwelijkheid niet schuwen, maar er zich ook niet door laten tegenhouden.
Kunst- en vlechtwerk bij Gaultier .
Vlechten en kralen Bij Gaultier overheerst vlechtwerk, zowel in het haar als in de ontwerpen. Niet de traditionele dikke vlecht of de heidi-vlechtjes, maar wel vele smalle vlechtjes naast elkaar, al dan niet met een ingewikkelde hoofdconstructie. In de kledij wordt de vlechttechniek voor manden en matten toegepast. Rechte lederen linten worden over en onder elkaar vastgezet, en vormen zo een stroef of soepel kledingstuk. Geen romantiek hier, maar wel veel 'tribal' elementen. Kralen en planten zijn ook zeer belangrijk.
Minnie Mouse Chanel en Armani kozen, elk op hun manier, voor een buitenaardse droomwereld. Chanel deed dat in de vorm van 'Minnie-vrouwen': vrouwen in een Chanel-pakje, met een kapsel als Minnie Mouse-oren én een volle pony afgewerkt met een grote strik. Wit en poederroze overheersten in deze collectie die volledig gemaakt was in glanzende stoffen als zijde en satijn en afgewerkt met overdadige zilveren versiersels. Let ook op de zilveren en gouden 'handschoentjes' zonder vingers!
Volle maan bij Armani.
Dromerige maan Armani gooit het over een heel andere boeg. Hij liet zich inspireren door de maan, en zette een dromerige, eenvoudige collectie op poten waar de maan als (subtiel) detail in werd verwerkt. Ook de ijle vormen van de maan, komen terug in de collectie. De ontwerper is er zelfs in geslaagd een 'volle maan-jurk' te ontwerpen. Op enkele uitzonderingen na, zijn de kleren in helder maanwit.
Normaal is Kate Moss de trends voor, maar deze keer holt ze achterna.
Een maand geleden meldden we al dat grijs het nieuwe blond is. Nu laat
het model moedig haar echte haarkleur zien in Parijs.
Lange benen Kate
Moss stelde op de Fashion Week in Parijs haar eigen handtassenlijn in
opdracht van accessoiremerk Longchamp voor. Ze showde op de rode loper
haar natuurlijke grijze kleur en haar gespierde, lange benen met een
kort kanten jurkje.
Grijze lokken Grijs
haar is trendy, het is de kapselkleur op de Fashion Week in Parijs. We
zagen het op de catwalk van Chanel, bij de trendy 13-jarige blogster
Tavi en nu bij topmodel Kate Moss.
13-jarige blogger zorgt voor jaloezie bij modejournalisten
13-jarige blogger zorgt voor jaloezie bij modejournalisten
Tavi en de beruchte strik.
De Amerikaanse tiener Tavi Gevinson neemt de modewereld over, dankzij
haar modeblog mag ze op de eerste rij van heel wat modeshows van
bekende merken als Dior zitten. Dit zorgt voor heel wat jaloezie bij
modejournalisten.
Kwaad bloed Tavi
is een modeblogger die haar carrière al op haar 11de startte, die
dankzij haar blog nu een grote vlucht neemt. Ze mag op haar jonge
leeftijd al dingen doen waar anderen een hele carrière voor nodig
hebben: op de eerste rij bij catwalkshows zitten en ze start trends die
door de hele modewereld geprezen wordt. Zo had ze voor de show van Dior
een paarse strik in haar kapsel, meldt nu.nl.
Op de grond Dat
maakt haar oudere collega's, die hard hebben moeten vechten voor hun
plaats op de carrièreladder, erg jaloers. De journaliste die achter
haar zat bij de show van Dior, was allesbehalve blij met haar plaats.
De Australische Paula Reed voor het modeblad Grazia twitterde tijdens
de show al dat ze niets zag door die enorme strik van Tavi. "Ik heb
niks tegen kinderen, maar ze moeten hun plaats wel kennen, de grond
dus."
Een elastiekje met stof rond, zo zou je de 'haarscrunchies' kunnen
omschrijven. In Amerika lijken de gadgets opnieuw hot nu enkele ketens
ze opnieuw verkopen. Dit nadat enkele designers hun modellen met
scrunchies in het haar de catwalk opstuurden.
Met parels Tijdens
de lente/zomercollectie van Marc Jacobs werden de ooit zo populaire
haargadgets uit de jaren negentig, terug gespot. Zijn modellen droegen
'hippe' exemplaren met pareltjes. Celebs volgen die trend: beroemdheden
als Catherine Zeta Jones werden al met het accessoire gespot. Ketens
als American Apparal en Topshop verkopen intussen al de hebbedingetjes.
Catherina Zeta Jones met een bad hair day
Foeilelijk Niet
iedereen is opgezet met deze revival. Sex and the City-actrice Carrie
Bradshaw noemde de dingen ooit foeilelijk. "Geen enkele vrouw die
zichzelf respecteert, wil dood gevonden worden met een scrunchie',
vertelde ze. Of haar opmerking veel zal uithalen, blijft de vraag. Net
als bij de terugkeer van de legging of de harembroek, zal het
modegadget stilaan zijn weg weer vinden.
Voor
de gelukkigen onder ons die nog een Gucci in hun bezit hebben, is er nu
goed nieuws. Je kan je designstuk gratis op zijn waarde laten schatten
dankzij de Gucci Collector-applicatie.
Gucci viert in 2011
zijn 90ste verjaardag en dat wordt in grootse stijl voorbereid. Zo wil
het modehuis zelfs een museum openen waarin ze de meest excentrieke,
betekenisvolle stukken verzamelen. Om die oude schatten op het spoor te
komen lanceert Gucci samen met het veilingshuis Christie's een
veilingapplicatie genaamd Gucci Collector. Via de applicatie kan je je
Gucci-stuk ingeven en een schatting van de waarde te weten komen.
(br.she)
Na beschuldigingen dat H&M perfect draagbare kledij vernietigt, ligt de Zweedse modeketen terug onder vuur. Dit keer omdat het genetisch gemanipuleerd katoen zou verkopen als organisch materiaal.
Sinds enkele jaren verkoopt H&M een organische collectie die enkel uit duurzame materialen en organisch katoen zou vervaardigd zijn. Nu melden verschillende media echter dat bij 30 procent van deze stoffen dit gemengd zou worden met genetisch gemanipuleerd materiaal uit India, dat meldt nu.nl. Het zou om 107.000 ton stof gaan. Hoewel H&M niet de opdracht voor het gebruik van deze stoffen heeft gegeven, krijgt de keten het verwijt zijn leveranciers niet te controleren. Een woordvoerder zegt dat H&M op de hoogte is van het probleem, maar dat ze geen oplossing weten. Andere merken kregen voor gelijkaardige praktijken al torenhoge boetes. Je kan de nieuwste ecocollectie van H&M bekijken op de site NINA.be
Eerder bleek al dat H&M kledij die niet verkocht raakt, vernietigt in plaats van deze aan de minderbedeelden te geven. Het modemerk liet al weten overschotten vanaf nu wel te doneren aan goede doelen. (br.hln)
Fotografe Annie Leibovitz financieel gedwongen om model te worden
Fotografe Annie Leibovitz financieel gedwongen om model te worden
De fotografe Annie Leibovitz staat normaal gezien enkel achter de lens, maar haar financiële problemen hebben haar ertoe gedwongen om zelf model te staan voor het modehuis Louis Vuitton.
De voorjaarscampagne 2010 van het modehuis Louis Vuitton wordt deze keer niet opgevrolijkt door een hip model. Fotografe Annie Leibovitz zal er namelijk samen met balletdanser Mikhail Baryshnikov, beter bekend als Aleksandr Petrovsky uit Sex and the City, in schitteren. "Leibovitz is puur en echt, voor 100% een kunstenares. We hebben ons altijd al heel erg toegewijd gevoeld tot haar en haar talent", vertelt Louis Vuitton in een persmededeling.
1 op 10 mannen zit regelmatig aan
de beautysmeerseltjes van hun partner. Een pincet en een vochtinbrenger
worden al eens stiekem 'uitgeleend', net als mascara of nagellak. Eén
en ander blijkt een Britse rondvraag. Verzorgd voorkomen Jongens
beseffen hoe langer hoe meer dat een verzorgd uiterlijk belangrijk is.
Niet alleen de plastische chirurg kan dat beamen, ook vrouwlief beseft
maar beter dat er heel wat uit haar beauty- en make-up potjes
verdwijnt.
Make-up De enquête, uitgevoerd
onder tweeduizend mannen, bewijst dat deze minstens drie beauty- en/of
gadgetproducten van hun wederhelft gebruiken. Een pincet en
vochtinbrenger lijken favoriet, net als een nagelvijl. Zelfs
stijltangen, zelfbruiners, nagellak, eyeliner of mascara bleken niet
veilig voor een aantal onder hen.
Betrapt Zij
die het gebruiken, doen het echter wel stiekem. De partner weet er
meestal niets van, als claimt 31 procent dat vrouwlief hen ooit
betrapte.
Bekende
trendsetters als Rihanna, Jessica Alba en Christina Aguilera zorgden
ervoor dat legerlaarzen, ook bekend als combatboots, de must-haves qua
schoenen zijn deze winter.
Crhistina Aguilera en Rihanna met combatboots.
Herinner
je je nog de leger- of combatlaarzen die trendy waren in de jaren '90?
Grungeliefhebbers droegen ze in combinatie met ultrastrakke jeans en
bij voorkeur met een geruit, flanellen hemd. Nu is het zo dat tal van
fashionista's als Ashley Tisdale, Alexa Chung en Miley Cyrus deze
schoenen herontdekten, ze dragen ze in combinatie met strakke broeken
maar maken het wel vrouwelijker dan vroeger met frivole topjes en
elegante jassen. Rihanna durfde het zelfs aan dit met een erg
vrouwelijke jurkje te combineren.
De combats van All Saints.
De
celebs zijn vooral gek van de exemplaren van de Britse keten All
Saints. Gelukkig dus dat heel wat modemerken zulke laarzen in hun gamma
hebben, dan moet je alvast niet naar de lokale, muffige winkel voor
legeruitrustingen.
Kate Moss weet alles van handtassen, ze was ooit al het gezicht van
ronkende merken als Gucci, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Versace,
Roberto Cavalli, Chanel, Missoni, Longchamp, Dior, Yves Saint Laurent,
Burberry en Stella McCartney. Haar uitgebreide eigen collectie diende
als inspiratiebron voor de lijn die ze voor Longchamp tekende.
Inspiratie Als
Kate Moss met een exemplaar rond haar arm loopt, dan weet je dat er
meteen tal van fashionista's dezelfde zullen kopen. Daarom is het dus
niet verwonderlijk dat ze nu een collectie mag ontwerpen voor het
chique accessoiremerk Longchamp. Ze onthulde haar inspiratie voor de
alvast veelbelovende lijn. "Bij het emerald groen tasje ben ik echt erg
dol op de kleur. Ik wilde dat het heel eenvoudig werd, gebaseerd op de
vorm van een envelop. De zebrahandtas is geïnspireerd op een vintage
valiesje die ik van mijn verloofde kreeg. Hij is vuil en allesbehalve
glamoureus, maar ik ben er dol op. En de cognaclederen tas... het is
een schitterende kleur en heel soepel leder, ook fantastisch."
Pompons zijn niet enkel iets voor cheerleaders, marjoretten of kleine
kindjes. Nee, de bollen hebben hun weg (terug) gevonden naar de mode.
Het beste nieuws is dat je je oude sjaals, handschoenen en zelfs truien
kan 'updaten' door er (zelfgemaakte) pompons of pomponnetjes aan te
bevestigen voor drie keer niks.
Celebs en ontwerpers Rihanna
droeg de pompons op haar wintermuts, Cheryl Cole droeg een beanie met
een pompon en Cat Deely droeg ze aan haar winterjas. Ook de designers
vielen er massaal voor: Diane Von Furstenberg versierde er haar hele
wintercollectie mee en Mulberry bevestigde ze aan een jas met 'bonten'
kraagje. Echt winters dus.
Maar hoe draag je dat nu? Pompons
passen het best bij winterse accessoires als sjaals, mutsen,
handschoenen, sneeuwlaarzen, wollen sokken of pantoffels. Afhankelijk
van de look die je wil uitstralen, kan je kiezen voor bonte of sobere
kleuren, effen of combinaties. Uitzonderlijk passen ze bij een tuniek
of jurkje, maar kies er dan wel in dezelfde kleur als dat tuniekje of
jurkje.
Vrouwen willen alles in een zo kort mogelijke tijdsperiode. Hun benen scheren is daarbij vaak een onoverkomelijk iets, dat heel wat tijd in beslag neemt. Speciaal daarom lanceert beautyproducent Nivea een scheerschuim en douchegel ineen.
Heel wat vrouwen nemen hun benen en oksels onder handen in de douche. Hierdoor vergeten ze echter dat hun huid sneller gedehydrateerd wordt en krijgen ze sneller stugge stoppeltjes. Nivea lanceert met Double Effect nu een douchegel die eveneens werkt als scheerschuim. Het fijne schuim blijft extra lang op de huid hangen, waardoor je je eerst kan inzepen en daarna nog voldoende tijd hebt om je haartjes af te scheren.
Het goedje is bovendien verrijkt met een passievruchtengeur en avocado-olie waardoor het goed voor de huid en het humeur is. Voor een flesje betaal je 3,19 euro. (br.she)
De Zweedse keten lag recent onder vuur nadat onverkochte kleding zomaar
werd vernietigd. Volgens hun woordvoerder zal dat niet meer gebeuren.
Liefdadigheidsinstellingen zullen er in de toekomst nog beter bij
varen.
Eenmalig Volgens
de woordvoerder is het niet gebruikelijk dat H&M kleding dumpt.
Normaal gesproken worden onverkochte spullen aan
liefdadigheidsinstellingen geschonken als UNHCR, Caritas, het Rode Kuis
en Helping Hands. Zo stelt H&M dat vorig jaar alleen al meer dan
50.000 kledingstukken werden geschonken. De vernietigde zakken, ontdekt
door een journalist van The Times, zouden een eenmalige gebeurtenis
geweest zijn.
Voorbeeld Volgens de
Nederlandse professor bedrijfsethiek Ronald Jeurissen, heeft H&M
een voorbeeldfunctie. Als marktleider is deze het best bekend bij het
grote publiek en zo zijn ze een makkelijke prooi voor actievoerders om
zich op te richten. "Wat H&M het best doet, is wachten tot de storm
voorbij waait. In de toekomst zal zeker strenger worden gelet wat er
met restpartijen staat te gebeuren. De keten zal die fout niet meer
maken". (br.hln)
De comfortabele, lage hak is terug trendy. Dit dankzij Michelle Obama,
die de gewone vrouw hielp te bevrijden van de pijnlijke stiletto's.
Andere krachtige vrouwen volgen snel haar voorbeeld.
Zelfvertrouwen Lage
hakken geven vrouwen toch een boost aan het zelfvertrouwen zonder dat
ze schrik moeten hebben om te vallen, het zorgt ook voor een
professioneel uiterlijk. De hoogte van de kitten heel, de benaming van
de lage hak, ligt tussen de vier en de vijf centimeter. Audrey Hepburn
was de eerste om deze in de jaren '50 te introduceren, maar hij maakte
pas echt furore in de jaren '60 en '70. In de eighties beleefde hij
zijn hoogdagen, dit in combinatie met een scherpe tip en brede
schouders. Het verschil met nu is dat je de schoen een ronde tip heeft,
wat hem nog comfortabeler maakt.
Kitten heels van Louboutin.
Ongemakkelijke kledij beu Dat
betekent dat vrouwen eindelijk meer keuze hebben dan enkel de torenhoge
stiletto's of de saaie, ultraplatte ballerina. Hoewel modellen er
elegant uitzien in een platte gladiatorsandaal met touwen rond je been,
geeft het de meerderheid van de vrouwen allesbehalve stijl. Modebijbel
Vogue riep deze nieuwe hoogte, samen met pastelkleuren en kant, uit tot
het nieuwe 'mooi'. Vrouwen kunnen vanaf nu dus ook lopen om hun bus te
halen. "We zijn ongemakkelijke kledij als de skinny jeans, de oversized
en zware handtassen en de hoge hakken beu", aldus het modemagazine
Harriet Quick.
Kitten heels van Lanvin.
Hoe combineren Het is
echter wel belangrijk dat je je hele outfit afstemt op deze nieuwe hak.
Om niet te erg jaren '80 te lijken, combineer je het best niet met een
minirok. Een knielang potloodmodel en strak shirt zijn een betere
optie. Ook bij een skinny jeans zal het niet mooi staan, de schoenen
werken beter met een klassieke outfit en panty's of kniesokken. Nog
een voordeel is dat je dankzij deze schoenen zeker kleiner bent dan je
man, mocht die een bescheiden gestalte hebben.
Fans van de Amerikaanse modeontwerper Michael Bastian moeten het volgend najaar niet al te ver zoeken. Bastian tekende namelijk een overeenkomst met kledingmerk Gant voor de herfst/winter 2010.
De mannenlijn van Bastian zal 70 stuks tellen en wordt verkocht onder het label 'Gant by Michael Bastian'. Om de collectie extra kracht bij te zetten wordt ze exclusief voorgesteld tijdens de New York Fashion Week in februari.
De lijn is gebaseerd op de snit van de Rugger-collectie van Gant en lijkt daarmee perfect aan te sluiten bij de look&feel van het merk. Wie een item van Bastian op de kop wil tikken, betaalt daar iets meer voor, de stukken van de Amerikaanse ontwerper kosten gemiddeld 20% meer dan de rest van de Gant-collectie. (br.she)
De handtassen van de vrouwen zijn 57 % lichter geworden
De handtassen van de vrouwen zijn 57 % lichter geworden
Het gemiddelde gewicht van onze handtas is met 57% gedaald, dit is vooral te danken aan de opkomst van de multifunctionele gadgets die er tegenwoordig te koop zijn en de taak overnemen van zware laptops en model koelkast telefoons.
Het onderzoek is afkomstig van Debenhams, de voorzitter vertelt: De nieuwe generatie van kleinere, lichtere multifunctionele gadgets zoals de iPhone en Blackberry nemen de plaats in van de zware spullen zoals laptops. Dit meldt de Dailymail.
In de jaren 90 kwam de eerste mobiele telefoon uit en deze had een extra gewicht van 250 gram wat werd toegevoegd aan de handtas. Het gewicht bleef groeien toen meer en meer vrouwen ook hun laptop, elektronische agenda, oplader en MP3 speler in de handtas mee namen.
De gemiddelde vrouwentas weegt nu ongeveer 6 pakjes boter, dat is 57% minder dan het gemiddelde van 2 jaar geleden, met 14 pakjes boter.
Door de smart phones die internet hebben waarmee je makkelijk je mail kan checken, op internet kan surfen, muziek kan luisteren en als agenda kan gebruiken worden de kleine tasjes weer van zolder gehaald.
Victoria Beckham is al gezien met een veel kleinere tas dan ze normaal draagt. Het meeste gewicht in een vrouwentas bestaat nog steeds uit onnodige spullen zoals make-up, spiegel, tissues, parfum, borstels, boeken, deodorant, tandpasta en pillen.
In modeland geloven ze dat de trend de comeback van de clutch zal bevorderen in plaats van de enorm, grote en bodemloze creaties zoals die van Chanel en Louis Vuitton. (Kan onze rug toch nog gered worden van een hernia!) (br. Style Today)
De trendy Ugg-boots zien er lekker warm uit. Gevoerd met schapenwol
lijken ze wel het perfecte schoeisel dat je deze winter kan beschermen
tegen koude tenen, bevroren voeten en pijnlijke uitschuivers.
Voor de gek Dat
denken ook de Britse vrouwen, die deze winter geconfronteerd worden met
een ware koudegolf en pakken sneeuw. De laarzen worden daar zo'n 1,5
tot 2 keer vaker verkocht, ondanks hun niet bepaald zachte prijs.
Maar
deze vrouwen houden zichzelf voor de gek. In werkelijkheid zijn de
Ugg-boots zeer ongeschikt voor sneeuw en ijs. Dat konden de vrouwen
ondertussen ook al zelf ondervinden: velen zijn (pijnlijk) gevallen.
Geen grip en niet waterbestendig De
rubberen zolen hebben hoegenaamd geen grip, en de schaapsvacht houdt je
wel warm maar niet droog. Vochtige schaapswol houdt ook de lucht vast.
Nuttig voor schapen, die daardoor niet afkoelen. Maar voor mensen heeft
het het omgekeerde effect: de laarzen houden de koude vast, waardoor je
snel onderkoeld raakt. Bovendien duurt het eeuwen om ze te drogen.
Niet voor gemaakt Vele
vrouwen reageren teleurgesteld. "Ze zien er zo warm en comfortabel uit,
waarom kan je ze niet dragen in de winter", klinkt het in de Daily
Mail. Simpel: omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. De laarzen zijn een
product van een Australische firma, en gemaakt om 'winter' in Sydney of
Los Angeles te overbruggen... op het strand. Het moederbedrijf
adverteert de Uggs ook nooit als 'winterschoeisel'.
Blijven 'in' Fashionista's
bestempelen de schoenen al sinds jaar en dag als 'lelijk' en elk
seizoen wordt wel eens voorspeld dat ze 'definitief' uit zijn. Maar de
Uggs blijven, niet in het minst omdat celebs er altijd mee blijven
opduiken. Toch twee keer nadenken als je ermee door sneeuw wilt ploegen
dus!
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Met de leuze 'de helft van de bikini, maar twee keer zo sexy' verkoopt
Victoria's Secret zijn nieuwste badpak. Op de plaats waar andere
kledingstukken je borsten bedekken, loopt één dun koordje,
vergelijkbaar met dat van een string.
De
monokini, het badpak waar stukken uit gesneden zijn, is ontzettend
populair bij fashionista's. De toplessvariant van Victoria's Secret
veroorzaakt heel wat ophef in Amerika omdat het zo bloot is. Een dun
koordje om je nek houdt het piepkleine broekje op zijn plaats, waardoor
vrouwen met dit kledingstuk nogal bloot zijn. Voor de preutsere dames
is er nog een noodtopje om het wat zediger te houden.
Topmodel Het
model Lindsay Ellingson staat alvast beeldig met dit topless badpak
(zij draagt het zonder bovenstukje), iets wat voor de gemiddelde vrouw
waarschijnlijk minder vanzelfsprekend is.
De gemiddelde vrouw verbrandt
jaarlijks 48.000 calorieën per jaar door te shoppen. Uit onderzoek
blijkt ook dat de helft dit vermoeiender vindt dan een bezoekje aan het
fitnesscentrum.
25 dagen Uit
een Brits onderzoek blijkt dat vrouwen tot 132 shoptrips per jaar
maken, dat is goed voor een totaal van 159 uur en 56 minuten van
wandelen aan een hoog tempo. Ook blijkt dat shoppers gemiddeld vijf
calorieën per minuut verbranden, wat een totaal van bijna 48.000
calorieën maakt per jaar. Dat is het equivalent van 25 dagen, als je
rekent dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 1.940 calorieën voor
vrouwen is. "Shoppen is de ideale manier om die extra kilootjes van de
feestdagen er af te werken. Nu met de solden hoeft dit zelfs geen
aanslag op je portefeuille te betekenen", aldus de onderzoekers.
Snel wandelen Het
onderzoek toonde aan dat vrouwen maandelijks gemiddeld 11 shoptrips
maken, bij twee daarvan gaan ze op zoek naar kledij, bij vijf ervan
kopen ze eten en bij de andere vier gaan ze naar de buurtwinkel. Twee
derde zegt dat ze het liefst niet slenteren maar snel door de winkel
gaan om het zo snel mogelijk af te werken. 70 procent voelt zich
volledig uitgeput na een shoptrip en zes op de tien zien het als een
goede vorm van lichaamsbeweging.
Sport De
gemiddelde Britse vrouw sport slechts vier keer per maand, het liefst
gaat ze naar het fitnesscentrum, zwembad of beoefent ze een teamsport.
De gemiddelde sessie duurt 52 minuten, wat betekent dat vrouwen slechts
drie en een half uur per maand sporten.
De Nederlandse modeontwerper Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd overleden. Vos wordt beschouwd als de keizer van de Nederlandse modeontwerpers.
Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd in het Amerikaanse Broward General Medical Centre in Fort Lauderdale overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Hij was op dat moment op vakantie met zijn partner.
Vos wordt beschouwd als de ultieme leider van de Nederlandse modescène. Hij was een van de eerste Nederlandse couturiers die succes kreeg in het buitenland. Hij stond garant voor prachtige, hoogstaande ontwerpen die vaak als tijdloos omschreven werden.
Vos heeft momenteel nog 15 winkels onder zijn naam, deze zouden blijven voortbestaan. De ontwerper was sinds zijn laatste collectie in 2000 niet erg actief meer in de modewereld. In 1994 ontving hij nog de Max Heijmans Ring, de grootste Nederlandse modeonderscheiding. (br.she)
Je kan je praktisch, maar lelijk figuurcorrigerend ondergoed in de
vuilbak gooien dankzij een sexy jurkje dat je het perfecte
zandloperfiguur geeft. En waaronder je dus meer verleidelijke lingerie
kan dragen.
Een
Britse winkelketen Asda veroorzaakt heisa in Groot-Brittannië met de
verkoop van een figuurcorrigerende jurk en rok. Daarin zitten panelen
die als een korset rond je heupen, taille en boezem zitten. Zo beloven
ze je vet te modelleren zodat je een perfect zandloperfiguur krijgt,
het werkt met dezelfde technologie waarvan figuurcorrigerend ondergoed
gemaakt wordt. De jurk en rok zouden je tot 3,5 centimeter slanker
maken aan de taille.
De
jurk geeft je de vormingen van Marilyin Monroe en kost 30 euro, je
betaalt ongeveer 20 euro voor de rok. De stukken zijn gemaakt van
polyester en heeft transparante stukken aan de schouders. 85 procent
van de Britse vrouwen kwam tussen de 1,4 en de 2,3 kilo bij door de
feestdagen, daarom hoopt de winkelketen dat de jurk nu een bestseller
zal worden. "Deze jurk zorgt er voor dat vrouwen niet moeten zwoegen in
de fitness om het perfecte figuur te krijgen", aldus
aankoopverantwoordelijke Fiona Lambert. Volgens Asda zijn de
vrouwelijke vormen en het zandloperfiguur terug in omdat dikkere
modellen een comeback maken. De jurk moedigt vrouwen aan hun vormen te
omarmen.
Psycholoog David
Holmes: "Rondingen en het zandloperfiguur zetten het mannelijke
hormoonsysteem in werking, ze spelen een grote rol in de wetten van de
aantrekkingskracht. Dit is de meest gezonde en vruchtbare lichaamsvorm,
het is een uiterlijk kenmerk dat een vrouw goed gezonde kinderen op de
wereld zal kunnen zetten, daarom is het universeel aantrekkelijk voor
mannen."
De modewereld is klaar voor verandering. En die verandering komt er in de vorm van dikkere modellen. Plus size vrouwen zouden binnenkort de pagina's van Vogue moeten opvrolijken. Niets nieuws, ware het niet dat het Duitse modeblad Brigitte nog een stapje verder gaat.
"Onze modellen zijn zo dun dat we ze via photoshop moeten dikker maken. Dat is onnatuurlijk en ontoelaatbaar. Vrouwen willen weten hoe een kledingstuk op hen zal staan, daarom kiezen we resoluut voor echte vrouwen", het zijn de woorden van Andreas Lebert, hoofdredacteur van het Duitse magazine Brigitte. Het tijdschrift zette Leberts woorden extra kracht bij door een oproep te plaatsen aan zijn lezeressen.
In een mum van tijd schreven ruim 20.000 vrouwen zich in. Alledaagse vrouwen met normale maten en veel voorkomende figuurfoutjes. Maar ook al is er wat buik of een vetrolletje te zien, gephotoshopt wordt er niet. "Het is niet de bedoeling dat deze vrouwen plots modellen worden. Ze stappen gewoon eventjes uit hun dagelijkse leven en tonen mode volgens hun persoonlijkheid. De vrouwen krijgen dezelfde som betaalt als professionele modellen", aldus Lebert.
Het resultaat mag er alvast zijn. Zo staat een zijden maatpak plots heel wat mooier op een vrouw met rondingen en wordt een rood jurkje een bijzonder modestatement dankzij een jongere vrouw met een klein buikje. (br.she)
Het eerste campagnebeeld van de
Versace Lente/Zomercampagne werd zonet de wereld ingestuurd. Model van
dienst is Georgia May Jagger, dochter van Mick Jagger.
Opgetogen Het wordt een roze zomer bij Versace. Jagger, gehuld in een fluoroze outfit, draagt een bedrukte mini-jurk met felle schoenen.
De
eigenlijke campagne loopt vanaf Februari. Bij Versace zijn ze alvast
opgetogen over de samenwerking met het model. "Ze is slim, mooi,
energiek en heeft een sterk karakter", aldus Donatella Versace.
"Daarenboven heeft ze natuurlijke sterallures. Ik vind haar geweldig,
ze is een echte Versace girl!".
De
17-jarige is hot op dit moment. Recent werd ze verkozen tot model van
het jaar in Engeland. Georgia is ook het gezicht van Hudson Jeans en
cosmeticamerk Rimmel. De Versace-campagne is haar eerste eerste
campagne voor een echt luxemerk.
Een dichtgevroren
gracht is meer dan een ideale schaats- of wandelpiste. Zaterdag werd
voor het eerst een catwalk op natuurijs georganiseerd. Plaats van
gebeuren: de Amsterdamse wateren.
Hoe
dun of dik de ijslaag ook was, de eerste modellen waagden het erop. Al
bibberend flaneerden de modellen in weinig warme vrouwelijke kleedjes
van het merk Stop Staring. De ijslaag bleek zelfs bestand tegen de
ultrasmalle stilletto's.
Eerste keer Het
Amerikaanse merk werd hiermee gelanceerd in Nederland. Nooit eerder
werd er volgens de organisatoren een modeshow gehouden op het natuurijs.
Jeans blijft een constante in de modewereld, toch ondergaat deze stof
heel wat veranderingen komend seizoen. We zetten de trends voor 2010
op een rijtje.
Jasje van Mango.
Jasjes Het
jeansjasje blijft in, maar ga niet op zoek naar een klassiek exemplaar.
Kies voor eentje met een moderne twist, een assymetrisch model of
opvallende kraag, liefst in een lichte tint. Dit combineert goed met
een strak jurkje en enkelaarsjes. Voor een chiquere look werkt een
denim blazer perfect. Je maakt het wat nonchalanter met een losse broek
en cool shirt.
Jurk bij asos.com.
Jurkjes Ook het jeanshemd
is terug, denk aan de grunge-exemplaren uit de jaren 90, maar dan
vrouwelijker. Je maakt dit vormeloze item wat sexyer met een zijden
bloesje eronder. Jeansjurkjes doen het ook goed deze lente. Kies voor
een los, frivool model of ga voor eentje dat veel weg heeft van een
baljurk, een bandeaumodel is een goede optie.
Hemd van Vila bij asos.com.
Broeken Wil
je scoren met een sexy outfit, ga dan voor de strakke denim body of
bustier met een lingerielook. Wat broeken betreft, blijft strak het
goed doen, durvers gaan voor een opvallend exemplaar met witte vlekken,
denk er dan wel aan om de rest heel eenvoudig te houden.
Tattoos zijn al langer trendy, het wordt zelfs mainstream nu grote
modehuizen als Chanel en Rodarte het op de catwalk presenteerden. Omdat
de modewereld echter zo vergankelijk is, brengt Chanel dé oplossing:
couture plaktattoos.
Kousenband De
tijd dat je een plaktattoo gratis bij een kauwgom of in een pakje chips
kreeg, is voorgoed voorbij. Voor een hip exemplaar van Chanel moet je
maar liefst 50 euro neertellen. Hun ontwerpen zijn dan ook modieus
verantwoord: het is een kousenband die je op je been moet aanbrengen,
net zoals die te zien waren op de catwalk van de lente/zomercollectie
2010. Je kunt ze kopen in de boetieks van Chanel. We betwijfelen
momenteel wel of het een wijdverspreide trend zal worden: 50 euro is
veel geld voor iets dat na één keer wassen verdwenen is.
De Franse winkelketen 1.2.3. lanceert in februari een beperkte
bruidscollectie. Op deze manier kunnen vrouwen op hun grote dag stralen
in een trendy outfit die geen fortuinen kostte.
Trendy en klassiek De
bruidscollectie bestaat uit negen, witte jurken. Er zitten traditionele
modellen tussen, maar ook meer trendy exemplaren, dat meldt weekend.be.
Ze ogen erg chique. Voor elke vrouw is er wat wils met bandeaujurken,
maar ook schouderbandjes. De keten dacht ook aan accessoires met
hoofdjuwelen, een stola en een jasje. Het beste nieuws moet nog komen,
de prijzen startten vanaf 195 euro en je bent maximum 445 euro kwijt.
Deze tijdelijke test start in februari. Als dit een succes blijkt te
zijn, zal de keten een permanente bruidscollectie lanceren.
Antirimpel-beha en hydraterende onderbroekjes worden lingerietrend van 2010
Antirimpel-beha en hydraterende onderbroekjes worden lingerietrend van 2010
De 'Smart Memory Bra' is van Sloveense makelij en laat het decolleté groeien met de lichaamstemperatuur
Beha's die opzwellen en verkleinen naargelang de
lichaamstemperatuur, en die uw decolleté rimpelvrij houden. Dat zijn
slechts enkele voorbeelden van wat de nieuwe lingeriebeurs in Parijs in
petto heeft, melden de organisatoren.
De anti-rimpel bustehouder is een Nederlands ontwerp van 'Decollete'
dat ervoor zou zorgen dat rimpels verdwijnen tijdens het slapen. Het
gaat om een cuploze beha die je 's nachts draagt en die de borsten uit
elkaar duwt om bestaande rimpels te glad te strijken en nieuwe te
voorkomen.
Schuimvulling Een
Sloveense ontwerpster bedacht daarnaast het geniale plan om de cups van
een bh op te vullen met een speciale schuimvulling die uitzet naarmate
de lichaamstemperatuur stijgt. Bedoeling hiervan is dat de borsten
extra groot lijken als de vrouw zich inspant of wanneer ze het warm
krijgt tijdens het flirten. Het gaat om het zogenaamde 'memory foam',
waarvan de technologie toebehoort aan niemand minder dan de Amerikaanse
Nasa sinds de jaren '60.
'Milkshake' Ook
stelt de lingeriebeurs de Franse lingerielijn 'Milkshake' voor. Het
gaat om lingerie in een speciale stof gemaakt uit melkproteïnen die
tien aminozuren bevatten. Deze samenstelling zou zorgen voor een enorme
hydratatie van de huid. Fashion manager van de beurs, Sophie Morin is
in elk geval enthousiast: "De stof is zo zacht als satijn", getuigt ze.
500 merken De
lingeriebeurs in Parijs gaat door van 23-35 januari. Zo'n 20.000
lingeriesetjes uit meer dan 100 landen zullen worden tentoongesteld, in
totaal gaat het om meer dan 500 merken.
In plaats van ze uit te delen aan minderbedeelden, vernietigt H&M
zijn onverkochte kledij, om zo te verzekeren dat niemand deze nog kan
dragen of doorverkopen. Dit roept heel wat vragen op bij critici, zij
vinden dit namelijk niet ecologisch verantwoord.
Geen uitverkoop De
New York Times ontdekte dat grote ketens als H&M en het Amerikaanse
Wal-Mart onverkochte kledij simpelweg vernietigen om dan weg te
smijten. Kleinere winkels lossen dit probleem op door een uitverkoop te
houden of naar speciale outletwinkels te sturen, dat meldt
Styletoday.nl. Omdat de kledij van H&M al zo goedkoop is, doen zij
dit echter niet.
Vernietigen Omdat de ketens
er zeker van willen zijn dat de stukken die ze weggooien niet
doorverkocht worden, vernietigen ze perfect draagbare dingen. Ze doen
dit door middel van machines die gaten maken of ze halen zolen uit
schoenen. De New York Times ontdekte dit door in de vuilbakken van een
H&M-filiaal in New York te snuffelen, daar ontdekten ze verknipte
jassen of exemplaren waar de mouwen van geknipt waren. De Amerikaanse
Wal-Mart zou zelfs personeel hebben ingehuurd die de kledij ergens
dumpte.
Immoreel Critici vindend it echter
immoreel is, H&M zou bijvoorbeeld de afdankertjes kunnen doneren
aan minderbedeelden. Een woordvoerder van Wal-Mart verdedigde zich door
te zeggen dat ze normaal niet-verkochte artikelen doneren aan goede
doelen en dat ze de situatie zullen uitspitten. Modeketen H&M
weigerde commentaar te geven op het artikel in de Times, wel meldt de
keten initiatieven te hebben genomen om hun papierberg te verkleinen.
De actrice Emma Watson, bekend door haar rol van Hermelien in Harry
Potter, poseert voor de nieuwste zomercampagne van Burberry samen met
haar 17-jaar oude broer en drie andere mannelijke modellen.
Klassieke schoonheid Christopher
Bailey van Burberry: "Deze campagne viert de tijdloosheid van Burberry.
We werken weer met Emma omdat ze een klassieke schoonheid is en
bovendien ontzettend getalenteerd. Ze oogt glamoureus en tegelijkertijd
sexy. Dat zit duidelijk in de familie, daarom hebben we haar broer er
hebben bij gevraagd." Voor de shoot showt ze de klassieke trenchcoats,
kenmerkend voor de stijl van het merk, maar ze poseert ook schitterend
met accessoires. Mario Testino was fotograaf van dienst.
Zwarte kledij is
voor vrouwen een veilige optie omdat het je figuur flatteert en bij
elke gelegenheid past. Volgens experts echter benadrukt het rimpels en
donkere kringen rond je ogen.
Rimpels benadrukt
Slechts
één vrouw op vijf heeft de juiste teint om goed met zwart te staan.
Deze veilige kleur flatteert degenen met een warme huidskleur, met als
basis geel, oranje of goud, niet. Het neemt hun gezonde gloed weg en
geeft hen een vermoeider uiterlijk. Mensen met een bleke huid creëren
met deze kleur een koele, dramatische look, wat hen goed staat. Zwarte
kledij benadrukt namelijk de donkere lijnen onder de kin, schaduwen
rond de ogen en rimpels in het gezicht, aldus de Britse
kleurenconsulent Standish. Hoe ouder je dus bent, hoe groter het
effect. Ze raadt daarom aan deze kleur niet dicht bij je gezicht te
dragen.
Je kan echter met een
eenvoudige test zien of zwart je flatteert of niet. Hou de kleur tegen
je gezicht en bestudeer jezelf in de spiegel. Kijk naar donkere lijnen
onder de kin, schaduwen rond de ogen of lijntjes in het gezicht die
benadrukt worden. Als je dit niet ziet, dan kun je waarschijnlijk zwart
dragen en er goed uitzien. In het andere geval, moet je jezelf een
kleurrijke garderobe aanschaffen.
De
kleurenconsulente raadt deze vrouwen aan geen donkere sjaals, hoeden,
coltruien of jassen met een hoge kraag te dragen, omdat deze zeker de
verouderingskenmerken van het gezicht benadrukken. Je kunt het effect
wel temperen met wat kleur rond je nek, dit doe je met een sjaal,
juwelen of een diepe decolleté. Standish: "De meerderheid van de
vrouwen ziet er niet jong en gezond uit met zwart in de buurt van hun
gezicht. Ook hun huidskleur zal er veel ouder uit zien. Het effect kan
zelfs zo groot zijn dat vrouwen zich vermoeid, ongemakkelijk en
introvert erdoor voelen. Je kan natuurlijk wel een zwarte broek of rok
dragen om je heupen optisch slanker te maken, maar combineer dit dan
zeker met een gekleurd topje. Veel vrouwen hebben een zwart jurkje in
de kast liggen dat ze dragen bij feestelijke gelegenheden, zorg er dan
wel voor dat dit wat kleur heeft aan de bovenkant."
Pantoffels hebben lang het imago gehad wel je voeten warm te houden,
maar duf en oubollig te zijn. Volgens mode-experts zijn ze nu echter
trendy.
Trendy Pantoffels
zijn een belangrijk modeaccessoire geworden dat je persoonlijkheid
weerspiegelt en je loungekledij nieuw leven inblaast, maar houden ook
je voeten warm. De keuze is tegenwoordig zo groot dat het moeilijk
kiezen is. Ga je voor vilt, fleece of schapenvel of kies je voor
gezellig of hip? Ook moet je een beslissing maken over de details, kies
je voor pompons, strikjes, bloemetjes of veertjes? We geven een
selectie van de meest trendy slippers:
Traditioneel Klassieke
vrouwen kiezen best voor een traditionele, maar stijlvolle pantoffel,
waarmee je ook de deur kunt gaan openen. Trendy exemplaren zijn van wol
gemaakt, liefst met een kabelmotief.
Laarsjes Pantoffellaarsjes
komen ook in alle soorten en maten, je hebt ze in kunststof maar ook in
schapenvel. Ze zijn de ultieme vorm van luxe, want ze houden ook je
enkels warm, wat geen overbodige luxe is tijdens deze koude winter.
Sokken Tegenwoordig
heb je ook een combinatie van een sok en een pantoffel. Dit is
makkelijk omdat je ze niet hoeft uit te trekken in de zetel en je ze zo
dus niet overal kunt kwijt raken.
365 dagen lang één en dezelfde jurk dragen, wie doet dat nu? Sheena
Matheiken zo blijkt, in een project genaamd 'The Uniform Project'. Elke
dag draagt ze de jurk (7 identieke jurken eigenlijk, een voor elke dag
van de week) op een andere manier. Met kniekousen, een hoed of
harempants, bijvoorbeeld. De accessoires zijn altijd vintage,
tweedehands of met de hand gemaakt.
Goed doel Matheiken
doet dat niet zomaar: met haar blog probeert ze geld in de zamelen voor
de Akanksha Foundation, dat zich inzet voor kansarme kinderen in India.
Op dag 248 (3 januari) heeft ze al ruim 51.000 dollar ingezameld, goed
om 143 kinderen een jaar lang naar school te sturen. Wie wil, kan ook
accessoires (en inspiratie) schenken aan de modieuze weldoenster.
Multifunctioneel Het
project is gestart op 1 mei 2009, in samenwerking met de bevriende
ontwerpster, Elisa Starbuck. De jurk is zo ontworpen dat hij gewoon,
omgekeerd en geopend kan gedragen worden. Hij werd gemaakt in een
zwart, duurzaam katoen, zodat het zowel draagbaar is in de zomer
(luchtig) als gemakkelijk te dragen is met laagjes in de winter, en
werd voorzien van diepe verstopte zakken zodat een handtas niet nodig
is.
Uniformscholen De titel van het project,
'The Uniform Project', verwijst naar de uniformen die Indiase
schoolkinderen moeten dragen. Matheiken werd geboren en geschoold in
India, en herinnert zich nog levendig hoe de uniformen door elk kind
een beeje werden gepersonaliseerd. De ene rolde de mouwen op, de andere
combineerde met een bepaald paar schoenen of een kapsel.
eBay De
accessoires worden aangekocht op eBay en Etsy, in vintagewinkels of op
vlooienmarkten in New York. Ontwerpers en vriendenn van Matheiken
werken mee aan haar 'look of the day' en helpen haar originele stukken
te maken.
1 op 2 vrouwen verzwijgt de werkelijke kost van een nieuw kledingstuk
voor haar partner. Steeds vaker wordt kleding in de kast verstopt. Niks
nieuws eigenlijk, ware het niet dat de crisis dit gedrag doet toenemen.
Eén en ander blijkt uit een rondvraag door Marie Claire Magazine.
Verbergen Bang
om de centjes teveel uit te geven, verzwijgt de helft van alle
ondervraagde dames hoeveel centen er daadwerkelijk aan shoppingtrips
opgingen. Veertig procent beweert kleding of beautyspullen te kopen die
verborgen worden voor de partner. 80 procent van alle nieuwe kleding,
schoenen en handtassen verdwijnen zo stiekem in de kast.
Crisis Aan
de rondvraag werkten 1.500 vrouwen tussen 20 en 40 jaar mee. Volgens de
hoofdredactrice van Marie Claire magazine, neemt het gedrag door de
crisis toe. "Terwijl het vroeger een occasioneel paar schoenen betrof,
verbergen meer vrouwen nu regelmatig meer aankopen".
Belangrijk nieuws voor schoenfabrikanten: de Sunday Telegraph heeft
ontdekt dat vrouwen steeds grotere voeten krijgen. Waar tot voor kort
in Engeland een maatje 5 (onze 37/38) de norm was, worden nu maat 6
(38/39) 17 procent en maat 9 (onze 40) zelfs 23 procent vaker gevraagd.
Maat tien Dat
bleek uit onderzoek bij een van Londens grootste warenhuizen,
Debenhams, waar men nu zelfs overweegt om naast hun maat 9, momenteel
de grootst beschikbare maat, ook damesschoenen in maat 10 te gaan
verkopen.
Steviger Een woordvoerder van de
winkelketen zei dat "grotere schoenen ook steeds steviger moeten worden
omdat ze meer gewicht en druk moeten weerstaan".
Eetgewoonten en levensstijl De
voorzitter van het Britse chiropodische genootschap bevestigde dat "de
voorbije 13 jaar de gevraagde schoenmaten drastisch zijn veranderd.
Tot
voor kort kon je moeilijk een maat 6 vinden, nu is dat de norm. Dat
maakt deel uit van een evolutie waarbij mensen groter en zwaarder
worden als gevolg van veranderende eetgewoonten en lifestyle. We zien
een soortgelijke trend trouwens ook bij mannen".
Gevolg obesitasepidemie Volgens
medische kringen hebben we ook hier te maken met een gevolg van de
obesitasepidemie, omdat het eten van junkfood tijdens de puberteit het
groeihormoon stimuleert, ook bij de voeten dus.
Doe-het-zelfmode met een twist: de jurk is er maar de kleuren mag je zelf bepalen en ook zelf aanbrengen. Het idee komt van de Nederlandse ontwerper Berber Soepboer in samenwerking met Michiel Schuurman, zo schrijft Weekend Knack op haar website.
De jurk is een retromodel met bolletjes in verschillende groottes die je zelf kan inkleuren met stiften. Voor 250 euro is de jurk de jouwe. Snel zijn is de boodschap, want van de jurk werden in totaal maar 50 exemplaren gemaakt, in vier verschillende maten. Bestellen kan op www.michielschuurman.be.
In grote lijnen ligt al vast hoe de zomermode er in 2010 zal
uitzien. Dit zijn de belangrijkste trends, volgens fashionising.com.
- Korte shorts
Kort, korter, kortst - en dan
hebben we het niet over de roklengte. De short is terug, en hoe.
Hotpants en boyshorts (tot nét onder je kont) worden dé zomeritems. De
hotpants worden meestal hoog gedragen, de boyshorts hebben een lage
taille. Losse, korte shorts gelden als alternatief. Benieuwd of het ook
de badmode zal bepalen.
- Konijnenoren
Madonna is
ermee begonnen, en ja, het wordt écht een accessoire. Konijnenoren,
maar ook Micky Mouse-oren en heel grote strikken. Voorlopig vooral
gespot in modereportages, maar trendspotters zijn er zeker van dat de
trend ook zijn weg gaat vinden naar de straat.
- Kniekousen
De
dijlaarzen die deze winter zo hot zijn, worden omgezet naar kniekousen
en overknees. Je draagt ze onder een korte jurk en de shorts (jawel),
al dan niet in combinatie met een lange panty. Deze stijl wordt over
het algemeen gedragen met enkellaarsjes.
- Militaire krijgster
Militaire en stammeninvloeden blijven aanwezig in de mode. Lederen tunieken, metalen platen en oorlogsprints spelen de hoofdrol.
- Split
Hoe
kan je sexy zijn zonder een minijurk te dragen? Simpel, koop een
elegante, lange jurk mét dijenhoge split (en torenhoge hakken). De
split kan je rechts, links, in het midden of aan de zijkanten dragen.
- Badmode
Er
zijn drie grote trends in de badmode: one shoulder, monikini's en cut
outs. De one shouldertrend vindt dus zijn weg van de rode loper naar
het zwembad, met badpakken en bikini's die het moeten hebben van
slechts één schouderbandje.
Ook de monikini's, de combinatie
van badpak en bikini, blijven het goed doen, vooral als ze 'gesneden'
zijn. Dat betekent dat er net stukken uit het badpak zijn weggesneden.
- Jumpsuits en playsuits
De
jumpsuits en playsuits geven het niet op, ondanks matig succes voor
varianten in de voorbije jaren. Ook deze zomer is er plaats voor
kledij-uit-één-stuk, en dat in verschillende stijlen: sportief (simpele
stoffen en een kap), gesofisticeerd (strakker, in een glanzende stof,
afgewerkt met een riem), nonchalant (een zomerse, fladderstof met
hippie-invloeden) en zelfs als avondkledij, zoals celebs met wisselend
succes uitprobeerden.
- Broeken met prints
Broeken
in één kleur zijn passé, broeken met patroontjes, prints en een boel
kleuren door elkaar zijn in. Je top hoeft niet egaal te zijn, maar wie
nog maar begint met deze trend past best op met het combineren van
verschillende prints om een clownlook te vermijden. Nonchalance is ook
hier het sleutelwoord: kies voor een losse broek en een los shirt, half
ingestopt of een strakke broek en een los T-shirt.
- Doorzichtige stoffen
Ook
niet echt nieuw, maar naar een ander niveau getild: de doorzichtige
stofjes-trend voor zomerjurken en shirts. Te dragen met neutraal,
eventueel kleurrijk ondergoed.
- Boyfriend blazers
Al
gespot in 2009, en een blijver voor 2010: een mannelijke blazer, die je
combineert met een vrouwelijke, lange jurk en een stevige schoene voor
een stoere look. Ook perfect om het warm te krijgen als de avond is
gevallen.
- Gescheurde jeans
Nog
een celeb-favoriet uit 2009, die de weg naar het grote publiek zal
vinden in 2010: gescheurde jeans. Gerafelde randjes tot een broek die
eigenlijk maar half aan elkaar elkaar hangt, gecombineerd met sandalen
of sportieve sneakers en een T-shirt.
- Opgelapte jeans
De
crisis vindt ook zijn weg naar de mode: opgelapte jeans is helemaal
terug. De lapjes kunnen zowel lichter, donkerder als dezelfde kleur
zijn, zolang het maar jeans is. Geen lapjes met tekenfilmfiguurtjes
dus!
Op beautyvlak worden in 2010 vier grote trends waargenomen.
Cosmetica en lichaamsverzorging is niet enkel om er mooi uit te zien,
maar ook om je goed te voelen, op een natuurlijke manier.
1) Mood Beauty Beautyproducten die je humeur
beïnvloeden beginnen aan een opmars, en dat gaat een pak verder dan
aromatherapie. Ook make-up en huidverzorgingsproducten zullen stoffen
bevatten die je vrolijker maken.
2) Natuurlijke claim Veel
beautyproducten worden getest op dieren of gebruiken stoffen die
schadelijk zijn voor mens, dier en natuur. Toch claimen steeds meer
beautymerken dat ze 'duurzaam en natuurlijk zijn' en geen schadelijke
stoffen bevatten. Tegelijk worden de productenten gedwongen alles
simpeler en natuurlijker te maken.
3) Pro-tech't De
nadruk komt op bescherming te liggen, en dit zowel in huid- als
haarverzorging. Bescherming tegen UV-straling, ziektes én tegen andere
schadelijke stoffen in de omgeving. Computeranalogieën worden gebruikt
om de boodschap oevr te brengen naar de consument.
4) Turbo 4G De
volgende generatie beautyproducten gebruikt technieken uit de biochemie
en nanotechnologie. Dit zal resulteren in bijna medische oplossingen,
en een terugkeer naar de doe-het-zelvers. In je eigen badkamer kan je
je eigen producten mengen. Ook gadgets die op beperkte schaal een soort
plastische chirurgie uitvoeren zullen een hoge vlucht nemen.