De modeweek in Parijs is in volle gang en de grootste namen uit het wereldje lieten al hun collecties op de wereld los. Zoals alle haute couture-collecties zijn de ontwerpen kunstig, creatief en handwerk, maar ook overdreven, onbetaalbaar en vooral: ondraagbaar. De kunst is dan ook om door de lijnen door te lezen.
Deze ontwerpers hebben een bepaald type vrouw voor ogen. Dit seizoen is die vrouw niet natuurlijk, praktisch, gelukkig of zorgeloos, zo blijkt uit de ontwerpen. Ze is wel vaak sterk, laat niet met zich sollen en neemt de touwtjes in handen zonder dat ze haar vrouwelijkheid verliest.
Dramatische amazones bij Dior.
Dramatische amazones Dat is het meest zichtbaar in de collectie van Dior (door John Galliano). Deze vrouwen lijken weggelopen uit een kostuumfilm. Ze hebben wit poeder op hun gezicht, felroze lippen, 'big hair' en onmogelijk ingewikkelde jurken. Maar de vrouwen zijn niet zo weerloos en dramatisch als ze er uit zien. Dat blijkt als ze hun amazonepakje aantrekken. Dan worden ze vlijmscherp, ijzersterk, bloedserieus en levensgevaarlijk. De zweep in hun handen, en de vlijmscherpe nagels zeggen het allemaal.
Glamoureus jagen bij Bibian Blue.
Jagersvrouw mét gewei Deze collectie sluit goed aan bij die van Bibian Blue op de modeweek in Barcelona. Een onbekende naam, maar wel een opvallende collectie. Bibian Blue koos ook voor een sterke vrouw, en wat voor een. Een jagersvrouw, in tweed, met een geweihoedje, rode lippen en krullende haar, kan haar mannetje wel staan. Bont werd dan weer gebruikt om de schouders te bedekken. Riempjes en korsetten moeten aantonen dat deze vrouwen hun vrouwelijkheid niet schuwen, maar er zich ook niet door laten tegenhouden.
Kunst- en vlechtwerk bij Gaultier .
Vlechten en kralen Bij Gaultier overheerst vlechtwerk, zowel in het haar als in de ontwerpen. Niet de traditionele dikke vlecht of de heidi-vlechtjes, maar wel vele smalle vlechtjes naast elkaar, al dan niet met een ingewikkelde hoofdconstructie. In de kledij wordt de vlechttechniek voor manden en matten toegepast. Rechte lederen linten worden over en onder elkaar vastgezet, en vormen zo een stroef of soepel kledingstuk. Geen romantiek hier, maar wel veel 'tribal' elementen. Kralen en planten zijn ook zeer belangrijk.
Minnie Mouse Chanel en Armani kozen, elk op hun manier, voor een buitenaardse droomwereld. Chanel deed dat in de vorm van 'Minnie-vrouwen': vrouwen in een Chanel-pakje, met een kapsel als Minnie Mouse-oren én een volle pony afgewerkt met een grote strik. Wit en poederroze overheersten in deze collectie die volledig gemaakt was in glanzende stoffen als zijde en satijn en afgewerkt met overdadige zilveren versiersels. Let ook op de zilveren en gouden 'handschoentjes' zonder vingers!
Volle maan bij Armani.
Dromerige maan Armani gooit het over een heel andere boeg. Hij liet zich inspireren door de maan, en zette een dromerige, eenvoudige collectie op poten waar de maan als (subtiel) detail in werd verwerkt. Ook de ijle vormen van de maan, komen terug in de collectie. De ontwerper is er zelfs in geslaagd een 'volle maan-jurk' te ontwerpen. Op enkele uitzonderingen na, zijn de kleren in helder maanwit.
Normaal is Kate Moss de trends voor, maar deze keer holt ze achterna.
Een maand geleden meldden we al dat grijs het nieuwe blond is. Nu laat
het model moedig haar echte haarkleur zien in Parijs.
Lange benen Kate
Moss stelde op de Fashion Week in Parijs haar eigen handtassenlijn in
opdracht van accessoiremerk Longchamp voor. Ze showde op de rode loper
haar natuurlijke grijze kleur en haar gespierde, lange benen met een
kort kanten jurkje.
Grijze lokken Grijs
haar is trendy, het is de kapselkleur op de Fashion Week in Parijs. We
zagen het op de catwalk van Chanel, bij de trendy 13-jarige blogster
Tavi en nu bij topmodel Kate Moss.
13-jarige blogger zorgt voor jaloezie bij modejournalisten
13-jarige blogger zorgt voor jaloezie bij modejournalisten
Tavi en de beruchte strik.
De Amerikaanse tiener Tavi Gevinson neemt de modewereld over, dankzij
haar modeblog mag ze op de eerste rij van heel wat modeshows van
bekende merken als Dior zitten. Dit zorgt voor heel wat jaloezie bij
modejournalisten.
Kwaad bloed Tavi
is een modeblogger die haar carrière al op haar 11de startte, die
dankzij haar blog nu een grote vlucht neemt. Ze mag op haar jonge
leeftijd al dingen doen waar anderen een hele carrière voor nodig
hebben: op de eerste rij bij catwalkshows zitten en ze start trends die
door de hele modewereld geprezen wordt. Zo had ze voor de show van Dior
een paarse strik in haar kapsel, meldt nu.nl.
Op de grond Dat
maakt haar oudere collega's, die hard hebben moeten vechten voor hun
plaats op de carrièreladder, erg jaloers. De journaliste die achter
haar zat bij de show van Dior, was allesbehalve blij met haar plaats.
De Australische Paula Reed voor het modeblad Grazia twitterde tijdens
de show al dat ze niets zag door die enorme strik van Tavi. "Ik heb
niks tegen kinderen, maar ze moeten hun plaats wel kennen, de grond
dus."
Een elastiekje met stof rond, zo zou je de 'haarscrunchies' kunnen
omschrijven. In Amerika lijken de gadgets opnieuw hot nu enkele ketens
ze opnieuw verkopen. Dit nadat enkele designers hun modellen met
scrunchies in het haar de catwalk opstuurden.
Met parels Tijdens
de lente/zomercollectie van Marc Jacobs werden de ooit zo populaire
haargadgets uit de jaren negentig, terug gespot. Zijn modellen droegen
'hippe' exemplaren met pareltjes. Celebs volgen die trend: beroemdheden
als Catherine Zeta Jones werden al met het accessoire gespot. Ketens
als American Apparal en Topshop verkopen intussen al de hebbedingetjes.
Catherina Zeta Jones met een bad hair day
Foeilelijk Niet
iedereen is opgezet met deze revival. Sex and the City-actrice Carrie
Bradshaw noemde de dingen ooit foeilelijk. "Geen enkele vrouw die
zichzelf respecteert, wil dood gevonden worden met een scrunchie',
vertelde ze. Of haar opmerking veel zal uithalen, blijft de vraag. Net
als bij de terugkeer van de legging of de harembroek, zal het
modegadget stilaan zijn weg weer vinden.
Voor
de gelukkigen onder ons die nog een Gucci in hun bezit hebben, is er nu
goed nieuws. Je kan je designstuk gratis op zijn waarde laten schatten
dankzij de Gucci Collector-applicatie.
Gucci viert in 2011
zijn 90ste verjaardag en dat wordt in grootse stijl voorbereid. Zo wil
het modehuis zelfs een museum openen waarin ze de meest excentrieke,
betekenisvolle stukken verzamelen. Om die oude schatten op het spoor te
komen lanceert Gucci samen met het veilingshuis Christie's een
veilingapplicatie genaamd Gucci Collector. Via de applicatie kan je je
Gucci-stuk ingeven en een schatting van de waarde te weten komen.
(br.she)
Na beschuldigingen dat H&M perfect draagbare kledij vernietigt, ligt de Zweedse modeketen terug onder vuur. Dit keer omdat het genetisch gemanipuleerd katoen zou verkopen als organisch materiaal.
Sinds enkele jaren verkoopt H&M een organische collectie die enkel uit duurzame materialen en organisch katoen zou vervaardigd zijn. Nu melden verschillende media echter dat bij 30 procent van deze stoffen dit gemengd zou worden met genetisch gemanipuleerd materiaal uit India, dat meldt nu.nl. Het zou om 107.000 ton stof gaan. Hoewel H&M niet de opdracht voor het gebruik van deze stoffen heeft gegeven, krijgt de keten het verwijt zijn leveranciers niet te controleren. Een woordvoerder zegt dat H&M op de hoogte is van het probleem, maar dat ze geen oplossing weten. Andere merken kregen voor gelijkaardige praktijken al torenhoge boetes. Je kan de nieuwste ecocollectie van H&M bekijken op de site NINA.be
Eerder bleek al dat H&M kledij die niet verkocht raakt, vernietigt in plaats van deze aan de minderbedeelden te geven. Het modemerk liet al weten overschotten vanaf nu wel te doneren aan goede doelen. (br.hln)
Fotografe Annie Leibovitz financieel gedwongen om model te worden
Fotografe Annie Leibovitz financieel gedwongen om model te worden
De fotografe Annie Leibovitz staat normaal gezien enkel achter de lens, maar haar financiële problemen hebben haar ertoe gedwongen om zelf model te staan voor het modehuis Louis Vuitton.
De voorjaarscampagne 2010 van het modehuis Louis Vuitton wordt deze keer niet opgevrolijkt door een hip model. Fotografe Annie Leibovitz zal er namelijk samen met balletdanser Mikhail Baryshnikov, beter bekend als Aleksandr Petrovsky uit Sex and the City, in schitteren. "Leibovitz is puur en echt, voor 100% een kunstenares. We hebben ons altijd al heel erg toegewijd gevoeld tot haar en haar talent", vertelt Louis Vuitton in een persmededeling.
1 op 10 mannen zit regelmatig aan
de beautysmeerseltjes van hun partner. Een pincet en een vochtinbrenger
worden al eens stiekem 'uitgeleend', net als mascara of nagellak. Eén
en ander blijkt een Britse rondvraag. Verzorgd voorkomen Jongens
beseffen hoe langer hoe meer dat een verzorgd uiterlijk belangrijk is.
Niet alleen de plastische chirurg kan dat beamen, ook vrouwlief beseft
maar beter dat er heel wat uit haar beauty- en make-up potjes
verdwijnt.
Make-up De enquête, uitgevoerd
onder tweeduizend mannen, bewijst dat deze minstens drie beauty- en/of
gadgetproducten van hun wederhelft gebruiken. Een pincet en
vochtinbrenger lijken favoriet, net als een nagelvijl. Zelfs
stijltangen, zelfbruiners, nagellak, eyeliner of mascara bleken niet
veilig voor een aantal onder hen.
Betrapt Zij
die het gebruiken, doen het echter wel stiekem. De partner weet er
meestal niets van, als claimt 31 procent dat vrouwlief hen ooit
betrapte.
Bekende
trendsetters als Rihanna, Jessica Alba en Christina Aguilera zorgden
ervoor dat legerlaarzen, ook bekend als combatboots, de must-haves qua
schoenen zijn deze winter.
Crhistina Aguilera en Rihanna met combatboots.
Herinner
je je nog de leger- of combatlaarzen die trendy waren in de jaren '90?
Grungeliefhebbers droegen ze in combinatie met ultrastrakke jeans en
bij voorkeur met een geruit, flanellen hemd. Nu is het zo dat tal van
fashionista's als Ashley Tisdale, Alexa Chung en Miley Cyrus deze
schoenen herontdekten, ze dragen ze in combinatie met strakke broeken
maar maken het wel vrouwelijker dan vroeger met frivole topjes en
elegante jassen. Rihanna durfde het zelfs aan dit met een erg
vrouwelijke jurkje te combineren.
De combats van All Saints.
De
celebs zijn vooral gek van de exemplaren van de Britse keten All
Saints. Gelukkig dus dat heel wat modemerken zulke laarzen in hun gamma
hebben, dan moet je alvast niet naar de lokale, muffige winkel voor
legeruitrustingen.
Kate Moss weet alles van handtassen, ze was ooit al het gezicht van
ronkende merken als Gucci, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton, Versace,
Roberto Cavalli, Chanel, Missoni, Longchamp, Dior, Yves Saint Laurent,
Burberry en Stella McCartney. Haar uitgebreide eigen collectie diende
als inspiratiebron voor de lijn die ze voor Longchamp tekende.
Inspiratie Als
Kate Moss met een exemplaar rond haar arm loopt, dan weet je dat er
meteen tal van fashionista's dezelfde zullen kopen. Daarom is het dus
niet verwonderlijk dat ze nu een collectie mag ontwerpen voor het
chique accessoiremerk Longchamp. Ze onthulde haar inspiratie voor de
alvast veelbelovende lijn. "Bij het emerald groen tasje ben ik echt erg
dol op de kleur. Ik wilde dat het heel eenvoudig werd, gebaseerd op de
vorm van een envelop. De zebrahandtas is geïnspireerd op een vintage
valiesje die ik van mijn verloofde kreeg. Hij is vuil en allesbehalve
glamoureus, maar ik ben er dol op. En de cognaclederen tas... het is
een schitterende kleur en heel soepel leder, ook fantastisch."
Pompons zijn niet enkel iets voor cheerleaders, marjoretten of kleine
kindjes. Nee, de bollen hebben hun weg (terug) gevonden naar de mode.
Het beste nieuws is dat je je oude sjaals, handschoenen en zelfs truien
kan 'updaten' door er (zelfgemaakte) pompons of pomponnetjes aan te
bevestigen voor drie keer niks.
Celebs en ontwerpers Rihanna
droeg de pompons op haar wintermuts, Cheryl Cole droeg een beanie met
een pompon en Cat Deely droeg ze aan haar winterjas. Ook de designers
vielen er massaal voor: Diane Von Furstenberg versierde er haar hele
wintercollectie mee en Mulberry bevestigde ze aan een jas met 'bonten'
kraagje. Echt winters dus.
Maar hoe draag je dat nu? Pompons
passen het best bij winterse accessoires als sjaals, mutsen,
handschoenen, sneeuwlaarzen, wollen sokken of pantoffels. Afhankelijk
van de look die je wil uitstralen, kan je kiezen voor bonte of sobere
kleuren, effen of combinaties. Uitzonderlijk passen ze bij een tuniek
of jurkje, maar kies er dan wel in dezelfde kleur als dat tuniekje of
jurkje.
Vrouwen willen alles in een zo kort mogelijke tijdsperiode. Hun benen scheren is daarbij vaak een onoverkomelijk iets, dat heel wat tijd in beslag neemt. Speciaal daarom lanceert beautyproducent Nivea een scheerschuim en douchegel ineen.
Heel wat vrouwen nemen hun benen en oksels onder handen in de douche. Hierdoor vergeten ze echter dat hun huid sneller gedehydrateerd wordt en krijgen ze sneller stugge stoppeltjes. Nivea lanceert met Double Effect nu een douchegel die eveneens werkt als scheerschuim. Het fijne schuim blijft extra lang op de huid hangen, waardoor je je eerst kan inzepen en daarna nog voldoende tijd hebt om je haartjes af te scheren.
Het goedje is bovendien verrijkt met een passievruchtengeur en avocado-olie waardoor het goed voor de huid en het humeur is. Voor een flesje betaal je 3,19 euro. (br.she)
De Zweedse keten lag recent onder vuur nadat onverkochte kleding zomaar
werd vernietigd. Volgens hun woordvoerder zal dat niet meer gebeuren.
Liefdadigheidsinstellingen zullen er in de toekomst nog beter bij
varen.
Eenmalig Volgens
de woordvoerder is het niet gebruikelijk dat H&M kleding dumpt.
Normaal gesproken worden onverkochte spullen aan
liefdadigheidsinstellingen geschonken als UNHCR, Caritas, het Rode Kuis
en Helping Hands. Zo stelt H&M dat vorig jaar alleen al meer dan
50.000 kledingstukken werden geschonken. De vernietigde zakken, ontdekt
door een journalist van The Times, zouden een eenmalige gebeurtenis
geweest zijn.
Voorbeeld Volgens de
Nederlandse professor bedrijfsethiek Ronald Jeurissen, heeft H&M
een voorbeeldfunctie. Als marktleider is deze het best bekend bij het
grote publiek en zo zijn ze een makkelijke prooi voor actievoerders om
zich op te richten. "Wat H&M het best doet, is wachten tot de storm
voorbij waait. In de toekomst zal zeker strenger worden gelet wat er
met restpartijen staat te gebeuren. De keten zal die fout niet meer
maken". (br.hln)
De comfortabele, lage hak is terug trendy. Dit dankzij Michelle Obama,
die de gewone vrouw hielp te bevrijden van de pijnlijke stiletto's.
Andere krachtige vrouwen volgen snel haar voorbeeld.
Zelfvertrouwen Lage
hakken geven vrouwen toch een boost aan het zelfvertrouwen zonder dat
ze schrik moeten hebben om te vallen, het zorgt ook voor een
professioneel uiterlijk. De hoogte van de kitten heel, de benaming van
de lage hak, ligt tussen de vier en de vijf centimeter. Audrey Hepburn
was de eerste om deze in de jaren '50 te introduceren, maar hij maakte
pas echt furore in de jaren '60 en '70. In de eighties beleefde hij
zijn hoogdagen, dit in combinatie met een scherpe tip en brede
schouders. Het verschil met nu is dat je de schoen een ronde tip heeft,
wat hem nog comfortabeler maakt.
Kitten heels van Louboutin.
Ongemakkelijke kledij beu Dat
betekent dat vrouwen eindelijk meer keuze hebben dan enkel de torenhoge
stiletto's of de saaie, ultraplatte ballerina. Hoewel modellen er
elegant uitzien in een platte gladiatorsandaal met touwen rond je been,
geeft het de meerderheid van de vrouwen allesbehalve stijl. Modebijbel
Vogue riep deze nieuwe hoogte, samen met pastelkleuren en kant, uit tot
het nieuwe 'mooi'. Vrouwen kunnen vanaf nu dus ook lopen om hun bus te
halen. "We zijn ongemakkelijke kledij als de skinny jeans, de oversized
en zware handtassen en de hoge hakken beu", aldus het modemagazine
Harriet Quick.
Kitten heels van Lanvin.
Hoe combineren Het is
echter wel belangrijk dat je je hele outfit afstemt op deze nieuwe hak.
Om niet te erg jaren '80 te lijken, combineer je het best niet met een
minirok. Een knielang potloodmodel en strak shirt zijn een betere
optie. Ook bij een skinny jeans zal het niet mooi staan, de schoenen
werken beter met een klassieke outfit en panty's of kniesokken. Nog
een voordeel is dat je dankzij deze schoenen zeker kleiner bent dan je
man, mocht die een bescheiden gestalte hebben.
Fans van de Amerikaanse modeontwerper Michael Bastian moeten het volgend najaar niet al te ver zoeken. Bastian tekende namelijk een overeenkomst met kledingmerk Gant voor de herfst/winter 2010.
De mannenlijn van Bastian zal 70 stuks tellen en wordt verkocht onder het label 'Gant by Michael Bastian'. Om de collectie extra kracht bij te zetten wordt ze exclusief voorgesteld tijdens de New York Fashion Week in februari.
De lijn is gebaseerd op de snit van de Rugger-collectie van Gant en lijkt daarmee perfect aan te sluiten bij de look&feel van het merk. Wie een item van Bastian op de kop wil tikken, betaalt daar iets meer voor, de stukken van de Amerikaanse ontwerper kosten gemiddeld 20% meer dan de rest van de Gant-collectie. (br.she)
De handtassen van de vrouwen zijn 57 % lichter geworden
De handtassen van de vrouwen zijn 57 % lichter geworden
Het gemiddelde gewicht van onze handtas is met 57% gedaald, dit is vooral te danken aan de opkomst van de multifunctionele gadgets die er tegenwoordig te koop zijn en de taak overnemen van zware laptops en model koelkast telefoons.
Het onderzoek is afkomstig van Debenhams, de voorzitter vertelt: De nieuwe generatie van kleinere, lichtere multifunctionele gadgets zoals de iPhone en Blackberry nemen de plaats in van de zware spullen zoals laptops. Dit meldt de Dailymail.
In de jaren 90 kwam de eerste mobiele telefoon uit en deze had een extra gewicht van 250 gram wat werd toegevoegd aan de handtas. Het gewicht bleef groeien toen meer en meer vrouwen ook hun laptop, elektronische agenda, oplader en MP3 speler in de handtas mee namen.
De gemiddelde vrouwentas weegt nu ongeveer 6 pakjes boter, dat is 57% minder dan het gemiddelde van 2 jaar geleden, met 14 pakjes boter.
Door de smart phones die internet hebben waarmee je makkelijk je mail kan checken, op internet kan surfen, muziek kan luisteren en als agenda kan gebruiken worden de kleine tasjes weer van zolder gehaald.
Victoria Beckham is al gezien met een veel kleinere tas dan ze normaal draagt. Het meeste gewicht in een vrouwentas bestaat nog steeds uit onnodige spullen zoals make-up, spiegel, tissues, parfum, borstels, boeken, deodorant, tandpasta en pillen.
In modeland geloven ze dat de trend de comeback van de clutch zal bevorderen in plaats van de enorm, grote en bodemloze creaties zoals die van Chanel en Louis Vuitton. (Kan onze rug toch nog gered worden van een hernia!) (br. Style Today)
De trendy Ugg-boots zien er lekker warm uit. Gevoerd met schapenwol
lijken ze wel het perfecte schoeisel dat je deze winter kan beschermen
tegen koude tenen, bevroren voeten en pijnlijke uitschuivers.
Voor de gek Dat
denken ook de Britse vrouwen, die deze winter geconfronteerd worden met
een ware koudegolf en pakken sneeuw. De laarzen worden daar zo'n 1,5
tot 2 keer vaker verkocht, ondanks hun niet bepaald zachte prijs.
Maar
deze vrouwen houden zichzelf voor de gek. In werkelijkheid zijn de
Ugg-boots zeer ongeschikt voor sneeuw en ijs. Dat konden de vrouwen
ondertussen ook al zelf ondervinden: velen zijn (pijnlijk) gevallen.
Geen grip en niet waterbestendig De
rubberen zolen hebben hoegenaamd geen grip, en de schaapsvacht houdt je
wel warm maar niet droog. Vochtige schaapswol houdt ook de lucht vast.
Nuttig voor schapen, die daardoor niet afkoelen. Maar voor mensen heeft
het het omgekeerde effect: de laarzen houden de koude vast, waardoor je
snel onderkoeld raakt. Bovendien duurt het eeuwen om ze te drogen.
Niet voor gemaakt Vele
vrouwen reageren teleurgesteld. "Ze zien er zo warm en comfortabel uit,
waarom kan je ze niet dragen in de winter", klinkt het in de Daily
Mail. Simpel: omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. De laarzen zijn een
product van een Australische firma, en gemaakt om 'winter' in Sydney of
Los Angeles te overbruggen... op het strand. Het moederbedrijf
adverteert de Uggs ook nooit als 'winterschoeisel'.
Blijven 'in' Fashionista's
bestempelen de schoenen al sinds jaar en dag als 'lelijk' en elk
seizoen wordt wel eens voorspeld dat ze 'definitief' uit zijn. Maar de
Uggs blijven, niet in het minst omdat celebs er altijd mee blijven
opduiken. Toch twee keer nadenken als je ermee door sneeuw wilt ploegen
dus!
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Met de leuze 'de helft van de bikini, maar twee keer zo sexy' verkoopt
Victoria's Secret zijn nieuwste badpak. Op de plaats waar andere
kledingstukken je borsten bedekken, loopt één dun koordje,
vergelijkbaar met dat van een string.
De
monokini, het badpak waar stukken uit gesneden zijn, is ontzettend
populair bij fashionista's. De toplessvariant van Victoria's Secret
veroorzaakt heel wat ophef in Amerika omdat het zo bloot is. Een dun
koordje om je nek houdt het piepkleine broekje op zijn plaats, waardoor
vrouwen met dit kledingstuk nogal bloot zijn. Voor de preutsere dames
is er nog een noodtopje om het wat zediger te houden.
Topmodel Het
model Lindsay Ellingson staat alvast beeldig met dit topless badpak
(zij draagt het zonder bovenstukje), iets wat voor de gemiddelde vrouw
waarschijnlijk minder vanzelfsprekend is.
De gemiddelde vrouw verbrandt
jaarlijks 48.000 calorieën per jaar door te shoppen. Uit onderzoek
blijkt ook dat de helft dit vermoeiender vindt dan een bezoekje aan het
fitnesscentrum.
25 dagen Uit
een Brits onderzoek blijkt dat vrouwen tot 132 shoptrips per jaar
maken, dat is goed voor een totaal van 159 uur en 56 minuten van
wandelen aan een hoog tempo. Ook blijkt dat shoppers gemiddeld vijf
calorieën per minuut verbranden, wat een totaal van bijna 48.000
calorieën maakt per jaar. Dat is het equivalent van 25 dagen, als je
rekent dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 1.940 calorieën voor
vrouwen is. "Shoppen is de ideale manier om die extra kilootjes van de
feestdagen er af te werken. Nu met de solden hoeft dit zelfs geen
aanslag op je portefeuille te betekenen", aldus de onderzoekers.
Snel wandelen Het
onderzoek toonde aan dat vrouwen maandelijks gemiddeld 11 shoptrips
maken, bij twee daarvan gaan ze op zoek naar kledij, bij vijf ervan
kopen ze eten en bij de andere vier gaan ze naar de buurtwinkel. Twee
derde zegt dat ze het liefst niet slenteren maar snel door de winkel
gaan om het zo snel mogelijk af te werken. 70 procent voelt zich
volledig uitgeput na een shoptrip en zes op de tien zien het als een
goede vorm van lichaamsbeweging.
Sport De
gemiddelde Britse vrouw sport slechts vier keer per maand, het liefst
gaat ze naar het fitnesscentrum, zwembad of beoefent ze een teamsport.
De gemiddelde sessie duurt 52 minuten, wat betekent dat vrouwen slechts
drie en een half uur per maand sporten.
De Nederlandse modeontwerper Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd overleden. Vos wordt beschouwd als de keizer van de Nederlandse modeontwerpers.
Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd in het Amerikaanse Broward General Medical Centre in Fort Lauderdale overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Hij was op dat moment op vakantie met zijn partner.
Vos wordt beschouwd als de ultieme leider van de Nederlandse modescène. Hij was een van de eerste Nederlandse couturiers die succes kreeg in het buitenland. Hij stond garant voor prachtige, hoogstaande ontwerpen die vaak als tijdloos omschreven werden.
Vos heeft momenteel nog 15 winkels onder zijn naam, deze zouden blijven voortbestaan. De ontwerper was sinds zijn laatste collectie in 2000 niet erg actief meer in de modewereld. In 1994 ontving hij nog de Max Heijmans Ring, de grootste Nederlandse modeonderscheiding. (br.she)