De trendy Ugg-boots zien er lekker warm uit. Gevoerd met schapenwol
lijken ze wel het perfecte schoeisel dat je deze winter kan beschermen
tegen koude tenen, bevroren voeten en pijnlijke uitschuivers.
Voor de gek Dat
denken ook de Britse vrouwen, die deze winter geconfronteerd worden met
een ware koudegolf en pakken sneeuw. De laarzen worden daar zo'n 1,5
tot 2 keer vaker verkocht, ondanks hun niet bepaald zachte prijs.
Maar
deze vrouwen houden zichzelf voor de gek. In werkelijkheid zijn de
Ugg-boots zeer ongeschikt voor sneeuw en ijs. Dat konden de vrouwen
ondertussen ook al zelf ondervinden: velen zijn (pijnlijk) gevallen.
Geen grip en niet waterbestendig De
rubberen zolen hebben hoegenaamd geen grip, en de schaapsvacht houdt je
wel warm maar niet droog. Vochtige schaapswol houdt ook de lucht vast.
Nuttig voor schapen, die daardoor niet afkoelen. Maar voor mensen heeft
het het omgekeerde effect: de laarzen houden de koude vast, waardoor je
snel onderkoeld raakt. Bovendien duurt het eeuwen om ze te drogen.
Niet voor gemaakt Vele
vrouwen reageren teleurgesteld. "Ze zien er zo warm en comfortabel uit,
waarom kan je ze niet dragen in de winter", klinkt het in de Daily
Mail. Simpel: omdat ze daar niet voor gemaakt zijn. De laarzen zijn een
product van een Australische firma, en gemaakt om 'winter' in Sydney of
Los Angeles te overbruggen... op het strand. Het moederbedrijf
adverteert de Uggs ook nooit als 'winterschoeisel'.
Blijven 'in' Fashionista's
bestempelen de schoenen al sinds jaar en dag als 'lelijk' en elk
seizoen wordt wel eens voorspeld dat ze 'definitief' uit zijn. Maar de
Uggs blijven, niet in het minst omdat celebs er altijd mee blijven
opduiken. Toch twee keer nadenken als je ermee door sneeuw wilt ploegen
dus!
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Topless badpak van Victoria's Secret schokt Amerikanen
Met de leuze 'de helft van de bikini, maar twee keer zo sexy' verkoopt
Victoria's Secret zijn nieuwste badpak. Op de plaats waar andere
kledingstukken je borsten bedekken, loopt één dun koordje,
vergelijkbaar met dat van een string.
De
monokini, het badpak waar stukken uit gesneden zijn, is ontzettend
populair bij fashionista's. De toplessvariant van Victoria's Secret
veroorzaakt heel wat ophef in Amerika omdat het zo bloot is. Een dun
koordje om je nek houdt het piepkleine broekje op zijn plaats, waardoor
vrouwen met dit kledingstuk nogal bloot zijn. Voor de preutsere dames
is er nog een noodtopje om het wat zediger te houden.
Topmodel Het
model Lindsay Ellingson staat alvast beeldig met dit topless badpak
(zij draagt het zonder bovenstukje), iets wat voor de gemiddelde vrouw
waarschijnlijk minder vanzelfsprekend is.
De gemiddelde vrouw verbrandt
jaarlijks 48.000 calorieën per jaar door te shoppen. Uit onderzoek
blijkt ook dat de helft dit vermoeiender vindt dan een bezoekje aan het
fitnesscentrum.
25 dagen Uit
een Brits onderzoek blijkt dat vrouwen tot 132 shoptrips per jaar
maken, dat is goed voor een totaal van 159 uur en 56 minuten van
wandelen aan een hoog tempo. Ook blijkt dat shoppers gemiddeld vijf
calorieën per minuut verbranden, wat een totaal van bijna 48.000
calorieën maakt per jaar. Dat is het equivalent van 25 dagen, als je
rekent dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 1.940 calorieën voor
vrouwen is. "Shoppen is de ideale manier om die extra kilootjes van de
feestdagen er af te werken. Nu met de solden hoeft dit zelfs geen
aanslag op je portefeuille te betekenen", aldus de onderzoekers.
Snel wandelen Het
onderzoek toonde aan dat vrouwen maandelijks gemiddeld 11 shoptrips
maken, bij twee daarvan gaan ze op zoek naar kledij, bij vijf ervan
kopen ze eten en bij de andere vier gaan ze naar de buurtwinkel. Twee
derde zegt dat ze het liefst niet slenteren maar snel door de winkel
gaan om het zo snel mogelijk af te werken. 70 procent voelt zich
volledig uitgeput na een shoptrip en zes op de tien zien het als een
goede vorm van lichaamsbeweging.
Sport De
gemiddelde Britse vrouw sport slechts vier keer per maand, het liefst
gaat ze naar het fitnesscentrum, zwembad of beoefent ze een teamsport.
De gemiddelde sessie duurt 52 minuten, wat betekent dat vrouwen slechts
drie en een half uur per maand sporten.
De Nederlandse modeontwerper Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd overleden. Vos wordt beschouwd als de keizer van de Nederlandse modeontwerpers.
Edgar Vos is op 78-jarige leeftijd in het Amerikaanse Broward General Medical Centre in Fort Lauderdale overleden aan de gevolgen van een hartaanval. Hij was op dat moment op vakantie met zijn partner.
Vos wordt beschouwd als de ultieme leider van de Nederlandse modescène. Hij was een van de eerste Nederlandse couturiers die succes kreeg in het buitenland. Hij stond garant voor prachtige, hoogstaande ontwerpen die vaak als tijdloos omschreven werden.
Vos heeft momenteel nog 15 winkels onder zijn naam, deze zouden blijven voortbestaan. De ontwerper was sinds zijn laatste collectie in 2000 niet erg actief meer in de modewereld. In 1994 ontving hij nog de Max Heijmans Ring, de grootste Nederlandse modeonderscheiding. (br.she)
Je kan je praktisch, maar lelijk figuurcorrigerend ondergoed in de
vuilbak gooien dankzij een sexy jurkje dat je het perfecte
zandloperfiguur geeft. En waaronder je dus meer verleidelijke lingerie
kan dragen.
Een
Britse winkelketen Asda veroorzaakt heisa in Groot-Brittannië met de
verkoop van een figuurcorrigerende jurk en rok. Daarin zitten panelen
die als een korset rond je heupen, taille en boezem zitten. Zo beloven
ze je vet te modelleren zodat je een perfect zandloperfiguur krijgt,
het werkt met dezelfde technologie waarvan figuurcorrigerend ondergoed
gemaakt wordt. De jurk en rok zouden je tot 3,5 centimeter slanker
maken aan de taille.
De
jurk geeft je de vormingen van Marilyin Monroe en kost 30 euro, je
betaalt ongeveer 20 euro voor de rok. De stukken zijn gemaakt van
polyester en heeft transparante stukken aan de schouders. 85 procent
van de Britse vrouwen kwam tussen de 1,4 en de 2,3 kilo bij door de
feestdagen, daarom hoopt de winkelketen dat de jurk nu een bestseller
zal worden. "Deze jurk zorgt er voor dat vrouwen niet moeten zwoegen in
de fitness om het perfecte figuur te krijgen", aldus
aankoopverantwoordelijke Fiona Lambert. Volgens Asda zijn de
vrouwelijke vormen en het zandloperfiguur terug in omdat dikkere
modellen een comeback maken. De jurk moedigt vrouwen aan hun vormen te
omarmen.
Psycholoog David
Holmes: "Rondingen en het zandloperfiguur zetten het mannelijke
hormoonsysteem in werking, ze spelen een grote rol in de wetten van de
aantrekkingskracht. Dit is de meest gezonde en vruchtbare lichaamsvorm,
het is een uiterlijk kenmerk dat een vrouw goed gezonde kinderen op de
wereld zal kunnen zetten, daarom is het universeel aantrekkelijk voor
mannen."
De modewereld is klaar voor verandering. En die verandering komt er in de vorm van dikkere modellen. Plus size vrouwen zouden binnenkort de pagina's van Vogue moeten opvrolijken. Niets nieuws, ware het niet dat het Duitse modeblad Brigitte nog een stapje verder gaat.
"Onze modellen zijn zo dun dat we ze via photoshop moeten dikker maken. Dat is onnatuurlijk en ontoelaatbaar. Vrouwen willen weten hoe een kledingstuk op hen zal staan, daarom kiezen we resoluut voor echte vrouwen", het zijn de woorden van Andreas Lebert, hoofdredacteur van het Duitse magazine Brigitte. Het tijdschrift zette Leberts woorden extra kracht bij door een oproep te plaatsen aan zijn lezeressen.
In een mum van tijd schreven ruim 20.000 vrouwen zich in. Alledaagse vrouwen met normale maten en veel voorkomende figuurfoutjes. Maar ook al is er wat buik of een vetrolletje te zien, gephotoshopt wordt er niet. "Het is niet de bedoeling dat deze vrouwen plots modellen worden. Ze stappen gewoon eventjes uit hun dagelijkse leven en tonen mode volgens hun persoonlijkheid. De vrouwen krijgen dezelfde som betaalt als professionele modellen", aldus Lebert.
Het resultaat mag er alvast zijn. Zo staat een zijden maatpak plots heel wat mooier op een vrouw met rondingen en wordt een rood jurkje een bijzonder modestatement dankzij een jongere vrouw met een klein buikje. (br.she)
Het eerste campagnebeeld van de
Versace Lente/Zomercampagne werd zonet de wereld ingestuurd. Model van
dienst is Georgia May Jagger, dochter van Mick Jagger.
Opgetogen Het wordt een roze zomer bij Versace. Jagger, gehuld in een fluoroze outfit, draagt een bedrukte mini-jurk met felle schoenen.
De
eigenlijke campagne loopt vanaf Februari. Bij Versace zijn ze alvast
opgetogen over de samenwerking met het model. "Ze is slim, mooi,
energiek en heeft een sterk karakter", aldus Donatella Versace.
"Daarenboven heeft ze natuurlijke sterallures. Ik vind haar geweldig,
ze is een echte Versace girl!".
De
17-jarige is hot op dit moment. Recent werd ze verkozen tot model van
het jaar in Engeland. Georgia is ook het gezicht van Hudson Jeans en
cosmeticamerk Rimmel. De Versace-campagne is haar eerste eerste
campagne voor een echt luxemerk.
Een dichtgevroren
gracht is meer dan een ideale schaats- of wandelpiste. Zaterdag werd
voor het eerst een catwalk op natuurijs georganiseerd. Plaats van
gebeuren: de Amsterdamse wateren.
Hoe
dun of dik de ijslaag ook was, de eerste modellen waagden het erop. Al
bibberend flaneerden de modellen in weinig warme vrouwelijke kleedjes
van het merk Stop Staring. De ijslaag bleek zelfs bestand tegen de
ultrasmalle stilletto's.
Eerste keer Het
Amerikaanse merk werd hiermee gelanceerd in Nederland. Nooit eerder
werd er volgens de organisatoren een modeshow gehouden op het natuurijs.
Jeans blijft een constante in de modewereld, toch ondergaat deze stof
heel wat veranderingen komend seizoen. We zetten de trends voor 2010
op een rijtje.
Jasje van Mango.
Jasjes Het
jeansjasje blijft in, maar ga niet op zoek naar een klassiek exemplaar.
Kies voor eentje met een moderne twist, een assymetrisch model of
opvallende kraag, liefst in een lichte tint. Dit combineert goed met
een strak jurkje en enkelaarsjes. Voor een chiquere look werkt een
denim blazer perfect. Je maakt het wat nonchalanter met een losse broek
en cool shirt.
Jurk bij asos.com.
Jurkjes Ook het jeanshemd
is terug, denk aan de grunge-exemplaren uit de jaren 90, maar dan
vrouwelijker. Je maakt dit vormeloze item wat sexyer met een zijden
bloesje eronder. Jeansjurkjes doen het ook goed deze lente. Kies voor
een los, frivool model of ga voor eentje dat veel weg heeft van een
baljurk, een bandeaumodel is een goede optie.
Hemd van Vila bij asos.com.
Broeken Wil
je scoren met een sexy outfit, ga dan voor de strakke denim body of
bustier met een lingerielook. Wat broeken betreft, blijft strak het
goed doen, durvers gaan voor een opvallend exemplaar met witte vlekken,
denk er dan wel aan om de rest heel eenvoudig te houden.
Tattoos zijn al langer trendy, het wordt zelfs mainstream nu grote
modehuizen als Chanel en Rodarte het op de catwalk presenteerden. Omdat
de modewereld echter zo vergankelijk is, brengt Chanel dé oplossing:
couture plaktattoos.
Kousenband De
tijd dat je een plaktattoo gratis bij een kauwgom of in een pakje chips
kreeg, is voorgoed voorbij. Voor een hip exemplaar van Chanel moet je
maar liefst 50 euro neertellen. Hun ontwerpen zijn dan ook modieus
verantwoord: het is een kousenband die je op je been moet aanbrengen,
net zoals die te zien waren op de catwalk van de lente/zomercollectie
2010. Je kunt ze kopen in de boetieks van Chanel. We betwijfelen
momenteel wel of het een wijdverspreide trend zal worden: 50 euro is
veel geld voor iets dat na één keer wassen verdwenen is.
De Franse winkelketen 1.2.3. lanceert in februari een beperkte
bruidscollectie. Op deze manier kunnen vrouwen op hun grote dag stralen
in een trendy outfit die geen fortuinen kostte.
Trendy en klassiek De
bruidscollectie bestaat uit negen, witte jurken. Er zitten traditionele
modellen tussen, maar ook meer trendy exemplaren, dat meldt weekend.be.
Ze ogen erg chique. Voor elke vrouw is er wat wils met bandeaujurken,
maar ook schouderbandjes. De keten dacht ook aan accessoires met
hoofdjuwelen, een stola en een jasje. Het beste nieuws moet nog komen,
de prijzen startten vanaf 195 euro en je bent maximum 445 euro kwijt.
Deze tijdelijke test start in februari. Als dit een succes blijkt te
zijn, zal de keten een permanente bruidscollectie lanceren.
Antirimpel-beha en hydraterende onderbroekjes worden lingerietrend van 2010
Antirimpel-beha en hydraterende onderbroekjes worden lingerietrend van 2010
De 'Smart Memory Bra' is van Sloveense makelij en laat het decolleté groeien met de lichaamstemperatuur
Beha's die opzwellen en verkleinen naargelang de
lichaamstemperatuur, en die uw decolleté rimpelvrij houden. Dat zijn
slechts enkele voorbeelden van wat de nieuwe lingeriebeurs in Parijs in
petto heeft, melden de organisatoren.
De anti-rimpel bustehouder is een Nederlands ontwerp van 'Decollete'
dat ervoor zou zorgen dat rimpels verdwijnen tijdens het slapen. Het
gaat om een cuploze beha die je 's nachts draagt en die de borsten uit
elkaar duwt om bestaande rimpels te glad te strijken en nieuwe te
voorkomen.
Schuimvulling Een
Sloveense ontwerpster bedacht daarnaast het geniale plan om de cups van
een bh op te vullen met een speciale schuimvulling die uitzet naarmate
de lichaamstemperatuur stijgt. Bedoeling hiervan is dat de borsten
extra groot lijken als de vrouw zich inspant of wanneer ze het warm
krijgt tijdens het flirten. Het gaat om het zogenaamde 'memory foam',
waarvan de technologie toebehoort aan niemand minder dan de Amerikaanse
Nasa sinds de jaren '60.
'Milkshake' Ook
stelt de lingeriebeurs de Franse lingerielijn 'Milkshake' voor. Het
gaat om lingerie in een speciale stof gemaakt uit melkproteïnen die
tien aminozuren bevatten. Deze samenstelling zou zorgen voor een enorme
hydratatie van de huid. Fashion manager van de beurs, Sophie Morin is
in elk geval enthousiast: "De stof is zo zacht als satijn", getuigt ze.
500 merken De
lingeriebeurs in Parijs gaat door van 23-35 januari. Zo'n 20.000
lingeriesetjes uit meer dan 100 landen zullen worden tentoongesteld, in
totaal gaat het om meer dan 500 merken.
In plaats van ze uit te delen aan minderbedeelden, vernietigt H&M
zijn onverkochte kledij, om zo te verzekeren dat niemand deze nog kan
dragen of doorverkopen. Dit roept heel wat vragen op bij critici, zij
vinden dit namelijk niet ecologisch verantwoord.
Geen uitverkoop De
New York Times ontdekte dat grote ketens als H&M en het Amerikaanse
Wal-Mart onverkochte kledij simpelweg vernietigen om dan weg te
smijten. Kleinere winkels lossen dit probleem op door een uitverkoop te
houden of naar speciale outletwinkels te sturen, dat meldt
Styletoday.nl. Omdat de kledij van H&M al zo goedkoop is, doen zij
dit echter niet.
Vernietigen Omdat de ketens
er zeker van willen zijn dat de stukken die ze weggooien niet
doorverkocht worden, vernietigen ze perfect draagbare dingen. Ze doen
dit door middel van machines die gaten maken of ze halen zolen uit
schoenen. De New York Times ontdekte dit door in de vuilbakken van een
H&M-filiaal in New York te snuffelen, daar ontdekten ze verknipte
jassen of exemplaren waar de mouwen van geknipt waren. De Amerikaanse
Wal-Mart zou zelfs personeel hebben ingehuurd die de kledij ergens
dumpte.
Immoreel Critici vindend it echter
immoreel is, H&M zou bijvoorbeeld de afdankertjes kunnen doneren
aan minderbedeelden. Een woordvoerder van Wal-Mart verdedigde zich door
te zeggen dat ze normaal niet-verkochte artikelen doneren aan goede
doelen en dat ze de situatie zullen uitspitten. Modeketen H&M
weigerde commentaar te geven op het artikel in de Times, wel meldt de
keten initiatieven te hebben genomen om hun papierberg te verkleinen.
De actrice Emma Watson, bekend door haar rol van Hermelien in Harry
Potter, poseert voor de nieuwste zomercampagne van Burberry samen met
haar 17-jaar oude broer en drie andere mannelijke modellen.
Klassieke schoonheid Christopher
Bailey van Burberry: "Deze campagne viert de tijdloosheid van Burberry.
We werken weer met Emma omdat ze een klassieke schoonheid is en
bovendien ontzettend getalenteerd. Ze oogt glamoureus en tegelijkertijd
sexy. Dat zit duidelijk in de familie, daarom hebben we haar broer er
hebben bij gevraagd." Voor de shoot showt ze de klassieke trenchcoats,
kenmerkend voor de stijl van het merk, maar ze poseert ook schitterend
met accessoires. Mario Testino was fotograaf van dienst.
Zwarte kledij is
voor vrouwen een veilige optie omdat het je figuur flatteert en bij
elke gelegenheid past. Volgens experts echter benadrukt het rimpels en
donkere kringen rond je ogen.
Rimpels benadrukt
Slechts
één vrouw op vijf heeft de juiste teint om goed met zwart te staan.
Deze veilige kleur flatteert degenen met een warme huidskleur, met als
basis geel, oranje of goud, niet. Het neemt hun gezonde gloed weg en
geeft hen een vermoeider uiterlijk. Mensen met een bleke huid creëren
met deze kleur een koele, dramatische look, wat hen goed staat. Zwarte
kledij benadrukt namelijk de donkere lijnen onder de kin, schaduwen
rond de ogen en rimpels in het gezicht, aldus de Britse
kleurenconsulent Standish. Hoe ouder je dus bent, hoe groter het
effect. Ze raadt daarom aan deze kleur niet dicht bij je gezicht te
dragen.
Je kan echter met een
eenvoudige test zien of zwart je flatteert of niet. Hou de kleur tegen
je gezicht en bestudeer jezelf in de spiegel. Kijk naar donkere lijnen
onder de kin, schaduwen rond de ogen of lijntjes in het gezicht die
benadrukt worden. Als je dit niet ziet, dan kun je waarschijnlijk zwart
dragen en er goed uitzien. In het andere geval, moet je jezelf een
kleurrijke garderobe aanschaffen.
De
kleurenconsulente raadt deze vrouwen aan geen donkere sjaals, hoeden,
coltruien of jassen met een hoge kraag te dragen, omdat deze zeker de
verouderingskenmerken van het gezicht benadrukken. Je kunt het effect
wel temperen met wat kleur rond je nek, dit doe je met een sjaal,
juwelen of een diepe decolleté. Standish: "De meerderheid van de
vrouwen ziet er niet jong en gezond uit met zwart in de buurt van hun
gezicht. Ook hun huidskleur zal er veel ouder uit zien. Het effect kan
zelfs zo groot zijn dat vrouwen zich vermoeid, ongemakkelijk en
introvert erdoor voelen. Je kan natuurlijk wel een zwarte broek of rok
dragen om je heupen optisch slanker te maken, maar combineer dit dan
zeker met een gekleurd topje. Veel vrouwen hebben een zwart jurkje in
de kast liggen dat ze dragen bij feestelijke gelegenheden, zorg er dan
wel voor dat dit wat kleur heeft aan de bovenkant."
Pantoffels hebben lang het imago gehad wel je voeten warm te houden,
maar duf en oubollig te zijn. Volgens mode-experts zijn ze nu echter
trendy.
Trendy Pantoffels
zijn een belangrijk modeaccessoire geworden dat je persoonlijkheid
weerspiegelt en je loungekledij nieuw leven inblaast, maar houden ook
je voeten warm. De keuze is tegenwoordig zo groot dat het moeilijk
kiezen is. Ga je voor vilt, fleece of schapenvel of kies je voor
gezellig of hip? Ook moet je een beslissing maken over de details, kies
je voor pompons, strikjes, bloemetjes of veertjes? We geven een
selectie van de meest trendy slippers:
Traditioneel Klassieke
vrouwen kiezen best voor een traditionele, maar stijlvolle pantoffel,
waarmee je ook de deur kunt gaan openen. Trendy exemplaren zijn van wol
gemaakt, liefst met een kabelmotief.
Laarsjes Pantoffellaarsjes
komen ook in alle soorten en maten, je hebt ze in kunststof maar ook in
schapenvel. Ze zijn de ultieme vorm van luxe, want ze houden ook je
enkels warm, wat geen overbodige luxe is tijdens deze koude winter.
Sokken Tegenwoordig
heb je ook een combinatie van een sok en een pantoffel. Dit is
makkelijk omdat je ze niet hoeft uit te trekken in de zetel en je ze zo
dus niet overal kunt kwijt raken.
365 dagen lang één en dezelfde jurk dragen, wie doet dat nu? Sheena
Matheiken zo blijkt, in een project genaamd 'The Uniform Project'. Elke
dag draagt ze de jurk (7 identieke jurken eigenlijk, een voor elke dag
van de week) op een andere manier. Met kniekousen, een hoed of
harempants, bijvoorbeeld. De accessoires zijn altijd vintage,
tweedehands of met de hand gemaakt.
Goed doel Matheiken
doet dat niet zomaar: met haar blog probeert ze geld in de zamelen voor
de Akanksha Foundation, dat zich inzet voor kansarme kinderen in India.
Op dag 248 (3 januari) heeft ze al ruim 51.000 dollar ingezameld, goed
om 143 kinderen een jaar lang naar school te sturen. Wie wil, kan ook
accessoires (en inspiratie) schenken aan de modieuze weldoenster.
Multifunctioneel Het
project is gestart op 1 mei 2009, in samenwerking met de bevriende
ontwerpster, Elisa Starbuck. De jurk is zo ontworpen dat hij gewoon,
omgekeerd en geopend kan gedragen worden. Hij werd gemaakt in een
zwart, duurzaam katoen, zodat het zowel draagbaar is in de zomer
(luchtig) als gemakkelijk te dragen is met laagjes in de winter, en
werd voorzien van diepe verstopte zakken zodat een handtas niet nodig
is.
Uniformscholen De titel van het project,
'The Uniform Project', verwijst naar de uniformen die Indiase
schoolkinderen moeten dragen. Matheiken werd geboren en geschoold in
India, en herinnert zich nog levendig hoe de uniformen door elk kind
een beeje werden gepersonaliseerd. De ene rolde de mouwen op, de andere
combineerde met een bepaald paar schoenen of een kapsel.
eBay De
accessoires worden aangekocht op eBay en Etsy, in vintagewinkels of op
vlooienmarkten in New York. Ontwerpers en vriendenn van Matheiken
werken mee aan haar 'look of the day' en helpen haar originele stukken
te maken.
1 op 2 vrouwen verzwijgt de werkelijke kost van een nieuw kledingstuk
voor haar partner. Steeds vaker wordt kleding in de kast verstopt. Niks
nieuws eigenlijk, ware het niet dat de crisis dit gedrag doet toenemen.
Eén en ander blijkt uit een rondvraag door Marie Claire Magazine.
Verbergen Bang
om de centjes teveel uit te geven, verzwijgt de helft van alle
ondervraagde dames hoeveel centen er daadwerkelijk aan shoppingtrips
opgingen. Veertig procent beweert kleding of beautyspullen te kopen die
verborgen worden voor de partner. 80 procent van alle nieuwe kleding,
schoenen en handtassen verdwijnen zo stiekem in de kast.
Crisis Aan
de rondvraag werkten 1.500 vrouwen tussen 20 en 40 jaar mee. Volgens de
hoofdredactrice van Marie Claire magazine, neemt het gedrag door de
crisis toe. "Terwijl het vroeger een occasioneel paar schoenen betrof,
verbergen meer vrouwen nu regelmatig meer aankopen".
Belangrijk nieuws voor schoenfabrikanten: de Sunday Telegraph heeft
ontdekt dat vrouwen steeds grotere voeten krijgen. Waar tot voor kort
in Engeland een maatje 5 (onze 37/38) de norm was, worden nu maat 6
(38/39) 17 procent en maat 9 (onze 40) zelfs 23 procent vaker gevraagd.
Maat tien Dat
bleek uit onderzoek bij een van Londens grootste warenhuizen,
Debenhams, waar men nu zelfs overweegt om naast hun maat 9, momenteel
de grootst beschikbare maat, ook damesschoenen in maat 10 te gaan
verkopen.
Steviger Een woordvoerder van de
winkelketen zei dat "grotere schoenen ook steeds steviger moeten worden
omdat ze meer gewicht en druk moeten weerstaan".
Eetgewoonten en levensstijl De
voorzitter van het Britse chiropodische genootschap bevestigde dat "de
voorbije 13 jaar de gevraagde schoenmaten drastisch zijn veranderd.
Tot
voor kort kon je moeilijk een maat 6 vinden, nu is dat de norm. Dat
maakt deel uit van een evolutie waarbij mensen groter en zwaarder
worden als gevolg van veranderende eetgewoonten en lifestyle. We zien
een soortgelijke trend trouwens ook bij mannen".
Gevolg obesitasepidemie Volgens
medische kringen hebben we ook hier te maken met een gevolg van de
obesitasepidemie, omdat het eten van junkfood tijdens de puberteit het
groeihormoon stimuleert, ook bij de voeten dus.
Doe-het-zelfmode met een twist: de jurk is er maar de kleuren mag je zelf bepalen en ook zelf aanbrengen. Het idee komt van de Nederlandse ontwerper Berber Soepboer in samenwerking met Michiel Schuurman, zo schrijft Weekend Knack op haar website.
De jurk is een retromodel met bolletjes in verschillende groottes die je zelf kan inkleuren met stiften. Voor 250 euro is de jurk de jouwe. Snel zijn is de boodschap, want van de jurk werden in totaal maar 50 exemplaren gemaakt, in vier verschillende maten. Bestellen kan op www.michielschuurman.be.