Er zijn supersolden op komst.
Winkeliers zouden al op 3 januari, de eerste dag van de solden, van
start gaan met kortingen van gemiddeld 40 procent, die naar het einde
toe kunnen oplopen tot 70 of 80 procent. Bovendien ligt er 10 procent
meer in de rekken en zijn vooral duurdere artikels in voorraad. Dat
blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen
(NSZ).
Crisis Uit
de enquête blijkt dat de economische crisis duidelijk voelbaar is.
"Normaal hangt er net voor de wintersolden nog zo'n 35 procent in de
rekken. Dit jaar is dit zo'n 10 procent meer. Het zijn vooral de
duurdere producten die tot nu toe niet over de toonbank zijn gegaan,
zoals laarzen, setjes lingerie, merkkledij, ..." De hoofdreden van de
tegenvallende verkoop is de economische en financiële crisis.
Goedkopere producten Handelaars
zeggen dat ze intussen meer basisstukken, die minder modegevoelig zijn,
en goedkopere producten besteld hebben. Op de vraag wat de klanten de
voorbij periode vooral gekocht hebben antwoorden de handelaars dat twee
derde de duurdere stukken liet liggen. Een op de drie koos resoluut
voor goedkopere producten. De meeste handelaars (52 pct) verwachten dat
de solden hetzelfde succes hebben als vorig jaar. Eén op de vier (23
pct) meent het beter te doen, vooral omdat ze nog heel wat dure stukken
in voorraad hebben. Eén op de vier (25 pct) is pessimistisch en meent
dat de negatieve spiraal zich zal doorzetten tijdens de solden.
Druk weekend Winkeliers
verwachten heel veel van het eerste soldenweekend. De wintersolden
beginnen altijd op 3 januari, maar die dag valt dit jaar op een
zaterdag. "Omdat de meeste klanten thuis zijn is dit een topdag. Ook op
zondag 4 januari zullen heel wat winkels open zijn. Verwacht wordt dat
de handelaars veel zullen verkopen tijdens het eerste weekend", zo
luidt het.
"Geen megakortingen" Luc Ardies
van Unizo nuanceert de cijfers van het NSZ. "Ik verwacht niet dat de
gewone zelfstandige meteen met zware kortingen uitpakt. Voor hem is de
marge het belangrijkst. Bovendien mikt hij op kwaliteit en kan hij niet
zomaar met megakortingen uitpakken tegenover zijn vaste klanten. Pas
helemaal op het einde pakt hij uit met ronde prijzen voor een beperkt
assortiment. De grote ketens, die mikken op hoge rotatie, geven wel die
superkortingen." (br.hln)
Bekende designer
Donna Karan beloofde geen bont meer in haar collecties te verwerken.
Dit kwam na twee jaar volhardend protest van dierenrechtenorganisatie
PETA.
Bunny butcher De
New Yorkse ontwerpster is al lang het doelwit van PETA, op elke
catwalkshows van Donna Karan was de dierenrechtenorganisatie aanwezig
en PETA versierde zelfs heel New York versierd met anti-Karan posters.
Vorige week nog startte de organisatie een website waarop de
ontwerpster de 'bunny butcher' genoemd werd. Dit heeft duidelijk effect
gehad, want de ontwerpster beloofde deze week te stoppen met bont te
gebruiken in haar ontwerpen. "In onze collecties voor 2009 zit geen
bont en we hebben ook geen plannen om in de toekomst nog met dit
materiaal te werken", aldus Donna Karan.
Armani Vicepresident
van PETA Dan Mathews: "Dit is een grote overwinning voor de dieren, die
systematisch vermoord worden om hun pels. Nu we Donna Karan met rust
laten, kunnen we ons concentreren op andere doelwitten als Armani."
(br.hln)
Fashionista's
leven en reizen graag in stijl. Dat weten modemerken ook en dus openen
ze hotels die hun levensstijl uitstralen. Cavalli deed het al, en nu
volgt Moschino. Het merk zal in 2009 een eigen hotel openen in een oud,
neoklassiek treinstation in Milaan, het modemekka van Europa. "Maison
Moschino" zal 54 kamers tellen.
Het
interieur wordt ontworpen door Moschino's eigen creatief directeur
Rossella Jardini en haar team. Het sprookjesachtige thema zal de rode
draad zijn die de 54 kamers verbindt. De stijl wordt nu al omschreven
als 'de gewone wereld geschilderd door een surrealitische borstel'.
Op de vierde verdieping van het hotel zal een restaurant, spa, fitness en de tuin te vinden zijn. (br.hln)
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
Hilfiger na 3 jaar terug welkom op NY Fashion Week
tommy
Tommy Hilfiger zal voor het eerst in ruim 3 jaar terug een
modeshow houden tijdens de New York Fashion Week in februari. De
modeontwerper neemt er de plaats in van Vera Wang, die eerder afzegde.
Hilfigers besluit druist in tegen bijna alle andere grote designers,
die eerder besloten geen modeshow te geven tijdens NY Fashion Week
omwille van de economische crisis. Een show op NY Fashion Week kost
gemiddeld 100.000 dollar. Tommy Hilfiger zal op 19 Februari om 10 uur
zijn collectie aan het grote publiek voorstellen (br.She)
In plaats van te kiezen voor een dure catwalkshow heeft Alices Temperley London besloten de herfst/winter-collectie 09/10 op een andere manier aan het publiek te presenteren. De kleding zal namelijk in New York, Parijs en Londen getoond worden door middel van enorme videoschermen.
Net als Viktor en Rolf pakt het Engelse modehuis uit met een grote productie gemaakt door een internationaal team van filmregisseurs, fotografen en videomakers.
Lars von Bennigsen, CEO Temperley London vertelt: op deze manier bereiken we niet alleen een groter en internationaal publiek, maar sparen we tegelijkertijd het milieu en bieden we de economische crisis het hoofd.
De online catwalkshow van Temperley London zal in de verschillende modesteden getoond worden aan inkopers en de pers en zal op 18 februari tijdens de New York fashionweek voor het eerst te zien zijn.
Zin in een nieuwe
look? Investeer in een pruik. De tijd dat enkel oudere dames of
chemotherapie-patiënten ze dragen, is binnenkort voorbij. Pruiken zijn
aan een ware revival bezig. Dat staat te lezen op de Britse Timesonline.
Fan Hippe
jongeren ontdekken de haarstukjes. Zo geeft de Britse Pixie Geldof toe
dat ze steeds meer een pruik draagt en het 'meer plezier en vertrouwen'
schenkt. Ze beweert dat ook haar vrienden een ander exemplaar opzetten,
telkens ze uitgaan.
Eastenders actrice Kara Tointon is een
andere fan. Toen ze onlangs werd gespot op een avondje uit, droeg ze
een glanzend zwarte bob. Ze geeft tot dat deze nep was. "Ik heb er
zeven thuis," vertelt ze. "Ik heb echt een hekel aan mijn eigen haar,
dus dit is prima voor een verandering."
Nieuwe extensions Tegenwoordig
lijken ze zo echt, dat je het verschil nauwelijks merkt. Het
pruikenconcept lijkt slechts een klein stapje verwijderd van de
haarextensions. Zo beweert de Amerikaanse fashionbijbel 'Women's Wear
Daily' dat pruiken klaar staan om de haarverlengingen over te nemen.
Accessoire Dat
zou best kunnen. Wie naar catwalks en andere internationale
mode-advertentiecampagnes kijkt, merkt dat haren een onderdeel zijn van
een merk. Waar zou YSL staan zonder de scherpe zwarte bobs? Haren
lijken een aanpasbaar accessoire, net als handtassen en schoenen. Met
een pruik is dat nu eenmaal makkelijker.
Celebs Volgens
haarstylist Wendy Iles, die werkt voor Chanel en bekende celebs, zijn
pruiken een essentieel onderdeel van haar werk de afgelopen vijf jaar.
Ze denkt dat vrouwen er nu meer voor open staan omdat celebs steeds
meer van haarsnit veranderen. Met een pruik kan je makkelijker
verschillende facetten van je persoonlijkheid onderstrepen. En het is
een pak gezonder dan de haarextensions.
Imagoprobleem Er
is maar één probleem: al jaren kampt de pruik met een imagoprobleem. De
huidige generatie haarstukjes zouden daar verandering in moeten
brengen. Tegenwoordig ogen deze uiterst natuurlijk en worden ze ook met
grote precisie gemaakt van dik, glanzend en gezond haar. (br.Nina)
Ondanks de
economisch moeilijke tijden bezuinigen Nederlandse vrouwen niet op hun
uiterlijk tijdens de feestdagen. Dit blijkt uit Nederlands onderzoek.
Niet zonder mascara
74
procent van de ondervraagde vrouwen zegt met kerst op haar best te
willen verschijnen. Hoewel bijna de helft de feestdagen met het gezin
viert, willen vrouwen er extra goed uitzien, meldt nu.nl. 26 procent
van hen zegt niet zonder mascara te kunnen tijdens deze feestelijke
periode. 20 procent vindt parfum onontbeerlijk.
Langer in badkamer
De
meeste vrouwen geven zich tijdens feestdagen gemiddeld 7,7 voor haar
uiterlijk, op een gewone dag is dat slechts een 6,9. Ook wel logisch
want vrouwen besteden tijdens de kerstdagen veel meer tijd aan hun
outfit en make-up. We brengen dan gemiddeld 17 minuten door in de
badkamer, op een gewone dag is dat slechts 11 minuten. (br.nina)
Barbie was altijd
al een modepopje, maar nu zijn ontwerpers ook bereid om kledij te
ontwerpen voor 's werelds meest bekende pop. Schoenenontwerper
Christian Louboutin bijvoorbeeld, haalt er zijn neus niet voor op.
"Ik
ontwerp goede schoenen voor Barbie omdat élk meisje goede schoenen zou
moeten dragen", verdedigt de ontwerper zich. En schoorvoetend geeft hij
toe dat hij Barbie altijd al leuk gevonden heeft.
De pumps
worden ontworpen in het bekende Barbieroze en elke model in de
Mattel-modeshow op de modeweek in New York zal ze dragen. Of er één
schoen, of verschillende worden ontworpen, is nog niet duidelijk.
Te
zien aan de vorige collectie roze schoenen die hij ontwierp, mag Barbie
(en de modellen) al beginnen oefenen om te lopen zonder vallen. (br.hln)
Corrigerend ondergoed voor vrouwen was al langer op de markt, en
bovendien ook een grote hit sinds het werd opgevoerd in de populaire
sitcom 'Sex and the City'. Maar nu kunnen ook mannen hun probleemzones
verbergen.
Het Australische bedrijf Equmen brengt de eerste corrigerende hemden
en slips voor mannen op de markt. Het ondergoed zorgt niet alleen voor
een betere houding en bloedcirculatie maar het helpt ook de
probleemzones te verdoezelen. (br.She)
Nog steeds op zoek naar een gepaste feestoutift? Dan bieden de celebrities misschien wel soelaas. Zij zijn namelijk al een tijdje verknocht aan de gouden jurk.
Goud is hip deze periode. Gouden make-up, juwelen, en accessoires stelen de show in de winkeletalages. Waarom zouden we eens niet een stapje verdergaan en ons volledig hullen in gouden kledij. De celebrities zijn alvast verzot op de nieuwste trend. (br.She)
Dr. Martens schoenen zijn weer helemaal hip en trendy. De parodie
op de oude legerlaarzen is al een echte hit bij celebrities.
Hoogdringend tijd dus om die boots vanonder het stof te halen!
Topmodellen en wereldsterren Agyness Deyn, Irina Lazareanu, Jaimie
Winstone en Pixie Geldof zweren de afgelopen weken bij hun Dr. Martens.
Ze droegen ze al onder hun leggings, minirokjes en skinny jeans.
Inspiratie te over voor ons dus, om onze eigen hippe outfit te creëren
met oude boots! (br.She)
Dolce &Gabbana, het Italiaanse
modehuis, is volop bezig met het ontwikkelen van een make-up lijn. Na
de succesvolle parfums, wordt vanaf januari 2009 make-up aangeboden.
Hiervoor
werd een beroep gedaan op make-up artiest Pat McGrath, tevens
verantwoordelijk voor de opmaak van de modellen bij de shows. De
geruchten gaan de ronde dat een Hollywoodster het gezicht zal worden
van de collectie. Jessica Alba werd daarbij genoemd, omdat zij
tegenwoordig vaak in een creatie van het ontwerpersduo te zien is.
(br.nina)
Designkapsels
hoeven niet duur of lastig te zijn. Dat schrijft elle.nl op haar
website. Hoezo niet? Deze drie kapsels gezien bij drie mode-ontwerpers
zijn zélf te doen in 6 tot 8 (gemakkelijke) stappen. Een origineel én
goedkoop kapsel: wie wil dat niet?
Zo ga je aan de slag! Let wel: enkel voor vrouwen met (half) lang haar!
Nina Ricci-kapsel: 1) Leg je natte haar in middenscheiding 2) Blaas het met de haardroger naar de zijkanten van je hoofd 3) Maak krullen in het haar dat onder je oren komt 4) Borstel deze uit 5) Maak twee losse staarten ter hoogte van je oor 6) Vlecht elke staart losjes over de helft van de streng 7) Maak de strengen vast met een gepast elastiekje 8) Wrijf met je handen over de vlechten om een losser effect te krijgen
Alberta ferreti-kapsel 1) Breng een bol mousse (grootte van een sinaasappel) aan op je handdoekdroge, pas gewassen haar 2) Blaas het ondersteboven droog op de warmste stand, zo creëer je volume. 3) Maak een nonchalante zijscheiding 4)
Gebruik een stijltang om je haar heel stijl te maken. Vertrek niet te
dicht bij je hoofdhuid, en stop een 4-tal centimeter voor je haarpuntjes 5) Doe hetzelfde voor je froufrou die je vastzet met een klein speldje 6) Werk af met haarlak wil je het effect lang behouden
Roberto Cavalli-kapsel: 1) Verdeel wax over je handdoekdroge, pas gewassen haar 2) Droog je haar met de haardroger, en strijk er losjes je (propere!) handen door 3) Maak een diagonale scheiding in je haar 4) Verdeel je haar in plukken. Die naast de scheiding krijgen een grove krul met je krultang 5) Zet de eindjes vast op je achterhoofd met speldjes 6) Trek wat plukjes los achter je oor 7) Werk af met een glansspray (br.nina)
Dat de zomermode
nogal kort kan uitvallen, is weinig nieuws. Maar in de zomercollectie
van Mango dook wel een héél korte 'short' op: de maxi-onderbroek. In
saai wit en saai katoen wordt de onderbroek gecombineerd met een
opvallend topje in een drukje print of met veel ruches (zie foto's
boven).
Om
de aandacht af te leiden of omdat je kont het meest tot zijn recht komt
in een eenvoudig stukje stof? Benieuwd of rondlopen in je onderbroek
ook voor volwassenen een trend wordt...
Flatterende jurkjes Wie
verlegen is over haar billen, hoeft echter niet te panikeren. In de
collectie is er namelijk één constante: alle stoffen zijn soepel en
vloeiend, en fladderen rond het lichaam. Geen strakke pakjes, maar
losse, comfortabele en sexy jurkjes en rokjes die tegelijk ook een
beetje buik of billen kunnen camoufleren. Hoera!
Tovertuin Voor
de collectie liet Mango zich naar eigen zeggen inspireren op de natuur
en moderne landschappen met een touch van Japanse prints en bloemen. De
collectie werd dan ook 'De betoverde tuin' gedoopt, wat gezien de
bloemenprints wel begrijpelijk is.
Vrolijk, en toch Het
kleurenpalet is vrolijk, maar niet te fel, alsof de ontwerpers de
beperking van de crisis al voelden. Toch is de vraag of het oranje,
geel en blauw wel zullen aanslaan in moeilijke tijden. Alsof ze de bui
al voelden hangen, zijn er ook opvallend veel kledingsstukken in
lichtgrijs, toch niet echt een zomerse kleur.
Nonchalant elegant De
meeste jurkjes geven een gedrappeerde indruk door een slim gebruik van
frons, waardoor ze tegelijk nonchalance én elegantie uitstralen.
Stoffen als zijde en chiffon versterken die indruk en voegen er zelfs
wat zorgeloosheid aan toe. Jurkjes tot boven de knie blijven de norm,
al zijn er ook (weer) maxi-jurken en losse shorts. Je draagt met het
schoenen met een dikke zool, een open teen en een redelijk hoge hak.
Mannen Ook
voor de mannen is het nonchalante elegantie troef. Een bermuda short of
een strakke witte of lichtblauwe broek met t-shirt, vest én kunstig
geknoopt sjaaltje. Wordt het dan de zomer van de terugkeer van de
maxi-slip én de metroseksueel? (br.Nina)
Valse wimpers krijgen een volledig nieuwe dimensie dankzij de
creaties van Shu Uemura. Wimpers met een kantmotief, extralange
exemplaren van 15 centimeter bezet met gouden parels,
paperclipmodellen, je kan het zo gek niet bedenken of Shu Uemura
heeft het reeds op zijn creatielijst staan.
Om de collectie steeds up to date te houden met de laatste trends
riep het productieteam van Shu Uemura de hulp in van het ontwerpduo
Viktor & Rolf om een collectie valse wimpers te ontwerpen. De twee
zetten hun meest creatieve, extravagante voetje voor en kwamen met 3
vernieuwende setjes op de proppen.
De wimpers zijn misschien niet meteen draagbaar op een doordeweekse
avond, maar opvallen zal je zeker. Voor 97 heb je al een echte Viktor
& Rolf aan je ogen hangen.
Trinny & Susannah, het beroemde stijlduo, gaan na hun
veelbesproken tv-programma's nog een stapje verder om vrouwen te helpen
bij het creëren van de ideale look. Samen met de figuurcorrigerende
ondergoedproducent Cette ontwikkelden ze een volledige set 'Magic
Knickers'.
Te dikke billen, een hangende poep, een blubberig buikje, het kan
allemaal verdoezelt worden met de juiste middelen. Omdat geen enkele
vrouw perfect is creëerden Trinny & Susannah verschillende
figuurcorrigerende onderbroeken en rokjes.
De lijn is alvast weergaloos succesvol in Groot-Brittannië, en nu
kunnen ook Belgische vrouwen genieten van de voordelen van de
figuurcorrigerende ondergoedcollectie.
De sterkte van het flamboyante duo Trinny & Susannah is
ontegensprekelijk hun neus voor vrouwelijke schoonheid en elegantie. De
modegoeroes weten als geen ander dat een fantastisch uiterlijk niets te
maken heeft met perfecte maten, maar alles met zelfkennis.
Hun boodschap is duidelijk: vergeet je maat en ontdek je ware
lichaamsvorm. Door de mooie lichaamsdelen te accentueren en de
oneffenheden weg te werken wordt een sterk en evenwichtig totaalbeeld
gecreëerd.(br.she)
Marilyn Monroe is
nog steeds, 48 jaar na haar dood, een stijlicoon. Deze beroemde actrice
krijgt binnenkort haar eigen kledinglijn, ontworpen door Victor
Carranza.
Stijl Fashionista's
kunnen jaren na haar dood van het fijne modegevoel van Marilyn Monroe
genieten. De Amerikaanse collectie krijgt de naam House of Monroe en
ligt volledig in de stijl van wat de zelf actrice droeg, meldt nu.nl.
Marilyn Monroe doeg tijdens haar leven al verschillende jurken van
Victor Carranza, dus hij voelt perfect haar stijl aan.
Ook basics Deze
lijn zal een unicum zijn, want het mag als enige de afbeelding van
Marilyn gebruiken. Daarnaast zal ook een trendy collectie verkocht
worden die uit basics als t-shirts en jeans zal bestaan. Deze krijgt de
echte naam van Monroe, Norma Jeane.
Waar en wanneer de lijn te koop zal zijn, is nog onbekend. (br.Nina)
Mannen vallen op
lange, golvende lokken. Recent onderzoek van Philips toont aan dat
golvend, lang haar het meest sexy blijft voor een vrouw. Die
vrouwelijke look scoort bij 43 % van alle mannen.
Favorieten Op
de tweede plaats opteren jongens voor steile, lange lokken à la
Jennifer Aniston. De klassieke bob eindigt op de derde plaats. Een kort
kapje à la Victoria Beckham eindigt pas op de vijfde plaats,
voorafgegegaan door een halflang, steil kapsel als Gwyneth Paltrow.
Uren werk Mannen
kiezen nog steeds voor de traditionele, stereotype kapsels. Reden is
dat lang haar al eeuwenoud sterk gelinkt is aan vrouwelijkheid.
"Jongens kiezen voor natuurlijk ogende kapsels", vertelt opdrachtgever
Karen Moore van Philips 'hair appliances'. "Wat ze daarbij vergeten, is
dat weinig vrouwen gezegend zijn met dikke, lange, golvende haren. Vaak
is ettelijke tijd nodig om deze favoriete look te creëren. En dit
terwijl een derde van de ondervraagde mannen, niet te vinden is voor
perfect gestyled haar".
Glans Glanzend
haar is bij 72 % belangrijk. Vrouwen steunen daarbij op de innoverende
hulp van haardrogers, gladmakers en steiltangen. "Met de nieuwste
producten is dit inderdaad makkelijker te bereiken", aldus Moore. "Het
bespaart de dames uren werk en mannen uren wachten". Belangrijke
randbemerking: teveel styling is uit den boze, 79 % van jongens wil
door de lokken van hun liefste blijven woelen. Allicht is dat de reden
waarom een opgestoken kapsel niet tot het favorietenlijstje hoort.
Doorgronden Jongens
letten wel degelijk op de haarsnit. 80 procent probeert een vrouw te
doorgronden door naar haar kapsel te kijken. Slechts 18 procent geeft
toe niet of nauwelijks naar een nieuwe haarsnit bij een meisje te
kijken. Ligt haar kapsel anders, durft slechts een vierde van alle
ondervraagden een eerlijke opinie te geven. (br.hln)
Trendy outfi voor après-ski, let vooral op laarzen van Pucci.
Trui met winters patroon.
Skilegging.
Koolaburra
Steeds meer skiërs
vinden warmte belangrijker dan er mooi uit te zien. Maar dat wil
natuurlijk niet zeggen dat je de twee niet kan combineren. Dit
winterseizoen zijn de pakken uit één stuk terug trendy en voor de après
ski kies je voor opvallende boots.
Flashy De
skitrends gaan terug naar de jaren '70: flashy ontwerpen met felle
kleuren en opvallende prints. De nieuwste materialen zijn gelukkig zo
dun dat je er nog steeds vrouwelijk kan uitzien op de latten.
Pakken uit een stuk Ze
zijn terug van weggeweest, de skipakken uit een stuk. Deze worden
gemaakt van hoogstechnologische materialen, zodat je zeker geen kou kan
lijden. Het voordeel van de nieuwste ontwerpen is dat ze toch de
vrouwelijke vormen in de verf proberen te zetten. En ze zijn nog trendy
ook, zelfs ontwerpster Stella McCartney waagde zich aan ski-outfits.
Maar ook met zwart scoor je goed op de latten, het is de ideale kleur
om glamoureus te skiën.
Zelfs om je oren warm te houden, zijn
er fashionable oplossingen. Kies voor een lieflijk mutsje in een fel
kleurtje of trendy haarband met bijvoorbeeld veertjes.
Après-ski De
strakke skilegging met rekkers voor onder je voeten is terug uit de
jaren '80. Combineer dit met een paar zware moonboots of Koolaburra
laarzen en je zit helemaal goed. Als top draag je een lange gebreide
trui met een typische winterprint. (br.Nina)
De Franse Vogue brengt een februari nummer uit waarin slechts één model het blad zal sieren: Lara stone. Het uit Nederland afkomstige model werd al meerdere malen door de Vogue camera vastgelegd, maar krijgt in dit nummer de hoogst uitzonderlijke eer om het hele blad te vullen.
Lara Stone is een zeer verdienstelijk topmodel dat o.a. het gezicht geweest is voor Calvin Klein Jeans, Max Mara, Jil Sander, H&M en Givenchy.