Dior en Giorgio Armani lokten de jetset van de wereld naar het
Parijse Musée Rodin, voor hun Haute Couture show. Dita Von Teese, Kayne
West en Marion Cotillard waren allemaal present, niets deed dan ook
vermoeden dat de glamour op de catwalk nog glamoureuzer zou zijn dan
die ernaast.
Luxueuze stoffen, prachtige diamanten juwelen, fabelachtige
schoenen, en extravagante creaties: enkele trefwoorden die de modeshows
van Armani en Dior het best omschrijven. John Galliano, hoofdontwerper
bij het modehuis Dior, liet zich voornamelijk inspireren door de
oud-Nederlandse kunst van Vermeer en Van Dyck. Delfts blauw, blauwe
tulpen, bolle rokken, pofmouwtjes, en kanten kragen deden terugdenken
aan 17de eeuwse tijden, toen exuberante luxe nog iets heel gewoons was
bij de adel.
Ook Giorgio Armani moet niet onderdoen, al zoekt hij zijn inspiratie
wat meer Oosters, in China meer bepaald. Zilveren jurkjes met rode
kwasten, mouwomslagen die ons doen mijmeren naar Chinese pagodes en
prachtige waterlelies.
De glamour deed alvast menig modecritici verbaast opkijken. De New
Yorkse fashion week kreeg rake klappen vanwege de economische malaise,
en menigeen had hetzelfde op de Parijse catwalk verwacht. Armani bleef
er alvast nuchter over: "Als je bezig bent met reageren op de crisis,
dan kan je geen haute couture meer maken. Haute Couture is zoals naar
een mooie film kijken, het behoort tot een andere werel", aldus Armani
in een interview.(br.she)
De hele wereld
voelt de crisis, maar de mode-industrie blijft inzetten op high fashion
en dure, exclusieve stukken. Zoals deze jeansbroek met een prijskaartje
van 1.121 euro. Het Parijse modehuis Balmain bezit het stuk, ontworpen
door Christophe Decarnin voor hun lente- en zomercollectie 2009.
Het
wordt verkocht als 'de duurste jeans ter wereld'. Maar dat klopt niet
helemaal, want ooit werd er 60.000 dollar betaald voor een oude Levi's.
Ook de Cavalli-jeans, bezaaid met diamanten, ging voor ruim 1.500
dollar.
Geen diamanten Is de jeans dan
zoveel bijzonders? Eigenlijk niet. Het is een bleke jeans (stone
washed, zoals dat heet in het Engels) met enkele gaten en scheuren er
in. Heel punk en eighties. Hij bevat géén diamantjes, zoals meestal
voor die prijs, en is gemaakt uit 100 procent katoen.
"Absurd en opwindend" De
dure broek blijkt waanzinnig populair. De Britse winkel Joseph verkoopt
het ding, en heeft er enkel twee over. "Zo'n dure broek, dat is iets
opwindends. Het is tot op zekere hoogte ook absurd om een jeans te
kopen die meer dan 1000 euro kost. Maar wij kunnen niets doen aan de
prijs, die werd opgelegd door de ontwerper. Toch hebben we er nog maar
twee over."
Decarnin verdedigt de prijs door te zeggen dat hij enkel met kwaliteitsstof heeft gewerkt. (br.Nina)
Winkelketen H&M gaat vanaf deze
lente ook haar ecologisch steentje aan het milieu bijdragen. De
lentecollectie zal namelijk voornamelijk bestaan uit gerecycleerde
materialen als katoen, wol en polyester.
Eco H&M
gaat voor de komende lentecollectie werken met versleten kledij,
productieresten, maar ook polyester uit plastic flessen. De winkelketen
heeft ook al een jaar een eco-collectie gemaakt van ecologische katoen,
meldt nu.nl. Hoofdontwerpster Ann-Sofie Johansson: "Ik ben blij om
kleren te verkopen die zowel fashionable als milieuvriendelijk zijn.
Onze eco-collectie was heel populair, het bewijs dat onze klanten
bekommerd zijn om het milieu."
Maar H&M gaat nog een stapje verder. Ook de winkelzakken en het inpakpapier zullen milieuvriendelijk worden. (br.hln)
Het kledingmerk Mexx heeft speciaal voor zijn voorjaarscollectie een Go
Wildlijn gecreëerd. Gebaseerd op inheemse culturen en onontdekte
fantasieën ontwikkelde het modemerk een safarilook vol lichtgewicht
materialen.
Grote tribalprints in kleurcombinaties van safarigrijs en bessenrood
toveren de damescollectie om tot een uiterst trendy geheel. Maxi
jurken, sjaals en lichtkatoenen hemden zorgen voor een uiterst luchtig,
verkoelend geheel. (br.She)
Deze lente mag het
allemaal glitteren. Op de catwalk bij Ralph Lauren en Dolce &
Gabbana zagen we glanzende stoffen in goud, brons en zilver. Je trekt
er alle aandacht mee, deze kleuren brengen je ook meteen in een
vrolijke lentestemming.
Glanzende luxe Deze
lente merken we niets van een crisis in onze garderobe. De ontwerpers
gingen voor luxe met ontwerpen die glanzen en stijl uitstralen. Je mag
schitteren met goud, brons of zilver. Dit seizoen zijn deze kleuren
niet enkel voor accessoires weggelegd. Ga voor een zilveren jurk,
bronzen broek of gouden hemdje. Je ziet er meteen chique genoeg uit om
naar een feestje te gaan, maar je kan er ook mee naar kantoor. Deze
kleuren zijn echter niet makkelijk te combineren. Kies voor beige,
bruine of grijze accessoires, zodat je metallic kledingstuk alle
aandacht krijgt. De echte durvers gaan voor gouden trenchcoat.
Make-up Je
zwarte lipstick en de donkere oogschaduw die vorig seizoen zo hot
waren, mag je weer in de vuilbak werpen. Want ook wat make-up betreft,
mag je helemaal voor metaalkleuren gaan. Deze look oogt veel
natuurlijker dan de vorige trends en de tinten flatteren gelukkig haast
elk huidtype. Warme brunettes kiezen best voor goud, koele blondines
gaan voor zilver. (br.Nina)
Plensbuien zijn vaak catastrofaal voor je algemene look. Je haren
plakken al snel tegen je hoofd, je mascara loopt uit, en je regenjas is
allesbehalve stijlvol. Quinny lanceerde daarom fashionable regenjassen
en bijhorende paraplu's. De print doet terugdenken aan de beginjaren
van Pucci, druk en bijzonder kleurrijk. Opvallen doe je zeker en vast
met de paraplu en bijhorende jas van Quinny. De kleurrijke regentenue
maakt deel uit van een beperkte collectie met grafische prints van de
Deen Hendrik Vibskov. Voor de paraplu tel je gemiddeld 100 neer. (br.she)
Schoonheidsspecialisten beweren dat
meer mannen de nagellak ontdekken. Zakenmannen tref je niet zelden aan
in schoonheidscentra voor een manicure, afgewerkt met een laagje
kleurloze nagellak. Vooral in de VS zouden onberispelijk gemanicuurde
en kleurloos gelakte vingernagels, furore maken bij zakenlui.
Voor
gekleurde nagels is het nog even wachten. Of toch niet, als het aan de
ontwerper Hans Ubbink ligt. Tijdens zijn autumn/winter 2009 show
stuurde hij mannen met gekleurde nagels op de catwalk. Betekent dit dat
onze jongens volgende winter met zwarte of bloedrode nageltjes
rondlopen? (br.Nina)
Marlies Dekkers uitgeroepen tot ondernemer met meeste lef
dekkers
De Nederlandse lingerieontwerpster Marlies Dekkers is uitgeroepen tot
de ondernemer met het meeste lef. Dekkers kreeg de Lef Award tijdens de
Big Improvement Day in Amsterdam.
Dekkers vierde onlangs het vijftienjarige bestaan van haar
gelijknamige lingeriemerk. De Nederlandse staat bekend om haar strakke,
moderne designs gecombineerd met een hoog erotiekgehalte.
Volgens de Big Improvement Day, een conferentie voor ondernemers in
Amsterdam, is Dekkers vernieuwend omwille van de opschudding die ze
veroorzaakt in de lingeriewereld. "Ze is continu vernieuwend en houdt
vast aan de doelen die ze wil beroeken."(br.She)
De first lady is
duidelijk fan van de juweelontwerper Loree Rodkin. Ze droeg zijn
creaties op de verkiezingsavond, het inauguratieconcert en het
inauguratiebal. De lange wit gouden oorbellen met diamanten en
eenvoudige armbanden gaven haar witte assymetrische baljurk extra
cachet.
Privilege Alle
juwelen die Michelle droeg op het bal zullen opgenomen worden in de
permanente collectie van het Smithsonian Museum. Juweelontwerper Loree
Rodkin: "Het is een privilege om bij te dragen aan een stukje
geschiedenis. Vandaag heeft ons land opnieuw hoop. Michelle is niet
alleen een teken van hoop, maar ook van moed en veel stijl. Ik ben zeer
vereerd dat ze voor mijn juwelen koos. Zo kon ik ook deel uitmaken van
deze geweldige gebeurtenis."
De collectie van Loree Rodkin is
wereldwijd verkrijgbaar is gespecialiseerde juweliers in Hong Kong,
Frankrijk, Italië, Rusland, Griekenland en Zwitserland. (br.hln)
Modemerk Dolce & Gabbana waagt
een stapje in de beautywereld met een eigen make-uplijn, mediterrane
tinten zetten de toon. Het ontwerpersduo koos voor één van de meest
glamoureuze actrices om deze te promoten: Scarlett Johansson.
Rozengeur Dit
is de eerste keer dat Dolce & Gabbana een stap in de beautywereld
zetten, ze hebben wel al een succesvolle parfumlijn. "Make-up is net
als een jurk voor een vrouw. Deze lijn ligt helemaal in de lijn van
onze andere ontwerpen. Je kan net als bij een outfit afhankelijk van je
humeur van make-up veranderen. De verpakkingen van de producten zijn
ook glamoureus: de tasjes en doosjes zijn goud. Voor de eerste lijn
zochten ze inspiratie bij mediterrane kleuren en de lipsticks hebben
een rozengeur. "Toen we als kinderen de handtas van onze moeders
openden, snoven we meteen de geur van lipstick op. Ik heb al gemerkt
dat als vrouwen hun make-up nemen, ze er eerst aan ruiken", aldus Dolce
& Gabbana. Vanaf februari zal de lijn in de winkels liggen.
Marilyn Monroe Het
ontwerpersduo vergezelde vorig jaar Scarlett Johansson naar het Costume
Institute Gala, waar ze paradeerde in een prachtige jurk van Dolce
& Gabbana. "Scarlett is zelfzeker, het is een mooi meisje en ze is
makkelijk om mee te werken. Helemaal Dolce & Gabbana", aldus de
ontwerpers. "Voor de campagne zien we Scarlett als een moderne versie
van Marilyn Monroe". (br.nina)
Een rode jurk
waarmee je zowel kunt gaan werken als feestjes afschuimen voor slechts
11 euro, het lijkt onvindbaar. Een Britse kledingketen biedt het echter
aan en belooft dat dit het leven van vele vrouwen zal opfleuren.
Recessionista Door
de economische crisis en zeker na de feestdagen letten velen op hun
uitgaven. Maar net in deze harde tijden kan een trendy aanwist de
donkere dagen wat verlichten. De Britse keten 'The Big Discount Store'
biedt nu een hippe, elegante en veelzijdige jurk aan voor slechts 11
euro. Hij kreeg de toepasselijke naam: 'The red recession dress'. Wat
zoveel betekent als 'De rode crisis jurk'. Daarmee wil de keten
'recessionista's' aanspreken: modebewuste vrouwen die zich niet langer
dure stukken kunnen veroorloven.
Mode-item van 2009 De
jurk is geïnspireerd op de jaren '50 en dankzij zijn levendige rode
kleur valt hij goed op. Hij is volledig gevoerd, heeft opvallende
mouwen en een schitterend décolleté. Daarom zou het volgens de keten
het mode-item van 2009 moeten worden. "We zijn zeker dat deze jurk het
leven van vele vrouwen zal opfleuren", aldus een woordvoerder van de
keten.
Maar 'The Big Discount Store' is niet de enige die steeds
goedkopere, maar toch fashionable outfits aanbiedt, in Groot-Brittannië
strijden verschillende winkels om het hart van de recessionista. Vorige
week nog kon je er in een keten een trouwjurk voor 110 euro kopen. (br.nina)
Op zoek naar de elegantie en chic uit de jaren 50? Dan kan je je
deze zomer helemaal uitleven met de nieuwste zonnebrillencollectie van
Theo en Tim Van Steenbergen. De twee Antwerpse labels sloegen speciaal
voor de zomerlijn de handen in elkaar.
Chromen sierlijsten, glimmende bumpers, en de afgeronde hoeken van
Amerikaanse oldtimers, maar ook de onovertroffen klasse van Jackie
Kennedy betekenden ongekende inspiratiebronnen voor de Antwerpse
modeontwerper Van Steenbergen.
Hij creëerde zes verschillende 'American oldtimers'brillen, 3 uit
kunststof en 3 uit metaal. De sierstrip op het montuur en het
koetswerk, alsook de verschillende varianten op de schildpadmonturen
doen terug mijmeren naar de jaren 50. De collectie is verkrijgbaar bij
de Theo Opticiens(br.she)
De rolkraag is een
tijdloos stijlvol kledingsstuk, het overleeft al sinds de jaren '50.
Het is veel meer dan een veredeld t-shirt, het kan een goed alternatief
betekenen voor hemd en das. Met een hippe vest staat het meteen
stijlvol.
Casual én stijlvol Lang
geleden was de rolkraag het uniform van vissers. Sinds de jaren '50
startten de trendy Franse mannen met het dragen van deze trui in het
dagelijkse leven. De rolkraag is een ontzettend veelzijdig kledingstuk.
Een dikker exemplaar staat mooi op een jeans, ideaal in de winter om
een casual outfit af te maken. Een dunner exemplaar kan je onder een
vest dragen met een donkere jeans, zo zie je er meteen stijlvol uit. En
in deze koude tijden is het natuurlijk ook warm, de rolkraag is als een
trui met ingebouwde sjaal.
Tips Ga voor
donkere basiskleuren, zo kun je je trui erg vaak dragen. Zwart is goed,
maar donkerblauw kan ook veelzijdig zijn. Deze kleuren zijn ook het
best combineerbaar met de meeste donkere jasjes en broeken of zelfs
kostuums. Wil je toch voor een lichtere kleur gaan, kies dan voor
grijs. Met felle kleuren val je meer op en maak je een statement. Een
witte rolkraag is moeilijker te combineren, maar een zelfzekere man als
Hugh Jackman komt er mee weg. (br.nina)
De bleke,
afgewassen spijkerbroek kan je niet nieuw noemen, maar lijkt in 2009
wél uiterst trendy te worden. De gebleekte variant wordt op heel wat
catwalks en in nieuwe collecties gespot.
Het
doet alvast denken aan de zomer van 1994, waar washed-out denim toen
volop in het straatbeeld opdook. Een afgeleefd paar jeans kan er best
wel aardig en fantastisch uitzien, maar ziet die nieuwe, verwassen
lichtblauwe jeans er even 'cool' uit? (br.nina)
Dit seizoen lijkt de modewereld terug te grijpen naar de jaren 80. Neen
het is nog lang niet tijd om je lange wollen sokken, en zweetbanden
boven te halen, maar de schoudervullingen lijken alvast wel terug
volledig hip te zijn.
Schoudervullingen zorgen bij het verkeerde figuur al snel voor een
enorm geblokt uiterlijk, en zelfs de meest schriele modellen tonen
robuust in een mantelpak met mousse vullingen.
Toch grijpen Karl Lagerfeld, Louis Vuitton, Balmain, Proenza
Schouler en Jean Paul Gaultier terug naar de jaren 80-stijl om hun
kledij dat tikje meer te geven. Eén tip: koop losse vullingen, en
probeer ze thuis eventjes uit. Voel je jezelf als een Viking op
veroveringstocht? Gooi ze dan snel weg en vergeet deze trend! (br.she)
C&A heeft een
eerste glimp van haar nieuwste lente- en zomercollectie getoond.
Romantische patronen, zwierige wijde minirokken en lieflijke kleding
vinden we, net als bij andere ketens, ook bij hen terug. C&A kiest
dit jaar ook duidelijk voor de maritieme stijl. Diepblauwe tinten, wit
en marine lijken veel gebruikt. (br.nina)
Walter Van Beirendonck droomt weg over de toekomst
beirendonck
De Parijse Galerie Polaris wijdt een solotentoonstelling aan de
werken van Walter Van Beirendonck. De titel van de expo '2357' is een
verwijzing naar Van Beirendonkcs motto: Kus de toekomst.
Tijdens de expo worden tekeningen, video's en enkele unieke 'rock
& roll' ontwerpen van Van Beirendonck tentoongesteld. De
tentoonstelling loopt nog tot 21 februari in Galerie Polaris in Parijs.
Het carrékapsel
met de klassieke bob bestaat honderd jaar en doet het opnieuw bijzonder
goed. De klassieker is één van de enigen die zoveel kaarsjes mag
uitblazen. Al lijkt het er sterk op dat ook andere klassieke
Hollywoodkapsels bezig zijn aan een comeback.
Ophef Honderd
jaar geleden kon de bob op weinig bijval rekenen. Uitgevonden door de
Parijse kapper Antoine in 1909, zorgde de snit voor heel wat ophef.
Heren waren niet meteen te vinden voor kortgeknipte vrouwen. In Amerika
werden zelfs dames ontslagen als ze hun haar zo lieten knippen.
Variaties De
bob heeft intussen een lange weg afgelegd en sterren als Katie Holmes
of Victoria Beckham toonden recent dat de bob nog steeds mag gezien
worden. In talloze variaties en in verschillende stijlen, kan het
kapsel door alle leeftijden gedragen worden.
Simpel en sexy Ook
andere klassieke Hollywoodkapsels zijn aan revival bezig. Kenners
voorspellen dat het haar terug simpel en sexy wordt. Actrices en
sterren kiezen terug voor een klassieke look en niet voor trends. Sally
Hershberger, een celebrity haarstylist, verwacht dat de klassieke stijl
uit de depressiejaren terug in zal worden. In die tijd waren Veronica
Lake en Lauren Bacall mode iconen.
Krullen in de nek Ook
Seji Kitazato, creative director bij Frédéric Fekkai, stelt dat
klassieke stijlen terug belangrijk worden. Zachte krullen zijn daarbij
belangrijk, liefst in de nek en met als nieuwste accessoire lange
vintage oorbellen. Ook de zware 'smokey eyes' worden vervangen door een
zachtere make-up. Hollywood wil zo de extravagantie in deze huidige
financiële situatie, beperken. (br.nina)
Het merk Loewe
komt met een eigenaardig paar schoenen. De naam, de stoffen, de
inspiratiebron: werkelijk niets aan de 'Rose and storm lizard ruffle
shoes' is 'normaal'.
De
inspiratie haalde creatief directeur Stuart Vevers van de beroemde
nachtclub Paris Palais, wat resulteert in paarse en afgewassen roze
tinten, met felrode of abrikoosoranje details. Deze schoenen werden
gemaakt met slangenhuid, voorzien van ruches én voorzien van een dikke,
vette, rode (!) hak.
Bij de Britse Vogue zien ze het al
helemaal zitten. "Wij plannen deze schoenen te dragen met zwarte
leggings, een zwarte kokerrok of een harembroek deze zomer." Voor de
schoenen tel je wel 750 pond neer. Te koop bij Harrods and Selfridges.
(br.hln)
De handtassen van
actrice Mischa Barton zijn nu ook te koop via haar eigen online shop.
Vorig jaar ontwierp Barton haar eerste lijn voor het merk Asos.
Ondertussen is haar tweede collectie ook gelanceerd, en de tassen kopen
kan nu geen probleem meer zijn!
Soorten, versies en kleuren Barton
brengt in haar zomercollectie 12 soorten tassen op de markt, die elk
een of meerdere versies hebben (schoudertas, clutch, en it-bags). Ook
de kleuren zijn gevarieerd: wit, zwart en bruin voor de 'gewone
tassen', felblauw, paars of een zebraprint voor de durvers.
Krullerig signatuur De
tassen kregen allemaal vrouwennamen, op één uitzondering na: een
felblauwe tas in gelakt leer genaamd Oscar. Het signatuurteken van
Barton is een groot gelig metalen 'krullerig' slot. Dat past vreemd
genoeg perfect bij de vintagetassen.
"Ik raak geïnspireerd door
verschillende dingen, maar ik denk dat mijn echte modeinconen mensen
zijn als Anita Pallenberg en Marianne Faithfull", aldus Mischa Barton.
"Het is die periode waarbij ik me het meest op mijn gemak voel, en
heeft de uitstraling waar ik van hou". Dat schrijft Styletoday op haar
website.
De prijzen vallen goed mee, zeker voor celebdesigns.
Een clutch kan al voor 30 pond, een grote it-bag loopt op tot 200 pond.
(br.nina)