Op zoek naar de elegantie en chic uit de jaren 50? Dan kan je je
deze zomer helemaal uitleven met de nieuwste zonnebrillencollectie van
Theo en Tim Van Steenbergen. De twee Antwerpse labels sloegen speciaal
voor de zomerlijn de handen in elkaar.
Chromen sierlijsten, glimmende bumpers, en de afgeronde hoeken van
Amerikaanse oldtimers, maar ook de onovertroffen klasse van Jackie
Kennedy betekenden ongekende inspiratiebronnen voor de Antwerpse
modeontwerper Van Steenbergen.
Hij creëerde zes verschillende 'American oldtimers'brillen, 3 uit
kunststof en 3 uit metaal. De sierstrip op het montuur en het
koetswerk, alsook de verschillende varianten op de schildpadmonturen
doen terug mijmeren naar de jaren 50. De collectie is verkrijgbaar bij
de Theo Opticiens(br.she)
De rolkraag is een
tijdloos stijlvol kledingsstuk, het overleeft al sinds de jaren '50.
Het is veel meer dan een veredeld t-shirt, het kan een goed alternatief
betekenen voor hemd en das. Met een hippe vest staat het meteen
stijlvol.
Casual én stijlvol Lang
geleden was de rolkraag het uniform van vissers. Sinds de jaren '50
startten de trendy Franse mannen met het dragen van deze trui in het
dagelijkse leven. De rolkraag is een ontzettend veelzijdig kledingstuk.
Een dikker exemplaar staat mooi op een jeans, ideaal in de winter om
een casual outfit af te maken. Een dunner exemplaar kan je onder een
vest dragen met een donkere jeans, zo zie je er meteen stijlvol uit. En
in deze koude tijden is het natuurlijk ook warm, de rolkraag is als een
trui met ingebouwde sjaal.
Tips Ga voor
donkere basiskleuren, zo kun je je trui erg vaak dragen. Zwart is goed,
maar donkerblauw kan ook veelzijdig zijn. Deze kleuren zijn ook het
best combineerbaar met de meeste donkere jasjes en broeken of zelfs
kostuums. Wil je toch voor een lichtere kleur gaan, kies dan voor
grijs. Met felle kleuren val je meer op en maak je een statement. Een
witte rolkraag is moeilijker te combineren, maar een zelfzekere man als
Hugh Jackman komt er mee weg. (br.nina)
De bleke,
afgewassen spijkerbroek kan je niet nieuw noemen, maar lijkt in 2009
wél uiterst trendy te worden. De gebleekte variant wordt op heel wat
catwalks en in nieuwe collecties gespot.
Het
doet alvast denken aan de zomer van 1994, waar washed-out denim toen
volop in het straatbeeld opdook. Een afgeleefd paar jeans kan er best
wel aardig en fantastisch uitzien, maar ziet die nieuwe, verwassen
lichtblauwe jeans er even 'cool' uit? (br.nina)
Dit seizoen lijkt de modewereld terug te grijpen naar de jaren 80. Neen
het is nog lang niet tijd om je lange wollen sokken, en zweetbanden
boven te halen, maar de schoudervullingen lijken alvast wel terug
volledig hip te zijn.
Schoudervullingen zorgen bij het verkeerde figuur al snel voor een
enorm geblokt uiterlijk, en zelfs de meest schriele modellen tonen
robuust in een mantelpak met mousse vullingen.
Toch grijpen Karl Lagerfeld, Louis Vuitton, Balmain, Proenza
Schouler en Jean Paul Gaultier terug naar de jaren 80-stijl om hun
kledij dat tikje meer te geven. Eén tip: koop losse vullingen, en
probeer ze thuis eventjes uit. Voel je jezelf als een Viking op
veroveringstocht? Gooi ze dan snel weg en vergeet deze trend! (br.she)
C&A heeft een
eerste glimp van haar nieuwste lente- en zomercollectie getoond.
Romantische patronen, zwierige wijde minirokken en lieflijke kleding
vinden we, net als bij andere ketens, ook bij hen terug. C&A kiest
dit jaar ook duidelijk voor de maritieme stijl. Diepblauwe tinten, wit
en marine lijken veel gebruikt. (br.nina)
Walter Van Beirendonck droomt weg over de toekomst
beirendonck
De Parijse Galerie Polaris wijdt een solotentoonstelling aan de
werken van Walter Van Beirendonck. De titel van de expo '2357' is een
verwijzing naar Van Beirendonkcs motto: Kus de toekomst.
Tijdens de expo worden tekeningen, video's en enkele unieke 'rock
& roll' ontwerpen van Van Beirendonck tentoongesteld. De
tentoonstelling loopt nog tot 21 februari in Galerie Polaris in Parijs.
Het carrékapsel
met de klassieke bob bestaat honderd jaar en doet het opnieuw bijzonder
goed. De klassieker is één van de enigen die zoveel kaarsjes mag
uitblazen. Al lijkt het er sterk op dat ook andere klassieke
Hollywoodkapsels bezig zijn aan een comeback.
Ophef Honderd
jaar geleden kon de bob op weinig bijval rekenen. Uitgevonden door de
Parijse kapper Antoine in 1909, zorgde de snit voor heel wat ophef.
Heren waren niet meteen te vinden voor kortgeknipte vrouwen. In Amerika
werden zelfs dames ontslagen als ze hun haar zo lieten knippen.
Variaties De
bob heeft intussen een lange weg afgelegd en sterren als Katie Holmes
of Victoria Beckham toonden recent dat de bob nog steeds mag gezien
worden. In talloze variaties en in verschillende stijlen, kan het
kapsel door alle leeftijden gedragen worden.
Simpel en sexy Ook
andere klassieke Hollywoodkapsels zijn aan revival bezig. Kenners
voorspellen dat het haar terug simpel en sexy wordt. Actrices en
sterren kiezen terug voor een klassieke look en niet voor trends. Sally
Hershberger, een celebrity haarstylist, verwacht dat de klassieke stijl
uit de depressiejaren terug in zal worden. In die tijd waren Veronica
Lake en Lauren Bacall mode iconen.
Krullen in de nek Ook
Seji Kitazato, creative director bij Frédéric Fekkai, stelt dat
klassieke stijlen terug belangrijk worden. Zachte krullen zijn daarbij
belangrijk, liefst in de nek en met als nieuwste accessoire lange
vintage oorbellen. Ook de zware 'smokey eyes' worden vervangen door een
zachtere make-up. Hollywood wil zo de extravagantie in deze huidige
financiële situatie, beperken. (br.nina)
Het merk Loewe
komt met een eigenaardig paar schoenen. De naam, de stoffen, de
inspiratiebron: werkelijk niets aan de 'Rose and storm lizard ruffle
shoes' is 'normaal'.
De
inspiratie haalde creatief directeur Stuart Vevers van de beroemde
nachtclub Paris Palais, wat resulteert in paarse en afgewassen roze
tinten, met felrode of abrikoosoranje details. Deze schoenen werden
gemaakt met slangenhuid, voorzien van ruches én voorzien van een dikke,
vette, rode (!) hak.
Bij de Britse Vogue zien ze het al
helemaal zitten. "Wij plannen deze schoenen te dragen met zwarte
leggings, een zwarte kokerrok of een harembroek deze zomer." Voor de
schoenen tel je wel 750 pond neer. Te koop bij Harrods and Selfridges.
(br.hln)
De handtassen van
actrice Mischa Barton zijn nu ook te koop via haar eigen online shop.
Vorig jaar ontwierp Barton haar eerste lijn voor het merk Asos.
Ondertussen is haar tweede collectie ook gelanceerd, en de tassen kopen
kan nu geen probleem meer zijn!
Soorten, versies en kleuren Barton
brengt in haar zomercollectie 12 soorten tassen op de markt, die elk
een of meerdere versies hebben (schoudertas, clutch, en it-bags). Ook
de kleuren zijn gevarieerd: wit, zwart en bruin voor de 'gewone
tassen', felblauw, paars of een zebraprint voor de durvers.
Krullerig signatuur De
tassen kregen allemaal vrouwennamen, op één uitzondering na: een
felblauwe tas in gelakt leer genaamd Oscar. Het signatuurteken van
Barton is een groot gelig metalen 'krullerig' slot. Dat past vreemd
genoeg perfect bij de vintagetassen.
"Ik raak geïnspireerd door
verschillende dingen, maar ik denk dat mijn echte modeinconen mensen
zijn als Anita Pallenberg en Marianne Faithfull", aldus Mischa Barton.
"Het is die periode waarbij ik me het meest op mijn gemak voel, en
heeft de uitstraling waar ik van hou". Dat schrijft Styletoday op haar
website.
De prijzen vallen goed mee, zeker voor celebdesigns.
Een clutch kan al voor 30 pond, een grote it-bag loopt op tot 200 pond.
(br.nina)
Het is lang
geleden dat het nog zo koud was in België, zo lang zelfs dat we het
gewoon werden het hele jaar door met onze zomerkledij te pronken. Smijt
daarom alle stijlregels overboord om deze barkoude winter warm door te
komen.
Warme voeten Heb
je ontzettend last van koude voeten, onafhankelijk van het aantal
sokken dat je draagt? Je kunt je fashionable enkellaarsjes blijven
dragen dankzij deze zooltjes van schapenvacht. Je hebt ze al ongeveer voor 10 euro.
Fit Wil je fit de winter doorkomen, probeer dan de winterversie van de fitflops, de Billow.
Zo bereid je je voor op de lente zonder cellulitis. Zelfs al draag je
ze enkel als pantoffels in de zetel, ze zijn alvast lekker warm.
Handschoenen Een stijlvolle manier om je handen warm te warmen in de winter, is met een paar lange, lederen handschoenen.
Er zijn enkele gouden moderegeltjes die je nu overboord mag smijten:
Panty's onder je broek Dit
was tot voor deze koude tijden de grootste modefout die je kon maken.
Ook nu is het nog steeds niet sexy, maar wel toegestaan.
Sokken in Uggs Normaal
gezien hoef je geen lange sokken in je Uggs te dragen. Maar als je
kiest voor lange, stijlvolle exemplaren die boven je schoenen komen
piepen, kan dit wel.
Hakken Stiletto's
zijn voor veel vrouwen het favoriete accessoire, maar in de sneeuw zien
ze er gewoon belachelijk uit. Berg ze dus maar op tot de lente weer in
het land is.
Thermisch ondergoed Toegegeven, thermisch ondergoed is allesbehalve sexy. Maar het is wel ontzettend warm. Bij American Apparel hebben ze trendy, thermische leggings in de mooiste kleuren als paars of roze.
Skijas Je
skijas is allesbehalve stijlvol en je voelt je er helemaal niet zo
zelfzeker in als in je mantel waarmee je gaat werken. Maar je kan hem
met leuke accessoires als een trendy sjaal, stijlvolle handschoenen en
schitterende laarzen een heel pak stijlvoller maken.
Trui in broek Sinds
de jaren '80 gedaan zijn, is het absoluut een modemisser om je een
truitje in je broek te stoppen. Kies een topje dat lang genoeg is om in
je broek te dragen en combineer met een lange, wollen cardigan. (br.nina)
Ook last van koude
voeten? 'Hotslofs' zijn ideaal om je onderste ledematen op te warmen.
De lichtgewichtpantoffel, in sokvorm, heeft een ingebouwd
verwarmingselement dat in de microgolfoven op te warmen is. Een
mengeling van granen en kruiden zit vervat in het kussentje en geeft
gedurende uren lekker warme voetjes. Ze passen voor iedereen en zijn
slechts in één maat te verkrijgen.
Ook
de 'Slippies' geven hun warmte af. Ze zijn volledig gemaakt van
natuurlijke producten als lijnzaad en lavendel en voelen al even zacht
aan. Beide pantoffels zijn verkrijgbaar in vele drogisterijen en
natuurwinkels. (br.hln)
Couturier Ralph Rucci is door de New York ontwerpschool benoemd
tot Mode Icoon van 2009. Rucci zou een inspiratiebron zijn voor menig
jong designer, en bovendien niet vies om enkele trucjes van de foor te
delen met jonge enthousiastelingen.
"De afstuderende studenten volgen het werk van Rucci al sinds het
prille begin, toen ze bij wijze van spreke nog geen naald in de hand
hadden genomen. Ze hebben uit eigen hand enkele van zijn
couturemethoden geleerd, en zelf toegepast in hun thesis", vertelt
Rosie DePasquale, directrice van de NY ontwerpschool in Vogue.
Rucci zelf liet weten vereerd te zijn met de benoeming. (br.She)
Met de
vriestemperaturen van de laatste dagen leek de lente nog nooit zo
veraf. We kregen het toch wat warmer bij het bekijken van de komende
lentecollectie van H&M. Daarbij draait alles rond volume,
romantiek, opvallende prints en kleuren.
Romantisch én sexy H&M
is zoals altijd weer helemaal mee met de trends: de hippe jumpsuit en
de ultrakorte short zul je er in de rekken vinden. Daarnaast zien we
veel items met een romantisch kantje, zoals volumineuze bloesjes en
jurken en zwierige, lange rokken. Maar het mag ook sexy zijn met
strakke jeans, korte shorts en de nauwaansluitende 'pencil skirt'.
Knallen Lichte
pastelkleuren zijn trendy, maar in de collectie zitten ook knallende
kleuren en prints. Je hebt niet alleen romantische bloemetjes, we zien
strepen, ruitjes en grafische prints bij shorts en bloesjes. Een
collectie waar je dus volop mee kan experimenteren. De truc zit hem in
het combineren, je mag opvallen, maar laat het geen kakofonie worden.
(br.Nina)
Ok, sexy kan je ze
niet noemen, maar warm zijn ze wel: de enige, echte UGG-muts! Na de
gelijknamige populaire laarzen heeft de Australische afdeling ook een
hele wintercollectie voorbereid. Naast de muts zijn er ook nog
oorwarmers, wanten, sjaals, hoeden, caps en hoofdbanden. Dat schrijft
elle.nl op haar website.
Mannen: stoer Voor
mannen is er een pet met oorkleppen en een warme muts met oorkleppen,
telkens verkrijgbaar is tinten grijs en bruin. De sjaal is afgewerkt
met de typische UGG-schapenvacht, de handschoenen zijn gemaakt uit
leer. De collectie is stoer en zonder franjes.
Vrouwen: keuze is luxe Vrouwen
hebben, zoals gewoonlijk, meer keuze. Drie oorverwarmers, een hoofdband
en een boel hoeden (waaronder een cloche en enkele caps) en mutsen
(waaronder ook de hippe baret). De hoeden zijn gemaakt uit het typische
Ugg-materiaals (schapenvel), de mutsen vallen onder het 'gewone'
breiwerk.
Ook zijn er twee 'typische' sjaals, en vier gebreide
én een cape. Voor de warme handjes is er een paar wanten, en zes paar
handschoenen. Naast alle schoenen, natuurlijk. Nee, kou zal je niet
lijden met deze wintercollectie...
Voor verkoopadressen in België klik je hier. (br.hln)
Het nieuwe
modejaar heeft heel wat in petto. In 2009 zien we heel wat trends van
vorig jaar terugkomen, maar het mag nu allemaal wat extremer. Dat is
goed voor je budget, want met slechts enkele nieuwe stuks loop je er
meteen trendy bij.
Bloot Prada
herleidde in de lentecollectie topjes tot iets wat meer op een beha
lijkt. Je draagt ze op een zijden rokje en combineert met een sjaal of
bolero om toch niet te bloot te gaan. Het feit of vrouwen bereid zijn
om zich zo bloot te geven, is een andere vraag. Ook flatteert het heel
weinig vrouwen. Dus als je geen strak buikje hebt, is deze trend geen
aanrader voor jou.
Ecomode We zagen het
vorig jaar al met ecocollecties bij H&M en Only, maar de trend zet
zich nog verder door. Groene websites schieten als paddestoelen uit de
grond en ook de couture gaat eco. Mygreenlipstick.com is een website waar je de meest trendy én chique ontwerpen vindt.
Franjes We
zagen het al in 2008 met franjes aan laarzen, maar nu zien we deze
trend bij elk kledingstuk terugkomen. We zagen het bij de
lentecollectie van Alexander McQueen bij korte jurkjes, Jean Paul
Gaultier ging eerder voor folk met lange rokken en ponchos. Dit is een
moeilijk te dragen trend. Dus als je twijfelt, speel dan op veilig en
draag een tas of sjaal met franjes.
Jumpsuits De
jumpsuit is al langer in, Stella McCartney experimenteer er al jaren
mee. Dit stuk wordt in 2009 wel verfijnder, nu kan je hem ook in het
dagelijkse leven dragen.
Metallic make-up Een
goedkope manier om trendy de lente in te gaan: koop oogschaduw met
metaalkleuren. Goud en zilver zijn de kleuren voor je ogen. Voor elk
budget vind je wel wat, haast elk merk heeft deze kleuren opgenomen in
zijn gamma.
Brillen Brillen zijn niet
langer voor nerds, in 2009 zijn ze fashionable. En je mag er mee
opvallen, kies voor een retrodesign dat lijkt op de bril van Dame
Edna's of kies voor een zwaar montuur als dat van Woody Allen.
Knallende kleuren Vorig
jaar deden de felle kleuren het al goed, maar in 2009 mag je ze volop
combineren. Probeer eens knalroos truitje met een feloranje rokje en
een groene handtas. We zagen deze trend vooral bij de collectie van
Viktor & Rolf, ideaal om op te vallen en te stralen.
Opvallende strandkledij De
tijd van het eenvoudige badpak of bikini is voorbij. Je mag in 2009wat
vlees tonen. De strandkledij voor de komende zomer is heel stijlvol, er
is lang nagedacht over het design. Toegegeven, het zijn niet meteen
stukken waarmee je in de zee of het zwembad kunt duiken.
Jaren 20 Retro
is al langer terug, dit jaar gingen ontwerpers hun inspiratie in de
jaren '20 halen. We zien deze trend vooral bij avondkledij. Scoor met
glamoureuze jurken die doen denken aan de eerste filmsterren.
Houten sandalen De
sleehak is trendy in 2009, je scoort helemaal met een houten hak. Kijk
naar de ontwerpen van Gucci, Louboutin en Sergio Rossi voor inspiratie.
(br.Nina)
Het bekende
Nederlandse herenkledingmerk Oger opent op 14 januari een vestiging in
het centrum van Antwerpen. Het is de eerste buitenlandse winkel voor
het label, dat naast eigen creaties ook andere luxueuze herenmerken
verkoopt zoals Paul Smith en Tom Ford. Oger bestaat sinds 1989 en staat
vooral bekend als leverancier van maatpakken in Italiaanse stijl.
Verschillende
bekende Nederlanders, waaronder ook leden van de koninklijke familie,
dragen Ogers creaties. Het merk noemt de opening van een Antwerpse zaak
in de Lange Gasthuisstraat een droom die werkelijkheid wordt.
Een
woordvoerder van Oger bevestigt dat er ook contacten zijn met een
aantal bekende Vlamingen, voornamelijk bij tv-zenders. Namen worden
echter nog niet genoemd. (br.hln)
John Galliano, hoofdontwerper bij Christian Dior, zijn jaar kan
al niet meer stuk. De designer wordt namelijk geëerd door de Franse
'legion of honour' voor zijn baanbrekende werk in de modewereld.
Galliano is met zijn nominatie de 3de designer in rij die de award
mag ontvangen. Sonia Rykiel, Azzedine Alaia en Yves Saint Laurent
gingen hem reeds voor.(br.hln)
Koude oren zijn
een groot probleem in deze barre dagen. Aangezien een muts je kapsel
volledig ruïneert, is dit voor fashionista's niet de beste oplossing.
Wil je je trendy zijn én warm hebben, kies je voor oorwarmers. Je hebt
dit seizoen zelfs trendy exemplaren van Ugg.
Passend bij outfit Het
aanbod van oorwarmers is ontzettend uitgebreid dit seizoen. Je hebt er
kleurrijke en stijlvolle, er bestaan zelfs exemplaren met nepbont. Voor
elke outfit is er een passende oorwarmer. (br.hln)
De financiële crisis doet ons
grijpen naar meer make-up en lipstick. Grote aankopen moeten eraan
geloven en mensen verwennen zich liever met kleinere luxeproducten als
cosmetica. De 'lipsticktheorie' werd ontwikkeld door ene Leonard
Lauder, een voormalig topbestuurder van Estée Lauder.
Cijfers De
geldbeugel blijft vaker dicht, zeker als het over grote aankopen als
auto's, vakanties of nieuwe keukens betreft. In de plaats daarvan
smukken we onze moraal liever op door meer geld te besteden aan make-up
of andere kleinere luxeartikelen. De verkoopcijfers van L'Oréal,
Beiersdorf en Shiseido bevestigen deze trend.
Grote Depressie De
theorie werd uitgevonden tijdens de Grote Depressie, toen de
industriële productie halveerde en de cosmetica-industrie sterker
bloeide dan voorheen. Tijdens de recessiejaren 1990 en 2001 steeg de
verkoop van smeerseltjes ook al, net als na 9/11 in de VS.
Man/vrouw Heeft
de consument weinig vertrouwen in de economie, worden de centjes liever
gespendeerd aan zaken die hun spaarpotjes weinig of niet aantasten.
Vrouwen doen dat met lipstick of cosmetica, mannen grijpen eerder naar
nieuwe gadgets. (br.Nina)
Het 'heupdoekje' bij Xtra Life Lycra werd ook gespot bij Poko Pano.
Wat gaan we deze zomer zoal dragen op het strand
De
eerste indruk van de zwemmodecollectie zoals voorgesteld in Miami? Weg
prints, weg trikini's, weg badpakken en welkom zebraprints, vlekkerige
en bandeaubikini's en strandjuwelen!
To print or not to print? Zowel
Luli Fama als Cia. Marítima gebruikten de zebraprint, die op een
vreemde manier verfrissend lijkt na de jaren van luipaardprints. Voor
de minder wilde beesten onder de vrouw zijn er de vlekkerige bikini's,
die nog het meest doen denken aan een mislukte batik.
Anderen
maken vooral gebruik van symmetrische patronen of, nog steeds populair,
polkadots in alle maten, kleuren en patronen. Ook opvallend:
bikinitopje en -broekje hoeven echt niet hetzelfde patroon te hebben.
Hetzelfde kleurenpalet volstaat.
Geen trikini of zomerhoed Voor
de rest zijn alle huidige trends weer verdwenen: de trikini duikt nog
maar zelden op net als een gewoon badpak, dat deze zomer nog het
toppunt van glamour lijkt. In plaats daarvan wordt terug voor
minibikini's gekozen, liefst de bandeau, een strapless versie dus. Ook
de zomerhoed is nergens te bespeuren, behalve in een overdreven
uitvoering zoals bij Pistol Panties.
Glamoureuze dramaqueens Het
enige dat overeind blijft is het dramatische glam-effect: elk zichzelf
respecterend merk heeft wel een bikini waar de glamour van af spat. Bij
Luli Fama gaat het om een donkergele bandeaubikini afgewerkt met steentjes en bandjes die een patroon over het lichaam vormen.
Cia Marítima
koos voor een variant van de bikini met gewone schouderbandjes: dikke
schouderbandjes en een soort 'doekje' aan de zijkant van het broekje.
De glambikini van Pistol Panties is marineblauw en afgewerkt met houten cirkels. Poko Pano koos voor een dramatisch zwarte bikini, met gebruiste bandjes op de borst. Bij het brave Vix is een gedecolleteerd zwempak het enige ietwat glamoureuze.
Xtra Life Lycra
is dan weer een en al glamour: een witte bikini met zwarte strikjes en
een boa, een doorzichtig zwart badpak met gouden strepen of een groene
bikini met witte bolletjeskettingen: we weten zo gauw niet wat kiezen.
Strandjuwelen of straatbikini? De
collectie van Xtra Life Lycra sprong er tussenuit op alle mogelijke
manieren. Het meest in het oog springend waren de vele accessoires die
de modellen meekregen. Bij de accessoires tellen we zowel sjaals,
armbanden, halskettingen, hoedjes, heupdoekjes (ja weeral), voiles en
een colbertje.
Bijna alsof de badmode 'gewone' mode wordt en
door de accessoires gewoon ook op straat kan worden gedragen. Duidelijk
niet bedacht door iemand die het Belgische zomerweer kent... (br.hln)