Consument bespaart niet op lingerie
Ondanks de crisis bespaart de
consument duidelijk niet op lingerie. Mannenondergoed zit zelfs in de
lift en maakt een steeds groter aandeel van de omzet uit.
Dat
zegt de ondernemersorganisatie Unizo ter gelegenheid van de oprichting
van Fedelin. Die organisatie verenigt de zelfstandige lingeriezaken en
wil onder meer bijscholing en vakopleiding aanbieden.
Winkel en supermarkt België
telt meer dan duizend gespecialiseerde lingeriezaken. 40 procent van de
lingerieaankopen doet zich voor in een lingeriewinkel. Daarna volgen
supermarkten, postorder- en internetverkoop. Als het over
merkenlingerie gaat, wordt méér dan de helft verkocht in een
gespecialiseerde zaak.
Vlaamse lingerie Drieënzeventig
procent van de gespecialiseerde lingeriewinkels ligt in Vlaanderen.
Oost- en West-Vlaanderen (elk 17 pct) en Antwerpen (19 pct) tellen een
pak meer lingeriezaken dan Limburg (10 pct) en Vlaams-Brabant (5 pct).
Het Brusselse gewest telt 5 procent van de Belgische gespecialiseerde
lingeriezaken.
Pittig detail: de zaakvoerders van lingeriewinkels zijn bijna allemaal vrouwen.
|