De mode heeft ook de crisis in de bol
Ontwerpers
zijn in deze tijd voorzichtig. De winterkleuren zijn donker en somber.
Op de foto een creatie van Dries van Noten. Foto EPA
De kredietcrisis laat zich ook in de mode gelden: ontwerpers
zijn voorzichtig. De winterkleuren zijn donker en somber, de kleren
ingetogen chic.
Mode
is een kwestie van zakendoen, ook in tijden van recessie. Aan de
buitenkant zie je het niet af, want rond de catwalks in de Parijse
modeweek domineren nog steeds hoge hakken, opzichtige brillen en
breedgeschouderde jasjes, maar iederéén praat over de kredietcrisis.
Nu
al - we zijn pas halverwege - wordt de week een 'best of' genoemd. Veel
ontwerpers kiezen ervoor voort te borduren op een bestaande stijl in
plaats van te verrassen met iets compleet nieuws. Geef ze eens
ongelijk. Het is eerder een tijd om te oogsten dan te experimenteren.
Zo
was de show van Ann Demeulemeester precies wat van de Belgische
ontwerpster verwacht wordt. Veel zwart, veel laagjes, veel wikkels en
knopen. Gebaseerd op een vrouwbeeld dat het midden houdt tussen
rockchick en clochard. Het is te makkelijk om dat saai te noemen.
Demeulemeester
is wél een ontwerpster met een eigen stijl die nogal en vogue is: zwart
en niet heel seizoensgebonden. Een kledingstuk van Demeulemeester kan
makkelijk een paar jaar mee. Lekker als een jasje een paar duizend euro
kost.
Nog zo'n ontwerper die er trots op is dat zijn kleding
jaren meegaat: Dries Van Noten. Na de veelgeprezen show van een half
jaar geleden, gold Van Noten als een van de 'hottest tickets in town'.(br.parool.nl)
|