Belg koopt meer accessoires
Consumenten kopen meer in functie
van hun bestaande garderobe en geven meer geld uit aan accessoires. De
Belg koopt doelbewuster en terughoudender, zo stelt Fedis, de Belgische
Federatie van de Distributie.
Van
februari tot juni 2009 werden minder stuks verkocht, maar met een
hogere gemiddelde prijs. Is dat de voorbode voor een goede
zomerkoopjesperiode?, zo vraagt Fedis zich af.
Kleinere voorraad De
kledingzaken stellen een lichte omzetstijging van maximum 5 procent
vast ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het lenteseizoen was
dus iets beter dan in 2008, met een piek in april. De voorraden, die
tijdens de zomerkoopjes worden aangeboden, zijn daardoor wat kleiner
dan vorig jaar. "Gemiddeld zit een dikke 40 procent van de totale
voorraad in de solden", aldus Fedis.
Crisis "De
economische crisis had wel degelijk een invloed op de fashion-aankopen
van het voorbije seizoen. In verhouding werden minder stuks verkocht,
maar met een hogere gemiddelde prijs. De ketens die het aandeel 'bio
cotton' in hun collectie verhoogden, merkten een grotere afname".
Handtassen De
consumenten kopen volgens Fedis meer in functie van hun bestaande
garderobe en minder impulsief. De accessoireverkoop lag beduidend hoger
dan vorig jaar. Vooral handtassen en riemen deden het goed. Daarmee kun
je een bestaande outfit immers voor weinig geld een nieuwe look geven.
Uitstel Kledingaankopen
werden het voorbije seizoen ook langer uitgesteld. Zo kwam de verkoop
van de communiecollectie merkbaar later op gang dan gebruikelijk, maar
ze kende uiteindelijk wel dezelfde omzet. Solden Er
werden het voorbije lenteseizoen iets minder bezoekers in de
kledingzaken opgetekend, maar of dit betekent dat ze hun
kledingaankopen spaarden voor de soldenperiode, moet nog blijken, stelt
men bij Fedis. (br.nina)
|