Vrouwen investeren door crisis in duurdere kledij
Vrouwen spenderen minder geld in grote winkelketens, maar gaan voor de
kwaliteit van duurdere kledij. Dat blijkt uit Britse cijfers.
Geen impulsaankopen meer
Uit
cijfers blijkt dat vrouwen 8 procent meer geld spenderen aan kledij,
maar dat er 1 procent minder kledingstukken werden verkocht. Daaruit
leiden analytici af dat vrouwen minder impulsief goedkope stukken
kopen, maar dat ze zorgvuldig duurdere dingen van betere kwaliteit
uitzoeken. De grote winkelketens spelen hier op in door beperkte
designercollecties te introduceren, met de Zweedse keten H&M op
kop.
Langer meegaan
Analyticus Elaine
Giles: "Britse ketens merken dat ze meer duurdere dingen verkopen als
breiwerk, jurken en tijdloze stukken." Expert Nick Bubb: "Veel mensen
kopen nu eerder een mooie, duurdere jas dan tal van goedkope topjes."
Volgens onderzoekster Katrin Magnussen verkiezen mensen tegenwoordig
meer kwalitatieve stukken die lang meegaan boven iets dat toch maar één
seizoen trendy is."
|