Waarom je winkelverkoopsters nooit moet geloven
Het is een herkenbaar scenario: je bent op zoek naar een rok en plots
sta je met een hele nieuwe outfit die de verkoopster je heeft
aangesmeerd voor de spiegel. Het zijn vaak die stukken die voorgoed
achteraan in de kast verdwijnen zonder ooit gedragen te worden. Daarom
enkele tips om opdringerige verkoopsters het hoofd te bieden.
Crisis Nu
met de crisis krijgt het winkelpersoneel er in gepeperd dat ze goed
moeten verkopen. Onlangs bleek nog dat het Japanse merk Uniqlo zijn
verkopers elke morgen traint hoe ze moeten omspringen met de klanten. Ze
krijgen 16 standaardzinnen die elke verkoper wereldwijd moet kennen.
Andere winkelketens als het Britse LK Bennet leren hun verkopers vijf
stappen aan die een verkoop zouden moeten garanderen. Als een klant een
paar schoenen wil proberen, moeten ze bijvoorbeeld nog twee andere
opties meebrengen. Als iemand kledij past, moeten ze ook nog een handtas
tonen. De verkoopsters zouden er ook op commissie werken, die 1 procent
bedraagt.
De meest gebruikte verkooptrucs en hoe ze te
vermijden:
1. Zeggen dat je een minimumaantal
kledingstukken moet meenemen en je opzettelijk basics mee te geven die
goed passen bij je stijl in de hoop dat je meer zal kopen. Vermijd dit
door enkel de dingen te passen die je wil passen, de dingen die je niet
zelf koos, kun je best negeren.
2. Topjes, jasjes of schoenen
meegeven die zouden passen bij wat je uitkoos. Dit kun je vermijden door
basics te dragen tijdens het shoppen en een paar schoenen in je handtas
mee te nemen.
3. Zeggen dat je dingen terug kunt brengen. Dit
kun je vermijden door het beleid van de winkel te controleren. Kijk ook
of je tijd hebt om de dingen terug te brengen binnen de vooropgelegde
termijn. Je kunt ook vragen dat ze het kledingstuk opzij leggen terwijl
jij even nadenkt of je het item wel echt wil.
4. Een
kredietkaart aansmeren zodat je korting krijgt. Vaak is deze korting
laag, dus is het meestal niet de moeite om een kredietkaart te nemen.
Als je niet veel koopt, is het meestal niet de moeite om de papieren in
orde te brengen. Is dit wel het geval, kun je de kaart best meteen
stopzetten na je aankoop, zodat je niet verleid wordt nog meer te
kopen.
5. Proberen onderhoudsproducten bij je aankoop aan te
smeren. Zeg dan dat je deze producten al thuis hebt.
6. Je op
een klantenlijst zetten, vaak krijgen verkoopsters hier een commissie
voor, je wordt vanaf dan voortdurend gebombardeerd met mails. Geef je
gegevens niet zonder te vragen waar ze voor gebruikt gaan worden. Als de
verkoopster echt te opdringerig is, kun je 'per ongeluk' een spelfout
in je mailadres zetten.
|