Wie niets van plan is, koopt het meest
Wie doelbewust gaat shoppen, koopt minder dan degenen die zonder doel
een winkel binnenstappen, zo blijkt uit Nederlands onderzoek.
Impulsaankopen worden zeker niet opgewekt door reclame vooraf.
Vorsers aan de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid
onderzochten de invloed van externe factoren op het koopgedrag in een
langlopend onderzoek. 441 Nederlandse huishoudens dienden twee weken
lang een winkeldagboek bij te houden. In die tijd werden drieduizend
winkels bezocht en 18.000 aankopen gedaan.
Mensen die naar een
bepaalde winkel gaan om te profiteren van een speciale aanbieding of om
daar een speciaal product te kopen, doen gericht inkopen en nemen
vrijwel niks extra's mee naar huis. Maar wie een winkel opzoekt in de
verwachting dat de prijzen daar laag zijn, is wel geneigd tot
impulsaankopen. "Kennelijk rechtvaardigt het voordeeltje de aankoop'',
aldus de onderzoekers.
Reclame Televisiereclame,
folders in de brievenbus en reclamemails verleiden consumenten niet tot
een aankoop. Ze gaan daarna niet speciaal naar de winkel om het
aangeprezen product te kopen. Zijn ze echter in een winkel zijn en zien
ze daar nogmaals de aanbieding waarvoor ze ook al reclame hadden
gekregen, zijn consumenten wel eerder geneigd die spullen kopen.
Verder onderzoek De
onderzoekers willen hun onderzoek ook in zes andere landen verder
zetten. De eerste resultaten uit China en Braziliƫ worden binnenkort
verwacht.
|