Sexy kledij dient om andere vrouwen de loef af te steken
Tijdens de ovulatie, het meest vruchtbare moment in de cyclus, zijn
vrouwen meer geneigd sexy kledij te kopen en te dragen. Verrassend
genoeg niet om de mannen te imponeren en te verleiden, maar wel om te
concurreren met andere vrouwen en hen de loef af te steken.
"Vrouwen kiezen op hun vruchtbaarst producten die hun uiterlijk ten
goede komen, omdat ze gedreven worden door de wil om andere vrouwen te
intimideren", aldus Kristina Durante van de universiteit van Minnesota.
De
reden is simpel: voortplanting. "Als je er beter uitziet dan de
concurrentie, dan val je meer op." En heb je meer kans om aan een
partner, en dus een kind te geraken.
Ook schoenen en make-up Het
onderzoek van Durante bewijst dat consumenten zich ook laten leiden
door hormonen bij de aankoop van spullen. Het effect van de ovulerende
vrouw blijft niet beperkt tot sexy kledij en schoenen, maar uit zich ook
in het aankopen van cosmetica, verzorgingsproducten,
gezondheidssupplementen, fitnessproducten en zelfs medische ingrepen.
Erger bij concurrentie Vooral
als ze inschatten dat in hun buurt veel aantrekkelijke concurrentie
rondloopt, is dit effect duidelijk. Als de proefpersonen minder
aantrekkelijke vrouwen te zien kregen, of wisten dat ze ruim 1000
kilometer verderop woonden, veranderde hun gedrag minder opvallend. Bij
niet-ovulerende vrouwen was het effect zelfs compleet afwezig.
Wie zijn vrouw na een shoptocht ziet thuiskomen met diep uitgesneden topjes en sexy jurken, weet hoe laat het is...
|