Designerlogo's niet meer welkom
De handtassen met een grote G (Gucci) of het bekende LV-logo (Louis
Vuitton) of zonnebrillen van DG (Dolce & Gabbana): jarenlang
paradeerden celebs met designerkledij en ¿accessoires voor ieders neus
(en vooral die van de camera). Maar deze dagen zijn voorbij. Vandaag
stellen we een beweging naar 'antibling'-mode of discrete luxe vast. Zo
liet Gucci de beroemde G van zijn handtassen halen, wat het merk geen
windeieren legde.
"We maken de beweging naar minder logo's, en meer discrete luxe. We
hebben ons snel aangepast aan die nieuwe perceptie van luxe, een luxe
die meer verfijnd en subtiel is", aldus Francçis-Henri Pinault.
Ook
de moderedactrice van de Britse Vogue erkent de evolutie. "De
financieel moeilijke tijden zetten aan tot meer bescheidenheid, en dus
meer discrete modelogo's. Dit in schrik contrast met de opvallende,
luide logo's", aldus Harriet Quick. "De hele trend, van mode tot
beauty is antimassa, antifaux en antibling. Wat de bemiddelde klanten om
geven is erfgoed, afkomst en versiering."
Een marketingstudie
geeft de moderedacteuren en -directeuren gelijk. De klanten willen
'stille' goeden, zonder merk, en zijn zelfs bereid daar meer voor te
betalen, zo bleek uit de studie van Joseph Nunes. De subtielere merken
die tot nu 'onder de radar' zaten, hebben nu de voorkeur boven de
'blingmerken', die populair zijn (of waren?) bij de grote sterren en
WAG's.
Toch is niet iedereen overtuigd van het einde van het
designerlogo. "Een logo is voor veel mensen om luid en duidelijk aan
iedereen te tonen hoe goed ze er voor staan. Het is niet voor iedereen
weggelegd, maar er zal altijd een groep zijn die wél een logo wil."
|