Eén op vier vrouwen heeft maat 46 (of meer)
Eén op vier Britse vrouwen draagt kledij in maat 46 of meer. Kledij
voor grote maten is dan ook een van de snelst groeiende takken in de
mode-industrie, en in het totaal goed voor bijna 4,5 miljard euro in het
Verenigd Koninkrijk alleen. Geen wonder dus dat ook mode-ontwerpers
zoals Marc Jacobs mee op de trein springen.
Vele winkels bereiden zich intussen voor om deze vrouwen van modieuze
kledij te voorzien. Sommige voorzien zelfs in maat 48 of 50, andere
kiezen voor dikkere modepoppen. Maar de vrouwen zelf zijn nog niet
tevreden. Ze vinden dat de kledij te weinig past bij een rond figuur en
dat kleren in grote maten minder modieus zijn.
De Britse vrouw
koopt het vaakst maat 40 (31 procent) en 42. 15 procent draagt maat 44,
25 procent kiest voor een 46 of een hogere maat.
Anderzijds
herzien sommige winkels de maten naar beneden. Een maat 40 of 42 vandaag
is groter dan vroeger. Het idee is dat vrouwen zich goed voelen over
zichzelf en hun lichaam omdat ze een 'kleine' maat hebben, en blijven
terugkomen. Dit heeft echter tot gevolg dat je niet in elke winkel
dezelfde maat hebt, wat klanten bijzonder vervelend vinden.
De
graatmagere modellen liggen al een tijdje onder vuur, en terzelfdertijd
wordt een voller figuur gepromoot. Model Crystal Renn (maat 44) en
ontwerper Mark Fast die enkel modellen met maat 40 en 42 de catwalk op
stuurde, zouden daar een grote rol in hebben gespeeld.
"We
worden steeds dikker, en dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.
De grote maten zijn dus geen nichemarkt meer, maar worden in tegendeel
een belangrijk onderdeel van de mode-industrie", aldus modeanaliste
Tamara Sender van Mintel.
|